نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) از نظر حضور خودروسازان عمده و نگاه ویژه آنها به همکاری سیستمهای محاسبهگر و خودروها، هماکنون شرایطی مانند نمایشگاههای دیترویت یا فرانکفورت پیدا کرده است. البته برخی از خودروهایی که به نمایش گذاشته شدهاند، بیشتر حالت «نمایشگاهی» دارند؛ از جمله مدل «مانستر» بنتلی با سیستم صوتی هیولایی و یک مکلارن 675LT با نمایشگر سر بالای «جیویسی-کنوود». این در حالی است که برخی دیگر از مدلها، نشانههایی از آینده خودروها در دهه آینده در خود دارند و شرایط یک وسیله نقلیه با رانندگی خودکار و متصل به اینترنت را به تصویر میکشند. در ادامه ۵ نمونه از مهمترین ارائههای نمایشگاه امسال CES را مرور میکنیم.
شاسی MEB فولکسواگن برای الکتریکیها
با اینکه کانسپت فولکسواگن Budd-e به عنوان یک «میکروباس» مدرن، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، ولی داستان اصلی در زیر پوسته آن جریان داشت. این کانسپت در واقع اولین خودروی فولکسواگن است که بر اساس پلتفرم جدید انعطافپذیر MEB ساخته شده است؛ پلتفرمی که برای یک خودروی الکتریکی جدید در سال ۲۰۱۹ استفاده خواهد شد.
همانند تسلا، فولکسواگن نیز خودروی الکتریکی جدیدش را با قرار دادن باتریها در کف و همینطور، موتورها بر روی هرکدام از محورها طراحی کرده است. به گفته فولکسواگن، MEB آنقدر انعطافپذیر است که میتواند دامنهای از خودروهای سابکامپکت تا متوسط را پوشش دهد. همچنین خودروهای بزرگتر فضای بیشتری برای باتری خواهند داشت و بنابراین مسافت رانندگی بیشتری میتوانند داشته باشند. ولکمار تَنِبرگر (Volkmar Tanneberger)، رئیس توسعه الکترونیک فولکسواگن در مقایسهای با ابعاد کانسپت Budd-e میگوید:نهتنها میتوانیم به فکر ساخت خودروهای بزرگتر از این نیز باشیم، بلکه خودروهای بسیار کوچکتر نیز قابلتصور هستند.
همچنین برای این خودرو، یک سیستم شارژ ۸۰۰ ولتی نیز پیشبینی شده که با همکاری برند همخانواده «پورشه» در حال توسعه است. این سیستم به بسته باتری ۱۰۱ کیلوواتساعت در کانسپت Budd-e اجازه میدهد که تنها در عرض ۳۰ دقیقه، به اندازه ۸۰ درصد از ظرفیتش پُر شود.
شورولت پس از سالها ارائه مدل پلاگین هیبرید «ولت»، اکنون برای تولید اولین مدل تمامالکتریکی «بولت» آماده شده است. این مدل که اولین بار در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال گذشته رونمایی شد، در اواخر سال ۲۰۱۶ به مرحله تولید وارد میشود و مطابق گفته شورولت، از دامنه مسافت ۲۰۰ مایلی (۳۲۲ کیلومتری) برخوردار خواهد بود. این قدم بزرگی برای شورولت محسوب میشود؛ جایی که بسیاری از رقبای الکتریکی بولت دارای دامنه مسافتی در حدّ ۱۰۰ مایل هستند. اگر شورولت بتواند قیمت حدود ۳۰ هزار دلاری که در ابتدای معرفی بولت، به آن اشاره کرده، حفظ کند، احتمالاً فشار زیادی متوجه دیگر مدلهای الکتریکی رقیب خواهد کرد.
اینترنت اشیا در خودروهادر کنار ویژگی ظاهری میکروباس و پیشرانه الکتریکی فریبنده در Budd-e، اهمیت این کانسپت بیشتر به موضوع نمایش «اینترنت اشیا» در قالب یک خودرو است. رانندگان Budd-e از طریق اینترنت و از راه دور، میتوانند محتویات یخچال خود را بررسی کنند، ربات جاروبرقی را روشن کنند و یا اینکه یک ویدیوی زنده از جلوی در خانهشان ببینند. این در حالی است که فورد نیز از اتصال سیستم اطلاعات و سرگرمی Sync به سرویسهای «آمازون اکو» و «وینک هوم-اتومیشن» در آیندهای نزدیک خبر داده است. بنابراین یک راننده فورد، به عنوان مثال میتواند از طریق سیستم «آمازون الکسا» در پارکینگ خانهاش را ببندد و یا چراغها را خاموش کند. با گسترش خانههای هوشمند، به نظر میرسد که خودروسازان نیز برای «تعامل رانندگان با خانههایشان در پشتفرمان» آماده میشوند.
