طی چهار سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۵ حدود یکسوم هایپرکارها تمام الکتریکی و یکسوم دیگر پلاگینهیبریدی خواهند شد. این برآورد در کنفرانس افتتاحیهٔ گردهمایی اسپرتسازان ایتالیایی بنام «موتور ولی فست» (Motor Valley Fest) اعلام شده است. در این گردهمایی، مهمترین اسپرتسازانی که در سراسر جهان خریدار دارند و تحسین شدهاند یعنی فراری، لامبورگینی، پاگانی، دالارا، مازراتی و دوکاتی حضور دارند. همهٔ این برندها در حال بررسی جدیدترین تکنولوژیها و ایدهها در زمینهٔ الکتریکیسازی خودروهای اسپرت، سوپراسپرتها، هایپرکارها و موتورسیکلتها هستند.
پیش از اینکه به موج الکتریکیسازی قریبالوقوعی که ایتالیاییها را فرا خواهد گرفت بپردازیم بهتر است به یک پیشبینی اشاره کنیم. پیشبینی میشود که فروش جهانی هایپرکارها (سوپراسپرتهایی با قیمت بیش از یک میلیون یورو) تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شده و از ۱۰۰۰ دستگاه کنونی به ۲ هزار دستگاه در سال برسد. در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از هایپرکارهایی که فروخته میشوند الکتریکی هستند اما طی چهار سال آینده سهم بازار آنها دو برابر شده و به ۳۰ درصد میرسد. در همین حال، فروش هایپرکارهای پلاگینهیبریدی از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته و در مقابل فروش مدلهای بنزینی سنتی از ۶۵ درصد به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
بنابراین، در عمل پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۵، حدود ۶۰ درصد از هایپرکارهایی که در سراسر جهان به فروش میرسند، بهنوعی از نیروی الکتریسیته استفاده کنند؛ اما چه دلایلی منجر به بروز این نقطهٔ عطف در دنیای هایپرکارها که از آن بهعنوان دوران سبز یاد میشود خواهد شد؟ دلیل اول افزایش ثروتمندان در جهان است یعنی کسانی که نقدینگی آنها بیش از ۳۰ میلیون دلار است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، تعداد این افراد در دنیا چهار برابر شده و از ۶۳ هزار نفر به ۲۳۸ هزار نفر رسیده که این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۳۳۰ هزار نفر خواهد رسید.
دلیل بعدی، هدف قرار دادن جوانان بهعنوان خریداران اصلی هایپرکارها است. بخش بزرگی از خریداران بالقوهٔ این خودروها که توانایی پرداخت قیمتهای بسیار بالایی دارند، از نسل جوان تشکیل شده که اغلب مجذوب قدرت، سرعت و خاص بودن هایپرکارهای الکتریکی میشوند نه جنبهٔ واقعی زیستمحیطی آنها؛ و نهایتاً قوانین آلایندگی هم یکی دیگر از دلایلی است که منجر به تولید هایپرکارهای بدون آلایندگی میشود. خب پس از اینکه نگاهی به پیشبینیهای انجام گرفته در گردهمایی موتور ولی فست داشتیم، بهتر است ببینیم نمایندگان تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در این گردهمایی در مورد خودروهای الکتریکی آینده چه نظری دارند.
لامبورگینی، استفان وینکلمن:
ما یک مسیر سه مرحلهای را دنبال میکنیم. ما هنوز به پیشرانههای درونسوز متعهدیم اما در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کل سبد محصولات لامبورگینی الکتریکیسازی خواهد شد. البته در آن خودروها پیشرانهٔ V12 تاریخی ما حفظ خواهد شد اما همهٔ آنها پلاگینهیبریدی خواهند بود و با این کار ۵۰ درصد از میزان تولید آلایندگی را کاهش خواهیم داد. اولین لامبورگینی تمام الکتریکی هم سال ۲۰۲۷ به بازار میآید. خریداران برای این خودرو آماده هستند و فکر میکنیم زمان مناسب برای عرضهٔ آن نیمهٔ دوم دههٔ جاری باشد. ما با سیان پُلی به سمت هیبریدی زدیم. ما متقاعد شدهایم که از لحاظ نسبت قدرت به وزن هم میتوانیم عملکرد بهتری نسبت به امروز داشته باشیم. ما در دو مرحله میزان آلایندگی را کاهش خواهیم داد. ازیکطرف هیبریداسیون را انجام میدهیم و مشتریان ما حتی راضیتر خواهند شد و سپس یک خودروی تمام الکتریکی خواهیم ساخت که ممکن است یک سوپراسپرت نباشد. ما تاکنون فقط خودروهای سوپراسپرت تولید نکردهایم و اوروس این را ثابت میکند؛ بنابراین از این نظر تخصص و سابقه داریم
فراری، انریکو گالیرا:
ما با یکی از چالشها برای کل صنعت خودرو مواجه هستیم. فقط فکر کنید این موضوع برای شرکتی مثل فراری که صدای پیشرانه را به یکی از عناصر اصلی در تجربهٔ رانندگی تبدیل کرده است چقدر مهم خواهد بود. از هر فنّاوریای که به بازار میآید برای بهبود محصول نهایی استفاده میشود. فرایند الکتریکیسازی هم مدتها پیش آغاز شده است. در سال ۲۰۱۳ ما لافراری را معرفی کردیم. در سال ۲۰۱۹ نیز SF90 استراداله ۱۰۰۰ اسب بخاری معرفی شد که تا ۲۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی میکند. اخیراً هم دومین محصول پلاگینهیبریدی یعنی ۲۹۶ GTB معرفی شده که در موتور ولی فست حضور دارد. همهٔ اینها یکچیز را نشان میدهد. توانایی ما در استفاده از یک تکنولوژی برای خدمت به مأموریت محصولات. برق میتواند کمک کند اما چالش بزرگ بعدی ساخت یک خودروی تمام الکتریکی است و ما میخواهیم در سال ۲۰۲۵ به آنجا برسیم. چالش بزرگ این است که بتوانیم با حفظ ویژگیهای منحصربهفرد فراری این کار را انجام دهیم
پاگانی، هوراچیو پاگانی:
تا به امروز هیچ خریداری از ما خودروی الکتریکی نخواسته است ولی ما توسعهٔ مدل جدیدی که الکتریکی خواهد بود را از ۲۰۱۸ آغاز کردهایم. برای شرکتی به کوچکی ما، این هنوز یک چالش اساسی است. من معتقدم که این انتخاب اجباری برق بهطور طبیعی حاصل نشده است. ما آگاه هستیم که باید اوضاع زمین را بهتر کنیم اما چگونگی این پروژه چیزی است که از بالا آمده است. از سیاست؛ و انتخابهای ناشی از سیاست همیشه درست نیستند؛ بنابراین اگر به برق تولیدی در ایتالیا فکر کنیم، منابع بسیار آلودهکنندهای را خواهیم یافت. من فکر میکنم با توجه به روش تولید انرژی، ما باید در مورد چگونگی تغییر این روش فکر کنیم. باید از خودروهای الکتریکی در شهرها استفاده کنیم. باید مرحلهبهمرحله پیش برویم. برای ۶-۷ سال آینده شاید یک خودروی CNG راهحلی برای مسافتهای طولانی باشد
مازراتی، فرانچسکو تونون:
ما فکر میکنیم که الکتریسیته ایدهای قوی در زمینهٔ پرفورمنس، نوآوری و پایداری دارد و فکر میکنیم مشتری آمادهای هم وجود دارد. مازراتی باید با این تغییر همراه شده و از آن برای پیشبرد طرحهای خود استفاده کند. آینده با گیبلی و لوانته اینجا است و ما بهزودی گرنتوریسموی تمام الکتریکی را ارائه خواهیم کرد. ما میخواستیم این خودرو الکتریکی باشد زیرا یک محصول نمادین برای ما است. گرنتوریسمو اولین خودروی الکتریکی مازراتی خواهد بود و پسازآن طی ۳-۴ سال بعد همهٔ مدلهای ما الکتریکیسازی میشوند زیرا این همان چیزی است که خریداران از ما میخواهند
دوکاتی، کلودیو دومنیکالی:
دوکاتی هیچ نیاز متفاوتی با فراری یا لامبورگینی ندارد. یک روند برای کاهش تولید دیاکسید کربن وجود دارد و از هر یک از ما خواسته میشود که مناسبترین پاسخ را بدهیم که الکتریسیته آمادهترین پاسخ است. البته راهحلهای دیگری هم وجود دارند که نباید فراموش شوند. مثلاً هیدروژن یا سوختهای مصنوعی که البته همهٔ اینها به چگونگی توسعهٔ تکنولوژی برای کاهش هزینههای تولید بستگی دارد. محصولات الکتریکی فوقالعاده هیجانانگیز هستند اما مشکل اصلی مخزن انرژی است. من معتقدم که در طول این دهه یک تحول رخ خواهد داد. برای دوکاتی در ابتدا هیبریداسیون و سپس حرکت به سمت موتورسیکلتهای تمام الکتریکی وجود خواهد داشت
( Only she reminds me of love )
۱۵ تیر ۱۴۰۰با اون قسمت که فراری گفته بود صدا را به یکی از ……..
والا فراری که من میدونم با تویین توربو هاش درباره صدا نمیتونه نظری بده…
این حرفشون با تویین توربو هاش خنده دار است🤣
یکی بهش بگه صدا دست تنفس طبیعی لامبورگینی است..
محمد امین
۱۵ تیر ۱۴۰۰همون تویین توربو ها هم صدای محرکه ای دارن ، بعدهم فراری چند محصول تنفس طبیعی رو داره روش کار میکنه و توی این مدت رونمایی هم کرده ، مثل ۸۱۲ و ۸۱۲ competizione
akrh78
۱۵ تیر ۱۴۰۰درسته واقعا تویین توربو فراری صدای خیلی خوبی داره
با بقیه توربو ها خیلی فرق داره
M سابق
۱۵ تیر ۱۴۰۰این کامنتتون بشدت طنزناک بود جناب
جدا از مدلایی مثل ۸۱۲ که الان رو خط تولیدن و به کل دنیا دارن اتمسفریک ساختنو یاد میدن !
حرفی که ایشون زد ریشه در تاریخ داشت گفت فراری بود که صدای موتور رو به یکی از عناصر اصلی و جذاب رانندگی تبدیل کرد زمانی که لامبو داشت رو مصرف سوخت تراکتوراش کار میکرد (با احترام به لامبورگینی بزرگ کنونی البته )
RezaRs
۱۵ تیر ۱۴۰۰به به نظرات کارشناسانه جناب رستمی
( Only she reminds me of love )
۱۵ تیر ۱۴۰۰انشاالله شما ها کارشناسان مجله تاپ گیر هستین دیگه؟!
RezaRs
۱۵ تیر ۱۴۰۰ما نیستیم شما هستید خصوصا که تاریخچه لامبو و فراری فول حفظتونه
( Only she reminds me of love )
۱۵ تیر ۱۴۰۰بله تاریخچه لامبورگینی حفظم است ولی فراری رو خیر!
RezaRs
۱۶ تیر ۱۴۰۰در خصوص مارزال حرف بزن
Nima+RST
۱۵ تیر ۱۴۰۰بحث سر صدای ماشین دیگه عملا داره بی معنی میشه
داریم وارد عصر همه گیری خودرو های الکتریکی میشیم
شاهد خودرو هایی فوق العاده سریع، هوشمند، مدرن و زیبا ولی بی صدا یا حتی بد صدا خواهیم بود
Reza Waffen SS
۱۶ تیر ۱۴۰۰👍👍👍
Moein
۱۵ تیر ۱۴۰۰عجب گردهمایی جذابی
جمع بهترینها 😍
امیدوارم بحث الکتریکی سازی حالا حالا ها به کشور چکمه نرسه 😭
BMW
۱۵ تیر ۱۴۰۰قشنگ ترین حرفو هوراچیو پاگانی گفت (از بالا دستور میاد) از بالام دستور بیاد یعنی از یهودیا دستور اومده باز معلوم نیست چه خرابکاری می خوان تو دنیا راه بندازن این پست فطرتای نچسب!!!
Mad.z.Max
۱۵ تیر ۱۴۰۰دقیقا داشتم دنبال همین کامنت میگشتم! هوراچیو پاگانی حرف دل خیلیا رو زده
BMW
۱۵ تیر ۱۴۰۰مرسی داداش نظر لطفته ❤❤❤
شخصا از برقی شدن نمی سوزم از این می سوزم که یهودیا هر کاری می خوان تو دنیا انجام می دن و به لنگ دیگران می ندازن و هیچکی جز ما صداش در نمیاد صدای ماهم در میاد با تحریم سعی می کنن حال مارو بگیرن و بعد این تحریما باعث فقر تو کشور می شه و اگه حتی وضعتم خوب باشه با دیدن یه جامعه افسرده حالت بدترم میشه نمی دونم بلاخره کی از شر اینا خلاص می شیم ولی همچنان امیدواریم…..
( Only she reminds me of love )
۱۵ تیر ۱۴۰۰امید تهش هیچی نمیشه!……
( Only she reminds me of love )
۱۵ تیر ۱۴۰۰نزدیک ترین کَسایِ آدم هم به خودت نیش میزنن تهش …
abdi_mahdi
۲۱ تیر ۱۴۰۰شنیدم بگن تو امریکا نفوذ دارن ولی تو اروپا نه. ما هم اگه حرف از نابودیه اونا نمیزدیم درگیریا کمتر بود درضمن دلیل تحریما شد اسراییل؟! دلیل تحریما این تهدیدای موشکیمونه که هر چند وقت یه بار اماراتو عربستانو… میزنیم
Nima+RST
۱۵ تیر ۱۴۰۰همیشه هدفشون چیه؟ الانم همونه
کنترل همه چیز دست خودشون باشه
احمدعلی کمالی
۱۵ تیر ۱۴۰۰به نظرتون، چند سال دیگه خودروهای ایران تمام الکتریکی میشن؟
new RAMIN
۱۵ تیر ۱۴۰۰(((به نظرتون، چند سال دیگه خودروهای ایران تمام الکتریکی میشن؟))
همین فردا یا پس فردا !!
تارا برقی داره میاد. یه خودرو الکتریکی دیگه هم دارن میسازن…
😕😕😕
Amin
۱۵ تیر ۱۴۰۰فکر نمیکنم به این سرعت باشه، آخه زیر ساهت های خودرو های برقی در ایران هنوز به چیزی حدود ۲۰ سال توسعه نیاز دارن ، و فکر نمیکنم به این زودی ها باشه هرچند ماشیندهای برقی ساخته میشه ولی امکان استفاده ی عمومی خیلی کم هست
مهدی
۱۵ تیر ۱۴۰۰تارا برقی بیاد😑😑 والا همینطوری برق نداریم اینو دیگه کجا دلمون بزاریم
Ninja
۱۵ تیر ۱۴۰۰اره والا ما تو تهران یه 4 روز هست دو بار دو ساعت برق میره در روز
Nima+RST
۱۵ تیر ۱۴۰۰تا 2070 🤦♂️شایدم بیشتر
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۱۵ تیر ۱۴۰۰پاگانی درست میگه تولید برق و باطری انرژی آلایندگی فوق العاده زیادی تولید میکنه وقتی سال 2050 بشه زمین کثیف تر و گرم تر بشه میفهمن ماشینای بدبخت جزو کوچکی از آلایندگی بودن اصل کاری ها کار خونه ها هستن .
abdi_mahdi
۲۱ تیر ۱۴۰۰به قول خود پاگانی باید مرحله به مرحله به سمت برقی سازی پیش رفت
امیر
۱۵ تیر ۱۴۰۰به هیچ کدوم این الکتریکی شدن این ها کاری ندارم.
فقط اون جمله قرار دادن جوانان به عنوان خریداران هایپر کار ها 😦.
دیگه دوستان خودتون می دونید منظورم به چی هست.
محمد امین
۱۵ تیر ۱۴۰۰اره دیگه ،طرف میره ریماک میبینه ،میگه یا خدا صقر تا صد در فلان ثانیه برم بخر گور بابای لامبورگینی و فراری و مکلارن
Ninja
۱۵ تیر ۱۴۰۰نه حاجی مشکل اینه یه جوون تو ملت ما تو فکر اینه پراید 131 یا 111 بخره
Ninja
۱۵ تیر ۱۴۰۰هیچ کس درباره هیربرد صحبت نکرد
اما فراری لامبورگینی پاگانی و دوکاتی مازراتی همه خوب راهی رو انتخاب کردن از موتور 7 لیتر و جانشین لافراری با وی 12 و تمام برقی فراری خوشم میاد خیلی فکر کنم جذاب ترین برقی زمان بشه این فراری و جذاب ترین وی 12 فراری بشه و اون جانشین لافراری هم مدلی افسانه ای مثل لافراری انزو و 250 جی تی او بشه
لامبوگینی هم همینطور قبلا گفتم بهترین ترکیب وی 12 هیربرد هست که لامبو روش مانور میده که خیلی خوبه و ترکیبی خوب برا اونتادور کبیر و اوراکان هست
پاگانی هم عالی تمایلی به الکتریکی سازی نداره و مشتری هاش هم ازش اینو نمیخوان ولی مجبوره جهت اب شنا کنه
Ninja
۱۵ تیر ۱۴۰۰هیچ کس درباره هیربرد صحبت نکرد
منظورم اینه در باره هیدروژن صحبت نکرد
Philipp
۱۵ تیر ۱۴۰۰جناب پاگانی: از بالا دستور اومده
همین حرف برای کل این اغتشاش علیه بنزینی ها کافیه
Taha Malek
۱۵ تیر ۱۴۰۰ایول آقای پاگانی دمت گرم❤️
GT
۱۵ تیر ۱۴۰۰حرف های آقای پاگانی را باید با طلا نوشت 👌
Ninja
۱۵ تیر ۱۴۰۰هیییی
باور کن اگه انزو و فروچیو هم زنده بودن همین حرف رو میزدن
SF90 STRADALE
۱۵ تیر ۱۴۰۰مهد سوپر اسپرت های دنیا رو نباید برق بگیره
ریشه صنعت خودرو همین درون سوزها هستن
به خدا حیفه این برندهای افسانه ای و بزرگ الکتریکی بشن
امیدوارم تا جایی که ممکنه مقاومت کنن
akrh78
۱۵ تیر ۱۴۰۰دهن هوراچیو پاگانی رو باید طلا گرفت
سیاستمدارا 10-20 سال دیگه پیامد این جنون الکتریکی رو میفهمن
وقتی تو تامین برق و زیرساخت شبکه توزیع بمونن میفهمین چه غلطی کردن
تازه اگر بخاطر تامین همون برق الودگی بیشتری تولید نکنن
Philipp
۱۵ تیر ۱۴۰۰دست سیاستمدارا نیست دست ابر سرمایه داراس
سورنا
۱۵ تیر ۱۴۰۰نمیدونم چرا دست خودم نیست هر جایی که لامبورگینی هست دیگه بقیرو نمیبینم
شاهین
۱۵ تیر ۱۴۰۰ولی خدایی دیگه فراری صدای اتمسفریک نمیده این چند سال اخیر
تنها محصولش 812 هست که اونم تولیدش واسه چند سال پیشه و محصولات جدیدش همه صدای جاروبرقی میدن
لامبو هم خیلی سوسکی اشاره کرد به اینکه در آینده فقط موتور 12 سیلندرشو نگه میداره و انگار بقیه محصولاتش میخواد 6 و 8 سیلندر هیبریدی بشه
UNAS
۱۶ تیر ۱۴۰۰یعنی فراری، لامبورگینی، پاگانی، دالارا، مازراتی و دوکاتی حضور دارند.
دالارا دیگه کیه ؟؟
R
۱۶ تیر ۱۴۰۰قشنگ از حرفاشون مشخصه هیچکدوم راضی نیستن فقط مجبورن….
تف به این سیاست مدارا