بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی در نمایشگاههای مختلف خودرو برای نشان دادن تواناییهایشان اقدام به معرفی خودروهای کانسپت میکنند که بسیاری از آنها واقعاً جذاب هستند؛ اما عمدتاً اکثر این کانسپتهای جذاب در حد همان یک نمونه باقیمانده و هرگز به خط تولید نمیرسند چراکه یا بسیار آیندهنگر و غیرواقعی هستند یا اینکه برای تولید انبوه بیشازاندازه گرانقیمت هستند؛ اما این بدان معنا نیست که این کانسپتها نتوانستهاند بهاندازهٔ کافی توجهات را به خود جلب کنند زیرا بسیاری از این خودروها مفهومی حتی تا حد زیادی هم موردتوجه و استقبال طرفداران قرار میگیرند اما بااینحال بازهم به تولید نمیرسند؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به معرفی پنج کانسپتی (در اصل شش کانسپت) بپردازیم که آرزو داشتیم به تولید میرسیدند.
کادیلاک سییِن و سیکستین
سال معرفی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳
سبد محصولات کادیلاک طی دوران جدید کموبیش امیدوارکننده بوده است اما میتوانست بسیار بیشتر از این جذاب باشد. برای پی بردن به دلیل این ادعا باید به نمایشگاه خودروی دیترویت سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بازگردیم یعنی زمانی که این برند لوکس و اصیل آمریکایی به ترتیب کانسپتهای سیین و سیکستین را رونمایی نمود. این خودروهای لوکس نمایندهٔ دو دیدگاه کاملاً متفاوت بودند اما هر دو به یک اندازه جذاب بودند. سیین (Sien) یک سوپراسپرت موتور وسط بود که به یک پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V12 با ۷۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالیکه سیکستین (Sixteen) یک سدان فول سایز لوکس با یک نیروگاه عظیم ۱۳.۶ لیتری V16 بود. این موتور نیروی ویرانگری برابر با ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور خردکنندهای معادل ۱۳۵۵ نیوتن متر تولید میکرد. البته مشخص است که چنین نیروگاه غولپیکری برای یک خودروی تولیدی غیرقابلتصور و غیرعملی است اما طراحی سیکستین و سیین ارزش تولید را داشت.
فورد برانکو
سال معرفی ۲۰۰۴
فورد برانکو یکی از مشهورترین SUVهای دنیا است که بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ تولید شد اما در این سال تولید برانکو بدون معرفی جایگزین یا نسل جدید خاتمه یافت. سپس هشت سال بعد، فورد نسخهٔ کانسپتی از برانکو جدید را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ رونمایی کرد که همهٔ طرفداران این SUV جانسخت آمریکایی را به بازگشتش امیدوار نمود اما متأسفانه این اتفاق روی نداد و خبری از تولید برانکو جدید نشد. بااینحال چندی پیش فورد رسماً اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ نسل جدید برانکو تولید خواهد شد. هرچند بهاحتمالزیاد برانکو جدید با پیشرانههای اکوبوست و تنفس طبیعی فورد عرضه خواهد شد اما کانسپت برانکو ۲۰۰۴ پیشرانهٔ کاملاً متفاوتی داشت چراکه این کانسپت از یک موتور ۲ لیتری توربودیزل با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد. این آفرودر توانا که ساختاری تمام آلومینیومی داشت، در طراحی با الهام از نسلهای اول برانکو شکل گرفته بود. درهرحال میتوان خوشحال بود که فورد برانکو بهزودی بازخواهد گشت.
