چند وقتی است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هرماهه اقدام به انتشار جدول کیفیت خودروهای داخلی نموده و سطح کیفی آنها را با اعطای ستارههایی از یک تا پنج اعلام میکند. طبق روال گذشته، چندی پیش جدول کیفی تیرماه نیز از سوی این سازمان منتشر شده و حالا قصد داریم در این مطلب نگاهی داشته باشیم به تغییرات جدول کیفی خودروهای داخلی در تیرماه نسبت به خردادماه. البته در جدول کیفی خردادماه تغییرات بیشتری نسبت به قبل صورت گرفته است چراکه در خردادماه برای اولین بار خودروهای چانگان CS35، دنا پلاس، تندر پلاس اتوماتیک، دانگفنگ H30 کراس، سورن و ساینا هم به خودروهای موردبررسی اضافه شدند؛ اما بپردازیم به بررسی جدول کیفی تیرماه.
بررسی را با اولین گروه خودروهای سواری این جدول یعنی گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان آغاز میکنیم. همانطور که مشخص است این قسمت بهطور کامل در اختیار محصولات سایپا یعنی خانوادهٔ پراید و تیبا قرار دارد. پرایدها که مثل قبل همچنان یک ستاره دریافت کرده و کماکان در قعر جدول کیفیت جا خوش کردهاند؛ اما مهمترین تغییر این قسمت، افزایش یک ستارهای تیبا سدان و کسب دو ستارهٔ کیفیت است.
اما شلوغترین قسمت به بخش خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان اختصاص دارد که اکثر آنها از محصولات ایرانخودرو هستند. نکتهٔ جالب در این بخش این است که تیبا ۲ یا همان تیبا هاچبک و همینطور ساینا که در اصل نسخهٔ فیسلیفت شده و گرانتر تیبا است، هردو تنها یک ستاره دریافت کردهاند آنهم درحالیکه تیبا سدان موفق به کسب دو ستاره شده است و این خود موردی عجیب بشمار میرود.
تکستارهایهای دیگر این بخش نیز عبارتاند از پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند درحالیکه امویام ۱۱۰ S هم با کسب یک ستاره در انتهای این قسمت قرار دارد. در جایگاههای بالاتر، خودروهای دوستاره قرار گرفتهاند که شامل سورن، دنا، دانگفنگ H30 کراس و امویام ۳۱۵ میشود؛ بنابراین سورن و H30 کراس در دومین ماهی که موردبررسی قرار گرفتهاند، تغییر رتبهای نداشتهاند.
در این قسمت، تندر ۹۰، رانا، خانوادهٔ پژو ۲۰۶ و دنا پلاس نیز سه ستارهٔ کیفیت را به خود اختصاص دادهاند. این در حالی است که دنای معمولی دو ستاره دریافت نموده اما به دنا پلاس سه ستاره اعطا شده که از لحاظ کیفیت طبق این جدول همسطح پژو ۲۰۶ قرار میگیرد.
اما صدر این قسمت، به باکیفیتترین خودروهای تولید داخل یعنی پارس تندر، تندر ۹۰ اتوماتیک، ساندرو و تندر پلاس اتوماتیک اختصاص پیدا کرده است که همگی موفق به کسب چهار ستاره شدهاند. رتبهای که به علت عدم وجود خودرویی با رتبهٔ پنجستاره، بالاترین رتبهٔ جدول کیفیت خودروهای داخلی محسوب میشود. بااینحال در اینجا هم اختلاف یکستارهای تندر پلاس با تندر معمولی جالبتوجه است. خودرویی که صرفاً در چراغهای عقب با تندر معمولی متفاوت است.
