در دنیای خودرو، قصه آپشن و تجهیزات سفارشی دیگر بزرگ و گسترده شده است. خودروسازان مختلف برای معمولیترین تا خاصترین محصولاتشان تجهیزاتی را فهرست میکنند که تنها با پرداخت بهای اضافه میتوانید در خودرویتان از آنها بهرهمند شوید. این فرآیند که به خودی خود نوعی صنعت و تجارت است برای مشتری هر هدف و توصیفی که داشته باشد، برای کمپانی سازنده یک نکته بزرگ دارد: سود بیشتر!
آنچه در پی میخوانید فهرست چند مورد از همین آپشنهاست که همه با هم یک ویژگی مشترک دارند و آن قیمت گوشخراش است.
فِراری – اتصال آیپاد – ۵۸۰ پوند
تعبیه ارتباطات الکترونیکی در خودروهای پیشرفته امروزی کار چندان آسانی نیست، با این حال باز هم پرداخت نزدیک به ۶۰۰ پوند برای این که بتوانید آیپادتان را به اسب دلبندتان متصل کنید کمی مکثپذیر بهنظر میرسد. البته اگر ۴۸۸ GTB دارید و اصرار خاصی هم روی آیپاد ندارید میتوانید از بلوتوث و خروجی USB استاندارد استفاده کنید و با همان ۵۸۰ پوند چند لیتر بنزینِ بیشتر بخرید!

طبیعی است هرچیزی که مربوط به پادشاه مارانللو و بهخصوص داخل کابین خودروهایش باشد گران قیمت است، حتی یک جا لیوانی از جنس کربن!

مسلماً بعد از خواندن چند خط قبلی متوجه شدهاید که هر مورد اضافی در فِراریتان بهای زیادی خواهد داشت! البته این بها برای غالب خریداران چیز مهمی نیست، بهطوری که حاضراند دهها هزار دلار بیشتر خرج کنند در عوض مرکبشان خاص و منحصربهفرد باشد. نکته جالب اینجاست اگر به بازی گلف علاقه دارید و میخواهید این چمدانهای مزین به «رامپانته کاوالو» را هم در F12 برلینتای خود داشته باشید باید ۶,۲۴۰ پوند بیشتر پرداخت کنید، درحالی که قیمتشان برای مالکان ۴۵۸ ایتالیا ۴,۳۲۰ پوند است! نمیدانم علت این تفاوت چیست، شاید هم کمپانی فکر میکند «هرآنکه F12 بخرد پولدارتر است، پس چمدان گلفش هم گرانتر است!»

پورشه – خروجیهای رنگی سامانه تهویه – ۵۶۳ تا ۸۰۶ پوند
کمی نامأنوس است که پورشه خروجیهای سامانه تهویه را هم رنگ میکند! هزینه آن هم برای باکستر ۵۶۳ پوند است و در ۹۱۱ به ۸۰۶ پوند میرسد.

میتوانید با حدود ۴,۰۰۰ پوند صاحب سیستم صوتی ultra-desirable BeoLab دارای ۱۸ اسپیکر ساخت بَنگ اَند اُلوفسِن (Bang & Olufsen) شوید. اگر با کمی هزینه بیشتر آمپلیفایر آن را نیز سفارش دهید یکی از بهترین سیستمهای صوتی خانگی را خواهید داشت. اما خب اگر یک مرسدس بنز S کلاس هم در گاراژ دارید باید بیشتر از اینها خرج کنید تا سیستم صوتی ۳ بعدی بورمِستر (Burmeter) هنگام رانندگی گوشهایتان را نوازش کند و درمیان سایر مالکان کلاس S باعث غرورتان شود.

رنگهای گرانتر از این کم نیست، مثل ۶۳,۰۰۰ دلاری که پورشه برای ایجاد سایههای خاص روی بدنه ۹۱۸ اسپایدر دریافت میکند! اما بههرحال پرداخت این مبلغ برای رنگ بدنه خودرویی در کلاس AMG GT نیاز به نفس عمیقتر و فکر بیشتر دارد. البته این اولین بار نیست که خودرویی در این بازه قیمتی چنین هزینهای را برای یک رنگ بدنه سفارشی میطلبد؛ برای مثال اگر به خاطر داشته باشید رنگ Rosso Competizione در آلفارومئو 8C برچسب قیمت ۱۴,۰۰۰ پوندی داشت.

شنیده میشود که رولزرویس تمایلی به اعلام قیمت این گزینه (حتی شده تنها در وطن خودش) ندارد اما نمیدانم صحت این جمله تا چه حد است. بههرحال سقف آسمانی در مدل رَیث از ۱۳۴۰ عدد نقطه نوری تشکیلشده و مالک میتواند در صورت تمایل نحوه چینش ستارگان را هم خودش انتخاب کند! در گذشته حتی از نقش آسمان بالای سر تأسیسات گودوود کمپانی (تأسیس سال ۲۰۰۳) نیز برای چینش این قسمت استفادهشده است.

خیلی از خودروسازان هماکنون ترمز کربن سرامیکی برای محصولات قدرتمند خود عرضه میکنند، البته با برچسب قیمت ۴ رقمی. بنتلی اما پا را فراتر گذاشته و برای همین ویژگی در کانتیننتال GT اسپید بیش از ده هزار پوند از حساب بانکی خریدار کم میکند! از طرفی حساب کنید که وجود چنین ترمزهایی زیر بدنه چنین خودروی قدرتمندی هم به جذابیتش میافزاید هم در بازار فروش دستدوم آن تأثیر مثبت دارد، پس طبیعی است که بیشتر خریداران نتوانند از آن بگذرند.

میشلین میگوید برای اطمینان کامل از سلامتی مجموعه چرخهای ویرون، باید به ازای هر سه بار تعویض لاستیکها تمامی رینگها نیز یکبار تعویض شوند. با این حساب این دیگر یک آپشن بهحساب نمیآید و درواقع هزینهای است که باید حداقل برای جلوگیری از آسیبهای بعدی و طبعاً هزینههای سنگینترِ بعدی باکمال میل پرداختش کنید!

پول بیشتر، سبکتر! این بار به ازای مبلغ اضافی هوآیرای شما اصلاً رنگآمیزی نمیشود و همهچیز زیر پوشش فیبر کربن قرار میگیرد. اگر حاصل کار را از نزدیک تماشا کنید کاملاً متوجه عمق “شنیدن کی بود مانند دیدن” میشوید، چون به طرز خیرهکنندهای زیبا و تحسینبرانگیز است. البته این آپشن وسوسهانگیز تنها مختص پاگانی نیست و برای بسیاری از اتومبیلهای خاص و محدود دنیا قابل سفارش است.

ALL CARS
۴ شهریور ۱۳۹۴!!!سقف آسمانی در مدل رَیث از 1340 عدد نقطه نوری تشکیلشده و مالک میتواند در صورت تمایل نحوه چینش ستارگان را هم خودش انتخاب کند!!!
بابا ایول ما نمیتونیم از نزدیک ببینیمشون اونا میتونن ستاره هاشونو خودشون اون طوری که دوسدارن تو ماشینشون بچینن
اونایی که همچین خودروهایی میخرنو لذتشو میبرن خرید این آپشن ها خیلی براشون گرون نیستو با لذت اینکارو میکنن
سپاس از امین قوام صفری
VENENO
۴ شهریور ۱۳۹۴مجله ماشین چن وقت پیش ی همچین مقاله ای چاپ کرد ؛ ولی اپشناش خیلی جالبتر بودن ؛ مثل روکش پشت سری ب ام و سری 7 از جنس چرم لاوالینا ک فک کنم 20 هزار دلار میشد
آرماااان
۴ شهریور ۱۳۹۴جا لیوانی از جنس کربن؟؟خروجی های تحویه زرد رنگ ۸۰۰پوند،حالا اگه کربن نباشه نمیشه لیوان توش گذاشت؟یا اگه تحویش زرد نباشه هوا به سختی میاد تو کابین؟؟عجب
حالا بدنه ی تمام کربن با ترمزای کربن و رینگ ارزش داره ولی اون دوتارو دیگه….
مصطفی
۴ شهریور ۱۳۹۴بدنه کربنی پاگانی و سقف آسمانی رولزرویس ارزششو داره.جالب بود.
Xman
۸ شهریور ۱۳۹۴رینگای بوگاتی رو جا انداختی!
Erfan
۴ شهریور ۱۳۹۴خدای من سقف آسمانی رولز رویس رو کجای دلم بذارم آخه؟؟؟؟؟
یه رولز داشته باشم دیگه هیچی از این دنیا نمیخوام.
american and japan
۴ شهریور ۱۳۹۴دنده عقب پراید:قیمت نامعلوم
MohseN
۴ شهریور ۱۳۹۴من واقعا نمیدونم کسی که واسه این پست (american and japan) دیسلایک گذاشت چه طرز فکری داره!!!!!؟؟؟؟
یعنی از اینکه به پراید بد بگی ناراحت میشه؟؟!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از مالگان سایپاست یعنی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۴ شهریور ۱۳۹۴بعضی ها کلا سادیسم دارن محسن جان.دیسلایک الکی میزنن.این قضیه رو بنده به کرات در سایت مشاهده کردم اما یه بحثی که هست اینه که خداوکیلی یه جاهایی دیگه آوردن اسم پراید و امثالش کلیشه ای میشه و بعضی ها حقیقتاً از این قضیه ناراحت میشن.حالا شما فکر دیسلایک رو نکن.کسی که حرف حق رو میزنه خودش میدونه حالا هرکی دیسلایک داد شما بذار رو حساب مشکلات روانیش. :D
رهگذر
۴ شهریور ۱۳۹۴خیر این دیسلایک ها بخاطر بی مزه بودن مطلب هست یعنی اینقدر پراید رو بیجا اسمشو آوردین به امید بانمک بودن دیگه به مرحله حال به هم زدن رسیده
AHMADREZA
۵ شهریور ۱۳۹۴عجب آدم گاگولیه هزکی هیت
rapbaz
۴ شهریور ۱۳۹۴این سیتم صوتی سه بعدی رو یه توضیحی بدین دوستان!!
ممنون
بهزاد
۴ شهریور ۱۳۹۴به طور خلاصه دوست گرامی؛
شاید بارها با کلمه صدای فراگیر آشنا شده اید و این هم دقیقا همان معنی را میده به این صورت که؛
در وهله نخست چندین اسپیکر ساراند در جلو و کناره ها و پشت جایگذاری میکنند و سپس به وسیله DSP یا واحد پردازش صدا که یک چیپ هست سیگنالهای موسیقی را با الگویی که برای اون در نظر گرفتن به ساراند ها ارسال کرده تا فضای موسیقی حالت 3 بعدی داشته باشه.
البته این فضای 3 بعدی در صورتی تکمیل میشه که موسیقی و آلبوم مورد نظر در استودیو به صورت 5.1 رکورد شده باشه و آلبوم های این فرمت به اسم sacd عرضه میشه و اگر آلبوم های معمولی استریو یا 2 کانال پخش بشه اون حالت 3 بعدی بودن تداعی نمیشه.
کیهان
۴ شهریور ۱۳۹۴پورشه برای اپشن های ساده خیلی پول میگیره مثلا بار هم رنگ شده دستگیره در تو یکی از مدلاش300دلار پول میگره
رضا
۴ شهریور ۱۳۹۴به قول جرمی کلارکسون پورشه بخاطر چیزهایی هم که بهت نمیده ازت پول میگیره!
رهگذر
۵ شهریور ۱۳۹۴به قول کلارسون جرمی عجبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!
حمید
۴ شهریور ۱۳۹۴این سقف آسمانی دیگه زیاده رویه…به نظرم نباید اسم ماشین واسه ی ماشین های کمپانی های بوگاتی،رولزرویس، بنتلی،پاگانی گذاشت،چون فقط و فقط یه عده ی خیلی خیلی خاص سفارش میدن و به نوعی از دسترس اکثریت ثروتمندان هم خارجه و تولیدات خیلی محدودی دارن حتی تو کشور های سازندشون هم فروش بسیار بسیار پایینی دارن و بیشتر خانواده های سلطنتی یا کلکسیونر های عرب میان از این ماشین ها میخرن…ولی خداییش سری S کوپه بنز شاهکاره، شاهکار هنری داخلش خیلی بی نظیره.تاحالا دوتا ازش رو تو دبی دیدم که هردوتاشون هم مدل 63 بودن،واقعا کرک و پر آدم میریزه…همون صدای اگزوزش دنیاییه
امیر
۴ شهریور ۱۳۹۴بدنه
حلبی پراید
هم شرایطشو داشت در لیست بیاد
HELL CAT
۴ شهریور ۱۳۹۴این رنگ زرد دریچه کولرو ساعت پورشه یعنی چی عین این پرایدا هست توش نوار رنگی میچسبونن آخه هرچی زور میزنم قشنگی پیدا کنم نمیشه الان لوکسه؟؟!
m.reza
۴ شهریور ۱۳۹۴یاد آپشن های دنا افتادم که شورای رقابت اعلام کرد که یه وقت ایران خودرو به خاطر قیمت ندزده
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۴ شهریور ۱۳۹۴هوایرا واقعا زیبا و چشم نوازه!!!
AHMADREZA
۴ شهریور ۱۳۹۴واقعا باحال بودند البته فقط مال amg gt و s cope و رولز رویس ریث بود
Archi KHAN
۴ شهریور ۱۳۹۴همینِ
هر که بام اش بیش ، برف اش بیش …
ارمان
۴ شهریور ۱۳۹۴به نظرم این مهم نیست که با چه قیمتی و چی اراعه میدن مهم اینه که هر برندی یه چیز خاص برای مشتریهای خاصش اراعه میده یعنی نشون میده چندتا تیم فکری توی برندها کار میکنن و چقدر خودرو سازی و فروش خودرو دنیای متفاوتی با اون چیزی که ما فکر میکنیم یا شاید فکر نمیکنیم داره !
رهگذر
۴ شهریور ۱۳۹۴اتصال ای پد 580 پوند!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پول مفت گرفتن یعنی این مثل اینکه فراری کارشو بلده
mohsen
۵ شهریور ۱۳۹۴از تزئین اضافه بدم میاد
اریک
۵ شهریور ۱۳۹۴فقط بَنگ اَند اُلوفسِن …
به قطعه فصل های لودویگ فان بتهوون گوش بده…
م.ع.ح
۵ شهریور ۱۳۹۴من 315 دارم اتصال ایپد داره
عشق ماشین
۹ شهریور ۱۳۹۴یعنی من قربون این رولز رویس برم که چقدر جیگره من عاشقشم!
RM
۱۴ شهریور ۱۳۹۴دوستان اگه اشتباه میکنم بگید؛ حساب کردم هر بار تعویض رینگای بوگاتی (۴۰۰۰۰پوند) برابر با خرید یک bmw سری ۴ میباشد !!!!!
:O
فکم یعنی افتاد
محمد زمانلو
۱۶ شهریور ۱۳۹۴یه لحظه فکر کنید ، واقعا ارزش داره واسه یه جا لیوانی ، حتی اگه از جنس فیبر کربن هم
باشه ، بیایی و 2112 پوند پول بدی که چی ، آقا من یه فراری با جا لیوانی کربنی دارم !
خیلی مضحکه ، مسخرس !
Xman
۱۵ مهر ۱۳۹۴تازگیا برای پرایدهم یه اپشن اومده به اسم ترمز مقوایی! من که ندارم ولی بچه ها میگن چیز محشریه!