مقررات محدود کننده آلودگی و مصرف سوخت باعث میشوند که روز به روز از تعداد موتورهای ۱۰ و ۱۲ سیلندر در دنیای اتومبیل کاسته شود. در مقابل، این چهار سیلندرها هستند که این اواخر رشد زیادی پیدا کردهاند. پیشرفتها در زمینه القای اجباری و تکنولوژیهای الکتریکیسازی موجب شدهاند که عملکرد و قیمت برخی خودروهای چهار سیلندر به سطحی برسد که قبلاً کمتر در این صنعت دیده شده است. بر این اساس، دستاندرکاران مجله Car and Driver بر آن شدهاند تا دور نمای صنعت اتومبیل را بررسی کرده و حداکثر قیمت مدلهای چهار سیلندر موجود را پیدا کنند. آنچه در ادامه میآید، مجموعهای از گرانترین خودروهای جدید است که برای پیشرانه از موتورهای چهار سیلندر، چه با کمک توربوشارژر، سوپرشارژر و یا موتورهای الکتریکی، استفاده میکنند. با اینکه به هیچکدام از خودروهای موجود در این لیست، قیمت آپشن یا پکیج تجهیزات اضافی افزوده نشده است، ولی سعی شده تا گرانترین سطح تریم هر مدل انتخاب شود.
مرسدسبنز E300 فورماتیک مدل ۲۰۱۷؛ قیمت: ۵۵۵۷۵ دلار
با درنظر گرفتن اینکه تقریباً تمام رقبای E300 یک ارتقای پیشرانه شش سیلندر به مشتریان ارائه میدهند، مرسدسبنز در این میان اندکی خطر کرده و مدل جدید سدان کلاس E خود را به یک موتور چهار سیلندر در ایالات متحده محدود کرده است. مدل استاندارد E300 با دو سیستم دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک فورماتیک در دسترس قرار میگیرد و با یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر همراه است؛ موتوری که برایش قدرتی به میزان ۲۴۱ اسببخار و ۳۷۰ نیوتنمتر تولید میکند.
سدان متوسط لوکس سری ۵ بامو قرار است که بهزودی با یک نسخه جدید جایگزین شود. ولی تا آن زمان، مدل کنونی چند ماهی در نمایندگیهای بامو حضور خواهد داشت. پیشرانه پایه سری ۵ بامو در امریکا، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر است که در 528i عرضه میشود. این مدل در سطحی پایینتر از 535i با موتور ششسیلندر در یک ردیف، 550i با موتور V-8، 535d با موتور شش سیلندر دیزل و نسخه با سطح عملکرد بالای M5 قرار میگیرد. 528i با وجود قدرت نسبتاً متعادل ۲۴۰ اسببخاری که دارد، عملکرد قابلتوجهی دارد. این خودرو قادر است تا در عرض ۵/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک ایکسدرایو بامو یک آپشن ۲۳۰۰ دلاری است. همچنین در اینجا پکیج M اسپورت سری ۵ با توجه به طراح متفاوت بدنه و چرخها و تایرهای پرفورمنسی که اضافه میکند، به عنوان یک سطح تریم جداگانه درنظر گرفته شده است.
«ولووی گذشته» نسبت به استفاده از موتورهای چهار سیلندر حساسیت زیادی داشت و به جای آنها، در محصولاتش از موتورهای ۵ و ۶ سیلندر استفاده میکرد. ولی «ولووی جدید» که تحت مالکیت کمپانی چینی «جیلی» در آمده، رویکرد متفاوتی برگزیده است و در حال حاضر، تقریباً در تمام خط تولیدش از موتورهای چهار سیلندر ۲ لیتری استفاده میکند. در مدل زیبا و جدید S90 سدان، ۲ آپشن برای تنظیمات این موتور ۴ سیلندر ارائه شده است؛ یک نسخه T5 با توربوشارژر و قدرت ۲۵۰ اسببخار و نسخه قدرتمند سوپرشارژر و توربوشارژر T6 با قدرت ۳۱۰ اسببخار.
این در حالی است که یک نسخه پلاگین هیبرید از S90 با استفاده از همین موتور ۲ لیتری در کنار موتورهای الکتریکی، ظرف چند ماه آینده از راه خواهد رسید. البته شاید خیلیها در امریکا منتظر آمدن V90 واگن باشند؛ مدلی که سال آینده در این بازار ارائه میشود و در زمینه پلتفرم، طراحی داخلی و پیشرانه با S90 مشترک است و در عین حال، فضای بیشتری در داخل کابین و یک بدنه زیبا با سقف کشیده دارد.
کادیلاک خودش اعلام کرده که با مدل جدید CT6 سدان، قطعاً قصد ندارد که با پرچمداران کنونی دنیای اتومبیلهای لوکس (از جمله مرسدسبنز کلاس S) رقابت کند؛ موضوعی که در پیشرانه پایه CT6 نیز مورد تأیید قرار میگیرد و این خودروی بزرگ با یک موتور نسبتاً کوچک ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر همراه میگردد. البته سبکی و وزن فوقالعاده کادیلاک، سطح مناسبی از عملکرد را فراهم کرده است. CT6 با استفاده از این موتور میتواند در عرض ۶/۱ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. «ساختار سبکوزن» این اعتماد به نفس برای کادیلاک ایجاد کرده که حداقل در وهله کنونی، یک آپشن V-8 برای CT6 درنظر نگیرد. گزینههای دیگر پیشرانه در این مدل شامل یک موتور تنفس طبیعی ۳/۶ لیتری V-6 و یک موتور دو توربوشارژر ۳ لیتری V-6 هستند. هر دوی این موتورهای شش سیلندر صرفاُ با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک در دسترس قرار میگیرند و این در حالی است که مدل چهار سیلندر منحصراُ به صورت دیفرانسیل عقب است. همچنین یک نسخه تولید محدود پلاگین هیبرید از این مدل که احتمالاً قیمتش به سطحی بالاتر از ۲.0T میرسد، قرار است که بهزودی در ایالات متحده به فروش برسد.
کوچکترین محصول لندروور، مدل زیبای رنجروور اووک از لوکسترین سطح تریم خودروساز، یعنی «اتوبیوگرافی» بهره میبرد؛ چرم بسیار با کیفیت، یک سیستم صوتی Meridian و الگوهایی که در مدلهای بزرگتر و با پرستیژ بالاتر لندروور نیز دیده میشوند. امّا این پکیج لوکس، بر روی پیشرانه استاندارد اووک تأثیری نگذاشته است و این خودرو همچنان از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر به همراه یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک بهره خواهد برد.
مدل «اتوبیوگرافی» منحصراً با یک موتور چهار سیلندر عرضه میشود، ولی یک نسخه ۲ درب از رنجروور اووک نیز در دسترس مشتریان قرار میگیرد. برای مدل ۲۰۱۷، یک ورژن کانورتیبل نیز وجود خواهد داشت که احتمالاً جای مدل عجیب و غریب نیسان مورانو کراسکابریولت را خواهد گرفت.
آلفا رومئو 4C اسپایدر مدل ۲۰۱۶؛ قیمت: ۶۷۴۹۵ دلار
مدل اسپورت شاخص آلفا رومئو برای داشتن یک وزن کمتر، تا حدودی از روشهای لوتوس الهام گرفته است؛ یک ساختار فیبرکربنی با طراحی مختصر در داخل کابین و کمترین تجهیزات ممکن تا در نهایت پایینترین سطح وزنی برای خودرو ایجاد شود (۱۱۳۶ کیلوگرم). به خاطر همین وزن اندک، هر نوع موتوری که برای پیشرانه استفاده شود، میتواند سطح عملکرد بالایی را برای خودرو فراهم کند. موتور ۱/۸ لیتری توروبوشارژر چهار سیلندر با قدرت ۲۴۰ اسببخار، شاید قدرت عضلانی سطح بالایی به نظر نرسد، ولی برای رساندن سرعت 4C در عرض ۴/۲ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت کافی است.
سقف جمعشونده 4C اسپایدر نیز یکی دیگر از نشانههای رعایت سادگی در این خودرو است. این سقف در واقع یک پنل پارچهای جداشدنی است که میتواند به شکلی ساده و ابتدایی از روی خودرو برداشته شود. کاری که ممکن است اندکی ابتدایی و وقتگیر به نظر برسد، ولی برای رانندگی سقفباز با این خودروی اسپورت منحصر به فرد ایتالیایی ارزشش دارد.
بامو برنامه دارد تا از همه محصولاتش، یک نسخه پلاگین هیبرید ارائه کند و بهتازگی این موضوع را اعلام کرده است. اولین مدل پلاگین شاخص بامو پس از مدل اسپورت هیبرید i8، مدل X5 40e خواهد بود که در آن موتورهای استاندارد شش و هشت سیلندر در X5، با یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر جایگزین میشوند و یک موتور الکتریکی ۱۱۱ اسببخار نیز سیستم پیشرانه را همراهی میکند. این در حالی است که برای داشتن مدل 40e، مشتریان باید نسبت به مدل معمولیتر شش سیلندر ایکسدرایو 35i، به اندازه ۵ هزار دلار بیشتر پرداخت کنند.
خروجی کلی پیشرانه به ۳۰۸ اسببخار میرسد؛ پیشرانهای که برای حرکت X5 با وزن ۲۳۹۶ کیلوگرم به کار گرفته میشود. اگر رانندهای بخواهد صرفاُ با الکترسیسته به حرکت خود ادامه دهد، تنها حدود ۲۲/۵ کیلومتر مسافت پیش رو خواهد داشت. ولی وقتی این منبع انرژی را تمام کند، X5 به عنوان یک هیبرید معمولی عمل خواهد کرد و قدرت را بین موتور الکتریکی و موتور بنزینی تغییر میدهد. برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف سوخت معادل این هیبرید برابر ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در حالت ترکیبی است؛ یعنی ۲ لیتر کمتر از مدل 35i. البته مصرف ناامید کننده ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را که در تست مشاهده شده، نباید از یاد برد.
سالها از زمانی که پورشه به موتورهای با شکوه شش سیلندر تخت خود مشهور بوده، میگذرد و در حال حاضر این خودروساز به حیطه پیشرانههای چهار سیلندر وارد شده است. جدیدترین نسخههای مدلهای اسپورت باکستر و کیمن که اینک از پیشوند ۷۱۸ استفاده میکنند، منحصراُ با موتورهای توربوی چهار سیلندر در دسترس قرار میگیرند؛ یک موتور ۲ لیتری در مدلهای استاندارد و یک موتور ۲/۵ لیتری در مدلهای سریعتر و تیزتر S. البته این موتورهای جدید چهار سیلندر تخت، عملکرد قابلتوجهی دارند و خروجی باکستر S به ۳۵۰ اسببخار و ۴۱۹ نیوتنمتر میرسد. درنظر بگیرید که گشتاور این موتور به اندازه ۵۸ نیوتنمتر بالاتر از موتور شش سیلندر تنفس طبیعی است که قبلاُ در باکستر و کیمن ارائه شده است.
البته همینحالا هم پس از راندن یک ۷۱۸، هنوز هم احتمالاً راننده احساس میکند که چیزی در این میان گمشده است؛ شاید مهمتر از صدا و قدرتی است که به صورت خطی از موتورهای افسانهای شش سیلندر تخت در اختیار علاقهمندان واقعی پورشه قرار میگرفت.
به نظر میرسد که برنامه پلاگین هیبرید بامو از پایین به بالا انجام میشود؛ جایی که این نوع پیشرانه ابتدا در مدل اسپورت پرچمدار i8 رؤیت شد و سپس به X5 شاسیبلند رسید. حالا هم مدل جدید سری ۷ سدان در سال جدید صاحب یک نسخه هیبرید به نام 740e شده است. این خودرو از فرمولی کمابیش مشابه X5 استفاده میکند.
یک موتور توربوشارژر چهار سیلندر، اولین موتور با این تعداد سیلندر است که در یک سری ۷ نصب میشود و با همراهی یک موتور الکتریکی، قدرتی به میزان ۳۲۶ اسببخار تولید میکند و گشتاور خروجی پیشرانه نیز به ۵۰۰ نیوتنمتر میرسد. البته مطابق گزارش بامو، دامنه مسافت الکتریکی اندکی بیشتر از X5 پلاگین هیبرید است و به ۳۷ کیلومتر افزایش مییابد. همچنین حداکثر سرعت در حالت تمامالکتریکی برابر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. 740e اولین مدل پلاگین هیبرید خواهد بود که از عنوان جدید “iPerformance” استفاده میکند؛ عنوانی که این خودرو را با برند زیرشاخه i پیوند میدهد.
یک شاسیبلند الترا لوکس، دو دیفرانسیل و وزن بیش از ۲۲۵۰ کیلوگرم، شاید آخرین گزینه برای استفاده از یک پیشرانه چهار سیلندر باشد، ولی یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر که در مدل سطح بالای ولوو XC90 اکسلنس به کار گرفته شده، کاملاً این پیشفرض را بر هم میزند. این موتور نهتنها از توربوشارژر و سوپرشارژر بهره میبرد، بلکه در قالب یک سیستم پیشرانه پیشرفته هیبریدی با دو موتور الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد که روی هم رفته، خروجیای برابر ۴۰۰ اسببخار و ۶۴۰ نیوتنمتر تولید میکنند.
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵الان دیگه با مقررات دست و پاگیر آلایندگی و مصرف سوخت باید به موتور 4 سیلندر در ماشین های خیلی گرون هم عادت کنیم.
Bmw
۲۲ مرداد ۱۳۹۵فقط x5 اونم x5 M با اون رنگ نقره ایه مخصوصش
ali
۲۲ مرداد ۱۳۹۵در برابر اصالت تو کادیلاک زانو میزنم
ای لوکس ساز با اصل و نسب
ای عزیز دل امریکایی بازان دنیا
کادیلاک و لینکلن و کرایسلر مثل ضلع های یه الماس هستن که در صنعت خودروسازی و لوکس سازی میدرخشند و هر کدوم اونقدر افتخارات دارند که بخوام بگم یه کتاب میشه
AMERICAN CARS FOOOR EVER
reza
۲۲ مرداد ۱۳۹۵فقط ولوو
Rouzbeh
۲۲ مرداد ۱۳۹۵کادیلاک کاش بیشتر کار میکرد و یه رقیب خوب بره اس کلاس و سری هفت میداد
علي
۲۲ مرداد ۱۳۹۵به نظر من لندور ی چیز دیگست میدونین چرا؟ چون هیچوقت از هندوستان انتظار نداشتم ی همچین ماشینی ی روز تولید کنه. ولی بنز با بی ام وه انتظار زیاده ازشون.
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵لندرور عالیه هیچ شکی هم نیست.
علی آقا…
برای صد هزارمین بار میگم تمام مهندسای جگوار لندرور انگلیسی هستن.
موكا
۲۲ مرداد ۱۳۹۵فقط ttrs
Sina
۲۲ مرداد ۱۳۹۵فکر کنم اینا حواسشون به بازار ایران نبوده، چون گرون ترین چهار سیلندر های دنیا تو ایرانه ? الان آگه قیمت هوندا crv تو ایران رو به دلار تبدیل کنی میشه 71000 دلار، یعنی از آون باکستر و کادیلاک بیشتر در میاد حالا قیمت بقیه ماشین هارو خودتان حساب کنید
teddy
۲۲ مرداد ۱۳۹۵خسته نباشید .چرا از ماشین های رضوانی تو لیست نیست؟ فک کنم 80000 و 135000 دلار قیمتشون باشه
teddy
۲۳ مرداد ۱۳۹۵https://en.wikipedia.org/wiki/Rezvani_Automotive_Designs
حمیدرضا
۲۲ مرداد ۱۳۹۵خیلی مقاله خوبی بود متشکرم به نظر من بی ام دبلیو یک تو مصرف خودروهای هیبریدیش اقراق میکنه مصرف ای 8 روهم چهار لیتر اعلام کردن ولی 7 لیتر مصرف می کنه اما درکل وقتی این همه برند خوب و بزرگ رو میبینم که برای حفظ محیط زیست حاضرن روش خودشونو تغییر بدن این سوال برام مطرح میشه ما برای زمین محل زندگیمون چه کاری انجام دادیم
مجتبی
۲۲ مرداد ۱۳۹۵مطمین باش تو این زمینه بی ام و به پای تویوتا نمیرسه
ازمایش تخت گاز که راجع به مصرف سوخت تویوتا پیریوس و بی ام و ام سه دقت کن ام سه نه سری سه معمولی بود رو یه نگاه بنداز تا بفهمی کی خالی میبنده
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵اون مقاسیه فرق میکرد.
به نظر من هیچ شرکتی اغراق نمیکنه و دروغ نمیگه. مگه جنگله؟
شرایط آزمایش و … روی مصرف سوخت تاثیر دارن. مهم تر از همه به قول کلارکسون نوع رانندگی.
در تاپ گیر هم پریوس با گاز پرحرکت میکرد دور موتور حدودا 4000 ولی BMW با دور موتور 2000 یا 1500. از حرفای جرمی میشد فهمید.
taph04
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ما هنوز زندگی نکردیم
PlymouthBarracuda
۲۲ مرداد ۱۳۹۵گرونترین 4سیلندر دنیا پرایده……
one:1
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ارزششو دارن
احمد باقری
۲۲ مرداد ۱۳۹۵آلفارومئو و کادیلاک
مهدی
۲۳ مرداد ۱۳۹۵چقدر چراغ عقب این کادیلاکه با چراغ عقب جنسیس جی 80 شبیهن
ایرانی
۲۶ مرداد ۱۳۹۵جان به ولوو…….
مسعود
۲۸ مرداد ۱۳۹۵خوشم میاد خودروسازان یواش یواش دارن نوید روزی رو میدن که ثروتمندان کمتر محیط زیست رو آلوده کنن.
اگه راست باشه و اگه بتونن این کار رو بکنن.