گیربکسهای اتوماتیک پیش از این تنها در خودروهای بزرگتر و گرانبهاتر دیده میشدند زیرا پیچیده بوده و بیشتر در مسافرتهای طولانی مورد استفاده قرار میگرفتند؛ اما امروزه این نوع گیربکسها در اکثر خودروها از جمله خودروهای شهری نیز دیده میشوند هرچند این نسخهها در خودروهای کوچک بیشتر گزینهای سفارشی هستند.
با هم نگاهی به ۱۰ نمونه از بهترین خودروهای شهری با گیربکس اتوماتیک میاندازیم.
- هیوندای i10
این خودرو یکی از مدلهای شهری مورد علاقه است و از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک سود میبرد. شاید گیربکس این خودرو به خوبی خودروهای بزرگتر نباشد اما نرم و روان کار کرده و استفاده از آن آسان است. تنها گیربکس را در حالت D قرار دهید و حرکت کنید، هیچ حالت رانندگی خیالانگیز یا پدال شیفتری وجود ندارد. این نمونه برای رانندگی شهر عالی است و البته قدرت کافی از پیشرانه ۱.۲ لیتری آن تولید میشود. مبدل گشتاور سنتی گیربکس به معنی نرمی بیشتر این نسخه نسبت به رقبا است.
این خودرو شاید یک مدل شهری باشد اما فضای شگفتانگیز زیادی را برای سرنشینان و اسباب ارائه میدهد.۴ نفر در داخل کابین راحت هستند و فضای ۲۵۲ لیتری صندوق خیلی از رقبای سوپرمینی کمتر نیست. به سواری راحت این خودرو گارانتی ۵ ساله و هزینههای رانندگی کم و ارزان را نیز باید اضافه کرد.
- اشکودا فابیا
فابیا بهصورت سفارشی با گیربکس عالی DSG عرضه میشود. با وجود ۷ دنده و دوکلاچ، تعویضهای بسیار نرمی را مشاهده میکنیم و البته مصرف سوخت نسخه اتوماتیک با دستی یکسان است. شما این گیربکس را تنها با پیشرانههای قدرتمند میتوانید سفارش دهید که البته نکته منفی نیست.
کلیت خودرو جذاب است و موارد زیادی را از خودروهای ساخت گروه فولکس قرض گرفته است. کابین خودرو شیک و خوشساخت است و پلاستیکهای نرم مناسبی در آن بکار رفته است. شما همچنین فضای کافی داخل کابین را مییابید.
- مینی هاچبک
استایل بامزه و هندلینگ مشابه با خودروهای کارت از یک مینی هاچبک قابل انتظار است اما جدیدترین نسل این خودرو رضایت بیشتری نسبت به قبل دارد. اگر یک مینی رشد کرده را میخواهید بهتر است گیربکس اتوماتیک را سفارش دهید که ۶ سرعته بوده و تعویضهای نرمی دارد.
همچنین وجود پدال شیفترها به معنی افزایش لذت است و طیف وسیع پیشرانهها نیز کارایی متناسب با خواست شما را فراهم میکنند. کیفیت ساخت و سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو خوب بوده و بهتر ز اکثر رقبایش است و اگر فضای بیشتری را میخواهید هماکنون مینی مدل ۵ درب را با فضای کابین بیشتر ارائه میکند.
- فولکسواگن پولو
شاید زمان زیادی از حضور این خودرو در بازار گذشته باشد اما هنوز هم پولو یکی از لذتبخشترین و محبوبترین سوپرمینی های بازار است. این خودرو همچنین با گیربکس ۷ سرعته DSG قابل سفارش است که باعث بهبود ذات آرامشبخش پولو شده است. این گیربکس با بهای ۱۳۰۰ پوندی گزینهای ارزان نیست اما نسخهای عالی برای این خودرو محسوب میشود.
