بدنه خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشد. عموما می توان سبک بدنه خودروها را در تعدادی دسته بندی مختلف قرار داد. با اینحال بعضی از خودروها ممکن است در هیچ کدام از این طبقه بندیها جای نگیرند. بعضی از طبقه بندی ها نیز تداخل زیادی با هم دارند. مثلا خودروهای شاسی بلند و کراس اوور. بعضی از دسته بندی ها اکنون به هر نوع خودرویی اطلاق می شوند و از معنای اصلی خود فاصله رفته اند مثل ناچ بک.
در اینجا می خواهیم معمول ترین دسته بندی خودروها از لحاظ شکل و فرم بدنه را به شما نشان دهیم.
۴×۴ یا 4WD
خودروهای دودیفرانسیل که نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می شود. این دسته بندی اخیرا با عرضه بیشتر سدان و استیشن های دو دیفرانسیل به چالش کشیده شده و دیگر نمی توان آن را طبقه بندی شکل خودروها دانست بلکه نوعی ویژگی فنی محسوب می شود. اما پیش از این ۴در۴ مترادف خودروهای شاسی بلند بیابانی یا SUV بود.
باگی (Buggy)
خودروهای ساحلی یا بیابانی حشره مانند که چرخ ها خارج از بدنه قرار می گیرند.
کابریو کوچ (Cabrio coach)
در این اتوموبیلها سقف پارچه ای جمع شو یا سانروف شیشه ای بزرگ چند تکه روی ریل حرکت کرده و باز و بسته می شوند. مانند ژیان
کابریولت و کانورتیبل
هر دوی این نوع عبارتها نشانگر خودروهایی هستند که سقف آنها بصورت کامل باز می شود. سقف می تواند از جنس پارچه، برزنت، چرم و یا هاردتاپ (فلز، کامپوزیت) باشد. همچنین مکانیزم باز شدن سقف هم می تواند دستی یا اتوماتیک باشد.
کوپه
خودروهای کوپه دارای دو در و سقف ثابت می باشند. درهای آنها از خودروهای سدان کشیده تر است تا مسافران عقب نیز راحتتر جابجا شوند. صندلیهای جلو نیز در انواع چهار نفره، رو به جلو تا می شوند تا بتوان به قسمت عقب راه یافت.
کوپه یوتیلیتی
این نوع از بدنه در واقع یک وانت با جای بار تخت و عموما دارای درب می باشد . برای ساخت این خودروها از سواری های معمول و تبدیل آنها به وانت بهره می گیرند.
کراس اوور (CUV)
معمولا با SUV اشتباه گرفته می شود . می توان کراس اوور را خودرویی بروی پلاتفرم ماشینهای سواری اما با ویژگیهای خودروهای SUV دانست. کراس اوورها با داشتن بدنه یکپارچه نسبت به SUV که معمولا دارای شاسی جداگانه می باشند متمایز می گردند. کراس اووها بیشتر مناسب جاده و مسیرهای شهری می باشند بنابراین بسیاری از آنها تک دیفرانسیل می باشند.
فست بک
در این نوع بدنه سقف و شیشه و درب صندوق در یک امتداد و با شیب ملایمی به یکدیگر متصل می شوند. در صندوق و شیشه عقب نیز همراه با هم باز می شوند.
هاچ بک
درصندوق و شیشه عقب با یدیگر متصل بوده اما زاویه آنها با سقف زیاد است. در پشتی (در سوم یا پنجم) تلقی شده و معمولا رو به بالا باز می شود. در این خودروها سه در به مفهوم دو در در پهلوها و در سوم در عقب و پنج در به مفهوم چهار در ورودی و یک در پشتی برای بار می باشد. هاچ بک ها خودروهای سبک و جمع و جوری هستند که بواسطه ابعاد مناسب بیشتر در داخل شهرها و ترافیک مورد استفاده قرار می گیرند.
LAV
خودروهایی که برای تفریحات و گردش آخر هفته (Leisure activity vehicle) طراحی شده اند. به نوعی ترکیب وانت یا مینی ون های کوچک با هاچ بک می باشند. فضای مناسب برای سرنشینان و لوازم همراه برای یک پیک نیک خارج از شهر از ضروریات این خودروهاست.
لیموزین
خودروهای سدان لوکس با فاصله بین دو محور زیاد که باعث افزایش فضا برای سرنشینان عقب و امکان نصب تجهیزات رفاهی خاص برای آنها می شود. معمولا جایگاه راننده توسط یک دیواره از قسمت سرنشینان جدا می شود.
مینی ون MPV
نوع خاصی از ون ها با اندازه کوچکتر که بیشتر برای مصارف شخصی استفاده می شوند. معمولا دارای سه یا چهار ردیف صندلی بوده، ارتفاعی بیشتر و حجم و فضایی بیشتر از سدان و استیشن ها دارند. مینی ون ها همچنین با نام خودروهای MPV یا multi-purpose vehicles نیز شناخته می شوند.
میکرو ون
خودروهایی با ابعاد بسیار کوچکتر از مینی ون ها که خواستگاه ژاپنی دارند. این خودروهای سبک برای حمل بارهای سبک و روزانه فروشگاهها استفاده می شوند. موتور آنها نیز طبق استاندارد KEI ژاپن زیر ۱ لیتر و معمولا ۶۶۰ سی سی حجم دارد.
ناچ بک
اگر بدنه خودرو را به سه بخش موتور، کابین و صندوق تقسیم کنیم، در خودروهای ناچ بک بوضوح این سه قسمت را خواهیم دید. معمولا قسمت سوم که صندوق عقب می باشد، کوتاهتر از دو بخش دیگر است. زاویه مشخص پنجره عقب و ستون عقب با سقف نیز از ویژگیهای ماشینهای ناچ بک است. خودروهای ناچ بک می توانند با انواع سدان، کوپه یا حتی هاچ بک همپوشانی داشته باشند.
پیک آپ یا وانت
خودروهای بارکش با فضای بار تخت در پشت کابین. پیک آپ در اندازه فول سایز، یا متوسط و کوچک دسته بندی می شوند. همچنین می توان اتوموبیلها را بر اساس فرم کابین (اسپرت، عمودی و مینی بوسی cab-forward یا دو کابین دو در یا چهار درب) و یا بر اساس فرم جای بار (کوتاه، بلند، پله ای، بدون جای بار، درب باز شو از پهلو و …) دسته بندی نمود. بعضی از انواع این خودروها دارای دو محور در عقب بوده و ظرفیت آنها نیز متفاوت است. حداقل ظرفیت وانتها از ۴۵۰ کیلوگرم و نهایت آن به ۳ تن بالغ می گردد.
رودستر-اسپایدر
خودروهای بدون سقف ثابت دو نفره که معمولا دارای سقف نرم می باشند. بیشتر این خودروها برای تفریح و لذت از رانندگی و به صورت اسپرت ساخته می شوند.
سدان-سالون
اتوموبیلی با ۴ صندلی یا بیشتر و با سقف ثابت و بصورت دو یا چهار درمی باشند. دارای ستونهای A,B و C مشخص بوده و همانند ناچ بک ها می توان آنها را به سه باکس مجزا تقسیم کرد.
SUV
خودروهای اسپورت یوتیلیتی همانند یک استیشن واگن اما بروی یک ساختار وانت مانند و با توانایی حرکت در خارج از جاده می باشند. همه SUV ها دارای چهار چرخ متحرک (۴×۴ یا 4WD) بوده ولی در بعضی از آنها امکان انتخاب بین حالت 2WD و 4WD موجود می باشد.
شوتینگ بریک (Shooting Brake)
در ابتدا این خودروها برای حمل افراد و لوازم باشگاههای تیراندازی مورد استفاده قرار می گرفتند. این اصطلاح امروزه برای خودروهای استیشن که به نوعی ترکیبی از یک واگن و یک کوپه هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
استیشن واگن
اگر قسمت سوم بدنه یک ناچ بک را با فضای داخل اتاق ترکیب کنیم، یک خودرو با ظرفیت بیشتر بار یا مسافر خواهیم داشت که برخلاف انواع ناچ بک تنها به دو بخش قابل تمایز موتور و کابین قابل تقسیم است. قسمت بار از طریق در عقب یا داخل کابین قابل دسترسی است.
ون
خودروهایی با یک اتاق بزرگ و مرتفع برای حمل بار و مسافر در مقیاس متوسط. ون از عبارت caravan گرفته شده و می توان آن را وانت مسقف نیز دانست. در اروپا یا آمریکا این عبارت برای خودروهایی با اندازه های MPV تا مینی بوس استفاده می شود.
نامهای جایگزین و معروف:
بعضی از نامهای اختصاصی برای خودروها تبدیل به یک الگو شده اند. بعضی از خودروسازان هم برای مدلهای خاص خود از کلاسهای نامگذاری اختصاصی استفاده می کنند. در زیر به تعدادی از این نامهای معروف اشاره می کنیم.
Break
عبارت فرانسوی برای استیشن واگنها.
Jeep
برند آمریکایی که اینک به خودروهای SUV نیز اطلاق می شود.
Kombi-Combi
مخفف عبارت آلمانی Kombinationswagen به معنی اتومبیل ترکیبی و برای استیشن واگن ها استفاده می شود.
Minibus
برای مینی ون با ظرفیت ۱۶ تا ۲۱ نفر استفاده می شود.
Caravan/Sports Tourer
برای مینی ون ها استفاده می شود.
Touring
برای خودروهای واگن ب ام و مورد استفاده قرار می گیرد.
amir
۱۷ خرداد ۱۳۹۱عالی بود ولی در مورد کروک چیزی ننوشته بود
سعید
۱۹ خرداد ۱۳۹۱گفته بود دیگه همون کانورتیبل
شاهین
۱۷ خرداد ۱۳۹۱در ایران چراغ خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشند !!!
yousef
۱۷ خرداد ۱۳۹۱تازه با تغییر سایز چراغ ها خودرو ملی هم تولید می کنن
اصلا منظورم رانا نیس
سلمان (بختیاری)
۱۷ خرداد ۱۳۹۱ممنون از سایت خوبتان!
yousef
۱۷ خرداد ۱۳۹۱چه جالب
یه تقسیم بندی هم از انواع پراید انواع سمند بنویسین
آخه حیفه اینهمه طراحی داریم و شما میرین انواع خارجی هاشو توضیح می دین
مثلا بگین آقا پراید 111 یه هاچ بک مدرنه که هیچ جا تولید نمیشه یا 132 با 131 تفاوت هایی دارن که راجبش ساعت ها باید کار بشه تا کشف شن
اینم تولید ملی ما
یه زمانی کنار رنج روور انگلستان داشتیم ماشین می ساختیم الان شدیم بزرگترین مونتاژور دوبل فروش
این ظلم نیس من برا یه پینکاتو 8هزار دلاری 40 میلیون تومن پول بدم
آقای احمدی نژاد: کدوم کارمند دولتت قدرت خریدشو داره
مسعود
۸ دی ۱۳۹۳اقا پیکانتو 8000 پوند هست تازه low option ترین مدلش
yousef
۱۷ خرداد ۱۳۹۱راستی مرسی از سایتتون
واقعا عالیه
parthia
۱۹ خرداد ۱۳۹۱عالی بود، خیلی دنبال یک مطلب جمع و جور می گشتم
محمدعلی
۱۹ خرداد ۱۳۹۱اینت چیه ما هم تو ایران 4 نوع ماشین داریم
1- 4در و صندوقدار پراید
2- 4 در و صندوقدار کمی بزرگتر پژو
3- 2 در و باری پیکان وانت (1950)
4- 206 جدید چینی
حال کنید تازه همه فرم بدنه خودروهای جهان در ایران در اینا خلاصه میشن
متوسط قیمت سالانه آنها 10.000.000 رسال هم بالا میره کاری هم به افزایش یا کاهش نرخ تورم هم نداره
کیفیت هم به صورت شدید پایین میاد مثلا سپرهاشون الان کلا از جنس آفتابه است
دم دولت و صنایع و … همه رو هم می بینن تا بتونن 200 سال دیگه همون خودرو ها رو دوباره تولید کنن
فکرشو بکنین 20 قرن بعد هم نوادگان ما پراید و پژو سوار بشن اما قیمتشون 2.000.000.000.000 تومان
زنده باد ایران خودرو و سایپا که دهن ما رو ……
m.i.s
۲۰ خرداد ۱۳۹۱آفرین آفرین آفرین همینه که سایت پدالو از بقیه سایت ها جدا میکنه.
اما من چند روز پیش ازتون خواستم راجب گشتاور و دور موتور و اسب بخار ماشین یه مقاله بزارید اما حداقل جواب هم ندادید مطمن یاشید این خواسته ی خیلی از بینندگانه.
سردبیر
۲۰ خرداد ۱۳۹۱سلام. پاسخ ندادن به بعضی از نظرها به معنی نادیده گرفتن آنها نیست. پیشنهادها و موضوعاتی که مطرح می شوند انشا ا… در اولین فرصت تحقیق و منتشر می شوند. دوستانی هم که می توانند در این موضوعات همکاری نمایند، لطفا ما را از دانش و تجربه خویش بی نصیب نگذارند. با سپاس
سهیل 561
۲۰ خرداد ۱۳۹۱جالب بود مطلب
فقط دوستان مطلب اصلی رو گفتن و حرفی نمونده واسه گفتن
یه خبر خوش قرار شده هاچ بک سمند تولید بشه
و کوپه سمند
نگران نباشید قیمتش فرق نداره فقط یه سفر جلو مبلغش میزارن یا تعادل بازار نزدیک بشه
محسن
۳ تیر ۱۳۹۱«صفر» نه «سفر»!!!
tuner
۲۲ خرداد ۱۳۹۱خوب بود می خواستم بدونم سوناتا جدید فست بکه یا نه
MATIN
۲۳ خرداد ۱۳۹۱بی انصافی نکنید دیگه جدیدا نور بالای پرایدو میشه از داخل تغییر داد اینم میشه اسم گذاشت پراید 132چراغ تنضیم شو نسل پیشرفته و روز …به یه چی از ماشینای داخلی دقت کردید که تو اسم گذاری سعی میکنن مثل خارجیا باشن ! برام جالبه جدیدا بغل در پرشیا دیدم میزنن وی12 یعنی موتور 12 سیلندر وی شکل داره اگه کسی میدونه یعنی چی به ماام بگه این چه مدلشه !؟
!
۳ تیر ۱۳۹۱منظور سوپاپشه
12 سیلندر بوگاتی هم نداره(چرا داره)
مهرداد ریاستی
۲۴ خرداد ۱۳۹۱سلام
متشکرم از زحمات کارکنان و سردبیر محترم در گرد آوری مطالب متنوع و اطلاعاتی که واقعا این سایت رااز دیگر سایتهای مرتبط متمایز مینماید.
دیروز از طریق گوگل با سایت شما آشنا شدم و آدرس شما را برای دوستانم فرستادم.
همچنین از لیست قیمتهای خودرو استفاده کرده و باعث گردید یک اتومبیل بقیمت مناسب بخرم.
ممنون و متشکر از این سایت خوبتان
بهنام
۲۴ خرداد ۱۳۹۱با سلام.
بسیار ممنون از مطالب اینچنینی.
پیروز باشید
احمد.ف
۲۴ خرداد ۱۳۹۱آقا این فورد موستانگ فست بک انصافا قشنگه
ARYAN
۲۶ خرداد ۱۳۹۱این که معرفی انواع کلاس ماشین هاست؟
فرید ملک
۲۸ خرداد ۱۳۹۱ممنون از مطلب جالبتون اما یه سوال داشتم:
BMW X6 و BENZ CLS جزو کدوم طبقه بندی میشن؟
Ahmad..F12
۷ شهریور ۱۳۹۳درود
X6 : SUV Coupe
CLS : Sedan Coupe
سید علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۱اناتمی محصولات ایرانی از دهه ی 80 میلادی آمده مثل 405
کیوان
۶ تیر ۱۳۹۱در ایران با یک موتور 405 یه صنعت خودروسازی راه می اندازند :D
salman
۷ تیر ۱۳۹۱سلام تازگی با سایتتون آشنا شدم.بسیار از این بابت خوشحالم.مطلب بسیار جالب و بصورت کاملا حرفه ای شما تقریبا به اندازه یک کتاب به اطلاعاتم اضافه کرد.بسیار متشکرم.
omidhiphop
۱۲ تیر ۱۳۹۱ممنون پدال واقعا اطلاعات مفید و عالی بود!
a
۱۲ تیر ۱۳۹۱کی میگه ماشینای ما بده؟؟؟؟
فقط باید بلد باشی برونی.برای مثال بنزهای پلیسی که از بهترین نوعشون هستن به گرد پژو و سمندی که دست قاچاقچی ها هست نمیرسه
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NAVID
۱۵ تیر ۱۳۹۱ممنون
rpg1361
۱ مرداد ۱۳۹۱با تشکر از همه فقط خواستم بگم یخورده توی نوشتارتون دقت کنین غلط املائی فراوانه!!!!!
مهدی
۱۷ مرداد ۱۳۹۱خیلی به دردم خورد کلی دنباله همچین سایتی بودم بلاخره پیدا شد
محمد مهدی
۱۳ مهر ۱۳۹۱سایپا میخواد یه ماشین جدید تولید کنه که سپر نداره اسمش میخواد بزاره سایپا 5/111 و مدل های جدید تر که مثلا یه لامپ کمتر تو چراغ جلو داره که اونم مدلش میشه 25./1112 مدل بعدی یه چراغ کمتر تو لامپهای عقب داره مدلش میشه 075/113
عطاجاسمي
۳ آبان ۱۳۹۱سایت خوبیه ولی مختصر توزیح داده
sina
۲۷ دی ۱۳۹۱لطفا اگر می شود بگویید به جه خودروهایی cuv و ccv می گویند .
عرفان
۱۷ بهمن ۱۳۹۱آقا دمت گرم عالی بود ..
یه سوال؟
کوروک ینی چی؟
ینی همون کانورتیبل ؟
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۲سایتتون عالیه
خیلی دوست داشتم یه سایت مثل سایت شما درباره ی تفنگ پیدا میکردم
امیر خان
۱۸ دی ۱۳۹۲دستتون درد نکنه خیلی عالی بود همیشه با کانورتیبل و کابریولت و شوتینگ بریک کراس اوور و … مشکل داشتم خیللللللللللیییییییییییییییییییییی خیییییییییییییییییییییللللللللللللللللللییییییییییییییییی عاللللللللللللللللللللللللللیییییییی بود دستتون درد نکه.