بیستمین گردهمایی سالانه فستیوال سرعت ۲۰۱۳ ، امسال در روزهای ۱۱ الی ۱۴ جولای مقارن با بیستم لغایت بیست و سوم تیرماه ۹۲ در منطقه ساسکس (West Sussex) در جنوب انگلستان و مثل همیشه در زمین های محوطه ساختمان تاریخی گوودوود (Goodwood House) که تاریخچه ساخت آن به اواخر قرن هفدهم میلادی برمی گردد، برگزار شد . . .
هر سال در فستیوال سرعت گوودوود به یک برند خودروساز این فرصت داده می شود که مجسمه بزرگ (و البته کمی هم عجیب و غریب) این گردهمایی که به Central Feature معروف است را بنا به سلیقه خود آماده کند. این فرصت که سال ۲۰۰۹ برای آئودی، سال ۲۰۱۰ برای آلفارومئو، سال ۲۰۱۱ برای جگوار و سال ۲۰۱۲ نیز برای لوتوس مهیا شد، امسال به پورشه رسید تا دوباره ۵۰ سالگی ۹۱۱ را جشن بگیرد.
پورشه برای ساخت این مجسمه (یا بهترست بگوییم این نماد) از سه نسل ۹۱۱ استفاده کرد؛ در سمت راست جدیدترین ۹۱۱ یعنی اتاق ۹۹۱ قرار دارد، در وسط کررا RS مدل ۱۹۷۳ جاخوش کرده بود و در سمت چپ نیز اولین ۹۱۱ یعنی مدل ۱۹۶۳ قرار گرفته است.
**** معرفی برترین مدل ها در فستیوال سرعت ۲۰۱۳ ****
اگر سری به تاریخچه فیات بزنید تا وحشتناک ترین خودرویی که تاکنون ساخته را بیابید، تنها به یک نام میرسید؛ اعجوبه ای به نام Turbina که سال ۱۹۵۴ میلادی بعنوان خودرویی مفهومی معرفی شد. نکته وحشتناک فیات توربینا نه ظاهر غیرمعمولی بلکه پیشرانه توربینی آن بود که می توانست قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار را در دور ماورایی ۲۲,000rpm تولید کند تا حداکثر سرعت آن به حدود ۲۵۰ کیلومتر برساعت برسد. اما نکته وحشتناک دوم آن داشتن ضریب درگ ۰.۱۴ بود که برای ۳۰ سال هیچ خودرویی نتوانست این رکورد را جابجا کند. فیات توربنا که تنها یک دستگاه از آن ساخته شده، هم اکنون در موزه اتوموبیل تورین ایتالیا نگهداری می شود.
اوکتاویا RS را باید سریع ترین عضو خانواده اوکتاویا دانست؛ اشکودا برای RS فعلا دو پیشرانه ۲.۰ لیتری آماده کرده که نسخه توربو بنزینی آن ۲۲۰ اسب بخار و نسخه توربو دیزلی اش حدود ۱۸۵ اسب بخار قدرت دارد. شتاب و حداکثر سرعت مدل بنزینی اوکتاویا RS به ترتیب معادل ۶.۸ ثانیه و ۲۴۸ کیلومتر برساعت بوده حال آنکه این اعداد برای مدل دیزلی آن ۸.۱ ثانیه و ۲۳۲ کیلومتر برساعت اعلام شده است. قیمت پایه ای این خودرو برای مدل های سدان و استیشن حدود ۳۴,۶۰۰ تا ۳۸,۳۰۰ دلار برای بازار انگلستان خواهد بود.
GT3 که نخستین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد، در واقع همان نسخه مسابقه ای کانتیننتال GT-V8 است با این تفاوت که پیشرانه ۴.۰ لیتری آن بیش از ۶۰۰ اسب بخار را به کمک گیربکس شش سرعته ترتیب%:۸.۹!Xtrac به چرخ های عقب منتقل می کند. کیت بدنه GT3 تماما کربنی بوده و رینگ های ۱۸ اینچی آن نیز ساخت OZ Racing بوده که تایرهایی با سایز ۳۱۰/۷۱۰ دارد. اولین حضور GT3 در مسابقات FIA سال آینده میلادی و در سری Blancpain خواهد بود.
فراری 250GT کوپه ای بود که پنین فارینا آنرا به درخواست انزو ساخت و سال ۱۹۵۸ میلادی هم برای اولین بار در میلان آنرا رونمایی کرد. از این خودرو کمتر از ۳۴۰ دستگاه ساخته شد که از این تعداد تنها دو نسخه آن از مدل اختصاصی و نسبتا لوکس 250GT Speciale بودند. جالب است بدانید که یک دستگاه آن هم اکنون در اختیار پرنس برنارد (Prince Bernard) شاهزاده هلندی است و نسخه دیگر هم که تصاویر آنرا در اینجا می بینید متعلق به پرنسز لیلان (Princess Lilane) بلژیکی است.
گفته می شود مفهومی جدید جگوار با نام Project 7 ، برای یادآوری هفت بار قهرمانی این کمپانی بریتانیایی در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ساخته شده؛ لمانزی که امسال ۹۰ سالگی خود را جشن گرفت. پیشرانه سوپرشارژی که جگوار بر روی این اسپیدستر قرار داده تفاوتی با مدل های F-Type V8 S ندارد. شاید جالب ترین ویژگی Project 7 حذف صندلی سرنشین کناری برای قرارگیری کلاه ایمنی راننده آن باشد.
مرسدس هم طبق معمول به هر مراسم یا گردهمایی که می رسد آنرا با انبوهی از مدل های جدید و علی الخصوص نسخه های AMG اشباع می کند؛ فستیوال سرعت امسال هم از این قاعده مستثنی نبود چراکه از هاچبک ۳۶۰ اسب A45 AMG گرفته تا E63 AMG و حتی SLS AMG نسخه سیاه در مراسم امسال حضور داشتند. البته جمع مرسدس ها یک مهمان افتخاری هم داشت: 300SLR کوپه.
یکی از معدود پروژه هایی که همه چیز آن به میل فراری پیش رفت تولید یک خودروی خاص برای یک فرد خاص بود! منظورمان همین SP12 است که تنها یک نسخه از آن برای اریک کلپتون (Eric Clapton) آهنگساز، خواننده و نوازنده معروف انگلیسی است. می گویند SP12 که بر پلتفرم فراری ۴۵۸ ساخته شده و پیشرانه ۴.۵ لیتری ۵۷۰ اسبی دارد، حدود ۴.۵ میلیون دلار برای آقای کلپتون آب خورده!
در اولین نگاه به این مرسدس حداکثر چیزی که میتوان حدس زد اینست که با یک خودروی مسابقهای سروکار داریم! اما به نظر شما این مرسدس چقدر میارزد؟
W196R نام این خودروست که سالهای ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ میلادی با رانندگی جان فانجیو (Juan Manuel Fangio) و استرلینگ موس (Stirling Moss) معروف راهی مسابقات فرمول وان شد. مرسدس ابتدا یک پیشرانه سوپرشارژ ۰.۷۵ لیتری برای W196R درنظر گرفته بود اما کمی قبل از شروع مسابقات نظرش برگشت و از یک موتور هشت سیلندر خطی ۲.۵ لیتری با قدرت ۲۵۷ اسببخار بهره گرفت که البته در سال ۱۹۵۵ این قدرت تاحدود ۲۹۰ اسببخار هم می رسید.
عمده شهرت W196R اول از همه به این دلیل است که سال ۱۹۵۴ بطور همزمان هم قهرمان گرندپری سوئیس شد و هم گرندپری آلمان را فتح کرد. از طرف دیگر W196R از مجموع ۱۲ مسابقهای که فاصله سالهای ۵۴-۵۵ میلادی در آنها شرکت کرده بود، در ۹ مسابقه به مقام اول رسید.
حال برگردیم به سوال اول، اینکه W196R چقدر می ارزد؟ این خودرو برای فروش تحویل حراجی بانهاماس Bonhams شده بود و آنها هم ترجیح دادند آنرا در فستیوال سرعت امسال و در حراجی گودوود چوب حراج به آن بزنند. رقم فروش W196R کمی غیرقابل انتظار بود چون مالک ثروتمندش را به پرداخت ۱۹,۶۰۱,۵۰۰ پوند یا معادل دقیق ۲۹,۶۵۰,۰۹۵ دلار مجبور کرد. مدیران حراجی بانهاماس هم بعد از این اتفاق اعلام کردند که با فروش W196R به سه رکورد جدید رسیده اند:
- گرانترین خودرویی که تا به امروز در حراجی فروخته شده.
- گرانترین خودروی فرمول وانی که تا به امروز به فروش رسیده.
- گرانترین مرسدس بنز تاریخ.
فستیوال سرعت امسال اولینجایی بود که هیولای ۹۰۳ اسبی مک لارن P1 در حین حرکت دیده میشد! البته در کنار این سوپرکار، مکلارن نسخه جدید ۵۰ 12C (با آپشنهای بیشتر و اندکی تفاوت ظاهری) که بتازگی سفارش آن برای مشتریان 12C امکانپذیر شده و همچنین خودروی مسابقهای 12C CAN-AM را هم با خود آورده بود.
BT52 نام خودرویی بود که سال ۱۹۸۳ گوردن موری برای تیم فرمول وان Brabham طراحی کرد. البته این خودرو با نسخه اصلیاش کمی متفاوت است چرا که احیای دوباره آن به مهندسین بی ام و سپرده شده و گفته میشود آنها هم از تکنولوژی روز در BT52 استفاده کردهاند.
این خودرو در زمان خودش با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۶۴۰ اسبی و تایرهای اختصاصی میشلین راهی مسابقات میشد. خالی از لطف نیست این را هم بدانید شخصی که پشت فرمان BT52 در فستیوال سرعت امسال قرار گرفت کسی نیست جز نلسون پی کی (Nelson Piquet) بزرگ؛ کسیکه سال ۱۹۸۳ با همین خودرو به قهرمانی رسیده بود.
قهرمانی پژو در مسابقات بینالمللی Pikes Peak باوجود رقیبهای قدری مثل آئودی، سوزوکی و تویوتا تقریبا غیرقابل تصور است. کور سوی امیدتان وقتی به نا امیدی محض تبدیل میشود که بدانید پژو تنها ۲ بار آن هم در سالهای ۸۸-۸۹ میلادی در کلاس آزاد به قهرمانی رسیده است. اما با آمدن 208T16 همه معادلات به نفع پژو به هم ریخت.
در نودویکمین دوره مسابقه Pikes Peak که حدود دو هفته پیش در ارتفاعات منطقهای با همین نام در کلورادو برگزار شد، کوچولوی ۸۷۵ اسبی پژو با رانندگی سباستین لوب توانست مسیر ۲۰ کیلومتری این مسابقه که نقطه شروع آن در ارتفاع ۱۴۴۰ متری و نقطه پایانی آن در ارتفاع ۴۳۰۰ متری قرار دارد، در زمان ۸ دقیقه و ۱۳ ثانیه و ۸۷۸ صدم ثانیه طی کند تا بدین ترتیب بعد از ۲۴ سال هم پژو مجددا به قهرمانی Pikes Peak برسد و هم کمترین زمان تاریخ این مسابقه در کلاس آزاد را به نام خود ثبت کند.
آسپیرون خودرویی ۱۷۶ هزار دلاری است که با پیشرانههای ۵۰۰ تا ۸۰۰ اسبی کوروت و با همان گیربکس شش سرعته ریکاردو که تا قبل از این بر روی فورد جی تی و هنسی ونوم جی تی نصب شده بود عرضه میشود. داشتن شاسی آلومینیومی و استفاده از فیبرکربن در ساخت صندلیها و داشبورد آسپیرون باعث شده وزن این خودرو بسته به تجهیزات آن مابین ۷۶۰ تا ۸۶۰ کیلوگرم باشد. گفته میشود میزان فروش این خودرو حداکثر به ۲۰ دستگاه میرسد.
620R قویترین عضو خانواده کاترهام ۷ است. موتور دو لیتری سوپرشارژ این خودرو که از فورد گرفته شده میتواند با ۳۱۱ اسببخار قدرت و حدود ۲۹۷ نیوتن متر گشتاور و همچنین با گیربکس شش سرعته ZF در ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ برسد. قیمت پایهای این خودرو برای فروش از اواخر ۲۰۱۳ حدود۷۵,۷۰۰ دلار اعلام شده.
R1 ماحصل همکاری مشترک کمپانی آلمانی SIN و کمپانی انگلیسی ProFormance است. موتور ۶.۲ لیتری این خودرو که همان LS3 جنرال موتورز است، قدرت ۵۲۵ اسبی خود را توسط گیربکس شش سرعته ساخت Graziano به محور عقب منتقل میکند. R1 با وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی و رینگ های ۱۹ اینچیاش میتواند در عرض ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و سپس به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر برساعت برسد.
تیونر گمنام Twisted با سه دیفندر تقویت شده به فستیوال سرعت امسال آماده بود که پکیج تقویتی آن برای مدلهای دیزلی دیفندر از ۱۷۰ تا ۲۵۰ اسب بخار و برای مدلهای V8 بنزینی دیفندر نیز از ۴۳۰ تا ۵۲۰ اسببخار قدرت دارد که در این مورد میتوانید به شتاب صفر تاصد زیر ۶ ثانیه امیدوار باشید.
علیرضا
۲۳ تیر ۱۳۹۲من هنوز تو کف ماشین اریک کلپتون موندم!!!
4.5 میلیون دلار!!!!!!!!؟؟؟
feri 007
۲۳ تیر ۱۳۹۲من که از دیدن این همه هنر و خلاقیت خودرو سازی ماتم برده…راستی اون لندرور دیفندره چقد شبیه پاژن خودمونه!!!
پدالی
۲۴ تیر ۱۳۹۲سلام.ایجاد تغییر تو قالب سایت قابل تحسینه ولی قالب قبلی خیلی منظم تر بود!!!!!!!!
این جوری یه خرده به هم ریخته هست مطالب سایت.لطفا یه قالب جدید و منظم تر واسه سایت بزارین.
ینی مطالب جدید از قدیمی ترها کاملا مشخص باشه.خودتون بهتر میدونین چی میگم.
ممنون از مقالات مفیدتون
suv
۲۳ تیر ۱۳۹۲جای خودرو های ملی ماخیلی خالی هست.
احسان
۲۳ تیر ۱۳۹۲بعد میگن بهشت رو نمیشه تو این دنیا دید.اما جهنم رو هم میشه تو این دنیا دید نمونش دیدن همزمان 20 تا پراید تو یک خیابون
فرزاد
۲۳ تیر ۱۳۹۲خیلی جالب بود…
ترکیبی از ماشینهای روز و قدیمی
همیشه اتومبیلهای قدیمی، تاثیری جذاب بر ذهنمون میزاره:)
VAHID JINPACHI
۲۳ تیر ۱۳۹۲اگه پراید بود قابل توجه همه قرار می گرفت؟؟؟
بوگاتی 1001 اسب بخار ولی قدرت پراید 63 الاغ بی بخار؟؟
واقعا بی نظیرهههههههههههه پراید؟؟؟؟
امیر
۲۳ تیر ۱۳۹۲تو این همه ماشین فراری یه چیز دیگست . رنگ قرمزش ، رینگ های خاصش ، قیافه ماشین اساسی دلبری می کنه. جز به جز این ماشین از هنر و خلاقیت و تکنولوژی موج می زنه.
حسین
۲۳ تیر ۱۳۹۲چقدر خوب بوده.کاش منم اونجا بودم.
فراری و بنز و پورشه و مازراتی فوق العاده ن.
امیر
۲۳ تیر ۱۳۹۲دربین خوردو های شرکت کننده فراری واقعا یه چیز دیگست. تو ساخت این ماشین هنر و خلاقیت و تکنولوژی موج می زنه.
Arash
۲۳ تیر ۱۳۹۲فرض کن
پراید وانت رو بیارن اینجا چه هیاهویی پیدا می کنه
اریک کلپتون فراری شو میزاره میاد سوار وانت پراید می شه
HASSANBMW
۲۳ تیر ۱۳۹۲اولا طراحی جدید سایتو تبریک میگم!
ثانیا چرا BMW اونجا نبوده؟؟
ثالثا فقط 911 !!!
سهیل
۲۳ تیر ۱۳۹۲الرابع ؟ الخامس ؟
ERFAN
۲۳ تیر ۱۳۹۲پس لامبورگینی کو؟
حسین
۲۳ تیر ۱۳۹۲عشششششششششقست F1!!!!!!
یارو
۲۳ تیر ۱۳۹۲]چرا از fordوGMCنزاشتن؟
yashar
۲۳ تیر ۱۳۹۲قالب جدید پدال مبارکه!
گنجی
۲۴ تیر ۱۳۹۲عالی بود
MAHDI
۲۴ تیر ۱۳۹۲ای کاش می شد ما هم می تونستیم بریم اونجا لا اقل از نزدیک اینارو ببینیم اخه مگه چند بار می شه McLaren P1 یا Ferrari SP12 EC یاRUF CTR3 یاJaguar F-Type از نزدیک دید یا صدای اگزوزشونو شنید لا اقل دلمون به دیدنشون خوش باشه ای کاش……
amir ali
۲۵ تیر ۱۳۹۲طرح قبلی سایت خیلی بهتر بود
SEYVAN
۱۲ شهریور ۱۳۹۳چه صحنه های زیبایی