کنترل با ژستهای حرکتی در کانسپت بامو i ویژن فیوچر اینتراکشنبامو سری ۷ همین حالا نیز دارای برخی کنترلهای ساده با ژستهای حرکتی است؛ از جمله چرخاندن انگشتان برای تنظیم صدای رادیو. ولی کانسپت i ویژن فیوچر انتراکشن با رابط کاربری «ایر-تاچ» نشان میدهد که استفاده از این نوع کنترل، چقدر میتواند پیشرفت کند. اهمیت این کانسپت به خاطر این است که بامو همانند بسیاری دیگر از خودروسازان در CES، گام بلندی برای فاصلهگرفتن از کنترلهای فیزیکی برداشته است. تقریباً تمام کانسپتهای نمایشگاه و از جمله فولکسواگن Budd-e و «داشبورد مجازی» آئودی دارای نمایشگرهای لمسی یا حرکت دست برای کنترل سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خود هستند. به نظر میرسد که «دکمهها و کلیدها» چیزی متعلق به گذشته شده باشند.
ویدیو داخل خودرو ولوو و اریکسونخودروی شما در آینده خودش رانندگی خواهد کرد و در نتیجه، باید فکری برای زمان آزادی که در اختیارتان قرار میگیرد، داشته باشید. ولوو و اریکسون فکر میکنند که در این حالت، دوست دارید تلویزیون تماشا کنید و بنابراین در حال توسعه تکنولوژیای هستند که امکان پخش تصاویر زنده و ضبط شده با کیفیت بالا در خودرانهای آینده فراهم میکند. کلیپهای ویدیویی مطابق با زمان سفر شما در دسترس قرار میگیرند و بنابراین نمیتوانید در یک مسیر ۱۵ دقیقهای، دیدن سری فیلمهای ارباب حلقهها را شروع کنید. با توسعه تکنولوژی رانندگی خودکار و اضافهشدن وقت آزاد در سفرهای روزانه، به نظر میرسد که کمپانیهای مختلف در آینده، به دنبال روشهای بیشتری برای سرگرمکردن سرنشینان باشند.
خسته شده
۲۰ دی ۱۳۹۴ژاپن دوست ها کجائین پس شرکتاتون ترکوندن اینقدر که تکنولوژی مدرن و به نمایش گذاشتن
hamed ferrari
۲۰ دی ۱۳۹۴ژاپن جز عقب مونده ترین کشور های دنیاس اگه نگیم عقب مونده ترین
P.G
۲۱ دی ۱۳۹۴دوست من شما حتماً به یک روانپزشک مراجعه کن!
امير علي
۲۰ دی ۱۳۹۴اینا چیزی نی پراید سه تا ستاره داره فکر کردی کم الکیه
احسان(احسان)
۲۰ دی ۱۳۹۴وقتی به اخبار نمایشگاه ces نگاه می کنم کاملا حس می کنم تو کشوری عقب مونده زندگی می کنم.سال 2008 اولین ماشین غیر لوکس عرضه شد که دارای اینترنت داخل ماشین بود و تا سال 2014 تمام خودروها تو امریکا میتونستن به اینترنت وصل بشن.این تکنولوژی های نمایشگاه هفته گذشته هم طولی نمیکشه روی ماشین های معمولی نصب بشه و حتی مردم ضعیفتر هم از تکنولوژی های جدید بهره مند بشن.اما اون موقع ما ایرانی ها داریم 10 برابر بیشتر از امروزمون حسرت می خوریم و همین ات و اشغال های دهه 70 و 80 میلادی رو تو خیابون میبینیم.چقدر که این کشورمون منزجر کننده شده.
