شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در سگمنت های مختلف را در سه ماهه اول مالکیت آن (پیمایش کمتر از ۴ هزار کیلومتر) منتشر نمود.
روش نمونهگیری در این تحقیق، مصاحبه از سه روش تلفنی، حضوری، و مکاتبهای با خطای نمونهگیری ۲% و فاصله اطمینان ۹۵% و بازه زمانی انجام مصاحبهها در ششماهه اول سال ۱۳۹۴ و به تعداد ۳۶۰۸۴ مصاحبه با مالکین ۶۳ مدل خودرو سواری در ایران بوده است.
برای کسانی که میتوانند بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون برای خودرو هزینه کنند، انبوهی از خودروهای وطنی و چینی مهیاست. در این میان خودروی نورسیده برلیانس h330 گیربکس دستی با امتیاز ۷۳۱ بالاتر از پارس تندر ۷۲۶ امتیازی و L90 های ۷۲۴ امتیازی قرار گرفت. پایینترین امتیازات، به تیبا ۲، پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سورن تعلق گرفت. محصولات ایرانخودرو، در زمینه جمعآوری میزان رضایت مشتریان در کف جدول قرار گرفتند.
با افزایش بودجه در گروه C و خودروهای مابین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، کیا پیکانتو با امتیاز ۷۸۲ و میتسوبیشی میراژ با امتیاز ۷۶۰ قرار دارند. خودروهای چینی بقیه جدول را اشغال نموده اندذ. پایینترین رتبهها نیز از آن لیفان X60 و MVM X33 اتومات شده است.
در گروه D خودروهایی با قیمت ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون حضور دارند. در این میان کیا سراتوی دنده دستی و امجی ۳۵۰ هر دو با امتیاز ۷۵۳ در رتبههای نخست جای دارند. اما این میزان رضایت هنوز از پیشتازان ارزان قیمتتر گروه C نیز پایینتر است! لندمارک، بسترن B50 و رنو داستر نیز پاییننشینهای این گروه میباشند.
با جدا شدن از رده خودروهای میان قیمت، در گروه E خودروهایی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. رنو فلوئنس، رنو کپچر، مزدا ۳ و امجی ۶ چهار عضوی هستند که در این گروه بررسی شدهاند.
آخرین گروه مورد ارزیابی، خودروهای فراتر از ۱۲۵ میلیون تومان قیمت میباشند. هرچند تعداد زیادی خودرو را در این رده میتوان نام برد اما احتمالاً تعداد خودروهای ارزیابی شده به همین تعداد محدود بوده است. در این میان همانطور که پیش از این ذکر شد، آلفارومئو جولیتا با ۸۲۳ امتیاز اول شد.
فرزاد
۱۴ بهمن ۱۳۹۴افرین به هیوندای
Ashkan
۱۴ بهمن ۱۳۹۴امار گیری جالبیه ماشین 30 سال پیش یعنی آدما راضی هستند ازش
از اون ور عکس ماشین مزدا مدل جدیدشه که هنوز ایران نیومده
بعدش هم در خوب بودن جولیتا شکی نیست منتها تعداد دارندگان جولیتا و i40 (تازه اونم استیشن) چند نفره و بماند ولی هرچقدر تعداد افراد کمتری صاحب این خودروها باشند میانگین بهتری به دست میاد (این جا منظورم فقط i40 ـه به شخصه خودم 5 تا ازش ندیدم اونم سواری نه استیشن )
به نظرم جولیتا و سوناتا LF خیلی منطقی هستند
البته بقیه نظر سنجی علل خصوص محصولات ویران خودرو و سایپا بیشتر شبیه جوکه
اون عزیزی هم که امتیازها را وارد کرده چقدر حرفه ی وارد کرده اصلآ آدم شک نمیکنه چرا تو هر کلاسی کیفیت همه ماشینا یکیه یا آمار سازی شده یا مالکای خودرو نمیان بگن ماست من ترشه
amir
۱۴ بهمن ۱۳۹۴همه جای دنیا استیشن ها طرفداران زیادی دارند چون در ایران نمیشه باهاش پز داد مردم ایران نمیپسندند
مهمان
