در طول تاریخ صنعت خودروسازی، برندهای زیادی وجود داشتهاند که مورد اقبال یا بیمهری خریداران قرار گرفتند. به همین دلیل، عمدتاً به دلایل مالی بسیاری از برندها برای همیشه تعطیل شدند و برخی از آنها خیلی زود از این صنعت کنار رفتند. حال این سؤال مطرح میشود که دوست داریم شاهد بازگشت کدامیک از این برندها باشیم؟ در لیست زیر پاسخ این سؤال را میبینیم. اینها برندهایی هستند که فکر میکنیم بازگرداندن آنها میتواند جالب باشد.
ساب
برند ساب همیشه به ساخت خودروهای عجیب شهرت داشت که عمدتاً از هواپیما الهام میگرفتند و پرفورمنس قابلاحترامی داشتند. با وجود مدلهای مشهوری مثل ۹۰۰، ۳-۹ و ۵-۹، خیلی دوست داریم ببینیم که یک ساب در بازار امروز چگونه خواهد بود؛ اما احیای ساب پروژهٔ دشواری است زیرا هرچند همهٔ محصولات ساب تا پایان عمرش بر اساس محصولات جنرال موتورز ساخته میشدند اما مشهورترین مدلهای این برند سوئدی همانهایی بودند که بهصورت داخلی توسط خودش توسعه یافته بودند؛ بنابراین اگر ساب واقعاً بخواهد احیا شود باید خودروهای کاملاً جدیدی بسازد که قطعاً اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.
پونتیاک
پونتیاک با بسیاری از مدلهای مشهور مثل GTO و فایربرد، سابقهای طولانی دارد. این برند دوستداشتنی اما قربانی بحران مال سال ۲۰۰۸ شد و در سال ۲۰۰۹ کاملاً تعطیل شد. احتمال احیای پونتیاک اما بسیار قویتر از ساب است زیرا برخلاف ساب، پونتیاکها تقریباً همیشه بر اساس شورلتهای زمان خود ساخته میشدند و بنابراین انجام دوبارهٔ چنین کاری دور از ذهن نیست. علاوه بر این، جنرال موتورز با هامر ثابت کرد که اگر از لحاظ مالی منطقی باشد، یک برند مُرده را زنده میکند؛ بنابراین اگر جنرال موتورز صلاح بداند میتواند همین کار را برای پونتیاک انجام دهد اما نباید انتظار داشته باشیم که این اتفاق به این زودیها رخ دهد.
سایون
هدف اصلی ایجاد برند سایون این بود که خودروهای تویوتا را برای جوانترها عرضه کند. این برند خودروهایی فانتزی مثل xB، tC و FR-S را داشت که همه در نوع خود عالی بودند. بااینحال محصولات سایون انتظارات فروش تویوتا را برآورده نکردند و به همین دلیل سازندهٔ ژاپنی در سال ۲۰۱۶ دوشاخهٔ این برند را از برق کشید؛ اما دقیقاً مثل جنرال موتورز و پونتیاک، احیای سایون هم به دلیل قابلیت بازاریابی مجدد محصولات کنونی تویوتا امکانپذیر خواهد بود. بااینحال ازآنجاییکه این برند نتوانست خریداران کافی را به سمت خود جذب کند، این سؤال مطرح میشود که چرا باید برای بار دوم موفق شود؟
با همهٔ اینها، شما دوست دارید کدام برندهای خودرویی احیا شوند؟ پاسخ این سؤال را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
AMIR / ARMI
۱۲ دی ۱۳۹۹بدون شک پونتیاک
Reza.M
۱۲ دی ۱۳۹۹سایون چه کوفتیه دیگه اخه….از ته دل دوس دارم لانسیا احیا بشه و تو کلاس هاچ بک های داغ و کوپه های سبک وزن بیاد…واقعا جای تاسف داره که اینو ذکر نکردن تو این مطلب…
NAVID۰۰۹۸
۱۲ دی ۱۳۹۹من هم پونتیاک ?❤ .
سایون که نه ، چی بود ، خود تویوتا ساده هست ، سایون دیگه زیادی سادست !
ساب هم که نه ، چون اروپا زیاد برند داره و مطمئناً تاب رقابت نداره و از همه مهمتر تا چند سال آینده ، خیلی از همین برندهایی که میشناسیم یا اِدقام میشوند یا ورشکسته چون توانِ به روز بودن تکنولوژی را ندارند !
دیدین که چطور سانگیانگ رفت تو باقالیها و احتمالاً چند کرهایه دیگر هم تا سالهای آینده میپیوندند و البته میتسوبیشی هم سَرِش به خطرِ !
Hadi
۱۲ دی ۱۳۹۹دوست دارم هر سه تاشون دوباره زنده بشن…
همچنین سدان های لینکلن و نیکولا بجر…
sina
۱۲ دی ۱۳۹۹پونتیاک دیگه
پرسیدن نداره
علیرضا
۱۲ دی ۱۳۹۹من دوست دارم سیتروئن دوباره خودروی لوکس بسازه مثل c6
زیزیگولو
۱۲ دی ۱۳۹۹شورلت کاپریس
Ahmedreza2002
۱۲ دی ۱۳۹۹اگه بحث یه مدل باشه قطعا دلم وایپر رو میخواد
چقد عشق بود لامصب
Ahmedreza2002
۱۲ دی ۱۳۹۹ادومبیلز هم شاید بهتره احیا شه
مهدی
۱۲ دی ۱۳۹۹ادومبیلز !؟ منظورتون الدزمبیل هست؟؟
Ahmedreza2002
۱۳ دی ۱۳۹۹درسته اقا مهدی?
فکر نکنم هیچوقت تایپ فارسیشو یاد بگیرم
زیزیگولو
۱۲ دی ۱۳۹۹درسته وایپر جایگاه خودشو داره ولی ایرانیا با کاپریس خاطره دارن
Ahmedreza2002
۱۳ دی ۱۳۹۹ایمل شوی کاپریس هم خیلی اوکیه
لامصب اصلا هر کدوم رو که بگی در حق بقیه ظلم میشه
همه کلاسیک های امریکایی تا قبل از دهه نود رو باهم میخامشون اصلا
NAVID۰۰۹۸
۱۲ دی ۱۳۹۹احمدرضا داداش یادت رفت به پونتیاک ترنسام اشاره کنی !
هنوز بعد از گذشت این همه سال (( فکر کنم ۵۰ سال )) وقتی میبینیمش دیوانه کنندست به خصوص اون تیپ مار زنگی بودنش و اون عکس عقاب روی کاپوت یا صدای قُلقُل کردن اگزوزهاش ??????? !
باور کنید اگر مکان مناسبی داشتم ، یکی از بهترین جمعکنندههای خودروهای کلاسیک آمریکایی ژاپنی میشدم که قطعاً اولین گزینهاَم پونتیاک ترنسام مشکی رنگ با اون چراغهای مربعی دو تایی در جلو بود .
Ahmedreza2002
۱۳ دی ۱۳۹۹نوید جان درست میگی اون مدل واقعا خواستنیه
تو تاریخ بگردی از این قبیل امریکایی های عشق زیاد میبینی
اما حس میکنم واپیر تو دنیای مدرن واقعا تکه
حتی کوروت هم جای اونو نمیگیره به عنوان یه رقیب
Twin H Power
۱۲ دی ۱۳۹۹AMC یا همون امریکن موتورز.
مخصوصا برند هادسون
Ramin
۱۲ دی ۱۳۹۹اصلا بدون تفکر
پونتیاک……..
پونتیاک = ??????????
علی
۱۲ دی ۱۳۹۹بلادرنگ ذهنم رفت رو ساب. این برند هرچی دربارش بگیم کمه. نه تنها تو ایران بلکه تو خارج خیلیا ناراحت شدن این برند فوت کرد. خدا بیامرزتش و غرین رحمتش کند. اگه به عکس دقت کنین لامپهاش شیشه پاک کن دارن. در واقع این تکنولوژی یا نواوری رو خیلی ماشینا نصبه اما همه اینو به اسم ساب میشناسن. وقتی شیشه پاکن رو میزنی رو لامپها هم اب پاشیده میشه بعدم شیشه پاک کن لامپها حرکت میکنه همزمان با شیشه پاک کن شیشه ها. کنسولش که دقیقا عین هواپیما بود. هرکی که پشتش مینشست میگفت انگار پشت هواپیما نشستی. حیف که جنرال موتورز یا کادیلاک زد خرابش کرد.
و حیف که هیچوقت وارد نشد. تو هلند هنوز نمونه های ۹۰۰ و ۹۰۰۰ رو تو بازار میخرن میفروشن. این دو مدل قبل ۲۰۰۰ میلادی ساخته شدن. چون چند سال پیش یکی از فامیلای نزدیکمون هلند رفت اولین ماشینش یه ساب ۹۰۰۰ بود دست دوم خریده بود. اما میگفت اینقدر تمیزه انگار از کارخونه در اومده. اما تو این ۲۰ سال زنگ نزده.
NAVID۰۰۹۸
۱۲ دی ۱۳۹۹علی آقا جان
ماشینی که سوئدی باشه معلومه تکلیفش چیه دیگه ، حرف نداره عالیه ، عالی !
سوئدیها حرف اول را در ایمنی میزنند ، نباید هم زنگ بزنه ، اگر زنگ بزنه باید تعجب کنی چون اروپا رطوبت و بارندگی بالاست !
در مورد برفپاککن و آبپاش چراغ هم قضیه اینه که به علت بارندگی در کشورهای اسکاندیناوی در اروپا این آپشن واجب هست و اگر نه که نور کور میشود !
SS
۱۲ دی ۱۳۹۹سایون براش بهتر بود که بره و از لحاظ مالی صرف نداشت و برداشتنش کار درستی بود اما به نظرم تویوتا میتونه هدفی که از سایون داشت رو رو محصولات F SPORT لکسوس و GR تویوتا انجام بده ، لااقل با این کار میتونه یه جان دوباره یی به محصولات سالخورده و بی هیجان لکسوس و تویوتا بده
challenger
۱۲ دی ۱۳۹۹بخاطر نو اوری ها و استفاده از دانش صنایع دیگر (هواپیما سازی) در خودرو سازی به نظرم ساب
پیکان جوانان گوجه ای
۱۲ دی ۱۳۹۹پونتیاک
دی جی70
۱۲ دی ۱۳۹۹بدون شک سیناد در جزیره کیش
محمد
۱۲ دی ۱۳۹۹اگر بگن کدوم خودرو من فقط میگم وایپر
امین
۱۲ دی ۱۳۹۹شخصا دوست دارم دوتا برند برگرده.اول برند وایپرکه واقعا حیف شد توقف تولیدش،یکی ساب ،به خاطر ایمنی فوقالعادش.
حسین
۱۲ دی ۱۳۹۹ساب
OMID
۱۲ دی ۱۳۹۹یه سری برند ها هم هستن که به حالت زامبی در اومدن
مرده نیستن اما زنده هم نیستن
مثل لانچیا و لوتوس
یعنی ماشینایی که تولید میکنن در حد اسم و رسم گذشتشون نیست
یانکی
۱۲ دی ۱۳۹۹پونتیاک.اولدز موبیل.مرکوری.کورد.دوزنبرگ.
AMG///
۱۲ دی ۱۳۹۹فقط و فقط پونتیاک و ساب
$Ãbţìň$
۱۲ دی ۱۳۹۹چه عجیبه!یهو چی شد؟!؟!همین الان،خدایا همین الان داشتم دنبال این میگشتم که برند پونتیاک فروشی هست یا نه!فکر کنم پدال ذهن مارو داره میخونه!بدون هیچ گونه اتلاف وقت باید گفت پونتیاک،یکی از بهترین و جذابترین خودروهای توی دنیا رو درست میکرد که جنرالموتورز با نامردی تموم جوونمرگش کرد،من خودم خیلی دوست داشتم بدونم آیا جنرالموتورز برندشو میفروشه یا نه؟یه بار یکی از کاربران توی بحث ″ظهور و افول پونتیاک″ اگه اشتباه نکنم zonda r اسمش بود گفت پونتیاک رو سال ۲۰۰۳خواستن به ایران بفروشن که مسئولینِ ….. ما هم قبول نکردن،البته هرجا گشتم هیچ خبری در این مورد پیدا نکردم اما خیلی دنبال این بودم که آیا میشد پونتیاک رو از جنرالموتورز خرید؟اگه کسی درموردش چیزی میدونه لطفاً بگه جنرالموتورز برند پونتیاک رو میفروشه یا نه؟
challenger
۱۲ دی ۱۳۹۹شاید اگه پول خوب بدن بفروشه
$Ãbţìň$
۱۲ دی ۱۳۹۹چلنجر جان آخه چقدر مثلا؟یه برند مرده رو باید با چند گرفت؟مثلا ۵میلیون دلار؟ توی یه سایت خارجی نوشته بود چندتا از نمایندگی های محلی به جنرالموتورز گفتن پونتیاک رو میخریم (البته نمیدونم چقدر پول دادن چون نگفته بود)اما جنرالموتورز قبول نکرده انگار…
حالا از بحث پونتیاک بگذریم،ای کاش حداقل میشد سیناد خودروی کیش رو دوباره احیا کرد،ماشالله اون زمان به حدی پیشرفت کرد که هیچکس انتظار نداشت…
challenger
۱۲ دی ۱۳۹۹چلنجر جان آخه چقدر مثلا؟ نمی دونم والا
یوسف
۱۲ دی ۱۳۹۹فقط وایپر
تو این لیست هم پونتیاک
مهدی
۱۲ دی ۱۳۹۹شعار من پونتیاک فقط فقط پونتیاک
[—{*AMIN_MC20*}—]
۱۲ دی ۱۳۹۹پونتیاک و پونتیاک و پونتیاک
فایربرد 1969 هنوزم زیباست
Hamdreza
۱۲ دی ۱۳۹۹ساب خوب بود
پونتیاک
لانچیا
و …
مهرداد كمال
۱۲ دی ۱۳۹۹نظرم رو ساب هست ایمن ترین و محکمترین ماشینه
پونتیاک اگه بیاد با این سیاست جی ام نهایت کراس اور میسازه
$Ãbţìň$
۱۲ دی ۱۳۹۹اگه قراره بشه سازنده کراس اوور پس نیاد بهتره…
مگه اون آزتک کراس اوور نبود؟رتبه اول بدترین خودروی دنیا مال آزتکه،تنها و تنها آزتک باعث نابودی پونتیاک شد،خدا اون روز رو نیاره که بیان کامارو،چلنجر و فایربرد کراس اوور بسازن!چون فاجعه میشه،یا مثلا وایپر مرحوم رو موتور وسط کنن…
دیگه نزدیکه ماشین بازها هم رد بدن…
مهرداد كمال
۱۳ دی ۱۳۹۹اره خدایی چی بود
جالبه که بعد بریکینگ بد محبوب شد
ali
۱۲ دی ۱۳۹۹با سلام .
هم پونتیاک و هم ساب که ساب ایمن ترین ماشین تولیدی در زمان خودش بود .متاسفانه این دو دوست داشتنی قربانی سیاستهای غلط جنرال موتورز شدند.حیفشون بود
Kato
۱۲ دی ۱۳۹۹سایون یک کلام
Mr.X
۱۲ دی ۱۳۹۹پونتیاک اگه مثل موستانگ سرش نیارن.
بابای باران
۱۳ دی ۱۳۹۹داتسون
Mazda3
۱۳ دی ۱۳۹۹ساب و پونتیاک
اون موقع که تو رالی شرکت میکرد همه تیم ها از سر مجبوری به ماشیناشون رول کیج اضافه می کردن ولی ساب بدون رول کیج تو رالی بود اتاقش به حدی محکم بود که نیاز نبود تقویت تقویتش کنن.
ارش
۱۳ دی ۱۳۹۹ساب – پونتیاک – الدزمبیل – مرکوری -تالبوت – لانچیا – دتوماسو- بیزارینی – بریستول -جنسن- ایزدرا- ام جی …….
Mercede kaviani
۱۴ دی ۱۳۹۹پونتیاک مرکوری