امروزه متداولترین پیشرانهای که در هاچبکهای اسپرت میبینیم موتورهای چهار سیلندر توربو است اما در گذشته که پیشرانههای توربوشارژ تا این حد فراگیر نشده بودند، برخی از خودروسازان برای ارائهٔ قدرت بیشتر در هاچبکهای اسپرت خود از موتورهای شش سیلندر استفاده میکردند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی پرخوران که امکان بیرون کشیدن قدرتهای زیادی را از موتورهای چهار سیلندر فراهم کرد، رفتهرفته موتورهای شش سیلندر از زیر کاپوت هاچبکها حذف شدند تا جایی که امروزه هیچ هاچبک شش سیلندری در بازار وجود ندارد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به مشهورترین هاچبکهای شش سیلندری که قبلاً تولید میشدند نگاهی داشته باشیم. ترتیب خودروهایی که در لیست زیر خواهید دید بر اساس قدرت آنها است.
سئات لئون کوپرا سال ۲۰۰۱
پیشرانه | ۲.۸ لیتری VR6 |
قدرت | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
اولین نسل سئات لئون که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، بر اساس پلتفرم A4 گروه فولکسواگن مشترک با نسل اول آئودی A3 و نسل چهارم گلف ساخته شده بود. سپس در سال ۲۰۰۱ نسخهٔ پرفورمنس کوپرا با پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری VR6 تنفس طبیعی به بازار عرضه شد. این موتور ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و آنرا از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال میداد. لئون کوپرا ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و حداکثر سرعت آن ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت بود. همانطور که در ادامه خواهید دید، ۴ خودرو از ۷ هاچبک این لیست از گروه فولکسواگن و مجهز به موتور VR6 این شرکت هستند زیرا این نوع موتور به دلیل طراحی خاص خود، اندازهٔ جمعوجوری دارد و راحتتر در سینهٔ هاچبکها جای میگیرد.
فولکسواگن بیتل RSi سال ۲۰۰۱
پیشرانه | ۳.۲ لیتری VR6 |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
در سال ۲۰۰۱ فولکسواگن نسخهٔ اسپرت و تولید محدودی از نیو بیتل را با نام RSi معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 با ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و تنها ۲۵۰ دستگاه از آن تولید شد. در بیتل RSi نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سیستم 4Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکرد. این قورباغهٔ نادر ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست میافت و حداکثر سرعت آن به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت میرسید. بیتل RSi در بیرون با سپرها و ورودیهای هوای بزرگتر، رینگهای ۱۸ اینچی OZ، دو سر اگزوز دایرهای و یک اسپویلر بسیار بزرگ در عقب از نسخههای معمولی متمایز شده بود.
رنو کلیو V6 سال ۲۰۰۱
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V6 |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
کلیو V6 یکی از جذابترین و منحصربهفردترین هاچبکهای تاریخ محسوب میشود. این ماشین یک هاچبک موتور وسط بود که در سال ۲۰۰۱ بهعنوان جانشینی برای رنو ۵ توربو به بازار عرضه شد. این کلیوی جذاب به یک موتور ۲.۹ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بود و ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. در سال ۲۰۰۳ نیز نسخهٔ بروز شدهٔ این هاچبک موتور وسط با نام کلیو Phase II معرفی شد. این مدل به نسخهٔ قویتری از همان موتور ۲.۹ لیتری مجهز شده بود که حالا ۲۵۵ اسب بخار قدرت میکرد و کلیو V6 را به یکی از قویترین هاچبکهای زمان خود تبدیل کرده بود. این نسخهٔ جدید ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت را داشت.
آلفارومئو ۱۴۷ GTA سال ۲۰۰۳
پیشرانه | ۳.۲ لیتری V6 |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
آلفارومئو ۱۴۷ GTA تنها خودروی ایتالیایی این لیست محسوب میشود. این هاچبک اسپرت که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود. کل این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشد. البته برای کنترل این قدرت اضافی، ۱۴۷ GTA از تنظیمات منحصربهفرد سیستم تعلیق و همینطور یک سیستم کنترل پویایی جدید بهره میبرد. این ماشین که در زمان معرفی قویترین هاچبک سگمنت C محسوب میشد، ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
فولکسواگن گلف R32 سال ۲۰۰۵
پیشرانه | ۳.۲ لیتری VR6 |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
فولکسواگن برای اولین بار گلف را در نسل سوم به پیشرانهٔ شش سیلندر مجهز کرد و آنرا بهعنوان نسخهای قویتر از مدل مشهور GTI به بازار عرضه نمود. سپس در سال ۲۰۰۲ در نسل چهارم، مدل جدید و اسپرت R32 معرفی شده که بهنوعی جایگزینی برای نسخههای شش سیلندر گلف محسوب میشد. این رویه در نسل پنجم هم ادامه پیدا کرد و گلف R32 جدید بهعنوان پرچمدار خانوادهٔ گلف در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این هاچبک داغ به همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 آشنا مجهز شده بود که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا دوکلاچه و نسخهٔ بروز شدهٔ سیستم 4Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکرد. گلف R32 به لطف این ترکیب ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. این آخرین گلفی بود که از پیشرانهٔ شش سیلندر استفاده میکرد زیرا در نسل ششم، مدل R با موتور چهار سیلندر توربو جایگزین R32 شد.
آئودی A3 سال ۲۰۰۳
پیشرانه | ۳.۲ لیتری VR6 |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
نسل دوم آئودی A3 در سال ۲۰۰۳ با طیف گستردهای از پیشرانههای مختلف معرفی شد. قویترین موتوری که برای نسخههای معمولی این نسل از A3 ارائه میشد همان موتور ۳.۲ لیتری VR6 فولکسواگن بود که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. البته کسانی که قدرت بیشتری میخواستند میتوانستند مدل اسپرت S3 را انتخاب کنند که از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد اما A3 با موتور VR6 برای کسانی که علاقهٔ چندانی به پیشرانههای توربو نداشتند میتوانست گزینهٔ جذابتری باشد. این هاچبک شش سیلندر ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید درحالیکه مدل S3 این کار را ظرف ۵.۶ ثانیه انجام میداد.
بامو M140i سال ۲۰۱۶
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
آخرین بازماندهٔ هاچبکهای شش سیلندر، بامو M140i بود که تا همین دو سال پیش تولید میشد. این خودرو همچنین تنها هاچبک دنیا با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و همینطور تنها هاچبک دیفرانسیل عقب بازار هم محسوب میشد. پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو به توربوشارژر توئین اسکرول مجهز بود و ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. M140i با گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک و در نسخههای محرک عقب یا چهارچرخ محرک قابل خریداری بود. این هاچبک داغ آلمانی با گیربکس اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. البته پیش از معرفی M140i، در مدلهای قبلی M135i (نسل دوم سری ۱) و M130i (نسل اول سری ۱) هم از نسخههای ضعیفتر پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بامو استفاده شده بود. با خاتمهٔ تولید M140i در سال ۲۰۱۹ پروندهٔ هاچبکهای شش سیلندر برای همیشه بسته و این خودروهای دوستداشتنی منقرض شدند.
R@m!n
۱۲ بهمن ۱۳۹۹کلیو جذاب ترین ماشین لیسته خیلی خوب بود
Hami
۱۲ بهمن ۱۳۹۹کلیو V6 فوقالعاده است. عاشقش بودم و هستم. کلیو تو سگمنت B بود و از هاچبک های مثل گلف، لئون و A3 کوچیکتره ولی زمانی که وارد بازار شد از همه قویتر بود. خیلی زود تبدیل به ماشین کلکسیونی شد. هنوز اون قسمت Top Gear که جرمی یه قرمزش روند به یاد دارم و همون جا بود که عاشقش شدم.
همچنین بیتل RSi و خاطرات Midtown Madness 2 ، عاشقش بودم.
مجله ماشین دی ماه ۱۳۸۲ مقایسه سئات لئون کوپرا زرد رنگ، فورد فوکس RS آبی رنگ، آلفارومئو 147 GTA مشکی و گلف R32 آبی یا قرمز اگه درست یادم باشه. در شماره ماه بعد یعنی بهمن ماه یا شاید اسفند هم مقاله رنو Clio V6 چاپ شد که اتفاقا عکسش پشت جلد مجله چاپ شده بود.
https://www.netcarshow.com/renault/2003-clio_v6_renault_sport/800×600/wallpaper_09.htm
یاد قدیم افتادم، پیر شدیم رفت.
ولی سری یک هاچبک آنچنان به یاد ماندنی نبود، فقط rwd بودن خاصش کرد.
آرش
۱۲ بهمن ۱۳۹۹آخ Midtown Madness و راه مخفی هاش. ماشین پلیسش. چه کل کل هایی باهاش داشتیم. یادش به خیر.
محمدهادی
۱۲ بهمن ۱۳۹۹کلیو و بی ام و سری یک ناااب ترین سوپرهاچبک های دنیای خودرون
هرجفتشون فوق العاده طراحی خشن و مخوفی داشتن
دیگه رو دست این دوتا مدل هاچ بک نمیاد
اگرم بعدها بیاد قطعا فرزندان و دنباله روهای این خاندان باشرافتن
چقققد این سری یک نازنینه
بادست و دلبازی تمام محور محرک عقب رو با تمام قدرت موتورش بهت تحویل میده تادیگه هیچوبت توی یه هاچبک احساس دلتنگی برای فرمون پذیری با محور عقب نکنی
دمشگرم بی ام و
Sina
۱۲ بهمن ۱۳۹۹بامو M140i فوق العاده بود!!!
از تمام رقباش بهتر بود ، خیلی هم گرون نبود
آخرین هاچبک دیفرانسیل عقب
فقط کمی فضاش کم بود
Mr.X
۱۲ بهمن ۱۳۹۹بامو M140i واقعا چه قدرت بالایی داره
Mad.z.Max
۱۲ بهمن ۱۳۹۹آخ که چقدر دوست داشتنی هستن اینا، سگمنت هاچبک با موتور شش سیلندر… غیر از اون ب ام و دوست داشتنی، من عاشق اون آلفا جی تی اِی بودم و هستم، فوق العادس این ماشین!
Mr.X
۱۲ بهمن ۱۳۹۹این فیلمو تو آپارات پدال دیدم. عالیه ببینید. فکر کنم هنوز پدال مطلبش رو نذاشته
https://www.aparat.com/v/ARqNd
Mad.z.Max
۱۲ بهمن ۱۳۹۹عالی بود
حمید عاشوری
۱۲ بهمن ۱۳۹۹مطلب فوق العاده بود.
bmw
رنو
آئودی
گلف
آلفا
محمدهادی
۱۲ بهمن ۱۳۹۹پسر همه تقریبا بی ام و و بعد رنو رو صاحب این افتخار دونستن
معلومه این حس کاملا واضح و روشنه که ابهت بی ام و متمایزه ازبقیه هیولاها
?Ali Hossein?
۱۲ بهمن ۱۳۹۹هی یه لحظه حس نوستلاژیک بهم دست داد…
ولی کلیو و M140i بهم خیلی حال داد!
ehsan fa
۱۲ بهمن ۱۳۹۹یکی بیاد رو این بیتل توربو بزاره میشه بمب. حتی فکرش هم هیجان انگیزه
ali a.j.g.
۱۲ بهمن ۱۳۹۹از بین همه اینا فقط کلیو
ali a.j.g.
۱۲ بهمن ۱۳۹۹پیشرانه رنو کلیو وی شش از سری پیشرانه های شش شیلندر پی آر وی هست ؟
Hami
۱۲ بهمن ۱۳۹۹نه، از سری ESL هست که مشترک بین رنو و پژو-سیتروئن و جانشین سری موتورهای PRV هست. موتور Clio V6 از نوع ES9 ساخت پژو که در نسخه phase2 توسط پورشه تقویت شد.
ali a.j.g.
۱۳ بهمن ۱۳۹۹هاچبک ها ماشینای تپل هستن
مخصوصا وقتی دو در باشن
خیلی هم بامزه ان
مسعود
۱۲ بهمن ۱۳۹۹یکی از ماشینای این لیستو داشته باشی حال میده تو جاده کل بندازی با اینایی که نظیر النترا و یاریس و کورولا سوارن و سوسکشون کنی کسایی که حس پادشاه بودن بهشون دست داده و نگاهشون به دیگران از بالاس
فردینالد پورشه (me سابق)
۱۲ بهمن ۱۳۹۹بله ۲۰ سال پیش ۶ سیلندر
۱۰ سال پیش ۴ سیلندر
الانم ۳ سیلندر?
۵ سال دیگه هم پدال مطلب میزنه یادی از هاچبکهای دو سیلندر نژادی که منقرض شد
از موتورهای ۳ سیلندر واقعا بدم میاد
Benz
۱۲ بهمن ۱۳۹۹خدا بیامرزتشون
مهرداد كمال
۱۲ بهمن ۱۳۹۹گلف این نسل خیلی قشنگتر از نسل کنونیه
علیرضا
۲۶ بهمن ۱۴۰۱es9 یک موتور ۶ سیلندر خورجینی با زاویه ۶۰ درجه محصول مشترک رنو و پژو سیتروئن هست که در نسل دوم توسط مهندسی پورشه تا ۲۱۰ اسب تقویت شد
این موتور توسط گروه رنو اسپرت تا ۲۸۰ اسب بخار تنفس طبیعی هم در رنو کلیو v6 تقویت شده ( سری trophy)
این موتور در سال ۲۰۱۳در خودرو پژو ۲۰۸ T16 Pikes Peak با افزایش حجم از ۲.۹ به ۳.۲ لیتر و نصب توربو حدود ۸۷۰ اسب قدرت پیدا کرده که با رانندگی سباستین لوب رکورد این مسابقات رو تا چندین سال به نام خودش ثبت کرده
نکته جالب توجه اینکه سیتروئن زانتیا ۶ سیلندر از موتور es9 استفاده میکرده و همین موتور در ایران روی خودرو هایی که از اتاق پژو ۴۰۵ استفاده میکنن مثل دنا سمند پارس به راحتی قابل نصب هست