چشم انداز

ماسل‌کارها: معرفی و بررسی تمامی ماسل‌کارهای آمریکایی (قسمت اول)

ماسل کارها یا همان خودروهای عضلانی، ماشین‌های بسیار مشهور و البته پرطرفداری هستند. خواستگاه و سرزمین این خودروهای محبوب صرفاً ایالات‌متحده است و از چندین دهه پیش تاکنون در انواع مختلفی توسط خودروسازان این کشور به تولید رسیده‌اند. دنیای ماسل کارها دنیای بسیار جذابی است که در آن نیروگاه‌های حجیم هشت سیلندر، غرش‌های گوش‌نواز، قدرت‌های سرسام‌آور و هیبتی رعب‌انگیز حرف اول را میزند. این هیولاها در دورانی به‌قدری محبوب بودند که تقریباً تمامی خودروسازان بزرگ آمریکایی اقدام به ساخت ماسل‌کار می‌کردند و تنوع در بین آن‌ها موج می‌زد.

دوران طلائی و تکرار نشدنی خودروهای عضلانی آمریکایی دههٔ بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ بود. در این ده سال شاهد بیشترین تنوع در این بخش بودیم و انواع و اقسام ماسال کارها توسط چهار قطب خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و آمریکن موتورز ساخته می‌شدند. محبوبیت خودروهای عضلانی در آن سال‌ها به‌قدری بالا رفته بود که سازندگان آمریکایی کوپه‌ها، سدان‌ها و حتی وانت‌های خود را نیز به ماسل کار تبدیل کردند. این ده سال، سال‌های رؤیایی بود که هیچ‌گاه تکرار نشد؛ بنابراین قصد داریم ازاین‌پس طی سری مطالبی هر جمعه به معرفی و بررسی تمامی ماسل کارهای آمریکایی به پردازیم. بدین منظور در ابتدا طی دو قسمت به بیان مقدمه‌ای در این رابطه پرداخته و سپس در قسمت‌های بعدی تک‌تک خودروهای عضلانی را به‌طور کامل معرفی کرده و به بیان تاریخچهٔ آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شاید بتوان گفت جرقهٔ ابتدایی تولد ماسل کارها با معرفی نسخهٔ کوپهٔ شورلت کورویر در سال ۱۹۶۰ زده شد. کورویر یک خودروی موتور عقب ارزان‌قیمت اقتصادی بود که از سوی جنرال موتورز برای رقابت با فولکس‌واگن بیتل ساخته شد. این خودرو در انواع گوناگون سدان، استیشن، ون، وانت، کوپه و کابریولت تولید می‌شد که نسخهٔ کوپهٔ آن به بحث ما مربوط می‌شود. این خودرو یک کوپهٔ ارزان‌قیمت بود که توانست به محبوبیت و فروش مناسبی دست پیدا کند. حتی شورلت نسخهٔ قدرتمندتری از کورویر کوپه را با نام مونزا تولید نمود که به خودروی بسیار پرطرفداری تبدیل شد. همین امر توجه خودروسازان آمریکایی را به بخش کوپه‌های اسپرت جلب کرد زیرا موفقیت کورویر مونزا نشان داد که این بخش پتانسیل بالایی دارد.

Chevrolet Corvair Monza 1960

بدین ترتیب ابتدا خودروسازان آمریکایی با کوپه‌هایی که بر اساس سدان‌ها ساخته شده بودند به کورویر پاسخ دادند؛ اما پتانسیل و کشش بخش کوپه‌های اسپرت در بازار به‌قدری بالا بود که این راه‌حل‌های موقتی به‌هیچ‌عنوان نتوانست به عطش آن پاسخ دهد. به همین دلیل سرانجام در ابتدا فورد به فکر ساخت یک کوپهٔ اسپرت مستقل افتاد. پروژهٔ توسعهٔ چنین خودرویی به‌سرعت پیش رفت و نهایتاً کوپهٔ اسپرت فورد در تاریخ ۱۷ آوریل سال ۱۹۶۴ با نام موستانگ در نمایشگاه جهانی نیویورک رونمایی شد. فورد با معرفی موستانگ کلاس جدیدی بنام پانی کار (Pony Car) را پایه‌گذاری کرده و آغازگر حرکت بزرگی در صنعت خودروسازی آمریکا بود. راهی که فورد در سال ۱۹۶۴ با معرفی موستانگ باز کرد طی سال‌های بعد با قدرت توسط هر چهار قطب خودروسازی آمریکا ادامه یافت.

Ford Mustang 1964

البته هرچند اکثر کارشناسان فورد موستانگ را بنیان‌گذار کلاس پانی کار می‌دانند اما تنها دو هفته قبل از معرفی موستانگ، شرکت پلیموث از گروه کرایسلر با معرفی مدل جدید باراکودا برای اولین بار به این کلاس وارد شد و بنابراین قاعدتاً باید پلیموث باراکودا را پایه‌گذار کلاس پانی کارها دانست؛ اما باراکودا که بر اساس سدان والیانت ساخته شده بود، تمایز کمی با آن داشته و فاقد هویت مستقلی بود تا جایی که در قسمت جلو تقریباً با والیانت یکسان بود. این در حالی بود که هرچند موستانگ نیز بر اساس مدل فالکون ساخته شده بود اما خودروی کاملاً مستقلی بود و هیچ شباهتی به فالکون نداشت. این امر موجب دستیابی موستانگ به فروش خارق‌العاده و خارج از تصوری شد به‌نحوی‌که در پایان همان روزِ رونمایی تعداد ۲۲ هزار سفارش خرید دریافت کرد درحالی‌که در طرف مقابل باراکودا با اینکه زودتر معرفی شده بود اما در مقایسه با موستانگ فروش ناچیزی را تجربه کرد. این موضوع موجب شده که تقریباً تمامی کارشناسان خودرو موستانگ را آغازگر مسیر و موج پانی کارها بدانند.

Plymouth Barracuda 1964

در پایان این مطلب نیز بد نیست به بیان تفاوت میان پانی کارها و ماسل کارها بپردازیم. امروزه در صنعت خودروسازی صرفاً از نام ماسل کار استفاده می‌شود و خبری از پانی کارها نیست که بعداً در قسمت‌های آینده علت این امر را بیان خواهیم کرد اما در گذشته یعنی در دورانی که کوپه‌های اسپرت و قدرتمند آمریکایی در اوج محبوبیت بودند، این ماشین‌ها در دو نوع پانی کار و ماسل کار تولید می‌شدند. پانی کارها کوپه‌هایی کوچک‌تر و اسپرت‌تر بودند درحالی‌که ماسل کارها بزرگ‌تر و لوکس‌تر بوده و به پیشرانه‌های قدرتمندتری مجهز بودند. از نمونه‌های پانی کارها می‌توان به شورلت کامارو، فورد موستانگ و دوج چلنجر اشاره کرد درحالی‌که ماسل کارها شامل خودروهایی چون شورلت شِوِل، فورد تورینو و دوج چارجر می‌شدند. در جدول زیر می‌توانید پانی کار و ماسل کار هریک از خودروسازان آمریکایی را مشاهده کنید.

شورلت کامارو (پانی کار) در کنار شورلت شِوِل (ماسل کار)

 

پانی کار ماسل کار
شورلت کامارو شول
پونتیاک فایربرد GTO
بیوک GSX
الدزمبیل ۴۴۲
فورد موستانگ تورینو
مرکوری کوگار Cyclone
دوج چلنجر چارجر
پلیموث باراکودا رودرانر
AMC جاولین AMX

 

هفتهٔ آیندهٔ با دومین قسمت از مقدمهٔ سری مطالب ماسل کارها با شما خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    دوج دوج دوج دوج دوج

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. بنزما

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      نظر سنجی
      چلنجر لایک
      موستانگ دیس لایک

      موافقم 41
      مخالفم 17
      1. بنزما

        ۱۲ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (505 ديدگاه)

        چلنجر لایک
        کامارو دیس لایک

        موافقم 33
        مخالفم 9
    2. HORSE

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      من بیشتر از همه موستانگ رو دوست دارم،بعدشم چلنجر!
      بنظرم اصالتش هم از همه بیشتره!
      طراحی گیراتری هم داره.همین هم میتونه قرارداد بستن تیونر های معروف با موستانگ و ترجیح دادنش نسبت به اون دوتای دیگه رو توجیح کنه!

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. بنزما

        ۱۲ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (505 ديدگاه)

        دوست عزیز اگه چلنجر و فیس لیفت جدید موستانگ کنار هم ببینی به احتمال خیلی زیاد نظرت عوض میشه بعد از چند ثانیه بعید میدونم بتونی چشمت رو از چلنجر برداری نگاه موستانگ کنی

        موافقم 11
    3. Hemichan

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      بر وزن قوچ قوچ قوچ
      حیف شد اون آرم قوچ رو عوض کردن
      بهش میومد

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. آرش آمریکایی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    وای پدال خیلی ازت ممنونم بخاطر این مقاله خیلیییییی

  3. ستاره های پرفروغ (Daniel)

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (955 ديدگاه)

    GTO GTO GTO GTO GTO
    CHevell Chevell
    Mustang

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. ستاره های پرفروغ (Daniel)

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (955 ديدگاه)

      پونتیاک GTO 1967 ی سریاشون از بیرون دستگیره برای باز شدن در نداشتن و دکمه باز شدن درها در کنار شیشه عقب سمت راننده بود.
      به 1967GTO و Chevell اعتیاد دارم.

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. ستاره های پرفروغ (Daniel)

        ۱۲ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (955 ديدگاه)

        ی الماس کمیاب دیگه هم وجود داره که خیلی نسبت بهش بی توجهی میشه
        اونم 1987 Buick Grand National هست.
        یکی از قدرتمندترین ماشین های زمان خودش بوده. ولی کسی توجهی بهش نمیکنه.
        http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2012/03/1987-Buick-Regal-Grand-National-side-burnout.jpg
        https://hips.hearstapps.com/roa.h-cdn.co/assets/15/17/1024×512/landscape-1429894916-1987buickregalgnx-medium.jpg?resize=1200:*

        1. PaRHaM

          ۱۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          واقعا GNX شاهکاره?
          خیلی دوسش دارم

        2. SAEED Z

          ۱۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (480 ديدگاه)

          دقیقا, بیوک GNX دیمن زمان خودش بود

        3. Hemichan

          ۱۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (719 ديدگاه)

          GTO
          مخصوص مسابقات خیابانی طراحی شده بود به همین دلیل هم GM تو مسابقات رسمی شرکتش نمیداد

  4. .....::::LAST VIPER::::.....

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    Amrican muscle cars is flag up

    1. .....::::LAST VIPER::::.....

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (589 ديدگاه)

      دوستان یه چیزی بگم اینه که ماسل کار یه سرو گردن بالا تر از پونی کار هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. AMIRHO3EIN

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    تا قبل از این مقاله فکر میکردم که پانی کار همون مایل کار هست
    با تشکر از وب سایت‌ پدال

  6. شاهین

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    ماسل قدیمی فقط خانواده دوج تو سال 1960

  7. حمیدرضا

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    عکس اخر باعث شد بالاخره فرق بین پونی کار و ماسل کار رو درک کنم از نویسنده برای زحماتی که کشیده و قراره بکشه تشکر ویژه دارم

  8. Mahdi. Us

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    همیشه عاشق داستان ماسل کارها بودم به همه ی ماشینای ماسل از جمله gto69 _chevelle _Buick _charger بشدت علاقه دارم

  9. مجید

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    با دیدن لیست اخر مقاله حسرت خوردم که چرا پونتیاک از بین ما رفت!!!!
    یاد عشق دوران نوجوانیم ترنس ام 1973 افتادم!!!!
    و صد البته برند های دیگه مثل پلیموث.چرخ روزگاره دیگه!!!

    1. M

      ۱۳ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (160 ديدگاه)

      کاش زمانی برسه که پونتیاک رو احیا کنن …

  10. MAHDI . VENOM-DEMON

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    علی کجایی جات خالیه
    فقط منتظرم هفته بعد برسه
    اقای دهقان ممنون بابت این مطلب

    1. .....::::LAST VIPER::::.....

