چشم اندازهفته نامه

ماسل کارها: معرفی و بررسی تمامی ماسل کارهای آمریکایی (قسمت دوم)

در قسمت اول سری مطالب ماسل کارها، تا معرفی موستانگ و فروش خیره‌کنندهٔ آن پیش رفتیم و حالا امروز به ادامهٔ ماجرا می‌پردازیم. فروش شگفت‌انگیز موستانگ در ابتدا توسط رقبا و خصوصاً جنرال موتورز یک تب موقتی تلقی شد که به‌زودی فروکش خواهد کرد. به همین دلیل این شرکت با معرفی نسل دوم شورلت کورویر در سال ۱۹۶۵ سعی کرد با نسخهٔ کوپهٔ مونزای آن به موستانگ پاسخ دهد؛ اما کورویر مونزا یک کوپهٔ اصیل نبود چراکه بر اساس سدان کورویر ساخته شده بود و از آن بدتر خودرویی موتور عقب بود؛ بنابراین یک کوپهٔ موتور عقب ارزان‌قیمت به‌هیچ‌عنوان توانایی رقابت با موستانگ را نداشت.

Chevrolet Corvair Monza 1965

به همین دلیل در آن سال‌ها درحالی‌که موستانگ همچنان به فروش خارق‌العادهٔ خود ادامه می‌داد، فروش کورویر مونزا کاهش پیدا می‌کرد. همین موضوع موجب شد که جنرال موتورز به فکر ساخت یک کوپهٔ کاملاً جدید و مستقل بیفتد. بدین ترتیب سریعاً پروژهٔ ساخت چنین خودرویی آغاز شده و روند توسعهٔ آن به‌سرعت پیش رفت. سرانجام در اواخر سال ۱۹۶۶ ساخت و توسعهٔ کوپهٔ جدید جنرال موتورز به پایان رسید و این پانی کار با نام شورلت کامارو در سپتامبر همین سال رسماً معرفی شده و با مدل ۱۹۶۷ به بازار آمد. کامارو در سال اول عرضه هرچند نتوانست از لحاظ فروش موستانگ را مغلوب کند اما کاملاً موفق عمل کرد و فروش فوق‌العادهٔ موستانگ را تا حد زیادی کاهش داد.

Chevrolet Camaro 1967

اما سال ۱۹۶۷ را می‌توان یکی از مهم‌ترین سال‌ها در تاریخ پانی کارها دانست چراکه در این سال چندین خودرو از سازندگان مختلف آمریکایی در کلاس پانی کار معرفی شدند. در ابتدا فورد پانی کار دیگری را در کنار موستانگ معرفی کرد. این خودرو مرکوری کوگار بود که بر اساس موستانگ ساخته شده بود و اشتراکات زیادی با آن داشت. البته کوگار در جایگاه کمی بالاتر از موستانگ قرار می‌گرفت و فورد در اصل آن‌را برای پُر کردن شکاف میان موستانگ و تاندربرد در نظر گرفته بود.

Mercury Cougar 1967

در برابر این اقدام فورد، جنرال موتورز هم بیکار ننشسته و اقدام به ساخت پونتیاک فایربرد بر اساس شورلت کامارو نمود. این پانی کار نیز رسماً در فوریهٔ سال ۱۹۶۸ رونمایی شد. فایربرد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کامارو داشت و جنرال موتورز آن‌را برای رقابت مستقیم با مرکوری کوگار به بازار عرضه کرد؛ بنابراین فایربرد در کنار کامارو، جنرال موتورز را به رقیب قدرتمندی در بخش پانی کارها تبدیل کرد.

Pontiac Firebird 1967

از سوی دیگر کرایسلر که نتوانسته بود با پلیموث باراکودا حریف موستانگ شود، دست بکار شده و در سال ۱۹۶۷ نسل دوم باراکودا را معرفی کرد. این نسل هرچند در نمای جلویی همچنان تا حدودی به برخی از سدان‌های گروه کرایسلر شباهت داشت اما برخلاف نسل قبلی، استقلال بیشتری یافته بود و استایل بدنهٔ آن نیز از فرم فست‌بک نسل اول به یک کوپهٔ معمولی تغییر پیدا کرد. البته در این نسل همچنان نسخهٔ فست‌بک در کنار نسخهٔ کوپهٔ معمولی ساخته می‌شد.

Plymouth Barracuda 1967

و نهایتاً آخرین خودروساز آمریکایی که پا به دنیای پانی کار گذاشت، آمریکن موتورز یا همان AMC بود. این شرکت که در مقایسه با سه غول خودروسازی آمریکا کوچک‌تر و کم‌فروش‌تر بود، در آگوست سال ۱۹۶۷ با معرفی پانی کاری بنام جاولین تصمیم گرفت با فورد، جنرال موتورز و کرایسلر به رقابت بپردازد. جاولین علاوه بر اینکه برای رقابت مستقیم با کامارو و موستانگ در نظر گرفته شده بود، وظیفهٔ دیگری هم بر عهده داشت و آن تغییر دیدگاه خریداران نسبت به برند AMC بود که در این راه موفق عمل کرد به‌نحوی‌که در سال اول عرضه تعداد ۵۶ هزار دستگاه از آن فروخته شد که ۱۰ هزار دستگاه بیشتر از انتظار سازنده بود.

AMC Javelin 1968

البته هرچند فروش ۵۶ هزار دستگاهی جاولین در مقایسه با فروش چند صد هزار دستگاهی موستانگ و کامارو رقم ناچیزی بشمار می‌رفت اما همین تعداد هم موفقیت بزرگی برای آمریکن موتورز محسوب می‌شد. بدین ترتیب از سال ۱۹۶۷ هر چهار خودروساز آمریکایی نماینده یا نمایندگانی در بخش پانی کارها داشتند و رقابت سختی در این بخش شکل گرفت. در جدول زیر چهار پانی کار سال ۱۹۶۷ را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

شورلت کامارو SS

فورد موستانگ GT

پلیموث باراکودا فرمولا

AMC جاولین SST

پیشرانه ۶.۵ لیتری V8 ۶.۴ لیتری V8 ۶.۳ لیتری V8 ۶.۴ لیتری V8
قدرت ۳۲۵ اسب بخار ۳۲۰ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۳۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۵۵ نیوتن متر ۵۸۰ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر ۵۷۵ نیوتن متر
طول ۴.۶۹ متر ۴.۶۶ متر ۴.۸۹ متر ۴.۸۰ متر
عرض ۱.۸۴ متر ۱.۸۰ متر ۱.۸۱ متر ۱.۸۲ متر
ارتفاع ۱.۳۰ متر ۱.۳۱ متر ۱.۳۴ متر ۱.۳۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۴ متر ۲.۷۴ متر ۲.۷۱ متر ۲.۷۶ متر
وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم ۱۴۴۵ کیلوگرم ۱۵۱۴ کیلوگرم ۱۴۷۵ کیلوگرم
گیربکس ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی
شتاب صفرتاصد ۶.۴ ثانیه ۶ ثانیه ۷.۵ ثانیه ۶.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۷ ثانیه ۱۴.۳ ثانیه ۱۵.۵ ثانیه ۱۴.۷ ثانیه

همان‌طور که گفته شد، در سال ۱۹۶۸ هر چهار خودروساز آمریکایی در بخش پانی کارها حضور داشتند اما در این میان گروه کرایسلر هنوز هم از عملکرد باراکودا در این بازار رقابتی راضی نبود و به همین دلیل تصمیم به ساخت یک پانی کار کاملاً جدید گرفت. این خودرو دوج چلنجر بود که در پاییز سال ۱۹۶۹ معرفی شد و با مدل ۱۹۷۰ به بازار آمد. بدین ترتیب کرایسلر هم این بار با چلنجر پاسخ مستقیمی به موستانگ، کامارو و جاولین داد. چلنجر برخلاف باراکودا، پانی کاری کاملاً جدید، مستقل و اصیل بود و نسبت به رقبا، خودروی بزرگ‌تر و لوکس‌تری بشمار می‌رفت.

Dodge Challenger 1970

سپس در فوریهٔ سال ۱۹۷۰ جنرال موتورز نیز نسل دوم کامارو و فایربرد را معرفی کرد تا رقابت پانی کارها از قبل هم جذاب‌تر گردد. نسل دوم این دو ماشین همچنان شباهت زیادی به یکدیگر داشتند تا جایی که استایل کلی بدنهٔ آن‌ها یکسان بود اما به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده بودند. معرفی نسل دوم کامارو و فایربرد به همراه موستانگ، جاولین و باراکودا، آتش رقابت پانی کارها را تندتر از قبل نمود تا جایی که می‌توان سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ را بهترین دوران پانی کارها دانست.

Chevrolet Camaro 1970
Pontiac Firebird 1970

پس از معرفی دوج چلنجر در سال ۱۹۶۹، کرایسلر بازهم آرام نماند و این بار به فکر ساخت رقیبی برای مرکوری کوگار و پونتیاک فایربرد افتاد. به همین دلیل این شرکت در سال ۱۹۷۰ نسل سوم پلیموث باراکودا را معرفی کرد که بر اساس چلنجر ساخته شد بود. نسل سوم باراکودا کاملاً نسبت به دو نسل قبلی خود متحول شده بود تا جایی که هیچ شباهتی به آن‌ها نداشت اما در عوض بسیار به دوج چلنجر شبیه شده بود؛ بنابراین در سال ۱۹۷۰ به‌جز AMC، سه خودروساز بزرگ آمریکایی هرکدام با دو نماینده در بخش پانی کارها حضور داشتند که شامل فورد موستانگ و مرکوری کوگار، شورلت کامارو و پونتیاک فایربرد و دوج چلنجر و پلیموث باراکودا می‌شد.

Plymouth Barracuda 1970

در جدول زیر مقایسهٔ داشته‌ایم میان این شش پانی کار آمریکایی مدل ۱۹۷۰:

کامارو Z28

فایربرد ترنس ام

موستانگ باس ۴۲۹

کوگار باس ۴۲۹

چلنجر R/T

باراکودا

پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 ۶.۵ لیتری V8 ۷ لیتری V8 ۷ لیتری V8 ۷.۲ لیتری V8 ۷.۲ لیتری V8
قدرت ۳۶۰ اسب بخار ۳۷۰ اسب بخار ۳۷۵ اسب بخار ۳۷۵ اسب بخار ۳۷۵ اسب بخار ۳۹۰ اسب بخار
گشتاور ۵۱۵ نیوتن متر ۶۱۵ نیوتن متر ۶۶۵ نیوتن متر ۶۶۵ نیوتن متر ۶۵۵ نیوتن متر ۶۶۵ نیوتن متر
طول ۴.۷۷ متر ۴.۸۶ متر ۴.۷۶ متر ۴.۹۸ متر ۴.۸۵ متر ۴.۷۴ متر
عرض ۱.۸۹ متر ۱.۸۶ متر ۱.۸۱ متر ۱.۸۸ متر ۱.۹۳ متر ۱.۹۰ متر
ارتفاع ۱.۲۷ متر ۱.۲۷ متر ۱.۳۰ متر ۱.۳۰ متر ۱.۲۹ متر ۱.۲۹ متر
وزن ۱۵۱۵ کیلوگرم ۱۴۵۰ کیلوگرم ۱۶۱۵ کیلوگرم ۱۶۶۰ کیلوگرم ۱۶۶۰ کیلوگرم ۱۶۸۷ کیلوگرم
گیربکس ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی ۴ سرعته دستی
صفرتاصد ۵.۴ ثانیه ۵.۵ ثانیه ۵.۵ ثانیه ۵.۷ ثانیه ۵.۶ ثانیه ۵.۹ ثانیه
۴۰۰ متر ۱۴ ثانیه ۱۳.۸ ثانیه ۱۳.۹ ثانیه ۱۴.۲ ثانیه ۱۳.۹ ثانیه ۱۴.۴ ثانیه

از طرف دیگر، با افزایش محبوبیت پانی کارها، دوران شکوفایی ماسل کارها هم آغاز شده و این خودروها نیز به محبوبیت بالایی دست پیدا کردند. به همین دلیل، هر چهار خودروساز بزرگ آمریکا با خودروهایی چون فورد تورینو، شورلت شِوِل، دوج چارجر و AMC AMX در بخش ماسل کارها هم حضور پیدا کردند و در اینجا هم رقابت سختی شکل گرفت. البته ماسل کارهای آن دوران به این چهار خودروی مذکور محدود نبودند و این بخش حتی از بخش پانی کارها هم شلوغ‌تر بود. بااین‌حال فعلاً به پایان دومین قسمت از سری مطالب ماسل کارها رسیدیم اما از هفتهٔ آینده به‌طور اختصاصی به بررسی تک‌تک ماسل کارها و پانی کارهای آمریکایی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ماسل‌کارها: معرفی و بررسی تمامی ماسل‌کارهای آمریکایی (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    بهترین دوران خودروهای آمریکایی همون دوران بود.هنوز که هنوزه وقتی فایربرد رو میبینم لذت میبرم.حیف که پونتیاک بسته شد

    1. MAHDI . VENOM-DEMON

      ۱۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      البته مدل ترنس ام هنوز تولید میکنن

    2. John

      ۱۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (215 ديدگاه)

      شایدم بشه گفت بهترین دوران کل صنعت اتومبیل

    3. HORSE

      ۲۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      موستانگ عشقه!!! ?

  2. man türkam

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چلنجرو عشقهههه ???❤❤❤

  3. MAHDI . VENOM-DEMON

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    کامارو نسل دوم قبل از قوانین و چلنجر و پونتیاک ترنس ام نسل دوم
    اینا عشقن ، اینا رو نمیتونم ازشون بگذرم

  4. #ali.m#

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ?فقط اون کامارو مدل 1967
    ارزوم اینه که یه شرکت داشته باشم مثل ایکون تا گنجینه هایی مثل اینو نو نوار کنم .
    ?

  5. DEADPOOL

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    وای مرکوری کوگار واااااااای مرکوری کوگار واااای boos 302 وااااای ماهیچ ما نگاه??

  6. hossein

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    وقتی یه تیکه از بهشتو میبینی

  7. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    با این‌که عاشق چارجر R/T ۶۹ هستم، اما ماسل کارهای قبل و بعد از این، سوء‌تفاهمی بیش نیستن: http://s8.picofile.com/file/8311450776/hqdefault.jpg

  8. PaRHaM

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    واقعا این مطلب شاهکاره
    دستتون درد نکنه???

  9. PlymouthBarracuda

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (130 ديدگاه)

    عشق….❤️❤️❤️

  10. آرش آمریکایی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    میشه بگی شورولت کامارو، دوج چلنجر و فورد ماستنگ نجات یافته های یک انقراض بزرگ هستن
    و دوج چارجر هم تغییر ژنتیکی پیدا کرده

  11. Ali

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوب بود درباره موتورهای ان زمان هم معرفی کنید مثل 427 و 454 و 460 فورد و… فرراموش نشه ر

  12. amir

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    فقط میشه گف عالی…..چلنجر و باراکودا با اون حجم موتور استثنایی….

  13. Alex Del Piero

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    عجب موتور هایی.
    ماسل کار یعنی این
    ۸ سیلندر ۷ لیتری ?
    زیر ۶ نداشتن اصلا
    نه ۴ سیلندر ۲ لیتری ?
    الان فقط چلنجر به ذره حال و هوای این قدیمی ها رو داره
    خوش دورانی بود واسه صنعت خودروسازی
    حیف که تموم شد

  14. Alex Del Piero

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    جدول های این متن رو واسه خودم پرینت گرفتم زدم دیدار اتاقم

  15. Sajjad

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    عشق مطلق…

  16. Abbas_us.c

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    زیره جدول اخری عشقارو نگاه کن?????
    البته اون فایربرد 6.6بوده نه 6.5

  17. کیوان

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    عالی عالی چیکار میکنید شماها خیلی حال دادید کامارو و بیوک سنچوری داشتم چه دورانی بود اون زمانها ممنون

  18. شاهین

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    بارکودا رو بدن به من کف خواب پنوماتیکش کنم واس خودم ول بچرخم تو جاده ها
    با اون صدای قورشی 8 سیلندر نمیشه ازش گذشت

  19. حسین

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    درود و سلام.

    آقای دهقان واقعا ممنونم از مقاله خوب شما، بسیار بسیار لذت بردم از خوندن این متن. قلم شیوا و بیان سلیس شما مقاله رو بسیار خواندنی و جذاب کرده. منتظر قسمت‌های بعدش هستیم.

    موفق و پیروز باشید

    1. امیر دهقان

      ۲۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (743 ديدگاه)

      خیلی ممنون از لطف شما

  20. R

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    آقا سایتتون خیلی طول میکشه کامل باز بشه لطفا بخش نظرات رو داخل لینک بزارید حجمش کم بشه

  21. یاس ی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    اون دوران دوران خدایی ماسل کارها توی صنعت خودرو بود، فکر نمیکنم بشه کسی را پیدا کرد که عاشق ماسل کارهای اون دوره نباشه، عشق مطلق یعنی همین.
    چند سال قبل بیوک یکی از دوستان به مدت یکی دو ساعت دستم بودباور کنید هنوز لذتش برام تکرار نشده، خیلی ماشینها را روندم ولی اون ی تجربه به یاد ماندنی بود، حالا فکر کن اگه چلنجر بود چی میشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  22. TRX (taimaz)

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (320 ديدگاه)

    یه روزی یه Boss 429 میخرم هر وقت از دنیا سیر شدم. میشنم یه گوشه فقط نگاش میکنم.

  23. خدای ماشین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته ، سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ طلایی ترین عصر ماسل کار های آمریکایی است.من با اینکه طرفدار ماشینهای آلمانی هستم که بهترین هستن اما ماشین های آمریکایی هم عالی هستن مخصوصا دوج و پلیموث و فورد عالی هستن شورولت دیگه عادی شده برام چون اینارو داشتم میگم عالی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا