کامارو خودرویی نیست که نیاز به تمجید و تعریف داشته باشد؛ در نیم قرن اخیر آنقدر محبوبیت برای خودش جمع کرده که دیگر در محافل خودرویی (و حتی غیر خودرویی) نیازی به خودنمایی ندارد. در کامارو نیازی نیست برای جلب توجه مردم، پدال گاز را تا انتها فشار دهیم، نه! باوجود این همه اسپرت مختلف اما دیدن کامارویی که در گوشه ای از خیابان پارک شده هنوز هم هیجان انگیز است. کامارو یک جور خاصی است . . .
کامارو در سال ۱۹۶۶ آمد؛ یعنی یکسال دیرتر از ماستنگ و سه سال هم زودتر از چلنجر. نمیدانیم در سالهای ۱۹۶۰ حال و هوای ماسل کارها چگونه بوده ولی شنیده ایم که هرچقدر از سالهای دهه ۶۰ میلادی فاصله می گیریم، داستان این سه آمریکایی نیز بتدریج جذاب تر و جالب تر می شود به خصوص از آغاز هزاره سوم میلادی که هر سه خودرو در ظاهر جدیدشان نیم نگاهی به دهه ۶۰ میلادی داشتند اما در باطن با تکنولوژی های تازه به میدان آمدند. مطلبی که در ادامه می خوانید مرور بسیار مختصری است بر زندگی کامارو . . .
نسل اول: از ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹
نسل اول کامارو در سه مدل عرضه می شد؛ یکی Sport Coupe که با قیمت حدودی ۲,۴۰۰ دلاری اش ارزانتر قیمت پایه ای ماستنگ بود. مدل دوم Rally Sport و تریم سوم آن هم SuperSport نام داشت. درهمان سال ۶۷ شورولت برخی ویژگی های RS را با SS به اشتراک گذاشت و مدلهای جدیدی به نام RS/SS خلق شدند. بعنوان مثال به ویدئوی زیر دقت کنید؛ این کامارو با آنکه چراغ های مخفی RS را دارد اما در جلوپنجره اش لوگوی SS حک شده:
[jwplayer mediaid=”۸۳۲۱۷″]
نسل دوم: از ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱
سال ۱۹۷۰ نسل دوم کامارو آمد و حدود ۱۲ سال بر روی خط تولید ماند. سه سال فرصت خوبی بود تا شورولت، طراحی نسل دوم کامارو را تماما زیرو رو کند. ظاهر کاماروی نسل دوم حالا بیشتر به مذاق مشتریان اروپایی می نشست.
این نسل بزرگتر (حدود ۵ سانتیمتر) و عریضتر (حدود ۱ سانتیمتر) از قبل شده بود اما فاصله محوری آن ثابت ماند. کاماروی جدید سنگینتر بود و همچنان از پلتفرم F-body جنرال موتورز بهره میبرد. در این نسل دیگر خبری از مدل های کانورتیبل نبود و همین موضوع نیز آنرا خیلی خواستنی تر می کرد . . .
نسل سوم: از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲
این نسل که حدود ۲۲۷ کیلوگرم سبکتر از سابق بود، با اینکه ظاهر جذاب دو نسل پیشین را نداشت اما در عوض مدرنتر از آنها بود چون برای نخستین بار شورولت از ویژگی های زیر استفاده می کرد:
- انجین ۴ سیلندر.
- سیستم سوخت رسانی انژکتوری.
- گیربکس ۴ سرعته اتومات (۵ سرعته دستی).
- رینگ های ۱۶ اینچی.
نسل چهارم: از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲
چهارمین نسل کامارو در واقع نسخه ارتقا یافته ای از نسل سوم بود. کامارو همچون نسل های سابقش بر روی پلتفرم F-body ساخته شد، اسپرتی ۲+۲ نفره بود و در مدلهای کوپه، کانورتیبل (از سال ۹۴) و کوپه با سقف T-top (سفارشی) عرضه می شد. گیربکس استاندارد نسل چهارم ۵ سرعته دستی (۴ سرعته اتومات سفارشی) بود درحالیکه مدلهای Z/28 گیربکس ۴ سرعته اتومات استاندارد داشتند. همچنین در این نسل برای نخستین بار از گیربکس ۶ سرعته دستی نیز استفاده شد که البته یک آپشن سفارشی بود . . .
نسل پنجم: از ۲۰۱۰ تا …
رقبای همیشگی کامارو وقتی صحبت از نسل پنجم آن می شود (برای شیطنت هم که شده) بلافاصله می گویند ماسل کار کانادایی! البته تاحدودی حق هم دارند ولی از طرف دیگر باید این را هم قبول کنیم که تنها نقطه ضعف کاماروی نسل پنجم همین یک نکته است و بس! همانطور که قبلا نیز گفتیم، شورولت در نسل پنجم برای نخستین بار در تاریخ زندگی کامارو، خط تولید آنرا به خارج از ایالات متحده (به اونتاریو در کانادا) منتقل کرد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در این نسل، نقش مهندسین استرالیایی هولدن در طراحی، توسعه و ساخت کاماروی نسل پنجم است چون همه چیز به پلتفرم Zeta جنرال موتورز برمی گردد؛ این پلتفرم توسط مهندسین کمپانی هولدن در استرالیا ساخته شده و کاماروی جدید نیز نخستین خودرویی بود که از این پلتفرم استفاده می کرد . . .
vahid jinpachi
۱۸ مرداد ۱۳۹۳وقتی ادم به این ها نگاه می کنه نمی دونه چی بگه…
SAEED
۱۸ مرداد ۱۳۹۳عاشق کامارو ام !!!!
کامارو یعنی ابهت!یعنی هیجان!
مرسی پدال
vahid jinpachi
۱۸ مرداد ۱۳۹۳اصالت رو یادت رفت…
rapbaz
۱۸ مرداد ۱۳۹۳همیشه عالی هست و خواهد بود……..
Ghost
۱۸ مرداد ۱۳۹۳پدال , یعنی با این پست نابودم کردی !!!!!!!
عالی بود , حرف نداشت .
زیگما
۱۸ مرداد ۱۳۹۳به به برای این مطلب خیلی زحمت کشیده شده بود …..
اینکه دوباره مدل 7 لیتریو احیا کردن در سال 2014 فوق العاده بود.
مک میسل
۱۸ مرداد ۱۳۹۳من اولین و اخرین مدلو از همه ی ماستانگ های دیگه بیشتر دوست دارم چون ظاهر خاصی دارند
مک میسل
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ولی سوپر مطلبی برای خودش بود این مطلب درست مثل موضوعش….
مک میسل
۱۸ مرداد ۱۳۹۳زیگما معلومه سر دبیر خیلی دوست داره ها،یه سوپر مطلب برای ماسل کارا منتشر کرد……سردبیر،برای ژرمن ها هم از این مطلبا بذار.شکست روحی خورددیم!
:(
Carbonado Aventador
۱۸ مرداد ۱۳۹۳بشین خودت بنویس!!!!!
بعدش کم مطلب براتون می نویسن؟؟؟
استاد انیس حسینی – میلاد – احمدf12 – شاهین – احسان فرج زاده – خودت!!!!!
خیلی کمین که پدال هم بیاد براتون مطلب بنویسه؟؟؟؟؟
به جای این حرفا سردبیر جان 5 تا مطلب منو منتشر کن!!!!!
مک میسل
۱۸ مرداد ۱۳۹۳دعوا داری؟خب بیا دعوا!
در ضمن مگه شما کمین این همه استعمار گر و مستضعف ایتالیایی افتاده تو پدال میگن1 کیلو بنز چند؟مگه شما کمین؟
خودت،صادق،تی جی ار،محمد رضا اینهمه هستین تازه غرهم میزنین…..
رو که رو نیست،سنگ پای قزوینه…….والا
مک میسل
۱۸ مرداد ۱۳۹۳اولا جناب سردبیر به زور مطلب وراکروز منو منتشر کرد
دوما اگر جناب سردبیر بخواد مطلب تورو منتشر کنه اول باید اون4تا مطلب منو منتشر کنه
سوماشاهین و احسان فرج زاده و احمد اف12 و استاد انیس حسینی برای شما هم مینویسن…..تازه ما مگه سوپر مطلب داریم؟تاحالا پدال برای ما سوپر مطلبی مث این نوشته؟
Ahmad..F12
۱۸ مرداد ۱۳۹۳باز که پریدین به هم!!!
مطالب زمان میبره تا کار ویراستار تموم بشه عزیزان
Ehsan
۱۸ مرداد ۱۳۹۳دوستان عزیز و گرامی نمیخواهید از این دعواهای بچه گانه دست بردارید
از مطالب لذت ببرید ، چه کار دارید از کدوم کارخانه و کدوم کشور و … است
مخلص همتون هم هستم
صادق
۱۸ مرداد ۱۳۹۳بابا، کسری و محمد باهم رفیقن، دعوا کجا بود؟؟؟!
یه مثلی هست، میگه:
رفقا دعوا میکنن، بقیه رفقا چرا باور میکنن؟؟! ;)
Ehsan
۱۸ مرداد ۱۳۹۳آره میدونم صادق جان ، هر روز در گروه ها با هم کری دارند ، ولی این بحث دیگه کلیشه شده یک بحث و کَل کَل دیگه راه بندازید :-D
احمدرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ازالانش بیشتر خوشم میاد
MoahmmadTSR
۱۸ مرداد ۱۳۹۳فقط اخرین مدل!!
سام
۱۸ مرداد ۱۳۹۳سزاوارشه توی تاریخ بشریت ثبت بشه
Carbonado Aventador
۱۸ مرداد ۱۳۹۳از نویسنده این مطلب تشکر می کنم!!!!!!
سام
۱۸ مرداد ۱۳۹۳این یک شاهکار هنریه و لیاقت داره تو تاریخ آثار هنری به اسم خالقش GM ثبت و نگه داری بشه
شاهین
۱۸ مرداد ۱۳۹۳عجب مطلبیه! جناب سردبیر و بقیه ی دوستان،سپاس ویژه.
الان میرم کامل بخونمش! عجب عکسایی به به!
مهدی ف
۱۸ مرداد ۱۳۹۳جالب بود
mehran911
۱۸ مرداد ۱۳۹۳پدال عالی بود
Carbonado Aventador
۱۸ مرداد ۱۳۹۳پدال بعد خیلی مدت یه مطلب حرفه ای خوندیم!!!!!!
امیر
۱۸ مرداد ۱۳۹۳خیلی عالی بود ممنون
ferrari
۱۸ مرداد ۱۳۹۳همیشه کامارو, موستانگ و چلنجر دوست داشتم. ولی هر سه این خودرو ها در تولید تاریخ اشتباهاتی کردن که در نسل های بعدیش این اشتباهات رو برطرف کردن. و الان منتظر نسل ۶ کامارو هستیم. هیچ جا نمی ریم همین جا هستیم. مگه نگه؟
datsun
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ازمدل 1972 خیلی خوشم اومد
Ahmad..F12
۱۸ مرداد ۱۳۹۳پدال ممنون
عاشق مدلای 1980 هستم
بعدش مدل های 2010 به بعد
ASTON MARTin
۱۸ مرداد ۱۳۹۳من موندم با توجه به عمارتی که روی کاپوت ساختن دقیقا جلو رو از کجا میبینن؟
همیشه در قدم اول کامارو رو دوست داشتم! نمیشه عاشق چشماش نشد!
Dan
۱۸ مرداد ۱۳۹۳عالی بود من از نسل های 1 و 5 خوشم میاد ولی منتظر چلنجر با ماستانگ هستم مخصوصا چلنجر
مرتضی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ای بابا نمیدونم چرا برادرزادم از این ماشین خوشش میاد
راستی میلا اسم ایدی جی میلی که ساختم آخرش رو یادت هست بهم بگی اصلا یادم نمیاد!!! میدونم که واقعا قبولش براتون سخته و یاد گرفتین بگین توهم توطئست اما خواهشا در فضای مجازی به خصوص جاهایی مثل ..بوک جی میل و …. اطلاعاتتون رو ندین به خصوص اگه میخواین در اینده مسئولیتی بگیرین و یا برای ویزا و یا حتی اقامت کشورهای دیگه اقدام کنین و یا حتی هیچ کدوم از این کارا نکنین باز برای داشته ها و اطلاعاتتون اهمیت قائل بشین ضرر نمیکنین!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۹ مرداد ۱۳۹۳درود .
1930 . درسته ؟؟؟؟
مرتضی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳چرا ای دی ام من نمیتونه فیلمشو بگیره؟
مرتضی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳خیلی دلم میخواد بدونم اینکه چرا آی دی ام من فیلم رو نمیتونه دانلود کنه منفی داره ؟؟؟ البته حدسش سخت نیست که چرا و کی!!!
علی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳چلنجر و چارجر و کامارو و ماستنگ.
هیولاهای افسانه ای که هنوز هم تولید میشن.
به استثنای نسل پنجم,هر چی قدیمی تر زیبا تر.
MUSCLE KINGS
ahmad
۱۸ مرداد ۱۳۹۳بهترین ماسل کارها به ترتیب
شورلت کامارو
دوج چلنجر
فورد ماستانگ
mohamadreza
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ماستناگ وکامارو2015هردونسبت به مدل های قبل خیلی تغیرکردندمخصوصاماستانگ
Alpha
۱۸ مرداد ۱۳۹۳چلنجر هلکت بیاد دیگه …
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۸ مرداد ۱۳۹۳پدال جان خیلی باحالی.من عاشق کامارو ام به معنای واقعی کلمه.
البته سلیقه ها متفاوته ولی یه دونه کامارو رو با صد تا موستانگ و چلنجر عوض نمیکنم.
آقا آلفا هلکت که اومده ولی اصلا” فکر نمیکنم کامارو و موستانگ ساکت بشینن.صد در صد قویتر از چلنجر رو میسازن البته چلنجرم فوق العاده است.
Ehsan
۱۸ مرداد ۱۳۹۳مطلب فوق العاده ای بود ، ممنون از سردبیر و کسانی که زحمت این مطلب رو کشیدن
یادمه که دبستان بودم ، یکی از معلم هامون که خانم هم بود یک کامارو مثل همین فیس لیفت 74 داشت
برای من بین این نسل های مختلف نسل اول و نسل پنجم ( که به نظرم الهام گرفته از نسل اوله ) از همشون جذابتره
mahdi
۱۸ مرداد ۱۳۹۳درود پدال جون
مطلبت خوب بود
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)