آموزشچشم اندازهفته نامه

معرفی انواع مختلف درب‌های سوپراسپرت‌ها

وقتی شخص ثروتمندی چند صد هزار دلار صرف خرید یک خودروی سوپراسپرت یا سوپرلوکس می‌کند بدین معناست که می‌خواهد خاص باشد و در خیابان نظر مردم را به خود جلب کند. یکی از موارد جلب‌توجه در سوپراسپرت‌ها شیوهٔ باز شدن درهای آن‌هاست. بااین‌حال نحوهٔ باز شدن درهای بسیاری از سوپراسپرت‌ها به‌طور معمولی و با لولاهای نصب‌شده در جلوی در است. درست مانند هر ماشین دیگری. اگر شما فراری، پورشه و یا حتی بوگاتی را خریداری کنید درهای متفاوتی نداشته و کاملاً مشابه یک فیات یا فولکس‌واگن است. در نقطهٔ مقابل اما برخی از سوپرکارها هستند که شیوهٔ متفاوتی را برای باز شدن درهای خود انتخاب نموده‌اند. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید معرفی انواع گوناگون باز شدن درها در سوپراسپرت‌ها و سوپرلوکس‌ها است.

supercar-doors

درهای قیچی لامبورگینی

بدون شک شناخته‌شده‌ترین شیوهٔ باز شدن درها در تمامی انواع سوپرکارها، درهای قیچی لامبورگینی است. سالیان سال است که لامبورگینی ازاین‌گونه درها در سوپراسپرت‌های پرچم‌دار خود استفاده می‌کند و به همین دلیل این نوع درها به «درِ لامبورگینی» معروف شده‌اند حتی اگر در خودروهای دیگری مورداستفاده قرار گیرند. تعداد انگشت‌شماری از دیگر سوپرکارها (و همین‌طور تعداد بی‌شماری از کانسپت‌ها) از طرح مشابه درهای لامبورگینی استفاده کرده‌اند اما هیچ‌کدام به محبوبیت درهای قیچی لامبورگینی نیستند. البته تمامی محصولات لامبورگینی از درهای قیچی استفاده نمی‌کنند چراکه این درها فقط مخصوص محصولات تولیدی پرچم‌دار ۱۲ سیلندر مانند آونتادور و پیشینیان آن (که به کانتاش می‌رسد) هستند و محصولات ۱۰ سیلندر یعنی هوراکان (و قبل از آن گالاردو) از درهای معمولی استفاده می‌کنند.

Lamborghini-Aventador-2012-

درهای عمودی کوئنیگ‌زگ

گوئنیگ‌زگ شیوهٔ متفاوت درهای عمودی را در سوپراسپرت‌های میلیون دلاری خود استفاده می‌کند. سازندهٔ سوئدی از یک مکانیسم دوسطحی انطباقی در این نوع درها استفاده می‌کند که ابتدا درها به‌صورت افقی از جای خود بیرون آمده و سپس حول یک محور به‌صورت ۹۰ درجه تغییر جهت می‌دهد و به‌صورت عمودی قرار می‌گیرند. کوئنیگ‌زگ پیشگام استفاده از درهای عمودی است و ابتدا از آن‌ها در مدل CC8S استفاده نمود. این شرکت همچنان از درهای عمودی در جانشین مدرن CC8S یعنی آگِرا و سوپراسپرت برقی رِگرا استفاده می‌کند.

Koenigsegg-Regera-2015-01

درهای پروانه‌ای مک‌لارن

بسیاری از سوپرکارها و همین‌طور خودروهای مسابقه‌ای از درهای پروانه‌ای استفاده کرده‌اند اما تعداد کمی از آن‌ها طرحی کاملاً مشابه مک‌لارن داشته‌اند. درواقع هر خودروی شهری و جاده‌ای که مک‌لارن تا به امروز تولید کرده، از F1 افسانه‌ای و SLR که برای مرسدس ساخته شد گرفته تا اسپرت‌های امروزی و هایپراسپرت‌های تولید محدود این شرکت، همه از این طرح درها استفاده کرده‌اند. در این شیوه، درها همانند بال‌های پروانه در اطراف خودرو باز می‌شوند که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند.

McLaren-P1-2014-03

درهای گالوینگ مرسدس بنز

مرسدس بنز برای اولین بار در اوایل دههٔ ۱۹۵۰ و در مدل ۳۰۰ SL از این نوع در استفاده نمود. درهایی که هنگام باز بودن شبیه بال‌های مرغ دریایی بوده و بانام گالوینگ شناخته می‌شوند. چند دهه بعد مجدداً مرسدس بنز از این طرح درها در مدل SLS AMG استفاده نمود. بااین‌حال هرچند بسیاری از خودروهای دیگر همچون دلورین و پاگانی هم از درهای گالوینگ استفاده کرده‌اند اما مسلماً همواره هر وقت کلمهٔ گالوینگ آورده شود همه به یاد مرسدس بنز می‌افتند.

Mercedes-Benz-SLS-2011-01

درهای قو آستون‌مارتین

آستون‌مارتین علاقهٔ چندانی به استفاده از درهای عجیب‌وغریب در محصولات خود ندارد اما تمایلی به استفاده از درهای معمولی هم ندارد؛ بنابراین این شرکت از درهایی استفاده می‌کند که بین درهای معمولی و درهای عجیب قرار می‌گیرد. این نوع درها که بانام درهای قو شناخته می‌شوند تقریباً مانند درهای معمولی هستند اما فقط کمی به بالا باز می‌شوند. درهای قو هنگام باز بودن نمایی زیبایی به خودرو می‌بخشند و همچنین ازآنجایی‌که نیاری به موتورهای سنگین جهت بالا بردن ندارند، وزن سبک‌تری هم دارند. این نوع درها برای اولین بار در مدل‌های ونتیج و DB9 استفاده شدند اما در حال حاضر در تمامی محصولات تولیدی آستون‌مارتین مانند BD11 و لاگوندا بکار گرفته می‌شوند.

Aston-Martin-Rapid

درهای خودکُشی رولزرویس

درهای موسوم به خودکُشی در گذشته در مدتی طولانی بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفتند اما با تداول درهای معمولی امروزی، درهای خودکشی تقریباً به‌طور کامل از صنعت خودروسازی کنار گذاشته شدند تا اینکه رولزرویس دوباره آن‌ها را احیا نمود. البته این خودروساز بریتانیایی نام خودکشی را دوست ندارد و به همین دلیل از نام Coach برای این درهای استفاده می‌کند. درهای Coach مشابه درهای معمولی به‌صورت افقی باز می‌شوند اما لولای آن‌ها در عقب نصب‌شده یعنی برعکس درهای معمولی. در سدان‌های گوست و فانتوم، درِ جلویی به‌صورت معمولی باز می‌شوند اما درِ عقبی از نوع Coach است درحالی‌که در مدل‌های دودر مانند رایث، داون و فانتوم کوپه صرفاً از درهای Coach استفاده می‌گردد. در این نوع درها، سوار و پیاده شدن به خودرو راحت‌تر صورت می‌گیرد و حتی رولزرویس برای سهولت در باز و بسته کردن آن‌ها از موتورهای برقی جهت این کار استفاده کرده است.

Rolls-Royce-Wraith

دیگر درهای عجیب

مواردی که در بالا ذکر شدند مسلماً شایع‌ترین نوع درهای عجیب هستند اما انواع دیگری هم وجود داشته که در هر دو نمونه ماشین‌های تولیدی و کانسپت بکار رفته‌اند. به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۰ آلفارومئو کانسپتی را بانام Pandion معرفی نمود که درهای قیچی مانندی داشت اما لولاهای آن در قسمت عقب قرار داشتند. یا در سال ۱۹۸۹ ب‌ام‌و خودروی تولیدی Z1 را به بازار عرضه کرد که دارای درهای کشویی بود. البته درهای کشویی Z1 با درهای کشویی ون‌ها متفاوت بود و به داخل بدنه می‌رفت. نوع دیگری از درها نیز درهای کاناپی هستند. این درها مانند کاناپی جنگنده‌ها بوده و کل سقف و درها به هم چسبیده و باهم به سمت بالا باز می‌شوند. نمونهٔ درهای کاناپی را می‌توان در کانسپت لامبورگینی آگوئیستا و خودروی استرلینگ نوا مشاهده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    من از گالویینگ مرسدس و پروانه ای اونتادور خوشم اومد.هر دو مدل هم از مدل های افسانه ای شرکت و تاریخ خودروسازی هستند.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. علی"mf"

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (204 ديدگاه)

      قیچی :\

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. مجید.فقط لامبورگینی.

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      قیچی
      خفاشی
      بال سوسکی
      چاقوی تاشو
      Lambo door
      اینا همه درستن/-:
      ولی پروانه ای یچیز دیگست. هر چند از روی طرح برتونه ایده برداری شد و بعد یکم زاویه گرفت.
      به نظر من در های معمولی از همه کاربردی تر هستن. درهای خاص بیشتر جلوه و نما دارن. از شخصیت ماشین کم میکنن. برای همینه پورشه خیلی خیلی کم از درهای غیر معمول بهره گرفته.
      البته نمیشه در مقابل زیبایی این در ها ساکت بود.

      موافقم 5
      مخالفم 4
    3. Pagerrari

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      بال پرنده ای(گالوینگ) پاگانی هوآیرا
      پروانه ای لافراری
      خودکشی رولزرویس
      عمودی کویینگزیگ خیلی دوس دارم.

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Amir ali

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (47 ديدگاه)

        قوی استون عالیه
        عمودی کونیگزگ هم دوست دارم

        موافقم 2
        مخالفم 2
    4. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4421 ديدگاه)

      همشون زیبا و قابلیت خاص خودشون دارن

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. سامان اذری

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3200 ديدگاه)

    دربهای SLR هم خیلی زیبا بودند

    موافقم 3
    مخالفم 3
  3. علی"mf"

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    اصلا در باید اینطوری خاص باشه معمولی باشه که چی وقتی قیچی اونتادور رو میبندی یه حس غرور میده بت .

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4421 ديدگاه)

      صدای موتور و اگزوزش هم بهت حس غرور میده
      اونتادور

      موافقم 8
      مخالفم 2
  4. حبیب

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    فقط کوئنیگ‌زگ بعدش مرسدس

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Peyman

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    درب های قیچی .پروانه ای و… این ها مشخصه
    دلیل نام گذاری درب خودکُشی چی بود

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. مجید.فقط لامبورگینی.

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      اگه در حین سوار شدن یا پیاده شدن یک ماشین از کنار عبور کنه و به در برخورد کنه له میشی.

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. رضا

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (31 ديدگاه)

      شاید به این دلیل که اگر در حین رانندگی در باز بشه ، از بیخ کنده میشه !!

      موافقم 7
      مخالفم 1
    3. aliqani

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (123 ديدگاه)

      درب خودکشی :/
      نکنه در های پراید منظورشونه :/

      موافقم 7
      مخالفم 2
    4. بابک

      ۵ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (7 ديدگاه)

      چون مثل ادمی میمونه که لبه پرتگاه وایساده دستاشو باز کرده و میخواد خودشو پرت کنه پایین

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. آرین

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    در تسلا رو یادت رفت عامو…!!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. farshid omidfar

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    درهای فراری انزو هم عالی بود قسمتی از سقف هم با در باز میشد

    موافقم 1
    مخالفم 2
  8. Ace

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    در های مک لارن (پروانه ای ) خیلی زیبا هستن.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  9. احمد باقری

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    دربهای لامبورگینی و مرسدس نمای دیگه ای دارن.

  10. My name

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پروانه و قیچی همینایی ان که ملت رو پراید هم میزنن! فقط کونخ زگه که واقعا درش متفاوته ، وقاری که در کونیخ زگ داره رو هیچکدوم ندارن.بعدشم که slr بنزه و البته اسپرت تره
    مکانیزم باز شدن در کونیخ زگ از همشون چشم نواز تره.البته خب خیلیا سلیقه دیگه شاید داشته باشن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Reza

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    پس درهای w-motors چی؟شاید بشه بهشون خود کشی پروانه ای از عقب گفت

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. فری

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    درهای قو ایده جالبی بود به نظرم
    ما تا درو باز میکنیم توو ماشین میشینیم یکم ارتفاع ماشین پایین میاد،در گیر میکنه به جدول،اینطوری دیگه موقع باز کردن هم در به جدول نمیخوره

  13. one:1

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    در های عمودی خداییش باحالن
    ماشالا کونیگ زگ

  14. Monster_ALM

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    در های پروانه ای مکلارن و خودش ریباترین هستن تو این لیست.

  15. mohammad-fm480

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1892 ديدگاه)

    زیباترین در ها:1 گالوینگ بنز-2 عمودی کونیگزگ -3قیچی لامبورگینی
    مضخرف ترین در دنیا:خودکشی رولز رویس

  16. faramarz

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    به به فقط رگرا

  17. شاهین پسر

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1174 ديدگاه)

    همینطور که خود پدال گفت و بقیه ماشین بازای اصیل میدونن درب قیچی لامبورگینی اولین درب معروف جهانه و همه ازش خبر دارن و تو بچگی ی خاطره دارن.خود من وقتی 12سالم بود ماشینای ایرانی رو میدیم که به اصلاح اسپرت بودن دربشون قیچی باز میشد با خودم میگفتم اوه اوه شبیه لامبورگینی شده!!! کلا لامبورگینی بیشتر جذابیت و معروف شدنشو مدیون همین مدل درب هاست

  18. امیر

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    اون ماشینی که کمپانی رضوانی زد در هاش کشویی باز میشه. کاشکی اون رو هم میگفتین

  19. mehdi

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرتون اگه بخام در های ماشینو پروانه ای کنم ارتفاع ماشین باید کم شه

    موافقم 1
    مخالفم 5
  20. mm.yarlou

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    هر کدوم در ها یه طوری به ماشین عظمت و قدرت اضافه میکنه تو طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا