چشم انداز

فرهنگ خودرویی مردمان جهان: تگزاس آمریکا

اگر عمری باشد تصمیم داریم تا فرهنگ‌های خودرویی برخی از نقاط مختلف جهان را بررسی کنیم. در اولین بخش این سری نوشته‌ها نگاهی بصری خواهیم انداخت به تگزاس امریکا. چشم‌انداز خودرویی در تگزاس دقیقاً همانی است که شما تصور می‌کنید: تعداد بسیار زیاد شاسی بلندها و تراک پیکاپ ها که یکی بزرگ‌تر از دیگری بوده و یک رنجروور در میان آن‌ها به سان یک آدم کوتوله می‌ماند. بنزین ارزان است، راه‌ها عریض و مستقیم بوده و یدک کشیدن تریلر، قایق و کاروان به‌وفور در این شهر دیده می‌شود.

Chevrolet_Silverado_HD-Texas-USA-street_scene-2015
به عنوان یک نتیجه از وجود تعداد زیاد شاسی بلندها و تراک های غول‌پیکر می‌توان گفت که برندهای آمریکایی در تگزاس محبوب‌تر از سایر بخش‌های ایالات‌متحده هستند. چیزی که ما را در این سفر کمی متعجب ساخت وجود تعداد زیاد تراک های وارداتی مثل نیسان Xterra و تویوتا 4Runner بود. تویوتا FJ Cruiser نیز در تگزاس محبوب است اما این محبوبیت در دوبی امارات متحده‌ی عربی بیشتر است. دیگر مدل‌های وارداتی که در تگزاس طرفداران زیادی دارند عبارت‌اند از نیسان پث فایندر و اینفینیتی QX80 و البته پیکاپ فول سایز تویوتا توندرا. سدان هایی نظیر تویوتا کمری و هوندا آکورد که در کل آمریکا پرفروش و محبوب هستند در تگزاس کمتر از دیگر جاهای کشور دیده می‌شوند اما خب نایاب هم نیستند.

Cadillac_Escalade-Infiniti_QX80-Texas-USA-street_scene-2015
در تگزاس شورولت سیلورادو، فورد سری اف، پیکاپ رم و جی ام سی سیرا به وفور دیده می‌شوند و در درجه‌ای پایین‌تر شاسی بلندهایی چون شورلت تاهو و سابربن، کادیلاک اسکالاد، فورد اکسپدیشن، لینکلن نویگیتور و جی ام سی یوکان/XL قرار دارند. بنابراین این سؤال که آیا فیات کرایسلر باید وارد بازار شاسی بلندهای فول سایز شود در تگزاس یک پاسخ بله‌ی محکم دریافت می‌کند. جیپ گرند چروکی و دوج دورانگو برای تگزاس خیلی کوچک هستند. جیپ رانگلر بهتر با شرایط این منطقه همخوانی دارد و این مسئله را محبوبیت آن اثبات می‌کند مخصوصاً دیدن این خودرو با ارتفاع افزایش یافته و لاستیک‌های بزرگ آفرود بر جذابیت آن می‌افزاید.

Jeep_Wrangler-Infiniti_QX80-Jeep_Grand_CherokeeTexas-USA-street_scene-2015
اکثر خودروهای اروپایی حاضر در تگزاس ساخت برندهای لوکس آلمانی هستند مخصوصاً شاسی بلندهایی که این خودروسازها ارائه می‌کنند طرفدار بیشتری دارند اما نسخه‌های خاص AMG، آئودی RS و M نیز دیده می‌شوند. ما حتی آلپینا B7 را نیز در تگزاس دیدیم! جالب اینکه پیش از این و در سفر به اروپا این خودرو را مشاهده نکرده بودیم. به نظر می‌رسد که مرسدس بنز GL در تگزاس بسیار محبوب است اما این خودرو که در اروپا خودرویی بزرگ به حساب می‌آید گاهی اوقات در بین تراک های غول‌پیکر آمریکایی گم می‌شود!

