مرسدس ۲۵ سال است که خودروهای ایمنی فرمول ۱ را تأمین میکند. این خودروساز از طریق بازوی پرفورمنس خود یعنی AMG محصولات متنوعی از C36 سدان گرفته تا SLS اسپورت را روانه این مسابقات پرطرفدار کرده است.
اما امسال قرعه به نام AMG GT R افتاده که با استون مارتین ونتیج به عنوان خودروی ایمنی فرمول ۱ همراه شود. این کوپهی سبزرنگ دارای نسخه تیون شده از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری AMG است و در بخش عقب آن یک بال بزرگ و چراغ متمایزی هم روی سقف نصب شده است.
اما تا پیش از آنکه مرسدس در سال ۱۹۹۶ قرارداد تأمین خودروهای ایمنی فرمول ۱ را امضا کند خودروهای دیگری این نقش را بر عهده داشتهاند هرچند وضعیت آنها نسبت به امروز بسیار متفاوت بوده است. در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به بهترین و بدترین خودروهای ایمنی فرمول ۱. با ما همراه باشید.
- پورشه ۹۱۴ سال ۱۹۷۳
اولین خودروی ایمنی فرمول ۱ در سال ۱۹۷۳ و در گرندپری بارانی کانادا پدیدار شد. در آن مسابقه اپی ویتزس با قرار دادن پورشه ۹۱۴ خود در جلوی رانندهای دیگر باعث تصادف چندین خودرو با یکدیگر شد.
- لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۸۱
یکی از متمایزترین خودروهای ایمنی تاریخ فرمول ۱ لامبورگینی کانتاش بوده است که در گرندپری موناکو خودنمایی کرد و سه سال نیز این عنوان را در اختیار داشت؛ اما روزهای خوب دوام زیادی نداشتند و کانتاش جای خود را به خودی دیگری داد.
- فیات تمپرا سال ۱۹۹۳
فیات تمپرا پاسخی ایتالیایی به فولکسواگن جتا بود. این خودرو در فصل ۱۹۹۳ مسابقات حضور داشت و پس از آن جای خود را به اوپل وکترایی داد که گاهی اوقات از آن به عنوان فاکتور احتمالی مرگ آیرتون سنا در گرندپری سن مارینوی سال ۱۹۹۴ نام برده میشود.
- اوپل وکترا سال ۱۹۹۴
پس از یک تصادف در لحظات ابتدایی مسابقه در فرمول ۱ بود که اوپل وارد پیست شد و ۵ دور را با سرعت بسیار پایینی حرکت کرد زیرا ترمز خودروها داغ بود و وکترا میخواست دمای ترمزها و لاستیکهای خودروهای فرمول ۱ پایین بیاید که خب شاید این یکی از عوامل تصادف مرگبار سنا بوده باشد.
- پورشه ۹۱۱ GT2 سال ۱۹۹۵
ظاهراً مدیران فرمول ۱ از حادثه مرگ سنا درس گرفته و خودروی ایمنی را تعویض نمودند. پورشه ۹۱۱ GT2 با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۴۲۴ اسبی و لاستیکهای پهن در پیست عملکرد بهتری داشت.
- رنو کلیو ویلیامز سال ۱۹۹۶
اما زمانی که رنو کلیو برای انجاموظیفه در گرندپری آرژانتین سال ۱۹۹۶ فراخوانده شد اوضاع رنگ و بوی خندهدار و مضحکی به خود گرفت. خب حداقل این خودرو از نوع کلیو ویلیامز بود که جزو بهترین هاچبک های دهه ۹۰ میلادی بوده است؛ اما حداکثر سرعت این خودرو نسبت به مدلهای فرمول ۱ بسیار پایینتر بود.
- مرسدس بنز C36 AMG سال ۱۹۹۶
مرسدس با C36 کار تأمین خودروهای ایمنی فرمول ۱ به مدت ۲۵ سال را شروع کرد. این خودرو رقیب ب ام و M3 بوده و پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری آن قدرت ۲۷۶ اسب بخاری داشته است. البته گیربکس اتوماتیک C36 گزینهای ایده آل برای حضور در پیست پر از خودروهای فرمول ۱ نبوده است.
- مرسدس بنز SL55 AMG سال ۲۰۰۱
ایدهی حضور مرسدس SL به عنوان خودروی ایمنی فرمول ۱ در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی خندهدار به نظر خواهد رسید؛ اما در سال ۲۰۰۱ و با استفاده از سیستم تعلیق بادی و پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری سوپرشارژردار شاهد قدرتنمایی SL55 AMG در کف پیست بودیم. این خودرو دو سال به عنوان خودروی ایمنی انجاموظیفه کرد و سپس جای خود را به CLK کوپه داد.
- مرسدس SLS AMG سال ۲۰۱۰
زمانی که مرسدس SL 63 AMG جای خود را به SLS جدید داد دربهای گالوینگ در فرمول ۱ پدیدار شدند. SLS آلومینیومی برای این کار بسیار بهتر بود زیرا گیربکس نصب شده در عقب خودرو توزیع وزن را بهطور قابلتوجهی بهبود بخشیده بود.
- مرسدس-ای ام جی GT R سال ۲۰۱۸
GT S رقیب مرسدس برای پورشه ۹۱۱ بوده و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ خودروی ایمنی فرمول ۱ بوده اما در سال ۲۰۱۸ جای خود را به مدل پیست محور GT R داد. سیستم تعلیق GT R هماهنگی بهتری با پیست داشته و پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری آن قدرت ۵۷۷ اسبی تولید میکند.
محمد رستمی نژاد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹متن خوب و جالبی بود
آفرین به سایت پدال که با نظرات کاربرهایش گوش میدهد
چند وقت پیش بود که از این طور مطالب گذاشته شده بود در سایت و ما خواستیم بیشتر از این دست مطالب قرار دهید که شما لطف کردین
زحمت این مطالب را کشیدین
ممنون ??????????❤❤❤❤❤????????????
GT
۲۵ اسفند ۱۳۹۹مرسدس ها همشون بهترین بودن در کنار کانتاش و ۹۱۱
محمدهادی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹درسته اکثر ماشینای دراختیار مسابقات فرمولا وان مرسدس ماشینای قابلی بودن
اما بنظر من ازبین این ماشینا که در اختیار مسابقات گرندپری قرار داده شده
فقط
کانتاش
و پورشه ۱۹۹۵
خدایی خععلی لاتی ترن
و گزینه سوم و آخرین مرسدس اس ال ۲۰۰۱ آ ام گ
Ahmedreza2002
۲۶ اسفند ۱۳۹۹و sls
?Ali Hossein?
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ممنون پدال
حمید
۲۵ اسفند ۱۳۹۹چقدر طراحی ها ، واقعی بود
خودروسازی تموم شده
محمد رستمی نژاد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
فقط دوج
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹اره باید یه چلنبر یا دیمن می اوردن که توهمون پیچ اول نتونه بپیچه خود ماشین های فرمول ۱بیان ایمنی اونو تامین کنن.
Farzad
۲۵ اسفند ۱۳۹۹خیلی جالب بود سپاس ?
کلا مرگ آیرتون سنا که خیلی ها اونو بهترین راننده تاریخ فرمول یک میدونن باعث شد قوانین و ایمنی ها از این رو به اون رو بشه .
کانتاش شگفت انگیز هم غافلگیر کننده بود .
R@m!n
۲۵ اسفند ۱۳۹۹جوری که سنا رانندگی می کرد هر لحظه حس می کردی آخرین پیچی هست که رد می کنه. این آدم از مرگ نمی ترسید. واقعا این حد از شجاعت و جسارت و مهارت که البته با چاشنی حماقت هم همراه بود دیگه تکرار نمی شه.
Farzad
۲۵ اسفند ۱۳۹۹درمورد پیچ که گفتی یه تکنیک خاص داشته برای انجامش که خودش ابداع کرده بود . واژه اسطوره واقعا کم هست برای این قهرمان کسی که ماشین خودشو نگه میداره تا به راننده ای که تصادف کرده کمک کنه .
لوئیس همیلتون دربارش گفته بود که: صادقانه باید بگم که من کارم را با این هدف که با آیرتون سنا برابری کنم آغاز کردم !
R@m!n
۲۵ اسفند ۱۳۹۹اون قهرمانیش با گیربکس خراب تو گرند پری 1991 تو برزیل تمام قوانین مکانیک و فیزیکو جابجا کرد. 20 دور مونده دنده 3 و 5 خراب شد و 7 دور اخرو با دنده 6 رفت. فک نمی مونه واسه ادم. رکورداش تو زمینای خیس که بماند عملا 1 دقیقه از رقباش سریع تر بود.
Farzad
۲۵ اسفند ۱۳۹۹اگه کسی مستند آیرتون سنارو ندیده پیشنهاد میکنم حتما ببینه . سال ۲۰۱۰ ساخته شد .
محمد حسین
۲۵ اسفند ۱۳۹۹SLS هیچوقت قدیمی نمیشه.
خیلی خوشگله
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹بدترین ها:فیات تمپرا-اوپل وکترا -رنو کلیو
بهترین ها :کانتاش- 911/sls/gtr
مهدی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹الان دیگه مه ی فرمول یک ها ای ام جی جی تی ار هست
R@m!n
۲۵ اسفند ۱۳۹۹SLS زیباترین ماشین این لیست بود
PHILIPP
۲۵ اسفند ۱۳۹۹من معتقدم که اگه مرسدس مسخره بازی در نمیاورد و تمام ماشیناش رو شبیه خانواده GT ش نمی ساخت
این خانواده هم جزو بهترین طراحی ها می شدند
زیزیگولو
۲۵ اسفند ۱۳۹۹پرچم آلمانیا همیشه بالاست
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹بهتر نبود به جای این که هم ونتیج باشه وهم gtrیه gtبلک سریز میاوردن .که هم از این دوتا سریع تر بود وهم دچار دوگانگی نمیشدن.
PHILIPP
۲۵ اسفند ۱۳۹۹احتمالا چون تازه منتشر شده نتونستن مجوز لازمه رو براش بگیرن
Khosrow
۲۵ اسفند ۱۳۹۹SL55 بهترین گزینه بود ..
محمدهادی
۲۶ اسفند ۱۳۹۹احسنت
Sl65
Kf
۲۵ اسفند ۱۳۹۹فقط رنو?
Carbonado Aventador
۲۵ اسفند ۱۳۹۹Amg gt r
فعلی خیلی کند و تنبله تو پیست..
همانطور که همیلتون چندین بار اعتراض کرد به کند رفتن سیفتی کار..
.
حقیقتا ماشینای پیست محور تر
مثل :
آونتادور svj
Gt2 rs
Pista
و مکلارن سنا
گزینه های خیلی بهتر و سریعتری بودن برای سیفتی کار..
و میتونن آبروی خودروهای جاده ای رو ، جلوی فرمول یکی ها بخرن…
Sina10
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ممنون از پدال بابت مطالب بررسی تاریخچه
از اینجور مطالب بازهم بیشتر بذارید
mahan
۲۷ اسفند ۱۳۹۹اخ قلبم پدال جان چه خوب که یاد این اسطوره هارو زنده کردی
Mohamad rahmati
۱۳ فروردین ۱۴۰۰بنز ،بنز،بازهم بنز،میدونید دومین ایرادبزرگ بنز چیه؟اینه که ازصاحبش بیشترعمر میکنه، اولیشم که حتما همه میدونید! ما هنوز یه w110 رو داریم بشکل اماده بکاربا موتور دیزل!