هرچند دیر اما فولکسواگن سرانجام کراساوور فول سایز سه ردیفهٔ خود با نام اطلس را معرفی کرد تا رقابتی سخت را با سایر رقبای این کلاس آغاز کند. حداقل در ظاهر به نظر میرسد که اطلس رقیب بسیار توانمندی برای کراساوورهای سه ردیفهٔ بازار باشد. حال در این مطلب طراحی این کراساوور نورسیدهٔ آلمانی را با سه نمونه از سرسختترین رقبای آن یعنی مزدا CX-9، تویوتا هایلندر و هوندا پایلوت مقایسه میکنیم. خودروهای که همگی از شرق آمدهاند.
درحالیکه خودروسازان دیگر در طراحی کراساوورهای خود به سمت استفاده از خطوط منحنی رفتهاند، فولکسواگن در اطلس طراحی ساده و تا حدودی جعبهای شکل را بکار برده است. قسمت جلویی خودرو برخلاف رقبا دارای گوشههایی تیز و طراحی مربع شکل است و چراغهای جلو و جلوپنجره هم فرمی مستطیل شکل دارند. این در حالی است که رقبایی چون CX-9 و هایلندر از چراغهای جلوی باریکی برخوردارند یعنی شیوهای که امروزه کاملاً رواج پیدا کرده است.
اگر به قسمت جانبی اطلس نگاه کنید متوجه شخصیتی غیرمعمول میشوید که آن به خاطر گلگیرهای برجسته و عضلانی خودرو است. این کراساوور با ۵.۰۳ متر طول، کشیدهتر از پایلوت و هایلندر است اما در پس CX-9 قرار میگیرد. اطلس ازلحاظ ارتفاع هم کاملاً با رقبا قابلمقایسه است درحالیکه ریلهای روی سقف آن نمای اسپرتی بیشتری به آن بخشیدهاند.
طراحی قدرتمند اطلس در قسمت عقب نیز همچنان ادامه دارد؛ مانند اکثر چراغهای عقب کراساوورها، اطلس هم از چراغهایی افقی و مستطیل شکل با طراحی منظم و سادهای برخوردار است درحالیکه مانند CX-9 یک نوار کرومی در سراسر بخش بالایی عقب خودرو کشیده شده است؛ اما بهطورکلی فرم عقبی اطلس بیشترین شباهت را با پایلوت دارد هرچند که درعینحال این کراساوور جدید فولکسواگن همچنان از طراحی متمایز و مستقلی برخوردار است.
در نمای داخلی اطلس هم مانند دیگر ساختههای فولکسواگن عمدتاً طراحی ساده و خطوطی صاف و مستقیم بچشم میخورد. این موضوع را میتوان در طراحی کلی داشبورد، محفظهٔ اشیاء روبروی سرنشین جلو و قسمت نشیمن صندلیها مشاهده کرد. به همین دلیل طراحی داخلی اطلس تضاد شدیدی با داخل پایلوت و هایلندر دارد که بیشتر از خطوط نرم و سیال در داخل کابین خود استفاده کردهاند. در کل داخل اطلس ساده، منظم و زیبا است بدون وجود دکمههای بیشازاندازه.
با بیان این موارد به نظر شما زیباترین کراساوور این گروه کدام است؟ فولکسواگن اطلس، مزدا CX-9، تویوتا هایلندر یا هوندا پایلوت؟ البته رقبای دیگری چون نیسان پثفایندر، فورد اکسپلورر، دوج دورانگو، شورولت تراورز و هیوندای گرند سانتافه را هم در این مقایسه باید در نظر داشت.
[polldaddy poll=9565525]منبع: MotorTrend
كاپيتاليسم
۹ آبان ۱۳۹۵طراحی اسکای اکتیو مزدا خیلی دلنشینه نه فقط در این مدل بلکه میاتا و سری 3 و ۶ هم طراحی پویا و چشم نوازی دارن
حیف که از وجود مزدا در ایران محروم هستیم ، حتی دیدنش هم حس خوبی داره چه برسه به سوار شدنش
سامان اذری
۹ آبان ۱۳۹۵داش طراحی مزدا kodo کودو هستش
اسکای اکتیو تکنولوژی موتورهای مزدا هستش که یکی از پربازده ترین و کم مصرفترین موتورها هست
كاپيتاليسم
۹ آبان ۱۳۹۵حرف شما کاملا درسته اقا سامان الان که کامنت رو خوندم خودمم نمیدونم چرا نوشتم اسکای اکتیو :))
شوق دیدن یار برد تمام هوش از سرم را
منصور
۹ آبان ۱۳۹۵مزدا جان چه میکنی با دل من···؟!! :'(
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۹ آبان ۱۳۹۵واقعا مزدا همه جوره بهتره یه پله بالاتر …………..
Elemento
۹ آبان ۱۳۹۵مزدا بهترین و زیباترینه
بعد از اون، اطلس زیباترینه.
سید مهران میرابوالقاسمی
۹ آبان ۱۳۹۵مزدا خیلی زیباست و دوست داشتنیه.
آرش
۹ آبان ۱۳۹۵درسته من کلا با ماشین ژاپنی میونه خوبی ندارم اما تو این مقایسه میتونم بگم مزدا هم از نظر طراحی داخلی و خارجی از بقیشون خیلی خیلی بهتره
آرش
۹ آبان ۱۳۹۵طراحی فولکس اصلا به دل نمیشینه
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۵حرفی نیست که مزدا یه دونس
اطلس ظاهرش یکم انگار اخر ساعت اداری طراحی بوده
parham
۹ آبان ۱۳۹۵با اجازه دوستان منم از مزدا خوشم اومده داخل کابینش خیلی خوبه طراحی خارجی فوق العاده هست.
طراحی اطلس من و یاد موهاوی میندازه
جیانی آنیلی
۹ آبان ۱۳۹۵CX-9 یه سر و گردن بالاتر از بقیه است / اتفاقا داشتم دیروز یه مقایسه کلی بین ولوو XC90 و مزدا CX9 انجام میدادم واقعا مزدا چیزی کمتر از ولوو نداشت و حتی نسبت به قیمتشونم فک کنم خرید مزدا عاقلانه تر ابعادشونم تقریبا یکی هست و هر دو 7 نفره هر چند که جفتشون اعجوبه ای هستن در کلاس خودشون
شاهین
۱۰ آبان ۱۳۹۵واااای خدا چقدر شیک و با کلاسه این cx9 مزدا…الان داشتم تو سایت مزدا آمارشو در میوردم.نسخه فول آپشنش تقریبا 47 هزار دلاره یعنی یه چیزی دو برابر قیمت اپتیما.با یه حساب ساده اگه اپتیما 185 باشه این ماشین چیزی نزدیک 360-370 میلیون میشه.موتورش هم 2500 توربو.فکر کن موتور مزدا توربو باشه!! چی بشه…حیف که حتی از دیدنش هم محرومیم
احمد باقری
۱۰ آبان ۱۳۹۵تویوتا هایلندر باحاله.
سیاوش
۱۰ آبان ۱۳۹۵درسته که طراحی مزدا زیباست اما به نظر من طراحی بیرونیش به ماشین شاسی بلند ابهت نمیده این زبان طراحی مزدا رو سدانهاش خیلی جذابه به شخصه اعتقاد دارم ماشین کراس اور و شاسی بلند باید کرگدن صفت و جعبه ای باشه ودرعین حال شیک
من با طراحی اطلس و هایلندر بیشتر حال میکنم
اما طراحی داخلی مزدا فوقالعادست
بهرام
۱۲ آبان ۱۳۹۵انصافا cx-9 یه چیز دیگه ست …. طراحیش آدم و مبهوت خودش میکنه
sattar
۱۴ آبان ۱۳۹۵شما ها اینقدر از روی تعصب حرف میزنید از مزدا که انگار اون سه تا شرکت دیگه خاکستر به باد میدادند داداش من توی کیفیت وسواری و تکنولوژی های این چهار خودرو هوندا حرف اول را میزنه و در امریکا هم به بنز ژاپن معروفه این را من نمی گم امار جهانی میگه .دوتا چراغ از مزدا دیدید دست و پاتونو گم کردید در ضمن اینجانب تعمیر کار خودرو های المانی هستم و کارشناسی مکانیک دارم