Mercedes_Benz_GL-Ford_F350-Ford_F150-Cadilac_Escalade-Texas-USA-street_scene-2015
شهر Austin همچنین برنامه‌ی به اشتراک‌گذاری خودرویی Car2Go را دارد که توسط دایملر حمایت شده و در آن از نسل قبلی اسمارت فورتو استفاده می‌شود. تعداد محدودی از این خودروهای کوچک در شهر دیده می‌شود اما با توجه به وجود خودروهای غول‌پیکر متعدد در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نمی‌توانیم تصور کنیم که اسمارت در تصادفات و شرایط مختلف تگزاس خیلی امن باشد.

Toyota_Tundra-Smart_Fortwo-Texas-USA-street_scene-2015
حتی نمایندگی‌های خودرو در ایالات‌متحده کاملاً بزرگ‌تر از اروپا هستند. این مورد به خاطر عادت خریداران آمریکایی است که می‌خواهند پیش از خرید یک خودرو را کاملاً بررسی کرده و تنها از روی بروشور جذب آن نشوند. در اروپا اکثراً چندین هفته و یا چندین ماه برای خرید خودروی جدید منتظر می‌مانند. این سخن به این معنی است که نمایندگی آمریکایی نیاز دارد تا خودروهای زیادتری را به منظور اطمینان از وجود مدل‌های صحیح برای جذب خریدار بالقوه به نمایش درآورد. برای مثال دیدن بیش از ۱۰۰ نسخه‌ی متفاوت فورد F-150 در نمایندگی فورد غیرعادی نیست. کابین‌های متفاوت، سیستم‌های دو و چهار چرخ محرک و… همگی در معرض دید و آزمایش مشتری قرار دارند. همه‌چیز به این بستگی دارد که نمایندگی در ماه چقدر فروش دارد و تأمین دوماهه به عنوان یک وضعیت خوب در نظر گرفته می‌شود به این معنی که اگر نمایندگی در ماه ۵۰ خودروی F-150 بفروشد پس حدود ۱۰۰ دستگاه را باید در نمایندگی داشته باشد. اگر نمایندگی تعداد کمتری خودرو داشته باشد در واقع ریسک وجود خودروی کمتر برای تأمین ذائقه‌ی همه‌ی مشتریان را به جان خریده اما از آن طرف نیز وجود تعداد زیادتر خودرو هزینه‌بر خواهد بود.

Chrysler_Dodge_Jeep_RAM-dealership-USA-street_scene-2015
و در نهایت چیزی که ما را شگفت زده کرد دیدن نوشته‌های روی سپر خودروها بود که ظاهراً هنوز هم یک مورد خاص در میان برخی اعضای جامعه است. ما این پدیده را بیرون از آمریکا خیلی ندیده‌ایم اما فکر می‌کنیم که این نوشته‌ها به عصر حجر تعلق داشته باشند! برخی از تصاویر جالب مربوط به این خودروها را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

در مطالب بعدی ان شالله فرهنگ خودرویی برخی شهرهای دیگر جهان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. منبع: left-lane

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. milad

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (65 ديدگاه)

    آثار جنگ جهانی دوم در همه عرصه های زندگی حتی در انتخاب نوع خودرو هم بعد از چندین دهه در اروپا و آمریکا دیده میشه، اروپاییها که بمباران وحشتناک و خرابی گسترده رو تجربه کردن در انتخاب ماشین هم محافظه کارترن و ماشینهای جمع و جور و کم مصرف رو ترجیح میدن، در مقابل آمریکاییها بعنوان برندگان اصلی جنگ با غرور ماشینهای بزرگ و کاهی پرمصرف رو انتخاب میکنن.

    1. Noble

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      ربطی به جنگ و فاتح بودن خیلی نداره.
      آمریکایی ها همیشه دوست دارن قوی و بزرگ جلوه کنن.
      از سال1920 ماشین های بزرگشون معروفه.

      بعدشم امریکا کشوری وسیع با بیابان ها و دشت های باز و جاده های بسیار طولانیست.
      اروپا خیلی شبیه شمال ایرانه.
      قسمت مهمی از خاک امریکا شبیه شرق ایران.
      در خیابان های تنگ و قدیمی شهری مثل رم حتی ماشینی مثل سمند هم دردسر سازه چه برسه به کدیلاک اسکلید.

    2. Sina

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (831 ديدگاه)

      وای خدای من تگزاس ؛ دشت های وسیع ؛ جاده های بزرگ؛ ماشین های فول سایز ؛ تگزاس خانم ….
      همه چیز این شهر بزرگ و دوست داشتنیه ??

      1. آریا

        ۲۶ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        در نگاه اول تراک های 5 یا 6 متری با موتور های v8 حجیم خیلی جذابن ولی وقتی بحث مصرف سوخت و آلایندگی و سلامت مردم بیاد وسط حرفی واسه گفتن ندارن.
        اروپاییا به حداقل سایزی که کارشونو راه بندازه بسنده میکنن و اینجور هم صرفه جویی اقتصادیه و هم هواشون سالم تره.

  2. Noble

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    اینجا برای کسی مثل من واقعا بهشته. من این شاسی بلند ها و تراک های فول سایز آمریکایی رو خیلی دوست دارم. بویژه با بنزین ارزون.
    نوشته های روی سپراشونم به نظرم جالب میاد. بعضی هاشون خیلی بامزن

    1. fooad

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (291 ديدگاه)

      یه بار یه عزیز از عراق اومده بود مهمون ما بود ماشین ford F150 بود. من یک ساعتی روندمش و باید بهتون بگم این ماشین واقعا اعجوبه بود. تازه مدل پایه بود و میگفت چیزی حدود 20 هزار دلار خریدتش.

      1. ali-panigale

        ۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (17 ديدگاه)

        قابل توجه 20 هزار دلار حدودا میشه 35-40 میلیون قیمت L90 یا ماشین چینی ای ما .واقعا کسی به اعتراض های ما توجه میکنه؟

        1. آریا

          ۲۶ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (263 ديدگاه)

          20 هزار دلار میشه 40 میلیون داداش؟؟؟!!!
          نرخ دلار دستت نیستا…

    2. آرمااااان

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (358 ديدگاه)

      بازار آمریکا مثل بهشت میمونه برای یه ماشین باز
      جاهایی هم خونده بودم که آمریکایی ها عاشق ماشینای لوکس آلمانی ها هستند
      هرچند که ژاپنی ها هم جای خودشونو دارن

  3. مجید

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    یه چیزی که من در موردشون خونده بودم و تو متن هم بهش اشاره شد اینکه در مورد خودروهای پیکاپ و تراک کاملا سنتی و بومی عمل میکنن ولی در مورد کلاس سواری اکثرا برندای اروپایی رو ترجیح میدن به خصوص آلمانی و ایتالیایی و مخصوصا موقعی که مشکل مالی نداشته باشن تو عکس ها هم تا حدودی مشخصه

  4. Peyman

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    کادیلاک اسکالاد مشکی
    شورلت سابربن هم مشکی
    هرجا صحبت از این هاست ضربان قلبم تندمیشه توبرند امریکایی عاشق این دوتام
    توبرند آلمان یه دونه هست که دیونه اون هستم البته اونم مشکی

  5. Ali.usa

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    درست ترین فرهنگ دنیا ماشین باید
    پرقدرت باشه
    باید 6 سیندر به بالا باشه بالا مگه آدم چند بار زندگی میکنه بزار هرچقدر که میخاد بسوزونه

    عشقه ماشین آمریکای و اینگلیسی

    1. Hj

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (83 ديدگاه)

      دقیقا!! در این مبحث ما خیلی به امریکایی ها نزدیکیم و ماشین های بزرگ رو دوست داریم اما “خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند”?

    2. mgh321

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (36 ديدگاه)

      من ماشین های کوچیک شهری رو ترجیح میدم…!

  6. AKBAR

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اگر علاقمند هستید آمار دقیقی رو از نوع و تعداد فروش خودروها در کشورهای جهان داشته باشید به سایت Bestsellingcarsblog.com مراجعه نمایید .

  7. sami

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ایرانی ها هم همینن .
    اگه دغدقه مالی نباشه همه یا شاسی بلند های فول سایز و 6 و 8 سیلندر سوار میشن و یا بنز و بی ام دبلیو های لوکس

  8. احمد

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ماشینای آمریکایی قشنگن ولی به درد خیابونای تهران نمیخورن ، علی الخصوص تو خیابونای باریک فرعی که اغلب محل پارک کردن هستن
    چند وقت پیش تو راه مطب دکتر نزدیک بیمارستان تو جایی که هیچ وقت ترافیک نبود دیدم ماشینا تکون نمیخورن ، رفتم جلو دیدم یه دونه GMC گیر کرده چون نمیتونه از کنار ماشینای پارک شده حرکت کنه ، 10-15 دقیقه طول کشید تا راهو باز کنیم تا بره ، حالا کار ما فقط نشون دادن آزمایشات به دکتر بود ولی اون بدبختی که مریض بد حال داشته و هر دقیقه براش ارزشمنده چه گناهی داره ؟! یه آمبولانس هم گیر کرده بود وسط ما که چند نفر رفتیم مسیر مخالف رو بستیم از یه بریدگی فرستادیمش بره ، اون بهیاری که تو آمبولانس بود میگفت این بدبختی که تو آمبولانسه باید هر چه سریع تر بره تو بیمارستان ، تازه وقتی راه باز آقا هی گار ماشینشو دراورد و با اعصاب خوردی رفت (جالبه طلبکارم بود:|) ولی اونجا کلی طول کشید که باز بشه تا ما بریم بعدش 2 تا افسر اومدن تا راهُ باز کنن (من وای نستادم ولی فکر کنم خیلی باید طول کشیده باشه)

    هر عزیزی که اینجا ماشین آمریکایی خیلی پهن یا هر ماشین پهن و خیلی بزرگ داره ازش خواهش میکنم حداقل وارد خیابونهای باریک اطراف بیمارستان نشه ، ممکنه راهو ببندید و باعث غم یه خانواده ای بشید

    1. American and japan

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (199 ديدگاه)

      چون جی ام سی داشت تقصیر اون بود که نمیتونست رد بشه؟اون اجبار داشت وایسه و خودشو علاف کنه؟خب خودش هم میخواست بره…تقصیر اون چیه دو نفر نادون بد پارک کرده بودن و راهشو بسته بودن؟اصن میتونست به جای این یه مینیبوس یا یه خاور باشه…اون موقع چی؟عجبا…چون آمریکایی سوار شده بود نبردن مدال حمید سوریان هم تقصیر اونه!!!!

      1. احمد

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (17 ديدگاه)

        مینی بوس و خاور و آمبولانسهای بزرگ از خیابونای پشت میرن چون پهن تره ، کسی بد پارک نکرده بود چون بد پارک کنی افسر هر از گاهی رد میشه از اونجا ماشینایی که بد پارک شدن رو جریمه میکنن ، عرض اون ماشین حتی از لندکروز هم بیشتر بود کسی دیگه فکرشو نمیکرده قراره یه غولی بزرگتر از لندکروز هم از اونجا رد شه
        بله تقصیر اونه ، به مردم هیچ ربطی نداره که اون ماشین آمریکایی و یا ماشین بزرگ و پهن دوست داره وقتی همچین ماشینی میگیره نباید بره تو یه خیابون تنگ ، از همون اول خیابون معلومه که اون مسیر برای همچین ماشینی بیش از حد تنگه ، دلیل اون مشکلات هم اینه آقا گفته بزار برم ماشینو نزدیک جایی که کار دارم پارک کنم اما واسه اینکار باید ماشین کوچیک داشته باشه
        خیلی از آمریکاییها هم 2 تا ماشین دارن این آقا هم حتما اونقدری پول داشته که بتونه یه ماشین کوچیک هم بگیره نه اینکه با اون غول (که تو ایران فقط به درد نمایش و پز دادن میخوره) بیاد کاراشو انجام بده و ماشین روزمرش باشه

