دهه ۹۰ میلادی جزو بهترین زمانها برای زندگی بوده است. موزیک در این دهه گسترش یافت و موسیقی رپ نیز به عنوان سبک جدیدی عرضاندام کرد. شلوارهای جین بیش از پیش مورداستفاده قرار گرفتند و فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی نیز هنوز اختراع نشده بودند. خودروسازان نیز یاد گرفته بودند چگونه با قوانین زیستمحیطی کنار بیایند و تکنولوژی رو به پیشرفت نیز سطح جدیدی از هندلینگ و چسبندگی را در خودروها ایجاد کرده بود.
وقتی بحث کابین خودروها در دهه ۹۰ میشود باید بدانیم که شیشهبرقی هنوز هم جزو موارد قابلذکر بوده و البته خبری از کیسههای هوای جانبی یا استارت دکمهای نبوده است. ما همچنین باید به ستونهای نازک، چرم واقعی و صندلیهای گرم شونده به عنوان آپشنی بسیار لوکس اشاره کنیم. در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به خودروهایی که بهترین کابین در دهه ۹۰ میلادی را داشتهاند.
- مک لارن F1
همانند فراری F40، مک لارن F1 پرفورمنس دنیای خودرو را چند پله ارتقا داد. البته برخلاف فراری، این خودرو گنجایش سه نفر را داشت. طراحی کابین از نظر ارگونومی بسیار خوب صورت گرفته بود و حتی صندلی فیبر کربنی مرکزی برای راننده اگرچه نازک بود اما طراحی راحتی برای بدن داشت. پدالهای قابل تنظیم نیز باعث ایجاد موقعیت عالی برای راننده میشدند. F1 حتی فضای ذخیرهای بار قابلتوجهی داشته هرچند در رانندگیهای طولانی با مشکل انتقال گرمای موتور به اثاثیه و بار باید کنار بیایید.
- تویوتا سوپرا
چهارمین نسل تویوتا سوپرا عموماً به خاطر پیشرانه فوقالعادهی 2JZ-GTE شناخته میشود. هنوز هم سوپراهای ۱۰۰۰ اسبی به چشم میخورند اما ما باید به کلیت خودرو هم اشاره کنیم که به اندازه پیشرانه خوب بوده است. یکی از نقاط قوت این نسل سوپرا کابین آن بوده است. چیزی که تویوتا و ب ام و در طراحی نسل جدید سوپرا فراموش کردهاند فوقالعاده بودن کابین نسل چهارم این خودروی ژاپنی بوده است. داشبورد خودرو حالتی قوسی شکل گرفته و به کنسول مرکزی میرسد و آنجاست که دستهدنده درست سر جای خود قرار میگیرد. وقتی به کابین سوپرای جدید نگاه کنید آن را فاقد حس و استایل افسانهای نسل پیشین خواهید دانست.
- فولکسواگن گلف GTI نسل دوم
مدلهای اولیه گلف GTI از کابینی عملکردی و البته فوقالعاده سود برده بودند. البته که دستهدنده توپ گلف در این خودرو وجود داشت و الگوی جذابی برای صندلیهای GTI 1992 بکار رفته بود. همچنین کیفیت متریال کابین برای زمان خود بسیار خوب بوده است. حتی همین الان پشت فرمان یک گلف GTI نسل دوم تمیز بنشینید همان حس روز اول تولید خودرو را خواهید داشت. همه دکمهها در دسترس راننده قرار داشته و نگاه کردن به پشت آمپرها نیز بسیار راحت بوده است.
- لکسس LS 400
زمانی که لکسس اقدام به عرضه LS 400 کرد، بازار سدان های لوکس تکان خورد. این خودرو نشان داد که محصولات ژاپنی اگر بهتر از برندهای لوکس آلمانی نباشند حداقل در یک سطح با آنها قرار دارند. لکسس سرمایه زیادی را صرف توسعه این خودرو نمود که از جمله آنها میتوان به تولید یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری جدید با قدرت ۲۵۰ اسب بخار اشاره کرد. همه در آن زمان به قابلیت اطمینان بالای LS 400 اشاره میکردند اما موضوع اصلی درباره این خودرو به کابین آن مربوط میشود. در روزگار کنونی شاید هیچچیز خاصی در کابین LS 400 پیدا نکنید اما متریال بکار رفته در آن درجهیک بوده و آرامش کابین باورنکردنی است. لکسس LS 400 با ستون فرمان تلسکوپی دارای حافظه معرفی شد.
- مرسدس بنز CLK GTR
کابین این خودرو شباهتهای زیادی خودروهای مسابقهای دهه ۹۰ میلادی داشته و دلیل آن نیز ساخت CLK GTR برای همخوانی با قوانین مسابقات فیا GT بوده است. البته برخلاف خودروهای مسابقهای، لایهای چرم و آلکانترا روی سطوح کشیده شده است. کابینهای شیکتری در دهه ۹۰ وجود داشته اما این کابین حس نشستن داخل یک خودروی مسابقهای راحت را تداعی کرده است.
- مرسدس بنز S کلاس
اولین نسل S کلاس با معرفی در سال ۱۹۷۲ استانداردهای جدیدی را در زمینه لاکچری بودن وضع کرد و هر نسل از این خودرو در بحث کابین چندین قدم رو به جلو برداشته است. در اواخر قرن بیستم بود که نسل W140 این خودرو با دربها و صندوقی که خودشان بسته میشدند معرفی شد. این خودرو همچنان دارای شیشههای برقی، سیستم گرمایی روشن حتی پس از خاموش کردن پیشرانه و… بود. همهچیز این خودرو بالاتر از زمان خود طراحی شده بود که از جمله آنها میتوان صندلیهای چرمی بسیار راحت را نام برد.
- رولزرویس سیلور اسپور II
در سال ۱۹۹۳ خودروی مارک III جایگزین سیلور اسپور II اما ما این خودرو را بسیار دوست داریم. البته که باید از عهده پرداخت هزینههای مالکیت این خودرو برآمد اما در عوض شما لوکسترین خودروی زیر ۱۰ هزار دلار را مالک خواهید شد. از جمله ویژگیهای برجسته کابین این رولزرویس میتوان به صندلیهای چرمی، تریم چوب روی دربها، داشبورد و کنسول مرکزی و… اشاره کرد. مدلی که در تصویر مشاهده میکنید از صفحات تلویزیون در پشت صندلیهای جلو سود برده و متعلق به سال ۱۹۹۰ است.
- تویوتا سنچوری
در سال ۱۹۹۷ بود که دومین نسل سنچوری وارد بازار ژاپن شد. این خودرو حرف آخر را از نظر لاکچری میزد تا اینکه سومین نسل آن در سال ۲۰۱۸ ظاهر شد. کابین خودرو از جمله صندلیها بجای چرم دارای پشم بودند تا در برابر آب، گرما و کثیفی مقاوم باشد. تمامی تصمیمات تویوتا درباره فرایند طراحی این خودرو به ایجاد کابینی راحت و ساکت منتهی شده بود. البته در بخش عقب کابین صندلیهای تا شوندهای وجود داشت که بیشتر حس خوابیدن در اتاقخواب را تداعی میکرد تا یک خودرو!
- ب ام و 850CSi
اگر خواهان یک گرند تورینگ کوپه در دهه ۹۰ میلادی بودید شاید خودروی فوقالعاده 850ci را از یاد میبردید. این خودرو در تریم بسیار کمیاب CSi با خودروهای فرمول ۱ مقایسه میشد زیرا پرفورمنس و دینامیک سواری فوقالعادهای داشت. اگرچه این خودرو از نظر فنی محصول بخش M نیست اما به پیشرانه ۱۲ سیلندر با قدرت ۳۷۲ اسب بخار مجهز بوده است.
کابین خودروی یاد شده از تمامی ویژگیهای یک محصول لوکس دهه ۹۰ میلادی برخوردار بوده است. صندلیها دارای پوشش چرم ناپا بوده و داشبورد نیز با چوب مزین شده است. از نظر تکنولوژی نیز تمامی سیستمهای روز آن زمان موجود بوده که از جمله آنها میتوان به چنجر اشاره کرد.
Farzad
۲۵ بهمن ۱۳۹۸پس چرا اون فراریه که تو عکس بالاست تو لیست نیست
سامان اذری
۲۵ بهمن ۱۳۹۸هوندا NSX 1995 هم یکی از بهترین کابین ها رو داشت که اونم تو لیست نیست
تو نت فقط سرچ کنید ببینید
♤Angus_812♤
۲۵ بهمن ۱۳۹۸کابین همشون از کابین بروزترین ماشینای ما هوشمندتره
مثال(دنا،رهام،ماشینای چینی)
با کابین سوپرا خیلی حال کردم
Alireza
۲۵ بهمن ۱۳۹۸اینایی که نام بردی اسباب بازی بیش نیستن، اصلا زشته بخوای اسمشونو بزاری خودرو
مهدی
۲۵ بهمن ۱۳۹۸مک لارن انگار سی سال از زمانش جلوتره
Hamidreza
۲۵ بهمن ۱۳۹۸دقیقا
Dante
۲۵ بهمن ۱۳۹۸یا خدا
این بنزه قشنگ 10 سال جلوتر از زمان خودش بوده
Khosrow
۲۵ بهمن ۱۳۹۸چه کوفتیه این 850 / خیلی خوبه یعنی خیلی ..
NAVID۰۰۹۸
۲۶ بهمن ۱۳۹۸عجب مقاله خوبی
عجب نوستالژی دلپذیری
عجب خودروهای احساس برانگیزی
نمیدونم چی بگم
اما دوستشون دارم به شدت
مکلارن f1 که اسطوره ای تکرار نشدنیست .
Ls400 آرزوی داشتنش را در کلکسیون ذهنم و شاید در آینده بپرورانم .
سوپرا دهه ۹۰ ، تکرار نشدنیست .
بنز S که دیگه نهایته نهایته ….. .
جداً دهه ۹۰ اینقدر خوب بوده که میشه کتابی قطور در آوردش .
البته کریسیدا ۹۲ عشق منه به شدت? .
Abbas.Lambo
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ما که اینجا تو دهه هشتاد قفل کردیم
ADAK
۲۶ بهمن ۱۳۹۸F1 حتی فضای ذخیرهای قابلتوجهی داشته هرچند راننده بایستی با گرمای بیش از حد گرما کنار بیاید.
منظورش این جمله چیه دوستان ؟ فضای ذخیره چیه ؟
Farzad
۲۶ بهمن ۱۳۹۸مک لارن f1 افسانه ای ؛ یعنی بوگاتی شیرون دهه نود …
میدونی فرمونش نه چپه نه راست یعنی یحورایی وسطه بعد یه موتور ۱۲ سیلندر هم میانه خودرو قرار گرفته ، برا همین از طلا تو موتورش استفاده کردن ( ۱۶ گرم ) ، که جلوی گرمایی که به کابین وارد میشه رو بگیره .
مهدی دهقانی فرد
۲۶ بهمن ۱۳۹۸کابین لکسوس شبیه داشبرد پژو ۴۰۵ و و پارس های داشبرد قدیمه البته فقط شبیه کیفیت نه
حميدرضا
۲۶ بهمن ۱۳۹۸رولزرویس و تویوتا سنچوری عالی بودن هنوزم حاضرم سواریکیشون بشم و از راحتیش لذت ببرم البته ضبط کاستشو عوض می کنم
احم
۲۷ بهمن ۱۳۹۸اتاق تویوتا سنچوری خیلی عالیه
از روی عکس راحتی و کاربردی بودنش رو میشه حس کرد
علي-كيوج
۲۷ بهمن ۱۳۹۸چیزی که تاحالا زیاد بهش توجه نکرده بودم نحوه نشستن تو f1 هست،باید اول تو یکی از صندلیا بشینی بعد یجوری خودت رو بندازی تو صندلیه راننده!
البته با تموم این سختی بازم خیلی خوبه که سوارش شی
دوچرخه سوار
۳۰ بهمن ۱۳۹۸سنچوری عالیه در عین سادگی بسیار شیکه.مانند الان رولزرویسه.