چشم اندازهفته نامه

معرفی بهترین سوپرکارهای پایه در سال 2020

ایده‌ی تولید یک سوپرکار پایه و سطح ورودی عموماً به قیمت آن مربوط می‌شود. برای مثال ارزان‌ترین فراری صفرکیلومتری که شما هم‌اکنون می‌توانید بخرید مدل پورتوفینو با بهای ۲۱۵ هزار دلار است. البته شاید برخی افراد این خودرو را یک سوپرکار کامل ندانند و آن در مقایسه با خودروهای حاضر در این لیست محصولی نرم‌تر محسوب کنند. تعریف کردن یک سوپرکار کار ساده‌ای نیست اما سوپرکار پایه از نظر ما خودرویی است که در بحث پرفورمنس حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، هر روز در خیابان‌ها دیده نشود و وقتی آن را ببینید کلمه‌ی “واو” را بکار ببرید. وقتی شما یک سوپرکار کامل همچون لامبورگینی آونتادور ۴۱۷۸۲۶ دلاری و فراری FS90 استراداله ۶۲۵ هزار دلاری را در نظر بگیرید ما یک سوپرکار پایه را با قیمت حدود ۲۰۰ هزار دلار و کمتر در نظر خواهیم گرفت.

  • آئودی R8

قیمت: ۱۶۹۹۰۰ دلار

اگر یک سوپرکار پایه واقعی وجود داشته باشد آن آئودی R8 خواهد بود. پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی لامبورگینی در بطن این خودرو قرار داشته و نسخه پایه آن خروجی ۵۶۲ اسب بخاری دارد. R8 سواری روزمره ساده‌ای داشته اما در پیست نیز از چسبندگی زیادی برخوردار است و پیشرانه نیز باعث ایجاد شتاب و سرعت چشمگیری می‌شود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت R8 نیز تنها ۳.۴ ثانیه است. تکمیل کننده نقاط قوت این خودرو کابین مینیمالیست اما لوکس است. طراحی ظاهری را نیز با یک کلمه می‌توان تعریف کرد: نمادین.

  • آکورا NSX

قیمت: ۱۵۷۵۰۰ دلار

جدیدترین نسخه از این خودرو فرایند توسعه و تولید زیادی را پشت سر گذاشته است؛ اما این خودرو دارای ماهیتی پیشرفته و پرفورمنسی قابل‌توجه است. زیر پوست NSX پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربو و سه واحد الکتریکی با قدرت کل ۵۷۳ اسبی قرار گرفته است. این خودرو در خط مستقیم سریع‌تر از R8 بوده و اگرچه شخصیت خاص برخی رقبا را ندارد اما لپ تایم‌های سریعی را به ثبت خواهد رساند. این خودرو نیز همانند R8 محصولی چهار چرخ محرک است. تنها جایی که NSX نسبت به رقبا لنگ می‌زند کیفیت ساخت است.

  • نیسان GT-R

قیمت: ۱۱۳۵۴۰ دلار

GT-R

این گزینه کمی با شک و تردید همراه بود زیرا نیسان GT-R از نظر فنی یک GT است تا یک سوپرکار اما خب پرفورمنس آن باعث شده گودزیلا همواره با احترام یاد شود. شاید سن این خودرو بالا باشد اما همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربوی GT-R قدرت ۶۰۰ اسبی داشته و باعث ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۷ ثانیه‌ای می‌شود. حتی در نسخه پایه هم قدرت ۶۵۶ اسبی در دسترس است. با قیمت ۱۱۳۵۴۰ دلاری، GT-R نه تنها یک سوپرکار پایه است بلکه معامله‌ای مناسب نسبت به مبلغ پرداختی محسوب می‌شود.

  • مک لارن 570S

قیمت: ۱۹۲۵۰۰ دلار

مک لارن 570S اسلحه‌ای مخوف در جاده و پیست بوده و به اندازه ظاهر خود خشن است. بالاتر از همه این‌ها قیمت مناسب خودرو است. نیروبخش 570S پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربو با قدرت ۵۶۲ اسب بخار است. این خودرو برخلاف سوپرکارهای بالایی دیفرانسیل عقب بوده و نقطه‌ضعفش هم در رانندگی‌های روزمره است که به پای R8 یا NSX نمی‌رسد. 570S از نظر فنی رقیب پورشه ۹۱۱ بوده اما پرفورمنس آن در قلمروی سوپرکارهای مشهور قرار می‌گیرد.

  • لوتوس اوورا GT

قیمت: ۹۶۹۵۰ دلار

لوتوس در بازار آمریکا حضور چندانی ندارد اما اوورا GT هنوز هم با قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلار قابل خریداری است. یکی از دلایل قیمت پایین‌تر این خودرو به پیشرانه آن مربوط می‌شود که از نوع ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ساخت تویوتا بوده و قدرت ۴۱۶ اسبی تولید می‌کند. این پیشرانه با یک گیربکس ۶ سرعته دستی همکاری می‌کند. اگرچه اوورا GT قیمت پایین‌تری دارد اما برای رانندگان با تجربه ساخته شده و هندلینگ آن زبانزد است. اوورا GT تجهیزات زیادی ندارد اما برای پیست محصولی ایده آل محسوب می‌شود.

  • شورولت کوروت استینگری C8

قیمت: ۵۸۹۰۰ دلار

بحث‌های زیادی درباره اینکه کوروت یک سوپرکار است یا خیر وجود داشته اما خب حالا که از طراحی پیشرانه وسط استفاده کرده می‌توانیم آن را در دسته سوپرکارهای پایه قرار دهیم. در میانه این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی با قدرت ۴۹۰ اسب بخار قرار دارد. شورولت می‌گوید کوروت C8 در عرض ۲.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد اما خب در برخی تست‌ها شتاب بهتری را نیز بر جای گذاشته است. کوروت در جاده و پیست عملکرد خود را ثابت کرده است. همه این‌ها در حالی است که نسخه‌های پرفورمنس این خودرو معرفی نشده‌اند.

  • مرسدس-ای ام جی GT

قیمت: ۱۱۵۹۰۰ دلار

AMG GT از صفر ساخته شده و جانشین مدل مشهور SLS می‌باشد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری بای توربوی دست‌ساز با قدرت ۴۶۹ اسب بخار قرار دارد که در نسخه GT C به ۵۵۰ اسب بخار می‌رسد. مدل GT C هنوز هم قیمت زیر ۲۰۰ هزار دلاری داشته اما بهتر است نگاهی به مدل GT R با قدرت ۵۷۷ اسب بخار و قیمت ۱۶۲۹۰۰ دلار بیندازید. البته همه‌چیز به پیشرانه مربوط نمی‌شود زیرا این خودرو رکورد برجسته ۷ دقیقه و ۴.۶۳ ثانیه را در نوربرگ رینگ بر جای گذاشته است. اگرچه AMG GT رقیب پورشه ۹۱۱ است اما محصولی خشن است که احساسات را برمی‌انگیزد.

  • پورشه ۹۱۱ توربو کد ۹۹۲

قیمت: ۲۰۳۵۰۰ دلار

بی‌شک این گزینه بحث‌های زیادی را به وجود خواهد آورد اما شکی وجود ندارد که ۹۱۱ توربو باید یکی از خودروهای این لیست باشد. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربوی موجود در عقب خودرو قدرت ۶۴۰ اسبی تولید کرده و چسبندگی و هندلینگ خودرو هر راننده‌ای را راضی می‌کند. کابین لوکس ۹۱۱ نیز حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. ۹۱۱ شاید یک سوپرکار پایه باشد اما درعین‌حال یک سوپر اسپورت فوق‌العاده با رانندگی روزمره عالی است. می‌دانیم که قانون ۲۰۰ هزار دلار را شکسته‌ایم اما خب ۳۵۰۰ دلار اختلاف قیمت زیادی نیست!

  • استون مارتین ونتیج

قیمت: ۱۵۲۹۹۵ دلار

سوپرکارها معمولاً محصولاتی خاص، پرفورمنس و جذاب از نظر ظاهری هستند. تمامی این موارد به وفور در ونتیج دیده می‌شوند. استایل عضلانی این خودرو را پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی AMG با قدرت ۵۰۳ اسب بخار حمایت می‌کند. توازن وزنی ۵۰/۵۰ این خودرو در پیست خود را نشان می‌دهد. ونتیج در شهر نیز رفتار بسیار خوبی داشته و با طراحی زیبایش همه را مجذوب خود می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. رامین

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (918 ديدگاه)

    60 هزار دلار بدی سوپراسپرت بخری چه وضعشه ؟؟؟ یکی از مسئولین بره اونجا بکشه بالا قیمتو.

    1. meysam

      ۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3627 ديدگاه)

      دهنت جیز جیز رامین
      پاره شدم از خنده

      1. رامین

        ۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (918 ديدگاه)

        واقعا اعصابم خورد شده از موقعی که کورورت معرفی شده 60 هزار دلار آخه ؟؟؟

        1. سینا BMW

          ۴ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (2429 ديدگاه)

          حالا شاید یکم هم ربطی نداشته باشه ولی از پدال میخوام که دوباره مطالبش درباره هایپرکار های فراموش نشدنی رو ادامه بده، خیلی خوب بودن

    2. علی

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (239 ديدگاه)

      مفتم که بدن باز آر8 برمیدارم چند برابر قیمتش پول میدم البته اگر شرایطش داشتم??

    3. Mahmood

      ۸ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      استون چقد زشت شده
      عوضش لوتوس حسابی خوشگل شده
      کاش پول داشتم یکیشو بخرم
      دوتا هم میهن متفاوت از انگلیس

  2. reza s4

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (144 ديدگاه)

    انتخابم اگر :
    سطح زندگیم متوسط : کروت
    سطح زندگیم تا ۲۵۰ هزار : لامبورگینی هوراکان
    تا 600 : ferrari sf90
    بالاتر از این تا ۵ سال آینده نمیتونم بهش قکر کنم

  3. Nikzad

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    دقت کردید بیشترشون ظاهر گوه ایی دارن؟

    1. 917

      ۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (311 ديدگاه)

      دلیلش موتور وسط یا عقب بودنشون هست. چون تو محفظه جلو موتور نداریم پس میشه تا حد امکان کوتاه و کم ارتفاعش کرد

  4. SRT

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (625 ديدگاه)

    کاش نسل جدید داج وایپر بزرگ هم تولید میشد…

  5. Hamidreza

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    اگه فاکتور قیمت رو ذکر کنیم خب مرسدس
    و گرنه با توجه به علاقه بنده مکی بر میدارم ؛ هر چند آئودی هم خیلی دلبری میکنه

  6. Nikzad

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ببینید nissan gtr چی بوده که تا الان هنوز هستش من واقعا دوستش دارم. من اگه پول داشتم کروت یا r8 یا پورشه رو میگرفتم(نظر شخصی)

  7. Nikzad

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    آکورا دست هر کسی نمیوفته چون خیلی توی تولیدش خیلی ظریف بودن و لوتوس هم خاص پسنده و مثل بقیه ماشین های لیست قابل اعتماد نیستش ولی همیشه هندلینگش زبانزده.

  8. meysam

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3627 ديدگاه)

    وقتی لوتوس با یه موتور 6 تویوتا تونسته همچین چیزی بسازه، چرا تویوتا برای نسل جدید سوپرا خودشو انقدر ضایع کرد ؟؟؟؟؟؟؟
    بابا لامصب موتورای خوب که داری، کیفیت و دوام که داری، اعتبار که داری، تکنولوژی پلتفرم خوب هم که داری، خب یه پلتفرم دف عقب تولید میکردی و خلاص. دیگه دردت چی بود آخه

  9. دانیال_Surrey،England

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    ((و نقطه‌ضعفش هم در رانندگی‌های روزمره است که به پای R8 یا NSX نمی‌رسد))
    جدی؟؟؟??
    تو هیچ مقاله ی معتبری همچین چیزی نگفته.
    منتظرم یکی یه لینک معتبری برام بزاره…….
    اتفاقا نقطه عطفش همینه.
    این carbuzz به نظرم کلا تعطیل کنه بره بهتره.

    1. Malt hill

      ۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      مک لارن ۵۷۰s سواری خشکی داره
      ولی R8 سواری نرم تری داره
      به خاطر همون برای استفاده روزمره R8 رو توصیه می کنند.
      من عاشق صدای موتور تنفس طبیعی R8 ام .متاسفانه موتور های توربو چنین صدایی ندارن.

      1. دانیال_Surrey،England

        ۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        والا من نمیدونم دلیل این دیسلایکا رو.
        سایت ب ام و بلاگ سواری مک لارن ها رو با فانتوم مقایسه کرده بود.((قبل از اومدن 720))
        اتو اکسپرس600lt رو به لحاظ سیستم تعلیق تحسین کرده بود و گفته بود بسیاری از سدان ها رو هم شرمنده میکنه!!
        که این برای یه ماشین پیست محور بینظیره.

        به جای اینکه دوستان عینه بچه ها دیسلایک بدن یه دوتا لینک بدن که خلاف حرف منو ثابت کنه.
        منتظرم………

        1. Nikzad

          ۴ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (67 ديدگاه)

          منم همیشه تو دیسلایکا میمونم??

    2. سینا BMW

      ۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      واقعیت هم همینه،
      بهترین هایپرکارا رو مکلارن میسازه، پس سوپر کارش بیشتر شبیه هایپر کاره تا ماشین عادی

      1. ایمان جباری

        ۵ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (4064 ديدگاه)

        بزار سوپر اسپرت فراری ” SF۹۰ استراداله ” بیاد
        بعد مقایسه کن با هایپر کارهای مکلارن
        تازه ارزش کار فراری میاد دستت
        حالا خودت باشی ، بیش از یک میلیون دلار میدی بابت ماشینی که همه چیز رو فدای پرفورمنس کرده و تازه هر لحظه ممکنه آتش بگیره و پولتو به باد بده یا ماشینی که آخر تکنولوژی و پرستیژ و پرفورمنس و در آینده سرمایه گذاری مطمئن هست برات ؟؟؟؟

        1. سینا BMW

          ۵ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (2429 ديدگاه)

          کسی نگفت که فراری ضعیفه!!
          من گفتم هایپر کار های مکلارن خوب هستن و سوپرکارش شبیه هایپرکار،
          نمی دونم چرا طرفدارای فراری با مکلارن دعوا دارن، من که از هر دو تاشون خوشم میاد و از اینکه هر دوتاشون عالی هستن شکی نیست

        2. Hamidreza

          ۵ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (2464 ديدگاه)

          سینا جان
          برادر
          بعضیا کمبود دارن
          میدونی
          کسی حرف از فراری نرد
          یجورایی حسادته
          والا اگه ما درباره فرار حرف زده بودیم یه چیز
          بیکار نشستن خونه هی میخوان اعصاب ملت رو خورد کنن
          یعنی اگه مک لارن به موفقیت هم برسه این اقا یه دلیل میاره که نه موفقیت و … همش الکیه و فقط فراری
          از کسی که میگه خودرو سازی فقط پورشه و فراری هست چه انتظاری داری؟!
          ایمان عزیز
          یکم به خودت نگاه کن که به چه شخصیتی تبدیل شدی ! بسه دیگه مثلا چی رو ثابت کردی
          آقا فراری ماشین میسازه مکی لگن

        3. ایمان جباری

          ۵ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (4064 ديدگاه)

          ظرفیت خودمون رو تو کل کل بالا ببریم
          بعدشم این چه جور حرف زدنه ؟؟
          خوبه منم بهت بگم کمبود داری ؟؟
          اگه ناراحت نمیشی بگو منم مثل خودت حرف بزنم

    3. OMID

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      تا جایی که من دیدم auto car خیلی تعریف کرده بود از سواریش نمیدونم اینجا این مجله چرا اینطوری گفته

  10. Rayan13r8

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (33 ديدگاه)

    R8 و بس

  11. MAHDI

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    انتخاب من پورشه 911 توربو!!!!

    1. MAHDI

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      ولی یه نکته عجیب تو تست این مجله اینه که گفتن سواری مکلارن 570 خشک هستش. چون بررسی این خودرو رو من توی چندمجله مطالعه کردم، همینطور تست هایی که بصورت فیلم هستن و نظرشون این بود که سیستم تعلیق نرم و راحتی واسه رانندگی روزانه داره. البته زیاد شنیدم توتست ها از اینکه مکلارن ها راحت ترین سواری رو بین سوپر اسپرت ها دارن. برعکس نیسان GTR رو برای استفاده روزانه خشن و خشک میدونستن، چی بگم شاید نظر مجلات متفاوت هستش!!!!!!

  12. 917

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (311 ديدگاه)

    جالبه که توی وجود نیسان تو لیست شک داشتن چون gt ولی مرسدس چی …! اون gt نیست؟

  13. z

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (256 ديدگاه)

    همشون خوبن
    لوتوس یه رده پایینتره نسبت به بقیه
    انتخابم کوروتc8

  14. ایمان جباری

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    سوپر اسپرت پایه و غیر پایه نداریم
    این کلاس بندی carbuzz درست نیست
    اسپرت > سوپر اسپرت > هایپر کار …. درستش اینه
    ۲+۲ موتور جلو هم که GT هستن مثل نیسان GT_R
    کلاس بندی خودروها جدیداً کمی پیچیده شده با حضور الکتریکی ها
    ولی کلاس بندی سال ۲۰۱۸ به قبل Car and Driver خیلی کامل و خوب بود

  15. (suan chwan)امینMAF

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (344 ديدگاه)

    مرسدس اصلا نباید جی تی رو جانشین sls میکرد
    اصلا sls یه تولید محدود بود خیلی قدرتمند زیبا و راحت بود ……
    تو طراحیش خیلی به راحتی راننده اهمیت دادن

    1. ADAK

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      کفر نگو عمو
      شما gt را ببینی کف ات میبره ، بشینی توش دیگه تمام…

  16. Archi KHAN

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2202 ديدگاه)

    AMG GT و 911

  17. Alireza

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (639 ديدگاه)

    لوتوس و کوروت رو نباید اسپرت حساب کرد؟
    حالا کوروت ی چیزی اما لوتوس یکم در حقش ظلم میشه که با این موارد مقایسه بشه
    و اینکه چرا ۹۱۱ توربو رو گذاشتن مگه قرار نیست نسخه پایه باشه، کسی میدونه چرا مارو روشن کنه

  18. احمدرضا

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (17 ديدگاه)

    برند مورد علاقه ی من مک لارنه
    اما یه حس عجیبی و خاصی به nsx دارم
    اما واقعا نمیتونم چشمم روی موتور تنفس طبیعی بینظیر آئودی ببندم لذتی داره که متاسفانه داره کم و کمتر میشه
    انتخابم آئودی
    بعد nsx

  19. Ali Mehri

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    شخصا انتخابم اینطوریه
    ونتیج، کوروت، مرسدس ، پورش، آئودی، مکلارن، آکورا،گودزیلا، لوتوس

  20. OMID

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    ائودی
    نیسان
    کوروت
    پورشه
    چه خوش اشتهام من ?

  21. (Saeed(peugeot

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    همه معرکن ……ولی همشون و بغل هم بچینن ونتیج مثل الماس خاص و زیباست

  22. حسین دهمرد

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2654 ديدگاه)

    مرسدس فک میکردم بیشتر از اینا قیمت داشته باشه. با این قیافه و این قیمت واقعا منصفانه س

  23. ارشیاsvj

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    اگه از سوپر اسپرت مورد علاقه ام یعنی اونتادور SVJ ردشیم،بین اونا R8 و ونتیج رو دوس دارم.

  24. علیرضا

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم آر۸ بهتر حس لامبورگینی هم داره

    1. UNAS

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      برعکس گفتی دادا
      لامبو حس آئودی هم داره :-)
      آخه اوروس موتور و پلتفرم آئودیه ، اونوقت یه سری کشته مرده اش هستن
      برای آئودی با پوسته نوین لامبوی ایتالیا :-) :-) :-)

  25. (suan chwan)امینMAF

    ۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (344 ديدگاه)

    شورولت
    مک لارن
    آئودی
    آکورا

  26. آریا ماشین

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    ۹ تا عشق رو ردیف کردین بعد انتخاب هم میخواین؟
    لوتوس رو دوس دارم ولی یه ماشین اسپرته نه سوپراسپرت ، کوروت هم همینطور
    بین ۷ تای دیگه ولی انتخابم NSX هست اصلا دلم رو برده?
    ❤HONDA NSX❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا