ما امیدواریم روزهای خوش استیشنها بازگردد. این به معنی عدم دوست داشتن شاسی بلندها و کراس اوورها نیست. بسیاری از کراس اوورهای کوچک اساساً نسخههای قدبلندتر از استیشنها یا هاچبک ها هستند اما خود استیشنها طراحی جذابتری داشته و بیشک فضای کابین و بار زیادی هم دارند؛ و زمانی که بحث پرفورمنس شود، هیچ سؤالی درباره مزیت دینامیکی این خودروها نسبت به شاسی بلندها وجود نخواهد داشت. به همین خاطر استیشنها بیشتر با نسخههای پرفورمنس خود هماهنگ هستند و درعینحال میتوانند خانواده و وسایل آنها را با سرعت و آرامش بالا به مقصد برسانند.
ما برخی استیشنهای پرفورمنس و خیالانگیز را در سالهای اخیر دیدهایم و امید داریم که این لیست باعث شود برخی افراد دوباره به فکر خریدن استیشنها بیفتند. این شما و این هم بهترین استیشنهای ساخته شده در طول تاریخ.
- هولدن کومودور اسپورت واگن RS-V
اولین چیزی که باید انجام دهیم برداشتن کلاه از سر گفتن چند جمله درباره هولدن کومودور اسپورت واگن است. هولدن دیگر به خاطرهها پیوسته است. هولدن کومودور نماد خودروسازی استرالیا بوده و در حالت اسپورت واگن میتواند از قوای محرکه دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک استفاده کند. نیروبخش نسخه RS-V این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با قدرت ۳۱۵ اسب بخار است.
- کادیلاک CTS-V واگن
اصلاً نمیتوان این خودرو را در لیست قرار نداد. ویژگیهای موجود در CTS-V واگن فوقالعاده هستند: پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژردار، گیربکس دستی، طراحی دیفرانسیل عقب، ترمزهای گیرا و سیستم تعلیقی اسپورت. پیشرانه ۶.۲ لیتری یاد شده قدرت ۵۵۶ اسبی داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴ ثانیهای میشود. البته این خودرو پرمصرفترین استیشن سال ۲۰۱۴ آمریکا نیز لقب گرفته است.
- میتسوبیشی لنسر اوولوشن IX واگن
اگر شما صبر یک شکارچی را داشته و زمان کافی را در ژاپن سپری کرده باشید میتوانید این خودرو را در جادهها ببینید. این خودرو خیلی به چشم نمیآید اما دقیقاً همان چیزی است که نامش نشان میدهد. لنسر اوولوشن یکی از جذابترین سدان های دنیا بوده و این بار در لباس یک استیشن ظاهر شده است. ۹ نسل طول کشید تا میتسوبیشی بفهمد مردم بزرگ شدهاند و نیازمند خودرویی جادار برای خانوادههای خود هستند. تمامی ویژگیهای اوو استاندارد اینجا هم وجود داشته که از جمله آنها میتوان پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۲۸۶ اسبی، صندلیهای ریکارو و فرمان مومو را نام برد؛ اما فضای اضافی خودرو برای کودکان و وسایل آنها عالی است.
- ولوو 850R
استیشنهای کنونی ولوو در تریم R-Spec و با پیشرانه ۴ سیلندر توئین شارژ خود محصولات قدرتمندی هستند. البته در اواسط دهه ۹۰ میلادی بود که ولوو 850R آغازگر پرفورمنس این برند شد. آمریکا هم این خودرو را دریافت کرد اما جذابترین نسخه این خودرو از گیربکس هوی دیوتی و دیفرانسیل لغزش محدود سود میبرد. پیشرانه ۵ سیلندر ۲.۳ لیتری ولوو نیز با توربوی بزرگتری همراه شد و قدرت حدود ۲۵۰ اسبی را تولید کرد.
- آئودی RS6 آوانت
ما درباره RS2 نمادین دهه ۹۰ میلادی زیاد سخن گفتهایم؛ اما RS6 آوانت سریعترین استیشن امروز آئودی بوده و سرانجام وارد آمریکا نیز شده است. این خودرو از قوای محرکه هیبریدی ملایم و قدرت نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار استفاده میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۶ ثانیهای تنها بخشی از تواناییهای استیشن جذاب ارباب حلقهها میباشد. راحتی، تکنولوژی و پرفورمنس این خودرو با فضای بیشتری نسبت به آئودی A8 سدان همراه شده است.
- مرسدس-ای ام جی E63 S واگن
به عنوان آخرین حرف در بین استیشنهای لوکس و سریع، مرسدس-ای ام جی E 63 S واگن از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ۶۰۳ اسبی استفاده میکند. این خودرو گشتاور زیادی نیز داشته و با این مشخصات شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۴ ثانیهای را ثبت میکند. این سوپر استیشن جذاب از سیستم تعلیق بادی نیز سود میبرد اما در حالت دریفت میتوان لحظات لذت بخشی را تجربه کرد.
- داج مگنوم SRT8
آخرین خودرویی که از نام مگنوم استفاده کرد نسخه ریبج شده و استیشن از کرایسلر ۳۰۰ بود. این خودرو در تریم R/T از پیشرانه ۵.۷ لیتری ۳۴۰ اسبی هِمی استفاده کرده اما در نسخه SRT8 به نیروگاه ۸ سیلندر ۶.۱ لیتری ۴۲۵ اسبی مجهز شده است. مگنوم خودرویی بزرگ و راحت بوده و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۱ ثانیهای دارد. برادر مدرن این خودرو میتواند چارجری لیفت بک باشد که در دل خود پیشرانه هلکت را جای داده است.
- ب ام و M5 تورینگ (E34)
نسل E34 از ب ام و M5 تورینگ ترکیبی عادی از قدرت، پرفورمنس، راحتی و فضای زیاد بوده است. تنها ۸۹۱ دستگاه از این خودرو تولید شد و هیچیک هم بهصورت مستقیم در آمریکا عرضه نشد. این خودرو بخشی از آخرین نسل دستساز M5 بوده و بنابراین ارزش کلکسیونی دارد. در دل M5 تورینگ موردبحث پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری قرار داشته و قدرت ۳۴۰ اسب بخاری تولید میکند.
- ب ام و M5 تورینگ (E61)
این خودرو یک استیشن درنده و مخوف است. E61 به خاطر جنجالهای طراحی کریس بنگل در آن زمان کمی فراموش شد اما اگر بتوانید این موضوع را نادیده بگیرید با یکی از بهترین محصولات تاریخ M روبرو خواهید شد. زیر کاپوت استیشن جذاب ب ام و پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری ۵۰۰ اسبی با ردلاین ۹ هزار قرار گرفته است. به این مجموعه باید گیربکس ۶ سرعته دستی را نیز اضافه کنید. تنها ۱۰۲۵ دستگاه از این نسل M5 تورینگ تولید شده است.
- ساب ۳-۹ توربو X
دیگر استیشن کمیاب اما پرفورمنس لیست ما ساب ۳-۹ توربو X میباشد. این خودرو تنها با رنگ مشکی بدنه عرضه شد و از پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری توربوی ارتقا یافته سود برد. قدرت این پیشرانه به ۲۸۰ اسب بخار رسیده و خود خودرو نیز ارتفاع کمتر و سواری سفت تری برای چسبندگی و هندلینگ بهتر داشته است. ترمزها نیز ارتقا یافتهاند و پسوند X نیز نشان دهنده وجود سیستم چهار چرخ محرک است. تنها ۶۰۰ دستگاه از ساب ۳-۹ توربو X وارد آمریکا شد.
- آئودی RS2 آوانت
RS2 آوانت خودرویی بود که آغازگر راه RS در سبد محصولات آئودی بود و جالب اینکه خودرویی استیشن هم بود! این خودرو با همکاری پورشه توسعه یافت و از چندین قطعه مربوط به این خودروساز استفاده کرد. در قلب خودرو پیشرانه ۵ سیلندر ۲.۲ لیتری ۳۱۱ اسبی قرار گرفته بود. تکنولوژی کواترو نیز اگرچه نسبت به امروز خیلی پیشرفته نبود اما به همراه دیفرانسیل مرکزی تورسن و توزیع گشتاور عملکرد خوبی را به نمایش میگذاشت و RS2 آوانت را به اسطوره پرفورمنس تبدیل کرده بود.
Hamidreza
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ولوو و RS6 چقدر دوسشون دارم
میتشوبیشی هم هست
حسین
۲۳ اسفند ۱۳۹۸همشون شبیه نعش کش هستن جز آئودیRS6مگه جذابتر از اینم داریم؟؟ با اون پرفورمنس عالیش؟؟ ولی واقعا آئودی از بنز و بی ام و دلنشین تر شده این چند سال اخیر و چیزی هم از تکنولوژی کم نداره که بعضی وقتا در بعضی مدل ها و تکنولوژی ها مثل کواترو سر تر هم هست
عاشقشممم
Hamidreza
۲۳ اسفند ۱۳۹۸نعش کش؟
اصلا قبول ندارم…
مودریچ
۲۲ اسفند ۱۳۹۸یادش بخیر ساب
عجب ماشینایی میزد
Mopar Or No Car
۲۴ اسفند ۱۳۹۸آره مخصوصا مدل ووفرش…ههههه
Farzad
۲۲ اسفند ۱۳۹۸آئودی RS6 آوانت ?
MAHDI
۲۲ اسفند ۱۳۹۸جای آلپینا B5 استیشن خالیه!!!
مجله SPORT AUTO تو همین روزا آئودی RS6 استیشن و مرسدس E63S استیشن رو آورده و در کنار هم در رقابتی اونارو در پیست هوکنهایم GP تست و باهاشون زمان گیری کرده، که زمان هاشون به این شکل ثبت شد!!!
مرسدسE63S استیشن // 1:56.00
آئودی RS 6 استیشن// 1:56.60
امیر
۲۲ اسفند ۱۳۹۸طراحی نمای جلوی ماشین جدید سایپا چقدر شبیه هولدنه
Hadi
۲۳ اسفند ۱۳۹۸فقط اون m5 اتاق E61 ?
حتی فکر کردن به اون موتور ۱۰ سیلندر دیوونت میکنه…
احمدرضا
۲۳ اسفند ۱۳۹۸فقط اوپل
تنها استیشنیع که هم زیباست هم خاستنی
ولی به طور کلی از نظر من یه SUV یا یه سدان بهتره تا یه استیشن
علی
۲۳ اسفند ۱۳۹۸قطعا آر اس 6 بهترین اگر وزنشم کمتر بشه بی رقیب میشه
مهدی
۲۳ اسفند ۱۳۹۸مگنوم همیشه یکی از فانتزیام بود. واقعا خوش استایله هیچوقت مدل مفهومیش یادم نمیره البته مدل تولیدیش هم خیلی شبیه به کانسپتشه
ali
۲۳ اسفند ۱۳۹۸زیر کاپوت استیشن جذاب ب ام و پیشرانه 10 سیلندر 5 لیتری 500 اسبی با ردلاین 9 هزار قرار گرفته است.
Milad AMG
۲۳ اسفند ۱۳۹۸ولی واقعا به cts استیشن نمیاد
فقطrs6 و e63
Enzo
۲۳ اسفند ۱۳۹۸پورشه پانامرا اسپرت تریسمو رو یادشون رفت
آریا ماشین
۲۳ اسفند ۱۳۹۸RS6 آوانت و E63 S استیت??