سام کاویانی: سالی که پشت سر نهادهایم، یعنی سال ۲۰۱۶ میلادی، سال پر خیروبرکتی برای تمامی سازندگان ساکن در خطه اژدهای زرد بوده است. در این سال، بیش از ۲۴.۴ میلیون دستگاه خودرو اعم از سدان، هاچبک، شاسیبلند و مینی ون در این بازار به فروش رسیده است که نسبت به سال پیش از آن، رشدی ۱۵ درصدی را نوید میدهد. ناگفته نماند که اگر آمار فروش خودروهای سنگین اعم از کامیون و اتوبوس را هم به رقم فوق اضافه کنیم کل حجم فروش وسائل نقلیه موتوری در چین از رقم ۲۸.۱ میلیون دستگاه نیز فراتر میرود.
در این میان، بازار خودروهای بلندقامت چین، سال داغ و پرشوری را از سر گذرانده است. بهگونهای که تنها در عرض یک سال، حدود ۹,۰۲۳,۰۰۰ دستگاه خودروی شاسیبلند – اعم از برندهای وارداتی و داخلی ساخته شده در خاک چین – در این بازار به فروش رفته است که نسبت به سال قبل از آن، رشدی معادل ۴۷.۱ درصد را نشان میدهد. در وصف تنوع کمنظیر این بازار، تنها همین بس که تعداد مدلهای بلندقامتی که در آن به فروش رسیدهاند به ۱۶۴ عدد بالغ گردید.
ردیف | نام خودرو | آمار فروش |
۱ | هاوال H6 | ۵۸۰,۶۸۳ |
۲ | ترامپچی GS4 | ۳۲۶,۹۰۶ |
۳ | بائوجون ۵۶۰ | ۳۲۱,۵۵۵ |
۴ | بیوک انویژن | ۲۷۵,۳۸۳ |
۵ | فولکسواگن تیگوآن | ۲۴۰,۵۱۰ |
۶ | چانگان CS75 | ۲۰۹,۳۵۳ |
۷ | جک S3 | ۱۹۷,۴۹۷ |
۸ | هاوال H2 | ۱۹۶,۹۲۶ |
۹ | هوندا CR-V | ۱۸۰,۳۱۹ |
۱۰ | نیسان X-TRAIL | ۱۸۰,۲۰۲ |
۱۱ | هیوندای توسان | ۱۷۶,۶۸۷ |
۱۲ | چانگان CS35 | ۱۷۲,۷۱۲ |
۱۳ | هوندا ویزل | ۱۶۴,۰۷۶ |
۱۴ | هوندا XR-V | ۱۶۱,۷۱۱ |
۱۵ | نیسان قشقایی | ۱۳۹,۶۸۴ |
۱۶ | آئودی Q5 | ۱۲۹,۴۵۳ |
۱۷ | فورد اِج | ۱۲۳,۶۹۰ |
۱۸ | چری تیگو ۳ (امویام X33s) | ۱۱۸,۴۱۴ |
۱۹ | تویوتا RAV4 | ۱۱۶,۳۸۹ |
۲۰ | فورد کوگا | ۱۱۵,۰۸۳ |
منبع:
CHINAAUTOWEB.COM
محمد
۷ بهمن ۱۳۹۵هر روز مردم بیشتری سمت خودروهای چینی(بیشتر خود چینی ها) میرن. افرین برچینی ها که به فکر پیشرفت هستند.
amin
۷ بهمن ۱۳۹۵عجیبه که هاوال با این حجم از فروش تو ایران نتونست موفق باشه.فکر کنم زیادی طمع کردند و توسط شرکت مناسبی هم عرضه نشد و خیلی بدقولی داشت.اون بحث کلاهبرداری از مشتریان مشهدی هم بهش اضافه شد و زمین خوردند
mohsen.b
۷ بهمن ۱۳۹۵برنده ی اصلی در بازار چین شرکتی نیست بجز میتسوبیشی که میشه گفت اکثر شاسی بلند های چینی موتور میتسوبیشی رو داشتن،اگه دقت کرده باشین در این لیست خبری از میتسوبیشی نیست که جای تعجب نداره چون میتسوبیشی نیازی به رقابت مستقیم در این بازار رو نداره و با فروش موتور به خودروهای چینی در امد خودشو بدست میاره
فقط تویوتا و هوندا
۷ بهمن ۱۳۹۵هه. جک s5 نیس جزوشون. فک نمیکنم هیچ جای دنیا یه اندازه ایران جک s5 سوار شن. البته این مشکل مردم ما نیس. بدبختی شاسی بلند دیگه ای تو قیمتش نیس که مردم بخرن. مردم ما با این قیمت باید شاسی بلندهای کره ای و ژاپنی سوار شن. اصن حقشونه که سوار شن. ولی ظاهراً مسئولین ما *** یکی از آرزوهامه که همه ی مردم ایران بتونن ماشینای درجه ی یک دنیا رو سوار شن. قربون این مردم مظلوم ایران برم :(
سام
۸ بهمن ۱۳۹۵این لیست شامل 100 خودرو بود که در بالا تنها نام 20 خودروی نخست آورده شد.جک S5 با فروشی معادل 26,391 دستگاه مقام 86 را کسب نمود.پرفروش ترین خودروی جک در بازار چین مدل S3 است که مقام هفتم را با فروشی معادل 197,497 دستگاه کسب نمود.
یاسین
۷ بهمن ۱۳۹۵من خیلی تو فاز ماشینهای چینی نیستم که بدم بیاد یا خوشم بیاد اما رفتم نمایشگاه اصفهان چانگان cs75 رو دیدم ماشین خوبیه قراره سایپا بیارن برای تولید تو رده قیمتی جک اس 5 و تیگو 5 البته ظاهر جلوش کپیه لندرووره ولی به نظرم ظاهرش خیلی بهتر از جک و چریه مدرن تره و یه چیزی که نمیدونستم اینه چانگان یه سیستم VVT به اسم Blue Core داره که خیلی تو بحث مصرف سوخت خوب عمل کرده البته میگفتن که ظاهرا دو دفرنسیاله که خودش مزیتیه نسبت به دوتا رقیب دیگش تو بحث امکانات و قدرتم چیزی کم نداشت نظرمو جلب کرد به عنوان یه ماشین چینی
فقط تویوتا و هوندا
۷ بهمن ۱۳۹۵آره اتفاقاً چانگان یکی از 5 خودروساز برتر چینه. تا اونجاییم که من میدونم از جک و مک و لیفان و اینا خیلی بهتره. اما بازم چینیه دیگه انتظار زیادی ازش نباید داشت.
kiarash
۸ بهمن ۱۳۹۵چرا نباید از چین انتظار داشت؟ تا چند وقت دیگه که به یه سطح عجیبی رسید بازم این حرفو میزنی رفیق؟
kiarash
۸ بهمن ۱۳۹۵البته در تکمیل صحبتم :
ما ایراد خاصی نمیتونیم از هیچ شرکتی در هیچ جای دنیا بگیریم چون خودمون عددی نیستیم تو صنعت خودروسازی
حالا نظرایی که میدیم در حد انتقاد هست و بر اساس علاقه ی ماست
که اینم یکم باید مدیریت کنیم خب … الان خودروی چینی رو با مثلا تویوتا داریم مقایسه میکنیم و خب مشخصه ک جلوی این غول خودروی چینی (هنوز) حرفی برای گفتن نداره – فعلا چینی رو باید با چینی مقایسه کنیم و اینو در نظر داشته باشیم ک سرعت پیشرفتشون واقعا بالاس و اگه همینطور پیش برن , رسیدنشون ب سطح بسیار بالا دور از انتظار نیست (بحث ارزش و اعتبارم نکشیدم وسط , مشخصه ک از نظر ارزش اسم به یه سری برندها نخواهند رسید)
احسان(احسان سابق)
۷ بهمن ۱۳۹۵164 مدل فقط از شاسی بلندها. واقعا جالبه کشوری که تا 20 سال پیش جزو کشورهای گرسنه دنیا بود امروز به یزرگترین بازار خودروی دنیا تبدیل شده. و به این اندازه تنوع محصول داره. درسته که زندگی و کار در چین افتخارآمیز نیست اما باید به سخت کوشی این مردم تبریک گفت. از بازار ایران گرفته تا امریکا و حتی ژاپن و المان اجناس ساخت چین90 درصد بازار رو اشغال کردن. اشخاصی مثل ترامپ قول میدن که در برابر این روند وایسن و شغل ها رو برگردونن اما انجام این کار به سختی ساختن اولین هواپیمای دنیا هست.
حمیدرضا
۷ بهمن ۱۳۹۵بازار شاسی بلنداروترکوندن با برندای خودشون البته عمده دلیلش هم معرفی هرساله محصولات جدید هست و اینکه اکثربرندهای چینی موتورهای کم حجم دارن که در چین محبوب ترن تا مدلای پرحجم
حميد
۸ بهمن ۱۳۹۵خوب چینی ها باید ماشینهای خودشون رو سوار بشند
منتهی ماشینهای چینی تو ایران با مشکل خدمات و قطعات گرون مواجه هستند
برا بازار ما گزینه های ژاپنی و کره ای بخاطر امکان قطعات یدکی از کشورهای همسایه بهتره
کیفیت بهتر هم داره
حسین وی
۸ بهمن ۱۳۹۵چینی ها ظاهر فریبنده ایی دارند ولی به خدا از ماشین ایرانی بهترن
محمد
۹ بهمن ۱۳۹۵آینده خودروسازی چین بسیار درخشان هستش
احمد باقری
۱۲ بهمن ۱۳۹۵بدون توجه به کارایی، قیمت مناسب تری دارن و با استقبال مواجه میشن.