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اصلا مدل های استیشن عرضه نمیشه که ملت بپسندن یا نپسندن
اگر همین تندر استیشن با قیمت منطقی عرضه میشد مطمئن باشید مشتری های خودشو داشت
همونطور که 405 و پراید استیشن مشتری داشتن
ولی خودروسازهای ما انقدر مشتری های ناچار به خرید مدل های محدود دارن که تیراژ زیر صد هزار تا رو اصلا قبول ندارن
Zodiac
۱۴ بهمن ۱۳۹۴عجب
Zodiac
۱۴ بهمن ۱۳۹۴نمیدونم چی فکر کردن این امار و منتشر کردن شکی تو کیفیت شرقی و غربیه به جز چین نیست اما در مورد داخلیا کلا امار نمی دادن بهتر بود ماشینهای عهد بوق دیگه نظر سنجی می خواد من خودم ماشین عهد بوق داخلی دارم صفر هم زیادی امتیاز بدی
رضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۴فقط مزدا ، مزدا یه برند معتبر و مطمئن در کلاس جهانی
احمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اصن کاریبه هیوندای و بقیه ماشین هایی که انتخاب شدن ندارم
این انتخاب از بیخ و بن مضحک و اشکال داره
مقایسه کیفیت توی یک بازار انحصاری و غیررقابتی اونقدر مضحک و بی معنی هست که ارزش نظر دادن نداره
Armin
۱۴ بهمن ۱۳۹۴یادشون رفته به مالکای تویوتا و میتسوبیشی زنگ بزنن؟؟؟!!!
مصطفی
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ای بابا
ای بابا
…
YaShar
۱۴ بهمن ۱۳۹۴احتمالا سازمان حمایت از تولید کننده! بمناسبت دهه فجر برای هر کدوم 500 نمره مثبت جایزه داده است.
رضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۴بازم با عقل جور در نمیاد , پراید 111 اون 102 امتیاز بقیه رو از کجا اورده ؟
Mohammadreza
۱۴ بهمن ۱۳۹۴با اینکه در گروه A خودروی MVM 110 در صدر قرار داره ولی نسبت به سال گذشته که در قعر جدول بود پیشرفت کیفی نداشته
این پیشرفت رو مدیون کمپانی سایپاست که بازم هم توانست بی کیفیت تر خودرو تولید کنه و خودشو در قعر گروه قرار بده
تنها چیزی که باعث افتخار سایپاست و تونسته این جایگاه رو حفظ کنه تو این سالها تولید بی کیفیت ترین ها بوده به هر حال خیلی خیلی بده خودرو های دیگه از خودروهای سایپا بی کیفیت تر باشن و این جایگاهو از این کمپانی خوش نام ایرانی بگیرن
نیما ناصری
۱۴ بهمن ۱۳۹۴رنو فلوئنس دوست داشتنیه
امير علي
۱۴ بهمن ۱۳۹۴عشقم جولیتا تا سوار نشی نمیدونی چیه هر کیو که سوار شده ازش بپرسی فقط ازش تعریف میکنه
محمدرضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۴یعنی واقعا کسی هست از گاری سازان رضایتمند هم باشه ؟!
king 918
۱۴ بهمن ۱۳۹۴پس فکر کردی نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به خدا من کسایی رو میشناسم به خدا به خدا قبول نمیکنن پانامرا از 206 بهتره حتی با عکس و فیلمی که براشون گذاشتم نتونستم بفهمونم بهشون …………..
عزیزم یه موجوداتی پیدا میشه که اصلا هیچی ولش کن ……
خسته شده
۱۴ بهمن ۱۳۹۴به نظرم فقط ماشین های بالای 100 میلیون یعنی دو گروه آخر و میشه جز ماشین حساب کرد بقیه و نمیشه اسمه ماشین روشون گذاشت حتی خود چینی ها هم سوار به روز ترین و بهترین ماشین ها میشن و این لگن آشغالی هارو نمیبینن
محسن
۱۴ بهمن ۱۳۹۴من متوجه ملاک رتبه بندی نشدم ، اصلا ملاک انتخاب این ماشینهایی که رتبه بندی شدن چیه؟
مثلا تو رنج بالای 125 اثری از تویوتا کمری نیست . یا تو 100-125 هم یاریس نیست .