کابین خودرو شیک و خوشساخت است و فضای زیادی وجود دارد همچنین طیف نسبتاً مناسبی از پیشرانهها نیز برای هر نوع سلیقهای تدارک دیده شده است. شاید برخی رقبا نسبت به این خودرو جذابتر باشند اما اگر دنبال سوپرمینی امن و قابلاحترامی هستید پولو انتخابی مناسب است.
- سئات ایبیزا
ایبیزا سومین خودروی گروه فولکس حاضر در لیست ماست و همانند پولو و فابیا از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک DSG سود میبرد. ایبیزا نسبت به پسرعموهای خود کاراکتر اسپورت تری دارد و البته گیربکس DSG نیز در جادههای سرعتی همراهی خوبی با خودرو نشان میدهد.
داخل کابین سئات در بحث کاربردی بودن بازی را کمی میبازد اما هنوز هم تکنولوژیهایی نظیر اپل کارپلی و اندروید اتو را دارید. در برابر صندوق نسبتاً کوچکتر و فضای سر کمتر عقب طراحی برجستهتری را دریافت میکنید.
- رنو توئینگو
توئینگو نسبت به رقبای خود کمی متفاوت است. نه تنها توئینگو دیفرانسیل عقب است بلکه پیشرانه نیز در بخش عقب قرار داشته و همچنین گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک نیز برای این خودرو قابل سفارش است. تفاوت قیمتی بزرگی بین نسخههای دستی و اتوماتیک وجود ندارد بنابراین ارزش انتخاب را دارد.
طراحی خلاقانهی رنو به معنی فضای زیاد کابین است اگرچه که حجم صندوق بار متوسط است. اگر علاقهای به ظاهر توئینگو ندارید پس ارزش دارد که نگاهی به اسمارت فورفور بیندازید که تقریباً همان خودرو است اما کابینی لوکستر و بهایی بالاتر دارد.
- آئودی A1
اگر به خودرویی کوچک اما با نشانی لوکس علاقهمند هستید آئودی A1 شاید انتخاب مناسبی برای شما باشد. گیربکس DSG باز هم در این خودرو دیده میشود و انتخاب آن به مثابهی گیلاس روی کیک است. اکثر اوقات این گیربکس باعث سهولت رانندگی میشود اما اگر بخواهید تعویضهای اسپورت تری نیز نشان میدهد.
بخش اعظمی از جذابیت A1 ارائهی ارزشهای سنتی آئودی در پکیجی کوچک است. علاوه بر گیربکس، کابینی زیبا و خوشساخت و طیف معقولی از پیشرانهها وجود دارد. این خودرو ارزان نیست اما از نظر بسیاری از افراد ارزش خرید را دارد.
- کیا پیکانتو
کیا خودرویی با ارزش با زیرساختی مشابه هیوندای i10 را ارائه کرده است. این خودرو نیز دارای گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است که تعویضهای نرمی داشته و در خیابانهای شهری کارایی معقولی را عرضه میکند. این خودرو تنها با پیشرانه ۱.۲۵ لیتری بنزینی در دسترس است اما همهی نسخههای پیکانتو ارزش خوبی داشته و با گارانتی عالی ۷ ساله عرضه میشوند.
در مقایسه با پسرعموی خود پیکانتو فضای اندکی کمتر دارد اما حجم صندوق بار برای خریدهای هفتگی خوب است و در سفرهای کوتاه نیز ۴ سرنشین میتوانند راحت باشند. سیستم تعلیق خودرو نرم و فرمان سبک بوده و مانور دادن با این خودرو در شهر عالی است.
- فورد فیستا
فیستا پرفروشترین خودروی بریتانیا است بنابراین بسیاری از خریداران این خودرو را در بخش خودروهای کوچک و صرفنظر از نوع گیربکس یک انتخاب پیشفرض میدانند. گیربکس دستی استاندارد خودرو دقیق بوده و با رانندگی درگیر کنندهی آن همخوانی دارد اما قطعاً باید نگاهی هم به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ی دوکلاچه انداخت. تعویض دندههای این گیربکس نرم است و راندمان معقولی دارد اگرچه که مصرف سوخت این نسخه نسبت به مدل مجهز به گیربکس دستی بیشتر است.
میتوانید گیربکس اتوماتیک را تنها با پیشرانههای ۱ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری اکوبوست و یا ۱.۶ لیتری ۱۰۳ اسب بخاری تنفس طبیعی سفارش دهید. این گیربکس به اندازهی نمونههای DSG فولکس نرم نیست اما در اکثر موارد گزینهی جانشین خوبی محسوب میشود.
- هیوندای i20
هیوندای i20 یک سوپرمینی شیک با کیفیت کابین بالا و فضای داخلی خوب است. طیف مناسبی از پیشرانهها و تریم ها در دسترس است و البته اکثر نسخههای فروختهشدهی این خودرو به گیربکس دستی مجهزند.
شاید از دیدن اینکه گیربکس اتوماتیک هیوندای تنها ۴ سرعته است شگفتزده شوید. این گیربکس تنها ۵۰۰ پوند گرانتر از گیربکس دستی است اما در خیابانها احساس خوبی ایجاد میکند.
alireza
۶ مهر ۱۳۹۵سلام
مقاله جالبی بود مرسی از سایت پدال
به نظرم میتسوبیشی میراژ هم توی این لیست جا داشت و گزینه بسیار خوبیه برای رانندگی درون شهری ، با توجه به قدرت و مصرف سوختش.
uss zumwalt DDG-1000
۷ مهر ۱۳۹۵ایول به کره خداییش که تونسته تولیست بهترین خودروهای شهری حضور داشته باشه
saeed
۶ مهر ۱۳۹۵اساتید سایت پدال لطفا راجع به 208 بنویسید خصوصا موتور و الالخصوص گیربکس اتوماتش
ممنون
شاهین
۷ مهر ۱۳۹۵سلام تا حالا چندین مطلب مفصل درباره ی 208 تو پدال منتشر شده که با جست و جو میتونید بهش دسترسی پیدا کنید.
ارادتمندم
uss zumwalt DDG-1000
۷ مهر ۱۳۹۵منم خوندم
علي
۶ مهر ۱۳۹۵ممنون از زحمتی که واسه این مقاله کشیدید، ولی بهتر نبود برای لیست کردن بهترین سوپر مینی ها به مراجع بیشتری رجوع می کردیند. آیا تویوتا یاریس، مزدا ۲،هوندا فیت، پژو ۲۰۸ که همگی جزء پر فروش ها هستند جایی توی این لیست ندارند ولی هر دوی ای ۱۰ و پیکانتو که در اصل یکی اند توی لیست آمدند.
sunmartin
۶ مهر ۱۳۹۵آی 10 چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از برترین سوپر کامپکت های شهری است با تشکر از جناب احمد زاده که بدرستی مقاله ای انتشار دادند در مورد آی 10 همین بس که اتو اکسپرس در موردش نوشت راحتی و تحساس امنیت و بی صدای i10 بحدی است که اگر شما ندانید سوار بک سوپر کامپکت هستید احساس میکنید سوار یک سدان میان سایز رده بالا هستید با این تعاریف و شتاب بالا و مصرف پایین و امکانات عالی هیوندایi10 واقعا یکس از برترین هاست البته نمیتوان از اشکودا و کیا پیکانتو براحتی صرفنظر کرد
رضا پ
۷ مهر ۱۳۹۵من خودم طرفدار خودروهای ژاپنی و مخصوصا مزدام اما انصافا باید بگم آی 10 نسبت به قیمتش ماشینه خوبیه شاید آئودی و گلف بهتر باشن به همون نسبت قیمتشونم گرونتره در مورد آی 10هر سایتی که خوندم نقدا اکثرا مثبت بودن دوستان نمیدونم چرا تو مطلب قبلی پدال هم موضع منفی میگرفتن
uss zumwalt DDG-1000
۷ مهر ۱۳۹۵معلوم که ائودی بهتره
رضا پ
۸ مهر ۱۳۹۵هیچم معلوم نیست حداقل تو این کلاس
اگه به وب سایت carbuyer که یه سایت معتبر انگلیسیه سری بزنی تعداد ستاره های i 10 از آئودی A1 و فولوکس پولو و همه خودروهای شهری ( میکرو ) بیشتره تو وب سایت caradvice و بیشتر وب سایتهای دیگه هم همینطور
پس بهتره که تعصب کو رکورانه نسبت به یه برند خاص نداشته باشیم
علیرضا
۶ مهر ۱۳۹۵رنو توئینگو دیفرانسیل عقب واقعاً گزینه خوبی هست همینطور مینی و فورد فیستا
البته بعضی دوستان فقط هیوندای رو دیدن!!!!!
AliASg
۶ مهر ۱۳۹۵آیودی a1 خیلی خوبه
علی
۶ مهر ۱۳۹۵جسارتا، آیودی یه چیز دیگست و کاربرد دیگه ای داره(پیش گیری) آئودی بگید فکر کنم بهتر باشه.
AliASg
۷ مهر ۱۳۹۵جسارت نداره خودم معنی دوتا کلمه رو میدونم فقط کیبوردم اون کلمه رو نداره
parham
۶ مهر ۱۳۹۵در بیشتر سایت های معرف خودرو نشانی از i10 در لیست بهترین سوپر مینی ها نیست ؟؟؟؟!!!!
ونوم
۶ مهر ۱۳۹۵اول فورد فیستا بعد هم a1 و پولو از نظر طراحی اول فیستا بعد تویینگو و a1 از جمیع جهات حساب کنیم اول فیستا دوم فیستا سوم فیستا ….
سینا
۷ مهر ۱۳۹۵Fiat 500
امیرحسین
۷ مهر ۱۳۹۵مقاله خوبی بود ممنون از نویسنده عزیز
لطفا در مورد آینده نزدیک خودروسازی ایران و تغیراتی که باید بشه هم بنویسید ، مخاطب زیادی داره.
امین
۷ مهر ۱۳۹۵اگر کسی بخواد از رانندگی لذت ببره فورد فیستا و مینی کوپر از همه بهترن.
uss zumwalt DDG-1000
۷ مهر ۱۳۹۵فورد فیستا
Genius
۷ مهر ۱۳۹۵خسته شدم از این زندگی با اعمال شاقه ای که تو این مملکت داره به ما تحمیل میشه!!چرا من ایرانی عادی باید در حسرت ماشین های مخصوص قشر مستضعف در اقصی نقاط جهان مثل هیوندایI10 یا کیا پیکانتو یا حتی مرسدس A class بمونم و اونوقت جلوی چشم من یه عده آدم بی فایده مثل دلالان یا فوتبالیست ها یا بساز بندازها واسه بچه تازه تصدیق گرفتشون سری 7 و مازرراتی بخرن تا با غرور گسل طبقاتی موجود در جامعه رو تو چشم من و شمای بیچاره فرو کنند!!!!
محمد
۷ مهر ۱۳۹۵دست رو دلمون نذار
رضا پ
۷ مهر ۱۳۹۵خدا باعث و بانی این وضعیت و هر کی که هست لعنت کنه و به خاک ذلت بکشونه
آمین
امير رحيم پور
۷ مهر ۱۳۹۵خیلی بد دارن تا میکنن با ما
این ماشینارو همه جا مفت سوار میشن اووقت ایران یکی از اینارو به قیمت سه تاشون میفروشه ادم حرصش میگیره که با قیمت واقعی فیستا یا کیاریو یا نیسان ورسا فقط میتونیم پراید 111 سوار بشیم
حیف
محمد
۱۰ مهر ۱۳۹۵اگه ترجمه کردید منبعشو ذکر کنید. اگر نکردید سخت در اشتباهید چون هوندا جاز(فیت) قطعا تو این لیست باید جا داشته باشه. همینطور نیسان میکرا . میتسوبیی میراژ. مزدا ۲ شورلت اسپارک . اگر منبع دارید بگید چون هر جایی خودروهای موجود در بازار خودش رو مقایسه می کنه باهم.