زمان موتورهای دیزل به پایان رسیده است، عصر الکتریکی آغاز شده است
پیشرانههای دیزلی طی چند ده سال گذشته در لوکوموتیوها و وسایل نقلیهٔ سنگین خدمات فراوانی ارائه کردهاند. نیروی محرکهٔ اتوبوسها، کامیونها، لودرها، تراکتورها، دامپ تراکهای عظیم معدنی و… همه و همه از سوی موتورهای دیزل تأمین میگردد. همچنین سالیان سال است که این موتورها در خودروهای سواری هم مورداستفاده قرار میگیرند؛ اما به نظر میرسد با توجه به شرایط کنونی، رفتهرفته عمر موتورهای دیزل حداقل در خودروهای سواری به سر آمده باشد؛ بنابراین در ادامه پنج دلیل ذکر خواهیم کرد که چرا در حال حاضر پیشرانههای دیزلی به پایان عمر خود رسیدهاند.
۱- کثیف و آلاینده هستند
دیزل سوخت کثیف و آلایندهای است. هرچند که در سالهای اخیر با فناوریهای جدیدی تلاش شده تا آلایندگی این موتورها کاهش یابد اما هیچکدام بهطور کامل موفق نبودهاند مگر اینکه عملکرد یا مصرف سوخت قربانی شوند. همچنین فولکسواگن نیز واقعیت کم آلایندگی موتورهای دیزل را کاملاً به جهانیان نشان داد!
۲- پیچیده هستند
شاید فناوریهای جدید بتوانند موجب پاکتر شدن موتورهای دیزل شوند و تولید گازهای گلخانهای توسط آنها را کاهش دهند. شاید بتوانیم با اضافه کردن مادهٔ ادبلو آلایندگی موتورهای دیزل را کم کنیم اما فیلترها و مخازن ذخیرهٔ ادبلو موجب اضافه شدن به وزن، پیچیدگی و قیمت خودروها میشود؛ اما هدف از انجام همهٔ این کارها چیست؟ ارائهٔ خودروهای دیزلی که در تولید گازهای گلخانهای با نمونههای بنزینی برابر باشند و در میزان پیمایش نیز مشابه خودروهای هیبریدی عمل کنند؟ پس چرا از ابتدا سراغ بنزینها و هیبریدیها نرویم؟
۳- گاهی اوقات دیوانه میشوند!
Runaway یک ایراد نادر در پیشرانههای دیزلی است که در آن سوخت اضافی به موتور تزریق شده و دور موتور بهصورت ناخواسته بیشازحد مجاز بالا میرود. در این صورت دور موتور بالا و بالاتر رفته تا اینکه یا قطعات مکانیکی پیشرانه خُرد شوند یا موتور به دلیل عدم روانکاری لازم نابود شود. البته این اتفاقی تقریباً نادر است و بسیاری از خودروسازان ادعا میکنند که با تدابیری از وقوع این پدیده جلوگیری کردهاند اما این بازهم موجب نمیشود که این ایراد عجیب موتورهای دیزلی را نادیده گرفته و ویدئوهایی که از آن در یوتیوب منتشر شده است را فراموش کنیم.
۴- موتورهای بنزینی بهتر شدهاند
روزگاری مزیت عمدهٔ موتورهای دیزل در برابر نمونههای بنزینی، مصرف سوخت کمتر و طول عمر بیشتر آنها بود؛ اما امروزه با تغییراتی اساسی که در موتورهای بنزینی مدرن صورت گرفته است، این پیشرانهها میتوانند تا ۴۰۰ هزار کیلومتر را بهراحتی بدون هیچ مشکلی بپیمایند و با تجهیز به توربوشارژر در بزرگراهها به مصرف سوختی کمتر از ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دست یابند. البته باید اعتراف کرد که هنوز هم موتورهای دیزل در مصرف سوخت و طول عمر بر بنزینیها برتری دارند اما شکاف میان آنها در این زمینه کاهش یافته است و موتورهای بنزینی در بخش طول عمر و مصرف سوخت با اختلاف کمتری نسبت به دیزلیها در جایگاه دوم قرار میگیرند؛ اما آیا این مزایا برای توجیه ایرادات موتورهای دیزل کافی هستند؟ احتمالاً اکثراً میگویند خیر.
۵- آینده متعلق به الکتریکیها است
موتورهای الکتریکی حداکثر گشتاور خود را از آغاز حرکت در اختیار راننده قرار میدهند و میتوانند سدان بزرگی چون تسلا مدل S را در کمتر از ۱۱ ثانیه از مسافت ۴۰۰ متر عبور دهند که تقریباً از بسیاری از سوپراسپرتهای بسیار جذاب سریعتر است. همچنین این موتورها سوختی نمیسوزانند پس هیچ آلایندگیای نداشته و نگرانی دراینباره وجود ندارد. موتورهای برقی ساختار بسیار ساده دارند چراکه تنها از چند قطعهٔ متحرک استفاده میکنند؛ بنابراین نگهداری این موتورها سادهتر است، طول عمر بیشتری دارند، هزینههای نگهداری کمتری دارند و قابلاطمینانتر هستند. تنها مسئلهای در حال حاضر که در مورد خودروهای الکتریکی وجود دارد، قدرت باطریها و میزان بُرد با یکبار شارژ است که البته در حال بهبود است؛ بنابراین خودروهای برقی در حال تکامل هستند و گمان میکنیم که طی ۵ تا ۱۰ سال آینده بُرد آنها به ۱۶۰۰ کیلومتر برسد. پس آینده متعلق به پیشرانههای الکتریکی بوده و این موتورها احتمالاً موتورهای دیزل را کنار خواهند زد.
با در نظر گرفتن این موارد، چرا هنوز هم سازندگان بر روی موتورهای دیزل سرمایهگذاری میکنند؟ آنهم وقتی نمونههای الکتریکی و هیدروژنی در تمامی زمینهها به پیشرفتهای قابلتوجهی دست یافتهاند؟ در جواب این سؤال باید گفت موتورهای دیزل هنوز هم برای خودروهای تجاری بزرگ مناسبترین گزینهها هستند چراکه برای استفاده از موتورهای بنزینی یا الکتریکی در اینگونه خودروها هنوز راهی بسیار طولانی باقیمانده است؛ اما برای خودروهای سواری و وانتهای سبک، موتورهای بنزینی بهتر بوده و جایگزینی بهمراتب بهتر برای موتورهای دیزلی هستند.
از سوی دیگر، بازار خودروهای گازوئیلی سالبهسال محدودتر میشود. چراکه خودروهای الکتریکی مزیتهای خودروهای دیزلی را با کیفیت بهتری ارائه کردهاند؛ بنابراین خریداران اگر به دنبال مصرف سوخت پایین باشند سراغ خودروهای هیبریدی یا الکتریکی میروند و اگر هم قصد لذت بردن از شتاب و شنیدن غرش موتور را داشته باشند همان خودروهای بنزینی را انتخاب خواهند کرد پس تقریباً هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی خودرو دیزل بخرد. به همین دلیل نشانههای پایان عمر خودروهای دیزلی نیز نمایان شده است بهگونهای که خودروسازان تحقیق و توسعه در بخش دیزل را بهشدت کاهش دادهاند و سالها است که کانسپتی با پیشرانهٔ دیزلی معرفی نشده است. همچنین سطح تولید خودروهای دیزلی در جهان نیز کاهش یافته است؛ بنابراین درنهایت در آیندهای نزدیک شاهد خداحافظی پیشرانههای دیزلی از خودروهای سواری خواهیم بود و مرگ آنها در این زمینه فرا خواهد رسید.
منبع: CarThrottle
Bavaria
۱۱ دی ۱۳۹۵از تسلا ممنونم که دید مردم رو نسبت به خودرو الکتریکی عوض کرد،بی صبرانه منتظر الکتریکی شدن ماشین ها هستم،و امیدوار به الکتریکی شدن خودرو های داخلی(البته اول زمینه سازی انجام بشه)
دیزل هم آخر راهشه
از فولکس هم متشکرم که دید مردم رو نسبت به دیزل عوض کرد😊
Scuderia italia
۱۱ دی ۱۳۹۵همه باید ممنون فولکس باشند.
خدماتی که فولکس به دنیای ماشین ها کرده ، کمتر شرکتی مشابهش رو انجام داده
datsun
۱۱ دی ۱۳۹۵تو پادگانی که خدمت میکردم چندتا ازاین ون های فولکس ال تی دیزلی و جود داشت رانندهاشون همیشه ازش تعریف می کردن یه بار هم از این مشکلاتی که بالا گفته شد تو اون دوسالی که من اونجا بودم براشون اتفاق نیفتاد میتسو ال دویست و تویوتا هایلوکس دیزلی هم چندتایی بود اونا هم همینطور بودن
Scuderia italia
۱۱ دی ۱۳۹۵بنزینی ها خیلی پیشرفت کردند…
ولی کلا دوره ی سوخت های فسیلی کم کم داره تموم میشه.
ممکنه مدل های فراری ، لامبورگینی، پاگانی ، تا 30 سال دیگه هم بنزینی باشند.
ولی ماشین هایی که تولید انبوه هستند و برای عموم مردم ساخته میشند مثل VW Golf یا بنز c class فکر نکنم تا 20 سال دیگه بصورت بنزینی تولید بشن.
یا هیبریدی خواهند بود یا الکتریکی.
حسین
۱۱ دی ۱۳۹۵خودرویی با موتور الکتیریکی و یک پیشرانه ی کوچک درون سوز توربو بنزینی . بهترین گزینه های آینده هستن . هم مسافت پیمایش طولانی تری دارن و نیروی الکتریکی و گشتاور بیشتری در سرعت بالاتر .
حسین
۱۱ دی ۱۳۹۵یک کامیون ولوو اف اچ با حجم موتور 16000 سی سی یا به عبارتی 16 لیتری استاندارد آلایندگی یورو 6 داره اونوقت کی میگی که عمر موتور های دیزل روبه پایان است ؟ وقتی که موتور چهار سیلند خودروهای بنزینی به زور میتونن استاندارد کسب کنن یادتون نره:موتور بنزینی چهار زمانه است و نسبت به گازوئیل دارای کارایی کمتری است لذا CO2، CO و HC تولید شده آن نسبت به موتورهای دیزلی بیشتر است اما مقدار PM، SO2 و NOx آن کمتر از موتورهای دیزلی است. اگر چه کاتالیست که در اگزوز خودروهای بنزینی قرار دارد تا حدودی از گازهای سمی خروجی میکاهد ولی تا قبل از گرم شدن کاتالیست عملکرد ضعیفی داشته و نیز در سفرهای کوتاه کارایی آن پایین است؛ همچنین لازم به ذکر است موتورهای بنزینی به طور متوسط در 100 کیلومتر 6 لیتر بنزین مصرف میکنند اما در مقابل موتورهای دیزلی در همین مسافت تنها 4 لیتر گازوئیل مصرف میکنند و این به معنی 32 درصد کاهش مصرف سوخت، و در نتیجه کاهش آلودگی گازهای Co و Co2 به میزان 10 و 13 درصد در این موتورها است. شرکت های خودرو سازی تو دنیا با عرضه 5 مدل موتور 3 موتور را دیزل طراحی میکنند آیا به این پایان موتور های دیزل است ؟
ماسل
۱۱ دی ۱۳۹۵دادا گازوییلی ها هم همه چهار زمانه اند
Michael
۱۱ دی ۱۳۹۵https://www.carthrottle.com/post/we8bpex/
این مقاله رو بخونید دقیقا ۵ دلیل شما رو نفى میکنه
من به شخصه ۷ سال دیزل دارم و واقعا راضى هستم هم فوق العاده کم مصرف نسبت به بنزین هم پر قدرت البته نرمى موتور بنزینى رو نداره
امیر دهقان
۱۱ دی ۱۳۹۵به منبع نوشته توجه کنید
sadegh
۱۱ دی ۱۳۹۵بهترین ترکیب الان وجود داره،bmw i8
شایان
۱۱ دی ۱۳۹۵دیگه دوره ی خودروهای برقیو پلاگ اینو هیدروژنیه.
نمیدونم چرا انقدری که خودرو های هیبرید پیشرفت کردن هیدروژنی ها عقب موندن و حرفی ازشون نیست…
شاید ب خاطر نبود امکاناته
ونوم
۱۱ دی ۱۳۹۵دم خودروسازای ما گرم اونموقع که میگفتن دیزل خوبه اینقدر مقاومت کردن تا پیروز شدن و دیزل در بخش سواری شکست خورد باید دید موتورهای الکتریکی از پس تی یو 5 برمیان یا اونا هم شکست میخورن
کورش
۱۱ دی ۱۳۹۵ولی اکثر خودروهای سواری که در اروپا تردد میکنند، دیزلی هستند
ASA
۱۱ دی ۱۳۹۵هیبریدی دوست دارم
اما بنزین یه چیز دیگس
محمدجواد
۱۲ دی ۱۳۹۵خودرو های الکتریکی هم با توجه به روشهای تولید برق که اکثرا فسیلی هستند آلایندگی بالایی دارند حتی بیشتر از بنزینی هها و دیزل ها و تصور پاک بودن خودروهای الکتریکی اصلا درست نیست ..
mohsen
۱۲ دی ۱۳۹۵ماشین باید با جارو برقی فرقی داشته باشه
ماشین برقی واسه کسی که به ماشینش به دید یه یخچال و اباسشویی نگا میکنه میتونه کارایی داشته باشه
پیشرو
۱۱ بهمن ۱۳۹۷فقط موتور دیزل این مشکلات تمام علکیه موتور دیزل الودگیش از بنزینی خیلی کمتره ولی مردوم یه موتور دیزل 18 لیترو با یه بنزینی 2 لیتر مقایسه میکنن میگن الایندگی بیشتره کلام اخر موتور دیزل فقط کات کسایی که دارن میدونن چیه رو دستش ندیدم