یه سری از مدلها هم کلا به تعداد انگشتهای دو تا دست هم چشم کسی به جماشون منور نشده . به نظرم به هیچ وجه کارشناسی نیست . معیارشون واسه رتبه بندی دقیقا چیه ؟ جامعه آماری 36086 نفر ، اونم کسایی که تازه 4000 کیلومتر با ماشین رانندگی کردن یه مقدار عجیبه .به جای 36080 نفر همه این ماشینها رو میدادن به 10 تا کارشناس بی طرف که بشه بیشتر به صحت این آمار استناد کرد.
احمد.ف
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اصلا این آمار رضایت مندی قابل اتکا نیست، حداقل در مورد ماشینهای داخلی. چون وقتی بازار بسته است و کسی که مثلا ۳۰ میلیون داره باید با یک سری ماشین های عهد بوق که همه عین هم هستن بخره دیگه ملاکی نداره که بدونه ماشین خوب چیه که بخواد رضایتش کم و زیاد بشه. خارج که نیست رقابت باشه که طرف پنج جور ماشین قبلا رونده حالا بین اونها داره نمره میده. شما فرض کن تا حالا اسکی نرفتی، یک بار یکی ببرتت اسکی بعد یه جفت چوب اسکی بهت بده باهاش کار کنی بعد بگه که کیفیت این چوب اسکی خوب بود یا نه. خوب شما که اصلا نمی تونی تشخیص بدی که خوبه یا نه، چون مقایسه ای نداشتی.
محسن
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ایول
moein
۱۴ بهمن ۱۳۹۴خودشون تولید می کنن خودشونم نمره می دن همین جوری ***
HoSeIn
۱۴ بهمن ۱۳۹۴حیف از وقت و انرژی و سرمایه که صرف تهیه چنین آمارهای به درد نخوری تو مملکت ما بشه
علیرضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۴رنو عالی ظاهر شده.فلوینس طبق معمول اوله.کپچر هم خوب بوده.بین شاسی بلندها کولیوس.ال نود هم طبق روال همیشه.داستر هم رشد داشته
maha
۱۴ بهمن ۱۳۹۴واقعا آمار گیریمونم کیلوییه. به قول دوستمون 4 نفر تو ایران جولیتا دارن همشونم راضین.
محمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۴عجبب….همه ازکیفیت و….راضین…
اماردرست نیست…مطمعن باشید
رامین
۱۴ بهمن ۱۳۹۴این آزمون دارای اشکاله .باید مشخص باشه که تعریف رضایت مندی در خودروچیه ؟ملاکهای مورد ارزیابی کدامه؟ و حالا چرا رضایت مندی تا 4000 کیلومتر باشه چرا تا 40000 کیلومتر نباشه . این که کیفیت قطعات بهتر قابل ارزیابیه . معیار ارزیابی با توجه به کیلومتربرای هر راننده ای میتونه متفاوت باشه. برخی از برند ها مانند الفا که در کشور هم تبلیغ کمتر داره و هم خریدار کمتر این آمار و ارزیابی از کجا اومده ؟ نوع تحلیل صورت گرفته طبق کدام معیار سنجی صورت گرفته؟از کدام شاخص و برآورد آماری استفاده شده و …. کاش منبع کامل و تحلیل کامل تحقیق در سایت قرار میگرفت.
ساسان
۱۴ بهمن ۱۳۹۴مردم چی کار کنن زیر 30 میلیون جز پراید گزینه ی دیگه ای هم دارن ؟
Archi KHAN
۱۵ بهمن ۱۳۹۴عایا گزارشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران معطبر است ؟!!
احسان(احسان)
۱۵ بهمن ۱۳۹۴تا زمانی که یک موسسه امارگیری بین المللی معتبر نظرسنجی رو به صورت مستقل انجام نده تمام امارها ارزشی نداره
فرزاد
۱۵ بهمن ۱۳۹۴دوستان باید قبول کنیم چینی ها خوب پیشرفت کردن.من خودم برلیانس دارم.قبلا هم 6 تا خودرو صفر وطنی داشتم.واقعا عالیه این برلیانس.صدا ازش در نمیاد.12000 تا باهاش رفتم با روز اول فرقی نداره.یه پراید 131 اول سال 94 تحویل گرفتم واسه داخل شهر متاسفانه روی 3500 کیلومتر از بس مشکل و سر صدا داشت با 1.5 ضرر فروختمش.یعنی ایران خودرو و سایپا شدن اشغال درست کن.از پراید بگیر تا دنا.همش بی کیفیت اشغال
احمد باقری
۱۵ بهمن ۱۳۹۴عجب معیارهای درستی رو برای رضایتمندی در نظر گرفتن، آدم حال میکنه. یعنی وقتی ماشین 50 سال پیش رو با قیمت کذایی به خورد ملت میدن و طرف مجبوره بخره و تعداد فروشش بالاست، یعنی مردم رضایت دارن؟ خیلی جالبه.
امیرعلی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴واقعا آمارگیری خیلی خنده داری بود میتسوبیشی ژاپن با تیبای سایپا تقریبا در یک رده بودن…………آخ از دست این مسئولین با هوش
Reza
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ماشین های MVM از نظر کیفیتی صفر که چه عرض کنم زیر صفر هستن بنظرم این ما هستیم که اجازه میدیم یه همچین شرکت هایی بیان و تولیدات آشغالشونو تو ایران عرضه کنن این مردم هستن که نباید بزارن یه همچین شرکت هایی تو ایران فرصت عرض اندام داشته باشن…
اصغر
۱۸ بهمن ۱۳۹۴کیفیت محصولات وطنی شبیه جوکه
اینا مردم رو چی فرض کردن
مهدی
۱۹ بهمن ۱۳۹۴من مدتی با این شرکت همکاری داشتم فقط میتونم بگم:هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
یعنی یه چند تا شرکت هم باید به خود این شرکت نظارت بکنند. مثلا وزارت کار نظارت بکنه تا اونایی که میرن تو این شرکت به عنوان کارشناس فنی و … با پارتی نرن و واقعا افراد کار بلد برن و نتایج درست را ارئه بدن
این نتایج من رو یاد نمودارهای دولت قبلی انداخت
saeed
۲۲ بهمن ۱۳۹۴جالبه اصن تویوتا تو این نظرسنجی نیست
علی
۲۳ بهمن ۱۳۹۴اینا از کی نطر سنجی کردن جالبه همه از ماشینای ایرانی مینالن بعد همچین رتبه هایی هم میارن…!
داود
۳۰ بهمن ۱۳۹۴من واقعا تعجب میکنم که جک جی 5 دنده ای که قیمتی ما بین 25 تا 50 میلیون دارد هیچ موقع توی این رده بندی ها دیده نمیشه نمیدونم چرا ؟؟ بعد اقا جان اینایی که از ماشین هایی چینی بد میگن احتمالا مادر زادی سوار بنز و پورشه بودن و هستن داداش من هر کس به توان خودش ولی از حق نگذریم از ماشین های وطنی خیلی بهترن
رضا
۳ اسفند ۱۳۹۴اصلا اقا به نظر من باید تولید پراید 131رو متوقف کنن .ای بابا یعنی چی …
میدونید چند نفر جون شون رو سر همین پراید داشتن از دست دادن .
خب وقتی ارزون هست معلومه که پر فروش میشه .مثل این میمونه که اشغال بریزیم تو خیابون ها بعد از تمیزی خیابون های اروپا تعریف کنیم …
مهدي
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ام جی ۳۵۰ رو دوس دارم.نمیدونم چرا خیلی فروش نرفت تو ایران در حالی که هر کی داره خیلی راضیه