تقاضاهای بیپایان بازار و قوانین دستوپا گیر باعث میشود که خودروسازان بازیهای جدیدی را به راه بیندازند. کمپانیها، مخصوصاً آنهایی که از نظر افراد زیادی جذاب هستند باید توازنی مناسب بین خلاقیت در ساختهها و از دست ندادن مصرفکنندههای سنتی برقرار کنند. گاهی اوقات خودروسازان با خودرو یا تکنولوژی جدید از راه رسیده و موفقیت عظیمی را کسب میکنند. برخی مواقع نیز سنتیها برنده میشوند.
در این نوشته ۵ تغییر بزرگی را شمردهایم که در هنگام عرضهی اولیه نفرت زیادی را از آنِ خود کردند اما پایان کار برایشان خوش بوده و موفقیت بزرگی را به دست آوردند.
- شاسی بلندهایی از سازندههای خودروهای اسپورت
باور داشته باشید یا نه، زمانهایی وجود داشته که سازندگان خودروهای اسپورت تنها خودروهای اسپورت میساختهاند! این موضوع با گل کردن بازار کراس اوورها عوض شد و زمانی که برای مثال پورشه با کاین در سال ۲۰۰۲ از راه رسید، طرفداران میگفتند پورشه چگونه میخواهد این خودرو را بفروشد و برخی نیز میگفتند این کار میتواند به ورشکستگی پورشه منجر شود. آنها میگفتند که شاسیبلند پورشه نفرتانگیز است و آن را بایکوت میکنند. کاین به سرعت به پرفروشترین مدل پورشه تبدیل شد و با فاصلهی زیادی از ۹۱۱ سبقت گرفت.
امروزه سازندگانی چون استون مارتین، آلفارومئو، جگوار، مزراتی، بنتلی، رولزرویس و حتی لامبورگینی یا شاسیبلندی آماده برای فروش داشته یا برنامهی توسعهی آن را در دست دارند. این خودروها خوب میفروشند و البته طرفداران نیز نباید شکایتی داشته باشند زیرا پول حاصل از فروش زیاد به پیدایش خودروهای اسپورت بعدی کمک خواهد کرد. بدون کاین و ماکان پول کافی برای توسعهی هایپرکار ۹۱۸ یا مدل مسابقهای ۹۱۹ وجود نداشت. بنابراین باید سپاس گذار این شاسی بلندها بود.
- خودروهای اسپورت الکتریکی/هیبریدی
گمان میشد که خودروهای هیبریدی و سبز برای افراد گیاهخوار و دوستدار محیطزیست هستند بنابراین عموماً مردم فکر میکردند که خودروهای اسپورت الکتریکی/هیبریدی تحسینهای زیادی را در پی نخواهند داشت و نهایتاً شکست خواهند خورد. شما نمیتوانید در یکزمان هم سریع باشید هم سبز، صحیح؟! چقدر اوضاع تغییر کرده است! تسلا ثابت کرده که خودروهای الکتریکی خستهکننده یا کند نیستند و هایپرکارهایی چون لافراری، ۹۱۸ و P1 ثابت کردهاند که هیبریدیزاسیون میتواند کارایی بسیار زیادی داشته باشد.
روسای پورشه میگویند که امکان دارد ۹۱۱ یک روزی هیبریدی شود. آکورا NSX و بامو i8 هیبریدی هستند و تسلاها نیز هرروز قدرتمندتر و سریعتر میشوند. حتی هایپرکارهایی وجود دارند که کاملاً الکتریکی هستند مثل ریماک کانسپت که خروجی ۱۰۸۸ اسب بخاری داشته و قادر است در ۲.۶ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. انتظار داشته باشید که از سالهای آینده خودروهای اسپورت الکتریکی غالب میدان باشند.- خودروهای عضلانی توربو و AWD
میتوان اینگونه استدلال کرد که خودروهای عضلانی بیش از هر بخش دیگری تحتفشار خواستههای طرفداران بودهاند. آنها پیشرانههای تنفس طبیعی و حجیم و خودروهای دیفرانسیل عقب میخواهند که در خط مستقیم سریع باشند و از نظر تاریخی نیز در برابر تغییرات مقاوم باشند.
اما امروز خریداران میتوانند کاماروها و موستانگ هایی را با پیشرانههای ۴ سیلندر توربو بخرند! دوج چلنجر نیز با پیشرانهای سوپرشارژر در دسترس است. چلنجر در آیندهای نزدیک از سیستم چهارچرخ محرک سود خواهد برد. میزان فروش کامارو و موستانگ چهار سیلندر که از نظر طرفداران نوعی توهین هستند بالا است.
- گیربکس اتوماتیک در خودروهای بسیار کارا
زمانیهایی بود که خودروهای پرفورمنس تنها با گیربکس دستی عرضه میشدند تا لذت فراوانی را نصیب طرفداران کنند. فولکسواگن گلف R، فیات ۵۰۰ آبارث و پورشه GT3 تنها نمونههایی کوچک از خودروهایی هستند که قبلاً تنها با گیربکس دستی عرضه میشدند اما هماکنون گیربکس اتوماتیک در لیست سفارشها دیده میشود. مطمئناً گیربکس دستی درگیر کننده تر است اما افراد فهمیدهاند که بسیاری از گیربکسهای اتوماتیک هماکنون سریعتر از نسخههای دستی بوده و عملکرد بهتری دارند.
برخی خودروهای اسپورت امروز تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند که از آن جمله میتوان به آکورا NSX، آلفارومئو 4C، فورد GT، تمامی لامبورگینیها و فراریها، آئودی R8 و بامو M5 اشاره کرد. انتظار میرود که در آینده حتی تعداد خودروهای اسپورت عرضه شده با گیربکس دستی کمتر هم شود.
- شاسی بلندهای کوپه
بسیاری از مردم هنوز هم شاسی بلندهای کوپه و کوپههای چهار درب را دوست ندارند زیرا کوپه باید تنها دو درب داشته باشد! شاسی بلندهای کوپه نوعی از طراحی سقف را دارند که آنها را کمتر کاربردی ساخته و فضای سر و ظرفیت محفظه بار کمتر دارند. برای بسیاری افراد طراحی این خودروها پرزرقوبرق بوده و نسبتهای طراحی آنها خوب است. هنوز هم خودروسازها این بیزینس را دوست دارند و مردم نیز به خرید این مدلها ادامه میدهند.
منبع: autoguide
Automobili Lamborghini Official
۷ آبان ۱۳۹۵سلام
به نظر من خودرویی که به بهترین وجه مفهوم هایپرکار و خودروی سبز را کنار هم جمع کرد 918 اسپایدر بود.
بهترین خودرویی که شاسی بلند اسپورت را معنا کرد پورشه کاین بود.
با آرزوی درآمد بیشتر برای پورشه و در نتیجه نوآوری ها و اکتشافات بزرگتر توسط این خودروساز اصیل و با کیفیت.
ایده ای که همیشه قبل از عضویت در این سایت داشتم نوشتن شماره ی کامنت در انتهای آن هست.اینطوری بعد ها هر کس این مقاله ها را بخواند متوجه میشود این کامنت ها درچه زمانی توسط ما نوشته شده اند.
6
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۷ آبان ۱۳۹۵به شدت بات موافقم
پورشه کاین معنای واقعی suvاسپورته
پورشه 918 نهایت تکنولوژی و به قول هموند ماشینی برای فردا …..
بی صبرانه منتظر جانشین 918 /////
این تغییرات شاید به مزاج خیلی ها خوش نیاد اما من میدونم یه روز یه سدان لوکس از فراری هم میبینیم ….
چون ماشین که نمیشه همش اسپرت یا سوپر اسپرت باشه ….
Elemento
۷ آبان ۱۳۹۵.
تبریک میگم.
یک دوست با سواد و عشق لامبورگینی دیگه به جمع کاربران پدال اضافه شد.
.
.
حالا شدیم 4 تا
Carbonado Aventador
Elring Aventador
Elemento ( خودم !)
Automobili Lamborghini.
.راست میگن لامبورگینی محبوب ترین ماشین دنیاست
.
.
در مورد 918 و کاین کاملا درست میگی.
.
.
ایده ی نوشتن شماره کامنت هم جالب بود. البته من دیگه بیشتر از کامنت تو و بقیه ی دوستان استفاده میکنم تا اینکه کامنت بذارم.
۲۷۷۲
Omid.BM
۷ آبان ۱۳۹۵دوستان ماسل باز AWD مثبت RWD منفی بدین
به نظر خودم به مقدار کافی روی اسب بخار کار شده باید نحوه انتقال قدرت تصحیح بشه چه بسا الانشم تو پیست خیییلی حرفا برا گفتن داریم
Bavaria
۷ آبان ۱۳۹۵واقعا آدم شرمنده میشه بگه موستانگ دارم،بعد بپرسن چند سیلندره؟
واقعا چه جوابی داری بدی؟!!! چهار سیلندر دو لیتریه!!!
طرفم میگه اخی نازی!?
امین
۷ آبان ۱۳۹۵سلام
ریسک پورشه باعث پیشرفت پورشه شد ریسک بزرگی بود واقعا تو این چند سال پورشه عالی بوده
با تشکر از زحمات
یا حق
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۷ آبان ۱۳۹۵منظورت زحمات منه دیگه ….. نه ؟؟
(new great britain(Industrial Revolution
۷ آبان ۱۳۹۵چلنجر srt واقعا تنها ماشینه آمریکایی که میبینم قلبم سریع میزنه.
من معمولا فقط ماشینه انگلیسی میپسندم.یه چندتایی هم خارجی هستن که در صدر خارجی ها همین چلنجر ,و شاید باورتون نشه پورشه!!!!!!!!!!!!!!!!
morteza
۷ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز.شاهنامه آخرش خوش نیست.بلکه با شکست ایرانیان از اعراب بسیار تلخ هستش.در انتخاب عنوان خواهشا دقت بفرمایید
شاهین
۷ آبان ۱۳۹۵سلام
همونجوری که مستحضر هستید،این عنوان بسیار رایج هست و من کاری به درست یا غلط بودنش ندارم. فقط از اونجایی که همین عبارت با مفهوم نوشته قرابت بسیاری زیادی داشت اون رو انتخاب کردم و هیچ قصد و غرض و مفهومی از این انتخاب نداشتم.
ارادتمندم
volvo fh
۷ آبان ۱۳۹۵کسی طرفدار ولوو تراکس نیست؟
فکر کنم باید اسمم را عوض کنم
مسعود مرحمتی زاده
۱۳ آبان ۱۳۹۵پایان شاهنامه را اگر خوانده باشید اصلا خوش نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مطلب بسیار جذاب و گیرا با تیتر بسیار بد و بعید