چشم اندازهفته نامه

اسطوره‌ها، معرفی بهترین خودروهای دههٔ 70 میلادی

دهه هفتاد میلادی زمان جالبی برای صنعت خودروسازی بود تا جایی که می‌توان آن‌را دوران طلایی و تکرار نشدنی صنعت خودروسازی دنیا دانست. در آن سال‌ها، ازیک‌طرف سریع‌ترین خودروهای عضلانی توسط خودروسازان آمریکایی تولید می‌شدند و از سوی دیگر در سال ۱۹۷۳ بحران سوخت منجر به افزایش قیمت سوخت در سراسر جهان گردید که این امر به تغییر فناوری‌ها و ساخت خودروهای منحصربه‌فردی انجامید. حال در این مطلب به ترتیب زمانی به معرفی ۱۰ خودروی عالی و برتر از دههٔ ۷۰ میلادی پرداخته‌ایم.

فورد موستانگ Boss 302 مدل ۱۹۷۰

این موستانگ برای شرکت در مسابقات ترنس ام طراحی شده بود و ممکن است در مسیر مستقیم سریع‌ترین کوپه نباشد اما در پیچ‌ها کُشنده است.

دوج چلنجر مدل ۱۹۷۰

انواع مختلفی از دوج چلنجر وجود دارد ولی ما مدل RT با موتور ۴۴۰ و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی را انتخاب کرده‌ایم.

شورلت شِوِل SS مدل ۱۹۷۰

شول را می‌شد در نسخهٔ سدان با پیشرانهٔ شش سیلندر خریداری کرد اما جالب‌ترین مدل آن نسخهٔ SS بود که با بدنهٔ کوپه و نیروگاه ۴۵۴ بلوک بزرگ V8، خیابان‌ها را به آتش می‌کشید.

AMC Rebel Machine مدل ۱۹۷۰

AMC در بین خودروسازان آمریکایی، شرکت نسبتاً ناکامی بود اما ماسل کار پرچم‌دار آن یعنی Rebel Machine یک هیولای واقعی بود. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۳۹۰ اینچی V8 مجهز بود که ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشت و بنابراین Rebel Machine قدرتمندترین خودرویی بود که AMC در طول دوران فعالیتش تولید کرد.

داتسون 240Z مدل ۱۹۷۱

داتسون 240Z یکی از اولین خودروهای ژاپنی محسوب می‌شد که به‌اندازهٔ کافی زیبا بود تا موردپذیرش هالیوود قرار گیرد.

پلیموث رودرانر مدل ۱۹۷۲

شاید رودرانر مشهورترین ماسل کار نباشد اما ازآنجایی‌که درست تا قبل از بحران نفتی سال ۱۹۷۳ به تولید رسید، یکی از آخرین خودروهای عضلانی واقعی آمریکایی محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و ۲۰۰۲ Tii مدل ۱۹۷۴

این خودرو که پدربزرگ M3 محسوب می‌شود، مجهز به یک پیشرانهٔ توربوشارژ با ۱۴۰ اسب بخار قدرت بود و به‌طور باورنکردنی سبک‌وزن بود.

کادیلاک دویل کوپه ۱۹۷۷

کادیلاک‌های دههٔ هفتاد ممکن است برای آن دوران خیلی سریع نبودند اما با گذشت زمان به کروزرهای فوق‌العاده‌ای تبدیل شدند. دویل کوپه مدل ۱۹۷۷ خودروی بسیار باشکوهی بود و سواری آن به‌گونه‌ای بود که گویی روی یک بالش سوار شده‌اید.

پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۱۹۷۸

۹۱۱ هرگز رانندگی آسانی نداشت زیرا به خاطر اینکه پیشرانه‌اش در پشت چرخ‌های عقب قرار گرفته بود، رانندگی دشوار و سرکشی داشت. همچنین توربوشارژ آن‌هم از تأخیر فراوان رنج می‌برد اما بااین‌حال ۹۱۱ یکی از خودروهای اسپرت قابل‌توجه آن سال‌ها بشمار می‌رفت.

شورلت کامارو Z28 مدل ۱۹۷۹

چرا ما یک کامارو مدل ۱۹۷۹ را به این لیست اضافه کرده‌ایم؟ پاسخ این سؤال ساده است، به دلیل ظاهر آن. این ماشین با خطوط راه‌راه رنگارنگ بدنه و رینگ‌های زیبا، نشان‌دهندهٔ اصطلاح «all show and no go» به معنای ظاهری خوب اما بدون عمل و انرژی بود که در دههٔ ۸۰ هم ادامه پیدا کرد.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. CNA

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (235 ديدگاه)

    عجب هیولاهایی

    1. سامان اذری

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3218 ديدگاه)

      علی شوی نوا
      داش بیا که بهشتت اینجاست

      1. (ali(CHEVY NOVA

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (7390 ديدگاه)

        اومد سامان جون
        به به چه هىولاهاىى
        امریکایی ها هم که طوفان به پا کردن

      2. ونوم اف ۵

        ۹ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        داش سامان داتسون هم هست جد بزرگ نیسان سری زد حالش رو ببر

    2. peyman

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      موستانگbossواقعا اسطوره هست واقعا عاشق این مدلشم

      1. (ali(CHEVY NOVA

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (7390 ديدگاه)

        موستانگ باس ىه هرکول واقعى هستش
        قدرت
        زیباى
        ابهت و صداى نعره

    3. aston martin

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      خخخخ all show and no go
      از کامرو اون زمان بعید بود انتظار بیشتری داشتم
      هرچند الان حرف اولو میزنه

      1. ونوم اف ۵

        ۹ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        اخه اون کامارو متعلق به اواخر دهه ی ۷۰ هست و بحران سوخت و قیمت بالا باعث این مشکل شده

        1. aston martin

          ۹ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          رغیبای دیگش این مشکلو نداشتن
          من خودم طرفدار کمرو ام ولی ازش بعید بود اون زمان

    4. Nima

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      یه عشق بی پایان به کامارو 1979 داشتم. الانم که دیدمش خییییلی خوشحال شدم.

      موافقم 1
      مخالفم 1
    5. Stuttgart

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (54 ديدگاه)

      آخه کسیم مگه هست از شول بدش بیاد،لامصب هیولاس..

    6. ناراحت

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دهه ۷۰?? ببینید اون موقع همه ى این ماشین ها ایران بودن
      حالا سرچ کنید برترین ماشین هاى ۲۰۱۷ اگه یکیش تو ایران بود

      1. شایان

        ۹ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (145 ديدگاه)

        دهه هفتاد ایران جولان گاه ماشینای اسپورت آمریکایی بوده تو دنیا معروف بوده به اینکه مردممون ماشین بازن مثل الان دوبی کاش الان تو اون دوران بودیم

  2. دوچرخه سوار

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    پورشه را میپسندم
    .OK OK OK

    1. Hamid.Hellcat

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      فقط Road Runner Super Bird

  3. MAHDI . TUNING

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    این پست یکی از پستای محبوب آمریکایی بازاست
    من که همشونو دوست دارم اما اون چلنجره داره بهم چشمک میزنه

  4. شاهین پسر

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    دوج چلنجر منو برد تو بازی کربن
    بزک خورش خوب بود مخصوصا وقتی رینگ پره ای سیمی مینداختی زیرش

  5. OMID-LAMBO

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (424 ديدگاه)

    دهه حکمرانی ماشین های عضلانی آمریکایی !
    ماستنگ ! کامارو ! چلنجر ! ♥ ♥ ♥

  6. علي

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    آمریکایی ها همشون ی طرف که دلبری میکنن ولی این bmw 2002 چقر دوست داشتنی هم ی طرف .احساس میکنم آماده برای ی کشتی گرفتن در حد فیناله .چقدر زیبا و خاص طراحی شده .
    با تچکر

    1. Bilbo

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (516 ديدگاه)

      43 سال داره ازش میگذره، دقت کنید 43 سال و هنوز در اوج زیبایی و خواستنی بودنه.
      2002 یه شاهکارِ تکرار نشدنی به معنای واقعی کلمه بود.

  7. PaRHaM

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ب طور ناجوانمردانه ای اسطوره هایی مثل کانتینتال و ریورا و بلیزر جا افتادن?
    ولی بازم ممنون??❤

    1. AK_007

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      لینکلن کانتیننتال مارک V
      کوپه ی 6متری
      با موتور V8 بیگ بلاک هفت و نیم لیتری و گیربکس اتوماتیک برا 40سال پیش!
      لامصب واسه من خواستنی ترین ماشین دنیاست!!!

  8. American

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (82 ديدگاه)

    دوران فرمانروایی مطلق امریکایی ها

  9. Fit Demon

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    عجب عضلاتی!!!!
    خداییش طراحی چلنجر عالیه
    من هیچوقت از دیدنش خسته نمیشم

  10. ایران فرانسه

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    نسل من چه خاطراتی داشت با اون 2002 یا به قول ما دو دو چه حسرت ها برای داشتنش چه ذوق ها برای سوار شدنش عروسکی بود واسه خودش؛ زمان سرسبزی تهران با هزاران کوچه باغ و خلوتی معرکه کوچه هاش نه این جنگل سیمان و آهن و دود

  11. Sina

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (382 ديدگاه)

    بعد از دهه 70، بنظرم دهه ی 90 که دوره درخشش اسپرت های ژاپنی بود هم جذاب هست

    1. کاوه آهنگر

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (432 ديدگاه)

      موافقم.
      دهه هفتاد که فقط و فقط متعلق به اسطوره های آمریکایی بوده, با وجود اینکه ژاپنی باز هستم اما این مدل های آمریکایی رو به داتسون و بقیه ژاپنی ها و همچنین به ب ام و و پورشه و سایر نمایندگان اروپا ترجیح میدم,, واقعا آمریکایی های اون زمان سلطنت میکردن. دهه نود هم که متعلق به شاهکارهای ژاپنیه, دهه هفتاد و دهه نود دو دهه طلایی در صنعت خودروسازی جهان هستن

      1. Ferrari SFXSuperFast

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        هوندا ان اس ایکس
        توسط آیرتون سنا توسعه داده شده بود.
        هوندا با وارد شدن به فرمول یک و همکاری با مکلارن و قهرمانی جهان
        خودش رو بالا کشید و رقباش رو هم به جنب و جوش وادار کرد
        دهه نود
        دهه ماشینای فرمول یک اصیل و زیبا و سریع
        سوپراسپرت های پر سر و صدا و قدرتمند
        و آخرین سال ها برای راننده های افسانه ای!!(آیرتون سنا،آلین پراست،نایجل منسل و…)
        و البته شکسته شدن رکوردها
        370کیلومتر بر ساعت و 0_100 3ثانیه ای فرراری اف40 ال ام.
        رکورد سرعت رو مکلارن اف 1 چند سال بعد شکوند ولی شتابش رو نتونست!
        .
        دهه هشتاد میلادی ولی بهشت برای امثال من بود
        فرراری اف40 ساخته شد (بهترین سوپراسپرت تاریخ)
        دهه راننده های افسانه ای با ماشینای افسانه ای.
        رنه آرنوکس
        که که رسبرگ
        آلین پراست
        نیکی لاودا
        نلسون پیکت
        امرسون فیتپالدی
        نایجل منسل
        ژیل ویلنوو
        و البته آیرتون سنا کبیر
        و…

  12. Hemichan

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    اون رود رانر و چلنجر به آدم نیرو میبخشه
    یه مدل از AMC Rebel هم به اسم SST هزار و دویست اسب قدرت داشت با رکورد 8.11@ 180.85 mph

  13. امید

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    چلنجر زیباترینه….عالی.. یادمه یدونه قرمزش توی یه کوچه خوابیده بود حدود پونزده سال پیش .حوالی بیمارستان امام خمینی اول بلوار کشاورز. چندین دفعه توی راه دانشگاه از اتوبوس پیدا شدم وفقط برای دیدن اون ماشین فوق العاده از اون کوچه دو سه بار میرفتم و برمیگشتم تا یه دل سیر ببینمش

  14. امید

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    چلنجر از همه خوشگلتر جذابتره.البته بنظرم پونتیاک و بیوک ریوریرا از قلم افتادن

  15. #ali.m#

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1834 ديدگاه)

    همه عشقا هستن که?

  16. Abrams

    ۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اصلا عاشق ماشینای آمریکاییم لامسبا اسطوره میساختن واسه مردم عادی نه مثل فراری واسه افراد خاص

    1. اعتمادیان

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (261 ديدگاه)

      ای دمت گرم
      چقدر جالب گفتی : اسطوره میساختن واسه مردم عادی نه مثل فراری واسه افراد خاص
      واسه همینه که اکثر مردم هم سن من از ماشینهای امریکایی کلی خاطره دارن هر وقت این عکسها رو می بینم خاطرات بچگیام تو زمان قبل انقلاب می افتم :شادیهای تابستون تو جاده های کم عرض اون موقع شمال پخش نوار کاست روداستارو ترانه های ناب اونزمان …..

  17. محمد

    ۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    من کامارو رو انتخاب میکنم و عاشق این ماشین هستم. این ماشین خدای ماسل کارهای آمریکاییه(البته موستانگ و چلنجرهم قابل احترام هستن). در حال حاضر خودم کامارو آر.اس 2013 با پلاک منطقه آزاد دارم.فقط میتونم بگم این ماشین فوق العاده.س. جدای از مسائل فنی که این ماشین حرف برای گفتن داره ظاهر پر ابهت وبا جذبه اونه که دیدنش واقعاحس قدرت رو منتقل میکنه.

    1. AK_007

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      به نظر من کامارو 2013 بهترین طراحی رو بین کامارو های جدید داره
      حتی از ۲۰۱۷ هم خوشگل تره
      مبارکه!

      1. محمد

        ۹ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (226 ديدگاه)

        دقیقا. به خصوص با کیت ZL1

  18. Ali

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام به همه
    ب ام و و پورشه خیلی هیجان دارن
    ولی اون شول با اون موتور پر حجم یه حال دیگه ای داره

  19. amin.and...............

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فقط موستانگ

  20. Roham

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    من به شکل دیوونه واری هنوز هم دویل 77 رو به شدت دوست دارم

  21. USA & JAPAN

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (216 ديدگاه)

    دیوووووونه ی موستانگ و چلنجرم

  22. USA & JAPAN

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (216 ديدگاه)

    بعلاوه شورلت SS

  23. Ford

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای لینکلن کانتیننتال خالیه

  24. dodge

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    دوستان این لیست اصلا خوب نیست یکی از اسطوره های بسیار جذاب رو تو این لیست نذاشتن
    داج چارجر
    عشششششششششششششششششششششششششششششششششششششششق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا