خب نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۷ پایان یافت و هماکنون فرصت مناسبی است تا بتوانیم نگاهی جامعتر به برجستهترین محصولات به نمایش درآمده در این رویداد خودرویی مهم قاره آسیا داشته باشیم. در نمایشگاه امسال توکیو شاهد نمایش فوقالعاده خودروسازهای ژاپنی به ویژه هوندا، نیسان، تویوتا و مزدا بودیم.
در این نوشتار ۱۰ خودرو و کانسپت برجسته نمایشگاه توکیو ۲۰۱۷ را خدمت شما معرفی کردهایم. با ما همراه باشید.
مزدا از فرصت نمایشگاه توکیو ۲۰۱۷ برای نمایش محصولی مفهومی به نام کای استفاده کرد. گفته میشود این خودرو پیشنمایش نسل آینده مزدا ۳ خواهد بود و طراحی آن اصلاً ناامید کننده نیست. منابع داخلی شرکت میگویند مدل تولیدی مشابه کای خواهد بود.
این برند زبان طراحی کودو را در فرم یک هاچبک کامپکت تکامل بخشیده است. نسل بعدی مزدا ۳ اولین خودرویی خواهد بود که از معماری جدید و همچنین نسل بعدی پیشرانه بنزینی اسکای اکتیو X بهره خواهد برد.
ما کانسپت اوربان الکتریکی نمایش داده شده در نمایشگاه فرانکفورت را بسیار دوست داشتیم و هوندا ادامه این کار را در توکیو نشان داد.
ما نمیدانیم مدل اسپورت الکتریکی تولید خواهد شد یا خیر اما تایید شده مدل هاچبک تا سال ۲۰۲۰ تولید خواهد شد. همانند آن خودرو، کانسپت اسپورت الکتریکی یک محصول کاملا الکتریکی بوده و اگر به یک اینتگرای تازه متولد شده تبدیل نشود ناامید خواهیم شد.
این کراس اوور الکتریکی خودران شبیه یک محصول اوریگامی بوده و دارای صفحات نمایش هدآپ دیسپلی و کنترل حرکتی چشمگیر است. IMx کانسپت برجسته نیسان در توکیو بوده و پیشنمایشی از مدل تولیدی در سال ۲۰۲۲ میباشد.
زیر طراحی وحشی این خودروی مفهومی پلتفرم الکتریکی جهانی رنو-نیسان قرار داشته که باعث میشود کف کابین کاملاً مسطح باشد و وزن باتری به منظور بهبود مرکز ثقل کاهش یافته است. همچنین دو پیشرانه الکتریکی در جلو و عقب نصب شده که قابلیت چهار چرخ محرک بودن را به خود اعطا میکند. محدوده حرکتی این خودرو ۶۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
این رولزرویس ژاپنی دستساز بوده و از موارد برجسته آن میتوان به شیشههای تیره و ۱۶ لایه رنگ بدنه اشاره کرد.
پیشرانه ۱۲ سیلندر قدیمی جای خود را به یک پیشرانه ۸ سیلندر هیبرید داده و اساساً در زیر پوست آن یک لکسس LS قرار دارد؛ اما طراحی رتروی آن بسیار جذابتر است… اینطور نیست؟!
سوبارو ویزیو پرفورمنس
ویزیو (VIZIV) پرفورمنس دارای سیستم چهار چرخ محرک مشهور سوبارو، پیشرانه باکسری و ابعادی مشابه با WRX فعلی داشته اما بهطور قابلتوجهی پهنتر بوده و ۸۰ میلیمتر فضای بیشتر بین اکسلها وجود دارد.
از دیگر موضوعات برجسته این خودرو میتوان به جدیدترین تکنولوژیهای کمک راننده EyeSight اشاره کرد که در سال ۲۰۲۰ به سایر محصولات شرکت راه خواهند یافت.
اگرچه نام اوولوشن تصویر خودروهای رالی توربو و اسپویلرهای عقب بزرگ را به خاطر میآورد اما حرف e در ابتدای آن نشان دهنده مدلی کاملاً الکتریکی است که نیرویش را از باتری با ظرفیتی که در کف خودرو قرار گرفته به دست میآورد. این خودرو تنها مدلی مفهومی بوده و به این زودیها تولید نمیشود.
برخی موارد برجسته درباره میتسوبیشی e-Evolution وجود دارند که از آن جمله میتوان به چندین پیشرانه الکتریکی اشاره کرد. دو واحد الکتریکی در اکسل عقب وجود داشته و سومین پیشرانه نیز در اکسل جلو قرار گرفته تا در زمینهای خیس و لغزنده چسبندگی بهتری را ایجاد کند.
این کانسپت نشان دهنده آینده پرچمدار لوکس کمپانی است. در زیر پوست LS+ بسته کاملی از سیستمهای رانندگی خودکار قرار گرفتهاند.
این سیستم که همتیمی بزرگراه نام گرفته در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. لکسس میگوید سیستم خودران کمپانی میتواند خودرو را در لاین خود نگه دارد و فاصله با خودروی جلویی را حفظ کند و البته بهصورت خودکار لاین رانندگی را تغییر داده یا از بزرگراه خارج شود. هوش مصنوعی بکار رفته در LS+ به این معنی است که خودرو همواره در حال یادگیری از اطراف است.
مشکل اکثر خودروهایی که در بالا ذکر شدند یافتن راهی برای گشتن و پارک کردن آنها در شهر و خارج از شهر است. اینجاست که کانسپت یاماها کراس هاب وارد میشود. یاماها میگوید این خودرو ابعادی مناسب برای افرادی دارد که میخواهد در آخر هفتهها از شلوغی شهری فرار کنند.
با طول/عرض/ارتفاع برابر با ۴۴۹۰/۱۹۶۰/۱۷۵۰ میلیمتری، کراس هاب خودرویی کوتاه، پهن و قدبلند است. صندلی راننده و فرمان در مرکز قرار گرفته و دو نفر نیز کنار راننده مینشینند. ورود و خروج به این خودرو با دربهای کوچک جلویی که به عقب باز میشوند آسانتر میشود. البته این خودرو تولید نخواهد شد.
ایسوزو FD SI
اکثر خودروهای رونمایی شده در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۷ دارای بدنهای جعبهای و کوچک هستند که به منظور افزایش فضای مورد استفاده در جاده طراحی شده و این یکی نیز مستثنا نیست.
ایسوزو FD SI یک کانسپت ون تحویل است که ظاهری مرموز و دیوانهوار دارد.
اون طرح هوندا که افتضاح بود. کلا هوندا در طراحی ضعیفه. یه سرچی کنید میبینید چقد ایراد به آکورد 2018 گرفتن. حال شما بگو طرحش عالیه. ولی واقعیت چیز دیگریست.
بیخیال باو فقط تو سال 2016 سیویک و ریج لاین و سی ار وی بهترین طراحی رو بردن. ادیسه هم امسال طراحی کابین برتر رو برد. اکورد هم رفت جز فینالیست های خودروی سال. من خودم با کانسپتهای هوندا زیاد ارتباط برقرار نکردم ولی اینکه بگی هوندا تو طراحی ضعیفه خعلی اشتباهه.
منظورم همه خودروهاش نبود. این کانسپت که اصلا جالب نیست. خودتم اذعان داشتی. سیویک نمای عقبش آنچنان زیبا نیست (کابین را نمیگم). آکورد معلومه کاندید خودروی سال میشه با اون گیربکس و موتور جدید اما منظورم فنی نبود و صرفا نمای ماشین بود که باز هم در نمای عقب، مشکل داره. اکثرا اذعان دارند چهره آکورد نسل قبل، منظمتر و شکیلتره. در کل طراحی بیرونی مزدا بهتر از هوندا و سایر ژاپنیهاس.
رامتین جان اکورد رو قبول دارم خودم هم قبلا گفتم که اصلا حال نکردم باهاش ولی در مورد بقیه ماشین های هوندا اینطور نیست . کانسپت هاش به نظر من عالین . سیویک هم سلیقه ایه . اما به نظر من علاوه بر این که از نظر فنی بی رقیبه . ظاهرش هم فوق العاده زیباست .
دوبی به دلیل اینکه بازار نابی واسه سوپر اسپورت سازا و لوکس سازای رده بالا محسوب میشه اکثرا مورد توجه این دسته از خودروسازا هستش. برخی برندها مثل نیسان حتی مدل های ویژه ای واسه این نمایشگاه در نظر گرفتن.
درود دوست عزیز موتور شو دبی رسمی هست و در خاورمیانه و شمال آفریقا بزرگترین نمایشگاه بین المللی خودرو محسوب میشه ولی در حد سایر موتور شو های بزرگی مثل ژنو و فرانکفورت و … نیست. بیشتر قطعه سازان و حدود 150سازنده خودرو هم از 23 تا 27 آبان امسال در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
فرشاد جان مزدا در مقایسه با تویوتا شرکت بسیار کوچکتریه و راحتتر میتونه رو طراحی مانور بده هر محصول تویوتا مخاطب و بازار هدف میلیونی داره و ناچاره که با احتیاط خاصی و نگاه دقیق تر و آینده نگرانه تری دست به تغییرات ظاهری بزنند. نمیدونم چرا شرکتها هرچه بزرگتر میشن محافظه کارتر میشن و قدرت ریسک کردن و آزمون و خطا را میسپارن به شرکتهای به مراتب کوچکتر. البته منظورم این نیستش که نوآوری ندارن، حرفم اینه که این پروسه کُندتر طی میشه. بهرحال شاید این یه اصل مدیریتی باشه که ماها ازش غافلیم. البته من شخصا طراحی های تویوتا را زشت نمیدونم و اتفاقا از اکثرشون لذت میبرم چون زمختی و اصالت توشون دیده میشه و من اینطور طراحیهارو میپسندم و سلیقم جور درمیاد، بخصوص لندکروز و هایکوکس و کمری2018 و پرادو
محمد قانع کننده نیست حرف شما.مرسدس بنز هم از اتوبوس و خاور تولید میکنه تا وانت و ماشین فرومل ۱ و سواری های مختلف.اما همشون زیبا هستن.طراحی و سلیقه بحثش از تنوع و بزرگی سبد محصولات جداست.مزدا تو هر سالی و هر سگمنتی زیبا تر از بقیه ژاپنی ها میسازه
دوستان واقعا عذر میخوام سوالمو اینجا مطرح میکنم فقط چون واجبه از دوستان خواهش میکنم جواب بدن. آیا خرید جیپ صحرا برا استفاده ی تقریبا روزمره مناسبه و کلا همه چیز در مورد معایب و مخارج و فنی و بنزین اینارو اگه وجود داره لطف کنین بگین ممنون میشم اگه در مورد سال تولید و کلا همه چیز میشه توضیح بدن دوستان عالی میشه
خیلی جالب بود اکثر مدلا دارن از تکنولوژی خیلی زیادی استفاده می کنن من یه تست از لکسوس دیدم که نشون میداد چجوری خودران لاین عوض میکرد ولی تست کننده همش میگفت در برابر هوش انسانی خیلی خنگه اما واقعا لاین عوض کرد و سبقت گرفت
Mohamad
۱۳ آبان ۱۳۹۶مزدا ویژن کوپه بینهایت زیباست.
در مجموع همشون فوق العاده اند و ژاپنیا با کسی شوخی ندارن در این صنعت :D
شاهين
۱۴ آبان ۱۳۹۶واقعا خیلی عجیبه که مزدا وارد ایران نمیشه.هوجور حساب میکنم از همه برند های آسیایی یه سر و گردن بالاتره
مهدی
۲۲ آبان ۱۳۹۶اون ایسوزو هم بینهایت عجیبه آقا درست کانسپت اما جنبه هم خوب چیزیه آدم نه میتونه بگه مکعب ساده نه میتونه بگه خوشگله نه میتونه بگه زشته خیلی یه جوریه
Saeed
۱۳ آبان ۱۳۹۶همشون یه طرف
مزدا یه طرف….
مهدی
۱۳ آبان ۱۳۹۶همشون عالی بودن ولی نمونه مزدا بیشتر به واقعیت نزدیک تر بود بقیشون فضایی بودن و فکر کنم فقط در حد طراحی بودن به مرحله تولید نخواهند رسید.
#ali.m#
۱۳ آبان ۱۳۹۶کانسپت های مزدا و هوندا عالین .
مخصوصا مزدا .?
رامتین
۱۳ آبان ۱۳۹۶اون طرح هوندا که افتضاح بود. کلا هوندا در طراحی ضعیفه. یه سرچی کنید میبینید چقد ایراد به آکورد 2018 گرفتن. حال شما بگو طرحش عالیه. ولی واقعیت چیز دیگریست.
sina
۱۳ آبان ۱۳۹۶بیخیال باو
فقط تو سال 2016 سیویک و ریج لاین و سی ار وی بهترین طراحی رو بردن.
ادیسه هم امسال طراحی کابین برتر رو برد.
اکورد هم رفت جز فینالیست های خودروی سال.
من خودم با کانسپتهای هوندا زیاد ارتباط برقرار نکردم ولی اینکه بگی هوندا تو طراحی ضعیفه خعلی اشتباهه.
رامتین
۱۴ آبان ۱۳۹۶منظورم همه خودروهاش نبود. این کانسپت که اصلا جالب نیست. خودتم اذعان داشتی. سیویک نمای عقبش آنچنان زیبا نیست (کابین را نمیگم). آکورد معلومه کاندید خودروی سال میشه با اون گیربکس و موتور جدید اما منظورم فنی نبود و صرفا نمای ماشین بود که باز هم در نمای عقب، مشکل داره. اکثرا اذعان دارند چهره آکورد نسل قبل، منظمتر و شکیلتره. در کل طراحی بیرونی مزدا بهتر از هوندا و سایر ژاپنیهاس.
sina
۱۴ آبان ۱۳۹۶طراحی بی نهایت امر سلیقه ای هست خب
برای مثال من سیویک رو بی نقص می بینم و پشتش رو دوست دارم و نسل جدید اکورد هم از نسل قبلش بیشتر می پسندم
Amir
۱۴ آبان ۱۳۹۶بنظرم این ماشین هوندا نمایشی از اینده خودروها بود واقعا عالیه??
#ali.m#
۱۴ آبان ۱۳۹۶رامتین جان اکورد رو قبول دارم خودم هم قبلا گفتم که اصلا حال نکردم باهاش
ولی در مورد بقیه ماشین های هوندا اینطور نیست .
کانسپت هاش به نظر من عالین .
سیویک هم سلیقه ایه .
اما به نظر من علاوه بر این که از نظر فنی بی رقیبه .
ظاهرش هم فوق العاده زیباست .
ShoMpeT
۱۳ آبان ۱۳۹۶آدم نمیدونه کدوم رو نگاه کنه!
اون سوبارو بدن ما یه دور بزنیم باهاش D:
مختار
۱۳ آبان ۱۳۹۶تو این نمایشگاه چرا خبری از سوپرا نشد
ماتئوس
۱۳ آبان ۱۳۹۶عااااالی بودن ♥️
علی الخصوص همشون ?
یکی این ژاپنیا رو از برق بکشه یه پونصد سال بلکی هم ما بهشون برسیم … نفسمون گرفت خووو?
Q
۱۳ آبان ۱۳۹۶دوستان دبی موتور شو هم مثل این و سما، رسمی هست یا در حد اینا نیست؟؟
شاهین
۱۳ آبان ۱۳۹۶دوبی به دلیل اینکه بازار نابی واسه سوپر اسپورت سازا و لوکس سازای رده بالا محسوب میشه اکثرا مورد توجه این دسته از خودروسازا هستش.
برخی برندها مثل نیسان حتی مدل های ویژه ای واسه این نمایشگاه در نظر گرفتن.
SAEED Z
۱۳ آبان ۱۳۹۶درود دوست عزیز
موتور شو دبی رسمی هست و در خاورمیانه و شمال آفریقا بزرگترین نمایشگاه بین المللی خودرو محسوب میشه ولی در حد سایر موتور شو های بزرگی مثل ژنو و فرانکفورت و … نیست.
بیشتر قطعه سازان و حدود 150سازنده خودرو هم از 23 تا 27 آبان امسال در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
:::فرشاد:::
۱۳ آبان ۱۳۹۶زبان طراحی مزدا عالیه ? تویوتا باید از مزدا طراحی رو یاد بگیره.
Mohamad
۱۳ آبان ۱۳۹۶فرشاد جان مزدا در مقایسه با تویوتا شرکت بسیار کوچکتریه و راحتتر میتونه رو طراحی مانور بده
هر محصول تویوتا مخاطب و بازار هدف میلیونی داره و ناچاره که با احتیاط خاصی و نگاه دقیق تر و آینده نگرانه تری دست به تغییرات ظاهری بزنند. نمیدونم چرا شرکتها هرچه بزرگتر میشن محافظه کارتر میشن و قدرت ریسک کردن و آزمون و خطا را میسپارن به شرکتهای به مراتب کوچکتر. البته منظورم این نیستش که نوآوری ندارن، حرفم اینه که این پروسه کُندتر طی میشه. بهرحال شاید این یه اصل مدیریتی باشه که ماها ازش غافلیم. البته من شخصا طراحی های تویوتا را زشت نمیدونم و اتفاقا از اکثرشون لذت میبرم چون زمختی و اصالت توشون دیده میشه و من اینطور طراحیهارو میپسندم و سلیقم جور درمیاد، بخصوص لندکروز و هایکوکس و کمری2018 و پرادو
Mohamad
۱۳ آبان ۱۳۹۶هایلوکس*
:D
شاهين
۱۴ آبان ۱۳۹۶محمد قانع کننده نیست حرف شما.مرسدس بنز هم از اتوبوس و خاور تولید میکنه تا وانت و ماشین فرومل ۱ و سواری های مختلف.اما همشون زیبا هستن.طراحی و سلیقه بحثش از تنوع و بزرگی سبد محصولات جداست.مزدا تو هر سالی و هر سگمنتی زیبا تر از بقیه ژاپنی ها میسازه
sina
۱۳ آبان ۱۳۹۶سوبارو و مزدا ویژن خعلی خوب بودن خدایی
رسول
۱۳ آبان ۱۳۹۶زیاد طراحی این نوع ماشینارو دوس ندارم خوباشون کمن…..
رضا
۱۴ آبان ۱۳۹۶دوستان واقعا عذر میخوام سوالمو اینجا مطرح میکنم فقط چون واجبه از دوستان خواهش میکنم جواب بدن. آیا خرید جیپ صحرا برا استفاده ی تقریبا روزمره مناسبه و کلا همه چیز در مورد معایب و مخارج و فنی و بنزین اینارو اگه وجود داره لطف کنین بگین ممنون میشم اگه در مورد سال تولید و کلا همه چیز میشه توضیح بدن دوستان عالی میشه
شاهين
۱۴ آبان ۱۳۹۶برای روزمره و داخل شهر سخته…تعلیقش یجوره انگار داری با نیسان وانت تردد میکنی .مصرفشم بالاست طبیعتا.ولی خب اگه یه تمیز با تودوزی چرم پیدا کردی بگیر
حمیدرضا
۱۴ آبان ۱۳۹۶خیلی جالب بود اکثر مدلا دارن از تکنولوژی خیلی زیادی استفاده می کنن من یه تست از لکسوس دیدم که نشون میداد چجوری خودران لاین عوض میکرد ولی تست کننده همش میگفت در برابر هوش انسانی خیلی خنگه اما واقعا لاین عوض کرد و سبقت گرفت
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۴ آبان ۱۳۹۶مزدا به بقیه کمپانیها میگه زکی.
مهدی
۱۴ آبان ۱۳۹۶سوبارو – نیسان – مزدا
آیا هندا سیویک کانسپتی نداشت
Kamran
۱۴ آبان ۱۳۹۶سوبارو تو محشری ?