“لوکس بودن” دقیقاً چیست و چه چیزی دقیقاً یک خودرو را لوکس میسازد؟ اینها برخی از سختترین سؤالات در دنیای خودرو هستند. آیا همهچیز دربارهی برند است؟ دربارهی تکنولوژی است؟ تجهیزات؟ قیمت؟ گذشته و میراث؟ تقریباً غیرممکن است تا بگوییم که یک خودروی لوکس در چه بازهای قرار میگیرد.
آیا آئودی A1 با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار استرالیا یک خودروی لوکس است؟ مرسدس بنز A180 چه؟ هر دو نسخهی پایه هستند و هر دو بهطور قابلتوجهی از نسخهی فول آپشن هولدن کومودور ارزانترند. کومودور در جایگاه خاص خودش است و ژرمنها هم پرستیژ قابلتوجهی دارند که تخمین مقدار آن سخت است و حتی در تریم پایه، ارزش بالاتری را نسبت به کومودور نشان میدهند. لوکس بودن واژهای است که نشاندهندهی تجهیزاتی است که فوق ضروریات نسخهی پایه قرار دارند. ساعت سوئیسی ۱۰ هزار دلاری همان کار ساعت کاسیوی ۵۰ دلاری را انجام میدهد اما به نظر نمیرسد که کیفیت و ارزش برند ساعت سوئیسی به سادگی قابل چشمپوشی باشد. هر چند جدا از خودروهای زیر ۱۵ هزار دلار، امروزه خودرویی در بازار وجود ندارد که برخی سطوح راحتی خودروهای لوکس را نداشته باشد.
طبق گفتههای دولت استرالیا، خودروی لوکس بهصورت کامل با قیمت تعریف میشود؛ بنابراین مرسدس بنز C250 در آستانهی مالیات خودروی لوکس (LCT) است درحالیکه این مالیات به تویوتا لندکروز پرادو تعلق نمیگیرد. آنچه که مشخص است این ایده است که خودروی لوکس بهطور کامل تعریفنشده باقی مانده و به نظر میرسد که بیش از هر چیز مقیاسپذیر دیگری، بر پایهی درک و احساس بنا شده باشد.
“آیا یک برند خودروی لوکس برای قرار گرفتن در رتبهی اول میتواند در یک محیط بسته و یا تنها با شراکتهای تکنیکی توسعه یابد؟ بخش خودرو سؤالات زیادی را در جنبههای مختلف برای تحلیل گران مبحث لوکس بودن ایجاد کرده است. کالسکههای اصیلزادههای قدیم نشانههای بسیاری از لوکس بودن را در میان مردم نشان میداد. یک خودرو نیز بر حالت و وضع رانندهی آن دلالت میکند.
خودرو فرصتی را به برندها میدهد تا خودشان لوکس بودن را تعریف کنند. این مورد دربارهی خودروسازان کارکشتهای چون فراری ایتالیا و رقبای تازهتری چون کونیخزگ سوئدی، یا لکسوس ژاپنی قابل شناسایی است. در نهایت، علاوه بر پیشینهی قوی، خودرو امکان اتصال بین لوکس بودن و تکنولوژی بالا را میسر میسازد: ما بسیار تمایل داریم تا بین لوکس بودن و سنتها ارتباط برقرار کنیم. این مورد چگونه در خودروهای گرانقیمت و خودروهای الکترونیکی جهان امروز نشان داده میشود؟ آیا آنها مانع آزمایش استون مارتین و بنتلی های مدرن خواهند شد؟” در این نقطه اگر سوپرکارها و کارخانههای بسیار لوکس ساز را نادیده بگیریم، شناختهشدهترین خودروسازان لوکس در استرالیا سه برند آلمانی آئودی، مرسدس-بنز و بامو هستند. این سه خودروساز آلمان شهرت و اعتبار خود را از طریق برخی فاکتورها به دست آوردهاند و مهمترین آنها (حداقل از نظر استرالیاییها) عبارت است از میراث فاخر گذشته. این سه خودروساز پیشینهای حداقل ۱۰۰ ساله دارند (آئودی در شکلهای مختلف).
همچنین این سه خودروساز در یک دههی گذشته خودروهایی را خلق کردهاند که در مواردی همچون قیمت و قابلدسترسی بودن جذابیت داشتهاند. اینجا پارادوکسی بین ترکیب ارزشهای لوکس بودن و سطح معینی از انحصاری بودن در خودروهای تولید انبوه به چشم میآید. در همان زمان، برخی برندها با ساخت خودروهای لوکس به قلمرو برخی دیگر از برندهای مجلل حمله بردند.
اما آنچه که به عنوان لوکس بودن در نظر گرفته میشود و یا حداقل لوکس بودن به همراه حجم فروش معقول را نشان میدهد، بهطور گستردهای از یک کشور به کشور دیگر تفاوت دارد و این ایده را که خودروهای لوکس بهطور گستردهای به درک و احساس مربوط میشوند را تقویت میکند. سال گذشته فروش جهانی بامو بیش از مرسدس بنز بود، که این هم به نوبه خود آئودی را برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ پشت سر گذاشته بود. این آمار در استرالیا کاملاً متفاوت است (مرسدس بنز در رتبهی اول و بامو و آئودی در تعقیب آن هستند).
بهعبارتدیگر، در مقیاسی بزرگتر، لکسوس در بازار آمریکای شمالی بسیار خوب عمل کرده است اما در بازارهای اروپایی چالشی جدی با برندهای وطنی اروپا دارد. در استرالیا، در برابر فروش هر ۴ دستگاه مرسدس بنز تنها ۱ دستگاه لکسوس به فروش میرسد به این معنی که اگر شما خودروی “انحصاریتری” را میخواهید، لکسوس انتخاب بهتری نسبت به مرسدس بنز است.
ارزش لوکس بودن یک خودرو در آمریکا بسیار متفاوت است و این مورد در چین، هند، اروپا و روسیه نیز صدق میکند. آیا این ریشههای اروپا محور است که ارزشها را تعیین می کند یا بهطور ساده توجه ما به خودروهای لوکس است واقعاً تفاوت دارد؟
نگاه کردن به بازارهای بالغی همچون بازار چین جالبتوجه است، بازاری که حالت و ایدهی خودروهای لوکس غربی طرفداران و جذابیت بسیاری دارد. در این بازار برندهای آلمانی و البته جگوار لندروور بسیار خوب عمل کردهاند. در حقیقت، چین بزرگترین بازار برای مرسدس بنز است و البته در آنجا آئودی فروش بیشتری نسبت به بنز دارد.
اما دربارهی خودروسازی همچون فورد باید گفت که این شرکت بهترین کار را با از بین بردن دو برند خود در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی انجام داد و فورد این درس را به همگان یاد داد که شما نمیتوانید خودروهای عادی را با پوستهی متفاوت و نشان جدید و قیمتی بیشتر و به عنوان خودرویی لوکس به بازار عرضه کنید.
هیوندای نیز در فاز خودروهای ممتاز و مدرن قرار گرفته است و بیشتر خریداران بالغ را هدف گرفته است و از طرف دیگر نیز برند خواهر آن یعنی کیا میتواند توجه بیشتر خود را معطوف جوانترها کند. البته این دو شرکت امروز قیمتگذاریهای بسیار شبیهی دارند و دانستن منطق این استراتژی کمی سخت است؛ و حالا، کرهایها برند لوکس خود یعنی “جنسیس” را روانهی بازار کردهاند.
جنسیس دقیقاً کمتر از یک دهه عمر دارد. در سال ۲۰۱۵ هیوندای تعداد ۳۱۳۷۴ دستگاه جنسیس میان سایز را در آمریکا فروخته است که در مقایسه با فروش ۲۲۸۵۰ دستگاهی آئودی A6 و ۴۴۱۶۲ دستگاهی بامو سری ۵ عملکردی عالی محسوب میشود. در استرالیا، این خودروساز تنها ۵۴۰ دستگاه فروش داشته اما در برابر فروش ۵۵۴ دستگاهی A6 و ۱۰۳۸ دستگاهی سری ۵ بازهم عملکردی خوب است. خب هماکنون شگفتزده شوید…
اینفینیتی برند لوکس نیسان برای مقابله با آلمانیها و لکسوس است. این برند راهی دراز پیش روی دارد؛ و درست همانند لکسوس قبل از خود و جنسیس بعد از خود، اینفینیتی سخت در تلاش است تا از این احساس که این خودرو هم تنها یک تویوتا یا هیوندای گرانتر است فرار نماید.
استراتژی تغییر علامت تجاری تنها به این خاطر ممکن است که برند ژاپنی فاقد میراث و تاریخچهای است تا به تنهایی داشته باشد، چیزی که به نظر میرسد آلمانیها دارای آن هستند. لکسوس افراطگرایی مدرن خود را با ساخت سدان دیفرانسیل جلوی ES که بر پایهی تویوتا ساخته شده جواب داد، چیزی که کمپانی امید داشت تا خریداران موجود را خوشحال کند؛ اما آیا ES به اندازهی GS لوکس است؟
یک مورد که میتواند شاهدی برای موفقیت باشد میزان فروش است که پیشنهاد میکند علیرغم مشکلات اخیر فولکسواگن، میزان فروش این شرکت هنوز هم قوی است درحالیکه ولوو در مقابله با رقبای اروپایی خود به مشکل برخورده است. اما همانطوری که ما میدانیم، لوکس بودن با آمار فروش تعریف نمیشود. در حقیقت، اغلب، درک لوکس بودن دربارهی میزان خاص و انحصاری بودن است. همانطوری که مدیرعامل قبلی پورشه میگوید: “وقتی که من دو پورشه را در یک خیابان دیدم نگران شدم.” خب، او باید این روزها تا حدی نگران باشد چرا که آمار فروش پورشه به لطف ماکان بالا رفته است.
خب برندی همچون مرسدس بنز که خودروهایی را در بازهی ۳۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری میفروشد، چگونه حس لوکس و انحصاری بودن خود را مدیریت میکند؟ آیا خریداران مرسدس AMG GT S اهمیتی میدهند که خودروی ارزانتر ۳۰ هزار دلاری نیز همان ستارهی ۳ پر را حمل میکند؟ آیا مرسدس بنز بدون هیچ سؤالی تا همیشه یک خودروساز لوکس در نظر گرفته خواهد شد؟
مزیت خرید یک مرسدس بنز، بامو یا آئودی ارزان این است که شما قطعات زیادی را به دست میآورید که در مدلهای بسیار گرانتر نیز بکار رفتهاند. در برندهای معمولی، مثل مزدا-که در محو کردن خط بین ممتاز و لوکس بودن عالی کار کرده- مدلها گرانتر قطعات خود را با ارزانتر به اشتراک میگذارند. همهی اینها یک عمل توازنی است. بااینوجود، مزدا ۲ فول آپشن سیستم هدآپ دیسپلی برجسته به همراه تجهیزات ایمنی فعال زیادی دارد اما هنوز هم مجبورید تا بهای بیشتری را برای دستیابی به نصف این تجهیزات در برندهای لوکس بپردازید. نهایتاً، وقتی فردی را در حال رانندگی در پشت فرمان یک آئودی A1 پایه با پیشرانهی ۱ لیتری و یا مرسدس بنز A180 دیدید، بدانید که او تصمیم گرفته است تا یک خودرو از برندی لوکس اما از نوع کم تجهیزات داشته باشد و آن را به یک مزدای فول آپشن و یا شبیه آن ترجیح داده است. این افراد نشان لوکس را انتخاب کردهاند و این نشان برای آنها معنی زیادی دارد.
خب نظر شما چیست؟ از دید شما، چه مواردی یک خودرو را لوکس میکند؟
منبع: caradvice
یو اس اس اینترپرایز
۱۵ تیر ۱۳۹۵باتشکر از شاهین احمدزاده
مطلب قشنگی بود
Elemento
۱۵ تیر ۱۳۹۵خیلی مطلب خوبی بود. با تشکر
Alirankhodro
۱۵ تیر ۱۳۹۵نیازی نیست زیاد فکر کنید
در اولین نمایندگی، خودروی لوکس دنا رو از نزدیک ببینید تا معنای لوکس بودن ناخودآگاه به شما القاء شود.
محمدرضا777
۱۷ تیر ۱۳۹۵دمت گرم داداش..این خودرو لوکس دنا از وقتی که ایرانخودرو اینجوری گفت همیشه از سوژه های منه…
YAS
۱۵ تیر ۱۳۹۵ما حجم موتور بالای 2500cc رو لوکس میگیم.دیگه این همه مقاله لازم نبود!!(البته با تشکر از نویسند)
یو اس اس اینترپرایز
۱۶ تیر ۱۳۹۵شما کارت درست
یک دوست
۱۵ تیر ۱۳۹۵این این موفق عمل نکردن ولوو در مقابل برخی از رقبای آلمانی .. در برخی کشورها …
به خودروهای لوکس تر و زیباتر فعلی ولوو صدق نمیکن..
ولوو الان خیلی بهتر عمل میکنه..
البته در گذشته هم خوب بوده… ولی با ظاهر ساده تر…
ایرانی
۱۵ تیر ۱۳۹۵یه نظری دارم(شاید کمیشم اشتباه): …….>>>
چرا مجله های ایرانی در مورد (ولوو) یکی به نعل میزنن … یکی به میخ…؟!!!
انگار باش حال نکردن!!!
آیا مافیای خرید و فروش ماشین… روش حساس و عصبی شدن؟!!
(مخصوصا الان که قوی و سرحال تر از همیشه است)
میچسبوننش کنار کلمه اشکودا…!!!!!!!!!!!!!!!!
اشکودا خوبه اما… اما داره… منظورم چیزه دیگه ای هست…
قبلا که ولوو به این پیشرفتهای قابل تحسین امروزش نرسیده بود.. خیلی لوکس لوکس میکردن این مجلات…
اما ظاهرا مافیای نفوذی طاقتش سر اومده و احساس خطر….. و افتاده به تحقیر پینهان بعضی برندهایی که باشون حال نمیکنه و تاثیر گذاری روی افکار عمومی…!!!
البته دنیای امروز همینه… باید نفوذ ذاشت… و الا تا براشون پر خطر بشی.. میزننت زمین…
r&a
۱۶ تیر ۱۳۹۵کاملا درسته یه عمره همه میگن ولوو لوکس هست
حمیدرضا
۱۵ تیر ۱۳۹۵خودروی لوکس رو خود برند معرفی میکنه مثلا هیوندای میگه جنسیس لوکسه ولی سوناتا نه با اینکه امکاناتشون تقریبا در یه سطحه وقتی خود شرکتا اسم لوکس رو روی محصولاتشون میزارن دیگه نیازی به این همه سخت کردن کار نداره
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۵ تیر ۱۳۹۵والله اینجا که یه هیوندای معمولی مثلا ولاستر یا اکسنت هم خودروی لوکس محسوب میشه
کلا مردم این دیار تو تعریف عادی کلمه خودرو موندن که به چی باید گفت خودرو تو جهان امروز چه برسه به اینکه بشه لوکس بودن رو تعریف کرد
خودروی لوکس واقعی اینجا تقریبا دست نیافتنی هستش
محمد حسین
۱۵ تیر ۱۳۹۵لوکس بودن رو میشه دو جور تعریف کرد: یکی سطح امکانات بالاست ؛ یعنی این که اتومبیل شما مجهز به آخرین تکنولوژی هامثل انواع رادارها و سیستم های ماهواره ای و انواع و اقسام کنترل های برقی -از سیستم های پخش پیشرفته گرفته تا سیستم های خودران و اسکنر جاده و از این جور چیزا- باشه و در کنارش کیفیّت و صد البته قیمت قطعات هم نه چندان بالا اما در حد عالی باشه . دومیش هم اینه که ماشین سیستم های فوق پیشرفته ی زیادی نداشته باشه(نه به شدت نمونه اولی اما در حد معمول داشته باشه) اما کابین پر باشه از انواع چرم های نادر و طلا و الماس های گرون قیمت .اما متاسفانه (از دید من ) هنوز دنیا اون قدر پیشرفت نکرده که بتونه ماشینی خلق کنه که هر دو رو باهم در یک ماشین گرداوری کنه بنابر این لوکس هایی که تاحالا تولید شدن هیچ کدوم کامل نیستن گر چه ممکنه تا یک حدی نیاز هارو براورده کنن . این نظر من بود و میدونم انتقاد هایی بهش وارده اما حالا یکی نگه اون جاش رولزرویس رو گفت اون جاش بنز رو ها…! شوخی کردم ! شاد باشید! عشق است بنز و رولزرویس و تیبا هاچبک!
یو اس اس اینترپرایز
۱۶ تیر ۱۳۹۵تسلا جز نوع اول که شما فرمودید
محمد حسین
۱۶ تیر ۱۳۹۵احسنت … !
رادین
۱۵ تیر ۱۳۹۵از نظر من لوکس بودن
یعنی توجه به جزییات (همون که بالا در مورد کلید های بنز گفت)
یعنی ماشین و با آرمش نشناسی با اصالت طراحیش بشناسی(تشخیص بنز و bmw از دو کیلومتری بدون نیاز به دیدن آرم)
یعنی 10 سال دیگه ماشین همون ابهت اولیه رو داشته باشه (مثل بنز)نه اینکه دو ماه دیگه دلتو بزنه (بیشتر منظورم طراحی هستش)
یعنی ماشینی که 5 سال روش کار شده نه مثل انواع هیوندا که سالی 5 مدل جدید میندازه بیرون
الان خودروهای کره ای سال 2015 با سال 2016 اونقدر تفاوت طراحی دارن که اگه آرمش نباشه قابل تشخیص نیست این چیه!!!
بنتلی
۱۵ تیر ۱۳۹۵الان ابرخودرو استون مارتین معرفی شده لطفا اگه میشه درموردش مطلب بزارین
Shahriyar_mansory
۱۵ تیر ۱۳۹۵فرقون سازا چجوری روشون میشه به دنا بگن خودرو لوکس معیار اونا چیه واقعا خخخخخ
Archi KHAN
۱۵ تیر ۱۳۹۵تعریف واژه ی لوکس :
زندگی عامه ی مردم ایران !!!!
موكا
۱۵ تیر ۱۳۹۵استادان لاکچری در بریتانیای کبیر
مفهوم خودرو لاکچری از انگلستان بوده
ملکه الیزابت مفهوم لوکس بودن را بهتراز هر جنتلمنی میداند
رایحه ی فوقالعاده اجناس و خودروهای لوکس را از بریتانیای کبیر میشنوم ،
ماسل
۱۶ تیر ۱۳۹۵,واس ما تایید نمیشه واس بقیه دوتا دوتا تایید میشه.لوکس یعنی این
shahin
۱۶ تیر ۱۳۹۵لوکس بودن یعنی پیشینه و اصالت داشتن/یعنی قیمت بالا/یعنی قطعات مرغوب
آرش
۱۶ تیر ۱۳۹۵مطمئنا جایزه احمقانه ترین معیار لوکس بودن تعلق می گیره به قوانین مملکت گل و بلبل خودمون با لوکس فرض کردن خودروهای بالای 2500 سی سی! مدیران مستضعف ما تازگی ها پی به اوج حماقت این قانون بردن و معیار رو تغییر دادن به قیمت بالای 100 هزار دلار!
حميد
۱۶ تیر ۱۳۹۵با تشکر از نویسنده
معنی لوکس بودن برا هر کشور و قشری از جامعه متفاوت هست
تو ایران ماشینهای معمولی خارجی هم لوکس حساب میشه
ولی بعضی ها برند براشون مهمه و تغریبا جا افتاده کسی که بنز رو انتخاب میکنه یکجورایی لوکس سواره
احمد باقری
۱۶ تیر ۱۳۹۵مقاله جالبی بود. این تویوتا لندکروز پرادو هم قیافه خفنی پیدا کرده.
reza
۱۶ تیر ۱۳۹۵برای خودم سه فاکتور برند ، قیمت و حسی که به مالک القا می کنه (که این خیلی کلیه و میتونه از طراحی و متریال شامل بشه تا پرفورمنس خودرو) معیار لوکس بودن هستند
نخود آش
۱۶ تیر ۱۳۹۵تعریف لوکس بودن: هرماشینی که شیشه بالابر برقی عقب داشته باشه لوکسه. مثل ساینا و پارس.
پناه بر خدا
رضا
۱۶ تیر ۱۳۹۵خودرو لوکس 90 درصد ایرانی ها پراید می باشد ما را چی به لوکس بودن با کهنه خود بسازیم که نو دیگران گران است حداقل برای ایرانی جماعت
احسان
۱۷ تیر ۱۳۹۵چرم و چوب طبیعی منو یاد خودرو لوکس می اندازهمثل رولز رویس مرسدس اس کلاس و سری ۷ بیمر
آرمان
۱۹ تیر ۱۳۹۵خودروی لوکس خودرویی هست که :
1- تمیز باسه
2- مرتب باشه
3- قوانین رو رعایت کنه
4-موقع تصادف ادب رو رعایت کنه
5-چند نفر شاد وبا حال توش باشه یا یک خانواده شاد
…
ماشین لوکس ماشینی هست که از کنارش رد میشی بوی زندگی به مشامت میخوره