الآن که این مقاله را میخوانید، نمایشگاه خودروی دیترویت نیز به ساعتهای پایانی خود نزدیک میشود؛ با همه جذابیتها مطمئناً شما نیز با ما همعقیدهاید که اتوشو امسال مثل همیشه نبود. چراکه بازیکنانی بزرگ در عرصه اتومبیلسازی – چون بنتلی، مینی و لندروور – عزم خود را جزم کرده و با شرکت نکردن در این رویداد مهم و پرطرفدار، هواداران پر و با قرصشان را ناامید کردند.
اما همینطور که “با یک گل نمیگردد بهار” پس بدون این چند برند نیز نمایشگاه دایر شده و اتفاقاً اصلاً هم کسلکننده نیست. شرکتهایی از سراسر جهان باروبندیل را بسته و به شهر ماشین سفر کردهاند تا از تازهترین دستاوردهایشان در این حوزه رونمایی کنند و ما اینجا در پدال بر آن شدیم تا برای آن دسته از دوستانی که احتمالاً وقت یا حوصله بررسی تمامی مقالات و اخبار را ندارند، یک جمعبندی کوتاه از برترینهای نمایشگاه امسال ارائه دهیم.هوندا ریجلاین ۲۰۱۷
حربهٔ هوندا برای جذب طیف وسیعتری از مخاطبان، معمولیتر کردن ظاهر نسل دوم ریجلاین است. این یعنی آن نشانههایی که شخصیتی خاص به نسل گذشته ریج لاین میبخشیدند در این ماشین جایی ندارند اما خوشبختانه کسی به کابین جادار آن دستدرازی نکرده است.
به عقیده ما اندام مرسدس بنز کلاس ای ۲۰۱۷ بر خواسته از زبان طراحی تازه این شرکت آلمانی است و این یعنی شباهتی که بین آن و مدل کوچکتر کلاس سی و پرچمدار کلاس اس مییابید، بههیچوجه تصادفی نیست. اما بیایید کمی واقعبین بوده و فریب این تکه فلز را نخوریم، چراکه زیر این چهره، انبوهی از هیجان خفته است.
ردیفی از سنسورها، دوربینها و لیزرها دست به دست هم دادهاند تا ای استقلال خویش را بهدست آورده و تا سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت، کنترل ترمز و شتاب را به دست بگیرد. با این وجود مسئولیت کنترل فرمان هنوز هم با راننده است؛ اگرچه نسخهای بهبود یافته از تکنولوژی دستیار هدایت مرسدس بنز به کمک او میآید تا خودرو در یک خط مستقیم بماند. همچنین مرسدس کلاس ای فناوری ویژهای را در آستین دارد؛ قابلیتی به نام صدای پیش-ایمن که هنگام تشخیص برخوردی قریبالوقوع، سیگنال تداخلی کوتاهی ساطع میکند که باعث محافظت از قوه شنوایی سرنشینان میشود.
کرایسلر با مینی ون نامیدن یک کراساوور جوان، مینی ون را دوباره ابداع کرد. بر و روی پاسیفیکا از سدان ۲۰۰ الهام گرفته شده و در پیکرهاش از پلتفرمی تازه استفاده شده است. در درون خودرو، مطمئناً خانوادهها با دیدن یک جاروبرقی جاسازی شده در کابین ماشین خوشحال خواهند شد بهعلاوه صندلیهای معروف Stow n’ Go کرایسلر نیز از جایشان تکان نخوردهاند. پاسیفیکا به لطف پیشرانه هیبریدی خود که از دو موتور الکتریکی و یک باتری ۱۶ کیلووات ساعتی تشکیل شده، میتواند تا ۴۸ کیلومتر را سبز سبز براند. خالی از لطف نیست که بدانید این خودرو اولین مینی ون هیبریدی تمام دوران و اولین خودروی تولید انبوه کرایسلر است که میبایست آن را به پریز برق وصل کرد. مدلهای غیر هیبریدی در سینه خود موتور ۳٫۶ لیتری Pentastar وی ۶ را خواهد داشت که ۲۸۷ اسب نیرو و ۳۵۵ نیوتون متر گشتاور از برکت وجود اوست.
وقتی آشپزی را به فورد Performance بسپارید، غذایتان چیزی شبیه به رپتور سوپرکرو ۲۰۱۷ در میآید. خودرویی زیبا که پایه و اساسش F150 ای با بدنه آلومینیمی است. همین معماری به رپتور اجازه داده تا حدود ۲۲۶ کیلوگرم از نسخه اصلی خود سبکوزنتر باشد. اما زبانمان از توصیف طراحی این هیولا قاصر است؛ خطوط و منحنیهای بدنه این خودرو در اولین لحظه مانند یک سیلی بهصورت هر بینندهای برخورد میکنند. در بحث توان، رپتور پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 جدش را با یک موتور ۳٫۵ لیتری اکوبوست V6 توربوشارژ شده معاوضه کرده که در کنار جعبه دنده ۱۰ سرعتِ اتوماتیک، این ماشین وحشی را به راه میاندازد. اما برای داشتن یک رپتور ۲۰۱۷ درون گاراژتان، باید صبر پیشه کنید – البته اگر در آن گاراژ جا شود. با اینکه نمایشگاه دیترویت پارسال بود که از نسخهای نزدیک به تولید این تراک سخن میگفتند، اما تا پیش از پایان سال میلادی انتظار این مدل را در فروشگاههای فورد نداشته باشید.
معرفی ام ۲ به اکتبر بازمیگردد و منطق میگوید که باید در نمایشگاه خودروی لسآنجلس چشممان به جمال آن روشن میشد. برخلاف انتظار همگان اما بیامدبلیو رویداد لسآنجلس را رها کرد تا این روزها در دیترویت رسماً از این کوپه چشمنواز پرده بردارد. ولی آلمانی تازهرسیده باید جای ام کوپه سری یک را بگیرد، خودرویی که با لیمیتد ادیشن بودنش اشک دوستدارانش را در آورد. با نیمنگاهی به برگه اطلاعات فنی، میفهمیم کهام ۲ از بچههای بالاست! موتور ۳ لیتری توربوشارژ شدهٔ شش سیلندر خطی او از پس تولید ۳۶۵ اسب بخار نیرو بر میآید؛ سیستم تعلیق خودرو نیز به لطف آلومینیمی بودن بسیار سبکوزن است. علاوه بر آن دو، بیامدبلیو با کیت بدنهٔ خاصش، عضلات یک بدنساز را برای ام ۲ به ارمغان آورده. کافی است تا او را به یک جعبه دنده ۷ سرعتِ دو کلاچِ مجهز کنید، از این پس صفر تا ۹۹ کیلومتر را پا به پای پورشه ۹۱۱ کررا اس میتازد.
لینکلن کانتیننتال معرفی شد تا غفلت دور و دراز فورد در مورد برند لوکسش را پایان دهد. از جلوپنجره قوسدار گرفته تا چراغهای جلویی که از آینده آمدهاند، نشانههای یک طراحی نو و متمایز را در جایجای پیکرهٔ این خودرو میتوان یافت. توجه لینکلن به جزئیات مثالزدنی است، مهم نیست که چقدر کوچک باشند – روی تکتک آنها وقت صرف شده است. مثلاً به گفته کمپانی، هنگام دوختن روکش صندلیها، در هر اینچ تنها ۶ یا ۷ کوک زده شده تا ظاهر زیبای آنها حفظ شود. تا امروز تنها یک پیشرانه برای لینکلن معرفی شده و آن هم چیزی نیست جز موتور ۳ لیتری وی ۶ توربوشارژ دوقلو که قدرت ۴۰۰ اسب را به صاحبش تقدیم میکند. اما در آینده، خط تولید این خودرو شاهد موتورهایی از این ضعیفتر خواهد بود.
درست مانند مرسدس بنز، بیامدبلیو، لکسس و آکورا، هیوندای نیز برای خودروهای لوکس و گرانقیمت خود برند فرعی تازهای با نام جنسیس ایجاد کرد. در حال حاضر این برند تنها یک عضو دارد و آن هم کسی نیست جز جی ۹۰؛ اما در سالهای آتی یک کوپه، یک سدان کوچکتر و حداقل دو کراساوور به خانواده میآیند. بیشک جی ۹۰ که رسالتش جایگزینی هیوندای اکوس پیر بود، با طراحی چشمنوازش بر چهره تمامی مدلهای آتی هیوندای تأثیر میگذارد. همچنین این خودرو به لطف کابینی با لوازم چرمی و تریمی از جنس چوب، افتخار این را دارد که مجللترین ساخته خودروساز کرهای تا به امروز باشد.
با آکادیا آشنا شوید؛ خودرویی که جیامسی با هر ترفندی آن را ۳۱۷ کیلوگرم سبکتر، ۱۸ سانتیمتر کوتاهتر و ۸ سانتیمتر باریکتر از نسل پیشین خود ساخته – مسبب رژیم سخت این کراساوور آمریکاییتبار موادی سبکوزن چون فولاد با مقاومت بالاست. کم شدن سایز دور کمر، این امکان را برای شرکت مادر به وجود آورد که با یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر سروته قضیه پیشرانه آکادیا را هم بیاورد؛ اگرچه هنوز هم برای عاشقان نیرو یک موتور ۶ سیلندر کنار گذاشتهاند. اینجا دو برادر آکادیا نام داریم؛ اولی مدلی ردهبالا به نام دنالی که از آن تجملگراهاست و دیگری نسخه آل ترین (All-Terrain) که با وجود سیستم چهار چرخ متحرک دو کلاچِ، از پس جادههای ناهموار بیشتری بر میآید.
این وسیله با آن قوسها و زوایای رادیکالش، طراحی یک خودروی کانسپت را به بخش لکسس آورده بود. بر خواسته از روح LF-LC کانسپت، السی ۵۰۰ با بزرگ کردن جلوپنجره مشهور لکسس، چراغهای LED روشن در طول روز بومرنگ شکل، ستون C پنهان شده و چراغهای عقب تعبیه شده در چارچوبهای کرومی توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند. برخلاف بعضی شرکتها که نیرو را از ساختهشان دریغ میکنند، لکسس السی را به یک موتور ۵ لیتری وی ۸ مجهز کرده که وقت نیاز تا ۴۶۷ اسب بخار نیرو و ۵۲۷ نیوتون متر گشتاور را به راننده تقدیم میکند. این انرژی از پیچ و خمهای یک جعبه دنده ۱۰ سرعتِ و اتوماتیک میگذرد تا به چرخهای عقب برسد. آیا مردم بیامدبلیو سوار خودروی خود را رها کرده و به تیم این خودروی چشمنواز و قدرتمند میپیوندند؟ تنها زمان پاسخگو است.
اشتباه نکنید، این با هر بیوکی که تاکنون دیدهاید فرق دارد. اکثر مردم بر این عقیدهاند که تنها کاری که بیوک از پس آن بر میآید ساخت سدانهای بزرگ و حوصله سر بر و کراساوورهایی عضلانی با خط سقف قوسی شکل است. آویستا آمده تا این تفکر را از میان بردارد؛ نیرویش توسط یک موتور توربوشارژ دوقلوی وی ۶ تأمین میشود که در یک چشم به هم زدن قدرت ۴۰۰ اسب را به چرخهای عقب میفرستد. اما سؤال اساسی اینجاست: “آیا ساخته خواهد شد؟” بیوک آویستا را تنها یک کانسپت میداند اما خبرهای اخیر حاکی از آن است که کمپانی خواهر ساکن آلمان، اوپل، نیز در فکر معرفی یک خودروی کانسپت جدید، با نام جیتی، در سال آتی است. آیا جنرالموتورز با دادن نسخههایی متفاوت از آویستا به اوپل و بیوک، با یک تیر دو نشان زده و از اصول صرفهجویی در مقیاس هم پیروی میکند؟ برای پاسخ به این سؤال باید منتظر پردهبرداری اوپل از کانسپت جیتیاش بمانیم.
احسان(احسان)
۴ بهمن ۱۳۹۴رشدی که صنعت خودرو از سال 2008 تا حالا داشته بیش از رشدی هست که از سال 1960 تا 2008 داشته.الکترونیک و خودرو در حدی در هم ادغام شدن که دیگه جدا کردن این دو از هم غیر قابل ممکنه.دیگه وجود اینترنت 4G توی خودرو یک استاندارد عادی و ضروریه.مرسدس بنز میتونه از اسیب رسیدن به گوشتون جلوگیری کنه.یک بار دیگه به وزن کم شده اکادیا نگاهی بندازید در حالی که از قدرت و کارایی این ماشین ذره ای کم نشده .طراحی هنرمندانه چراغ های ال سی 500 که حتی رسم این شکل بر روی کاغذ هم سخته.کانسپت اویستا که خودروی فضایی های جوانه!
