رقابت انتخاب بهترین خودرو برای رانندههای بریتانیا توسط اتوکار سابقهای طولانی نزدیک به سه دههای دارد اما در طول این سالها، هدف برگزاری این رقابت بدون تغییر باقیمانده و آن یافتن سرگرمکنندهترین خودرو برای رانندگی در هرسال است. برای رسیدن به این هدف، طیف گسترده و مختلفی از خودروهای اسپرت هرسال گرد هم جمع میشوند تا نهایتاً از میان آنها یک خودرو بهعنوان پیروز رقابت انتخاب گردد. این روز اما بهطور غیررسمی روز هندلینگ خوانده میشود زیرا چیزی که در شرکتکنندگان بیشترین اهمیت را دارد، دینامیک خودرو است نه اندازه، وزن، قدرت و یا حتی نوع قوای محرکه.
در طول سالهای برگزاری این رقابت، هم خودروهای گرانقیمت و هم ماشینهای نسبتاً ارزان و همینطور هم خودروهای قدرتمند و هم ماشینهایی با قدرت بسیار کم پیروز شدهاند که این یعنی همهٔ خودروها در هر کلاسی و با هر قیمت و قدرتی شانس پیروزی در این نبرد سخت را دارند. این موضوع در رقابت امسال هم بهوضوح دیده میشود بهگونهای که در بین شرکتکنندگان از هاچبک سابکامپکت سه سیلندر گرفته تا سوپراسپرتهای هشت سیلندر چند صد هزار دلاری حضور دارند. این ماشینها طی سه روز در مکانهای مختلفی شامل جادههای عمومی و پیست Anglesey مورد آزمایشهای گستردهای قرار گرفتهاند اما نهایتاً در این رقابت سخت تنها یک خودرو پیروز خواهد شد.
از سه روزی که این رقابت برگزار میشود، روز اول بهطور کامل در جادههای عمومی صرف میشود، روز دوم خودروها صرفاً در پیست مورد آزمایش قرار میگیرند و روز سوم هم در هردو جا سپری میشود. طی این ۷۲ ساعت، پنج داورِ رقابت اتوکار، ۱۰ خودروی شرکتکننده را بیشتر از بسیاری از مالکین در طول عمر خودرو در جادهها موردبررسی و تحتفشار قرار میدهند. مثل همیشه، در شرکتکنندگان رقابت امسال خودروهایی با ترکیب موتور جلو، موتور وسط و موتور عقب با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک در انواع هاچبک، سدان و کوپه با پیشرانههای تنفس طبیعی، سوپرشارژ و توربوشارژ و گیربکسهای دستی، اتوماتیک و دوکلاچه حضور دارند.
شرکتکنندگان رقابت بهترین خودروی ۲۰۱۸ برای رانندههای بریتانیا
- آلپاین A110
- آستونمارتین ونتیج
- آئودی R8 RWS
- بامو M2 کامپتیشن
- فراری ۴۸۸ پیستا
- فورد فییستا ST
- جگوار XE SVR Project 8
- لوتوس اگزیج ۴۱۰
- مکلارن 600LT
- پورشه ۹۱۱ GT3 RS
فورد فییستا ST که میتوان آنرا بهترین خودروی مقرونبهصرفه برای رانندههای بریتانیا دانست، تنها شرکتکنندهای با قیمتی کمتر ۵۰ هزار پوند است. بامو M2 کامپتیشن تلاش میکند عملکرد M2 معمولی که دو سال پیش در این رقابت حضور داشت را بهبود بخشد. غیرازاین دو، آلپاین A110 و لوتوس اگزیج ۴۱۰ تنها شرکتکنندگانی هستند که قیمتی پنجرقمی دارند. پسازاین، با جهش قیمتی بزرگی به آئودی R8 RWS میرسیم که ارزانترین و احتمالاً بهترین نسخهٔ R8 برای رانندگی است. کمی بالاتر، نسل جدید آستونمارتین ونتیج قرار دارد که علیرغم افزایش وزن و تجهیز به فرمان الکتریکی، پیشرانهٔ توربو و گیربکس اتوماتیک، هنوز هم در ادامهٔ موفقیت نسل قبلی خود متوقف نشده است.
دراینبین پورشه ۹۱۱ GT3 RS سختترین کار را در پیش رو دارد چراکه باید از پیروزی یا در اصل عنوان قهرمانی GT3 استاندارد در رقابت بهترین خودروی ۲۰۱۷ دفاع کند. گرانقیمتترین شرکتکنندگان رقابت امسال نیز سه خودروی جگوار XE SVR Project 8، مکلارن 600LT و فراری ۴۸۸ پیستا هستند که هر سه در اصل نسخههایی ارتقاءیافته و قدرتمندتر از نمونههای معمولی خود محسوب میشوند. این ۱۰ شرکتکننده که همگی از جدیدترین خودروهای اسپرت حال حاضر دنیا هستند و حالا برای برگزاری نبردی سخت آماده شدهاند. نبردی که تنها یک برنده خواهد داشت و آن بهترین خودروی ۲۰۱۸ برای رانندهها خواهد بود.
پس از انجام آزمایشهای خیابانی در روز اول، شرکتکنندگان در روز دوم برای انجام مهمترین بخش رقابت، یعنی ثبت لپ تایم، راهی پیست Anglesey شدند. در این آزمون، فراری ۴۸۸ پیستا با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۱ ثانیه، بااقتدار عنوان سریعترین خودروی پیست را از آن خود کرد. البته فراری حاضر در این رقابت به رینگهای فیبر کربنی با لاستیکهای میشلن پایلوت کاپ مجهز بود و به همین دلیل ممکن است برخی این را عادلانه ندانند که وقتی سایر خودروها به لاستیکهای معمولی مجهز هستند، ۴۸۸ پیستا با لاستیکهای ویژه اقدام به ثبت لپ تایم در پیست کند اما در جواب باید گفت چون این لاستیکها برای عموم خریداران قابل سفارش هستند، تایم زنی با آنها کاملاً عادلانه است. پس از سوپراسپرت مارانلو اما این مکلارن 600LT بود با زمان ۱ دقیقه و ۱۳ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت و مکان سوم هم به پورشه ۹۱۱ GT3 RS اختصاص یافت.
پس از انجام آزمونها و مراحل مختلف، در پایان روز سوم نهایتاً نوبت به اعلام نتایج و تعیین پیروز رقابت رسید. متأسفانه ناامیدکنندهترین عملکرد را جگوار به نمایش گذاشت و به همین دلیل از پنج داور، سه نفر آنرا در جایگاه آخر قرار دادند و دو داور دیگر نیز مقامی بهتر از دوم از آخر را برای آن در نظر نگرفتند. این سدان بریتانیایی از دو مشکل عمده رنج میبرد که یکی وزن بالا و دیگری عدم اعتمادبهنفس است. البته این خودرو چسبندگی و ثبات قابلتحسینی را ارائه میکند اما بازهم حفظ تعادل آن سخت است. بااینحال XE SVR Project 8 مطمئناً باید میتوانست حداقل فورد فییستا ST را مغلوب کند اما این اتفاق رخ نداد. البته در این رقابت قیمت هرگز موردتوجه قرار نمیگیرد اما بااینوجود فییستا با اختلاف تنها پنج امتیاز، بالاتر از جگوار قرار گرفت و بدین ترتیب XE SVR Project 8 موفق به کسب مقامی بهتر از آخر نشد.
روی جاده، فورد فییستا ST دقت بسیار پایینی داشته و پاسخگویی و شادابی آن نیز مناسب نیست بهگونهای که چابکی نسل قبلی در آن دیده نمیشود. در این هاچبک کوچک، راننده هرچه بیشتر قصد برقراری ارتباط با خودرو را داشته باشد بیشتر ناکام میشود. به این دلایل، فییستا ST در جایگاه نهم قرار گرفت. از سوی دیگر، درحالیکه از لوتوس اگزیج ۴۱۰ سبکوزن انتظار زیادی میرفت و حتی احتمال پیروزی آنهم وجود داشت، نتوانست به جایگاهی بهتر از هشتم دست پیدا کند. البته این ماشین در بسیاری از آزمونها خوب عمل کرد. اگزیج هنوز هم مثل یک لوتوس احساس میشد و کنترل بدنهٔ آن، هم روی جاده و هم در پیست بسیار عالی بود؛ اما درحالیکه انتظار میرفت اگزیج ۴۱۰ در پیست پیشرفت کرده باشد، مشکلات آن همچنان باقیمانده است. این خودرو حتی در حالت مسابقه هم فاقد کشش مناسب بود آنهم با وجودی که به دیفرانسیل لغزش محدود مجهز شده است.
