مأموریت شکستن رکورد سرعت! (قسمت اول:شوالیه)
جان هنسی در برابر ولفگانگ دورهایمر (قسمت اول)
گفتوگوی تاپ گیر با مغز متفکرهای 483 کیلومتر در ساعتی...
دستیابی به سرعت 483 کیلومتر در ساعت (300 مایل بر ساعت) با یک خودروی جادهای! چه چالشهایی وجود دارند؟ آیا دستیابی به این سرعت ممکن است؟ سریعترین خودروی جادهای دنیا در حال حاضر کونیگ زگ آگرا RS است که رکورد آن همین چند هفته پیش به دست آمده است. واضح است که حتی افزودن 1 کیلومتر در ساعتی به سرعت خودروها بسیار سخت بوده بنابراین آیا نسل جدید هایپرکارهای شاخص جهان یعنی بوگاتی شیرون و هنسی ونوم F5 خواهند توانست رکورد بهتری را به ثبت برسانند؟
در سرعت 483 کیلومتر در ساعت طی کردن 100 متر تنها 0.746 ثانیه طول خواهد کشید. اگر این کار در یک استادیوم صورت گیرد شما به سختی خواهید توانست سر خود را برگردانید. با ولفگانگ دورهایمر (مدیرعامل اسبق بوگاتی) و جان هنسی (مؤسس هنسی) گفتوگوی مفصلی درباره موضوعات جذاب و روز دنیای خودرو ترتیب دادهایم که خواندن آن را به شما عزیزان توصیه میکنیم! با ما همراه باشید...
- خب ولفگانگ، چالشهای اصلی سرعت بسیار بالا در خودروهای جادهای چیست؟
خب زمانی که شما میخواهید در زمینهای که قبلاً هیچکسی رکورد نزده سنتشکنی کنید نمیتوانید مشکلات پیش رو را بهصورت 100 درصدی پیشبینی نمایید؛ اما این چالشها با لاستیکها شروع میشوند زیرا در آن سرعت شما بار تنش و استرس را روی لاستیکها و مخصوصاً روی سطح دارید. یکبار دیگر ما در حال کار با میشلین بوده و من فکر میکنم آنها چالشبرانگیزترین تولیدکننده لاستیک هستند اما ما در کل اروپا نمونهای را از نظر قابلیت دوام و تواناییها در سرعتهای بسیار بالا نیافتیم.
ما در واقع فرصتی در آمریکا برای استفاده از لاستیکهای هواپیما پیدا کردیم و با این کار خواستیم از پایدار بودن آنها اطمینان حاصل کنیم.
- آیا چالش بعدی پس از لاستیکها، آئرودینامیک است؟
در سرعتهای بالا، آئرودینامیک و قدرت ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر پیدا میکنند. برای سریع رفتن شما نیازمند قدرت پیشرانه به منظور شکستن محدودیتها و غلبه بر درگ آئرودینامیکی هستید. آئرودینامیک شیرون تمام قدرت گروه فولکسواگن را به خود اختصاص داد زیرا زمانی که شما سرعت 400 کیلومتر در ساعت را در نظر دارید، دینامیک سواری موضوع بسیار مهمی به شمار آمده و تلاش زیادی به منظور توسعه توازن آئرودینامیکی میطلبد بنابراین خودرو در این شرایط پیشبینی پذیر و ایمن خواهد بود.
- آیا همهچیز را میتوانید روی رایانهها مدلسازی کنید؟
همهچیز را نه. زمانی که شما در این محدودیتها و جابجا کردن مرزها هستید، نمیدانید که چه چیزی را مییابید بنابراین نه تنها استفاده از رایانهها بلکه راندن و تست خود بسیار مهم است. اجازه دهید مثالی برای شما بزنم. ما در آفریقای جنوبی به منظور تستهای پر سرعت با خودرویی که در طرح نهایی بود حضور یافتیم و فهمیدیم زمانی که مسافتهای طولانی را با سرعت بسیار بالا حرکت میکنیم میله نواری چراغ و قطعات فیبر کربنی بخش عقب شروع به ذوب شدن میکنند زیرا گرمای سیستم اگزوز فوقالعاده زیاد و حدود هزار درجه سلسیوس میباشد.
بنابراین ما مجبور بودیم تا یک مجرای هوایی در بیرون اگزوز طراحی کنیم که گازهای داغ را حدود 80 سانتیمتر دورتر از بخش عقبی تخلیه کند و پس از آن بود که همهچیز روبهراه شد.
- فشار داخل پیشرانه باید بسیار زیاد باشد نه؟
افزایش 50 درصدی قدرت هزار اسب بخاری ویرون بدون افزایش حجم پیشرانه یک چالش بسیار اساسی بود. به منظور بهبود 400 اسبی پیشرانه از مرز زیر هزار اسب بخار کار را آغاز نمیکنیم. شما این کار را انجام نخواهید داد. هزاران قطعه در این پیشرانه وجود دارد و همه آنها باید در برابر شرایط تنشزا دوام بیاورند. ما باید یک مترمکعب هوا در هر ثانیه را به پیشرانه برسانیم و دوباره آن را تخلیه کنیم؛ اما ما میدانستیم که برای رساندن سرعت خودرو به 450 کیلومتر در ساعت به این قدرت نیاز داریم.
- 450 کیلومتر در ساعت برابر با 280 مایل بر ساعت است. آیا تلاش داشتهاید تا از سرعت 420 کیلومتر در ساعت (261 مایل بر ساعت) نیز فراتر روید؟
درحالیکه سرعت شیرون به 420 کیلومتر در ساعت برای جادههای عمومی محدود بوده، ما تلاش خواهیم داشت تا به احتمال زیاد در سال 2018 رکورد سرعت جهانی دیگری برای خودروهای جادهای ثبت کنیم. این امر در پیست تست ما و تحت شرایط کنترل شده رخ خواهد داد.
- و سرعت 450 کیلومتر در ساعت یک هدف دستیافتنی است؟
این امر ممکن است اما هنوز نمیدانیم، هنوز در حال تست و بررسی هستیم.
- آیا به سرعتهای بیشتر از آن نیز فکر میکنید؟ یا آن شبیه خط کشیدن در شن است؟
هیچکسی خطی را در شن نمیکشد. من فکر میکنم مسابقه ادامه داشته و زمانی که شرکتی از سرعت 450 کیلومتر در ساعت عبور کند شرکت دیگری یک سال بعدتر سرعت 451 کیلومتر در ساعت را امتحان خواهد کرد؛ اما در این بازی شما نمیتوانید آنچه را که رخ میدهد پیشبینی کنید. شما باید مراقب باشید، شرایط را کنترل کنید، و شرایط آبوهوا، باد و جاده را در نظر بگیرید؛ اما این همانی است که دوست داریم انجام دهیم و فاکتور بزرگی برای تمایز بوگاتی است. این را ما انجام میدهیم و به مشتریان میگوییم که خودرویشان چه تواناییهایی دارد.
- سقف سرعت هنوز هم میفروشد؟!
قدرت، سرعت و لپ تایمها باعث فروش میشوند.
- اما شیرون خودرویی برای ثبت لپ تایم نیست...
نه اما خودرو قوانین خاص خود را داشته و در پیستی همچون لمانز این یک الدرادو برای بوگاتی است. پیچهای سریع و طولانی کار ماست.
- اول بودن چقدر برای شما اهمیت دارد؟ رقیب داشتن چطور؟
البته که رقیب داشتن خوب است. تنها شکستن دادن خودمان چیزی نیست که به دنبالش باشیم؛ اما آیا اول بودن برای ما مهم است؟ نهایتاً برای ما مهم است زیرا ما در حال ارائه تواناییها به مشتریان بوده و مشتریان ما در هر چیزی شماره یک هستند. من همیشه میگویم اگر شما دوم شوید اولین بازنده هستید.
- آیا در شهر Ehra تستهای سرعت بالای خود را برگزار خواهید کرد؟
Ehra برای ما شبیه بهشت است. ما شرایط سرراست و پیشبینی پذیری داشته و میدانیم که باد چه میکند و مسیر پیش روی ما چگونه است.
- آیا شیرون میتواند به سرعت 483 کیلومتر در ساعت دست یابد؟
نه فکر نمیکنم که شیرون در فرم و الگوی کنونی بتواند به چنین سرعتی دست پیدا کند.
- اما حتماً برخی مشتریان این موضوع را به شما متذکر شدهاند.
بله اما خوشبختانه ما در دنیای کیلومترها و نه مایلها زندگی کرده و امروز درباره دستیابی به سرعت 450 کیلومتر در ساعت صحبت میکنیم.
- خب پس کسی درباره 500 کیلومتر در ساعت صحبت نمیکند نه؟
برخی مشتریان از ما درباره رسیدن به این نقطه سؤال میکنند اما من پاسخی برای ارائه دادن ندارم...
ادامه دارد...