سدان ها و کراس اوورها محبوبترین فرمهای بدنه در بازار امروزی ایالاتمتحده هستند. در حقیقت کراس اوورها با جا گذاشتن سدان ها محبوبیت فوقالعادهای را کسب کردهاند و هماکنون حتی سگمنت کراس اوورهای ساب کامپکت نیز پا به عرصه گذاشته است. آیا معنی سخنان این است که باید با بازار حرکت کنیم؟ یا پایبند سنتهای همیشگی بمانیم؟ در این نوشته ۴ دلیل برای برتری سدان ها نسبت به کراس اوورها و ۵ دلیل نیز برای ترجیح کراس اوورها بیان شده است.
۴ دلیل برای خرید خودروی سدان
مصرف سوخت بهتر
سیستم تعلیق کم ارتفاع و وزن کمتر به این معنی است که سدان ها مصرف سوخت بهتری را نسبت به کراس اوورهای کوچک به نمایش میگذارند. وزن سبکتر همچنین به این معنی است که شما احتمالاً باک سوخت کوچکتری را در خودرو دارید و کمتر به پمپبنزین مراجعه خواهید داشت.
همهی آن روکشهای پرزرقوبرق بدنه و ارتفاع افزایش یافته به این معنی است که باید پول بیشتری بپردازید بنابراین کراس اوور کوچکی که چشم شما را گرفته احتمالاً گرانتر خواهد بود. یک سدان معادل در طرف دیگر هزینهی ساخت کمتری را برای کارخانه در بر داشته بنابراین شما میتوانید پول کمتری برای خودرو پرداخت کرده و بجای هزینهی خرید کراس اوور ممتاز کوچک، تکنولوژیهای ایمنی و سرگرمکننده را سفارش دهید.
بسیاری از سدان ها وسایل نقلیهی کارا هستند و در مقایسه با کراس اوورهای کوچک هندلینگ بهتری دارند. چسبندگی زیادتر نیز باعث کاهش استرس شده و با دست باز میتوانید با خودروی سدان مانور دهید.
به لطف طراحی گوه مانند، سدان ها ذاتاً آئرودینامیک تر از کراس اوورهای کوچک بوده و به همین خاطر در سرعتهای بالا پایداری بهتری از خود نشان میدهند. توانایی خیانت به باد و مصرف سوخت کمتر به همراه وزن کمتر میتواند کمک کند تا با پرداختی کمتر به سوی خرید یک خودروی سدان گردش کنید.
۵ دلیل برای خرید کراس اوور کوچک
کاربرد بیشتر
یکی از قویترین نقاط فروش کراس اوورها کاربردی پذیری است که این خودرو به خریدار اعطا میکند و این مورد برای نسخههای کوچک نیز صادق است. شما میتوانید فضای داخلی جاداری را داشته باشید که این فضا بدون دردسر و زحمت بیشتر از رقبا میباشد.
بسیاری از مصرفکنندگان کراس اوورها را به خاطر ارتفاع بیشتر از زمین میخرند، چیزی که سدان ها، واگنها و هاچبک ها معمولاً فاقد این خصیصه هستند. شما قادر خواهید بود تا مسیرهای دشوار را راحتتر بپیمایید و در مورد برخی کراس اوورهای کوچک کمی هم به آفرود خفیف بپردازید.
سیستم تعلیق با ارتفاع زیادتر در کراس اوورها دید بیشتری را نسبت به جاده ایجاد میکند. شما در ارتفاع بالاتری مینشینید بنابراین دید بهتری خواهید داشت. برای برخی مصرفکنندگان، بودن در ارتفاع بالاتر اعتمادبهنفس بیشتری را ایجاد کرده و نسبت به خودرویی با ارتفاع کمتر کمک میکند تا هوشیارتر باشند.
سیستم چهارچرخ محرک در دسترس (در اکثر کراس اوورهای کوچک)
شاید یکی از بزرگترین مزیتهای کراس اوورهای کوچک نسبت به اکثر سدان ها توانایی چهارچرخ محرک بودن این خودروها است. این مورد امکان خرید کراس اوورهای کوچک را بیشتر میکند زیرا توانایی زیاد در آبوهوای ناملایم را به این دسته از خودروها میبخشد.
به خاطر اینکه این دسته از خودروها اساساً هاچبک ها و واگنهایی با ارتفاع بالاتر هستند، کراس اوورهای کوچک در هر مکانی تناسب خواهند داشت و برای آنهایی که در شهرهای شلوغ زندگی میکنند انتخابی ایده آل به شمار میروند.
خب انتخاب شما چیست؟ به سنتها پایبند میمانید یا پیرو تب داغ بازار هستید؟
Nima
۱۸ تیر ۱۳۹۵من همچنان سدان!
چون سدان ها هم دید خوبى دارن
میتونن کوچیک هم باشن براى جاى پارک
استایل قشنگترى هم دارن
هندلینگ و مصرف سوخت بهتر با هزینه نگهدارى و خرید کمتر!
پس سدان
علاقه هم بیشتر به سدان دارم
شاسى بلند باید واقعا شاسى بلند باشه نه کراس اوور(از سورنتو و بزرگتر به نظرم میشن شاسى بلند چون باید عظمت و اباهت خاصى توى شاسى بلند باشه)
احسان آرسنالی
۱۸ تیر ۱۳۹۵من که ۳ ساله عشق اسپورتیج دارم.کاری ندارم خوبه بده متوسطه یا هرچی ؛ مهرش به دلم نشسته
مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان
۱۸ تیر ۱۳۹۵در ایران فقط یک دلیل هست که 99 درصد مردم کراس اوور میخرن. اونم اینه که من میخوام از بالابه بقیه نگاه کنم. !!!!
Archi KHAN
۱۹ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز شما این درصد دقیق را چطوری محاسبه کردی ؟!!
Alirankhodro
۱۸ تیر ۱۳۹۵مساله هندلینگ خیلی مهمه که همچنان منو علاقه مند به سدان ها نگه داشته. از بابت فضای بار و سرنشین که اصلاً قبول ندارم چون مثلاً اسپورتیج و توسان به هیچ وجه از سراتو و النترا جادارتر نیستند به خصوص فضای سرنشین.
Hj
۲۵ تیر ۱۳۹۵در بحث قیمت تقریبا نزدیک سوناتا و اپتیما هستند تا الانترا و سراتو بقول شما اندازه الانترا و سراتو جای بار ندارن چه برسه به سوناتا و اپتیما
فقط سدان?
Zonda R
۱۸ تیر ۱۳۹۵@.F
سپاس از شاهین عزیز
کدوم مورد استفاده بیشتر قرار میگیره موارد استفاده و نگهداری و بازار دست دوم و البته فاکتور مورد توجه قرار گرفتن با پول پرداختی که خاص ایرانیان هست
بنده به شخصه خودروی هاچبک و بعد کوپه رو ترجیح میدم به دلایلی مثل کم هزینه و کم مصرف و… البته گلف هم خودروی مورد عللقم هست
اما فارغ از سگمنت بعضی خودروها واقعا دلبری میگنن به اصطلاح عامه خوش دست و خوش رکاب هستن و در واقع به اصطلاح خودمون دارای دینامیک عالی و ارگونومی و البته موتور گیربکس کوپل هستند
تو کراس اور ها اسپورتیج جذاب هست در سدان ها سراتو و مزدا 3 با این حال که نسل قدیم خودش رو داره در ایران اراعه میده در سگمنت بالاتر 328 به علت وزن کمتر از سری 5 و کم بودن فاضله محورها و البته وزن کمتر هر لحظه که پاتون رو تا اخر فشار بدید روی پدال گاز همه ی سرنشینان رو در صندلی محبوس خواهید کرد و کاین که در تندترین پیچ ها هم انگار با لبخند تمسخر امیز به شما میگه من قصد ندارم اصلا تکون بخورم و منحرف بشم باور کردنی نیست ولی وقتی سوار بشید بعضی خودروهارو دیگه قصد پیاده شدن رو نخواهید داشت
Mohammadreza4060
۱۸ تیر ۱۳۹۵من دربین ماشینای کمتر از 100 هزاردلار عاشقه LX570 مدل 2016 هستم
سواری suvهای بزرگ اصلایه چیز دیگست
کسایی که سوار لندکروزر شدن میفهمن چی میگم❤
Hj
۲۵ تیر ۱۳۹۵داداش بحث سره سدان و کراس اور های شهریه!
لندکروز که عشقه
نیما ناصری
۱۸ تیر ۱۳۹۵آخه کسی بخواد آفرود بره با این شاسی بلندهایی که به خصوص تو ایران مد شده که نمیتونه بره. به قول دوستمون خرید مردم همان نشان از برتری جویی است نه امکانات.
اگر همین سدان ارتفاعش مناسب باشه، آفرود هم میشه باهاش رفت ( البته نه وقتی مثل مزدا 3 باشه) مثلا با مگان مدل 91 ما هیچ مشکلی در داخل و خارج جاده معمولی نداشتیم.
اگر کسی میخواد آفرود بره باید یه ماشین همه فن حریف داشته باشه باید بره سراغ تویوتا هایلوکس و … که ارتقاع زیادی دارند. به نظر من حتی لندکروز و امثالهم مناسب آفرود نیستند
بهنام
۱۸ تیر ۱۳۹۵داداش
لندکروز سلطانه افروده
یه نماد تو این کلاسه !
لندکروز های که شما میگی مناسب نیست معمولا انرود هستن سپر بلند تر و رینگ های بزرگ تری دارن میشه گفت شهری تر هستن
ولی اگه لندکروز افرود سپر کوتاه تر رینگ های سایز 17 با لاستیک فاق بلند تر دارن
و…..
لندکروز انرود هم که باشه بازم سلطان افروده
Ardalan
۱۸ تیر ۱۳۹۵سنتها و تکنولوژی بیشتر رو ترجیح میدم ولی وقتی یاد سرعت گیرای دیوار مانند میوفتم نظرم عوض میشه
علیرضا
۱۸ تیر ۱۳۹۵به نظر من کراس اوور برای عده ای که عشق چند سانتی متر ارتفاع بیشتر دارن و بدنبال اطفاء حسرت SUV هستن مناسبه.یا سدان یا SUV چون در عوض از دست دادن فواید و مزایای سدان چیزی بدست بیاریم.اونهایی که میگن قابلیت آفرود بدرد نمیخوره یکبار هم تجربه رفتن تو گل و لای,برف یا سربالایی های سنگلاخ رو ندارن
Hj
۲۵ تیر ۱۳۹۵واسه جاده های گلی معمولی سدان ها مشکلی ندارن ولی 4wd که تو اکثر کراس اور هام هست وقتی گل عمیق میشه بدرد میخوره ولی کلا یکی سدان عالیه یکی suv مخصوص افرود و کلاسی مثله کرای اور رو قبول ندارم
sunmartin
۱۸ تیر ۱۳۹۵چقدر طراحی شورولت کروز در این تصویر زیباست
و خیلی شبیه طراحی کلی کیا سراتو هست نمیدونم چرا اجازه ورود شورولت بداخل ندادن این شورولت ها که ساخت کره جنوبی بودن؟؟
Behzad power active
۱۸ تیر ۱۳۹۵شاسی بگیری دلت نیاد بزنی به کوه و دریا چه فایده داره . فقط واسه کلاسه…
tv
۱۹ تیر ۱۳۹۵هر وقت کراس اور گرقتی با هاش یه جاده سنگلاخی معمولیم نرو ، چون کراس اور ها بر پایه شاسی سندان ها ساخته شدن واساسا شاسی بلند نیست ،
نمونه ی بارزش که قبلا اینجا با ارسان بحث کردم
میتسوبیشی اوتلندر ه که شاسی همون شاسی جی اس مشترک با ایوولوشن ه و تعدادی از ماشینای سیتروئن و پژوست …
وایییی
۱۹ تیر ۱۳۹۵سلام به نظر من سدان جوان پسند تر هست و تئ دلایلی که باید کراس اوور یا شاسی بلند بگیریم فقط گزینه دید بهتر رو قبول دارم و الا تو هیچ گزینه ای بهتر نیست . وکلا یه نظر شخصی دارم که کسی که اصولا شاسی بلند سوار میشه نه از رانندگی سر در میاره نه عشق رانندگی داره ( استفاده خارج از افرود منظورم است) معمولا زنها و پیر ها و کسایی که هیچ علاقه ای ندارن به رانندگی ازش استفاده میکنند. کلا رو اسفالت هیچی برا گفتن نداره هر چند تو خارج از جاده هم سدان های فوق چابک هم وجود دارن که شاسی ها هیچ شانسی ندارن مقابلشون . کلا تنها مزیتی که داره تو تصادف است و دید بهتر
احمد باقری
۱۹ تیر ۱۳۹۵سدان رو ترجیح میدم.
سیامک
۲۲ تیر ۱۳۹۵فعلأ که لیفان x50 تمام معیارها رو با ورودش به بازار مینی کراس اوورهای کشور بهم ریخته .
مافوق تصوره . دیدینش ؟ کلاس عجیبی داره .
نوید جهرمی
۲۴ تیر ۱۳۹۵موردی که برای سدان فراموش شد راحتی بیشتر اون حین رانندگی و مسافرته. ناهمواری های جاده رو بیشتر در خودش جذب میکنه.
یکی از دلایل خرید کراس اوور ها در کشور ما اینه که شاسی بلندها نمادی برای قشر مرفه جامعه تبدیل شدن و به قول خودمون شاسی بلند سوار شدن کلاس داره.
بین این دو دسته اولویت من با سدان هاست.
حسین
۳۰ تیر ۱۳۹۵من کاری به کلاس و این حرفا ندارم … یک طرفه هم نظر دادن درست نیست … خودم عاشق شاسی بلندم و اگه پول داشته باشم شاسی بلند و یا کراس اوور میخرم … به نظرم اینکه بیایم بگیم همه کسایی که شاسی بلند سوار میشن میخوان فخر فروشی کنن بی انصافیه
من
۴ مرداد ۱۳۹۵از نظر ایمنی و تصادف چی ؟ کدوم برتره
پیروز
۲۲ خرداد ۱۳۹۶من چون به سفر علاقه مند هستم تصمیم داشتم که کراس اوور بگیرم تا در جاده های خاکی معمولی و روستایی هم بتونم رانندگی کنم و از طبیعت لذت ببرم، ولی آخر سر با توجه به مقایسه بودجه ام و امکانات و کیفیت ارائه شده در یک ماشین سدان رنو تالیسمان را انتخاب کردم! نظرتون چیه؟
حجت
۲۵ تیر ۱۳۹۶انتخاب منم بعد از رانندگی با ویتارا و اسپورتیج و بعدشم سانتافه.. تالیسمان هستش.