اما بزرگترین تغییر این قسمت، بررسی پژو ۲۰۷ اتوماتیک برای اولین بار است. این در حالی است که مدتزمانی طولانی از عرضهٔ ۲۰۷ جدید به بازار میگذرد اما خبری از آن در جدول کیفیت نبود؛ اما حالا که بهتازگی ایرانخودرو فروش نسخهٔ اتوماتیک آنرا آغاز کرده است، نام ۲۰۷ اتوماتیک در جدول کیفیت دیده میشود درحالیکه هنوز هم خبری از ۲۰۷ دستی نیست. بااینحال این خودرو در نخستین بررسی خود موفق به کسب چهار ستارهٔ کیفیت شده که آنرا همسطح خودروهایی چون رنو ساندرو و تندر اتوماتیک قرار میدهد. بهطورکلی صدر بخش خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان جدول کیفیت، تحت سلطهٔ خانوادهٔ خودروهای رنو ساندرو و L90 قرار دارد که حالا پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم به آنها اضافه شده است.
بخش بعدی متعلق به خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان قرار دارد که بهجز یک مورد، بقیه همگی چینی هستند. قعر جدول این بخش به خودروهای چینی لیفان X60 و امویام ۵۵۰ اختصاص پیدا کرده است؛ بنابراین این دو خودرو به همراه امویام 110S، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند، تیبا ۲، ساینا و خانوادهٔ پراید، بیکیفیتترین خودروهای داخلی محسوب میشوند.
اما چینیهای بیکیفیت این قسمت در همینجا پایان میابند چراکه خودروهای چری آریزو ۵، چانگان CS35، جک J5 و برلیانس H330 همگی سه ستارهٔ کیفیت را دریافت نمودهاند. تنها خودروی دوستارهٔ این قسمت نیز آریو اتوماتیک است درحالیکه صدر آنهم هیوندای i10 با چهار ستارهٔ کیفیت قرار گرفته است.
و نهایتاً به بالاترین قسمت جدول کیفیت یعنی بخشهای خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان میرسیم که بهطور کامل به خودروهای مونتاژی اختصاص دارد. در این دو بخش، کمترین رتبه، امتیاز سهستاره است که به خودروهای چری تیگو ۵ و جک S5 اختصاص دارد. این در حالی است که جک این ماه با افزایش امتیاز یک ستارهای مواجه شده و به جمع سهستارهایهای جدول پیوسته است.
و درنهایت خودروهای مزدا ۳، سوزوکی گرند ویتارا، هیوندای i20 و کیا سراتو نیز با کسب چهار ستارهٔ کیفیت، در صدر جدول قرار گرفته و از باکیفیتترین خودروهای تولید داخل بشمار میروند. درکل اگر بخواهیم اطلاعات این جدول را ملاک قرار دهیم، باید گفت خودروسازان داخلی در محصولات جدید خود بیشتر به کیفیت اهمیت دادهاند درحالیکه خودروهای چینی نیز بهجز یکی دو مورد، اکثراً از کیفیتهای مناسبی برخوردارند که شاید همین امر، علت توجه سازندگان داخلی به موضوع مهم کیفیت در محصولاتشان باشد.
فورد
۱۸ مرداد ۱۳۹۶هممممه اش دروغه کیفیت تو ایران معنی نداره همون یه ستاره پرایدم خالی بندیه مزدا 4 ستاره ال نودم 4 ستاره
Hamid
۱۹ مرداد ۱۳۹۶حیف مواد أولیه که صرف سأختن أین اشغالها بشه
aston martin
۱۹ مرداد ۱۳۹۶آشغال های داخلی حتی ارزش نداره براشون چار خط متن بخونی
سرمایه دار های رذل با قبضه کردن صنعت و کالا مردم رو تحت فشار قرار میدن
ali
۲۱ مرداد ۱۳۹۶با توجه به قیمت هستش
واب اگر به خودرو آریو توجه کنید میبینید که هرچه بالاتر میرید ستاره های گروه پاینن تر به اندازه یک ستاره کم ارزش تر میشه
مثلا اریو(یا تیبا) در رنج 25 تا 50 سه ستاره داره ولی در رنج 50 تا 75 2 ستاره پس خودرو هایی مثل آریزو و چانگان و جک باید هم کیفیت تندر باشند(اگر بهتر نباشند کمتر نیستند)
البته اینا همش حدسه و نظر شخصی :)
کاوه
۱۸ مرداد ۱۳۹۶میدونید آگه فکر کنید ارتقاء یک ستاره تیبا ربطی به از رده خارج شدن پراید داره
امید
۱۸ مرداد ۱۳۹۶حتما مرجعی هم که تعداد ستاره ها رو تعیین میکنه خودش زیر مجموعه خودروسازها هستن!! مثلا اختلاف کیفی تندر و تندر پلاس
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۱۸ مرداد ۱۳۹۶قبلا که بر اساس نمره منفی بود خیلی بهتر میتونستی شرایط بررسی کنی
الف.ی
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ما خودمون تندر پلاس داریم
انصافا راضی هم هستیم ازش به عنوان ماشین ایرانی البته به جز ظاهر نسبتا زشتش
تندر پلاس واقعا از نظر کیفیت ماشین خیلی بدی نیست در حد 15 سال پیش یه ماشین خارجی کاملا معمولی ( منظورم مثلا یه چیزی تو مایه های کمری الآن که یه ماشین کاملا معمولیه ولی حدود 15 سال پیشش)
محمدرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۶به این ستاره ها شک کنید چون :
در بدو ارزیابی شرکت بازرسی استاندارد این ستاره ها همراه با ضعف خودروها اعلام میشد مثلا جلوبندی ، صدای بیش از حد کابین ، ضعف مونتاژ و …
اما از سال قبل رویه شد فقط اعلام ستاره ها !
محمدرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۶لینک اثبات حرفم از سایت خود شرکت بازرسی
http://www.isqi.co.ir/file_manager/15294/download/1/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%87-94.html?t=%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%87%D8%A7
OMID-LAMBO
۱۸ مرداد ۱۳۹۶بی کیفیت ترین و مزخرف ترین و آشغال ترین ماشینها رو با قیمتهایی معادل یه هاچبک محبوب مثل گلف یا یه خودروی دو در کوپه مثل جی تی 86 یا یه سدان متوسط مثل کمری و سوناتا و … میرونیم و هیچکدومشون به ایمنی ماشینایی که نام بردم نیست و نخواهد بود !
پراید گرون شده ولی نه خبری از جعبه ابزار هست توش و نه کیفیت و ایمنی و نه محض رضای خدا یدونه توش ضبط 150 تومنی بزارن !
فقط پول مردم رو بچاپن وخودشون کاین و سری 6 و اس کلاس برونن !
بگن چرا مگان سوار میشی ؟ جواب بدن تورو سنه نه !
نخود آش
۱۱ شهریور ۱۳۹۶بیاید یه کار خوب انجام بدیم. {{{ماشین صفر نخریم}}} مجبورمون نکردن.
یه کار دیگه هم که باید انجام بدیم اینه که به جای اینکه تقصیر رو گردن خودروساز و دولت و گمرک و … بندازیم، اشتباهمون (خرید ماشین ایرانی) رو قبول کنیم و تلاش برای درست کردنش بکنیم. نه اینکه فقط تقصیر رو گردن بقیه بندازیم.
پناه بر خدا
Fit Demon
۱۹ مرداد ۱۳۹۶گرگ جاده
سلطان جاده
سبک زندگی
اوج امنیت خودرهای ایران با پلت فرم 405
پس چراهمشون که یه ستاره دارن؟!
حمید
۲۰ مرداد ۱۳۹۶اگر ماشین چینی وارد این مملکت نمیشد خیلی خوب بود.ماشینی که شناسنامه نداره و کارخونش تا چهار ماه قبل داشته بیل و کلنگ میساخته حالا شده خودرو ساز.
روح الله
۱ شهریور ۱۳۹۶قشنگ تابلوئه کیلویی ستاره دادن به اینا.خخخ
بهداد
۱ شهریور ۱۳۹۶اگه واقعا هم ارزیابی کرده باشند فکر نمی کنم بصورت رندوم و تصادفی از خط تولید نمونه برداشته باشند ، حتما یه مدل مونتاژی ویژه صادراتی رو برای تست می فرستند والاه کیفیت ماشینهای ایرانی مثل هندونه ست که نتیجش یه نمودار سینوسی از کیفیت برای ماه های مختلف بدست می اومد نه خط ثابت با شیب ملایم مثبت!!!