  9. behzad power active

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اونا زندگی میکنن ما پس چیکار میکنیم !!!

    1. ناشناس

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      ایشالله تو اون دنیا……..

  10. مسعود

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    تگزاسم آرزوست…

  11. حمیدرضا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    تگزاس و خصوصا استن به چیزهای بزرگ معروفن استیک زمینهای کشاورزی خیابان ها و خوب اینها ماشین های بزرگ هم می طلبن ولی برای من عکسا خیلی جذاب بود اولی اون کمپای بزرگی که این مینی تریلر ها میکشن و دوم اون خودروی قدیمی سفید رنگ که متاسفانه نمیدونم اسمش چیه یه حسی بهم میگه یه امریکایی کلاسیک اصیله

    1. PlymouthBarracuda

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (130 ديدگاه)

      من 2تا کلاسیک سفید دیدم
      اولی chevrolet bel air
      دومی که از پشت گرفته شده el camino

  12. PlymouthBarracuda

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (130 ديدگاه)

    مرسی بابت این مطلب
    امیدوارم ادامه دار باشه

  13. حميد

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    اقا شاهین دستتون درد نکنه این مطلب جالب بود
    یک چنین دشتهای پهناوری با ید هم خودروهای فول سایز خرید

  14. reza

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    همیشه از تگزاس میترسیدم

  15. احمد باقری

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    کادیلاک هم ماشین باحالیه.

  16. American and japan

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (199 ديدگاه)

    یه بلیط یک طرفه به تگزاس لطفا…!!!

  17. American and japan

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (199 ديدگاه)

    من اول فکر کردم منظور پدال الکسیس تگزاسه!

  18. احمدرضا خواجه زاده

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    خیلی ممنون مطلب بسیار جالبی بود

  19. FreeBird

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    جدا از موقعیت اقلیمی
    تگزاس مهاجر کمتری داره نسبت به بقیه ایالت ها.در نتیجه سلیقه خالص تر آمریکایی ها تو این ایالت بهتر نمود پیدا میکنه.
    بر عکس تو ایالت هایی که مهاجر بیشتر ماشین های کره ای و … فروش بهتری دارند.مخصوصن که شرایط فروش راحت تری دارند.همینطور تو ماشین های کرایه ای به خاطر گارانتی ها و خدمات چند ساله که برند های غیر امریکایی ارائه میدن و البته مصرف کمتر فروش بهتری دارند.

    در دوره رکود اقتصادی هیوندا طرح فروش قسطی داشت که اگه کسی هیوندا خرید و کارشو از دست داد.ماشینو دوباره کمپانی برداره و قسط های داه شده توسط مشتری به مشتری برگردونده بشه.که این طرح به فروش هیوندا و جا انداختن این برند خیلی کمک کرد.

  20. نت

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    کاشکی منم تو امریکا دنیا اومده بودم.عاشق امریکا هستم.الکی که نیست به امریکا میگن ابر قدرت دنیا تو همه زمینه ها.ارزوی هر انسان تو دنیا اینه که تو کشور امریکا زندگی کنه.شهروندان کشورهای پیشرفته اروپایی هم ارزو دارن که تو کشور امریکا زندگی کنند.

  21. نت

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    فورد f150 بهترین وانت دنیاست.f 150 نماد بهترین کشور دنیا امریکا هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا