تا همین چند سال پیش، خودروهای با سوخت جایگزین یک گروه حاشیهای در بازار بودند که تعداد محدودی از مدلها را شامل میشدند. امّا امروزه، هیبریدیها تبدیل به گزینهای رایج در محصولات اکثر خودروسازان معتبر شدهاند، کاهش قیمت قابلملاحظه مدلهای الکتریکی همگام با ارزانتر تمام شدن تولید باتریها ادامه دارد و خودروهای پیل سوختی با پیشرانه هیدروژنی رفتهرفته در بازارهای سراسر دنیا ظاهر میشوند. برای آنها که میخواهند مصرف سوختهای فسیلی خود را به حداقل برسانند، هیچگاه به این اندازه در بازار گزینه وجود نداشته است. در ادامه، اطلاعات مربوط به دستهبندیهای مختلف این نوع خودروها به صورت اعداد و ارقام ارائه میشود.
۱) قیمت
- پلاگین هیبرید: ۲۷۱۰۰ دلار (تویوتا پریوس پرایم مدل ۲۰۱۷)
- هیبریدی: ۲۴۶۸۵ دلار (تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۷)
- هیدروژنی: ۵۷۵۰۰ دلار (تویوتا میرای مدل ۲۰۱۷)
- برقی: ۳۷۲۲۱ دلار (متوسط مدلهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷)
در تمام دستهبندیهای «خودروهای با سوخت جایگزین»، قیمتها با نرخ نسبتاً بالایی رو به کاهش است. قیمت مدل پلاگین هیبرید تویوتا، پریوس پرایم از ۲۷ هزار و ۱۰۰ دلار آغاز میشود. بهینهسازی هزینهها همراه با ارتقای تکنولوژی تولید از این موضوع حکایت دارد که این تنها یک شروع برای تولید مدلهای مقرونبهصرفه از این نوع است. در گزارشی تازه از شورای حفاظت منابع طبیعی امریکا (NRDC) پیشبینی شده که در دهه آینده، روند نزولی قیمت تمامشده باتریها ادامه داشته باشد و در نتیجه، خودروهای الکتریکی به یک سطح دستیافتنی برای تعداد بیشتری از مشتریان برسند. مزایای این نوع خودروها نیز نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. به عنوان مثال مدل هیدروژنی تویوتا میرای با ۳ سال سوخت رایگان و ۵ هزار دلار تخفیف در کالیفرنیای امریکا عرضه میشود.
۲) هزینه رانندگی در مسافت ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) بر اساس برآوردهای EPA
- پلاگین هیبرید: ۲.۵۱ دلار
- هیبریدی: ۴.۳۴ دلار
- هیدروژنی: ۸.۳۰ دلار
- برقی: ۴.۰۰ دلار
کاهش آلودگی کربنی اتومبیل تنها بخشی از مزایایی است که موجب تمایل رانندگان به کمکردن مصرف سوختهای فسیلی میشود. امّا استفاده از خودروهای سبز باعث میشود که در هزینههای تعداد زیادی از رانندگان نیز صرفهجویی شود. در حالی که متغیرهای زیادی در هزینههای رانندگی مؤثر هستند، در مورد مدلهای با سوخت جایگزین باید با اطمینان گفت که این نوع خودروها کمتر در معرض نوسانات قیمت بنزین هستند.
۳) بازدهی (مصرف سوخت یا مصرف سوخت معادل در هر ۱۰۰ کیلومتر)
- پلاگین هیبرید: ۱.۷۷ لیتر معادل به صورت ترکیبی، ۴.۳۶ لیتر به صورت ترکیبی
- هیبریدی: ۴.۳۶ لیتر به صورت ترکیبی
- هیدروژنی: ۳.۵۱ لیتر معادل
- برقی: ۱.۹۳ لیتر معادل
علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، هیچچیز مانند تخمینهای بازدهی سازمان حفاظت محیط زیست امریکا بر ارزش خودورهای با سوخت جایگزین نمیافزاید. همگام با رشد و بلوغ تکنولوژی، این وسایل نقلیه پیل سوختی هستند که میتوانند فواصل خالی را در این زمینه پُر کنند.
۴) دسترسی به ایستگاههای سوختگیری (امریکا، دادههای وزارت انرژی)
- پلاگین هیبرید: ۱۸۲ هزار و ۸۷۸ ایستگاه (پمپ بنزینهای عمومی و ایستگاههای شارژ الکتریکی)
- هیبریدی: ۱۶۷ هزار و ۵۳۱ ایستگاه (پمپ بنزینهای عمومی)
- هیدروژنی: ۳۳ ایستگاه
- برقی: ۱۵ هزار و ۴۶۴ ایستگاه (۴۰۶۳۰ درگاه شارژ) تا تاریخ ۷ فوریه ۲۰۱۷
توسعه زیرساختهای جدید یکی از بزرگترین موانع بر سر راه خودروسازان و مشتریان آنها برای استفاده از سوختهای جایگزین است. این در حالی است که همکاریهای دولت با بخش خصوصی، نظیر آنچه در ژاپن و آلمان اتفاق میافتد، ثابت کرده که میتواند در ساخت سیستمهای جدید برای زیرساختهای سوختگیری هیدروژن مفید باشد. در حال حاضر، ساخت تعداد بیشتری از ایستگاهها برای کالیفرنیا برنامهریزی شدهاند و یک شبکه گستردهتر با فواصل دورتر در آیندهای نزدیک درنظر گرفته شده است.
۵) بُرد مسافت
- پلاگین هیبرید: ۱۰۳۰ کیلومتر
- هیبریدی: ۹۴۶ تا ۱۰۱۹ کیلومتر
- هیدروژنی: ۵۰۲ کیلومتر
- برقی: ۱۹۱ کیلومتر
یکی از نگرانیهای اصلی اکثر رانندگانی که از وسایل نقلیه با سوخت جایگزین استفاده میکنند، حداکثر شعاع مسافتی است که میتوانند با یک بار شارژ باتریها یا سوختگیری کامل مدلهای هیبریدی و هیدروژنی طی کنند. در همین حال، همراه کاهش مستمر قیمت این تکنولوژیها، دامنه مسافت و راندمان این خودروها روندی صعودی پیدا کرده است. به عنوان مثال، پریوس پرایم ۲۰۱۷ با ترکیب مهندسی سبکوزن و یک پیشرانه هیبریدی فوقبهینه، مرزهای قابلیت وسایل نقلیه پلاگین هیبرید را جابجا نموده است.
۶) زمان سوختگیری یا شارژ دوباره
- پلاگین هیبرید: کمتر از ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه با استفاده از یک درگاه برق استاندارد ۱۱۰/ ۱۲۰ ولتی، حدود ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه با استفاده از یک ایستگاه شارژ عمومی ۲۴۰ ولت.
- هیبریدی: سوختگیری کامل در عرض ۵ دقیقه.
- هیدروژنی: حدود ۵ دقیقه برای سوختگیری کامل.
- برقی: به طور متوسط ۵.۸ ساعت با درگاه ۲۲۰ / ۲۴۰ ولتی و ۲۱ ساعت با درگاه ۱۱۰ / ۱۲۰ ولتی.
مانند سایر زمینههای متربط با وسایل نقلیه سوخت جایگزین، شرایط در سوختگیری و شارژ دوباره نیز به سرعت در حال تغییر است. در حالی که رانندگان هنوز هم با استفاده از برق خانگی، زمان زیادی را صرف شارژ خودروهایشان میکنند، ولی تکنولوژی و زیرساختهای موجود برای ایستگاههای شارژ سریع توسط برخی سازندگان ارائه شده است و وسایل نقلیه الکتریکی به این وسیله میتوانند در کمتر از یک ساعت شارژ شوند. امّا وسایل نقلیهای که از پیشرانه پیل سوختی هیدروژنی استفاده میکنند، از جمله تویوتا میرای، در زمینه سوختگیری دارای زمانی مشابه وسایل نقلیه بنزینی معمولی هستند؛ آن هم بدون آن که بوی ناخوشایند بنزین را به همراه داشته باشند.
۷) قدرت پیشرانه
- پلاگین هیبرید: ۱۲۱ اسببخار
- هیبریدی: ۹۵ اسببخار
- هیدروژنی: ۱۵۱ اسببخار
- برقی: ۱۲۰ اسببخار
همراه با تغییر سوخت پیشرانهها، مفاهیم مرتبط با اسببخار نیز تغییر کرده است. در حالی که قبلاً وسایل نقلیه سنگین به قدرتهای بالایی احتیاج داشتهاند، امّا خودروهای با سوخت جایگزین امروزی سبکتر هستند و بنابراین با سطح قدرت کمتر، عملکرد مناسبی در حرکت خواهند داشت.
۸) شتابگیری (صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت، بر اساس تست مجله Car and Driver)
- پلاگین هیبرید: ۱۰.۹ ثانیه
- هیبریدی: ۱۰.۵ ثانیه
- هیدروژنی: ۹.۰ ثانیه
- برقی: ۹.۶ ثانیه
در حالی که شتابگیری و صفر تا صد از موضوعات داغ بین علاقهمندان دنیای خودرو به شمار میرود، امّا برای بسیاری از رانندگان این پارامتر نشاندهنده این است که خودروی مذکور چگونه میتواند در عمل و در مواقعی مانند پیوستن به ترافیک بزرگراه، به سرعت مناسب برسد.
منبع: roadandtrack
تهران
۲۹ بهمن ۱۳۹۵دوستان خودرو های هیبرید تو ایران تعرفه کمتری دارن برا واردات؟؟
كوروش
۲۹ بهمن ۱۳۹۵۴ درصد گمرک
۱۲ درصد مالیات + هزینه اسقاط و پلاک
در کل کمتر از مدل های معمولی ولی وارداتشان انحصاری است
Ace
۲۹ بهمن ۱۳۹۵امیدوارم سوخت های پاک زود جایگزین بشن تا از شر این همه دود و آلایندگی و … خلاص بشیم.
xan
۲۹ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز فقط جهت اطلاع بگم ، از اونجایی که برق کشورمون با سوخت فسیلی تامین میشه یه خودروی برقی هیچ مزیتی برامون نداره. اتفاقا چون نیروگاههای برقمون خیلی داغونن و راندمان خیلی پایینی دارن ( نسبت به یه موتور خوب امروزی) این خودروهای برقی مفید که نیستن هیچ خیلی هم مضرن. در حال حاضر بهترین کار برای کاهش خیلی زیاد آلودگی جمع کردن خودروهای کاربراتی و درب داغون قدیمی و حتی جدیداس. که میتونه راحت 3/4 الودگی رو کاهش بده. ارزونترین راه هم هست. متاسفانه مسولین فقط شعار میدن و هیچ کاری نمیکنن و گاهی هم از یه شرکت تولید کننده خودرو برقی به خاطر پول حمایت میکنن وگرنه حقیقت چیز دیگه اییه ….
Ace
۲۹ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز
من نگفتم ایران
من نگفتم الکتریسیته ، گفتم سوخت پاک .
در ضمن ، کره ی زمین یک سیستم به هم متصل و یکپارچه داره.
اگر مردم فرانسه هم از خودروهای الکتریکی استفاده کنن باز هم برای مردم ایران بهتر از هیچ چی هست.
دلیل این همه خشکسالی که تو این 20 سال شروع شده همین گاز های آلاینده هست که کشور های دنیا به جو زمین فرستادن.
میلاد
۳۰ بهمن ۱۳۹۵xan سخن شما درباره تولید برق درسته که نیروگاه ها باید سوخت بسوزونن تا برق تولید کنن ولی کشورهای اروپایی از انرژی های بازیاب شدنی و ا ت م ی برای تولید برق سود میبرن (ای کاش ما هم در این چند سال به جای فکر تولید ب.ا روی تولید برق سرمایه گزاری میکردیم).
ولی باز هم با همین نیروگاه های فرسوده هم اگه خودروها برقی بشن میشه به پاک شدن هوا امید وار بود چونکه سرچشمه آلودگی که آلودگی رو تولید میکنه دیگه در شهر هایی که مشکل آلودگی دارن نیستن.
حمیدرضا
۲۹ بهمن ۱۳۹۵اگر درست از خودروهای برقی حمایت بشه قطعا این مدل ها در ایران بسیار موفق خواهند بود خصوصا که برق معمولی ما 220 ولت هست و نسبت به برق باقی کشورها ولتاژ بالاتری داره پس زمان شارژ باطری ها با برق خانگی خیلی کم تر میشه ولی بازهم نیاز به شارژ سریع هست به هر صورت اگر ما نمی خواهیم در جهان عقب بمونیم باید بجنبیم مگر اینکه مثل تموم این سالها بخواهیم با عزت و افتخار رو پای خودمون در جا بزنیم
كوروش
۲۹ بهمن ۱۳۹۵بقیه صحبتتان درست ولی شارژ خودرو ربطی به ولتاژ کشور ندارد :)
حسین
۲۹ بهمن ۱۳۹۵فرق پلاگین هیبریدی با هیبریدی چیه؟
این ماشین هایی که یه موتور برقی هم دارن اما با قدرت موتور فقط شارژ میشن ، کدومن؟
mehran.Jy
۲۹ بهمن ۱۳۹۵پلاگین هیبرید موتور الکتریکی قوی تر و باتری بزرگ تری دارن و هم باک بنزین داره، هم میشه مستقیم شارژش کرد. ولی هیبرید فقط باک بنزین داره و موتور الکتریکی با موتور درونسوز و باز یابی نیروی ترمزشارژ میشن. پلاگین هیبرید ها حالت فقط الکتریکی دارن،اما هیبریدی ها ندارن