آموزشچشم انداز

آشنایی با انواع فرم بدنه خودروها

بدنه خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشد. عموما می توان سبک بدنه خودروها را در تعدادی دسته بندی مختلف قرار داد. با اینحال بعضی از خودروها ممکن است در هیچ کدام از این طبقه بندیها جای نگیرند. بعضی از طبقه بندی ها نیز تداخل زیادی با هم دارند. مثلا خودروهای شاسی بلند و کراس اوور. بعضی از دسته بندی ها اکنون به هر نوع خودرویی اطلاق می شوند و از معنای اصلی خود فاصله رفته اند مثل ناچ بک.

car body styles
در اینجا می خواهیم معمول ترین دسته بندی خودروها از لحاظ شکل و فرم بدنه را به شما نشان دهیم.

range-rover 4wd
range-rover 4wd

۴×۴ یا 4WD
خودروهای دودیفرانسیل که نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می شود. این دسته بندی اخیرا با عرضه بیشتر سدان و استیشن های دو دیفرانسیل به چالش کشیده شده و دیگر نمی توان آن را طبقه بندی شکل خودروها دانست بلکه نوعی ویژگی فنی محسوب می شود. اما پیش از این ۴در۴ مترادف خودروهای شاسی بلند بیابانی یا SUV بود.

 

Buggy
Buggy

باگی (Buggy)
خودروهای ساحلی یا بیابانی حشره مانند که چرخ ها خارج از بدنه قرار می گیرند.

 

fiat500 cabrio-coach
fiat500 cabrio-coach

کابریو کوچ (Cabrio coach)
در این اتوموبیلها سقف پارچه ای جمع شو یا سانروف شیشه ای بزرگ چند تکه روی ریل حرکت کرده و باز و بسته می شوند. مانند ژیان

 

bmw m3 cabriolet
BMW m3 cabriolet

کابریولت و کانورتیبل
هر دوی این نوع عبارتها نشانگر خودروهایی هستند که سقف آنها بصورت کامل باز می شود. سقف می تواند از جنس پارچه، برزنت، چرم و یا هاردتاپ (فلز، کامپوزیت) باشد. همچنین مکانیزم باز شدن سقف هم می تواند دستی یا اتوماتیک باشد.

 

porsche 911 turbo
Porsche 911 Coupé

کوپه
خودروهای کوپه دارای دو در و سقف ثابت می باشند. درهای آنها از خودروهای سدان کشیده تر است تا مسافران عقب نیز راحتتر جابجا شوند. صندلیهای جلو نیز در انواع چهار نفره، رو به جلو تا می شوند تا بتوان به قسمت عقب راه یافت.

 

holden ute coupe utility
holden ute coupe utility

کوپه یوتیلیتی
این نوع از بدنه در واقع یک وانت با جای بار تخت و عموما دارای درب می باشد . برای ساخت این خودروها از سواری های معمول و تبدیل آنها به وانت بهره می گیرند.

 

Mazda CX-5 crossover
Mazda CX-5 crossover

کراس اوور (CUV)
معمولا با  SUV اشتباه گرفته می شود . می توان کراس اوور را خودرویی بروی پلاتفرم ماشینهای سواری اما با ویژگیهای خودروهای SUV دانست. کراس اوورها با داشتن بدنه یکپارچه نسبت به SUV که معمولا دارای شاسی جداگانه می باشند متمایز می گردند. کراس اووها بیشتر مناسب جاده و مسیرهای شهری می باشند بنابراین بسیاری از آنها تک دیفرانسیل می باشند.

 

Mustang GT-350 FastBack
Mustang GT-350 FastBack

فست بک
در این نوع بدنه سقف و شیشه و درب صندوق در یک امتداد و با شیب ملایمی به یکدیگر متصل می شوند. در صندوق و شیشه عقب نیز همراه با هم باز می شوند.

 

i30 hatchback
i30 hatchback

هاچ بک
درصندوق و شیشه عقب با یدیگر متصل بوده اما زاویه آنها با سقف زیاد است. در پشتی (در سوم یا پنجم) تلقی شده و معمولا رو به بالا باز می شود. در این خودروها سه در به مفهوم دو در در پهلوها و در سوم در عقب و پنج در به مفهوم چهار در ورودی و یک در پشتی برای بار می باشد. هاچ بک ها خودروهای سبک و جمع و جوری هستند که بواسطه ابعاد مناسب بیشتر در داخل شهرها و ترافیک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

citroen nemo combi lav
citroen nemo combi lav

LAV
خودروهایی که برای تفریحات و گردش آخر هفته (Leisure activity vehicle) طراحی شده اند. به نوعی ترکیب وانت یا مینی ون های کوچک با هاچ بک می باشند. فضای مناسب برای سرنشینان و لوازم همراه برای یک پیک نیک خارج از شهر از ضروریات این خودروهاست.

 

Limousine
Limousine

لیموزین
خودروهای سدان لوکس با فاصله بین دو محور زیاد که باعث افزایش فضا برای سرنشینان عقب و امکان نصب تجهیزات رفاهی خاص برای آنها می شود. معمولا جایگاه راننده توسط یک دیواره از قسمت سرنشینان جدا می شود.

 

chrysler town and country MPV
Chrysler town and country MPV

مینی ون MPV
نوع خاصی از ون ها با اندازه کوچکتر که بیشتر برای مصارف شخصی استفاده می شوند. معمولا دارای سه یا چهار ردیف صندلی بوده، ارتفاعی بیشتر و حجم و فضایی بیشتر از سدان و استیشن ها دارند. مینی ون ها همچنین با نام خودروهای MPV یا multi-purpose vehicles نیز شناخته می شوند.

 

nissan roox microvan
nissan roox microvan

میکرو ون
خودروهایی با ابعاد بسیار کوچکتر از مینی ون ها که خواستگاه ژاپنی دارند. این خودروهای سبک برای حمل بارهای سبک و روزانه فروشگاهها استفاده می شوند. موتور آنها نیز طبق استاندارد KEI ژاپن زیر ۱ لیتر و معمولا ۶۶۰ سی سی حجم دارد.

 

Mustang EcoBoost Notchback
Mustang EcoBoost Notchback

ناچ بک
اگر بدنه خودرو را به سه بخش موتور، کابین و صندوق تقسیم کنیم، در خودروهای ناچ بک بوضوح این سه قسمت را خواهیم دید. معمولا قسمت سوم که صندوق عقب می باشد، کوتاهتر از دو بخش دیگر است. زاویه مشخص پنجره عقب و ستون عقب با سقف نیز از ویژگیهای ماشینهای ناچ بک است. خودروهای ناچ بک می توانند با انواع سدان، کوپه یا حتی هاچ بک همپوشانی داشته باشند.

 

Ford F-350
Ford F-350

پیک آپ یا وانت
خودروهای بارکش با فضای بار تخت در پشت کابین. پیک آپ در اندازه فول سایز، یا متوسط و کوچک دسته بندی می شوند. همچنین می توان اتوموبیلها  را بر اساس فرم کابین (اسپرت، عمودی و مینی بوسی cab-forward یا دو کابین دو در یا چهار درب) و یا بر اساس فرم جای بار (کوتاه، بلند، پله ای، بدون جای بار، درب باز شو از پهلو و …) دسته بندی نمود. بعضی از انواع این خودروها دارای دو محور در عقب بوده و ظرفیت آنها نیز متفاوت است. حداقل ظرفیت وانتها از ۴۵۰ کیلوگرم و نهایت آن به ۳ تن بالغ می گردد.

 

MINI Roadster 2012
MINI Roadster 2012

رودستر-اسپایدر
خودروهای بدون سقف ثابت دو نفره که معمولا دارای سقف نرم می باشند. بیشتر این خودروها برای تفریح و لذت از رانندگی و به صورت اسپرت ساخته می شوند.

 

mercedes benz E-class sedan
mercedes benz E-class sedan

سدان-سالون
اتوموبیلی با ۴ صندلی یا بیشتر و با سقف ثابت و بصورت دو یا چهار درمی باشند. دارای ستونهای A,B و  C مشخص بوده و همانند ناچ بک ها می توان آنها را به سه باکس مجزا تقسیم کرد.

 

2012 jeep grand cherokee SUV
۲۰۱۲ jeep grand cherokee SUV

SUV
خودروهای اسپورت یوتیلیتی همانند یک استیشن واگن اما بروی یک ساختار وانت مانند و با توانایی حرکت در خارج از جاده می باشند. همه SUV ها دارای چهار چرخ متحرک (۴×۴ یا 4WD) بوده ولی در بعضی از آنها امکان انتخاب بین حالت 2WD و 4WD موجود می باشد.

 

2012 ferrari Shooting brake
۲۰۱۲ ferrari Shooting brake

شوتینگ  بریک (Shooting Brake)
در ابتدا این خودروها برای حمل افراد و لوازم باشگاههای تیراندازی مورد استفاده قرار می گرفتند. این اصطلاح امروزه برای خودروهای استیشن که به نوعی ترکیبی از یک واگن و یک کوپه هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2012 Chevrolet Cruze Wagon
۲۰۱۲ Chevrolet Cruze Wagon

استیشن واگن
اگر قسمت سوم بدنه یک ناچ بک را با فضای داخل اتاق ترکیب کنیم، یک خودرو با ظرفیت بیشتر بار یا مسافر خواهیم داشت که برخلاف انواع ناچ بک تنها به دو بخش قابل تمایز موتور و کابین قابل تقسیم است. قسمت بار از طریق در عقب یا داخل کابین قابل دسترسی است.

 

2012 dodge sprinter van
۲۰۱۲ dodge sprinter van

ون
خودروهایی با یک اتاق بزرگ و مرتفع برای حمل بار و مسافر در مقیاس متوسط. ون از عبارت caravan گرفته شده و می توان آن را وانت مسقف نیز دانست. در اروپا یا آمریکا این عبارت برای خودروهایی با اندازه های MPV تا مینی بوس استفاده می شود.

 

نامهای جایگزین و معروف:
بعضی از نامهای اختصاصی برای خودروها تبدیل به یک الگو شده اند. بعضی از خودروسازان هم برای مدلهای خاص خود از کلاسهای نامگذاری اختصاصی استفاده می کنند. در زیر به تعدادی از این نامهای معروف اشاره می کنیم.

Three box notchback
Three box notchback

Break
عبارت فرانسوی برای استیشن واگنها.

Jeep
برند آمریکایی که اینک به خودروهای SUV نیز اطلاق می شود.

Kombi-Combi
مخفف عبارت آلمانی Kombinationswagen به معنی اتومبیل ترکیبی و برای استیشن واگن ها استفاده می شود.

Minibus
برای مینی ون با ظرفیت ۱۶ تا ۲۱ نفر استفاده می شود.

Caravan/Sports Tourer
برای مینی ون ها استفاده می شود.

Touring
برای خودروهای واگن ب ام و مورد استفاده قرار می گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    عالی بود ولی در مورد کروک چیزی ننوشته بود

    1. سعید

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (43 ديدگاه)

      گفته بود دیگه همون کانورتیبل

  2. شاهین

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (112 ديدگاه)

    در ایران چراغ خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشند !!!

    1. yousef

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      تازه با تغییر سایز چراغ ها خودرو ملی هم تولید می کنن
      اصلا منظورم رانا نیس

  3. سلمان (بختیاری)

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ممنون از سایت خوبتان!

  4. yousef

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چه جالب
    یه تقسیم بندی هم از انواع پراید انواع سمند بنویسین
    آخه حیفه اینهمه طراحی داریم و شما میرین انواع خارجی هاشو توضیح می دین
    مثلا بگین آقا پراید 111 یه هاچ بک مدرنه که هیچ جا تولید نمیشه یا 132 با 131 تفاوت هایی دارن که راجبش ساعت ها باید کار بشه تا کشف شن
    اینم تولید ملی ما
    یه زمانی کنار رنج روور انگلستان داشتیم ماشین می ساختیم الان شدیم بزرگترین مونتاژور دوبل فروش
    این ظلم نیس من برا یه پینکاتو 8هزار دلاری 40 میلیون تومن پول بدم
    آقای احمدی نژاد: کدوم کارمند دولتت قدرت خریدشو داره

    1. مسعود

      ۸ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقا پیکانتو 8000 پوند هست تازه low option ترین مدلش

  5. yousef

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    راستی مرسی از سایتتون
    واقعا عالیه

  6. parthia

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    عالی بود، خیلی دنبال یک مطلب جمع و جور می گشتم

  7. محمدعلی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (172 ديدگاه)

    اینت چیه ما هم تو ایران 4 نوع ماشین داریم
    1- 4در و صندوقدار پراید
    2- 4 در و صندوقدار کمی بزرگتر پژو
    3- 2 در و باری پیکان وانت (1950)
    4- 206 جدید چینی

    حال کنید تازه همه فرم بدنه خودروهای جهان در ایران در اینا خلاصه میشن
    متوسط قیمت سالانه آنها 10.000.000 رسال هم بالا میره کاری هم به افزایش یا کاهش نرخ تورم هم نداره
    کیفیت هم به صورت شدید پایین میاد مثلا سپرهاشون الان کلا از جنس آفتابه است
    دم دولت و صنایع و … همه رو هم می بینن تا بتونن 200 سال دیگه همون خودرو ها رو دوباره تولید کنن

    فکرشو بکنین 20 قرن بعد هم نوادگان ما پراید و پژو سوار بشن اما قیمتشون 2.000.000.000.000 تومان

    زنده باد ایران خودرو و سایپا که دهن ما رو ……

  8. m.i.s

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    آفرین آفرین آفرین همینه که سایت پدالو از بقیه سایت ها جدا میکنه.
    اما من چند روز پیش ازتون خواستم راجب گشتاور و دور موتور و اسب بخار ماشین یه مقاله بزارید اما حداقل جواب هم ندادید مطمن یاشید این خواسته ی خیلی از بینندگانه.

    1. سردبیر

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (750 ديدگاه)

      سلام. پاسخ ندادن به بعضی از نظرها به معنی نادیده گرفتن آنها نیست. پیشنهادها و موضوعاتی که مطرح می شوند انشا ا… در اولین فرصت تحقیق و منتشر می شوند. دوستانی هم که می توانند در این موضوعات همکاری نمایند، لطفا ما را از دانش و تجربه خویش بی نصیب نگذارند. با سپاس

  9. سهیل 561

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    جالب بود مطلب
    فقط دوستان مطلب اصلی رو گفتن و حرفی نمونده واسه گفتن
    یه خبر خوش قرار شده هاچ بک سمند تولید بشه
    و کوپه سمند
    نگران نباشید قیمتش فرق نداره فقط یه سفر جلو مبلغش میزارن یا تعادل بازار نزدیک بشه

    1. محسن

      ۳ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      «صفر» نه «سفر»!!!

  10. tuner

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خوب بود می خواستم بدونم سوناتا جدید فست بکه یا نه

  11. MATIN

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    بی انصافی نکنید دیگه جدیدا نور بالای پرایدو میشه از داخل تغییر داد اینم میشه اسم گذاشت پراید 132چراغ تنضیم شو نسل پیشرفته و روز …به یه چی از ماشینای داخلی دقت کردید که تو اسم گذاری سعی میکنن مثل خارجیا باشن ! برام جالبه جدیدا بغل در پرشیا دیدم میزنن وی12 یعنی موتور 12 سیلندر وی شکل داره اگه کسی میدونه یعنی چی به ماام بگه این چه مدلشه !؟

    1. !

      ۳ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      منظور سوپاپشه
      12 سیلندر بوگاتی هم نداره(چرا داره)

  12. مهرداد ریاستی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام
    متشکرم از زحمات کارکنان و سردبیر محترم در گرد آوری مطالب متنوع و اطلاعاتی که واقعا این سایت رااز دیگر سایتهای مرتبط متمایز مینماید.
    دیروز از طریق گوگل با سایت شما آشنا شدم و آدرس شما را برای دوستانم فرستادم.
    همچنین از لیست قیمتهای خودرو استفاده کرده و باعث گردید یک اتومبیل بقیمت مناسب بخرم.
    ممنون و متشکر از این سایت خوبتان

  13. بهنام

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    با سلام.
    بسیار ممنون از مطالب اینچنینی.
    پیروز باشید

  14. احمد.ف

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (444 ديدگاه)

    آقا این فورد موستانگ فست بک انصافا قشنگه

  15. ARYAN

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    این که معرفی انواع کلاس ماشین هاست؟

  16. فرید ملک

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ممنون از مطلب جالبتون اما یه سوال داشتم:
    BMW X6 و BENZ CLS جزو کدوم طبقه بندی میشن؟

    1. Ahmad..F12

      ۷ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2536 ديدگاه)

      درود

      X6 : SUV Coupe

      CLS : Sedan Coupe

  17. سید علیرضا

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (250 ديدگاه)

    اناتمی محصولات ایرانی از دهه ی 80 میلادی آمده مثل 405

  18. کیوان

    ۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در ایران با یک موتور 405 یه صنعت خودروسازی راه می اندازند :D

  19. salman

    ۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام تازگی با سایتتون آشنا شدم.بسیار از این بابت خوشحالم.مطلب بسیار جالب و بصورت کاملا حرفه ای شما تقریبا به اندازه یک کتاب به اطلاعاتم اضافه کرد.بسیار متشکرم.

  20. omidhiphop

    ۱۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ممنون پدال واقعا اطلاعات مفید و عالی بود!

  21. a

    ۱۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کی میگه ماشینای ما بده؟؟؟؟
    فقط باید بلد باشی برونی.برای مثال بنزهای پلیسی که از بهترین نوعشون هستن به گرد پژو و سمندی که دست قاچاقچی ها هست نمیرسه
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  22. NAVID

    ۱۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ممنون

  23. rpg1361

    ۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با تشکر از همه فقط خواستم بگم یخورده توی نوشتارتون دقت کنین غلط املائی فراوانه!!!!!

  24. مهدی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی به دردم خورد کلی دنباله همچین سایتی بودم بلاخره پیدا شد

  25. محمد مهدی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سایپا میخواد یه ماشین جدید تولید کنه که سپر نداره اسمش میخواد بزاره سایپا 5/111 و مدل های جدید تر که مثلا یه لامپ کمتر تو چراغ جلو داره که اونم مدلش میشه 25./1112 مدل بعدی یه چراغ کمتر تو لامپهای عقب داره مدلش میشه 075/113

  26. عطاجاسمي

    ۳ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سایت خوبیه ولی مختصر توزیح داده

  27. sina

    ۲۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا اگر می شود بگویید به جه خودروهایی cuv و ccv می گویند .

  28. عرفان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    آقا دمت گرم عالی بود ..
    یه سوال؟
    کوروک ینی چی؟
    ینی همون کانورتیبل ؟

  29. علی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    سایتتون عالیه
    خیلی دوست داشتم یه سایت مثل سایت شما درباره ی تفنگ پیدا میکردم

  30. امیر خان

    ۱۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه خیلی عالی بود همیشه با کانورتیبل و کابریولت و شوتینگ بریک کراس اوور و … مشکل داشتم خیللللللللللیییییییییییییییییییییی خیییییییییییییییییییییللللللللللللللللللییییییییییییییییی عاللللللللللللللللللللللللللیییییییی بود دستتون درد نکه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا