یکی از متداولترین رسوم عید نوروز در بین ما ایرانیان مسافرت نوروزی است. بسیاری از هموطنان فرصت تعطیلات نوروزی را غنیمت شمرده و به سفرهای داخلی و خارجی میپردازند. در این میان خودروی شخصی یکی از محبوبترین وسایل برای سفر در تعطیلات نوروزی است. پس بر آن شدیم تا چند نکته که ازنظر ما مهم به نظر میرسید را برای رانندگان نوروزی گردآوری کنیم. البته قطعاً خوانندگان سایت ما رانندگانی حرفه و ماشین باز هستند که اغلب نیازی به این توصیهها نخواهند داشت؛ اما برای آگاهی افرادی که تجربه کمتری دارند، بد نیست به برخی نکات اشاره شود. البته تکرار این مطالب برای سایرین نیز خالی از لطف نخواهد بود.
قبل از سفر برنامهریزی کنید
برنامهریزی خوب نقش مؤثری در افزایش لذت از سفر خواهد داشت. به همین نسبت، نبود برنامهریزی میتواند موجب تبدیل شدن سفر به یک خاطره نهچندان خوشایند گردد. بهطور ویژه در زمان نوروز که حجم مسافرتها بسیار زیاد است، وجود برنامهریزی بسیار مهمتر خواهد بود. بهتر است که قبل از سفر مقصد یا مقاصد خویش را مشخص کنید و مسافتهایی را که در هرروز باید طی کنید، محاسبه نمایید. همچنین بهتر است که مناطق دیدنی و مراکز گردشگری مقصد را نیز قبل از سفر مشخص نموده و برای بازدید از آنها برنامهریزی نمایید. اگر قصد اقامت در هتل یا سایر مراکز اقامتی عمومی را دارید، بهتر است که قبل از سفر، از وجود جای خالی اطمینان حاصل نمایید. همراه داشتن نقشه، چه از نوع کاغذی و چه الکتریکی، نیز توصیه میشود. در حال حاضر بسیاری از نرمافزارهای و اپلیکیشن های تلفن همراه نیز وجود دارند که میتوانند مسافران را در پیمودن مسیرهای ناآشنا راهنمایی کنند.
از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
ممکن است خودروی شما در ظاهر سالم و بدون ایراد به نظر برسد، اما شرایط سخت جاده و پیمودن مسافتهای طولانی با سرعتهای بالا میتواند به ایرادات پنهان فرصت بروز را بدهد و مسافرت شما را خراب کند. یک سرویس و بازبینی معمولی میتواند نقش مهمی در کاهش احتمال خرابی خودرو در جاده داشته باشد و قطعاً ارزش وقتی که برای آن گذاشته میشود را خواهد داشت.
داشتن معاینه فنی نیز مسئلهای است که باید به آن توجه داشته باشید، چراکه علاوه بر اینکه عدم وجود معاینه فنی میتواند موجب جریمه از سوی پلیس گردد، انجام معاینه فنی میتواند به شناسایی ایرادات و عیوب خودرو کمک شایانی نماید و میتواند تا حدودی وضعیت خودرو را برای مالک روشن نماید.
راننده خوبی باشید
متأسفانه تعریف راننده خوب در بین بسیاری از هموطنان ما تعریف درستی نیست. این افراد تعریف راننده خوب را معادل با شخصی میدانند که بهراحتی با سرعتهای بالا رانندگی میکند، سبقتهای بیباکانه میگیرد و حرکات نمایشی با خودرو انجام میدهد. شاید در یک مسابقه رالی این حرکتها ارزش تلقی شوند، اما تنها یک راننده بد و بیتجربه هنگام رانندگی در جاده و یا شهر چنین حرکاتی را انجام میدهد.
در یک مسافرت خانوادگی تنها وظیفه راننده این است که مسافران را بدون ناراحتی، دغدغه و استرس و در کمال سلامتی به مقصد برساند و رانندهای میتواند یک راننده خوب لقب گیرد که تمام تلاشش را در راستای رسیدن به این هدف انجام دهد. بهعبارتدیگر هنگامیکه به همراه خانواده در حال مسافرت هستید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که کاری کنید که در هنگام رانندگی شما، آب در دل کسی تکان نخورد. به خاطر داشته باشید که یک راننده خوب هرگز تنشهای جاده را به سرنشینان منتقل نمیکند.
به هیچچیز بیشازاندازه اعتماد نکنید
ممکن است خودروی شما خودرویی کاملاً بهروز و ایمن باشد و تعداد زیادی کیسه هوا و ستاره ایمنی داشته باشد، اما این هرگز به این معنی نیست که شما میتوانید به ایمنی خودرو تیکه کرده و در رانندگی بیاحتیاط باشید.
در سالی که گذشت روزانه دهها نفر از هموطنان ما در حوادث رانندگی کشته شده و چندین برابر این عدد نیز در تصادفات مجروح شدند. به خاطر داشته باشید که هیچکدام از این افراد حتی تا چند ثانیه قبل از تصادف، از اتفاق شومی که تا لحظاتی دیگر قرار بود برای آنها رخ دهد اطلاعی نداشتند و با خاطری آسوده در حال لذت بردن از سفر و جاده بودند، اما حادثه هیچگاه خبر نمیکند و هیچکس از آن مصون نیست. اکثر رانندگانی که در تصادفات سنگین حضور دارند، تا چند ثانیه قبل از تصادف فکر میکنند که همهچیز تحت کنترل آنهاست و قابلیت واکنش بهموقع را دارند. اما در رانندگی کوچکترین بیاحتیاطی میتواند به قیمت جان خود شخص و عزیزانش تمام شود.
اگر خودرویی مدرن و بهروز را سوار میشوید، نباید احساس کنید که دیگر نیازی به احتیاط ندارید. در همین سالی که گذشت بارها تصادفات شدید خودروهای فوق ایمنی مانند BMW و پورشه که منجر به مرگ دردناک سرنشینانشان شده بود، خبرساز شد. ممکن است که این خودروها در تستهای ایمنی نمرات بالایی را کسب کرده باشند، اما باید توجه داشته باشید که تستهای ایمنی در سرعتهایی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت انجام میشود و خودروها در چنین سرعتهایی مورد ارزیابی قرار میگیرند. این در حالی است که در برخوردهایی با سرعتهای بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، ایمنترین خودروها نیز تبدیل به آهنپاره میشوند و هیچگونه حسابی بر روی آنها نمیتوان باز کرد.
صبور باشید
صبر و تحمل جزو مقولههایی هستند که توسط بسیاری بر بزرگان و خردمندان بر اهمیت آنها تأکید شده است. داشتن صبر در رانندگی اهمیت بسیار بالاتری دارد. چراکه عجله در رانندگی دستکمی از خودکشی ندارد. هدف در یک مسافرت خانوادگی معمولاً گردش و تفریح است و هیچ عجلهای برای رسیدن به مقصد وجود ندارد. درنتیجه سعی کنید که تا حد امکان در هنگام رانندگی صبور باشید و بههیچعنوان حرکات مخاطرهآمیز انجام ندهید. سرعت بالا ممکن است تا حدودی باعث هیجان شود، اما اگر یک مسیر را یک بار با سرعت معمولی و مجاز و بار دیگر با نهایت سرعت ممکن بروید، خواهید دید که در حالت دوم شاید تنها چند دقیقه زودتر به مقصد برسید، این در حالی است که این شیوه رانندگی احتمال وقوع تصادف را چندین برابر بیشتر میکند و هر عقل سلیمی گواهی خواهد داد که این چند دقیقه ارزش خطرات احتمالی را نخواهد داشت.
به همین ترتیب در مورد سبقتهای خطرناک نیز میتوان استدلال کرد. شاید بسیاری از ما در هنگامیکه در جاده و در زمانی که سبقت گرفتن ممنوع است، پشت سر یک خودرو یا کامیون بهشدت کندرو و گرفتار شده باشیم و در آن زمان فکر سبقت گرفتن از آن خودرو به سر ما خطور کرده باشد. اما باور کنید چند دقیقه تحمل کردن سرعتهای پایین بسیار عاقلانهتر از ریسک به خطر انداختن جان خود و خانواده خود در یک سبقت غیر مجاز است.
به حقوق سایرین احترام بگذارید
رعایت حق تقدم یکی از نشانههای بارز یک راننده خوب است. این امر همچنین در جاده میتواند کمک شایانی به افزایش امنیت شما داشته باشد. در هنگام ورود از یک فرعی به یک جاده اصلی حتماً ایست کامل کنید تا از خالی بودن جاده اطمینان حاصل کنید. بد نیست بدانید بسیاری از تصادفات مرگبار در کشور ما به دلیل خودداری از همین ایست چند ثانیهای اتفاق میافتد. درنتیجه به خاطر چند ثانیه، ریسک نکنید و جان خود و سایرین را به خطر نیندازید.
یکی دیگر از نکاتی که لازم است به آن توجه شود، رعایت نوبت و صف است. اگر در یک صف طولانی از خودروها، فردی جا بزند و از جلو خود را وارد صف کند، زرنگی نکرده است؛ بلکه به دیگران نشان داده است که چه موجود بیفرهنگ، بیشعور و خودخواهی است که به حق دیگران ذرهای احترام نگذاشته و تنها به دنبال منافع خود است. پس از این به بعد، اگر در یک ورودی یا خروجی یا هر جای دیگر یک صف تشکیل شده بود و یا اینکه با ترافیک مواجه شدید، انتخاب درست این است که همانند سایرین در صف قرار بگیرید، نه اینکه با حرکت در شانه جاده و یا جا زدن در صف به ظاهر زرنگی کنید.
بین خطوط برانید
باور کنید که نه خطوط جاده برای تزئین رسم شدهاند و نه دولت پول اضافی برای نقاشی خیابانها و جادهها دارد. خطوط جاده در تمامی مناطق جهان مانند خطوط قرمزی هستند که رد شدن از روی آنها امری ناپسند تلقی میشود. علیالخصوص خطوط ممتد که برای رانندگان همانند دیوارهای محکمی هستند که بههیچعنوان امکان عبور از آنها وجود ندارد.
اهمیت خطوط در کشورهای پیشرفته بهگونهای است که نهتنها رانندگان بههیچعنوان بر روی خطوط رانندگی نمیکنند، بلکه حتی اگر نیاز به تعمیر یا تغییراتی در جاده باشد، خطوط موقتی با برچسبهای زرد رنگ بر روی جاده ترسیم میشود تا حتی برای یک مدت بسیار کوتاه نیز جاده بدون خط نباشد.
حرکت نکردن در بین خطوط باعث بینظمی در راه میشود که این بینظمی باعث ایجاد ترافیک میگردد. درنتیجه اگر در یک ترافیک وسوسه شدید که از خط خارج شده و بر روی خطوط برانید، به خود یادآوری کنید که شاید اگر رانندگان جلویی چنین حرکتی را انجام نمیدادند، شاید اصلاً ترافیکی شکل نمیگرفت که شما در آن گیر بیفتید.
ما اصلاً قصد توهین به کسی را نداریم، بلکه هدف ما از نام بردن از گوسفند، یکی از ویژگیهای ذاتی این حیوان است. گوسفندها به این مشهور هستند که بدون کوچکترین تردید و اندیشهای، از یکی از همنوعانشان پیروی میکنند و حتی اگر آن رهبر خود را به چاه بیندازد، سایرین نیز بلادرنگ از وی پیروی خواهند کرد. هدف ما از بیان این تمثیل این است که بسیاری از اوقات فردی خلافکار را میبینیم که دست به رفتار پرخطر میزند، وارد خط مخالف میشود و یا در شانه جاده حرکت میکند. اما مسئله اینجاست که پس از اینکه یک نفر چنین حرکتی را انجام میدهد، بسیاری دیگر نیز از وی پیروی کرده و بدون تفکر به تقلید از وی میپردازند. این مسئله در ترافیکهای طولانی بسیار زیاد بروز پیدا میکند. یک راننده خوب کسی است که در هر شرایطی به اصول رانندگی درست پایبند باشد و بدون توجه به افراد ماجراجو، راه خودش را بپیماید.
قابل پیشبینی باشید
یک راننده خوب همواره سعی میکند بهگونهای در جاده رانندگی کند که رفتارش برای سایر رانندگان قابل پیشبینی باشد تا آن رانندگان بتوانند رفتار درستی را صورت دهند. بهعنوان مثال بهتر است که در هنگام سبقت گرفتن، به وسیله چراغ به راننده جلویی بفهمانید که چه قصدی دارید تا سرعتش را زیاد نکند و به سمت چپ منحرف نشود. همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز از سمت راست سبقت نگیرید. چراکه راننده جلویی معمولاً انتظار این حرکت را ندارد و ممکن است ناگهان به سمت راست خود منحرف شده و شما را از جاده خارج کند. ضمناً سبقت از سمت راست به دلیل نبودن دید کافی برای راننده خودرو، بسیار کار خطرناکی محسوب میشود.
راهنمای خودرو یک وسیله تزئینی نیست، بلکه وسیلهای بسیار حیاتی است که باید به وسیله آن، همواره سایر رانندگان را از قصد خود مطلع کنید. نور بالا و بوق نیز دو وسیلهای هستند که میتوان از آنها برای آگاهسازی سایر رانندگان از حضور خود استفاده کرد.
در هنگام خستگی رانندگی نکنید
شاید باورش برای شما دشوار باشد، اما در هنگام خستگی و خوابآلودگی بدن شما بسیاری از تواناییهای خود را از دست میدهد. همچنین ازنظر ذهنی نیز یک فرد خوابآلوده تفاوت زیادی با یک فرد سرحال دارد. بنابراین یک فرد در هنگام خوابآلودگی دیرتر متوجه خطرات میشود و واکنشهای بسیار کندتری خواهد داشت. پس لازم است که اولاً بهگونهای سفرتان را برنامهریزی کنید که لازم نباشد ساعتهای زیادی به صورت پیدرپی پشت فرمان باشید. ثانیاً لازم است که هر از چندگاهی توقف کرده و چند متری قدم بزنید تا خستگی و خمودگی از بدن شما خارج شود. اگر همچنان احساس خستگی میکنید، هیچ اشکالی ندارد که چند دقیقهای در پارکینگ توقف کرده و استراحت کنید. مطمئن باشید خوابیدن در پارکینگ بسیار بهتر و کمخطرتر از خوابیدن پشت فرمان است!
جاده را با پیست مسابقه اشتباه نگیرید
بسیار محتمل است که یک راننده دیگر در جاده شما را تحریک کند که قدرت خودرویتان را نشان بدهید و یا اینکه شما را به کورس گذاشتن و کلکلهای خیابانی ترغیب کند. اما باید بدانید که نه خیابان جای این کارهاست و نه خودروهایی که عموم مردم سوار میشوند خودروی مسابقهای هستند. در خیابان و جاده به غیر از شما افراد دیگری نیز حضور دارند که این کار میتواند جان آنها را نیز به خطر بیندازد. پس در چنین مواقعی خود را کنترل کنید و از کورس گذاشتن در خیابان خودداری کنید. مطمئن باشید که این کار چیزی از ارزشهای شما و خودرویتان کم نخواهد کرد!
در صحنه تصادف مسئولانه رفتار کنید
بسیار دیده شده است که هموطنان ما صحنه تصادف را با صحنه فیلمبرداری اشتباه گرفته و در موبایل به دست، مشغول ثبت صحنههای جذاب و ناب تصادف میشوند! اگر شما هم از این دسته افراد هستید، باید بدانید که با این کار فقط مصدومان را به مرگ نزدیکتر میکنید. صحنه تصادف منظره دلچسبی نیست که بخواهید خاطرات آن را ثبت کنید. توقف بیجا در صحنه تصادف باعث ایجاد ترافیک میشود و این امر موجب تأخیر در رسیدن نیروهای امدادی به سر صحنه میگردد.
از طرف دیگر اگر تخصصی در امر نجات مصدومین ندارید، بهتر است هیچ گونه تلاشی جهت خارج کردن مصدومین از خودرو انجام ندهید. چراکه بسیار دیده شده است که در اثر خارج شدن غیر علمی و غیر اصولی مصدوم از خودرو، صدمات جبرانناپذیری مانند قطع نخاع برای وی اتفاق افتاده است. درنتیجه بهترین کار در هنگامیکه یک تصادف را مشاهده میکنید این است که از صحنه عبور کنید و با پلیس، مرکز امداد و یا آتشنشانی تماس بگیرید.
این لیست کوچک، نکاتی بود که برای امنیت بیشتر و سلامتی شما بیان شده. اگر تجربهای از تصادفات جادهای دارید و یا نکات دیگری به ذهنتان میرسد که باید به این لیست اضافه شود، لطفاً آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. به امید آن که در این تعطیلات نوروز، هیچ خانوادهای داغدار عزیزان خود نشود و هیچکس عضوی از بدنش را در تصادفات از دست ندهد.
Hamid
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بسیار مطلب کاربردی و جالبی بود. متاسفانه آیتم گوسفند خیلی تو کشور ما رایجه. مخصوصا اون گوسفندهایی که تو ترافیک بخاطر چند دقیقه زودتر رسیدن به مقصد، میرن شانه خاکی و به بقیه ماشینها خاک میدن.
سامان اذری
۲۹ اسفند ۱۳۹۴معاینه فنی هم با 14500 تومن میدن ماشین رو هم نبری مشکلی نیس
:-\ :'(
Lord Cezar
۲۸ اسفند ۱۳۹۴انشالله همه راننده ها با رعایت این نکات سفر بی خطری رو داشته باشن . واقعا این موارد باید فرهنگ سازی بشن ، با اینکه ماشین ها و جاده هامون خوب نیست ولی خودمون با رفتار و رانندگی مون میتونیم خیلی تاثیر بسزایی داشته باشیم تو کاهش تلفات و تصادفات .
سال نو همه مبارک باشه .
بهنام طیبی
۲۸ اسفند ۱۳۹۴متاسفانه بعضی ها عین گوسفند رانندگی میکنن و دیگران هم اصلا براشون مهم نیستن.
ولی یکی از عامل تصادفات خواب الودگی و بعد سرعت بالا و عدم کنترل اتومبیل که باعث تصادفات میشه
بهنام طیبی
۲۸ اسفند ۱۳۹۴مثلا یکی از دوستان بنده در جاده اصفهان کیلومتر پراید به 180 کیلومتر رسونده بوده و با دور موتور روی 6 من بهش گفتم اخه فازت چیه با پراید که تابوت مرگ همچین سرعتی رفتی.میگه حال میده.
شکوفه های کویری
۲۸ اسفند ۱۳۹۴خوبه که یک نکته محیط زیستی هم بگیم: از تصادف با حیوانات پیشگیری کنیم.
در صورت عبور از مناطق حفاظت شده و زیستگاه حیات وحش و بطور کلی در هر مسیری، برای جلوگیری از تصادف احتیاط کنیم. در صورت مشاهده تابلوی محل عبور حیوانات وحشی و یا مشاهده حیواناتی که در حاشیه یا میان جاده ها هستند، با رعایت ضوابط رانندگی در جاده ها، از سرعت خودرو کاسته و از برخورد با حیوانات جلوگیری کنیم.
روح الله
۲۸ اسفند ۱۳۹۴منم با آیتم گوسفند موافقم.راننده هایی که این رفتارو دارن رو مخ من هستن.مخصوصا افرادی که تو ترافیک از سمت راست جاده سبقت میگیرن
محمد
۲۸ اسفند ۱۳۹۴والا تو ایران ما بیشتر از 50-60ساله که ماشین اومده…ولی فرهنگ رانندگی وطرز استفاده هنوز که هنوزه عقب مونده…باید فرهنگ وشعور رو درست کنید تاهمه چیز درست شود
باید فرهنگ درست رانندگی ازبچگی توی کتابای کودکان وجود داشته باشه..از کلاس اول ابتدایی تا دبیرستان.. اون موقع اون فرد زمانی که میشینه پشت فرمون اتومبیل…قبل ازهرچیزی فرهنگ وشعوررانندگی رو داره.ن مثل الان ی قانون گند وجود داشته باشه که اخرو عاقبت خوبیم نداشته باشه
برامن خیلی جالبه..گاهی وقتا پشت چراغ قرمز که هنوز سبز نشده کافیه چند ثانیه دیر تر حرکت کنیم..همه دست به بوق ماشین میشن..فقط برا 2-3ثانیه!!!اصلا10ثانیه–ن اصلا 30ثانیه!!!
همه وقتی میان پشت چراغ قرمز تازه یادشون میاد چقدر وقتشون باارزشه..خخ اینقدر که قدر وقتو میدونن ماشالا همه باید پرفسور بودن…خخخخ
یااینکه گاهی وقتا دیدم شخصی پشت سرمن درحال حرکته..یباره باکلی بوق پاشو تاته میذاره روی گاز ماشین بدبخت میاد وبه زور ازمن یا چندتا ماشین دیگه سبقت میگره میره جلو ترمز میگیره!!!!!! جالب تر اینه فاصله پشت سرمن تا جلو من یاچند ماشین جلویی همش 10متر یا20متر یااصلا50مترهست…واقعا برا چندمتر جلوتربودن ارزش تصادف کردن..زیر پاگذاشتن قوانین و…رو داره؟؟؟؟
وبسیار بسیار موارد دیگه…که مجالی براگفتن نیست
واقعا بسیاری از افراد ازکمبود شعور وفرهنگ رانندگی رنج میبرند
lmbx
۲۸ اسفند ۱۳۹۴تشکر بابت نکات خوب و اموزنده.
واقعا عید زمان خوبی برای تند رفتن و عجله نیست.به نظرم 2مشکل اساسی رانندگی در کشور ما یکی بین خطوط نرفتن چه در جاده و چه در خیابان است که نصف ترافیک به خاطر همینه و تعریف نشدن راهنما برای مردم است!
دیروز تو شلوغی سنگین سمت نازی اباد تهران اینو فهمیدم دیگه به شخصه روم نمیشه راهنما بزنم یه جورایی مردم به چشم نابلد و بچه سوسول!نگات میکنن .البته لاین عوض کردن تو اوج ترافیک و از ترس مردن که الان یارو از بغل میماله بهت یکی دیگه از نکات رانندگی تو تهران هست
mohsen
۲۸ اسفند ۱۳۹۴مثل … آشغال به بیرون نریزید
شمال نرید
جایی برید که ادمیزاد پاشو نزاشته باشه
به تبریزم نیاید بزارید 3 4 روز شهرمون خلوت باشه
Archi KHAN
۲۸ اسفند ۱۳۹۴دقیقا با حرف دوستان موافقم ، برای رعایت همه موارد ذکر شده باید فرهنگ سازی بشه !
اما همیشه برام سوالِ ، درآمد حاصل از جریمه های راهنمایی رانندگی که طبق قانون باید بخش عظیمی اش صرف این فرهنگ سازی بشه ، چطور میشه ؟!!!
کجا خرج میشه ؟! صرف فرهنگ کیا میشه ….
حبیب
۲۸ اسفند ۱۳۹۴منظورش اینه تو رانندگیتون ببخشید ها گوووسفند نباشید همین فکر عزیزاتون باشید
حسام
۲۸ اسفند ۱۳۹۴اون عکس ماشین paul walker خیلی ناراحتم کرد.بدترین خاطره ی تصادفی هست که دارم.
عید شما و همه ی دوستان خوب پدال هم مبارک
دانیال
۲۸ اسفند ۱۳۹۴سلام دوستان ترو خدا به خودتون رحم نمیکنید به زن بچتون و مردم رحم کنید با این ماشینا تند نرید بنده خودم شاهد بودم یارو احمق با زنو بچش پراید داشت 160 تا سرعت میرفت . ارزو میکنم سالم برید برگردید خدا پشت پناهتون جون مادرتون شوتش نکنید که آخرش 1 ساعت تفاوته
سلامت باشد
احسان(احسان سابق)
۲۹ اسفند ۱۳۹۴عالی بود.واقعا مطلب بدرد بخوری هست و باید این مطلب رو از طریق شبکه های اجتماعی برای دوست و اشنا بفرستیم
احسان
۲۹ اسفند ۱۳۹۴وقتی شخصی علی رغم حق تقدمش به شما راه میده و براتون ترمز میکنه ..براش چشم غره نیایید…
وقتی شخصی میخواد عرض یه کوچه یا فرعی را رد کنه و شما توی ترافیک مسیر اصلی هستید راه عبور اون را نبندید و جلو کوچه را مسدود نکنید…
اونقدر آروم حرکت نکنید که اعصاب و روان راننده پشت سری داغون بشه…
با نور بالا حرکت نکنید
چراغ مه شکن های عقب ماشین را بی جهت روشن نکنید و راننده پشت سری را کور نکنید
وقتی پشت ردیف اول چراغ قرمز هستید و چراغ سبز میشه اونقدر تعلل نکنید تا در نهایت خودتون عبور کنید و راننده نگون بخت پشت سری باز پشت همون چراغ اسیر بشه..
اونقدر دنده مرده کم گاز یا دنده سنگین پر گاز ( بدون سبک کردن دنده ) نرونید که مسافرتو ی دل و روانش آشوب بشه
توی پمپ بنزین زرنگ بازی در نیارید
توی پمپ بنزین معطل نکنید و بازی نکنید و پولتون را آماده کرده باشید
هگام خروج از پمپ بنزین به مسیر اصلی خودتون را در حین پیچیدن توی رالی پاریس داکار فرض نکنید
( فقط باک ماشین پر شده و چیزی عوض نشده و ماشین توان مضاعف پیدا نکرده که نخوایین ایست کامل پیدا کنید )
وقتی کسی در حال دنده عقب رفتن برای پارک دوبل هست پاتون را تازه رو گاز نذارین و با مشکل چرخیدن و زاویه پیچیدن مواجهش نکنین و حادثه درست نکنین .یه نیش ترمز دنیا را آخر نمیکنه….
اگر توانایی کنترل اتومبیل در سرعت را ندارین به هیچ وجه وارد جاده و اتوبان نشوید
موقع بیرون اومدن از پارک راهنما و نگاه به آینه را فراموش نکنین
موقع تغییر مسیر جهت خروج از رمپ های خروجی بزرگراه علاوه بر چراغ راهنما و نگاه به آینه وسط و آینه جانبی حتما و حتما و حتما یه لحظه سر خود را هم بچرخونین تا احیانا اون چیز هایی که تو آینه ها نمی بینین را با چشم خودتون ببینین و دچار نقطه کور آینه نشین
فقط در صورت حرکت با سرعت بالا ( سرعت قانونی) و یا در حین سبقت از باند سمت چپ (باند سبقت ) استفاده کنین و بی خود و بی جهت و با سرعت کم باند سبقت را اشغال نکنید
وقتی کسی قصد سبقت از شما را داره به اون راه بدین و راننده پشت سری را از زدن مداوم بوق و نور بالا کلافه نکنین…
در اتوبان و خیابان و حین عبور از ماشینهای دیگه و یا پشت چراغ قرمز داخل ماشینهای دیگه را نظاره و تماشا نکنید و به راننده و سرنشینان دیگه زل نزنید و خیره نشوید
وقتی قصد ترمز گرفتن دارید ( مخصوصا ترمز ناگهانی )حتما قبلش به آینه وسط نگاه کنید و زمان و شدت ترمز گرفتنتون را بر حسب اینکه ماشینی پشت سرتون هست یا نه و اگر هست با چه فاصله ای از شما است تنظیم کنید…
و هزاران مورد دیگه که الان حضور ذهن ندارم
و در کل با فرهنگ و متمدنانه رانندگی کنیم
اگر با هر خودرویی هستیم از ژیان گرفته تا مرسدس بنز 3 میلیاردی سبک و طرز رانندگی ما هستش که شخصیت ما را به دیگران نشون میده و نه برند و مدل اتومبیل
از همین سال نو عهد کنیم که به قانون احترام بذاریم و هر کدوممون اول از خودمون شروع کنیم …
فرا رسیدن سال نو بر همه دوستان مبارک باشه
احمد باقری
۲۹ اسفند ۱۳۹۴به امید داشتن لحظاتی خوش برای تمام رانندگان و مسافرین.
فرشید
۲ فروردین ۱۳۹۵بین خطوط رانندگی کردن رو باهاش خیلی موافقم و سمت راست راندن
تو اروپا وقتی ویدیوی از اتوبان رو پخش میکنن میبینی که همه مرتب و بین خطوط رانندگی میکنن و اکثرا سمت چپشون تو کشورهای چپ فرمان در موقع خلوت بودن اتوبان خالیه ولی وقتی که تصاویر اتوبانهای ایران مشاهده میکنیم میبینیم که همه دارن از راست و از چپ سبقت میگیرن
و یه بی نظمیه خیلی بدی به چشم میخوره