آستونمارتین ونتیج اما باید خوشحال باشد که توانست خودرویی مثل لوتوس اگزیج ۴۱۰ را مغلوب کرده و در جایگاه هفتم قرار گیرد. البته نظر داوران در مورد این خودرو متفاوت بود و حتی دو داور آنرا در جایگاه نهم قرار دادند. به گفتهٔ آزمایشکنندگان، ونتیج همانند خودرویی ازهمگسیخته احساس میشود زیرا هرچند بسیاری از قطعات آن بهصورت تکی و مجزا خوب هستند اما وقتی در کنار هم قرار میگیرند هرگز یکپارچگی ندارند؛ بنابراین ونتیج تنها با دو امتیاز بیشتر، اگزیج را مغلوب کرد و تنها با سه امتیاز کمتر، مغلوب آئودی R8 RWS شد که این نشان میداد رقابت در میانهٔ جدول چقدر نزدیک است. در مورد R8 اما نظر داوران بسیار به هم نزدیک بود بهگونهای که هیچکس آنرا در جایگاهی بالاتر از ششم و هیچکس پایینتر از هشتم قرار نداد. یکی از مشکلات این سوپراسپرت آلمانی، احساس ناخوشایند ترمزهای آن بود اما بااینحال R8 RWS بهترین خودرو برای رانندهای است که آئودی پس از سالها تولید کرده است.
درحالیکه آئودی R8 RWS با کسب ۱۸۴ امتیاز از مجموع ۲۵۰ امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفت، بامو M2 کامپتیشن موفق به کسب ۲۰۳ امتیاز شد و بدین ترتیب با اختلاف قابلتوجه ۱۹ امتیاز نسبت به آئودی، مقام پنج را از آن خود کرد. این کوپهٔ کوچک آلمانی را باید سلطان هندلینگ دانست. M2 کامپتیشن خودرویی کاربردی و شهری است که برای استفادههای روزانه مناسب است و درعینحال در پیست یا حتی جاده فوقالعاده سرگرمکننده است. در مورد برخی خودروها، داوران واقعاً تأسف میخورند که ارزش در برابر قیمت هیچ نقشی در امتیازات ندارد و M2 کامپتیشن یکی از همین خودرو است زیرا این کوپهٔ اسپرت، عملکرد و هندلینگی استثنایی را با قیمت بسیار مناسبی ارائه میکند.
شاید تعجببرانگیز باشد که نسخهای ارتقاءیافته از خودروی پیروز رقابت سال گذشته امسال نتوانست حتی یک سکو کسب کند و به جایگاه چهارم بسنده کرد. البته به گفتهٔ داوران، پورشه ۹۱۱ GT3 RS قابلپیشبینیترین و قابلانعطافترین خودروی گروه بوده و در بین شرکتکنندگان رقابت امسال، بهترین هندلینگ پیست و بهترین پیشرانه را دارد. در پیست، ترمزها، چسبندگی، کشش، پیچیدن، همه و همه عالی هستند و GT3 RS بینقصترین خودرو در پیست آزمایشی بود اما این اسپرت آلمانی نتوانست عملکرد درخشان خود در پیست را در جادهها هم ارائه کند و به همین دلیل در آزمونهای جادهای امتیاز از دست داد. بدین ترتیب، از بین ۱۰ شرکتکنندهٔ رقابت انتخاب بهترین خودروی ۲۰۱۸ برای رانندگان بریتانیا، سه خودرو به فینال رسیدند.
فینالیستهای رقابت بهترین خودروی ۲۰۱۸ برای رانندههای بریتانیا
- آلپاین A110
- فراری ۴۸۸ پیستا
- مکلارن 600LT
امسال در صدر جدول رقابت بهترین خودرو برای راننده، نبرد سختی در جریان بود چراکه پنج خودرو از مجموع ۲۵۰ امتیاز رقابت موفق به کسب بیش از ۲۰۰ امتیاز شده و در بالاترین جایگاهها قرار گرفتند. این پنج خودرویی که در باشگاه ۲۰۰ امتیازیها حضور داشتند هرکدام مدعی قدرتمندی برای قهرمانی بودند. تا اینجای کار، به دو خودرو از این پنج خودرو پرداختیم. بامو M2 کامپتیشن و پورشه ۹۱۱ GT3 RS هردو فوقالعاده هستند ولی در این رقابت، داوران به دنبال بهترین بهترینها هستند. فینالیستهای رقابت امسال فراری ۴۸۸ پیستا، مکلارن 600LT و آلپاین A110 هستند؛ اما از بین این سه ماشین کدامیک پیروز خواهد شد؟ فراری قدرتمند ۷۲۰ اسب بخاری؟ مکلارن ضعیفتر ۶۰۰ اسبی یا آلپاین مقرونبهصرفه اما خطرناک؟
آلپاین A110 از همه لحاظ خودروی فوقالعادهای است. این ماشین ثابت میکند که خودروهای اسپرت باید کوچک باشند. بازهٔ جابجایی زیاد تعلیق در این اسپرت فرانسوی بهخوبی دستاندازها و ناهمواریهای مسیر را جذب میکند درحالیکه اندازهٔ جمعوجور امکان استفاده از تمام عملکرد آنرا فراهم میکند. هرکدام از داوران بهنوعی به ستایش و تحسین A110 پرداختند اما مهمتر از آنها این است که بهراحتی میتوان از این کوپهٔ اسپرت بهصورت روزانه استفاده کرد. از سوی دیگر، فراری ۴۸۸ پیستا هم خودروی بسیار هیجانانگیزی است. این سوپراسپرت ایتالیایی با قدرت فوقالعادهٔ پیشرانهٔ V8 خود، عملکردی مانند جنگندهٔ F35 را به نمایش میگذارد! پیستا هم در پیست و هم در جاده عملکردی عالی را به نمایش گذاشت و به همین دلیل آزمایشکنندگان آنرا بهترین و شهریترین فراری V8 تاریخ دانستند.
مکلارن 600LT، بهترین خودروی ۲۰۱۸ برای رانندههای بریتانیا
پس از بررسی کامل فینالیستها، سرانجام زمان رأیگیری برای انتخاب خودروی پیروز فرارسید. این لحظهٔ بسیار حساسی و البته سختی بود. آراء و امتیازات پنج داور، بهترین خودروی سال جاری برای رانندهها را مشخص میکند. با وجود اینکه هر سه فینالیست عملکرد بینظیری داشته و هر سه عالی عمل کردند اما نهایتاً اکثر داوران به مکلارن امتیاز بیشتری دادند و تنها یک داور برای فراری امتیاز بالاتری در نظر گرفت. بدین ترتیب، مکلارن 600LT پس از انجام آزمونهای گوناگون، در این رقابت سخت به پیروزی دست یافت و بهترین خودروی سال ۲۰۱۸ برای رانندگان بریتانیا لقب گرفت. بنابراین حالا مکلارن هم به پورشه (با یازده پیروزی در این رقابتها)، فراری (با پنج پیروزی)، لوتوس (با چهار پیروزی) و سایر خودروسازانی پیوست که تاکنون در این رقابت سخت اتوکار به پیروزی دست یافتهاند.
این سوپراسپرت بریتانیایی با ارائهٔ عملکردی درخشان و با شایستگی تمام، با تنها دو امتیاز کمتر از مجموع ۲۵۰ امتیاز توانست این عنوان ارزشمند را از آن خود کند. هرچند در فینال رقابت بسیار نزدیکی در جریان بود اما 600LT با عملکرد جادهای فوقالعاده، تواناییهای قابلتوجه در هر سرعتی و هندلینگ تعادل برتر روی پیست توانست نتیجه را به نفع خود تغییر دهد. مکلارن امسال هایپرکار ۷۵۰ هزار پوندی سنا را روانهٔ بازار کرده و سال آینده هم مدل میلیون دلاری اسپیدتیل را ارائه خواهد کرد اما 600LT نشان داد که همان تواناییهای هایپرکارهای گرانقیمت مکلارن در قابلدسترسترین محصول این شرکت هم ارائه میشود. مکلارن 600LT یک خودروی پیست عالی و یک خودروی جادهای درجهیک است و هماکنون رسماً بهترین خودروی سال ۲۰۱۸ برای رانندگان است.
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۷مکلان انگلیسی بهترین خودرو برای رانندگاه انگلیسی یا بقیه رانندگان؟ چون تفاوت اینها خیلیه
Reza.M
۲۳ آذر ۱۳۹۷ینی میخواین تو یه مجله انگلیسی یه ماشین انگلیسی اول نشه؟؟؟…اونم توی رقابت با فراری…ولی مقامی که الپاین اورد به شدت قابل تحسینه امیدوارم محصولات بیشتری تولید کنه…
ایلیا
۲۳ آذر ۱۳۹۷این نگاه، نگاه یایرانیه.کسی که از بچگی با پارتی بازی و جانب داری مواجه بوده. اونا اگه اینجوری به قضایا نگاه میکردن اوضاع کشورشون مثل ما میشد و جگوار رو بعنوان بدترین گزینه انتخاب نمیکردن، ما خیلی ادعامون میشه توی این سایت و معمولا با نقد مردم و جامعه و سیستم حاکم خودنون رو از نظر فکری بالاتر از سطح عمومی جامعه میدونیم(این چیزیه که من توی کامنت های دوستان میبینم) پس لطف کنید در این موارد هم مثل ی جوان فهمیده و امروزی نظر بدید تا کسی فکر نکنه اگه خود شما هم ی پستی توی این مملکت داشتید از مدیران فعلی خیلی متفاوت نبودید.
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۳ آذر ۱۳۹۷ایشون تو سایت فرمول یک ایران هم با نظرات گوهربار فلسفیشون اون سایت رو همیشه عطرآگین میکنن.
تو اون پست موتور استون والک یری هم دوستان یه طوری میگفتن چیزه خاصی نیست و…..که انگار هر روز دارن یه 12 سیلندر جمع میکنن.
زیاد جدی نگیریم.((یه نگاه به لایک ها مشخصه))
Amir Machine
۲۳ آذر ۱۳۹۷ایلیا
دقیقاً با شما موافقم
انگار اصلاً پایه و اساس ذهن ما ایرانیها رو پارتی بازی، تعصب و تقلب تشکیل داده و براحتی این تهمتها رو به دیگران وارد میدونیم درحالیکه خودمون در اکثر موافق متعصبترین آدمهای دنیا هستیم.
شماهایی که به اتوکار برچسب تعصب میزنین از سابقۀ این رقابتها خبر دارین؟
سال قبل تو همین رقابت با وجودی که مکلارن 720S و آستونمارتین DB11 حضور داشتن، پورشه 911 GT3 بعنوان برنده انتخاب شد
سال 2016 هم درحالیکه مکلارن 675LT، مکلارن 570S، آستونمارتین ونتیج و جگوار F تایپ SVR در بین شرکتکنندگان بودن، پورشه 911 R برنده شد.
علاوه بر این، پرافتخارترین خودروساز در این رقابت اتوکار، پورشه با یازده پیروزی و بعدش فراری با پنج پیروزی هستن و این برای اولین بار در تاریخ این رقابتها است که یه مکلارن بعنوان برنده انتخاب شده.
قبل از اینکه بسرعت به دیگران برچسب متعصب و متقلب بزنین کمی تحقیق مطالعه داشته باشین بد نیست.
من علاقهای به ماشینهای انگلیسی ندارم ولی مطمئنم که مکلارن 600LT شایستۀ این عنوان بوده که توسط اتوکار انتخاب شده
اینقدر سطحینگر نباشیم
Ahmad
۲۳ آذر ۱۳۹۷در این که 600 lt خودرویه بی نظیریه شکی نیست اما کاشکی تو رقابتش با آلپاین و 488 مزایا و معایبش رو بیان میکردن و جداگانه نمره میدادن تا به غیر از داوران بقیه هم متوجه چرایی این مقایسه بشن.
راستی چرا تو فهرست پدال و دنیای خودرو حتی خودروهای چینی هستن ولی انگلیسی نیست؟؟
حمیدرضا
۲۳ آذر ۱۳۹۷الان من نفهمیدم مک لارن خودروی در دسترس عامه یعنی همه میتونن بخرن یا منظورش اینه در شهر میشه استفاده کرد فکر کنم دومی درست باشه
انتخاب من بی شک لوتوس یا الپاینه چون از قیافشون بیشتر خوشم میاد
shirko
۲۳ آذر ۱۳۹۷این بریتانیاییها چقد تعصب دارن رو ماشینهای خودشون !!!!! به نظرم فراری بهترینه تو این مقایسه .
ساسان
۲۳ آذر ۱۳۹۷پورشه وفراری رو بین اینها ترجیح میدم..انتخابشونم قایل حدس بود!!!!
ایمان
۲۳ آذر ۱۳۹۷فراری ۴۸۸ پیستا : لایک ????
مکلارن ۶۰۰LT : دیسلایک ????????
Amir
۲۳ آذر ۱۳۹۷مکلارن انتخاب شایسته ای بود وقتی یک برایند از تمام فاکتورها بگیریم میبینیم اتوکار انتخاب درستی انجام داده البته به نظر من اینجا باید 720S حضور می داشت تا رقابت جذاب تر می شد،پیر شدیم در انتظار رقابت پیستا با 720 و هوراکان پرفورمانته!!
sina7
۲۳ آذر ۱۳۹۷از همون تیتر متن میشدبرنده شدن مکلارن رو حدس زد
بهتر بود فراری و پورشه رو نمیاوردن تا با خیال راحت بتونن مکلارن رو انتخاب کنن?
Meysam..LaFerrari
۲۳ آذر ۱۳۹۷افرادی که فکر می کنن اتوکار بصورت متعصبانه مکلارن رو پیروز رقابت اعلام کرده چون انگلیسیه بهتره این رو بدونن که همین اتوکار پارسال GT3 RS رو بالاتر از 720S برنده اعلام کرد.
بارها تو همین مقایسه ها پورشه و فراری رو بالاتر از مکلارن و کلا انگلیسی ها قرار داده و بهتره بجای انکار و نفی اتوکار اعتبار این مجله پیروزی مکلارن رو بپذیرید.
من از خود سایت اتوکار قبلا این مقایسه رو خونده بودم و یه سری جزئیات هستن که تو این ترجمه وجود ندارن.
M
۲۳ آذر ۱۳۹۷M2 کامپتیشن دهن تمامی مجلات رو دوبل سرویس کرده
شاهکار بیمر سلطان کلاس خودش با اختلااااف
اگه اونور بودم قطعا هرجور شده یکیشو میخریدم
emad1990
۲۳ آذر ۱۳۹۷مکلارن رو دست کم نگیرن دوستان.غولیه برای خودش
Ali
۲۶ آذر ۱۳۹۷فکر کردن انگلیس که همراه با آمریکا که بزرگترین و بهترین دانشگاه های دنیا دارن و توی تمام زمینه ها جز قدرت های اوله و توی اروپا بالاتر از آلمان نباشه کمترم نیست شرکت های پشمک سازی دارن.
چقدر یه ایرانی میتونه مخش کوچیک باشه.
ahmad
۲۳ آذر ۱۳۹۷الپاین چقدر زیباست ، مخصوصا نمای عقبش .
اشکان
۲۴ آذر ۱۳۹۷در جامعه ای که لایه لایه اش رو فساد و تبانی وپارتی بازی گرفته باید من جوون ایرانی همینجوری فک کنم و به اندیشمندترین کشورهای دنیا برچسب تعصب و تبانی بزنم.
حامد
۳۰ آذر ۱۳۹۷اصلا و ابدا پارتی بازی نشده! مدیونین اگه از این فکرا بکنین.