کامارو خودرویی نیست که نیاز به تمجید و تعریف داشته باشد؛ در نیم قرن اخیر آنقدر محبوبیت برای خودش جمع کرده که دیگر در محافل خودرویی (و حتی غیر خودرویی) نیازی به خودنمایی ندارد. در کامارو نیازی نیست برای جلب توجه مردم، پدال گاز را تا انتها فشار دهیم، نه! باوجود این همه اسپرت مختلف اما دیدن کامارویی که در گوشه ای از خیابان پارک شده هنوز هم هیجان انگیز است. کامارو یک جور خاصی است . . .
کامارو در سال ۱۹۶۶ آمد؛ یعنی یکسال دیرتر از ماستنگ و سه سال هم زودتر از چلنجر. نمیدانیم در سالهای ۱۹۶۰ حال و هوای ماسل کارها چگونه بوده ولی شنیده ایم که هرچقدر از سالهای دهه ۶۰ میلادی فاصله می گیریم، داستان این سه آمریکایی نیز بتدریج جذاب تر و جالب تر می شود به خصوص از آغاز هزاره سوم میلادی که هر سه خودرو در ظاهر جدیدشان نیم نگاهی به دهه ۶۰ میلادی داشتند اما در باطن با تکنولوژی های تازه به میدان آمدند. مطلبی که در ادامه می خوانید مرور بسیار مختصری است بر زندگی کامارو . . .
نسل اول: از ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹
نسل اول کامارو در سه مدل عرضه می شد؛ یکی Sport Coupe که با قیمت حدودی ۲,۴۰۰ دلاری اش ارزانتر قیمت پایه ای ماستنگ بود. مدل دوم Rally Sport و تریم سوم آن هم SuperSport نام داشت. درهمان سال ۶۷ شورولت برخی ویژگی های RS را با SS به اشتراک گذاشت و مدلهای جدیدی به نام RS/SS خلق شدند. بعنوان مثال به ویدئوی زیر دقت کنید؛ این کامارو با آنکه چراغ های مخفی RS را دارد اما در جلوپنجره اش لوگوی SS حک شده:
[jwplayer mediaid=”۸۳۲۱۷″]
نسل دوم: از ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱
سال ۱۹۷۰ نسل دوم کامارو آمد و حدود ۱۲ سال بر روی خط تولید ماند. سه سال فرصت خوبی بود تا شورولت، طراحی نسل دوم کامارو را تماما زیرو رو کند. ظاهر کاماروی نسل دوم حالا بیشتر به مذاق مشتریان اروپایی می نشست.
این نسل بزرگتر (حدود ۵ سانتیمتر) و عریضتر (حدود ۱ سانتیمتر) از قبل شده بود اما فاصله محوری آن ثابت ماند. کاماروی جدید سنگینتر بود و همچنان از پلتفرم F-body جنرال موتورز بهره میبرد. در این نسل دیگر خبری از مدل های کانورتیبل نبود و همین موضوع نیز آنرا خیلی خواستنی تر می کرد . . .
نسل سوم: از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲
این نسل که حدود ۲۲۷ کیلوگرم سبکتر از سابق بود، با اینکه ظاهر جذاب دو نسل پیشین را نداشت اما در عوض مدرنتر از آنها بود چون برای نخستین بار شورولت از ویژگی های زیر استفاده می کرد:
- انجین ۴ سیلندر.
- سیستم سوخت رسانی انژکتوری.
- گیربکس ۴ سرعته اتومات (۵ سرعته دستی).
- رینگ های ۱۶ اینچی.
نسل چهارم: از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲
چهارمین نسل کامارو در واقع نسخه ارتقا یافته ای از نسل سوم بود. کامارو همچون نسل های سابقش بر روی پلتفرم F-body ساخته شد، اسپرتی ۲+۲ نفره بود و در مدلهای کوپه، کانورتیبل (از سال ۹۴) و کوپه با سقف T-top (سفارشی) عرضه می شد. گیربکس استاندارد نسل چهارم ۵ سرعته دستی (۴ سرعته اتومات سفارشی) بود درحالیکه مدلهای Z/28 گیربکس ۴ سرعته اتومات استاندارد داشتند. همچنین در این نسل برای نخستین بار از گیربکس ۶ سرعته دستی نیز استفاده شد که البته یک آپشن سفارشی بود . . .
نسل پنجم: از ۲۰۱۰ تا …
رقبای همیشگی کامارو وقتی صحبت از نسل پنجم آن می شود (برای شیطنت هم که شده) بلافاصله می گویند ماسل کار کانادایی! البته تاحدودی حق هم دارند ولی از طرف دیگر باید این را هم قبول کنیم که تنها نقطه ضعف کاماروی نسل پنجم همین یک نکته است و بس! همانطور که قبلا نیز گفتیم، شورولت در نسل پنجم برای نخستین بار در تاریخ زندگی کامارو، خط تولید آنرا به خارج از ایالات متحده (به اونتاریو در کانادا) منتقل کرد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در این نسل، نقش مهندسین استرالیایی هولدن در طراحی، توسعه و ساخت کاماروی نسل پنجم است چون همه چیز به پلتفرم Zeta جنرال موتورز برمی گردد؛ این پلتفرم توسط مهندسین کمپانی هولدن در استرالیا ساخته شده و کاماروی جدید نیز نخستین خودرویی بود که از این پلتفرم استفاده می کرد . . .
صادق
۱۸ مرداد ۱۳۹۳عجب مطلب چاقی بود، ممنون از سردبیر، فوق العاده بود
به شخصه نسل دوم و پنجمش رو از همه بیشتر دوست دارم
Mohammad.S.F
۱۸ مرداد ۱۳۹۳چقدر مطلب خوبی بود.
دستتون درد نکنه. خیلی لذت بردم
نسل پنجمش یکی از بهترین طراحی های retro هست
reza
۱۸ مرداد ۱۳۹۳فقط می تونم بگم عالیه
توفیقی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳هیچ کامارویی دوست داشتنی نیست
توفیقی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳z28 یکم بهتره اونم به خاطر داشتن موتور کوروت
توفیقی
۱۸ مرداد ۱۳۹۳شلبی باخالتر و با اصل و نصب تر از اینه
چلنجر هم همینطور
ali
۱۸ مرداد ۱۳۹۳مطلب خیلی خیلی خوبی بود . فقط جای تاریخچه تصویری پونتیاک فایربرد در این صفحه خیلی خیلی خیلی خالی بود .
ashkan
۱۸ مرداد ۱۳۹۳فقط ماستنگ شلبی تمام
مجتبی (ساروی)
۱۸ مرداد ۱۳۹۳به جرات میگم بهترین و کامل ترین مطلبی بود که تاحالا توی پدال خوندم واقعا عالی بود
ادریس( ♪♫Edi سابق)
۱۹ مرداد ۱۳۹۳ازین بهتر که نمیشد .
عکسا خودشون حرف میزدن !!
farzad
۱۹ مرداد ۱۳۹۳من عاشق موستانگ و کامارو ام
farzad
۱۹ مرداد ۱۳۹۳من از کسی که این مقاله رو نوشته به شدت تشکر میکنم
e36
۱۹ مرداد ۱۳۹۳عالی بود
yasin
۱۹ مرداد ۱۳۹۳خیلی عالی من از نسل دو وسه خیلی خوشم میاد ولی نسل چهار کابینش خیلی
بی ریخت بود.نسل اخرشم که عالیی مرسییی از سردبیر ولی شخصا چلنجر هکلت
رو بیشتر دوست دارم.
ALI
۱۹ مرداد ۱۳۹۳من سواره یه کاماروی رودستر 2014 شدم واقعا ماشین فوق العاده ای هست…عاشقه کامارو ام من :)
مهدی 911
۱۹ مرداد ۱۳۹۳ماشین امریکایی همه چیز فدای قدرت بالا
reza
۲۰ مرداد ۱۳۹۳نسل 1-2-5 :)
تـــــــــشکر
Nissan GTR
۲۱ مرداد ۱۳۹۳عالی بود نسل دوم و پنجم بهترین طراحی و اصالت ماسل کارز و داره
z28
۳ شهریور ۱۳۹۳من همه ی نسل کامارو رو دوست دارم ومی پرستم مخصوصا نسخه های 2014
پوریا
۱۳ مهر ۱۳۹۳مرسسسسسسسسسسسسسسسی عالی بود عالی دمتون گرم
سعید
۱۸ مهر ۱۳۹۳دستت درد نکنه حال کردیم انقد مطلب خوبی بود … دنیای ماشین ها بدون ماسل کار برام بی معنیه
REZA . JUST TOYOTA
۱۵ آبان ۱۳۹۳طراحی داخل همشون با حاله
saman
۲۸ اسفند ۱۳۹۳فوق العاده بود مطلبتون کامارو سلطان ماشین های امریکایی
mehdi
۱۲ فروردین ۱۳۹۴بهترین نسل نسل ۷۲تا ۷۸ و ۲۰۱۰تا ۲۰۱۴ است
الیکا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴مرسی از مطلب جامع و کاملتون ….
کامارو دوست داشتنی ترین هیولای دنیاس
بابک
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ممنون بابت مطلب فوق العادتون
فردین
۱۱ خرداد ۱۳۹۴خسته نباشید.عالی بود.
جمله ی آخری باعکسش باید قاب گرفت.
علی
۲۶ تیر ۱۳۹۴ما که هنوز اندر خم یک کوچه ایم ایران ماشین میده دست ملتش آمریکام ماشین میده دست ملتش
HOSSEIN
۲۰ دی ۱۳۹۴من عاشق z/28 1978 تا 1979 هستم درسته کلاسیکه اما به نطر من (شخص خودم )یک هیولا همیشه هیولاست…
جمال
۹ اسفند ۱۳۹۴با سلام وتشکر. خیلی عالی بود
فقط اگه میشه قدرت موتورشونو بهcc هم درج کنید. دمتون گرم