صنعت خودرو روز به روز سریعتر پیشرفت میکنه.البته با این فرض که صنعت خودروی ایران رو اصلا صنعت در نظر نگیریم.
محمد20
۴ بهمن ۱۳۹۴“صنعت خودروی ایران” رو؟؟!!
ببخشید دقیقا چی رو درنظر نگیریم؟!
مگه ایران، صنعت خودرو داره؟!
gatham
۴ بهمن ۱۳۹۴بیوک رو نگاه، چقد جذابه خدای بزرگ . ب نظرتون اگه ی نفراز بین ماشینای بالا هم از بیوک و هم از فورد رپتور خوشش بیاد . جوری ک بخواد هر دوشون رو تو گاراژ خونش داشته باشه ،چجور آدمیه ☺?؟
احسان(احسان)
۴ بهمن ۱۳۹۴بنظرتون من چجور ادیم؟!…
مرد خسته
۶ بهمن ۱۳۹۴آدم شروریه.
GT500
۴ بهمن ۱۳۹۴بیشترشون عالی اند ولی F-150 Raptor از همه بهتر…..
رضا
۴ بهمن ۱۳۹۴عجب چیزی زده لکسس واقعا طراحیش فوق العادست آدم از نگاه کردنش سیر نمیشه
mostafa
۴ بهمن ۱۳۹۴راااااااااااااااااااااااا
راااااااااااااااااااااااااپپپپ
رپتوررررررررررررررررررررررررررررررر
چه ابهتی ………………………………………………
عاشق این رپتورم
Carbonado Aventador
۴ بهمن ۱۳۹۴بهتر از رپتور وچود نداره…
البته اون کامیون 6 چرخ مرسدس کلاس بندیش فرق داره!!!
بهتر از رپتور وجووووود نداره!!!
محمد
۴ بهمن ۱۳۹۴اون الان بنز E class هستش یا C
تا جایی ک من از اول خلقت بنز دیدم E class به چراغ های مکعبی پشت معروف است،با این کار محبوبیت این کلاس از بین میره
احمد باقری
۴ بهمن ۱۳۹۴خیلی از خودرو سازها، تلاش خود را دو چندان کرده اند تا مدلهای بی نظیر با قدرت بالا ارائه کنند. در این میان، طراحی ماشین لکسوس، واقعا زیبا و پر ابهت بود و در بین این ماشینها، جلوه گری خاصی داشت. بیوک هم با قدرت و صلابت هر چه تمامتر ظاهر شده بود و ماشینی خاص رو وارد میدون کرده بود. فورد هم یک ماشین تنومند داشت. مرسدس هم با ارائه تکنولوژیهای روزافزون دوستداران خودش رو خوشحال کرد. بی ام دبلیو هم ماشین خوبی رو روانه میدان کرده بود. در کل این ماشینهایی که عرض کردم، بسیار عالی بودند.
کارال
۴ بهمن ۱۳۹۴لکسوس و بیوک واقعا شاهکارند .
Ahmad..F12
۴ بهمن ۱۳۹۴ممنون از آقای بازیار، دوست و همکار خوبمون
انقدر سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی بالا رفته که وقتی خودروی روز دنیا رو میبینی که مجهز به آخرین تکنولوژی ها هم هست، بعد از گذشت 6 ماه تا 1 سال باید با قدیمی شدن و د مده شدنش به راحتی کنار بیایم
ali ayat
۴ بهمن ۱۳۹۴در هر زمانی یه سری شایعه ها و اضافی هایی از خودرو تکنولوژی و غیره میشنوی و میگی یارو چه چرت و پرت هایی میگه ولی در عرض کمتر از 15سال به واقعیت میپوندد حتی بهتر و زیبا تر واقعا دنیا جای پیشرفته الان خودمو مثال میزنم دارم تا دو ماه دیگه میرم خدمت دوسال از عمرمرو با پایین ترین بازده باید بگذرونم در حالی که تو این دوسال خیلی کارا میشه انجام داد
mds
۵ بهمن ۱۳۹۴دوستان هیچوقت خودتونو برای مال دنیا ناراحت نکنید، اینا همش بی ارزشه، اگه به همه آرزوهایی که دارید میرسیدید اما سلامتی نداشتید و به یک بیماری لاعلاج مبتلا بشید دیگه مال و دارایی به چه دردی میخوره، خودم با نون و پیاز دارم زندگیمو میگذرونم اما باز خدا رو شاکرم، حداقل سلامتیمو دارم
حميد
۵ بهمن ۱۳۹۴خوب از دید فنی به موضوع مقاله نگاه کنیم بجز لکسوس با طراحی منحصر بفردش مابقی معمولی بودنند مثلا جنسیس که بنز سالهاست داره این شکلی ماشین میسازه هیوندا تازه داره شروع میکنه یا مابقی هم معمولی هستند مثل صدها ماشینی که هر روز تو خیابون میبینیم
یاس ی
۵ بهمن ۱۳۹۴دمشون گرم، آدم این هیولاهارو میبینه زبونش بند میاد، ماشینهایی که در این مقاله ازشون اسم برده شده هرکدوم ی شاخی هست توی رده خودش.
من عاشق ام 2 هستم.
ای کلاس رو به حد جنون دوست دارم.
رپتور که زبونم بند میاره.
لکسس ل سی 500 که ی چیزه دیگه ست.
آکادیا که جای حرف باقی نمیزاره.
امیدوارم بیوک هم برگرده به دوران اوج خودش.
shz
۵ بهمن ۱۳۹۴فقط لکسوس عشقه .با اعتمادترین خودروی جهان در سال2015…..باور نداری برو تو لیست با اعتماد ترین خودروی سال 2015 نگاه کن .این حرف من نیست حرف کل دنیاست
moein
۵ بهمن ۱۳۹۴یکی از یکی بهتر بجز اون کره ایی آشغال G90
sunmartin
۶ بهمن ۱۳۹۴اون کره ای که ازش بعنوان آشغال نام میبرید در دنیای امروزی چهارمین خودروساز جهان و جزو رده های یک تا پنجم اعتماد و کیفیت هست چشماتون لطفا بروی حقایق نبندید بصرف اینکه از کره متنفر هستید همین کیا موتورز سال 2014 در بین انواع خودرو مشتریان بعنوان دومین برند قابل اعتماد انتخابش کردن و در سال 2015 بعد از آئودی خودرویی شناخته شد که کمترین نیاز به تعمیرگاه و سرویس داره همه چیز که اسب بخار وگشتاور و نیوتون متر نیست من در این لیست لکسوس و فورد بیشتر از هر خودرویی پسندیدم طراحی بی نظییر و امضا شده لکسسوس LC500 و فورد رپتئور واقعا یک سروگردن از تمام خودروهای برتر نمایشگاه بالاتر بود و تسلیت عرض میکنم به چینی پرستان که چپ و راست از برتری ام جی صحبت میکنند و در برخی موارد با بی ام دبلیو سلطان مهندسی مکانیک مقایسه اش میکنند!!! مثل علیرضا و نریمان و سایرین و تو بوغ و کرنا که ام جی انگلیسی هست :-* ولی تا بحال نه در نمایشگاه و نه در مجلات معتبری ازین چینی گرانقیمت چیزی نشنیدیم
moein
۶ بهمن ۱۳۹۴منبع بده
sunmartin
۷ بهمن ۱۳۹۴تو همین سایت محبوب خودمون پدال یه سرچ بزن ببین درست گفتم یا غلی گرچه که بازهم میدونم مهندسی و تکنولوژی آلمانی ها رو برترین ژاپنی ها هم ندارن چه برسه به کره ای ها تویکی ازبرنامه های تاپ گیر یه نیسان gtr مدل 2014 با یه بی ام دبلیو m4 که مدلش پایینتر و اسب بخارش هم کمتر بود کورس خیابانی گذاشتن بی ام دبلیو از هر نظر برتر بود تکنولوژی و مهندسی خودروهای بنز بی ام دبلیو پورش و آئودی و فولکس بی نظیر هستن و تمام صنعت جهان به این شرکت ها مدیون بلحاظ اختراعات