چشم انداز

امن‌ترین خودروهای جمع‌وجور سال 2015

در چند دههٔ گذشته خودروهای ولوو سمبل خودروهای ایمن بودند اما امروزه کمپانی‌های دیگر نیز به این استاندارد رسیده‌اند و هر خودروی جدیدی که وارد بازار می‌شود از تست‌های تصادف سربلند بیرون می‌آید.
حالا برای حفظ امنیت دیگر نیازی به خرید خودروهای لوکس یا خودروهای بزرگ نیست. شرکت IIHS با ارزیابی دقیق امنیت تعداد زیادی از خودروهای سایز متوسط را تأیید کرد. در این زمینه حتی خودروهای هوندا فیت و شورولت اسپارک نشان دادند که خودروهای کوچک هم می‌توانند این استاندارد را داشته باشند.

شرکت IIHS که یکی از دقیق‌ترین سازمان‌های ارزیابی ایمنی خودرویی است جدیدترین خودروهای کامپکت را مورد بررسی قرار داده است. این بررسی شامل تست‌های تصادف از ناحیه کوچک جلو یا همپوشانی کوچک، استحکام سقف، برخورد از کنار و … است.

IIHS Compact Car Safety
IIHS Compact Car Safety
خودروهای کلاس C که از مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروها هستند، طراحی و مصرف سوخت مناسبی دارند و محبوب‌ترین کلاس خودرویی محسوب می‌شوند. اما آیا این خودروها ایمن هستند؟ در ادامه امن‌ترین خودروهای کامپکت یا جمع‌وجور سال ۲۰۱۵ را معرفی می‌کنیم.

یادداشت: تصاویر خودرو در این مطلب گویای نتایج حاصل نیست و نتایج با امتیازات مشخص می‌شود. خودروهایی که نشان TSP (بالاترین نشان امنیت) دریافت کردند امتیازهای خوبی در بخش تصادف (همپوشانی) متوسط از جلو و کنار، استحکام سقف و امنیت سر سرنشینان کسب کردند و امتیازهای مطلوب G و یا امتیاز قابل‌قبول A در تست دشوار تصادف (همپوشانی) کوتاه از جلو حاصل کار آنهاست. خودروهایی که بالاترین امتیاز را گرفتند نشان TSP+ دریافت کردند و علاوه بر فائق آمدن در تست‌های TSP، در تست حفاظت در مقابل تصادف از روبرو امتیازهای برتر را دریافت کردند.

۱۰. داج دارت
داج دارت که یکی از بهترین خودروهای کامپکت محسوب می‌شود (البته با توجه به فضای داخلی این خودرو، می‌توان دارت را یک خودروی سایز متوسط هم نامید) بهترین خودروی کوچکی است که کرایسلر در طول چند دههٔ گذشته تولید کرده است. این خودرو که در تریم های مختلف و با موتورهای مختلف ارائه می‌شود نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند. باوجود تریم های قدرتمند، این خودرو در تریم SRT و عملکرد بالا به فروش نمی‌رسد اما سرعت بالای تریم های مختلف در این خودرو ایمنی شما را به خطر نمی‌اندازد چراکه دارت در تست همپوشانی کوچک عملکردی قابل‌قبول داشت و در سایر تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرد.

Dodge Dart IIHS
Dodge Dart IIHS
۹. فورد فوکوس
لذت‌بخش، کارآمد و مقرون‌به‌صرفه لغاتی است که فورد فوکوس را تعریف می‌کند. این خودروی کلاس C از لحاظ تاریخی، دینامیک خودروی اسپرت را به خودروهای کامپکت بازار آورد. فوکوس که صفات محکم، بهینه و ایمن را نیز به دوش می‌کشد احساس خودرویی بزرگ را به شما القا می‌کند. این خودرو در این تست مثل داج دارت امتیاز گرفت.
Ford Focus IIHS
Ford Focus IIHS
۸. هیوندای الانترا
رقیب مستقیم خودروهای داج و فورد، هیوندای الانترا سدان است. این خودرو که برازندهٔ نشان TSP است به‌جز در همپوشانی کوچک از جلو با امتیاز قابل‌قبول (A) در سایر تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرده است. این خودرو هم مثل رقیبانش ایمنی مناسب را در کنار مصرف سوخت مناسب، گارانتی سخاوتمندانه و ارزش خرید مناسب فراهم کرده است.
Hyundai Elantra IIHS
Hyundai Elantra IIHS
۷. هوندا سیویک
کمی بالاتر از دارت، فوکوس و الانترا، مدل ریشه‌دار هوندا یعنی سیویک قرارگرفته است. این خودرو که از تمام تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرده حتی از پس تست همپوشانی کوچک از جلو هم برآمده است. با نگاه سریع به عکس تصادف این خودرو هم می‌توان فهمید که قطعات خودرو تا کمترین حد ممکن وارد کابین خودرو شده است.
Honda Civic IIHS
Honda Civic IIHS
۶. فولکس گلف
تا اینجا، این لیست خودروهایی از امریکا، ژاپن و کره جنوبی را به خود دیده است اما خودروی ششم از آلمان است. گلف شرکت فولکس‌واگن درست مثل سیویک تمام تست‌ها را با امتیاز خوب (G) پشت سر گذاشته است. این خودرو در تریم اسپرت GTI هم همین امتیازات را کسب کرد.
Volkswagen Golf IIHS
Volkswagen Golf IIHS
خودروهایی که در بالا آورده شده نشان TSP را از IIHS دریافت کرده‌اند اما امتیاز ایمنی بالاتر TSP+ هم وجود دارد. تفاوت این دو نشان در تکنولوژی‌های پیش‌گیری از تصادف است. این تکنولوژی‌ها ویژگی‌هایی مثل هشدار برخورد از جلو، ترمز و کاهش سرعت حین تصادف و… را شامل می‌شود. خودروهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در تست‌های تصادف همان امتیازات قبلی را دریافت کردند و تفاوت آنها در احتمال وقوع تصادف است.

۵. تویوتا پریوس
پرویوس که مصرف فوق‌العاده پایینی دارد خودروی بسیار ایمنی هم محسوب می‌شود. طبق گزارش IIHS این خودرو در تست دشوار همپوشانی کوچک از جلو امتیاز قابل‌قبول (A) و در سایر تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرده است با این حساب پریوس از ارزیابی دشوار و دقیق IIHS سربلند بیرون آمده است. در کنار تست تصادف اگر تکنولوژی جلوگیری از برخورد این خودرو را هم در نظر بگیریم خودرویی ایمن را مقابل خود می‌بینیم.

Toyota Prius IIHS
Toyota Prius IIHS
۴. سوبارو ایمپرزا
باوجود تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این خودرو در تصادفات نباید نگران چیزی باشید چراکه ایمپرزا هوای شما را خواهد داشت. این خودرو کامپکت که از پس تصادفات جلو، کنار و سقف به خوبی برآمده نشان TSP+ را دریافت کرده است چراکه تجهیزات اضافی این خودرو مثل سیستم EyeSight این کمپانی دنیایی از آپشن ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. ویژگی هایی مثل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از لاین و ترمزهای پیش برخورد از جمله این ویژگی‌ها هستند.
Subaru Impreza IIHS
Subaru Impreza IIHS
۳. مزدا ۳
در طی چندین سال گذشته شاهد حضور و مونتاژ نسل‌های پیشین مزدا ۳ در کشورمان بودیم. این خودرو با دینامیک پویا، طراحی داخلی پریمیوم و پیشرانه اقتصادی خودرویی محبوب محسوب می‌شود و یکی از بهترین خودروهای تولیدی سال ۲۰۱۴ است. اما با اضافه شدن ویژگی‌های جدیدی، این خودرو هم نشان TSP+ را از IIHS دریافت کرد.
Mazda3 IIHS
Mazda3 IIHS
۲. لکسس CT 200h
این لکسس هیبریدی و هاچ بک از نظر ایمنی پیشتاز کلاس خود است. لکسس CT 200h که در تمام تست‌ها امتیاز خوب (G) را دریافت کرد از سیستم پیشرفته پیش‌گیری از برخورد بهره می‌برد. هرچند وجود ۸ ایربگ مطمئن، ایمنی شما بالا می‌برد اما باوجود این سیستم احتمال تصادف و استفاده از این ایربگ ها پایین می‌آید.
Lexus CT200h IIHS
Lexus CT200h IIHS
۱. سوبارو XV کراس ترک
مسلماً سوبارو XV کراس ترک یک خودروی کامپکت نیست اما می‌توان آن را یک کراس آور جمع‌وجور دانست. در اصل این خودرو بر اساس ایمپرزا که یک سدان کوچک (یا هاچ بک) است طراحی شده است. این خودرو که مجهز به سیستم EyeSight است تمام تست‌های IIHS را با امتیاز خوب (G) پشت سر گذاشته است.
Subaru XV Crosstrek IIHS
Subaru XV Crosstrek IIHS
باوجود خودروهای ناامن در ایران، این جمله‌های شیرین حداقل در کشورمان محال به نظر می‌رسد. البته راننده، مهم‌ترین نقش را در تصادفات ایفا می‌کند اما اگر خودروهای تولید داخل ایمن‌تر بودند سهم مرگ‌ومیر در این تصادفات پایین می‌آمد. خودروهای ناامن ایران که انگشت‌شمار هم نیستند سبب شده‌اند که متاسفانه تصادفات، دومین عامل مرگ ایرانیان باشد.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. سامان از تبریز

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3204 ديدگاه)

    ایول به ژاپن که اینقدر به فکر جان مشتری هاش هستش
    راستی تیبا.زیبایی ایرانی کووووو ????

    1. سامورایی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (180 ديدگاه)

      باز هم ژاپن باز هم افتخار
      از 10تا از این ماشینا 6 تا ژاپنیه

  2. MOHAMAD TBAG

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    پس پراید کو :D

    1. هادی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (455 ديدگاه)

      پراید موقع تست تمام افراد حاضر در اونجا به ترز فجیع نابود کرد از اون موقع دیگه چیزی کسی نمیدونه و تبدیل به افسانه شد

  3. علیرضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (574 ديدگاه)

    بازم طبق معمول ژاپنیا سرآمد ایمنی هستند…

    1. رهگذر

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (345 ديدگاه)

      مثل همیشه؟؟ شماها مثل اینکه مشکل حافظه ممتئ و مزمن دارین!! تست های تویوتا یادتون رفت؟؟

  4. امیر محمد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (278 ديدگاه)

    واقا دم ژاپن گرم …
    ای کاش خودرو های ایرانی ایمن تر بودن . با این کیفیت پایین ماشیناشون منت هم میزارن سر مشتری

  5. رامکال

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (590 ديدگاه)

    فکر کنم توی ایران تندر 90 ایمنی خوبی داشته باشه.

  6. Archi khan

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2212 ديدگاه)

    افرین به ژاپن ،
    و صد افرین به هیوندا که به اینجا رسیده.
    الان میبینیم النترا هست ، در اینده ی نه چندان دوردشاهد حضور چینی ها خواهیم بود….

  7. بنتلی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    تا اونجایی که یادمه اشکودا فابیا ایمن ترین شده بود،تازه رنو زوو هم فک کنم بایدتولیست باشه،البته شاید اشتباه میکنم،
    ی چنتا سوال از دوستان داشتم:
    چرا هیچ تست تصادفی از خودروهای فوق لوکس و سوپرکار هانیست؟یعنی اهمیت نداره؟
    به نظرتون آینه بغل وچراغای سوبارو یکم زشت و قدیمی نیستن؟
    نظرتون درمورد رنو وید چیه؟برا منتاژ تو ایران خوب نیست؟

    1. سامان از تبریز

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3204 ديدگاه)

      داش من فقط تست تصادف بنز اس کلاس و sls رو تو ماشینهای گرون قیمت دیدم

      1. بنتلی

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        ممنون سامان جان،این موضوع خیلی عجیبه،هر چ قدر گرون و لوکس باشه باید تست بشه،حتی اگه برند معروفی هم باشه

        1. سعید

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (1466 ديدگاه)

          تو اینترنت بگرد کلیپای تست تصادف لوکس ها شاید باشه،تو همین سایت IIHS فیلم تست تصادف بعضی مدلای بنز،بی ام و ،آئودی،مازراتی گیبلی،کادیلاک،لکسوس و… هست،ولی از تست تصادف سوپراسپورت من فقط SLS و مورسیه لگو رو تاحالا دیدم

    2. حامد.س.61

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (85 ديدگاه)

      این یه موسسه آمریکایی هست و فقط خودرو های مجاز و دارای تیراژ بالا در آمریکا رو تست بزرگراهی میکنه و اگه خودروسازی مایل باشه میده واسش تست کنن که چون بسیار معیارهاش سخته کسی ریسک نمیکنه

      1. من

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (248 ديدگاه)

        بله نکته بسیار ظریف قضیه همین جاست که این موسسه فقط رتبه بندی ایمنی میکنه و کار انتخاب به بازار(مصرف کننده ) واگذار میشه که چون بازار رقابتی و غیر انحصاری هست قاعدتا تمایل به سمت خودرو های دارای ایمنی بالاتر میره

  8. mazaher

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (110 ديدگاه)

    سلام ژاپن با اتومبیل لکسوز غوغا کرده

  9. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    قابل توجه کسانی که متعصبانه تویوتا کرولا را در مقایسه با النترا برتر می دانند!

  10. milad

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (207 ديدگاه)

    باز هم ژاپنی ها

  11. samurai

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (624 ديدگاه)

    سامورایی همیشه سربلنده
    اینو من نمیگم همه میگن :–)

  12. بنتلی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ببخشید ربطی به موضوع نداره حرفم
    تست تصادف موستانگ رو حتما ببینید شگفت انگیزه‎ ‎

  13. luis

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (611 ديدگاه)

    جالب بود ممنون

  14. نوید جهرمی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3819 ديدگاه)

    تو این ماشینا جایگاه مزدا 3 و سوبارو نظرمو جلب کرد. خیلی جالب و تا حدودی غیر منتظره.
    و جالبه اسمی از لوکس سازان آلمانی نیس. نه سری آ بنز نه سری 1 و 2 ب ام و نه A3 آئودی
    در صورتی که تو تست یورو ان کب بالاترین امتیاز کلاسشون رو داشتن.

    1. شایان

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1340 ديدگاه)

      دقیقا میخواد سری هایه بنز بکوبه بگه ایمن نیستن در صورتی که واقعا مزحکه این گزارش واقعا مزحکه

      1. ممل

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (14 ديدگاه)

        مضحک برادر مضحک!

        1. شایان

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (1340 ديدگاه)

          داداشه گلم مزحکه نه مضحک

    2. سعید

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1466 ديدگاه)

      فقط ماشینایی که تست کردند رو اینجا رتبه بندی کردند نه همه ماشینای این کلاس رو،
      بنز کلاس A فکر کنم تو آمریکا فروخته نمیشه که تستش نکردن،چون تو سایت فروش بنز در آمریکا اثری ازش نیست

    3. مهرزاد خان

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      به خاطر اینه هیچکدوم از لوکس سازها ماشینی هم قیمت الانترا نداراند .این لیست تقریبا فقط ماشین های ارزون قیمت رو شامل شده

  15. سعید

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1466 ديدگاه)

    امن ترین خودروهای بقیه کلاس ها رو از اینجا میتونید ببینید:
    http://www.iihs.org/iihs/ratings/TSP-List

  16. بنتلی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    داش سعید عزیز،قبلا گشتم خیلی ماشین ها غایب بودن،جالب اینه تست ویرونو هم پیداکردم!
    راستی کپی ماکان هم ساخته شد(‏zotaye t700‏)
    بریم بخریم باهاش پز بدیم
    ولی برادران دلال باتعرفه ناااچیییز وسودی بسیااار اندک مارا آرزو ب دل همین کپی میکنن

  17. بنتلی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    سعید عزیز قبلا گشتم تعدادی پیدا کردم ک مهمترینش ویرون بود

  18. روح الله

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    واقعا حیف شد جای پراید ما این وسط خالیه به نظر من کارشناسانی که این خورو ها رو انتخاب کردن در حق پراید ما خیلی کم لطفی کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا