در سالهایی نهچندان دور، قدرت و پرفورمنس بالا فقط مختص خودروهای اسپرت و سوپراسپرت بود یعنی خودروهایی که عمدتاً فقط ظرفیت حمل دو نفر را دارند و برای استفادههای روزانه چندان مناسب نیستند؛ اما این روزها اوضاع کاملاً تغییر کرده و شاسیبلندهایی در بازار وجود دارند که با قدرتهایی بیش از ۶۰۰ اسب بخار، پرفورمنسی در حد خودروهای اسپرت را ارائه میکنند. تعدادی از این شاسیبلندها حتی از سه ردیف صندلی برخوردارند که این یعنی میتوان با هفت سرنشین به شتاب ۴ ثانیهای و سرعتی بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد؛ اما قویترین شاسیبلندهای حال حاضر بازار کدامند؟ در این مطلب میخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم. لازم بذکر است که این مطلب فقط به شاسیبلندهای بنزینی اختصاص دارد و مدلهای الکتریکی در نظر گرفته نشدهاند.
۱۰- مازراتی لوانته تروفئو
قدرت: ۵۹۰ اسب بخار
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۱۷۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
قیمت | ۱۷۱,۴۷۵ دلار |
شاید عجیب بنظر برسد که ضعیفترین شاسیبلند این جمع ۵۹۰ اسب بخار قدرت دارد اما در دنیای شاسیبلندهای پرفورمنس، این عددی معمول و عادی محسوب میشود. این قدرت توسط پیشرانهای ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو تولید میشود که توسط فراری ساخته شده است.
۹- آئودی RS Q8
قدرت: ۶۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۳۱۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه |
قیمت | ۱۱۳,۹۹۵ دلار |
قویترین نسخهٔ پرچمدار شاسیبلندهای آئودی یعنی RS Q8 دومین خودروی ضعیف این لیست محسوب میشود. در سینهٔ این ماشین نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای گروه فولکسواگن قرار گرفته که بسیاری از برندهای این گروه مثل پورشه، لامبورگینی و بنتلی هم از آن استفاده میکنند اما در اینجا به سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز است.
۸- مرسدس GLE63 S AMG
قدرت: ۶۱۲ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۳۴۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه |
قیمت | ۱۱۴,۹۴۵ دلار |
پرچمدار خانوادهٔ مرسدس بنز GLE از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربویی استفاده میکند که در سینهٔ طیف گستردهای از محصولات مرسدس-آامگ مثل سدانهای E63 و S63 و همینطور سوپراسپرت AMG GT هم قرار دارد. این موتور در GLE63 از سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost هم برخوردار است.
۷- مرسدس GLS63 S AMG
قدرت: ۶۱۲ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۵۵۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۴.۲ ثانیه |
قیمت | ۱۳۲,۱۰۰ دلار |
برادر بزرگتر GLE63 S یعنی GLS63 S هم از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که در اینجا هم دقیقاً همان ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند و بنابراین از لحاظ قدرت باهم برابر هستند اما بخاطر احترام به بزرگتر، GLS63 S را یک رتبه بالاتر قرار دادهایم!
۶- آلپینا XB7
قدرت: ۶۲۰ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۶۵۸ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۴.۲ ثانیه |
قیمت | ۱۴۱,۳۰۰ دلار |
آلپینا XB7 جدیدترین عضو این جمع محسوب میشود. این خودرو که به نوعی نقش مدل X7 M را در خانوادهٔ بامو X7 بازی میکند، به همان موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای بامو مجهز است اما مهندسین آلپینا خروجی این موتور را به ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رساندهاند.
۵- بامو X5 M کامپتیشن
قدرت: ۶۲۵ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۲۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه |
قیمت | ۱۱۵,۰۹۵ دلار |
بامو X5 M کامپتیشن هم از همان قلب ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که در سینهٔ آلپینا قرار دارد اما در اینجا ۵ اسب بخار قدرت بیشتری دارد. البته این موتور ۵۰ نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به XB7 تولید میکند. بامو X6 M هم از همین موتور با همین قدرت استفاده میکند اما چون اساساً نسخهٔ کوپهٔ X5 محسوب میشود آنرا در این لیست لحاظ نکردهایم.
۴- بنتلی بنتایگا اسپید
قدرت: ۶۳۵ اسب بخار
پیشرانه | ۶.۰ لیتری W12 توئین توربو |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۴۹۱ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
قیمت | ۲۴۶,۸۲۵ دلار |
بنتلی بنتایگا اسپید علاوه بر اینکه تنها شاسیبلند دوازده سیلندر این لیست محسوب میشود، گرانترین عضو این جمع بوده و بیشترین گشتاور را هم دارد. در سینهٔ این ماشین نیروگاه ۶ لیتری W12 توئین توربوی ساخت گروه فولکسواگن قرار گرفته که در مدلهای کانتیننتال و فلاینگ اسپار هم استفاده میشود.
۳- لامبورگینی اوروس
قدرت: ۶۵۰ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۲۰۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه |
قیمت | ۲۱۱,۳۲۱ دلار |
لامبورگینی اوروس را میتوان یک سوپراسپرت قدبلند دانست زیرا با اینکه از لحاظ قدرت سومین خودروی این لیست است اما بیشترین شتاب را دارد و زودتر از همه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. اوروس از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 آئودی RS Q8 استفاده میکند.
۲- پورشه کاین توربو S
قدرت: ۶۸۰ اسب بخار
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
وزن | ۲۴۹۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه |
قیمت | ۱۶۳,۲۵۰ دلار |
پورشه کاین توربو S تنها خودرویی در این لیست است که از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکند. این سیستم از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که مجموعاً ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
۱- جیپ گرند چروکی ترکهاوک
قدرت: ۷۰۷ اسب بخار
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
گشتاور | ۸۷۵ نیوتن متر |
وزن | ۲۴۳۲ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
قیمت | ۸۸,۸۹۵ دلار |
جیپ گرند چروکی ترکهاوک رسماً قویترین شاسیبلند تولیدی حال حاضر دنیا محسوب میشود؛ اما این ماشین نهتنها بیشترین قدرت را دارد بلکه ارزانترین شاسیبلند لیست ما هم محسوب میشود و درحالیکه همهٔ خودروهای این لیست قیمتی ششرقمی دارند، قیمت پایهٔ ترکهاوک از کمتر از ۹۰ هزار دلار آغاز میشود. ۷۰۷ اسب بخار قدرت این خرس گریزلی توسط موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ هلکت تولید میشود.
مهمان افتخاری، رضوانی تانک X
قدرت: ۱۰۰۰ اسب بخار
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
گشتاور | ۱۱۸۰ نیوتن متر |
وزن | ؟ |
شتاب صفرتاصد | ؟ |
قیمت | ۳۴۹,۰۰۰ دلار |
در این لیست میتوانستیم رضوانی تانک X را بعنوان قویترین شاسیبلند دنیا معرفی کنیم اما چون این ماشین توسط شرکت کوچکی ساخته شده و تولید محدودی دارد، مثل دیگر خودروهای این لیست نمیتوان آنرا یک شاسیبلند تولیدی کارخانهای رسمی دانست. درهرحال، تانک X که روی شاسی جیپ رانگلر ساخته شده، از نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ دوج چلنجر دیمن استفاده میکند که رضوانی قدرت آنرا به رقم چشمگیر ۱۰۰۰ اسب بخار رسانده است.
Behrouz. anzali
۲ خرداد ۱۳۹۹پورشه کاین توربو اس . انتخاب بنده .کیفیت برند بسیار خوب قوی و خوشگل دیگه چی میخوای از یه ماشین . بعدی هم جیپ تراک هاوک.
Reza
۲ خرداد ۱۳۹۹رتبهبندی سلاطین ????
رتبه اول لامبورگینی اوروس
دوم مشترک، پورشه کاین ، GLS63 , BMW XB7 , آئودی Q8 rs ، بنتلی بنتایگا
سوم BMW X5
چهارم گرند چروکی
پنجم مازراتی لوانته
همه چی که سرعت نیست ، کیفیت ساخت ، عمر قطعات، خدمات پس از فروش، متریال خوب، حس راحتی، امکانات و تکنولوژی، طراحی و . . . . . . هم مهم هستند.
MAHDI
۲ خرداد ۱۳۹۹X5M همیشه سنگ محک این کلاس بوده.
Reza
۲ خرداد ۱۳۹۹یادآوری کنم که شتاب ۰تا۱۰۰ کیلومتر لامبورگینی اوروس 2.9 ثانیه ثبت شده.
ارشیاsvj
۲ خرداد ۱۳۹۹عشق است لامبوی اوروس را (تازه چه شود بعد اینکه نسخه پرفورمانته اش اومد)
اردوان
۳ خرداد ۱۳۹۹حالا ی مطلب خود سایت پدال گذاشته که مشخصات فنی بی ام و x8 که قراره بیاد توشه ۷۵۰ اسب بخار!!!!!!
به زودی بی ام و میره اول لیست
M.A.S
۴ خرداد ۱۳۹۹نمیدونم چرا دوج نسخه هلکت یا ردای دورانگو رو نمیده چون اونطوری هم بزرگترین شاسی بلند لیست حساب میاد هم قوی ترین. عشقه با انجین 485 اسبی درگ 12.3 یعنی پا به پای کامارو SS1le اگه حالا اینا بیان چی میشه. اما به نظر من کلا داج به یه گیربکس جدید نیاز داره.
بین اینا ترک هاک خیلی خوشگله و مشخصاتشم مال دوج هلکته. خیلی باحاله. به نظر من هلکت کلا یه ترکیب برنده.
با تشکر از پدال
M.A.S
۴ خرداد ۱۳۹۹نمیدونم چرا دوج نسخه هلکت یا ردای دورانگو رو نمیده چون اونطوری هم بزرگترین شاسی بلند لیست حساب میاد هم قوی ترین. عشقه با انجین 485 اسبی درگ 12.3 یعنی پا بپای کامارو SS1le اگه حالا اینا بیان چی میشه. اما به نظر من کلا داج به یه گیربکس جدید نیاز داره.
بین اینا ترک هاک خیلی خوشگله و مشخصاتشم مال دوج هلکته. خیلی باحاله. به نظر من هلکت کلا یه ترکیب برنده.
با تشکر از پدال
Nismo
۱۴ آبان ۱۴۰۳ترک هاوک فقط
خرس جهنمی
شاهین مسابقه ای