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (589 ديدگاه)

      👍👍👍👍👍👍👍👍
      Y E E E E E E E E E E P

    2. PaRHaM

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      من میمیرم برا این لیست?
      انتخاب نمیتونم بکنم!
      ولی واقعا برام این لیست پایین نقش اسطوره دارن
      کامارو 1966
      شول 1969
      فایربرد 1978
      1970GTO
      ماستنگ 1969 نسخه Boss 429
      چلنجر 1969
      چارجر 1969 (نسخه دیتونا هم ک دیگه شاهکاره)
      باراکودا 1972
      رود رانر 1967
      راستی
      ب شخصه درست نمیدونم ک این ماشین رو باید چی گفت ولی واقعا شاهکاره!???
      1987 Buick GNX

  11. abbas us.c

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    وای خدا بلاخره نوبت همون مقاله ای که من عاشقشم?
    دوج چارجر 68
    شول 70
    موستانگ باس429 69
    بیوک gsx stage3
    اولدزمبیل تورنادو
    و…
    عشقا زندگیمن.
    ماسل : گنده لات و خیابونی
    پونی: اسپورت تر و پرفورمنس

  12. حمیدرضا

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    عاشق پلیموث رودرانر بودم همیشه
    چقدر تو ایران گشتم دنبال یدونه از اینا و دریغ

  13. MOBIN POURMAND

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (78 ديدگاه)

    خدایی نمیتونم بگم چقدر از اینگونه مطالب خوشم میاد اصن.
    عاقا ممنونیم

  14. SAEED Z

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    تشکـر ویژه از آقای دهقان و پدال عزیز بابت این مطلب نوستالژیک و خاطره برانگیز
    صد حیف که ماسل/پونی کارهای برندهای خوشنامی مثل پونتیاک و … از این جمع حذف شدند ولی خاطره های شیرین دیروزشون هنوز زنده س .
    به شخصه معتدقم اگر به هر دلیلی قرار باشه GM, فورد یا داج در آینده اصالت پونی کارهاشون رو خدشه دار بکنند, همون بهتر که از خط تولید کنار بکشند!!
    امیدوارم بلایی که سر بیوک اومد برای سه پونی دیگه اتفاق نیوفته

  15. Hosein

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    کاش اینا همشون الان بودن خیلی باحال میشد.من تازه الان فهمیدم که پانی کار رو بیشتر دوست دارم

  16. Hemichan

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    نمیشه انتخاب کرد
    هرکدوم و نگاه میکنی یه دنیاییه انگار اگه یکیشونو انتخاب کنی یه چیز با ارزش دیگه رو نادیده گرفتی
    امیدوارم قسمتهای بعدی به انواع موتور ها و مسابقات درگ که به خاطر ماسل ها بوجود اومد همچنین قهرمانی های پی در پی ماشینهایی مثل چارجر دیتونا در نسکار با بیش از 77٪ پیروزی یا
    مدل 1200 اسبی AMC
    یا یک چهارم مایل 10.6 ثانیه ای باراکودا ووووو پرداخته بشه
    با تشکر به خاطر اتنخاب مقاله خوبتون

  17. Sajjad

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    عشق فقط ماسل کار…
    اونم عشق همیشگی من
    چلنجر (چه بهتر که دیمون باشه…)

    1. Hosein

      ۱۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (313 ديدگاه)

      داداش چلنجر پانی کاره

  18. امیر دهقان

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (743 ديدگاه)

    سپاس فراوان از لطف همۀ دوستان
    امیدواریم قسمت‌های بعدی این سری مطالب هم موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد

  19. وحيد

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی و با زبان ساده ولی گویا مطلب ارائه شده.پدال یکی از سایت های مورد علاقه و همیشه یکی از منابع من بوده و خواهد بود (ان شاء…)
    من هم دنبال تفاوت پونی کار و ماسل کار بودم (بیاد فیلم “For whom the bell tolls”و ترانس ام firebird که افتاد تو دریا !!!)

  20. صدرا

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اول موستانگ
    دوم کامارو
    من عاشق این دو تا مایل کارم استایل و پرفورمنس موستانگ و سرعت و پرفورمنس کامارو عالیه

  21. Taha Ayoobi

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    این دوران ماشین هایی داشت که دیگه به هیچ عنوان تکرار نمیشه مگر اینکه خود آمریکا دوباره راش بندازه که البته مثل این نمیشه، یه دوران طلائی دیگه گلی با سبک متفاوت.
    یکی از افسوس هایی که من میخورم اون بحران سوخت دهه 70 آمریکاس
    خیلی حیف شد که تو اون دهه ماشین های عظیمی مثل کادیلاک الدورادو با 8.4 لیتر موتور، مجبور شد نسبت سوخت و هوا رو پایین بیاره که نتیجش میشه ماشین با اون موتور، کلا 250 اسب بخار) :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا