هر کمپانی بزرگی در حال کار بر روی تکنولوژی رانندگی خودکار بوده و فرقی نمیکند که در حال توسعهی سیستمهای کروز کنترل پیشرفته باشد یا اینکه به تولید خودروهای کاملاً خودران بپردازد؛ و موضوع سورپرایز کننده اینکه طبق مطالعهی صورت گرفته کمپانیهایی که اکثراً سرخط اخبار را اشغال کردهاند ضرورتاً در این زمینه پیشرو نیستند.
به تازگی Navigant Research تعداد ۱۸ کمپانی متفاوت را به منظور تخمین کمپانی پیشرو در زمینهی خودروی خودران زیر ذرهبین برده است. این موسسه به تأمینکنندهها، خودروسازان، غولهای تکنولوژی و سرویسهای حملونقل نظیر اوبر نگاهی انداخته تا لیست ۱۰ شرکت برتر و پیشروی تکنولوژی خودکار را تشکیل دهد و همچنین هر کمپانی را با برچسبهای “پیشرو”، “مدعی”، “رقیب” یا “دنبال کننده” نامگذاری کرده است.
طبق این مطالعات فورد بالاترین رتبه را به دست آورده است. این خودروساز اخیراً نسل بعدی خودروی تست خودران فیوژن هیبرید خود را نشان داده و در حال برنامهریزی برای گسترش مرکز تحقیقات و نوآوری در Palo Alto است. فورد میگوید خودروهای خودران به ویژه برای سرویسهای اشتراک سواری را تا سال ۲۰۲۱ بدون فرمان یا پدالها عرضه خواهد کرد.
جنرال موتورز که کمپانی استارت آپ کروز اتوموشن را خریده در این لیست رتبهی دوم را به دست آورده است. در میان سایز چیزها این خودروساز بزرگ با Lyft برای شکلدهی شبکهای از خودروهای خودران با تمامی کمپانیهای حاضر در این مطالعه همکاری نموده و باید گفت جنرال موتورز و فورد به همراه رنو/نیسان و دایملر که به ترتیب در رتبههای بعدی هستند، تنها خودروسازانی میباشند که در بحث تکنولوژی رانندگی خودکار با برچسب “پیشرو” نامگذاری شدهاند.
کمپانیهایی که با برچسب “مدعی” شناخته میشوند عبارتاند از ب ام و، Waymo، گروه فولکسواگن، گروه هیوندای موتور، تویوتا، پژو-سیتروئن، دلفی، ولوو و تسلا. دیگر کمپانیها شامل هوندا، nuTonomy، بایدو و اوبر در بخش پایینتر یعنی “مدعی” قرار گرفتهاند. تاکنون هیچ کمپانیای در زمینهی تکنولوژی خودران “دنبال کننده” نبوده است.
Navigant Research تعداد ۱۰ معیار و شاخص متفاوت را برای تعیین این ردهبندی آزمایش کرده است. امتیازها شامل دید، استراتژی ورود به بازار، همکاران، تکنولوژی استراتژی تولید، فروش، بازاریابی و توزیع، قابلیت تولید، کیفیت تولید و قابلیت اعتماد، نمونه محصول و قدرت ماندگاری میباشد.
در لیست زیر میتوان ۱۰ کمپانی برتر حوزهی تکنولوژی رانندگی خودران را دید:
- فورد
- جنرال موتورز
- اتحاد رنو-نیسان
- دایملر
- گروه فولکسواگن
- ب ام و
- Waymo
- ولوو/اتولیو/Zenuity
- دلفی
- گروه هیوندای موتور
منبع: motortrend
بهنام طیبی
۱۸ فروردین ۱۳۹۶ایول به امریکا
Mahdi DODGE
۱۸ فروردین ۱۳۹۶افرین به فورد و جنرال موتورز
حسين
۱۸ فروردین ۱۳۹۶درود.
خوشم میاد خودروسازا نذاشتن کسایی که هیچ ربطی به صنعت خودرو ندارن (گوگل) ازشون جلو بزنن. همچین سریع بستر و دانش لازم برای سیستمهای خودران رو توسعه دادن. البته الانم وابسته به شرکتهای کامپیوتری هستن اما خب کارشون ایول داره
moein
۱۸ فروردین ۱۳۹۶تعجبه آلمان دس نگرفته این فناوری رو
Mahdi DODGE
۱۸ فروردین ۱۳۹۶حتما نمیتونه که دس پیدا نکرده
arash66
۱۸ فروردین ۱۳۹۶شَروع کردن شما خبر نداری …
تو یوتیوب یه سرچ بزن و کلیپ های رانندگی خودکار مدل های آئودی، مرسدس و … رو ببین.
Mahdi DODGE
۱۸ فروردین ۱۳۹۶دوست عزیز اون کلیپ توسط کی ساخته شده؟
معلومه توسط خود شرکت سازنده که جنبه تبلیغاتی داره
شما تست و بررسیها رو قبول نداری ولی یه سری تبلیغات رو قبولش میکنی؟
arash66
۱۸ فروردین ۱۳۹۶منبع که امریکایی هست !
برند های خودروساز امرکیایی در حالت کلی در بالاترین سطح، از تکنولوژی های کمتری نسبت به خودرو آلمانی و ژاپنی ها استفاده و در خودرو های تولیدی خودشان بکار میبرن.
همچنین تکنولوژی رانندگی خودکار که امرکیایی ها به تازگی شروع کردند و آلمانی ها پیشرو هستند. هر چند تسلا از این تکنولوژی در حال حاظر استفاده میکننه ولی در کامل کمی مطمئن نبودنش شکی نیست.
البته در قوی بودن شرکت های IT امریکایی شکی نیست و خود آلمانی ها نمونه اش آئودی در این زمینه با همین شرکت ها هم همکاری داشته. (Nvidia)
همچنین آلمانی ها تا از یک تکنولوژی مطمئن نشن اون رو معرفی نمیکنن.
حسين
۱۸ فروردین ۱۳۹۶الان یه موسسه بعد از کلی تحقیق به این نتیجه رسیده، شما همینجوری با بهره گیری از عواطف و احساسات لطیفت (شوخی کردم) داری میگی حرفشون اشکال داره.
عزیز من سطح تحقیق و توسعه خودروسازای امریکایی الان در این سطحه و استراتژی آیندشون طوریه که میشه به عنوان پیشتازای تکنولوژی خودران ازشون نام برد. یه بار دیگه ملاکهایی که بررسی شدن رو نگاه کن.
الان ب ام و گفته سال 2021 ماشین کاملا خودران و هوشمند میدم تو بازار (که در بخش i تولید میشه) و اشتراک اتومبیل با خودروهای کاملا خودرانش مال بَعده، اما فورد گفته تا سال 2021 سیستم اشتراک اتومبیل با ماشینای بدون فرمون و پدال راه میندازم! جنرال موتورز میگه ناوگان ماشینای خودران میسازم! خب هیچ کدوم از آلمانیا همچین برنامه ای رو برای 2021 ندارن و نمیتونن تا اون موقع این کارو بکنن (به اعتراف مدیر فولکس و برنامه های آینده شرکتها مراجعه کنید). برنامه هاشون عقب تره. به نظرت الان فورد جلوتر از آلمانیا نیست؟ شما رو چه حسابی میگی امریکاییا در بالاترین سطح از تکنولوژی کمتری برخوردارن؟ بله، الان توی تولیداتشون عقب ترن اما معلوم نیست که توی آزمایشگاه هم عقب تر باشن.
مخلص همه
Mahdi DODGE
۱۸ فروردین ۱۳۹۶اقای ارش
شما داری حرفی میزنی که مخالف متن بالاست
پس شما داری میگی پدال مطالب دروغ و اشتباه تحویل میده و شما همه چی رو میدونی
شما که میگی المان پیشرو هست اصلا این مطلبو کامل خوندی؟
اگه خوندی و میدونی پس یا از خودت چیزی میگی یا مطالب سایتو اشتباه اعلام میکنی
arash66
۱۹ فروردین ۱۳۹۶پدال نه دوست عزیز سایت منبع، در جانب داری سایت های امریکایی و انگلیسی هیچ شکی ندارم و مطمئن هستم ک ژاپنی ها و آلمانی ها در زمینه تکنولوژی پیشرو هستن .
تمام برند ها برای پیشرفت این تکنولوژی پیشرفته و حساس مجبور به برون سپاری خواهند بود و با همکاری شرکت ها مستقل روی این تکنولوژی کار میکنن و واقعا هم مسئله ای نیست که به تنهایی قادر به تکمیلش باشن.
این که این سایت مقایسه میکنه و و اشاره میکنه که جنرال موتور هم یک شرکت متخصص در این زمینه رو خریده فکر نمیکنم نتیجه مثبت و کار خاصی صورت گرفته باشه.
مطمئنا هم در آخر چه یک برند جلو تر از بقیه باشه و این تکنولوژی رو معرفی کنه می بایست در آینده همه از یک استاندارد پیروی و استفاده کنن.
ali_8
۱۸ فروردین ۱۳۹۶همین که تسلا نیست تو رده بندی کلش رفت زیر سوال.
ماشینای تسلا همین الان نیاز به راننده ندارند.
پاسخگوی شماره 4
۱۹ فروردین ۱۳۹۶تسلا غیر از یه سیستم خودران پیشرفته چیز دیگه ای نداره. اما بقیه شرکتها، دید، استراتژی ورود به بازار، همکاران، تکنولوژی استراتژی تولید، فروش، بازاریابی و توزیع، قابلیت تولید، کیفیت تولید و قابلیت اعتماد بیشتری نسبت به تسلا دارن و طبق این معیارها از تسلا بهتر هستن.
ghost
۱۹ فروردین ۱۳۹۶عجیبه تسلا و جگوار ( افرود خود ران و معرفی کرده) تو این لیست نیستن حدث میزدم تسلا اول باشه که اصلا نیس
محمد حسین
۱۹ فروردین ۱۳۹۶احتمالا برای برند اًپل افت داشته که بررسیش نکردن وگرنه میرفت جزو آخرین دسته و میشد دنبال کننده
خوشحالا فکر می کردن با ساختن یه ماشین تخم مرغی می تونن وارد صنعت خودرو بشن
خوب شد که اپل کنار کشید وگرنه همه چی ماشینش انحصاری میشد ! لاستیک ، روان کننده ها ، لوازم مصرفی ، روکش صندلی ، ضربه گیر روی در و ….
بهزاد
۱۹ فروردین ۱۳۹۶درسته برخی کمپانی ها مشغول تست و آزمایش سیستم های خودران بر روی محصولاتشان هستند ولی در نهایت شرکت ها مجبورا برون سپاری کنند و پکیج یا کیت کامل ادوات مورد نیاز مثل رادار و سنسور و واحد پردازش و… را از شرکت های قطعه ساز خریداری کنند.
الان در آلمان شرکت های خودروساز با دو شرکت بوش و کانتیننتال مشغول تحقیق و توسعه هستند و در آخر تامین کننده این دو شرکت خواهند بود و در ژاپن دو اتحاد بزرگ که اولی دنسو و nec و دیگری هیتاچی ، پاناسونیک و در آمریکای شمالی نیز دلفی و چند شرکت دیگر وظیفه ی اصلی به عنوان تامین کننده را ایفا خواهند کرد.
همینک هسته ی اصلی ماشین های خودران رادار LIDAR هست که بوش و کانتیننتال و دنسو ، valeo و leddartech و quanergy و چندین شرکت دیگر اونو تامین میکنند و بسیار گران هستند و هنوز تا تکامل کامل چند سالی زمان نیاز دارند.