ولوو T6
سال معرفی ۲۰۰۵
خودروهای هات رود در آمریکا بسیار معروف و البته محبوب و پرطرفدار هستند. در همین رابطه، ولوو در نمایشگاه سما ۲۰۰۵ کانسپتی بنام T6 را معرفی نمود که یک هات رود مدرن بود. با توجه به رویکرد معقول و عملگرایانهٔ ولوو، ساخت چنین کانسپتی توسط این سازندهٔ سوئدی بسیار عجیب و غیرقابل درک بود. بااینحال این هات رود جذاب به یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو مجهز شده بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. کانسپت ولوو T6 با استفاده از این موتور میتوانست به حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
لامبورگینی میورا
سال معرفی ۲۰۰۶
لامبورگینی در طول سالهای فعالیتش کانسپتهای جذاب زیادی را معرفی کرده است اما کانسپت میورا که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد، خودرویی است که باید به خاطر عدم تولید آن بسیار سوگواری کرد. این کانسپت در اصل یک نسخهٔ رترو از میورای کلاسیک افسانهای بود بهگونهای که طراحی کلاسیک میورا را با المانهای مدرن تلفیق کرده و استایل بسیار زیبا، جذاب و خاطرهانگیزی را به نمایش گذاشته بود. این کانسپت که به مناسبت چهلمین سالگرد معرفی میورای اصلی ارائه شد، بر روی پلتفرم مدل گالاردو ساخته شده بود و به همین دلیل بارقههایی برای تولید آن وجود داشت ولی هرگز چنین نشد.
AMC AMX/3
سال معرفی ۱۹۷۰
شما را نمیدانیم ولی ما هرگاه به یاد کانسپت AMC AMX/3 میافتیم غمگین میشویم. این خودرو را میتوان یکی از بهترین طراحیهای دوران خود دانست اما متأسفانه هیچگاه به خط تولید راه پیدا نکرد. آمریکن موتورز، AMX/3 را بهعنوان نسل سوم مدل AMX خود در نظر گرفته بود و برای اولین بار نسخهٔ پروتوتایپ بدون موتور آنرا صرفاً بهعنوان یک نمونهٔ نمایشی در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی کرد. بدنهٔ این خودرو تماماً از فایبرگلاس ساخته شده بود و برای پیشرانهٔ آنهم یک واحد ۶.۴ لیتری V8 در نظر گرفته شده بود که در وسط خودرو نصب میشد. آمریکن موتور قصد تولید AMX/3 را داشت اما به دلیل افزایش هزینهها نهایتاً پروژهٔ تولید آن لغو شده و تنها پنج پروتوتایپ از آن ساخته شد. واقعاً حیف؛ AMC AMX/3 خودرویی عالی برای اوایل دههٔ ۷۰ میلادی بود.
فرزاد لاکچری
۷ خرداد ۱۳۹۶همه فوقالعاده بودن همه عالی ای کاش که به خیابان ها راه پیدا میکردن هرچند میورا به یک پورشه شباهت داره تا یک لامبو
noble
۷ خرداد ۱۳۹۶.
نه دوست عزیز
میورا دقیقا شبیه نسل اولشه.
فکر نمیکردم کسی در پدال باشه که لامبورگینی میورا رو نشناسه ولی مثکه اشتباه میکردم.
میورا به قول جرمی کلارکسون در کنار جگوار ئی تایپ و استون مارتین DB5 جزو 3 تا از زیباترین ماشین های تاریخه.
Ferrari SFXSuperFast
۱۰ خرداد ۱۳۹۶با سلام
اصلا معرفی کانسپت میورا رترو، یه بی احترامی به میورا بود.
طرف اومده فرم زیبای بدنه رو خراب کرده و به جای اینکه به بلوغ زمانیش کمک کنه فقط رنگش زده.
دماغه جلوش که شاخص ترین قسمت طراحی میورا قدیمی بوده رو هم زده نابود کرده.
ولی حتما میخواسته که چراغ ها دایره باشه!!
خیلی خوشحالم که کانسپت میورا 2006 تولید نشد و آبرو میورا رو نبرد!!!
.
.
.
در ضمن زیباترین ماشین های تاریخ از نظر من به علاوه مواردی که کلارسون گفته!
مازرتی a6 gcs و آلفارومئو استراداله و فرراری تستاروزا هستند
ونوم اف ۵
۷ خرداد ۱۳۹۶پدال جان ترامپ بد جور خودرو سازای المانی رو تهدید کرده امروز سایت الف هم نوشته بود گفته احتمالا تا ۳۵ درصد تعرفه ببنده رو محصولاتشون اگه میشه خبرش رو کار کن
آرش آمریکایی
۷ خرداد ۱۳۹۶فکر نمیکنم چنین تعرفه ای ببنده اخبار بیشتر راجع به ترامپ حاشیه سازی و شایعه پراکنی میکنه حتی خود اخبار آمریکا برای اینکه ترامپ خیلی لحن خشنی داره صورت خشن و خشک و آدم بسیار جدیه بخاطر همین اینجور حاشیه سازیا شایعات باعث توجه مردم میشه
امکان نداره همچین تعرفه ای ببنده چون اولا آمریکا یکی از اعضای اصلی تجارت جهانیه و نمیتونه قوانین تجارت رو نقض کنه ( قانون: نهایت مالیات گمرک 3%)
دوم اینکه بازار آزاد و فراوانی جزء فرهنگ آمریکا شده
بعدشم خود ترامپ یه تاجره و میدونه اگه انکار رو بکنه خیلی شرکتای غول ضرر میکنن که باعث بحران تو خود آمریکا میشه
پس بیخیال شایعات شیم و توجه نکنیم
واقعا خیلی خوبه که حداقل برانکو تو این بین تولید میشه
البته تو این مطلب خیلی ماشینای دیگه هم هستن که میشه بهشون اشاره کرد
noble
۷ خرداد ۱۳۹۶.
با پوشش این دست اخبار توسط پدال کاملا موافقم.
لطفا توجه کن پدال جان !!
ونوم اف ۵
۷ خرداد ۱۳۹۶کادیلاک سی ین و سیکستین و فورد برانکو و amc amx عالی بودن
PaRHaM
۷ خرداد ۱۳۹۶واقعا سیکستین بی نظیره!
حتی فکر موتور ۱۳.۶ لیتری ب آدم حال میده!?
اگه اشتباه نکنم یه نسخه ازش ساخته شده ،
چیزای جالبش ؛
صفر تا ۳۰۰ طی ۱۳ ثانیه!
سیستم غیرفعالسازی سیلندر ها و کاهش ۱۶ به ۸
همه اینا سال ۲۰۰۳! بی نظیر?
واقعا دوسش دارم❤
سییِن هم خوشگله طراحیش
میورا هم دوست داشتنیه ولی طرح های ب روز تر لامبو دوست داشتنی ترن
کیانوش38
۸ خرداد ۱۳۹۶کادیلاک چند سال پیش یعنی حدود سال 2013 با کانسپت سی یل (Ciel) و المیراژ (Elmiraj) سعی کرد که سی ین رو دوباره زنده کنه و این دفعه من خیلی به ساخت این دوتا خودرو امیدوار بودم و میشه گفت بعد از افول سی ین کانسپت هایی که من بیشتر از همه دوست داشتم تولید بشن همین دوتا بودن ولی حیف….
ACR VIPER
۸ خرداد ۱۳۹۶من تو یو تیوب ویدیو ئی در رابطه با کدیلاک سیکستین دیدم واقعا معرکه بود مخصوصا غرش پیشرانش
Nima
۸ خرداد ۱۳۹۶خوب شد این میورا تولید نشد
چون اگه تولید می شد اون وجهه اینکه میورا افسانه ایه از بین میرفت
یاس ی
۸ خرداد ۱۳۹۶با اینکه میورا نسبت به طرحهای دیگه خیلی ساده به نظر میاد ولی در زمان خودش انقدر زیبا بود که با همون طراحی الان هم تولید بشه یکی از زیباترین خودروها میشه.
شاهین پسر
۲۳ خرداد ۱۳۹۶فورد برانکو خیلی عجیب بدلم نشست
رفتم بقیه عکساشو دیدم که قراره تو سال 2018 تولید بشه خیلی کلفته
خیلی گولاخه.تقریبا جلوش شبیه رپتوره.کلا شاسی بلند بااااااااید گولاخ و درشت هیکل باشه وگرنه اصلا نباید شاسی بلند حسابش کرد.از وقتیم که این suv ها اومدن کلا گند زدن به گروه شاسی بلند ها
این مدل کانسپت برانکو 2004 هم تقریبا شبیه بنز جی کلاسه اما خوش استایل تر و تو دل برو تره