صد سال پیش که اولین قدمها برای ساخت یک خودروی روباز و دو سرنشین توسط جامعه مهندسین خودرو برداشته شد، کمتر کسی میتوانست چنین آینده درخشانی را برایش پیش بینی کند. آینده ای پرفروغ که خیلی زود با تلفیقِ استیلِ roadster و کارایی و کیفیتِ روزافزون دنیای خودرو، توانست آن را در قالب جوان پسند ترین اتومبیلها روانه بازار کند؛ و امروز بعد از گذشت یک قرن از اولین سنگ بنای رودستر، شاهد سطحی ممتاز از این خودرو در بین اتومبیلها هستیم.
چند دهه است که بیشتر برند های خودروسازی دنیا در این عرصه به صورت شبانه روز فعالیت میکنند. در این میان برخیها دستی در آتش کردهاند تا بازار این عرصه را تحت سلطه خود درآورند. بیام و، مرسدس بنز، مزدا، پورشه، نیسان و چندین غول خودروساز دیگر در این زمره قرار میگیرند.امروز بر آن شدیم تا یک بررسی جامع و تخصصی از برترین رودستر ورزشی دنیا یعنی پورشه باکستر داشته باشیم.
porsche boxster
هر چند پورشه باکستر یک سوپر خودروی ورزشی نیست. ولی به جرئت میتوان آن را یک سوپراستار بین خودروهای ورزشی نامید. این خودرو همچون اجداد خود نسبت به خودروهای سری کایمن یا ۹۱۱ ضعیفتر است، اما نباید فراموش کنیم، پورشه باکستر وظیفهٔ دیگری بر عهده دارد. این یک خودروی ارزان است که شما می توانید آن را راحتتر از سایر خودروهای پورشه خریداری کنید. از سال ۱۹۹۶ که پورشه باکستر عرضه شد، از این خودرو به عنوان اصلیترین مهرهٔ پورشه برای نفوذ در ذهن و قلب مشتریان جوان تر و ضعیفتر بازار یاد شده است؛ و این یعنی جانی دوباره به شعار «ما پورشه هستیم و این کاری هست که انجام میدهیم.».
با ما همراه باشید تا پورشه باکستر را از کوچکترین فاکتورهای پیکرتراشی تا ریزترین جزئیات سیستم پیشرانه و گیربکسش بررسی کنیم.
[jwplayer player=”۱″ mediaid=”۴۳۰۶۰″]فهرست
رانندگی و هدایت
- نمایش
- کارایی
- عملکرد coasting
- گیربکس شش سرعتهٔ دستی
- تکنولوژی PDK
- سیستم اگزوز
- سیستم تزریق مستیقیم سوخت ( DFI )
کالبد و روح باکستر
- محورهای کانسپت
- پکیج ورزشی
- فنر های دینامیکی
- قابلیتِ مسیریابی گشتاور ( PDV = Porsche torque vectoring )
- مدیریت فعال سازی سیستم تعلیق ( PASM = Porsche active suspension management )
- رینگ ها و سیستم کنترل تصویری فشار باد تایرها ( TPMS )
- چراغهای باکستر
۱ . رانندگی و هدایت باکستر
- نمایش
باکستر با موتور ۲.۷ لیتری
یکی از پیشرانه های باکستر، یک سیستم ۲.۷ لیتری با قابلیت تزریق مستقیم سوخت (DFI) می باشد که ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ پوند فوت گشتاور را در دور موتور ۶۷۰۰ برای این خودرو به ارمغان می آورد. این پیشرانه در کنار یک گیربکسِ شش سرعتهٔ دابل کلاج و دستی قادر خواهد بود ۰ تا ۹۶ را در ۵.۵ ثانیه بپیماید. این زمان در صورت تجهیز گیربکس خودرو به تکنولوژی انحصاری PDK به ۵.۴ ثانیه کاهش خواهد یافت. عدد ۵.۲ ثانیه نیز محصول شتاب باکستر در کنار پکیج ورزشی اش خواهد بود.
باکستر اس با موتور ۳.۴ لیتری
نسخه قدرتمند تر باکستر اینجاست. یک موتور ۳.۴ لیتری با قابلیت DFI و تکنولوژی Variocam plus. این موتور، قدرت باکستر را تا ۳۱۵ اسب بخار ارتقا داده است و بیشترین مقدار گشتاورش را به ۲۶۶ پوند فوت رسانده که در رنجِ دور موتورِ ۴۵۰۰ تا ۵۸۰۰ ایجاد میشود.
باکستر اس با یک گیربکس شش سرعته و دستی ۰ تا ۹۶ را در ۴.۸ ثانیه میپیماید و حداکثر سرعتش ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت است و همراه با یک گیربکس مجهز به تکنولوژی PDK شتابش به ۴.۷ ثانیه میرسد و در حالت مجهز به پکیج ورزشیاش به ۴.۵ ثانیه.
موتور تعبیه شده در وسط باکستر به یک افسانه شبیه تر است تا یک سنت. یکی از بهترین نسخه های بهسازی شدهٔ موتور اسپایدر ۵۵۰. موتوری که در تلفیق با یک وزن فوق سبک بدنهٔ خودرو یک چالاکی خیره کننده همراه با جریان آیرودینامیکی فوقالعاده و چندین فاکتور پیروزمند از رکوردهای جهانی را عرضه میکند. موتوری که پورشه ادعا کرده است آن را به طور انحصاری برای باکستر طراحی نموده.
قدرت موتور بین محورهای عقب و جلو به طور یکسان توزیع میشود و یک بالانس فوقالعاده برای حرکت خودرو را به ارمغان میآورد. همه اینها یک قابلیت هدایت و کنترل خارقالعاده را به راننده عرضه میکنند.
پورشه برای بالا بردن سطح قدرت موتور باکستر همزمان با تمرکز روی کارایی اقتصادی و میزان پایین آلایندگی از یک پروسهٔ هدفمند سبک سازی استفاده نموده است.این پروسهٔ سبک سازی را به تجهیز موتور به تکنولوژی DFI، شروع و توقف اتوماتیک، بهبودی الکتریکی، و یک مدیریت بهبود یافته گرمایی موتور اضافه کنید تا به افسانه ای بودنش پی ببرید.
تعجب نکنید. هنوز بحث پیرامون موتور تمام نشده است. واقعاً چه چیز دیگری میتواند از کارایی این موتور ناگفته باقی مانده باشد؟ پکیج ورزشی را فراموش نکنید. پورشه روی کنسول مرکزی کابین، یک دکمه برای ظهور این پکیج پیش بینی کرده است. شما تنها با فشار انگشتتان روی این دکمه موتورتان را با تیونینگ لحظه ای روبرو خواهید کرد و یک روح آتشین در کالبد باکسترتان خواهد دمید.
- کارایی
مدیریت گرمایی
پورشه سابقه ای ناامید کننده در زمینه مصرف و آلایندگی دارد. اما اینبار برای دور شدن از همین جنبهٔ منفی محصولاتش، هر دو مدل باکستر را با یک مدیریت گرماییِ حساب شده برای کاهش آلایندگی تولید کرده است.
بحث در مورد یک مدیریت واقعی است. پورشه با بهره گیری از سیستم کنترلِ نیاز موتور، فعال سازی تدریجی و یک تعدیل کنندهٔ دمای اطراف موتور به این مدیریت پا گذاشته است. کار دیگری که انجام گرفته، استفاده از موادی سایش ناپذیر برای ساخت سوپاپها با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت است. در حالت ورزشی نیز تمایل بیشتر این مدیریت برای کاهش دمای موتور بوده است. همه اینها را در کنار هم قرار دهید تا به یک موتور بهسازی شده با مدیریت گرمایی برسید.
عمل کرد استارت و توقف اتوماتیک
این امکان یکی از تازهترین قابلیتهای خودروهای پورشه است که برای اولین بار در باکستر به صورت همه جانبه ای به کار برده شده است. چندین سوئیچ برای تغییر وضعیت موتور در شرایط رانندگیهای مختلف، تنظیم میزان خنثی بودن پدال کلاج و چندین قابلیت دیگر که به واسطهٔ سیستم PDK به باکستر اضافه شده است. تمام سیستمهای صوتی و ارتباطی نیز به این عملکرد مجهز شدهاند، سیستم تهویهٔ کابین نیز همینطور.
به واسطهٔ این عملکرد به محض ایجاد حالت خلاص در گیربکس، موتور به سرعت ریستارت خواهد شد تا نیرویی دوباره کسب کند. همهٔ اینها در کنار هم به مدیریتی پنهان برای دستیابی به یک خودروی شهری همراه با یک نسخه ورزشی برای پیستهای سرعت برمی گردد.
تمام این ویژگیها میتوانند به وسیلهٔ دو دکمهٔ جداگانه روی کنسول مرکزی غیرفعال یا دوباره فعال سازی شوند و هنگامی که متوجه شدید همه این عملکردها به صورت اتوماتیک غیرفعال شدهاند، به فکر شارژ کم باطری یا وضعیت ورزشی پویای خودروی خود باشید.
بهبودی سیستم الکتریکال خودرو
برای کارایی بیشتر باکستر، پورشه از یک سیستم الکتریکال هوشمند و بهسازی شده برای داشتن یک منبع نیروی تازه استفاده کرده است. طی این سیستم باطری توسط یک ژنراتور متصل به ترمز یک بازآوری دائمی از نیرو را دارا خواهد بود. این قابلیت شما را در هنگام رانندگی با پکیج ورزشی و در جاده های خشن بسیار کمک خواهد کرد.
- عملکرد coasting
این نیز یک قابلیت جدید در باکستر است که به واسطهٔ تکنولوژی PDK ایجاد شده است. وقتی باکستر شما در یک سرپایینی قرار میگیرد، شما برای حفظ امنیت خود و خودروتان مجبور خواهید بود از فشاری که بر روی پدال گاز دادهاید بکاهید. در چنین زمانی عملکرد coasting فعال میشود. طی این فرآیند که به کندی صورت میگیرد گیربکس خودرو که مجهز به تکنولوژی PDK است با درگیر نگه داشتن دنده های خود، از تقاضای موتور برای تزریق سوخت میکاهد و این یعنی طی یک سراشیبی، باکستر شما به صورت پنهان مقدار زیادی صرفه جویی در مصرف سوخت میکند. شگفت زده خواهید شد اگر بدانید این عملکرد در تمام مواقعی که شما خودروتان را با افت سرعت یا وضعیت دنده معکوس مواجه میکنید، فعال میشود.
[jwplayer player=”۱″ mediaid=”۴۳۰۶۲″]- گیربکس شش سرعتهٔ دستی
باکسترهای جدید به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سبک مجهز شدهاند. دنده عوض کن خودرو بسیار نرمتر و بهبود یافته تر از قبل عمل میکند و تعویضها به سرعت و در یک حالت ورزشی انجام میگیرند و سطوح سرعت بسیار زود فعال میشوند. یک شاخص برای دنده معکوس که روی داشبورد نصب شده، به شما امکان میدهد تا در شرایط بهتر و مدیریت شده تر دنده معکوس را تجربه کنید، تا شاهد یک صرفه جویی مناسب در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی باشید. در یک کلام! گیربکس باکسترهای جدید با ارائهٔ یک عکس العمل سریع به تعویض دنده و یک رانندگی دلپذیر شما را شگفت زده خواهد کرد. جایگاه مناسب تعویض دنده را هم که به بهترین نحو مناسب در کابین قرار گرفته، به این لیست اضافه کنید.
