ماسل کارها یا همان خودروهای عضلانی، ماشینهای بسیار مشهور و البته پرطرفداری هستند. خواستگاه و سرزمین این خودروهای محبوب صرفاً ایالاتمتحده است و از چندین دهه پیش تاکنون در انواع مختلفی توسط خودروسازان این کشور به تولید رسیدهاند. دنیای ماسل کارها دنیای بسیار جذابی است که در آن نیروگاههای حجیم هشت سیلندر، غرشهای گوشنواز، قدرتهای سرسامآور و هیبتی رعبانگیز حرف اول را میزند. این هیولاها در دورانی بهقدری محبوب بودند که تقریباً تمامی خودروسازان بزرگ آمریکایی اقدام به ساخت ماسلکار میکردند و تنوع در بین آنها موج میزد.
دوران طلائی و تکرار نشدنی خودروهای عضلانی آمریکایی دههٔ بین سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ بود. در این ده سال شاهد بیشترین تنوع در این بخش بودیم و انواع و اقسام ماسال کارها توسط چهار قطب خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و آمریکن موتورز ساخته میشدند. محبوبیت خودروهای عضلانی در آن سالها بهقدری بالا رفته بود که سازندگان آمریکایی کوپهها، سدانها و حتی وانتهای خود را نیز به ماسل کار تبدیل کردند. این ده سال، سالهای رؤیایی بود که هیچگاه تکرار نشد؛ بنابراین قصد داریم ازاینپس طی سری مطالبی هر جمعه به معرفی و بررسی تمامی ماسل کارهای آمریکایی به پردازیم. بدین منظور در ابتدا طی دو قسمت به بیان مقدمهای در این رابطه پرداخته و سپس در قسمتهای بعدی تکتک خودروهای عضلانی را بهطور کامل معرفی کرده و به بیان تاریخچهٔ آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
شاید بتوان گفت جرقهٔ ابتدایی تولد ماسل کارها با معرفی نسخهٔ کوپهٔ شورلت کورویر در سال ۱۹۶۰ زده شد. کورویر یک خودروی موتور عقب ارزانقیمت اقتصادی بود که از سوی جنرال موتورز برای رقابت با فولکسواگن بیتل ساخته شد. این خودرو در انواع گوناگون سدان، استیشن، ون، وانت، کوپه و کابریولت تولید میشد که نسخهٔ کوپهٔ آن به بحث ما مربوط میشود. این خودرو یک کوپهٔ ارزانقیمت بود که توانست به محبوبیت و فروش مناسبی دست پیدا کند. حتی شورلت نسخهٔ قدرتمندتری از کورویر کوپه را با نام مونزا تولید نمود که به خودروی بسیار پرطرفداری تبدیل شد. همین امر توجه خودروسازان آمریکایی را به بخش کوپههای اسپرت جلب کرد زیرا موفقیت کورویر مونزا نشان داد که این بخش پتانسیل بالایی دارد.
بدین ترتیب ابتدا خودروسازان آمریکایی با کوپههایی که بر اساس سدانها ساخته شده بودند به کورویر پاسخ دادند؛ اما پتانسیل و کشش بخش کوپههای اسپرت در بازار بهقدری بالا بود که این راهحلهای موقتی بههیچعنوان نتوانست به عطش آن پاسخ دهد. به همین دلیل سرانجام در ابتدا فورد به فکر ساخت یک کوپهٔ اسپرت مستقل افتاد. پروژهٔ توسعهٔ چنین خودرویی بهسرعت پیش رفت و نهایتاً کوپهٔ اسپرت فورد در تاریخ ۱۷ آوریل سال ۱۹۶۴ با نام موستانگ در نمایشگاه جهانی نیویورک رونمایی شد. فورد با معرفی موستانگ کلاس جدیدی بنام پانی کار (Pony Car) را پایهگذاری کرده و آغازگر حرکت بزرگی در صنعت خودروسازی آمریکا بود. راهی که فورد در سال ۱۹۶۴ با معرفی موستانگ باز کرد طی سالهای بعد با قدرت توسط هر چهار قطب خودروسازی آمریکا ادامه یافت.
البته هرچند اکثر کارشناسان فورد موستانگ را بنیانگذار کلاس پانی کار میدانند اما تنها دو هفته قبل از معرفی موستانگ، شرکت پلیموث از گروه کرایسلر با معرفی مدل جدید باراکودا برای اولین بار به این کلاس وارد شد و بنابراین قاعدتاً باید پلیموث باراکودا را پایهگذار کلاس پانی کارها دانست؛ اما باراکودا که بر اساس سدان والیانت ساخته شده بود، تمایز کمی با آن داشته و فاقد هویت مستقلی بود تا جایی که در قسمت جلو تقریباً با والیانت یکسان بود. این در حالی بود که هرچند موستانگ نیز بر اساس مدل فالکون ساخته شده بود اما خودروی کاملاً مستقلی بود و هیچ شباهتی به فالکون نداشت. این امر موجب دستیابی موستانگ به فروش خارقالعاده و خارج از تصوری شد بهنحویکه در پایان همان روزِ رونمایی تعداد ۲۲ هزار سفارش خرید دریافت کرد درحالیکه در طرف مقابل باراکودا با اینکه زودتر معرفی شده بود اما در مقایسه با موستانگ فروش ناچیزی را تجربه کرد. این موضوع موجب شده که تقریباً تمامی کارشناسان خودرو موستانگ را آغازگر مسیر و موج پانی کارها بدانند.
در پایان این مطلب نیز بد نیست به بیان تفاوت میان پانی کارها و ماسل کارها بپردازیم. امروزه در صنعت خودروسازی صرفاً از نام ماسل کار استفاده میشود و خبری از پانی کارها نیست که بعداً در قسمتهای آینده علت این امر را بیان خواهیم کرد اما در گذشته یعنی در دورانی که کوپههای اسپرت و قدرتمند آمریکایی در اوج محبوبیت بودند، این ماشینها در دو نوع پانی کار و ماسل کار تولید میشدند. پانی کارها کوپههایی کوچکتر و اسپرتتر بودند درحالیکه ماسل کارها بزرگتر و لوکستر بوده و به پیشرانههای قدرتمندتری مجهز بودند. از نمونههای پانی کارها میتوان به شورلت کامارو، فورد موستانگ و دوج چلنجر اشاره کرد درحالیکه ماسل کارها شامل خودروهایی چون شورلت شِوِل، فورد تورینو و دوج چارجر میشدند. در جدول زیر میتوانید پانی کار و ماسل کار هریک از خودروسازان آمریکایی را مشاهده کنید.
پانی کار | ماسل کار | |
شورلت | کامارو | شول |
پونتیاک | فایربرد | GTO |
بیوک | – | GSX |
الدزمبیل | – | ۴۴۲ |
فورد | موستانگ | تورینو |
مرکوری | کوگار | Cyclone |
دوج | چلنجر | چارجر |
پلیموث | باراکودا | رودرانر |
AMC | جاولین | AMX |
هفتهٔ آیندهٔ با دومین قسمت از مقدمهٔ سری مطالب ماسل کارها با شما خواهیم بود.
Khan
۱۲ آبان ۱۳۹۶دوج دوج دوج دوج دوج
بنزما
۱۲ آبان ۱۳۹۶نظر سنجی
چلنجر لایک
موستانگ دیس لایک
بنزما
۱۲ آبان ۱۳۹۶چلنجر لایک
کامارو دیس لایک
HORSE
۱۲ آبان ۱۳۹۶من بیشتر از همه موستانگ رو دوست دارم،بعدشم چلنجر!
بنظرم اصالتش هم از همه بیشتره!
طراحی گیراتری هم داره.همین هم میتونه قرارداد بستن تیونر های معروف با موستانگ و ترجیح دادنش نسبت به اون دوتای دیگه رو توجیح کنه!
بنزما
۱۲ آبان ۱۳۹۶دوست عزیز اگه چلنجر و فیس لیفت جدید موستانگ کنار هم ببینی به احتمال خیلی زیاد نظرت عوض میشه بعد از چند ثانیه بعید میدونم بتونی چشمت رو از چلنجر برداری نگاه موستانگ کنی
Hemichan
۱۲ آبان ۱۳۹۶بر وزن قوچ قوچ قوچ
حیف شد اون آرم قوچ رو عوض کردن
بهش میومد
morteza
۱۹ آبان ۱۳۹۶اینم مونزای ایرانی https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQXFQod3VausoUGgAK7SlCeIGOm7QtFEeCoP3sp3de6DAgYvJzm
morteza
۱۹ آبان ۱۳۹۶http://gilnegah.ir/wp-content/uploads/2017/08/%D9%85%D8%B3%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C-15-748×498.jpg
morteza
۱۹ آبان ۱۳۹۶https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQsCLN2FAe1YRYu74niEPGU8Bc0A-nnSCz971h_ByKZmf3r1zMu
آرش آمریکایی
۱۲ آبان ۱۳۹۶وای پدال خیلی ازت ممنونم بخاطر این مقاله خیلیییییی
ستاره های پرفروغ (Daniel)
۱۲ آبان ۱۳۹۶GTO GTO GTO GTO GTO
CHevell Chevell
Mustang
ستاره های پرفروغ (Daniel)
۱۲ آبان ۱۳۹۶پونتیاک GTO 1967 ی سریاشون از بیرون دستگیره برای باز شدن در نداشتن و دکمه باز شدن درها در کنار شیشه عقب سمت راننده بود.
به 1967GTO و Chevell اعتیاد دارم.
ستاره های پرفروغ (Daniel)
۱۲ آبان ۱۳۹۶https://i.wheelsage.org/pictures/p/pontiac/tempest_gto_xxx/pontiac_tempest_gto_xxx_4.jpg
http://st.gde-fon.com/wallpapers_original/414514_pontiak_tempest_gto_tri-iksa_kupe_peredok_muskul_1680x1050_www.Gde-Fon.com.jpg
http://8-themes.com/wp-content/uploads/2016/02/Pontiac-GTO-1967-11391-1680×1050.jpg
ستاره های پرفروغ (Daniel)
۱۲ آبان ۱۳۹۶ی الماس کمیاب دیگه هم وجود داره که خیلی نسبت بهش بی توجهی میشه
اونم 1987 Buick Grand National هست.
یکی از قدرتمندترین ماشین های زمان خودش بوده. ولی کسی توجهی بهش نمیکنه.
http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2012/03/1987-Buick-Regal-Grand-National-side-burnout.jpg
https://hips.hearstapps.com/roa.h-cdn.co/assets/15/17/1024×512/landscape-1429894916-1987buickregalgnx-medium.jpg?resize=1200:*
PaRHaM
۱۲ آبان ۱۳۹۶واقعا GNX شاهکاره?
خیلی دوسش دارم
SAEED Z
۱۲ آبان ۱۳۹۶دقیقا, بیوک GNX دیمن زمان خودش بود
Hemichan
۱۲ آبان ۱۳۹۶GTO
مخصوص مسابقات خیابانی طراحی شده بود به همین دلیل هم GM تو مسابقات رسمی شرکتش نمیداد
.....::::LAST VIPER::::.....
۱۲ آبان ۱۳۹۶Amrican muscle cars is flag up
.....::::LAST VIPER::::.....
۱۲ آبان ۱۳۹۶دوستان یه چیزی بگم اینه که ماسل کار یه سرو گردن بالا تر از پونی کار هست
AMIRHO3EIN
۱۲ آبان ۱۳۹۶تا قبل از این مقاله فکر میکردم که پانی کار همون مایل کار هست
با تشکر از وب سایت پدال
شاهین
۱۲ آبان ۱۳۹۶ماسل قدیمی فقط خانواده دوج تو سال 1960
حمیدرضا
۱۲ آبان ۱۳۹۶عکس اخر باعث شد بالاخره فرق بین پونی کار و ماسل کار رو درک کنم از نویسنده برای زحماتی که کشیده و قراره بکشه تشکر ویژه دارم
Mahdi. Us
۱۲ آبان ۱۳۹۶همیشه عاشق داستان ماسل کارها بودم به همه ی ماشینای ماسل از جمله gto69 _chevelle _Buick _charger بشدت علاقه دارم
مجید
۱۲ آبان ۱۳۹۶با دیدن لیست اخر مقاله حسرت خوردم که چرا پونتیاک از بین ما رفت!!!!
یاد عشق دوران نوجوانیم ترنس ام 1973 افتادم!!!!
و صد البته برند های دیگه مثل پلیموث.چرخ روزگاره دیگه!!!
M
۱۳ آبان ۱۳۹۶کاش زمانی برسه که پونتیاک رو احیا کنن …
MAHDI . VENOM-DEMON
۱۲ آبان ۱۳۹۶علی کجایی جات خالیه
فقط منتظرم هفته بعد برسه
اقای دهقان ممنون بابت این مطلب
.....::::LAST VIPER::::.....
۱۲ آبان ۱۳۹۶👍👍👍👍👍👍👍👍
Y E E E E E E E E E E P
PaRHaM
۱۲ آبان ۱۳۹۶من میمیرم برا این لیست?
انتخاب نمیتونم بکنم!
ولی واقعا برام این لیست پایین نقش اسطوره دارن
کامارو 1966
شول 1969
فایربرد 1978
1970GTO
ماستنگ 1969 نسخه Boss 429
چلنجر 1969
چارجر 1969 (نسخه دیتونا هم ک دیگه شاهکاره)
باراکودا 1972
رود رانر 1967
راستی
ب شخصه درست نمیدونم ک این ماشین رو باید چی گفت ولی واقعا شاهکاره!???
1987 Buick GNX
abbas us.c
۱۲ آبان ۱۳۹۶وای خدا بلاخره نوبت همون مقاله ای که من عاشقشم?
دوج چارجر 68
شول 70
موستانگ باس429 69
بیوک gsx stage3
اولدزمبیل تورنادو
و…
عشقا زندگیمن.
ماسل : گنده لات و خیابونی
پونی: اسپورت تر و پرفورمنس
حمیدرضا
۱۲ آبان ۱۳۹۶عاشق پلیموث رودرانر بودم همیشه
چقدر تو ایران گشتم دنبال یدونه از اینا و دریغ
MOBIN POURMAND
۱۲ آبان ۱۳۹۶خدایی نمیتونم بگم چقدر از اینگونه مطالب خوشم میاد اصن.
عاقا ممنونیم
SAEED Z
۱۲ آبان ۱۳۹۶تشکـر ویژه از آقای دهقان و پدال عزیز بابت این مطلب نوستالژیک و خاطره برانگیز
صد حیف که ماسل/پونی کارهای برندهای خوشنامی مثل پونتیاک و … از این جمع حذف شدند ولی خاطره های شیرین دیروزشون هنوز زنده س .
به شخصه معتدقم اگر به هر دلیلی قرار باشه GM, فورد یا داج در آینده اصالت پونی کارهاشون رو خدشه دار بکنند, همون بهتر که از خط تولید کنار بکشند!!
امیدوارم بلایی که سر بیوک اومد برای سه پونی دیگه اتفاق نیوفته
Hosein
۱۲ آبان ۱۳۹۶کاش اینا همشون الان بودن خیلی باحال میشد.من تازه الان فهمیدم که پانی کار رو بیشتر دوست دارم
Hemichan
۱۲ آبان ۱۳۹۶نمیشه انتخاب کرد
هرکدوم و نگاه میکنی یه دنیاییه انگار اگه یکیشونو انتخاب کنی یه چیز با ارزش دیگه رو نادیده گرفتی
امیدوارم قسمتهای بعدی به انواع موتور ها و مسابقات درگ که به خاطر ماسل ها بوجود اومد همچنین قهرمانی های پی در پی ماشینهایی مثل چارجر دیتونا در نسکار با بیش از 77٪ پیروزی یا
مدل 1200 اسبی AMC
یا یک چهارم مایل 10.6 ثانیه ای باراکودا ووووو پرداخته بشه
با تشکر به خاطر اتنخاب مقاله خوبتون
Sajjad
۱۲ آبان ۱۳۹۶عشق فقط ماسل کار…
اونم عشق همیشگی من
چلنجر (چه بهتر که دیمون باشه…)
Hosein
۱۲ آبان ۱۳۹۶داداش چلنجر پانی کاره
امیر دهقان
۱۲ آبان ۱۳۹۶سپاس فراوان از لطف همۀ دوستان
امیدواریم قسمتهای بعدی این سری مطالب هم موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد
وحيد
۳۰ فروردین ۱۳۹۷بسیار عالی و با زبان ساده ولی گویا مطلب ارائه شده.پدال یکی از سایت های مورد علاقه و همیشه یکی از منابع من بوده و خواهد بود (ان شاء…)
من هم دنبال تفاوت پونی کار و ماسل کار بودم (بیاد فیلم “For whom the bell tolls”و ترانس ام firebird که افتاد تو دریا !!!)
صدرا
۲ تیر ۱۴۰۱اول موستانگ
دوم کامارو
من عاشق این دو تا مایل کارم استایل و پرفورمنس موستانگ و سرعت و پرفورمنس کامارو عالیه
Taha Ayoobi
۲۳ دی ۱۴۰۲این دوران ماشین هایی داشت که دیگه به هیچ عنوان تکرار نمیشه مگر اینکه خود آمریکا دوباره راش بندازه که البته مثل این نمیشه، یه دوران طلائی دیگه گلی با سبک متفاوت.
یکی از افسوس هایی که من میخورم اون بحران سوخت دهه 70 آمریکاس
خیلی حیف شد که تو اون دهه ماشین های عظیمی مثل کادیلاک الدورادو با 8.4 لیتر موتور، مجبور شد نسبت سوخت و هوا رو پایین بیاره که نتیجش میشه ماشین با اون موتور، کلا 250 اسب بخار) :