انتخاب خودروی سال 2018 موتورترند
موتورترند امسال نیز بهرسم سالهای گذشته اقدام به انتخاب خودروهای سال 2018 در سه گروه خودروی سال، اسیووی سال و تراک سال کرده است که در این قسمت خودروی سال 2018 موتورترند را معرفی میکنیم و در روزهای آینده به اسیووی سال و تراک سال هم خواهیم پرداخت. رقابت انتخاب خودروهای سال موتورترند را میتوان یکی از معتبرترین رقابتها و انتخابها در این زمینه دانست. کارشناسان و داوران این سایت جدیدترین خودروها را طی چند صد کیلومتر مورد آزمایش قرار داده و بهدقت بررسی میکنند. سال گذشته در این رقابتها به ترتیب شورلت بولت، مرسدس بنز GLC و فورد سوپردیوتی به ترتیب عناوین خودرو، اسیووی و تراک سال را کسب کردند و حال بپردازیم به خودروی سال 2018 موتورترند.
چند سال گذشته دوران جالبی برای خودروها بوده است. طی این سالها، کراساوورها و اسیوویها محبوبیتی خیرهکننده یافته و سدانها را به حاشیه راندند. توجه به مصرف سوخت بیشتر شده و از منابع انرژی جدیدی در خودروها استفاده شده است. تکنولوژیهای جدیدی در ماشینها بکار رفته که چند سال قبل حتی قابلتصور نبودند. فناوریهای رانندگی خودکار بهسرعت در حال پیشرفت هستند و به آهستگی خودروها را از کنترل صد درصد انسانی جدا میکنند. مواردی از این قبیل، از ویژگیها و رویدادهای قابلتوجه دنیای خودروسازی در سالیان اخیر بودهاند؛ اما در رقابت خودروی سال 2018 موتورترند همچنان خودروهای مختلفی از سدان و کوپه گرفته تا استیشن و مینیون حضور دارند. رقابت امسال بین 26 خودروی مختلف در 46 مدل گوناگون انجام گرفته است. در این رقابت انواع متنوعی از خودروها حضور داشتهاند. خودروهایی در کلاسهای گوناگون و با سوختهایی متفاوت. از بنزینی گرفته تا تمام الکتریکی.
از خودروهای تمام الکتریکی، امسال چهار خودرو شامل تسلا مدل 3، اسمارت فورتو EV، نیسان لیف و هیوندای آیونیک EV در رقابت حضور داشتهاند. هیوندای آیونیک و کیا نیرو نیز بهعنوان خودروهای هیبریدی شرکت کرده و تویوتا پریوس پرایم هم نمایندهٔ خودروهای پلاگینهیبریدی بوده است. از سوی دیگر، پرفروشترین سدانهای ایالاتمتحده یعنی تویوتا کمری و هوندا آکورد هردو با نسل جدید خود به رقابت امسال آمدهاند. هوندا اودیسه بهعنوان یک خودروی خانوادگی در رقابت شرکت کرده درحالیکه مرسدس بنز و آئودی هم با استیشنهای عملکردی و جذاب خود به میدان آمدهاند. در سوی دیگر خودروهای جذاب آلفارومئو جولیا، لکسس LC و هوندا سیویک تایپ R نیز برای دیگران خطونشان میکشند.
شرکتکنندگان رقابت خودروی سال 2018 موتورترند
پورشه پانامرا | لینکلن کانتیننتال |
آلفارومئو جولیا | اینفینیتی Q60 |
کیا استینگر | هوندا اودیسه |
هوندا آکورد | نیسان لیف |
تسلا مدل 3 | هیوندای آیونیک |
هوندا سیویک Si/ تایپ R | کیا نیرو |
مرسدس بنز E کلاس کوپه | تویوتا کمری |
مرسدس بنز E کلاس استیشن | ولوو V90 |
پورشه باکستر | کیا ریو |
سوبارو ایمپرزا | تویوتا پریوس پرایم |
آئودی A5 کوپه/اسپرتبک | آئودی A4 آلرود |
بامو سری 5 | هیوندای i30 |
اسمارت فورتو EV | لکسس LC |
سپس بعد از آزمایشهای فراوان، از بین این 26 خودرو و کل 46 مدل مختلف، نهایتاً هشت خودرو بهعنوان فینالیستهای رقابت خودروی سال 2018 انتخاب شدند. همهٔ این هشت خودرو لیاقت آنرا داشتند که جایزهٔ خودروی سال که همان کالیپر طلائی است را با خود به خانه ببرند اما باید یکی از آنها انتخاب میشد. این انتخابی از میان بهترینها بود که عبارتاند از:
آلفارومئو جولیا
هوندا آکورد
هوندا سیویک تایپ R
کیا ریو
کیا استینگر
لکسس LC
پورشه پانامرا
تسلا مدل 3
احتمالاً باید بجای لکسس LC500h، مدل LC500 را در بین فینالیستها قرار میگرفت اما وجود این تفکر که تویوتا رهبر فناوریهای هیبریدی است موجب شد که نهایتاً مدل هیبریدی LC500h انتخاب گردد که البته انتخاب هوشمندانهای بود و معلوم شد که نسخهٔ درستی در بین فینالیستها قرار گرفته است.
مطمئناً پانامرا توربو با قیمت پایهای نزدیک به 150 هزار دلار، خودروی گرانقیمتی محسوب میشود که شاید برای قرار گرفتن در بین فینالیستهای خودروی سال مناسب نباشد اما هنگام رانندگی با آن یعنی زمانی که افسار 550 اسب وحشی آن آزاد شده و در 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد، این قیمت بالا بهکلی فراموش میشود. بااینحال هرچند پانامرا توربو فینالیست قانونی رقابت امسال بود اما تصمیم گرفته شد که مدل 4S هم آنرا در فینال همراهی کند.
کیا استینگر همه را شگفتزده کرد. این ماشین را میتوان یکی از بهترین ساختههای کیا دانست تا جایی که مدل GT چهارچرخ محرک آن 90 تا 95 درصد بهتر از معیار کلی خودروهای کیا است. البته آئودی A5 اسپرتبک هم میتوانست جای استینگر را در بین فینالیستها بگیرد اما 30 درصد قیمت بیشتر آن موجب شد که نهایتاً سدان کوپهٔ کرهایها به فینال راه پیدا کند.
نسل جدید هوندا آکورد نیز یکی دیگر از شگفتیهای رقابت امسال بود. این خودرو نهتنها در صدر سگمنت سدانهای میان سایز خانوادگی قرار میگیرد که حتی با پیشرانهٔ 2 لیتری و گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک، از بامو 530i هم سدان اسپرت بهتری است.
تسلا مدل 3 بهعنوان جدیدترین ساختهٔ تولیدی ایلان ماسک داوران را هیجانزده کرد بخصوص که برخلاف مدلهای S و X، قیمتی ششرقمی را در آن نمیبینیم؛ اما نسخههای اولیهٔ تسلا مدل 3 از نوع فول آپشن هستند که نتیجتاً بر قیمت آن میافزاید؛ بنابراین آیا مدل 3 ارزش پرداخت 35 هزار دلار را دارد؟ جوابی برای این سؤال وجود نداشت و پس از ارزیابی فینالیستها با معیارهای کلیدی، امتیاز تسلا مدل 3 کاهش یافت.
پس از بررسی کامل فینالیستها، جلسهٔ نهایی برای انتخاب بهترین خودرو بهعنوان پیروز رقابت تشکیل شد. در این جلسه در مورد چگونگی انتخاب برنده بحث شد اما نهایتاً هیئتداوران به یک انتخاب واحد نرسیدند بهنحویکه چهار خودروی آلفارومئو جولیا، هوندا آکورد، تسلا مدل 3 و کیا استینگر مشترکاً در جایگاه اول قرار گرفتند؛ اما در پایان آلفارومئو جولیا بهعنوان خودروی سال 2018 موتورترند معرفی شد. عنوانی که واقعاً شایستگی آنرا داشت.
نگاه کوتاهی به آلفارومئو جولیا، خودروی سال 2018 موتورترند
در اعتبار برند آلفارومئو همین بس که هنری فورد، پایهگذار تولید انبوه خودرو گفت هنگامیکه من یک آلفارومئو را میبینیم، کلاهم را از سر برمیدارم. آقای فورد میدانست که چه ویژگی خاصی در ساختههای آلفا وجود دارد. این شرکتی است که انزو فراری پیش از آنکه خود تیم مسابقه تأسیس کند، مسابقه دادن را با آن آغاز کرد. حال روح محصولات پرافتخار دههٔ 60 آلفا در جولیا دمیده شده و این سدان جدید، میراث بینظیر آلفارومئو را با خود دارد. یکی از آزمایشکنندگان در مورد جولیا میگوید که جادوی خاصی در این ماشین وجود دارد. هرچند نسل کنونی بامو سری 3 هماکنون در دوران پایانی عمر خود قرار دارد اما سدان اسپرت آلمانیها هرگز رقیبی به این خوبی نداشته است.
جولیا در رقابت بسیار سختی توانست پیروز شود. همانطور که گفته شد حتی امسال بهغیراز جولیا سه خودروی دیگر شامل هوندا آکورد، تسلا مدل 3 و کیا استینگر هم توانستند به مقام اول خودروی سال دست پیدا کنند. خودروهایی که همهٔ آنها قدرتمند و شایسته هستند اما این آلفارومئو است که نهایتاً جایزه را از آن خود کرد. در اوایل سال جاری، نسخهٔ پایهٔ جولیا در رقابت بزرگ سدانهای کامپکت لوکس 2 لیتری موتورترند توانست تمامی شرکتکنندگان شامل آئودی A4، بامو سری 3، جگوار XE، لکسس IS و مرسدس بنز C کلاس را مغلوب کند. سپس مدل قدرتمند کوادروفولیو بهعنوان رقیب سرسختی برای سوپرسدانهای بامو M3، کادیلاک ATS-V و مرسدس بنز C63 AMG به میدان آمد.
و نهایتاً در رقابت بهترین خودرو برای راننده نیز جولیا که تنها سدان شرکتکننده در این رقابت بود در برابر یازده رقیب شامل اسپرتها، سوپراسپرتها و گرند توررهای ششرقمی به جایگاه قابلاحترام ششم دست پیدا کرد؛ بنابراین این سدان ایتالیایی همواره در تمامی آزمونهای موتورترند درخشیده است. به گفتهٔ آزمایشکنندگان، جولیا بهترین فرمان و بهترین شاسی را دارد. نسخهٔ کوادروفولیوی این ماشین، یک سدان آتشین است و خصوصاً در حالت رانندگی مسابقه، بسیار پرسروصدا است. این سوپرسدان در سینهٔ خود یک نیروگاه 2.9 لیتری V6 دارد که در اصل یک پیشرانهٔ هشت سیلندر فراری است که دو سیلندر آن حذف شده است. این موتور با 505 اسب بخار قدرت، جولیا را ظرف 3.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسانده و در 12.1 ثانیه آنرا از خط پایان مسافت 400 متر عبور میدهد.
اما ویژگی مهمی که منجر به کسب جایزهٔ کالیپر طلائی توسط آلفارومئو جولیا شد این است که بسیاری از خودروسازان، سدانهای عملکردی سریع و خوبی را ارائه میکنند اما در نسخههای پایه عمدتاً این ویژگیها از بین میروند درحالیکه نسخهٔ پایهٔ جولیا هرگز اینطور نیست. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ سرزنده است که 280 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین درنهایت آلفارومئو جولیا با تکیه بر ویژگیهای برجستهٔ خود توانست در نبردی سخت با بهترین خودروهای حال حاضر دنیا عنوان ارزشمند خودروی سال 2018 موتورترند را کسب کند.
مشخصات فنی
| جولیا Q2 | جولیا Q4 | جولیا QV |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر | 2.9 لیتری V6 |
تنفس | توربو | توربو | توئین توربو |
قدرت | 280 اسب بخار | 280 اسب بخار | 505 اسب بخار |
گشتاور | 415 نیوتن متر | 415 نیوتن متر | 600 نیوتن متر |
گیربکس | هشت سرعته اتوماتیک | هشت سرعته اتوماتیک | هشت سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | عقب |
طول | 4.63 متر | 4.63 متر | 4.63 متر |
وزن | 1615 کیلوگرم | 1690 کیلوگرم | 1725 کیلوگرم |
توزیع وزن | 50/50 جلو/عقب | 52/48 جلو/عقب | 53/47 جلو/عقب |
شتاب صفر تا 96 | 5.7 ثانیه | 5.4 ثانیه | 3.8 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.2 ثانیه | 14 ثانیه | 12.1 ثانیه |
مصرف سوخت | 8.7 لیتر (ترکیبی) | 9.5 (ترکیبی) | 11.8 (ترکیبی) |
حجم صندوق بار | 380 لیتر | 380 لیتر | 380 لیتر |
قیمت پایه | 40,990 دلار | 42,990 دلار | 73,595 دلار |
قیمت تستشده | 50,035 دلار | 51,490 دلار | 85,495 دلار |