در یک دههی گذشته بسیاری از خودروسازان، از رده خارج کردن گیربکسهای دستی را شروع کردهاند و آنها را با نمونههای دوکلاچه و کاراتر جایگزین نمودهاند. معنی اقدامات انجامشده توسط خودروسازان این است که متأسفانه بسیاری از خودروهای اسپورت موردعلاقهی ما در نسل جدید خود فاقد گیربکس دستی خواهند بود و موجبات غم و ناراحتی ما را فراهم خواهند آورد.
از سوی دیگر برخی خودروهای اسپورت وجود دارند که هیچوقت گیربکس دستی حتی بهصورت آپشن هم در فهرستشان وجود نداشته است مثل نیسان GT-R. متأسفانه آمار فروش دروغ نمیگویند و برای بسیاری از خودروسازها، فروش خودروها با گیربکس دستی پایینتر بوده و بنابراین بیش از این صرفه ندارد تا خودروساز اینگونه گیربکسها را توسعه دهد، مخصوصاً برای خودروهایی که مقادیر زیادی از گشتاور را انتقال میدهند و گیربکسهای قویتری نیاز دارند. همچنین گیربکسهای اتوماتیک سریعتر و کاراتر از نمونههای دستی هستند.
اینجا لیستی از ۱۰ خودروی جذاب و برجسته تهیهشده که دیگر با گیربکس دستی قابل سفارش نخواهند بود.
آکورا NSX
به نظر میرسید که باید تا ابد منتظر این خودرو میماندیم اما سرانجام NSX از راه رسید و از یاد برد که گیربکس دستی داشته باشد! متأسفانه تمام مدلهای آکورا NSX فاقد گیربکس دستی هستند و این خودروساز ژاپنی نیز قصدی برای بازگشت به قدیم ندارد و دلایل خوبی نیز برای این کار دارد. NSX حالا تکنولوژی بالایی دارد و استفاده از گیربکس دستی دیگر با فلسفهی این خودرو چندان سازگاری ندارد. NSX اصلی گیربکس دستی ۵ یا ۶ سرعته و یک نمونهی اتوماتیک ۴ سرعته داشت.
آئودی TT RS
علیرغم شایعات موجود مبنی بر اینکه TT RS با گیربکس دستی عرضه خواهد شد اما باید گفت که متأسفانه چنین چیزی صحت ندارد. خودروساز آلمانی اخیراً آخرین نسخه از کوپهی داغ خود را با پیشرانهای ۵ سیلندر و ۲.۵ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار معرفی کرده اما دندهای برای تعویض با دست وجود ندارد. تنها گیربکس در دسترس نمونهی ۷ سرعته S ترونیک آئودی است.
آئودی R8
آئودی R8 یکی از آن خودروهای اسپورت عالی است که نهتنها نمایی جذاب دارد بلکه برای رانندگی نیز بسیار لذتبخش است. متأسفانه با توقف عرضهی نسل جدید این خودرو با گیربکس دستی، مقدار زیادی از لذت نیز ازدسترفته است. اگر دنبال R8 با گیربکس دستی هستید باید به فکر نسل پیشین این خودرو با گیربکس زیبای دستی باشید.
نسل آیندهی M5 در زمان تست شکار عکاسان شده و اخبار تائید کردهاند که این خودرو با گیربکس دستی عرضه نخواهد شد. در حقیقت ب ام و آپشن گیربکس دستی را از اواخر امسال برای M5 غیرفعال خواهد کرد بنابراین اگر خواهان یکی از این نمونهها هستید بهتر است که عجله کنید. بسیاری از طرفداران دراینباره ناراحت هستند اما صفات و ویژگیهای M5 از روزهای درخشان خود بسیار فاصله گرفته است. بهعلاوه حداقل M2 جدید هنوز هم با گیربکس دستی قابل سفارش است. بامو M6
همانند M5،M6 نیز گیربکس دستی خود را از دست خواهد داد. طبق گفتههای رئیس بخش M ب ام و توجهات نسبت به گیربکس دستی M6 به صفر رسیده است. دیوانهوارتر آن است که گیربکس دستی کنونی مخصوصاً برای بازار ایالاتمتحده طراحی شده است و این بهایی ارزان نیست که سیستمی را برای کنترل ۵۰۰ پاوند فیت توسعه دهید. کادیلاک CTS-V
کادیلاک CTS-V جدید ممکن است که حریفی قابلاعتنا برای سدان های ردهبالای آلمانی باشد اما کادیلاک همچنین تصمیم گرفته تا گیربکس دستی را از جدیدترین مدل محو نماید. کادیلاک CTS-V از پیشرانهای ۸ سیلندر با ۶.۲ لیتر حجم استفاده میکند که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ پاوند فیت گشتاور تولید میکند. فراریها
متأسفانه درست است که حتی بهترین و جذابترین خودروهای موجود در جهان دیگر از گیربکس دستی استفاده نخواهند کرد اگرچه که چندین مدل محدود از فراری کالیفرنیاها با گیربکس دستی وجود دارند که در همین اطراف غرش میکنند اما طرفداران دوآتشهی فراری باید در ۵۹۹ دنبال گیربکس دستی باشند. همه مدلهای لامبورگینی!
با معرفی لامبورگینی اوراکان که جایگزین گالاردو گردید، لامبو تصمیم گرفت تا با گیربکس دستی وداع کند. مدیرعامل لامبورگینی استفان وینکلمن گفت که تقریباً صفر درصد از گالاردوها با گیربکس دستی سفارش دادهشدهاند و پسازآن بود که خودروساز مجبور شد تا در فرایند سفارشها بازنگری کرده و گیربکس دستی را کنار بگذارد. تصمیمی که یک اشتباه نبود. مرسدس بنز SLC
ممکن است که این خودرو یک فراری یا لامبورگینی نباشد اما مرسدس بنز SLK یکی از معدود رودسترهای لوکس است که گیربکس دستی را عرضه میکند؛ اما خودروساز آلمانی SLK را با SLC جدید جایگزین کرده و گیربکس دستی را از آن حذف نموده است. در حقیقت، شما روزهای سختی را برای پیدا کردن خودروهای مرسدس بنز با گیربکس دستی خواهید داشت. پورشه ۹۱۱ GT3
زمانی که پورشه جدیدترین نسل ۹۱۱ GT3 را در موتورشو ژنو ۲۰۱۳ معرفی نمود، طرفداران فهمیدند که گیربکس دستی دیگر وجود ندارد. البته باید گفت که پورشه ۹۱۱ R را هم معرفی کرده که شبیه GT3 است و گیربکس دستی دارد. حالا این خودروساز آلمانی خطاهای مربوط به این حذف را دیده و برای نسل آیندهی ۹۱۱ GT3 این گیربکس را دوباره معرفی کرده است. سؤال بزرگ این است که چرا سایر خودروسازان مسیر پورشه را دنبال نمیکنند؟ شاید رانندههای پورشه تنها کسانی هستند که واقعاً گیربکس دستی میخرند!
خسته شده
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵همشون سوپر ماشین حساب میشن
سامان اذری
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵الان گیربکس های اتومات خیلی پیشرفته تر شده اند
خیلی سریع و دقیق کارشون رو انجام میدن
انتخواب حالت های رانندگی تو ماشین های جدید در کنار گیربکس های اتومات حرفه ای باعث شده تا گیربکس دستی از رده خارج شه
moein
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵هرکاری هم کنن برای من هیچ چیز جای گیربوکس دستی رو نمی گیره
اتومات برا زناس
tv
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵البته دنده دستی با کلاچ اوتومات (به قول خودمون برقی) واقعا عالیه مخصوصاتوترافیک …
Hitler
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵معین جان جسارتا ماشین فعلی شما چیه؟
mohsen
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵وقتی پدل شیفتر تو گبربکس هایی مثل PDK پورشه یا دو کلاجه های باحال دنده عئض کنی تو دور های بالا و حس کنی وقتی دنده عوض میکنی تغیری شگرف تو ماشین ایجاد میشه همچین حرفی نمیزنی
شما دنده اتومات هایی رو میگی که با دور موتور دنده عوض میکنن و تو سربالایی ادم رو پشیمون میکنن
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵عجب ماشین های توپی تواین لیست حضور دارن
Nima
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اتومات بسیار بهتره هم توى مدل هاى جدید سریعتر شیفت میکنه و هم تکنولوژى بالاترى دارن و هم هم قابلیت شیفت دستى دارن
توى ترافیک هم کلاچ ندارى
توى تهران پدر آدم در میاد?
در ضمن استهلاک موتور هم پایید میاد چون دور بیهوده نمیخوره.
و…
و این که ماشیناى لوکسى مثل کادیلاک تقریبا از دهه ۵۰ به بعد دستى نداشتن.
آمریکایى ها از همون دهه ۶۰ اکثرا اتومات بودن و مدل هاى لاکچرى از دهه ۳۰-۴۰ اتومات بودن.
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ولی اقا نیما عزیز و گرامی به نظر شما گیریبکس دستی برای کورس گذاشتن بهتره باشه؟؟؟؟
علي
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵بهنام جان باید بپذیری گیربکس معمولی دورانش گذشته و الان طوری طراحی کردن که با پدال گاز بازی کردن مساویست با تعویض دنده که ی جورایی باعث میشه از دو دستت برای کنترل فرمان خودرو بیشتر استفاده کنی و امنیت رو بالاتر میبره . حالا اگه کسی تو این دور زمونه دستی ، دوست داره خدا حفظش کنه .
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵علی عزیز من نگفتم دستی بهتره یا اتومات.اون بستگی داره به نوع راننده که به چی عادت کرده.البته خرج اتومات خیلی بیشتر و پیشرفته تر هم هست
Nima
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵خوب الان اون پدال هاى شیفت پشت فرمون براى همینه دیگه. ماشین اتوماته ولى دستى عوض میکنى ، هم سریعتر و هم بدون کلاچ عین دستى دنده میدى.
حالا یا پدال پشت فرمون دارن و یا روى لیور دنده دکمه کم و زیاد هست یا روى کنسول مثبت و منفى
Pooya_SK
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵من از مدل های مختلف گیربگس زیاد سر در نمیارم ولی می دونم که گیربگس دستی تو ترافیک و شهر و پیست به درد نمی خوره، چون هی کلاچ گرفتن و دنده عوض کردن خسته کننده و سخته و اون گیربگس هایی که اتومات هستن و قابلیت تعویض دست با دسته دنده و پدال پشت فرمان دارن خیلی بهتر و کارامد تر هستن.
علیرضا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵البته در پیست باید یک راننده مهارت تعویض دنده با گیربکس دستی را بلد باشد وگرنه نباید بیاید پیست!!!
امیرحسین
۳ خرداد ۱۳۹۵تو دیگه چه آدم تنبلی هستی،راننده واقعی اونیه که بتونه از رانندگیش با تمام سختیاش لذت ببره.
mohammad
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵من ساکن مشهد هستم و جدیدا حین رانندکی مخصوصا وقتی تو ترافیک گیر میکنم واقعا زانوم درد میگیره و انگار داره زانوم آب میاره و کاملا مشخصه که داره به زانوم آسیب میرسونه حالا دیگه خدا رحم کنه به تهرانیا با اون ترافیکای سنگینشون
واقعا دیگه خودروی اتومات لازمه ی زندگیه شهریه
Pagani
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵کاش میشد یه ماشین هم گیرباکس دستی باشه هم اتومات
یعنی هر موقع خواستی حال کنی با گیرباکس دستی دنده بدی..وقتی خواستی اتومات شه یه دکمه رو دنده فشار بدی بعد ماشین خودش خودکار دنده عوض کنه!!!!!!!!
این همه که پیشرفت تو خودروسازی هست اینم بسازید یا شایدم ساختید من نمیدونم.
به هر حال اگه میشد چی میشد!!!!
??
Pooya_SK
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵هست یعنی الان همه ی ماشین های اتومات اینجوریه که هم اتومات هستن و هم دستی البته بدون کلاج
عليرضا frm
۵ خرداد ۱۳۹۵تیپ ترونیک همینه دیگه !
فقط تو گیربکسهای اتومات CVT یخورده مصنوعی میشه قضیه
احمد باقری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵چه بخوایم و چه نخوایم، همه چیز در جهت راحتی و آسایش داره پیش میره و خودروسازها نمیتونن تمام معیارهاشون رو بر اساس تفریح و داغ بودن گشت و گذار با یک ماشین بذارن، دیگه معیار اصلی، راحتی است، یعنی بشینی و فقط از چرخش فرمون و مناظر لذت ببری و دیگه کاری نداشته باشی، البته این معیار، زن و مرد نمیشناسه و راحتی، چیزیه که غالب مردم، میخوان.