- تکنولوژی PDK
PDK یک تکنولوژی پویا است که برای اولین بار در پورشه ۹۱۱ به کار برده شد. یک سیستم دابل کلاچ که با تلفیق چند فاکتور، جابجایی دندهها و دستیابی به سطوح سرعت را در کمترین زمان ممکن حاصل میسازد. در حقیقت گیربکس PDK که فعلاً تحت انحصار پورشه بوده و فقط برای خودروهای این برند به کار میرود، دارای دو شفت تو در تو میباشد که در هنگام تعویض دنده و درگیری یکی از شفت ها، شفت دیگر فعال شده و فرصت ایجاد حفرهٔ دینامیکی را که علت اصلی تأخیر در سطح یابی سرعت، اتلاف وقت، تزریق آنی مقداری سوخت اضافی به موتور و افزایش آلایندگی است، به گیربکس نمیدهد.
در کل PDK یک گیربکس مجهز به یک دنده عوض کن با ۷ ردیف است که ۱ تا ۶ برای حالت عادی ورزشی و ردیف هفتم برای کنترل سرعت با هدف افزایش راحتی در رانندگی و کاهش میزان مصرف سوخت خودرو است. یکی دیگر از نتایج این مدل گیربکس وجود یک کلاچ اختصاصی برای هر سطح سرعت است که به واسطه شفت های جفت شده حاصل شده است.
[jwplayer player=”۱″ mediaid=”۴۳۰۶۳″]همه اینها کارایی همان PDK قدیمی بودند که برای ۹۱۱ هم استفاده شدهاند. اما ارمغان جدید این تکنولوژی چیست؟ ویژگی بارزِ نسخهی نو نوار شدهی این گیربکس زمانی وارد بازی میشود که باسکتر در پکیج ورزشی خود باشد. در چنین حالتی شما یک گیربکس بسیار فعال با قدرت پاسخگوییِ سریع به دستورات مکانیکی و دستیابیِ برق آسا به سطوح سرعت را تجربه خواهید کرد. زمانهای کوتاهتر شدهی تعویض دنده، نرمتر شدن این فرآیند، نمایش تصویری کنترل سرعت در هنگام ترمز و دنده معکوس و چند فاکتور تازه تر همراه همیشگیِ غرش موتور خواهند بود.
- سیستم اگزوز
در دو مدل جدید باکستر، هر محفظهٔ سیلندر، یک اگزوز فولادی، ضد زنگ و منحصر به فرد خودش را داراست. یک تعدیل کنندهٔ صدا که در قسمت انتهاییاش به یک (در باکستر) و یا دو (در باکستر اس) خروجی اگزوز متصل شده است، یک مانیتور و چرخهٔ کنترل و یک سنسور اکسیژن با قابلیت تنظیم ترکیب گازهای خروجی یا کاتالیزورهای موجود در محفظهٔ مبدل برای ایجاد کم ضرر ترین گازهای خروجی نیز برای هر محفظهٔ سیلندر، به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.
داشتن خروجیِ مشخص برای هر محفظهٔ سیلندر، باعث بهبودِ کارایی سیستم اگزوز خودرو میشود و این گامی موثر در جهت کاهش میزان آلایندگی باکسترهای جدید بوده است. جدیداً نیز چند تیونر معروف، تغییرات مثبتی روی سیستم اگزوز باکستر ایجاد کردهاند.
- سیستم تزریق مستیقیم سوخت ( DFI )
سیستم تزریق مستقیم سوخت یا DFI یک قابلیت نوین، تحت انحصار پورشه و ارزشمندترین سوغات بخش مدیریت اقتصادی این شرکت، برای استفاده در خودروهای جدیدش میباشد. این سیستم به وسیله چندین دریچه که در حالت گروهی هرکدام یک محفظهٔ سیلندر را کنترل میکنند، سوخت را به صورت مستقیم و مهندسی شده و در کسری کوچک از ثانیه، وارد فرآیند احتراق میکند.
DFI با سیستم تزریقِ چند دریچه ای خود، برای حالتهای مختلف فعال سازی موتور رنج مشخص و منحصری را اختصاص میدهد. برای مثال میزان تزریق به محفظه های سیلندر بعد از یک استراحت طولانیِ باکستر با زمانی که تنها یک توقف چند دقیقه ای داشته متفاوت خواهد بود. این تکنولوژی همچنین سیستم خنک کنندهٔ دمای موتور را به بهترین نحو ممکن بهبودیافته تر از قبل عرضه کرده است.
به این لیست افزایشِ میزانِ تراکمِ نسبتِ اکسیژن و بنزین در فرآیند احتراق را اضافه کنید تا به یک قابلیت درخشان با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش قدرت و گشتاور خودرو دست بیابید
- محورهای کانسپت
یکی از تعاریف اصلیِ کارایی میتواند این جمله باشد: «یک سیستمِ پیش بینی شده زمانی باید فعال شود که لازم است.» و این یکی از فاکتورهای اساسی برای بهبود کارایی خودرو میباشد. فاکتوری که ظاهراً شعار اصلی پورشه برای طراحی محور های باکستر بوده است. بازخوردهایی که پورشه از مشتریان خود داشته است، نشان از یک استاندارد رضایت بخش در سطح راحتی و چالاکیِ باکستر در جاده بوده است، که بیشتر از یک قابلیت هدایتِ مناسب نشئت میگیرد تا عوامل دیگر. اما ریشهٔ اصلی ماجرا کجاست؟
پورشه در خودروهای قبلیِ خود از یک سیستم هیدرولیکی برای یاری رساندن به محورهایِ هدایت استفاده میکرد. بعدها باکسترِ کانسپت شده با قابلیت افزایش کارایی در پیچ ها عرضه شد و اولین تغییرات اساسی در محورهای پورشه با این خودرو کلید خورد. این بار با مدیریتی تازه سازی شده برای تغییر در رنج قدرت موتور، این شرکت وارد یک فرآیندی نو و استفاده از چندین دستورالعملِ الکترومکانیکال در پورشه باکستر شده است. تاثیر این فرآیند بر سیستم هدایت باکستر، خود را با کاهشِ قدرت لازم برای استفاده در محورها نشان داده است؛ و این یعنی ارائهٔ یک رنج تغییرپذیر از امکان هدایت و عکسالعمل سریع و مستقیم به دستورات فرمان خودرو که چالاکی و سطح بالای راحتی باکستر در جاده از نتایج آن خواهد بود.
- پکیج ورزشی
در کنار یک PDK، تمام این شیفتها برای فعال کردنِ امکان ورود به بالاترین رنج سرعت و قدرت، بهتر از قبل انجام میگیرند. در هنگام فشار انگشتتان به این دکمه، دنده عوض کن نرمتر و سریعتر عمل میکند و فراموش نکنید که بسیاری از کارایی های اتوماتیک خودرو از جمله قابلیت coasting غیرفعال میشوند.
همهٔ اینها در کنار قابلیت PDK، پورشه را به یک خودروی ورزشی برای پیستهای سرعت تبدیل میکند. یک تجربهٔ فوقالعاده از درک عینی کاراکترهای استراتژیک برای جنون در رانندگی.
- فنر های دینامیکی
این فنرها بخشی از بهسازیِ پکیج ورزشیِ باکستر هستند که برای بهبودی کارایی و راحتیِ خودرو طراحی شدهاند. هدف ِ والای سیستم کنترلِ این فنرها، کمینه سازی نوسانات و لرزشهای خودرو، مخصوصاً موتور، در جاده است. این فنرها در کمترین مقدار سکون و ناکاری قرار دارند و با پویایی دائمی خود، حرکت خودرو را در مسیر مستقیمش به بهترین نحو تعدیل سازی میکنند.
بگذارید ساده تر بگوییم: شما وقتی شروع به راندن خودروتان میکنید، سیستم هدایتش در دست شما و فرمان خودرو است. اما فنرها نه. به همین دلیل است که در هنگام شروع حرکت، قسمت عقب خودرو تحت تأثیر حرکت ناگهانی فنرها، اندکی پایینتر میرود و این اتفاق ممکن است شما را آزار دهد. اما پورشه چه کار کرده است؟
باکستر با فنرهای دینامیکیِ خود، تمام این تأثیرات را کاهش میدهد. زاویه هدایت، وضعیت شیب جاده و شتاب مرکزگرا که در پیچها خود را نشان میدهد به وسیلهٔ چندین سنسور الکتریکی ثبت میشوند و در مرحلهٔ دوم، این تأثیرات به وسیلهٔ فنرهای دینامیکی به بهترین نحو با حرکت خودرو سازگار شده و مطیع دستور راننده خواهند بود.
فراموش نکنید در هنگام فشار دکمهٔ sport یا sport plus، وضعیت این فنرها را از حالت عادی به ورزشی تغییر دهید، تا لذت یک رانندگی واقعی را بیشتر درک کنید.
- قابلیتِ مسیریابی گشتاور ( PDV = Porsche torque vectoring )
این یک سیستم آپشنال با هدف افزایش پویایی دینامیکی و ثبات حرکتِ باکستر به وسیلهٔ توزیع گشتاورِ موتور در چرخهای عقب است که با قفل مکانیکی دیفرانسیل عقب حاصل میشود. وقتی باکستر در یک پیچ حرکت میکند، با فشار پای راننده بر روی پدال یک نیرویِ پالس دارِ بزرگ برای مقابله با گریز از مرکزِ خودرو بین چرخهای عقب توزیع میشود.
در سرعتهای نه چندان بالا PDV یک عنصر مهم برای حفظ چالاکیِ باکستر و ظرافتِ کنترل آن است، اما کار اصلی این قابلیت در سرعتهای بالا و در زمانی که شتاب خوردو بیش از استانداردِ پیچ جاده است، وارد بازی میشود. در چنین مواقعی دیفرانسیل عقب قفل میشود تا بوسیله ی تنظیم سرعت اختصاصی هر چرخ، از امنیت راننده و سرنشینان که تحت اثر نیروی مرکز گریز به خطر افتاده است، مطمئن شود. در جاده های برف زده و حتی در روز های بارانی نیز این قابلیت یک عنصر حیاتی برای باکستر محسوب میشود.
- مدیریت فعال سازی سیستم تعلیق ( PASM = Porsche active suspension management )
PASM یا سیستم الکتریکیِ کنترل میزان تعدیلِ باکستر. این یک قابلیت نوین برای پورشه با هدف تنظیم پیوسته و فعال تعدیل نیرو برای هر یک از محورها در شرایط مختلف جاده ای است. به علاوه، با این قابلیت، سیستم تعلیق ۱۰ میلی متر کوتاه تر شده است.
راننده میتواند این قابلیت را به صورت یکی از دو روش زیر استفاده کند.
Normal که تلفیقی از راحتی و کارایی است. sport که محکمتر از حالت اول عمل میکند و از فاکتور راحتی میکاهد. این تکنولوژی به چند سنسور الکترونیکی با هدف ثبت تمام حرکتهای بدنه، در هنگام حرکت سریع، ترمز و حرکت در سطح جاده های ناهموار مجهز شده است که میتوانند یک راهنمایی خوب برای انتخاب حالت PASM باکستر شما باشند.
در هنگام بهره گیری از پکیج ورزشی، سیستم تعلیق خودرو در یک حالت تعدیلِ سفت و سخت قرار میگیرد که PASM با تغییر سریع به یک رنج نرمتر و راحتتر، کیفیت برخورد بین تایرها و جاده را بهبود میبخشد و وقتی سطح جاده بهتر شد، PASM به صورت اتوماتیک به حالت اصلی خود باز میگردد.
نتایج این مدیریت محسوس هستند: حفظ ثبات رانندگی و هدایت، افزایش لذت در رانندگی و بهبود کارایی.
- رینگ ها و سیستم کنترل تصویری فشار باد تایرها ( TPMS )
این بار پورشه رینگهای باکستر را یک اینچ بزرگتر کرده است. سه طراحی زیبا با شکلهای سه پر، پنج پر و ده پر که با استفاده از یک فلز فوق سبک ساخته شدهاند. زیبا سازی بی نهایت چشمگیر این رینگها نشان از تمایل پورشه برای نزدیکتر کردن طراحیشان به روح ورزشی باکستر داشته است.
باکستر، تایرهایی با سایز ۲۳۵/۴۵ ZR 18 و ۲۶۵/۴۵ ZR 18 را به ترتیب در جلو و عقب اتومبیل به کار برده است؛ و تایرهای باکستر اس به رینگهای ۱۹ اینچی با طراحی دو پر مجهز شدهاند. این تایرها در جلو دارای سایز ۲۳۵/۴۰ ZR 19 و در عقب ۲۶۵/۴۰ ZR 19 هستند. افزایش کارایی تایرها همزمان با بهبود مقاومتشان کمکی شایان به باکستر در جهت کاهش مصرف سوخت داشته است.
سیستم کنترل تصویری فشار باد تایر( Tire Pressure Monitoring System )، همان ارسال کنندهٔ هشدار به یک نمایشگر تصویری در هنگام کاهش باد تایرها است. یک نمایشگر ۴.۶ اینچی TFT در جلوی راننده نصب شده است تا هشدار کاهش فشار باد لاستیکها را به بهترین نحو ابلاغ کند. این سیستم در سریعترین حالت ممکن، بعد از هر بار فعال شدن موتور بروز میشود تا همچنان وجود یک رانندگی راحت و ایمن را تضمین کند.
- چراغهای باکستر
چراغهای جلویی باکستر به سیستم هالوژنی مجهز شدهاند؛ و باکستر اس نیز از یک سیستم زنونی بهرهمند شده است. در هر دو خودرو دو چراغ کمکی با تکنولوژی LED بالای ورودی هوا تعبیه شدهاند که قدرت نور دهی چراغها را بسیار بیشتر از حالت عادی عرضه میکنند. تکنولوژی LED همراه با یک زیبایی مسحور کننده که در سه چراغ هشدارِ ترمز نیز به کار گرفته شده، یک عرصهٔ خالی از اشتباه و بسیار و جدید پیش روی طراحان قرار داده است. چه در حالت روز و چه شب.
PDLS
پورشه در یکی از جدیدترین اقدامات خود از یک سیستم مکانیکی برای کنترل نور دهیِ باکستر با عنوان PDLK استفاده نموده است، که شامل چراغهای هالوژنی و زنونی با قابلیت کنترل رنج میزان نورشان میباشد. چراغهای کناری باکستر با قابلیت تنظیم زاویهٔ نوردهی شان یک کمک رسانی بزرگ برای راننده در طول شب و در سرعتهای بالا محسوب میشود. همچنین این سیستم مجهز به یک عملکرد کنترلی اتوماتیک است که با میزان سرعت خودرو تنظیم میشود.
فعال سازی اتوماتیک چراغهادر مدلهای جدید باکستر، این قابلیت به صورت یک تکنولوژی استاندارد با عنوان Automatic headlight activation قرار داده شده است. این سیستم با هدف افزایش ایمنی در رانندگی، به صورت خودکار بین حالت روز و شبِ چراغها تغییر ایجاد میکند.
دراین مقاله تمرکز بیشتر ما بر روی کارایی و کالبد خودرو بوده است. در مقاله ای دیگر شما را با ایمنی، طراحی کابین و تجهیزات باکستر و همچنین سازگاری این خودرو با محیط زیست بیشتر آشنا خواهیم کرد. منتظر ما باشید.
★★ــــــیّدعلی ذوالفقاری★★
۱۳ مرداد ۱۳۹۲پــــــورشه جــــدیده؟؟ (با لهجه بابا پنجعلی قرائت شود)
M3 E92
۱۳ مرداد ۱۳۹۲یعنی اون سیستم مدیریت فعال سازی سیستم تعلیقش می ارزه به کل …. نام نمی برم دیگه همه میدونین!!!
slr722
۱۳ مرداد ۱۳۹۲موم مدل های رودستار پورشه دوست دارم…
اما باید بین بهترین مدل یعنی 911 و پایینترین مدل یعنی همین باکستر از لحاظ شکل ظاهر خیلی بیشتر تفاوت باشه…
مدل هاش واقعا شبیه به هم هستن…
باید فرق بین مدل ها راحت به چشم همه بیاد…
slr722
۱۳ مرداد ۱۳۹۲تو کیلیپ سومی دقت کنید…
داره 100 تا میره وقتی پاشو از رو گاز برمیداره راحت دور موتور میره زیر 1000 دور یعنی دقیق 600 دور در دقیقه…
خیلی خیلی عالیه….
گیربکس اتومات 207 وقتی 100 تا میری دور موتور رو 3000…
حسین
۱۴ مرداد ۱۳۹۲واقعا برات متاسفم که انقدر رفتارت زشته. جالب اینکه مسیح مسخره میکنی.یکی نیست به خودت بگه………..
کارتم شده فقط تهمت زدن به دیگران.
تو که عشق و اوغده المان داری و دوست داری بری اونجا. بدون که اونا افرادی که مردم مسخره کنن و تهمت بزنن دوست ندارن.
فقط خدا تورو میتونه درست کنه.
feri 007
۱۳ مرداد ۱۳۹۲اول از همه ی نویسندگان پدال واسه این زحماتشون تشکر فراوان دارم…
دوم اینکه همین پورشه میتونه با کل ماشینای انگلیسی رقابت کنه… تازه این مدل نسبت به 911ها ضعیف محسوب میشه… همچنین از آقای لیواری تقاضا میکنم در قسمت های بعدی یه مطلب اختصاصی مقایسه ای بین برندهای انگلیسی و آلمانی بذارین تا همه بدونن آلمان غول صنعت خودروسازی جهانه…
♥زنده باد آلمان و ماشیناش♥
حسین
۱۳ مرداد ۱۳۹۲feri 007 میدونستی خیلی بینمکی.فقط خودت کوچیک میکنی
حسین
۱۳ مرداد ۱۳۹۲feri 007 میدونستی خیلی بینمکی؟.فقط خودت کوچیک میکنی
feri 007
۱۳ مرداد ۱۳۹۲آره دارم خودمو کوچیک میکنم چون دیگه از اینجا موندن خسته شدم… دیگه حالم ازینجا بهم میخوره… اصلا میدونی چیه… کوچیک که چه عرض کنم… حاضرم نصف عمرمو بدم ولی برم آلمان زندگی کنم… میفهمی… میخوام “زندگی” کنم…
آقای حسین عزیز میدونی مشکل ما ایرانیا چیه… اینه که هممون به گذشتمون افتخار میکنیم و میگیم ما 2500 سال پیش فلان بودیم… ولی متاسفانه گذشته ها دیگه برنمیگرده… الآن مرد میخوام بلند شه جواب این سوال رو بده ” ای ایرانی گذشته ها گذشت و به تاریخ پیوست… الآن چی هستین؟؟؟ ”
شاید جواب دادن به سوال بالا واسه بعضیا خیلی راحت باشه… ولی وقتی توی آلمان یه آلمانی این سوال رو ازم پرسید واقعا خجالت کشیدم… نزدیک بود آب بشم برم تو زمین… واقعا نتونستم جوابشو بدم… اون لحظه این بیت شعر به ذهنم رسید:
چنین است رسم سرای درشت********گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
حسین
۱۳ مرداد ۱۳۹۲چه ربطی داره هرکاری دوست داری بکن.کی جلو تو گرفته مرد حسابی.
تو فقط خودت با این رفتارات و پیام هات اصلاح کن.
هیچ کس از این بینمکی تو خوشش نمیاد.
nima
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ذوالفقاری دیگه تو gsm نیستی جات خالیه .
سعید131
۱۳ مرداد ۱۳۹۲سلااااااااااام ذولفقاری اینجا چیکار میکنی تا حدودی میشناسمت! آقا تو جی اس ام که حرفای .. میزدی رکورددار دیس لایک بودی. اومدی اینجام.. البته بگم اینجا یکی هست که اگه بیاد به پا اون فکر نکنم برسیا.. البته اسم خیلی قشنگیم داره….
راستی امیدوارم دولت جدید این محدودیت ورود خودرو رو برداره یعنی چی آخه حالا یکی میلیاردره! میخواد بره … بخره. تو مناطق آزادم نیست چی کنه بره هیونداو کیا بخره! خیلی مسخرست
سعید131
۱۳ مرداد ۱۳۹۲سلااااااااااام ذولفقاری اینجا چیکار میکنی تا حدودی میشناسمت! آقا تو جی اس ام که حرفای .. میزدی رکورددار دیس لایک بودی. اومدی اینجام.. البته بگم اینجا یکی هست که اگه بیاد به پا اون فکر نکنم برسیا.. البته اسم خیلی قشنگیم داره….
راستی امیدوارم دولت جدید این محدودیت ورود خودرو رو برداره یعنی چی آخه حالا یکی میلیاردره! میخواد بره … بخره. تو مناطق آزادم نیست چی کنه بره هیونداو کیا بخره! خیلی مسخرست
پدال عجب پس زمینه چوبیه انداختی شیطون ایول خوبه از سفید که بهتره
73alireza
۱۴ مرداد ۱۳۹۲همونی نیستی gsm سرویس کردی؟
slr722
۱۳ مرداد ۱۳۹۲تموم مدل های رودستار پورشه دوست دارم…
اما باید بین بهترین مدل یعنی 911 و پایینترین مدل یعنی همین باکستر از لحاظ شکل ظاهر خیلی بیشتر تفاوت باشه…
مدل هاش واقعا شبیه به هم هستن…
باید فرق بین مدل ها راحت به چشم همه بیاد…
یه آقایی
۱۳ مرداد ۱۳۹۲«باکستر» قبلاً 340 میلیون بود، الان شده 395 تومن ظرف همین یکی دو ماهه. ولـی خیلی ماشینه. ینی غیر محال ممکنه چراغ مراغ بدی طرف سوار نشه. اگه نشد من این ریش رو .. می گیرم.
عماد
۱۴ مرداد ۱۳۹۲بله…
باکستر پارسال هم 200 میلیون بود
تو 9 ماه دو برابر شده!
ali
۱۳ مرداد ۱۳۹۲پدال از این چیزا میزاری فقط دل ما رو اب کنی …………………….
فک کردن به این ماشینا واسه ماخیلی سخته…………………
یه کارمندیا کارگر حقوق کل عمرشو ضرب 10 هم بکنی نمیتونه بازم از این ماشینا بخره………….
I Love Ferrari
۱۳ مرداد ۱۳۹۲آخ گفتی.لعنت به این زندگی.
پدال مقایسه ی فراری بالامبورگینی هم بذار.
مرسی
AMIN
۱۳ مرداد ۱۳۹۲واقعا پورشه ماشین بسیار خوبیه مخصوصا از لحاظ تکنولوژی موتور و گیربکسش…
و به دو چیزم تکیه میکنه:
1- اصالتی که تو طراحی داره و ادامه دهنده راه قبلیاس
2- هم و غم مهندساش اینه که لذت رانندگی رو ازش بیرون بیارن نه اسب بخار چون اگه بحث اسب بخار باشه به عنوان مثال به مرسدس (اس ال کا) باخته…
کسی هم که پورشه میخره مطمئنن به خاطر خانواده یا کارهای روزمره نمیخره بلکه واسه لذت بردن میخره…
و در کل یه ماشین دوست داشتنی و جیگریه
رامتین
۱۳ مرداد ۱۳۹۲اوج علم مهندسی آلمانیها در پورشه خلاصه میشه. اگه بحث سلیقه یا گاهی زیبایی که اون هم موضوعی بر اساس سلیقست، نباشه، بیشک پورشه بسیار بهتر از دیگر خودروسازهای آلمان مثه مرسدس یا بی ام و عمل کرده.
در اسپورت 2در 911 یا همین باکستر بینظیره، در سدان پانانرا و در شاسی بلند کاین بهترین حتی در دنیاست..
علیرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۲خیلی خشکله ، من که دارم توی سایت باما دنبال ماشین زیر 8 ملیون میگردم ، خوش به حاله پورشه سوارهای ایران
-jaguar-
۱۳ مرداد ۱۳۹۲پورشه عالیه
رضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۲هفته ی پیش با باکستر یکی از دوستان رفتیم قیطریه وکلا چرخ می زدیم…
از دوستم خواستم من بشینم که دمش گرم گذاشت…
خدا شاهده برا اولین بار نشستم نمی دوستم چه کار کنم ولی بعدا خودمو جمع و جور کردم…
کلا خیلی با حاله چسبیده رو زمین…
صدای گاز خوردنشو نمی دونین چیه!!!
slr722
۱۳ مرداد ۱۳۹۲حالا رضا جان تونستی حرکتی بزنی یا نه …؟؟؟
کمیل
۱۳ مرداد ۱۳۹۲من خودم از طرفدارهای پورشه هستم.
ولی به نظرم خریدن یک خودروی ۶۰.۰۰۰ دلاری با این سطح از امکانات وقتی قرار باشه برای آدم ۴۰۰ میلیون تومان آب بخوره، انتخاب درستی نیست.
من مطمئنم دوستان خاطرشون هست زمانی این خودرو در خیابانهای تهران زیاد شد که قیمتی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان داشت و البته با قیمت فعلی این خودرو یعنی با ۳۰۰ میلیون تومان میشد آن زمان یک ۹۱۱ سفارشی خرید، بماند که حالا متاسفانه ۹۱۱ هم قیمتی بالای ۱ میلیارد تومان دارد.
امیدوارم به زودی قیمت این خودرو حداقل به همان ۱۵۰.۰۰۰ میلیون تومان برگردد!
نفس
۱۳ مرداد ۱۳۹۲1200.0000.0000 خیلی پول مگه نه
من که تا حالا بالاتر ماشینی که پشت رولش نشستم 206 بوده نیدونم اینا چی می گن می دونم
عدالت نیست
فقط سری۳
۱۳ مرداد ۱۳۹۲واقعا ماشین دوست داشتنی هستش .خودروهای آلمانی واقعا عالی هستن
داریوش
۱۳ مرداد ۱۳۹۲سلام بر باکستر،عزیز دل .یه روزی باهم رفیق میشیم میبرمت جاده شمال هوای تازه به موتورت برسه.الاهی هر چی هیوندا و ماشین چینی کره ایه زیر لاستیکت له بشه.
moein
۱۳ مرداد ۱۳۹۲طراحی این مدل باکستر خیلی قشنگه و کلا با همه مدلهای پورشه فرق داره تا حدودی
البته Z4 هنوز هم بهترین رودستره نسبت به باکستر و SLK
Arash66
۱۳ مرداد ۱۳۹۲فکر میکنم باید یادآوری کنم که آئودی TT هم رقیب پورشه باکستر هست !
اريا
۱۳ مرداد ۱۳۹۲کافى برین تو سایت http://www.porshe.com همه مدلهاى بورشه تو شه با عکس هاشون کامله کامله
ماهان
۱۳ مرداد ۱۳۹۲قابلیتِ مسیریابی گشتاور ( PDV = Porsche torque vectoring )این تورک چرا D شده؟
Brabus-Rocket
۱۴ مرداد ۱۳۹۲Drehmoment آلمانیه
Brabus-Rocket
۱۴ مرداد ۱۳۹۲بسیار قابل احترام
نمی دونم اگه پای تعصب به یک برند خاص در بین نباشه و هدف خرید یه ماشین اسپرت کامپکت باشه چه جوری میشه بین مرسدس slk – ب ام و z4 – پورشه boxter و آئودی TT انتخاب کرد!!
جاوید
۱۴ مرداد ۱۳۹۲آقا ول کنید این اخبار پورشه مورشه رو ما حتی تو رویا هم از این چیزا نمی بینیم حتی جرات نمیکنیم بهش فکر کنیم حتی آرزوش هم برامون دست نیافتنی همون همون ماشینای چینی خوب هم برامون گرونه
هی مشینسم می خونیم فلان ماشین اینطوری اونیکی اینطوری تو ذهنمون باهاش خود ارضایی میکنیم ولی چینی ها مرد عملن مرد کارن به جای تخیل و تصور دست به کار شدن و میسازن درسته الان این نمیشه ولی شاید یه روزی بشه همین امید خیلی به زندگی معنا میده ما که همین امید رو هم نداریم…
جلال
۱۴ مرداد ۱۳۹۲هرچند از پورشه خوشم نمیاد ولی باید بگم بعد از فراری و لامبورگینی پورشه بهترین اسپرت ساز دنیاست
محمد
۱۴ مرداد ۱۳۹۲میدونستین قیمت جهانی لندکروز از این بیشتره
داریوش
۱۴ مرداد ۱۳۹۲قیمت لند کروز چنده تو ایران؟یعنی از این کمتره؟به نظر من رودستر پورشه از زد 4 بهتره.پورشه تنوع خودرو هاش خیلی کمتر از بنز و دبلیو هستش،سره همینه که تمرکزش رو تولیدات محصولاتش خیلی میتونه بالاتر از دیگر شرکت ها باشه.کلا این قانون تو هر کاری صدق می کنه.
جواد آلمانی
۱۴ مرداد ۱۳۹۲من ضمن حمایت کامل از آقای feri 007 ؛ اعلام میدارم ماشینهای آلمانی مانند همه دیگر وجوهشان عالی بوده و در دنیا تک است.
زنده باد خودروی آلمانی
نوید
۱۴ مرداد ۱۳۹۲شبیه تحقیقای دانشگاهه که ار اینترنت کپی میکردیم (بس که زیاده)
birang
۱۶ مرداد ۱۳۹۲سلام من زیاد کامنت نمیزارم ولی باید بگم تنوع خودروها توی بازار حالا براساس طرح و خلاصه
خیلی زیاد شده مثه گوشی هایی که امروزه فقط مثلا فرقش یه پیکسل دوربینش اونو سرتر میکنه نسبت به مدلی مشابه تقریبا با یه برند دیگه توی ماشینا هم همینطوره
آقایا خانمی که عاشق یه برند هستش میره و نقاط قوت همون برند رو میبینه و ذهنیت درش ایجاد میشه که این برند بهترین برند هستش ولی وقتی مقایسه میکنه دیگه نمیاد نقاط قوت برند دیگه رو ببینه میاد نقاط ضعف اونو درشتر میکنه و مقایسه میکنه بیشتر ماها همینطوریم اگه دروغ میگم بگین دروغ میگی
ولی واقعیت اینه که خودروهایی با برند مطرح که اومد یه هویی مطرح نشدن سلایق عام رو درنظر گرفتن که این روزا برند نیسان داره خوب پیش میره با خودروهایی که میده حتی توی ایران هم طرفدار زیاد داره
نمیگم من طرفدار کدوم خودرو هستم چون بیش از ده برند رو دوست دارم و به طبع نسبت به کامنتم این برند یعنی پورشه رو صدرهمه علایقم میدونم-لکسوس هم که به تازگی خوب داره پیش میره -بحث من سلیقه است پس زیاد کوری خوندن و قوپی اومدن فک نکنم جواب بده
فقط بهتره به نظرم از نقاط قوت و ضعف خودروهایی که دوست دارین صحبت کنید و نظر بدین تا اینکه قدرت برندهارو به رخ بکشید
بگو خب
dsfsdf
۲۷ مرداد ۱۳۹۲اطلاع دارید که JD پاور هم باکستر جدید و 911 جدید رو تو گروه های خودشون دارای بهترین کیفیت اولیه برگزیده کرد و مقام اول رو بهشون داد” این نظر سنجی بین 83هزار مشتری که خودروهای خودشون رو حدود 3 ماه استفاده کرده بودن برگزار شده و 33 خودروساز خودروهاشون مورد قضاوت قرار گرفته ! همینطور پانامرا مقام سوم و کاین هم مقام سوم رو تونستن تو گروه های خودشون کسب کنن
کیفیت و مهندسی عالی همیشه دو عاملی بودند که پورشه رو در مقایسه های مختلف صاحب مقام های متفاوت کردن . امسال هم که در مجله EVO تست بهترین خودرو برای رانندگی دو مدل از پورشه یعنی 911 و باکستر حضور دارن.پورشه رتبه اول طراحی رو هم که سه ماه بعداز رونمایی 911 جدید تونست بدست بیاره
کلا هرجا بحث کیفیت پایداری مهندسی و غیره باشه امکان نداره پورش درش حضور نداشته باشه خدایی
محمد
۵ شهریور ۱۳۹۲تودوزی داخلش با رنگ قرمز محشره
داریوش
۱۳ مهر ۱۳۹۲سلام
لطفا یکی راهنمایی کنه،کایمن اس بگیرم یا زی 4.بدجور گیر کردم،مایه دارم نیستیم جفتشو بگیریم.سر حال موندن ماشین بعد چند سال،و لذت بخش بودن سواریش بیشتر مد نظرمه.
amir.t.
۲۲ آبان ۱۳۹۲پورشه هر چی باشه عالیه