۸۰ سال با خودروهای موتورعقب
شیوهٔ مرسوم و متداول برای نصب قوای محرکهٔ خودروها در جلوی خودرو است که نیرو را به چرخهای جلو، چرخهای عقب و یا هر چهارچرخ انتقال میدهد؛ اما در طول تاریخ خودروهای زیادی ساختهشدهاند که پیشرانهٔ آنها در قسمت عقب خودرو نصبشده است. تعدادی از این خودروهای موتورعقب به موفقیت بالا و فروش میلیونی دستیافتهاند و حتی تولید برخی آز آنها هنوز هم ادامه دارد. در این مطلب و در قسمت اول ابتدا به بیان تاریخچهای کوتاه از خودروهای موتورعقب و مزایای آنها پرداخته و سپس در دو قسمت آینده به معرفی مشهورترین خودروهای موتورعقب تاریخ خواهیم پرداخت.
مزایای سیستم موتورعقب
قرار گرفتن پیشرانه در قسمت عقب خودرو مزایای قابلتوجهی دارد و خصوصاً در گذشته از این شیوه استفادهٔ زیادی میشد. قرار دادن موتور در قسمت عقب اجازهٔ ساخت خودروهایی با ابعاد کوچکتر را میدهد. همچنین این نحوهٔ نصب موتور موجب کاهش وزن، کاهش پیچیدگی و کارآمدتر شدن پیشرانه میشود چراکه نیاز به میلگاردان جهت انتقال نیرو به چرخهای عقب از بین میرود. ازآنجاییکه در خودروهای موتورعقب گاردان وجود ندارد، امکان یکپارچه شدن دیفرانسیل با گیربکس وجود دارد. بعلاوه به دلیل فشار روبه پایین، رانش خودرو افزایشیافته و بهتر شتاب میگیرد.
البته چنین خودروهایی معایبی هم دارند که عمدهترین آنها تقسیم وزن نامناسب است؛ زیرا ازآنجاییکه موتور بهعنوان سنگینترین قطعه تقریباً در قسمت انتهایی خودرو نصب میشود، وزن بیشتری بر محور عقب وارد میشود و درحالیکه نسبت وزن خودروهای موتور جلو دیفرانسیل عقب حدود ۵۵/۴۵ برای جلو/عقب است، این نسبت در خودروهای موتورعقب حدود ۳۵/۶۵ برای جلو/عقب میباشد. این امر موجب هندلینگ پایین و عملکرد نامطلوب خودرو در سر پیچها میشود.
در خودروهای موتورعقب به دلیل وجود فضای خالی بیشتر در اطراف پیشرانه و همینطور هوای بیشتر در قسمت عقب خودرو، خنککنندگی بهتری برای پیشرانههای هوا خنک ایجاد میشود و به همین دلیل در اکثر خودروهای موتورعقب از پیشرانههای هواخنک استفاده میشود. البته این شیوه برای پیشرانههای آبخنک چندان مناسب نیست زیرا یا باید رادیاتور در قسمت جلو نصب شود که نیاز به لولهکشی طولانی دارد (که موجب افزایش وزن و پیچیدگی میشود) و یا باید رادیاتور در عقب نصبشده و مجراهایی برای ورود هوا تعبیه شود.
تاریخچهٔ خودروهای موتورعقب
هرچند اولین خودروی دنیا یعنی بنز موتور واگن خودرویی موتورعقب بود اما با متداول شدن خودرو، از شیوهٔ موتور جلو در ساخت آنها استفاده شد و عملاً رواج عمدهٔ خودروهای موتورعقب تا دههٔ ۳۰ میلادی به تعویق افتاد. یکی از اولین خودروهای موتورعقب دنیا، زونداپ تایپ ۱۲ بود که توسط فردیناند پورشه برای شرکت آلمانی زونداپ طراحیشده بود؛ اما این خودرو هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
شرکت تاترا که در جمهوری چک کنونی واقع است، یکی از پیشگامان ساخت خودروهای موتورعقب محسوب میشود. این شرکت در سال ۱۹۳۴ خودرویی بانام T77 معرفی کرد که در آن از سیستم موتورعقب استفادهشده بود. از این خودرو تا سال ۱۹۳۸ تعداد ۲۴۹ دستگاه ساخته شد. تاترا T77 اولین خودروی تولیدی موتورعقب محسوب میشود. پسازاین شرکت تاترا همواره از سیستم موتورعقب استفاده کرده و تا سالیان سال در تمامی محصولات سواری خود همین شیوه را بکار گرفت.
در این میان شرکت مرسدس بنز نیز از سال ۱۹۳۱ ساخت خودروهای موتورعقب را آغاز کرده بود و از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ سه مدل خودروی موتورعقب بانامهای ۱۳۰، ۱۵۰ و 170H را در تعداد محدودی بتولید رساند. بااینحال تا قبل از معرفی فولکسواگن بیتل، خودروهای موتورعقب محدود به خودروهایی لوکس، گرانقیمت و تولید محدود بودند؛ اما با به بازار آمدن فولکسواگن بیتل، این رویه عوضشده و بیتل که خودرویی مردمی و ارزانقیمت بود توانست به موفقیت و فروش فراتر از تصوری دست یابد.
هرچند تاترا و مرسدس بنز آغازگر ساخت خودروهای موتورعقب بودند اما این فولکسواگن بیتل بود که توانست این خودروها را متداول و همهگیر کند. به دلیل موفقیت و محبوبیت خارقالعادهٔ بیتل، دیگر خودروسازان دنیا از کشورهای گوناگون نیز به فکر ساخت و عرضهٔ خودروهای ارزانقیمت موتورعقب افتادند بهگونهای که از فیات ایتالیایی و رنوی فرانسوی گرفته تا شورلت آمریکایی و سوباروی ژاپنی خودروهای موتورعقبی را به بازار عرضه کردند.
شرکت فرانسوی آلپاین نیز یکی از مشهورترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت موتورعقب بود. این شرکت بدنهٔ خودروهای خود را از کامپوزیت ساخته و پیشرانه و قطعات فنی آنها را از شرکت رنو تأمین میکرد. اولین خودروی ساخت این شرکت مدل A106 بود که از پیشرانه و متعلقات فنی رنو 4CV (که آنهم خودرویی موتورعقب بود) استفاده میکرد. پسازاین آلپاین محصولات دیگری چون A180، A110، A310 و A610 را نیز با همین ساختار موتورعقب تولید نمود و درنهایت به تملک رنو درآمد.
سرانجام موتورعقبها
دوران اوج خودروهای موتورعقب از دههٔ ۵۰ تا اواسط ۷۰ میلادی بود. در این سالها خودروهای موتورعقب در انواع گوناگونی تولید میشدند و طرفداران فراوانی داشتند. در این دوران سیستم موتورعقب بهویژه در خودروهای کوچک و ارزانقیمت بسیار محبوب بود؛ اما رفتهرفته استفاده از پیشرانههای آبخنک در خودروها و نیاز به فضای بیشتر برای نصب موتور و همینطور مشکلاتی در هندلینگ موجب کنار گذاشته شدن شیوهٔ طراحی موتورعقب شد و اکثر خودروسازان این سیستم را رها کردند.
اما در این میان استثناء عمده وجود داشت و آن پورشه بود. تخصص اصلی این شرکت در ابتدا ساخت خودروهای موتورعقب بود بهطوریکه اولین خودروی تولید پورشه یعنی مدل ۳۵۶ که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد، خودرویی موتورعقب بود که بر اساس فولکسواگن بیتل ساختهشده بود. پسازاین پورشه همچنان سنت خودروهای موتورعقب خود را ادامه داد و در سال ۱۹۶۳ مدل موتورعقب ۹۱۱ را جایگزین ۳۵۶ کرد.
البته این شرکت هم در دورانی به ساخت خودروهای موتورجلو روی آورد بهطوریکه در سال ۱۹۷۷ مدل موتور جلوی ۹۲۸ را معرفی کرد و حتی قصد داشت آن را جایگزین مدل ۹۱۱ کند اما پورشه درنهایت حاضر به کنار گذاشتن طرح موتورعقب نشد و بیش از ۵۰ سال است که همچنان ۹۱۱ را بهصورت موتورعقب تولید میکند.
پورشه درحالیکه همهٔ شرکتها طرح موتورعقب را کنار گذاشتند، از این سیستم استفاده کرد و در طول سالیان متمادی اصلاحات فراوانی در آن انجام داده و بسیاری از معایب سیستم موتورعقب را برطرف کرده است. این شرکت با ارتقاء سیستم تعلیق و شاسی جهت کاهش کاستیهای سیستم موتورعقب گامهای بزرگی برداشته و هماکنون تنها شرکتی است که همچنان اقدام به ساخت خودروهای اسپرت با قوای محرکهٔ نصبشده در عقب میکند.
البته نباید خودروهای موتور وسط را با موتورعقب اشتباه گرفت چراکه در شیوهٔ موتور وسط، پیشرانه تقریباً در میانهٔ خودرو و در جلوی محور عقب نصب میشود درحالیکه در خودروهای موتورعقب، پیشرانه در عقب خودرو و در پشت محور عقب قرار میگیرد. امروزه اکثر خودروهای سوپر اسپرت مانند لامبورگینی آونتادور، فراری ۴۵۸، بوگاتی ویرون و حتی خودروی اسپرت پورشه کیمن از شیوهٔ موتور وسط استفاده میکنند.
ادامه دارد…
محمد رومياني
۳۰ خرداد ۱۳۹۵جالب بود…مرسی آقا امیر
امیر دهقان دستگردی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵سپاس از محبت شما
Nima
۳۰ خرداد ۱۳۹۵به نظرم مزایاى خوبه داره و میتونه معایب رو بپوشونه که همون هندلینگ پایین هست. ولى در عوض شتاب خوب و … رو داره.
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ خرداد ۱۳۹۵پیشرفت اونارو نگاه
پیشرفت ایران خودرو و سایپا نگاه
king 918
۳۰ خرداد ۱۳۹۵این جمله گویای همه چیزه لطفا با دقتء بخوانیدء
<<<<در این میان استثناء عمده وجود داشت و آن پورشه بود<<<
پورشه برای همیشه ….
Elemento
۳۰ خرداد ۱۳۹۵دقیقا. خیلی خوشم میاد پورشه کار خودشو میکنه و به هیچ کس کاری نداره و دنباله روی بقیه نیست. موتور عقب تنها عیبش هندلینگ ضعیفه که 911 با سیستم 4WS یا همون فرمان دهی با 4 چرخ این مشکل رو کاملا برطرف کرده و الان رکورد سریع ترین دور ها در بعضی از پیست ها به نام همین 911 هست.
Archi KHAN
۳۰ خرداد ۱۳۹۵king 918 عزیز
بخاطر همینِ که از قدیم و کریم میگن :
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
king 918
۳۰ خرداد ۱۳۹۵فداتم …..
کاملا درسته ….
احمد باقری
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مهم کارایی ماشینه، اینکه موتور عقب باشه یا نباشه امتیاز خاصی برای یک شرکت خودروسازی نیست، مهم اینه که کارایی ماشین چجوری باشه.
كوروش
۳۰ خرداد ۱۳۹۵خیلی جالب بود فکر کنم یک تیکه نوشتید سال ۱۹۴۴۸ که فک کنم یک ۱۰۰ قرنی مونده برسیم بهش (خخخخ)
خسته نباشید
امیر دهقان دستگردی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ممنون
اصلاح شد
کوشا
۳۰ خرداد ۱۳۹۵تیتر مقاله رو که خوندم گفتم خودشه! پورشه!
حالا بعد سه سال لاگین کردم که واسه پورشه کامنت بذارم :D
تو مقاله نوشته از معایب نوتور عقب هندلینگ نامناسبه و همه میدونن که 911 یکی از بهترین هندلینگارو داره واقن شیو شدم که تونسته نقطه ضعفو به قوت تبدیل کنه :D
ali a.j.g
۳۰ خرداد ۱۳۹۵تشکر فراوان از آقای امیر دهقان دستگردی
لطفا منبع { یا منابع } رو بزارید ممنون
امیر دهقان دستگردی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵خواهش میکنم ممنون از لطفتون
برای این مطلب از منابع مختلفی مثل ویکی پدیا استفاده شده
بهزاد
۳۰ خرداد ۱۳۹۵با این بخش که خودروهای موتور عقب هندلینک خوبی ندارند موافق نیستم چون اکثر خودروهای اسپرت یا سوپر اسپرتی که موتور عقب هستند از نظر هندلینک و تایم لپ ها بهترین هستند.
برای نمونه انواع فراری ها و لامبورگینی و پورشه و بوگاتی و پاگانی و فورد GT و مکلارن و… هیچ بحثی در هندلینک باقی نمیزارند.
شاید در اصطلاح به برخی از این خودروها موتور وسط یا میانی هم اطلاق بشه ولی در کل موتور پشت راننده قرار میگیره و بهتره بگیم شرکت ها میدونند چجوری با مشکلات توضیع وزن کنار بیان و خودروی خوب بسازند.
امیر دهقان دستگردی
۳۱ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز
همون طور که در متن هم اشاره شد ، همۀ خودروهایی که نام بردید (بجز پورشه 911) از نوع موتور وسط هستند نه موتور عقب.
خودروهای موتور وسط بدلیل اینکه در آنها پیشرانه تقریباًٌ در میانۀ خودرو نصب میشه (بین محور جلو و عقب) ، از تقسیم وزن خوب و مرکز ثقل پایینی برخوردارند و به همین دلیل هندلینگ بسیار خوبی دارند. خودروهای موتور وسط کاملاً با خودروهای موتورعقب که در آنها پیشرانه در انتهای شاسی و پشت محور عقب نصب میشه متفاوت هستند.
moein
۳۰ خرداد ۱۳۹۵درسته که از طراحی پورشه هیچ وقت خوشم نیومد ولی همیشه به عنوان برتین شرکت ها ی خودرو سازی از لحاظ تکنولوژی بوده برام
یه سوال داشتم میشه متور عقب گذاشت و با میل گاردان قدرت رو به چرخ های جلو فرستاد
و تاحالا همچنین حرکتی شده
ولی برا من متور باید جلو باشه تا با صداش حال کنم و دف عقب ( این بهترین سیستم حرکتی از نظر منه)
بهزاد
۳۰ خرداد ۱۳۹۵بله دوست عزیز بسیاری از خودروهای اسپرت مثل لامبورگینی و پورشه و آئودی و… گزینه awd یا چهار چرخ متحرک دارند و نیرو را از موتور عقب به چرخ های جلو انتقال میدن البته به همراه محور عقب.
Carbonado Aventador
۳۱ خرداد ۱۳۹۵بی صبرانه منتظرم که در قسمت های بعدی
لامبورگینی میورا و کانتاش
فراری تستاروسا و انزو رو هم ببینم!
آرش
۳۱ خرداد ۱۳۹۵موتور عقب، دیف عقب یعنی پورشه
موتور عقب دیف جلو یعنی حماقت
موتور جلو دیف جلو یعنی متوسط الحال
موتور جلو دیف عقب یعنی لذت رانندگی