زمانی بنجامین فرانکلین از بنیانگذارهای امریکا گفت که ملت امریکا باید بهترین های دنیا رو داشته باشن و منافع ملت امریکا بر همه چیز ارجحیت داره.بزرگان ما کی از ارجحیت منافع ملت ایران صحبت کردن؟
روح
۲۰ دی ۱۳۹۴تا وقتی که برادران بوووووق و بوق و بوق هستند ما در الویت چندمیم و برای همین آشغالها دوستان خوش فکر ما در عرض 6 روز رکورد جهانی 13هزار نفری میزنند. خودمون هم داریم حمایتشان میکنیم
علي
۲۰ دی ۱۳۹۴به نظر من ولوو تو قسمت مولتی مدیا خیلی زیاده روی کرده اگر دقت کنین به غیر از دیسپلی وسط اصلی یه مانیتور ۳۲ اینچ هم گذاشته کنارش که به نظر من این همه نور اونم از نزدیک شدیدا به چشم ازار میرسونه یا اگر هم کسی مشکلی نداشته باشه باهاشون به مرور مغز واکنش منفی نشون میده و ارامشو میگیره . وای در بی ام وه به جزئات بیشتر اهمیت داده شده و دیسپلی در اخرین قسمت داشبورد قرار داده که این خودش نشون میده به سلامتی دید و روح روان خیلی اهمیت میدن.
great britain
۲۰ دی ۱۳۹۴تو اینجا منافع شخص به ملت ارجعیت داره.
اگه این طور نبود الان جهان سومی نبودیم.
تو کشورهای بسیار پیشرفته اکثره اشخاص ثروتمند نیمی از ثروتمند خودشون و سرمایشون رو برای توسعه ی کشورشون به کار میبرن.مثل ریچارد برانسون-بیل گیتس استیو جابز و هزاران مورد دیگه که همه میشناسین.
تو اینجا برعکسه اینجا 99 درصد به فکر ثروت اندوزی خودشونن و این که خودشون در راحتی باشن براشون ارجعیت داره به این که ملتشون در رفاه باشن.
به خاطر همینه که اونا مایکروسافت-یاهو-arm-انویدیا-گوگل و هزاران شرکت دیگه دارن.
اون وقت ما کدوم شرکت معروف داریم بعضی وقت ها هم برای اینکه مشکلات رو توجیه کنیم میگیم فلان شخص توی شرکت bmw ایرانیه و 45 درصد افراد ناسا ایرانی هستن!!(که من نمیدونم این آمارو از کجا آوردن).
راستی من همیشه یه سوال اذیتم میکرد.
چرا کشوری که شخصی مثل کوروش کبیر رو داره هیچوقت مراسم تولد و پادشاهیشو جشن نمیگیره و توی تقویم ثبت نمیشه؟ کسی که تمام دنیا میشناسنش.
amir
۲۰ دی ۱۳۹۴فرق ما با اون ها اینکه اون ها روز به روز پیشرفت میکنند و ما صد سال به صد سال
خود کرده رو تدبیر نیست.خودتون میدونید که….
moein
۲۰ دی ۱۳۹۴قطعا تکنولوژی به نفع انسانه و شکی درش نیست ولی من با رانندگی خودکار مثل اون ماشینی که ولو در حال توسعه دادنش بود خودش کارکنه و من روزنامه بخونم اصلا موافق نیستم دیگه پس اسمشو نزاریم رانندگی دیگه به نظر من در کار رانندگی توست انسان نباید دخالت داشته باشه تکنولوژی . البته کمک خوبه نه اما انقدر
J.P
۲۶ دی ۱۳۹۴سیستم خودکار رانندگی برای کاهش تصادفات و جلو گیری از کشته شدن انسان ها ی بی گناه هستش و برای رانندگی در اینده به پیست ها و مکان های مخصوص رانندگی باید مراجعه کرد
تازه در الایندگی و سر و صدا و افزایش وقت یک فرد یا گروه موثر هستش و کلی مزایای دیگه
great britain
۲۰ دی ۱۳۹۴شرکت نفتی بریتیش پترونیوم در بررسی آماری سالانه انرژی جهان، اعلام کرد که ایران دارنده بزرگترین ذخایر گاز جهان با ۳۳ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد متر مکعب میباشد.(در سال 2013)
جالبه نه؟
علی صالح
۲۱ دی ۱۳۹۴بریتیش پترولیوم درستشه.British Petroleum
kamran
۲۰ دی ۱۳۹۴ایرانی ها سانروف Panoramic به تمام تکنولوژی های دیگه ترجیح میدن، ماشین چینی باشه موتوروش 900cc باشه فقط سقفش یا سانروفش Panoramic باشه که بتونن سلفی بگیرن کیف کنن..
احمد باقری
۲۱ دی ۱۳۹۴عالی. عالی. عالی.