USA & JAPAN
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵خداوکیلی تو کورس گذاشتن ( درگ) دنده فقط دستی
ولی اوتومات برای جاهای دیگس
انتخاب من دستیه
Pooya_SK
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵تو درگ با گیربگس دستی تا دنده یک با حریف برابری ولی دو دنده دو تا بخوای پا رو از گاز برداری و کلاج رو بگیری و دنده رو عوض کنی و کلاج رو رها کنی و گاز بدی اون نزدیکای دنده ی سه هست، البته نه در اتومات های قدیمی بدرد نخور اونایی که پدال شیفت دارن رو می گم
ahmad
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵کلاچ هوشمند بهتر از دو تای اینهاست
هم لذت عوض کردن دنده و شتاب گیری سریع تر داره (نسبت گیربکس به اتومات)
و هم توی ترافیک و توقف های کوتاه راننده رو اذیت نمیکنه و دور اضافه به موتور نمیده (نداشتن معایت کلاچ معمولی)
A.B
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵خب باید دنیا رو متوجه صنعت خودروی ایران عزیزمون کنیم ما هنوز مدلای زیاد و با کیفیت و همچنان پرقدرت پراید(111.132.141.131.151) ، پژو(405 .پارس .206.) ،انواع سمند ، پیکان بار ، دنا ، رانا ، آریسان ، پادری میبخشید پادرا و… را با قیمت و خدمات پس از فروش مناسب در اخیتارشون میذاریم تا نه تنها مردم ایران بلکه کل دنیا از گیربکسای 5 دنده ی( با عقب 6 تا ) دستیه ما لذت ببرن!
احسان(احسان سابق)
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵راحتی بیشتر.کارایی بهتر.مصرف کمتر سوخت.اصطهلاک و هزینه بسیار کمتر فقط بخشی از ویژگی های اتوماتیک شدن گیربکس هست پس چرا دیگه خودمون رو با کلاچ گرفتن و تمرکز روی صفحه کیلومتر و دور موتور اذیت کنیم!
kamal
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام من که با اتومات خیلی راحت ترم.بخصوص تو ترافیک.کلا خیلی بیشتر حال میده
بنتلی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ببخشید ک بی ربطه ب موضوع ولی انقد اعصابم خورد شده ک خندم گرفته،رنو کوید و سوزوکی سلریو صفرستاره ایمنی گرفتن!!!!!قبلا گفته بودم احتمالا ایمنی ندارن،از طرفی داتسون تک ستاره،پژو 301 و ساندرو سه ستاره!ینی هرکی بخواد بره کوید بخره خودم با چاقو شکمشو سفره میکنم!پراید برا چن دهه قبل بود میشد یجوری با توجه ب زمان طراحیش ایمنی پایینشو توجیه کرد ولی کوید تازه طراحی شده ک احتمالا چن دهه مهمون ما هس هیچ جای توجیه نداره.البته جای خوشحالیه ک محصولات فیات حتی پاندای ارزون قیمت ایمنی بالایی دارن.
معین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵لذت رانندگی فقط با گیربکس دستیه
به عبارتی. به پدال کلاچ میگن
The mans pedal
پداله مردها
معین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با تلفن هم میشه با دوستان صحبت کرد ولی صحبته رو در رو لذتش بیشتره
علی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵گیربکس های اتوماتیک جدید مخصوصا تو ماشین های پر قدرت اکثرا دو کلاجه هستند به این معنی که یک کلاج مکانیکی دارند و یک توربین حرکت وموقع می خوای با هاش درگ بزنی با فشرد پدال ترمز دیسک صفحه مکانیکی این امکان رو فراهم می کنه که دور متورو تا آخر ببری با لا وبعد پدال ترمز ول کنی و حس شلیک شدن ماشین رو مثل گیربکس های دستی تجربه کنی. این سیستم در لودر ها و لیفتراک ها بسیار رایج هستند مثال ش اینکه شما بعد از پر کردن پاکت لودر می خوای پاکت رو بلند کنی این امر نیاز به دور بیشتر پمپ های هیدرولیک داره تو این حالت با فشردن نیمه پدال ترمز صفحه مکانیکی عمل می کنه و با لا رفتن دور موتور سرعت حرکت لودر بالا نمیره تقریبا کار نیم کلاج انجام میده
سعید
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵“…. در حقیقت ب ام و آپشن گیربکس دستی را از اواخر امسال برای M5 غیرفعال خواهد کرد بنابراین اگر خواهان یکی از این نمونهها هستید بهتر است که عجله کنید….”
من برم تا تموم نشده …
just supra
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵وقتی ماشین پدال شیفت داشته باشه دیگه دنده کیلو چنده
محمد زمانلو
۱ خرداد ۱۳۹۵گیربکس دستی اونم از نوع H شیفتر یه نوستالژی به یاد موندیه که امیدوارم هیچ وقت از ذهن ماشین بازها خارج نشه !