نمایشگاه ژنو یکی از بزرگترین رویدادهای خودرویی جهان محسوب می شود. سایت left-lane نگاهی متفاوت و بدبینانه به ناامیدکنندهترین خودروهایی دارد که در این نمایشگاه رونمایی شدهاند. هرچند شاید نگاه ما با دیدگاههای آنها بسیار متفاوت باشد:
۵- سانگ یانگ تیوولی XLV
چرا در اینجا قرار دارد؟ به دلیل اینکه بازگشتی برای سانگ یانگ به اصل خود بهعنوان سازنده زشتترین خودروهای روی زمین است. تیوولی معمولی ممکن است ظاهر چندان خوبی نداشته باشد، اما حداقل یک کراس اور بسیار متناسب است و تناسب دقیقاً چیزی است که این هیولای چهار چرخه نامعقول در مورد آن به طور وحشتناکی ایراد دارد.
چرا در اینجا قرار دارد؟ این باید ضعیفترین تلاش برای تبدیل خودروهای معمولی به لوکس از زمان تلاشهای مشابه کمپانی بریتانیایی Leyland در دهه ۱۹۷۰ باشد. اگر به آنها باشد، میتوان بر روی لبهای یک خوک رژ لب کشید! ۳- فولکسواگن فیدئون
چرا در اینجا قرار دارد؟ به دلیل اینکه نمایشگر بدترین خصوصیات طراحی فولکسواگن میباشد. به جای ساخت یک خودرو با ظاهر واقعاً لوکس بر پایه پلتفرم آئودی A6، فولکسواگن تصمیم گرفته است که به آن چهره فولکسواگن جتا مدل ۲۰۱۱ را بدهد و آن را با یک منفذ هوای تقلبی در پشت چرخهای جلو تکمیل کند که به آن شباهت زیادی به یک افتضاح طراحی دیگر، یعنی لینکلن کانتیننتال جدید داده است. ۲- مازراتی لوانته
چرا در اینجا قرار دارد؟ پس از ۵ سال انتظار از زمانی که کانسپت مجلل کوبانگ به نمایش درآمد، و حتی مدت بیشتری از زمانی که کانسپت سال ۲۰۰۳ به همان نام که به همان اندازه خیرهکننده بود ارائه شد، اکنون این بهترین چیزی است که مازراتی توانسته است عرضه کند: یک کراس اور با چهرهای احمقانه و دینامیک و طراحی مشابه یک مارشمالو*ی ذوب شده! در مجموع این خودرو به نظر بیش از حد دراز و بیش از حد باریک میرسد و چرخهای زیادی کوچک هستند. کمتر ناامیدکننده بود اگر این خودرو به وسیله یک خودروساز سطح پایینتر ساخته میشد، اما نکته آزار دهنده این است که این خودرو به دست افرادی ساخته شده که پیش از این گرن توریسمو و گیبلی فوقالعاده جذاب را به ما هدیه داده بودند.
(مارشمالو: نوعی شیرینی نرم و خمیر مانند)
۱- آئودی Q2
چرا در اینجا قرار دارد؟ این فرصتی برای آئودی بود تا هنجارشکنی کند و یک خودروی کوچک بسازد که هم چهرهای خشن داشته باشد و هم به آینده طراحی آئودی اشاره کند. به جای آن، در نهایت خودرویی نهچندان جذاب و کاملاً معمولی ساخته شد؛ شیوهای از طراحی که اگر از چین میآمد مردم آن را به سخره میگرفتند و به وسیله یک ستون C بیرنگ تکمیل شده است که رنگ متفاوت آن باعث میشود که مردم تصور کنند که آئودی فراموش کرده است که قبل از نمایش خودرو، نوارهای پوشاننده را از روی خودرو بردارد. این خودرو حقیقتاً میتواند یک فرصت سوخته لقب بگیرد.
۱- پورشه ۷۱۸ باکستر
چرا در اینجا قرار دارد؟ دو دلیل کاملاً متفاوت. اول اینکه موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی را به یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر تقلیل داده است. دوم، به دلیل اینکه یک نابغه در پورشه به این نتیجه رسیده است که نام باکستر به اندازه کافی بارز نبوده است و درنتیجه نام بیمسمای ۷۱۸ را برای مدل فیسلیفت شده قرار داده است.
چرا در اینجا قرار دارد؟ این انتخاب بسیار بحثبرانگیز خواهد بود، چراکه برای بسیاری از مردم DB11 بهترین خودرو در نمایشگاه ژنو بوده است. با این وجود، برای من DB11 بهسختی تلاش میکند تا از DB9 جذاب و پر زرقوبرق متفاوت باشد. میل به حرکت رو به جلوی طراحی قابل درک است، اما جزئیات طراحی DB11 ازجمله خروجیهای هوا در پشت چرخهای جلو و یا سقف شناور ویژگی اصلی یک خودروی GT یعنی ظرافت را رد میکنند. اگر این گوشههای سخت را هموار کنند، DB11 زیبا خواهد شد، البته نه اینکه در حال حاضر خودرویی زیبا نباشد، بلکه به نظر من با وجود نزدیک شدن به هدف، این خودرو هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد.
Nima
۱۹ اسفند ۱۳۹۴خیلی ممنون از آقای رحیقی ولی با نویسنده اصلی اصلا توی هیچ کدوم وافق نیستم انگار هیچی نمیدونه.
با این که نماینده آمریکایی ها کم بود از نظر ایشون و من به آمریکایی علاقه دارم ولی به نظرم خیلی بیخود نظر داده.
ارش
۱۹ اسفند ۱۳۹۴مطلب رو نگاه کردم و بعد ماشین ها رو نگاه کردم تعجب کردم.اخه کجا این ماشینا ناامید کننده هست .یه جوری تیتر زده ناامیدکننده فک کردم از محصولات سایپا و ایرانخودرو تو نمایشگاه هست
armin
۱۹ اسفند ۱۳۹۴وقتی ما سلیقه نگارنده مطلبو میدونیم که چینی پسنده دیگه معلومه همچین مطلبی میزاره … شکر خدا میتسوبیشی تو این شو حضور نداشت وگرنه مورد لطف نگارنده محترم واقع میشد حتما :)))))
edris
۲۰ اسفند ۱۳۹۴آقا نگارنده خارجی بوده چرا نمیفهمید :| ایشون فقط ترجمه کردن
حسین
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ما یه “احمد باقری” داریم ظاهرا اونا هم دارن :)))
علي رضا
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ایول
mohsen
۲۱ اسفند ۱۳۹۴دمت گرم 5 دقیقس دارم میخندم
amir
۱۹ اسفند ۱۳۹۴اینا کجا هستند و ما کجا ؟!
وای خدا
صد افسوس…
علي رضا
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ایول
arash66
۱۹ اسفند ۱۳۹۴منبع این مطلب مزخرف کجاست ؟
نویسنده علاقه زیادی به چرندیات داشته …
Reza
۲۱ اسفند ۱۳۹۴یارو به قدری کم سواد بوده که شاهکار های طراحی امسال رو یعنی لوانته و db11 رو به باد سخره گرفته !!!??
حالا بماند که پورشه و فولکس رو هم کم ارزش و نا امید کننده دونسته?
کم مونده بود سنتناریو و شیرون رو هم بذاره خیال مارو راحت کنه ??
arash66
۱۹ اسفند ۱۳۹۴بهترِ این مطالب رو در سایت قرار ندهید، آقا سلیقه نداره، الکی ایراد میگیره …
ALiHidden
۱۹ اسفند ۱۳۹۴لامصب سلیقه نیست که :|
این فورد رو که دیدم سریع یاد کیا سورنتو نسل جدید افتادم
خیلی شبیه
ali
۱۹ اسفند ۱۳۹۴حالا همین مونده که این آقای به ظاهر کارشناس بیاد از آستون مارتین DB11 ایراد بگیره
امین
۱۹ اسفند ۱۳۹۴این نویسنده با احساسات هم وطنان ماشین باز ما بازی کرده :)
ولی باید قبول کرد که در بازار رقابتی دنیا هر ریزه کاری به ظاهر قابل چشم پوشی زیر ذره بین میره و البته می تونه یک اقدام تبلیغاتی کاملا آگاهانه در جهت تخریب رقیبان باشه
امید
۱۹ اسفند ۱۳۹۴در مورد آستون مارتین و مازراتی و کاملا با نویسنده موافقم
هرچند الان سیلی از دیسلایک ها طرفم سرازیر میشه !!!
علي
۱۹ اسفند ۱۳۹۴لطف کنند همینایی که میگن بد و افتضاحه بفرستن ایران ، همه رو سرشون که هیچ رو چشمشون میزارن. متاسفم برای نویسنده این مقاله.
مسلم
۱۹ اسفند ۱۳۹۴یه مقاله چرت همشون زیبا طراحی شدن
یوسف
۱۹ اسفند ۱۳۹۴این که نویسنده این مقاله زیاده روی کرده رو قبول دارم ولی نظرش در مورد مدل سانگ یانگ درسته، فقط کافیه یه نگاهی به نمای پشتش بندازین تا نظرمو تایید کنین.
علیرغم نمای جلوی زیبا نمای عقب بسیار زشته و مثل یه وصله ناجور و بی قواره میمونه و در واقع یه تلاش ناکام برای توسعه تیوولی به حساب میاد.
جمله نویسنده که میگه ” بازگشتی برای سانگ یانگ به اصل خود بهعنوان سازنده زشتترین خودروهای روی زمین است” کاملا تایید میکنم چون نمای عقب این ماشین فورا شما رو یاد مدل های بی نهایت زشت rodius و turismo میندازه که زشت ترین ها بین محصولات این شرکت و دنیا هستن.
بهادر
۱۹ اسفند ۱۳۹۴نویسنده این مقاله فکر کنم توی ایرانخودرو یا سایپا کار میکنه.کلا آرمان هاش تو حلقم
Amir
۱۹ اسفند ۱۳۹۴این نویسنده اگه بیاد درباره نمایشگاه ایران بگه
چی میگه!!!
علي رضا
۱۹ اسفند ۱۳۹۴” که به آن شباهت زیادی به یک افتضاح طراحی دیگر، یعنی لینکلن کانتیننتال جدید داده است.”
این دیگه خیلی مسخرهاس…یعنی لینکلن کانتیننتال زشته؟
رادین
۱۹ اسفند ۱۳۹۴الان بنظرتون ستون c در آئودی زشت نیست؟
یا بنظرتون فورد کاری و نکرده که ایرانخودرو با پژو کرد و بقول نویسنده بهش رژ زد و پرشیا لوکس بدنیا اومده.
اسم پورشه که افتضاحه…718!!!!
فولکس هم واقعا زشته.
دوستان توجه کنن نویسنده اینا رو با اونایی که فوقالعاده بوده مقایسه کرده و نگفته ماشینای بدی هستن ،فقط گفته در مقایسه با سایر محصولات حاضر اینا بد بودن،ولی دوستان میان اینارو با سمند مقایسه میکنن ،خب معلومه واس ما همینا هم آرزوس
Hamid
۱۹ اسفند ۱۳۹۴مقاله کاملا جانبدارانه و خلاف واقعیت بود.
بنتلی
۱۹ اسفند ۱۳۹۴تیوولی کانسپت جلوش ی ذره شبیه طراحی میتسو شده،پشتش هم ی ذره ناجوره،بچه بودم ی کامیون leylandدیده بودم شبیه کامیون بنزدماغ داری بود ک دماغشو عمل کرده،نمیدونستم سواری هم میزده!،درموردq2هم تقریبا موافقم،طراحی داشبوردش تکراریه و دیگه جذاب نیس(شبیه داشبوردa3هس) ستون cهم مث وصله ناجور و ناهماهنگه،ی لحظه همینو باداشبوردی شبیهa4ویک لچکی کوچیک تصور کنید خیلی بهتر میشد،استون مارتینdb11 هم بااینکه همین الان هم خیلی قشنگه و طرفدار زیادی داره ولی من انتظارم بیشر بود و دوس داشتم تو مایه های db10وکانسپت dbxباشه
بنتلی
۱۹ اسفند ۱۳۹۴تیوولی کانسپت جلوش ی ذره شبیه طراحی میتسو شده،پشتش هم ی ذره ناجوره،بچه بودم ی کامیون leylandدیده بودم شبیه کامیون بنزدماغ داری بود ک دماغشو عمل کرده،نمیدونستم سواری هم میزده!،درموردq2هم تقریبا موافقم،طراحی داشبوردش تکراریه و دیگه جذاب نیس(شبیه داشبوردa3هس) ستون cهم مث وصله ناجور و ناهماهنگه،ی لحظه همینو باداشبوردی شبیهa4ویک لچکی کوچیک تصور کنید خیلی بهتر میشد،استون مارتینdb11 هم بااینکه همین الان هم خیلی قشنگه و طرفدار زیادی داره ولی من انتظارم بیشر بود و دوس داشتم تو مایه های db10وکانسپت dbxباشه،در مورد مازراتی هم ب نظرم کانسپتش قشنگ تر بود،فرم چراغا و سپر جلوش زیادجالب نشده،پشتشم زیادی حجیمه ازطرفی یکم شبیه عقب کاین شده
Archi KHAN
۱۹ اسفند ۱۳۹۴وقتی یه خودرو تنفس طبیعی تبدیل به توربو میشه همه میگن به به و چه چه
که چه کار خوبی کرد کمپانی ، آی سوخت ارزش داره ، هوا آلوده میشد و ….
حالا که توربو اش کردن شده دلیل بدترین بودنش !!
سوما شوما بی مسما بودن عدد 718 را طبق چه عیاری سنجیدی ؟!!
اون وخت عیارسنج ات در مورد عدد مدلهایی مثل : 458 ، 911 ، 323 ، 6 ، 599 و….
چی میگه ؟!!! مسماشون خوبه ؟!!!
علیرضای عزیز زحمت ترجمه کشیدی ، دستت هم درد نکنه اما هر مطلبی را نمیخواد زحمت بکشی …
شایدم دیدی دیگه زحمتیِ کشیده شده ، تقدیم کردی !
بهرحال ممنون
فقط ژاپن
۱۹ اسفند ۱۳۹۴دوستان این شب عیدیه خندیدیم، دم نویسنده گرم داداش بازم از این فکاهی ها بنویس دور هم بخندیم، خخخخخخخ
نیما ناصری
۱۹ اسفند ۱۳۹۴از تویوتا پریوس که داره وارد میشه هم مطلب بذارید. توسط ایرتویا داره میاد
احمد باقری
۲۰ اسفند ۱۳۹۴این همه نظرات به شدت شخصی، چه خبره. حالا بعضی ها رو نسبتا درست گفته، مثلا از آئودی طراحیهای بسیار بهتری بر میاد.
F.A
۲۰ اسفند ۱۳۹۴تیوولی که اکنون در تهران تبلیغ و پیش فروش میشه ؛ به مراتب از تیوولی XLV که در نمایشگاه ژنو رونمایی شد، قشنگ تر و به روزتره!! ضمنأ رامک خودرو پدر خریدارن را در تحویل تیوولی درآورده و واقعأ رامک خودرو بدتربن و ***ترین و ***و . . . شرکت ایرانی است که روی ایران خودرو و سایپا را سفید کرده!!!
همایون
۲۰ اسفند ۱۳۹۴در مورد DB11 فوق العاده زیباست ولی DB10 جذابتر بود مخصوصا که کمتر به فورد (که تو محصولات جدیدش جلو پنجره رو کپ آستون زده)شبیه بود
یاسین
۲۰ اسفند ۱۳۹۴آغایون من نظر خاصی ندارم جز اینکه همین که این ماشینا تو نمایشگاه به نمایش در اومدن خودش شایستگی می خواسته که همگی داشتن.ولی خب این مطلب زمانی ارزش پیدا می کنه که در قبالش مطلب بهترین های نمایشگاه،رو بذارند بعد ما به قیاس و مقایسه و نظر خواهی بپردازیم.با تشکر از آقای رحیقی درخواست دارم مطلب بهترین ها رو هم بذاره اگه براشون مقدوره
علیرضا رحیقی
۲۰ اسفند ۱۳۹۴دوست گرامی با سلام
دو روز قبل از انتشار این مطلب، قسمت اول آن که به بررسی بهترین های نمایشگاه ژنو می پرداخت را در اختیار شما قرار داده بودیم. آن مقاله با عنوان “پنج خودروی برتر نمایشگاه ژنو” در قسمت چشم انداز سایت موجود است. در بخش “مطالب مرتبط” در بالای همین صفحه نیز می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.
موفق باشید.
Reza
۲۰ اسفند ۱۳۹۴البته درمورد لاوانته با نویسنده موافقم این طراحی از مازراتی بعید بود
AHMADREZA
۲۰ اسفند ۱۳۹۴به نظر من خیلی هم فوق العادن همشون
بهنام طیبی
۲۰ اسفند ۱۳۹۴خودروهای ساینگ یانگ قشنگ نیستن
من
۲۱ اسفند ۱۳۹۴تویوتا پریوس و کیا اسپورتیج جدید که تازه وارد شدن هم انصافا زشتن!
moein
۲۱ اسفند ۱۳۹۴مازراتی لوانته دقیقا معلوم بود حرفی برا گفتن نداره
احمدمحمدی
۲۱ اسفند ۱۳۹۴همه نظرات نویسنده درسته ازآئودی گرفته تاتیوولی وفوردهاوفولکس دوستان توجه کنیدنویسنده گفته تعویض نام باکستربه ۷۱۸که قطعانام باکستراز۷۱۸خیلی قشنگتره