چشم اندازهفته نامه

آلوده‌کننده‌ترین خودروهای دیزلی

مطالعه گازهای خروجی خودروهای دیزلی که توسط مجله Which? در بریتانیا انجام شده، آلوده‌کننده‌ترین خودروهای دیزلی را معرفی کرده است. نتایج این مطالعه، بیانگر این است که تفاوت‌های قابل‌توجهی بین آمار اعلام‌شده و واقعی در سراسر صنعت اتومبیل وجود دارد و بدترین عملکردها در این زمینه، ۹ برابر بیشتر از سطح آلودگی مجاز در تست‌های رسمی است. در ادامه، «کثیف‌ترین» دیزل‌ها و نحوه انجام تست‌های Which? را بررسی خواهیم کرد.

01_dirty_diesels
در حالی که قوانین مرتبط با آلودگی، میزان خروجی اکسیدهای نیتروژن از خودروها را محدود می‌کند، امّا Which? دریافته است که تفاوت چشمگیری بین میزان آلودگی NOₓ خودروهای دیزلی در میان برندهای مختلف وجود دارد. Which? برای این منظور از تست‌های دنیای واقعی و شبیه‌سازی شرایط رانندگی طبیعی برای این خودروها استفاده کرده است. در نتیجه، Which? میزان متوسط آلودگی برای خودروهای دیزلی که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار داده را منتشر کرده است. این نتایج بر اساس داده‌های خودروها با استاندارد یورو ۵ بوده و کمتر به سراغ محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر یورو ۶ رفته‌اند. در ادامه، آمار خودروسازان از آلودگی کمتر به آلودگی بیشتر آورده شده و در هنگام لزوم، از اطلاعات یورو ۶ نیز استفاده شده است.

۲۱) میتسوبیشی: ۰.۳۱ گرم NOₓ در هر کیلومتر
03_dirty_diesels
محدودیت استاندارد یورو ۵ برای خودروهای دیزلی معادل ۰.۱۸ گرم اکسید نیتروژن در هر کیلومتر است. بنابراین، حتی تمیزترین خودروها در این لیست نیز نمی‌توانند این معیار را برآورده کنند. داده‌های Which? دقت بیشتری نسبت به سایر تست‌ها دارند؛ چرا که از چرخه‌های واقع‌گرایانه‌تری در آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در بخشی از آزمایش، خودرو در پیست مسابقه شتاب می‌گیرد و سپس، یک سرعت ثابت را حفظ می‌کند.

۲۰) سئات: ۰.۳۲ گرم NOₓ در هر کیلومتر
04_dirty_diesels
ریچارد هدلند (Richard Headland)، ویراستار مجله Which? با توجه به نتایج تحقیق می‌گوید:

در حالی که تست‌های ما نشان می‌دهد که برخی خودروسازان فرآیند کاهش گازهای سمی خروجی از اگزوز محصولاتشان را آغاز کرده‌اند، تا اجرای کامل قوانین، راه درازی را در پیش رو داریم.

سئات، یورو ۶: ۰.۱۱ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۹) آئودی: ۰.۳۳ گرم NOₓ در هر کیلومتر
05_dirty_diesels
«هدلند» در این رابطه ادامه می‌دهد:

ما امیدواریم که بهبود تست‌های رسمی در ادامه سال جاری، با وضوح بیشتری اسم و رسم  خودروسازانی را که نتوانسته‌اند معیارهای قانونی را برآورده کنند، برملا کند.

آئودی، یورو ۶: ۰.۱۵ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۸) اشکودا: ۰.۳۳ گرم NOₓ در هر کیلومتر
06_dirty_diesels
بهینه‌سازی‌هایی که «ریچارد هدلند» به آنها اشاره دارد، با عنوان «دستورالعمل هماهنگ جهانی آزمایش وسایل نقلیه سبک» یا WLTP شناخته می‌شوند که قرار است جایگزین چرخه رانندگی اروپایی جدید (NEDC) گردند. اخیراً انتقادهای زیادی به چرخه آزمایش NEDC شده است. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، WLTP قرار است که کنترل‌ها و چرخه‌های سخت‌گیرانه‌تری برای انعکاس شرایط رانندگی طبیعی درنظر بگیرد.

اشکودا، یورو ۶: ۰.۱۴ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۷) فولکس‌واگن: ۰.۳۴ گرم NOₓ در هر کیلومتر
07_dirty_diesels
جای تعجب نیست که آمار آلودگی اکسیدهای نیتروژن برای مدل‌های سئات، آئودی، اشکودا و فولکس‌واگن بالاتر از ۰.۲ گرم در هر کیلومتر است. امّا مطابق آنچه که Which? به آن اشاره داشته، خودروهای دیزل با استاندارد یورو ۵ بخشی از تحقیقات آلودگی محصولات فولکس‌واگن محسوب می‌شوند و بنابراین، نتایج بررسی محصولات این کمپانی با یک علامت سؤال بزرگ روبروست.

فولکس‌واگن، یورو ۶: ۰.۱۱ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۶) ولوو: ۰.۴۰ گرم NOₓ در هر کیلومتر
08_dirty_diesels
به گفته Which?، یک آمار متوسط آلودگی NOₓ نسبتاً کم در بین ۷ مدل یورو ۵ ولوو مشاهده شده و این در حالی است که خودروهای یورو ۶ ولوو آلودگی NOₓ بیشتری نسبت به مدل‌های یورو ۵ نشان داده‌اند.

ولوو، یورو ۶: ۰.۴۳ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۵) تویوتا: ۰.۴۰ گرم NOₓ در هر کیلومتر
09_dirty_diesels
تویوتا عملکرد خوبی در این زمینه داشته و حتی در آمار مدل‌های یورو ۶، آلودگی کمتر ۰.۱۳ گرم در هر کیلومتر را نشان داده است. امّا همین سطح آلودگی نیز هنوز بالاتر از محدودیت اروپایی ۰.۰۸ گرم در هر کیلومتر برای وسایل نقلیه با استاندارد یورو ۶ است.

تویوتا، یورو ۶: ۰.۱۳ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۴) ب‌ام‌و: ۰.۴۱ گرم NOₓ در هر کیلومتر
10_dirty_diesels
Which? بیان می‌دارد که ۳۳ خودرویی که از ب‌ام‌و و مینی تست کرده، برخی از کمترین آلودگی‌های NOₓ را در بین وسایل نقلیه دیزلی داشته‌اند. در حالی که مدل‌های مینی جزو نتایج مربوط به استاندارد یورو ۵ نبوده‌اند، این خودروها بهترین نتیجه برای مدل‌های با استاندارد یورو ۶ رقم زده‌اند. آمار ۰.۰۸ گرم در هر کیلومتر برای محصولات مینی نشان می‌دهد که این خودروساز توانسته معیارهای اروپایی آلودگی را برآورده کند.

ب‌ام‌و، یورو ۶:‌ ۰.۱۴ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۳) هوندا: ۰.۴۵ گرم NOₓ در هر کیلومتر
12_dirty_diesels
Which? برای این مطالعه، تعداد ۲۷۸ دستگاه خودروی دیزلی را از کمپانی‌های معتبر در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بررسی نموده است. در این میان، تنها ۵ دستگاه هوندا آزمایش شده‌اند که نتیجه ۰.۴۵ گرم در هر کیلومتر برای آنها گزارش شده است.

۱۲) واکسهال: ۰.۴۶ گرم NOₓ در هر کیلومتر
11_dirty_diesels
سایر برندهایی که از آنها فقط مدل‌های با استاندارد یورو ۶ آزمایش شده‌اند، شامل عناوینی چون داچیا (۰.۵۹ گرم در هر کیلومتر)، دی اس اتومبیلز (۰.۲۶ گرم در هر کیلومتر)، مزدا (۰.۲۱ گرم در هر کیلومتر) و جگوار (۰.۱۸ گرم در هر کیلومتر) می‌شوند. این در حالی است که در بین خودروهای یورو ۵، محصولات واکسهال آلودگی ۰.۴۶ گرم در هر کیلومتر را ثبت کرده‌اند.

واکسهال، یورو ۶: ۰.۲۵ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۱۱) فیات: ۰.۴۸ گرم NOₓ در هر کیلومتر
13_dirty_diesels
در همین حال، ۴ مدل فیات مورد بررسی قرار گرفته که میزان آلودگی ۰.۴۸ گرم اکسید نیتروژن در آنها مشاهده شده است.

۱۰) مرسدس‌بنز: ۰.۴۸ گرم NOₓ در هر کیلومتر
14_dirty_diesels
در مجموع، ۱۷ دستگاه مرسدس‌بنز (۷ دستگاه با استاندارد یورو ۵ و ۱۷ دستگاه با استاندارد یورو ۶) آزمایش شده است که نتیجه آن، آلودگی ۰.۴۸ گرم در هر کیلومتر بوده است.

مرسدس‌بنز، یورو ۶: ۰.۱۵ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۹) پژو: ۰.۵۲ گرم NOₓ در هر کیلومتر
15_dirty_diesels
پژو با داشتن جایگاه نهم در این لیست، بهترین عملکرد را در بین برندهای فرانسوی داشته است. ضمن اینکه عملکرد مدل‌های یورو ۶ پژو، یکی از بهترین‌ها در نتایج بررسی Which? بوده است.

پژو، یورو ۶: ۰.۱۱ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۸) کیا ۰.۵۳ گرم NOₓ در هر کیلومتر
16_dirty_diesels
کیا با ثبت آلودگی ۰.۵۳ گرم در هر کیلومتر، در جایگاه هشتم ایستاده است.

کیا، یورو ۶: ۰.۲۹ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۷) سیتروئن: ۰.۵۶ گرم NOₓ در هر کیلومتر
17_dirty_diesels
با فاصله‌ای اندک نسبت به کیا، سیتروئن را می‌بینیم که آلودگی ۰.۵۶ گرم در هر کیلومتر را ثبت کرده است.

سیتروئن، یورو ۶: ۰.۱۶ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۶) فورد: ۰.۵۸ گرم NOₓ در هر کیلومتر
18_dirty_diesels
از نظر میزان آلودگی بین مدل‌های یورو ۵ و یورو ۶ فورد، تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای وجود ندارد و مدل‌های یورو ۵ این کمپانی با اندکی آلودگی بیشتر، عدد ۰.۵۸ گرم در هر کیلومتر را از خود به جای گذاشته‌اند.

فورد، یورو ۶: ۰.۴۹ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۵) هیوندای: ۰.۶۰ گرم NOₓ در هر کیلومتر
19_dirty_diesels
هیوندای متعهد شده تا حداقل ۱۴ مدل خودرو با رویکرد زیست‌محیطی تا سال ۲۰۲۰ ارائه کند و بنابراین، می‌بایست برای بهبود این جایگاه پنجمی در لیست «آلوده‌کننده‌ترین‌ها» تلاش زیادی انجام دهد.

هیوندای، یورو ۶: ۰.۴۰ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۴) رنو: ۰.۷۳ گرم NOₓ در هر کیلومتر
20_dirty_diesels
آلودگی ناشی از ۱۶ دستگاه خودروی دیزلی رنو  تست‌شده به اندازه ۷ برابر بیشتر از مدل‌های یورو ۶ مینی بوده است. رنو در پاسخ به این ادعا می‌گوید:

گروه رنو از میانه‌های سال ۲۰۱۵ میلادی تصمیم به بهبود عملکرد سیستم‌های «ضدّ آلودگی» خود گرفته است. مدل‌هایی که توسط Which? مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از نتایج این برنامه بهینه‌سازی در رنو بی‌بهره بوده‌اند.

رنو، یورو ۶: ۰.۷۲ گرم NOₓ در هر کیلومتر

۳) لندروور: ۰.۷۸ گرم NOₓ در هر کیلومتر
21_dirty_diesels
در جایگاه سوم، لندروور قرار دارد که یکی از ۶ خودروسازی است که تنها محصولات یورو ۵ در آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۲) نیسان: ۰.۸۱ گرم NOₓ در هر کیلومتر
22_dirty_diesels
نیسان در واکنش به این نتایج می‌گوید:

ما خود را ملزم به اجرای قوانین و برآورده‌کردن معیارها در تمام بازارهایی که در آنها حضور داریم، می‌دانیم. مخصوصاً در اروپا، تمام خودروهایی از ما که در اروپا فروخته می‌شوند، استانداردهای یورو ۵ و ۶ را رعایت می‌کنند. این گزارش که به نظر می‌رسد که تغییرات بین محیط آزمایشگاه و دنیای واقعی را مدّنظر قرار داده، تفاوت‌های قابل‌توجهی را برای برندهای مختلف نشان داده است.

۱) جیپ: ۱.۷۴ گرم NOₓ در هر کیلومتر
23_dirty_diesels
جیپ به جایگاه نخست در میان آلوده‌ترین دیزل‌ها دست یافته که به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به آن ندارد. البته واکنشی نیز از طرف جیپ نسبت به این موضوع مشاهده نشده است.

منبع: motoringresearch

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (892 ديدگاه)

    افرین به جیپ اول شد البته را حل داره اونم اینگکه اگه خواستین بخرین بنزینیشو بخرین

    1. peyman

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      بابا این ماشینا چقد سوسول هستند از خودروهای داخلی خبر ندارنا در هر کیلومتر ۱۰ کیلو گرم NoX تولید مکنن

  2. Madjid

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    ???
    مرسی پدال ، عاشقشتم ?
    خوب حال بعضی ها رو گرفتی ???
    این لیست 21 عضو داره ، تا رتبه ی 17 خبری از محصولات بزرگترین خودروساز جهان و بزرگترین دیزل ساز جهان ( یعنی فولکس واگن ) نیست.

    این نشون میده محصولات دیزلی فولکس واگن چقدر نسبت به بقیه ی خودروسازان پاک و بدون آلایندگی هستند.
    که اگر به اعداد و ارقام دقت کنید میبینید آلایندگی ماشین های فولکس 5 برابر کمتر از جیپ هست.

    جیپ ، آلوده کننده ترین خودروی دیزلی و در انتهای لیست جا گرفته ???

    تا رتبه ی 10 خبری از خودروسازان آلمانی نیست. در حالی که خودروسازان امریکایی ، ژاپنی ، انگلیسی ، فرانسوی و کره ای بدترین امتیازات این لیست رو دارن.

    مرسی فولوکس …?

    1. Madjid

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      الان فولکس رتبه ی 17 هست.
      به نظرم اگر تحقیقات بیشتری انجام بشه جایگاه فولکس تغییری نخواهد کرد و همین رتبه باقی خواهد موند.
      با احتمال بسیار کمی ممکنه یه وقت 2-3 رتبه سقوط داشته باشه ،مثلا در بدترین حالت قبل از فیات قرار بگیره ، اما به نظرم اینکه اونقدر آلایندگیش بالا بره که به فورد یا جیپ برسه غیر ممکنه ???

    2. سامان اذری

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      فکنم مزدا بهترین موتورهای دیزلی رو از نظر میزان الایندگی تولید میکنه

      1. بهزاد

        ۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        میزان آلایندگی خودروهای دیزلی مزدا
        0.29 هست.
        در استاندارد آلایندگی یورو5

    3. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      داداش من نمیفهمم فازت چیه؟! خودروهای دیزلی فولکس 20تا 40برابر آلایندگی بیشتری دارن! یکی دوتا هم نیستن، 11 میلیون!

      1. Madjid

        ۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        داداش شما این « 20 تا 40 برابر آلایندگی بیشتر » رو از یه جایی شنیدی روزی صد مرتبه هر بحثی پیش بیاد تکرار می‌کنی !!!

        منظورت چیه ؟! اون « ۲۰ تا ۴۰ برابر» به اینجا چه ربطی داره ؟!؟ برای منم توضیح بده.

        این مجله خودش اومده است های آلایندگی رو انجام داده و به این اعداد رسیده. از اطلاعات یورو ۵ هم استفاده کرده. نه از یورو ۶ . وگرنه فولکس واگن با اختلاف در صد این لیست بود.

        1. Madjid

          ۹ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          راستی ویلیامز جان امیدوارم در سال ۹۶ دیگه سر این مسائل بی اهمیت و بحث های بچگانه از دست من عصبی نشی و جملاتی از قبیل:
          (( تو باز شروع کردی ک! دس بردار نیستی نه؟ ))
          یا
          (( تو اعصابمو بهم میریزی بعد میای صحبت از دوستی میکنی؟))
          رو در جواب من تایپ نکنی !! ⁩
          .
          باور کن من نمیخوام اعصاب کسی رو به هم بریزم. فقط نظر ، سلیقه و زاویه ی دیدمون با هم فرق میکنه.

          * ممنونم *

        2. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          مجید جان این 20تا 40برابر واقعیته،البته بعضی جاها 10تا 40 و بعضی جاها گفته شده 9برابر،ولی اولیو بیشتر دیدم! نکته این لیست اینجاس ک این خودرو ها بدون چک کردن وجود نرم افزار تقلب در محیط واقعی و غیر آزمایشگاه تست شده و همه ما میدونیم در خودروهای فولکس نرم افزار تقلب وجود داره.گرفتن رتبه 17 اونم با وجود نرم افزار تقلب هییچ جای خوشحالی نداره! حالا یه مشت متعصب میخوان دیس بدن بهم برام اصن مهم نی!

        3. Madjid

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          نخیر.
          شما مثکه نمیدونی که اون نرم افزار تقلب در مدل هایی بوده که میخواستن یورو 6 بگیرن ، نه یورو 5 .

    4. ahmadreza

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (253 ديدگاه)

      مجید جان اومدم اینو بگم که دیدم شما حرفمو زدین دقیقا الان دوست دارم ببینم چی میخوان بگن

  3. sina

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    فولکس با تقلبم هنوز تو این لیسته :)))

    1. sina

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2658 ديدگاه)

      و البته 4-5 تا خودروساز این لیست هم مال فولکس هستن. یه تنه داره لایه ازون رو سوراخ میکنه :)

      ولی جدا از این بحث ها ژاپنی ها بخصوص تویوتا تا یکی دو سال دیگه کامل بخش دیزلش رو حمع خواهد کرد به گفته خودش و میره سمت انرژی های پاک که اینده از ان اوناست.
      دیزل و متعلقاتش هم مال دوست دارانش.

  4. Maserati

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اینجا فقط دو خودرو ساز آمریکایی دارد که همه به آنها گیر داده اند آقای سینا چنان گفت فورد که فکر کردم رتبه دومه ولی برگشتم دیدم رتبه 6 هست

  5. ASTON

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (213 ديدگاه)

    با ترس و لرز پیج رو باز کردم زیر مجموعه های فولکس و خودش رو که دیدم داشتم پس میوفتادم گفتم الان میشیم سوژه طرطفدارهای تویوتا همین که دیدم تویوتا هم هست خیالم راحت شد

  6. ب ام و سلطان

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    چقدر این آمریکا هواش تمیزه ماشیناشون که عالی عالی دو سه نفر مارو کشته بودن دیدن اینقدر که به سلطان توهین کردین جوابتو و داد و ماشین تمیزیه لذت ببرین دوغ فراموش نشه

  7. Saman

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    بیچاره فولکس و بچه هاش با اینهمه تقلب باز هم روفوزه شدن :-P

    1. Madjid

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      فعلا که نمره ی فولوکس و بچه هاش بدون تقلب از ولوو ، بنز ، تویوتا ، ب ام و ، هوندا ، فیات ، جیپ ، فورد نیسان ، رنو ، لندرور ، هیوندای ، سیتروئن ، کیا ، پژو و واکسهال بهتره.

  8. lancer evo

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (211 ديدگاه)

    درود
    واقعا دم میتسوبیشی گرم با این الایندگی کم ،،
    این جاست ک میشه واقعا ب میتسو افرین گفت و الایندگی پایین اونو دید
    Lancer evo will be back

    1. AK_007

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      البت فک کنم will come back درستشه!

      1. Madjid

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        نه ، درست گفته.
        # ترمیناتور
        # I will be back

  9. Saied

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    واسه ایرانی خنده داره. ماشین بار کش هایه ۵۰ ساله مترو ندیدن اینا. مثلا ماک ??

  10. Mori Ca.

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    بنظر می رسه فولکس رو باید تو لیست بدشانسا اول قرار بدیم ، چون تنها قربانی واقعی این اختلاف عدده، در صورتی که کارنامه همه خرابه

  11. نوید جهرمی

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    فقط نیسان گاوی :) با این که توی این لیست میتونه اول باشه اما چیزی از ارزشاش کم نمیشه.
    ———–
    امیدوارم تمایل به خودروهای هایبریدی و برقی سریع تر از پیش بینی ها به وقوع بپیونده و بیشتر از اون امیدوارم سوخت های پاک جایگزین سوخت های فسیلی بشه(اینجور میشه به حضور موتورهای 8 سیلندر در آینده امید داشت)

  12. akrh78

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    وای که اون سیتروئن (فک کنم مدلش کاکتوس باشه) و اون جیپ (مدلشو نمیدونم) چقدر کریه و آشغالن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا