چندی پیش، در مطلبی که در سایت پدال منتشر شد، ۱۰ جایگزین ارزانقیمت برای خودروهای گرانقیمت در بازار آمریکا معرفی شدند. پس از مشاهده استقبال گسترده مخاطبان گرامی پدال، بر آن شدیم تا نسخه وطنی این بررسی را نیز به نگارش درآوریم. هرچند که بازار بسته و کم تنوع کشور ما، هیچ شباهتی به بازار گسترده و پرتنوع آمریکا ندارد و همین موضوع نیز بررسی را بسیار سخت کرد با این وجود تلاش کردیم تا بهترین پیشنهادات را ارائه کنیم. به امید اینکه این مطلب مورد توجه بازدیدکنندگان گرامی قرار گیرد. قابل ذکر است که قصد ما مقایسه خودروها یا ارائه یک جایگزین مشابه آنها نیست بلکه خودروهایی با قیمت بهمراتب ارزانتر را برای کسانی که توان خرید نسخه اصلی را ندارند پیشنهاد میکنیم. شما نیز پیشنهادت خود را با ما در میان بگذارید.
تیبا ۲ بهجای میتسوبیشی میراژ
شاید با این شروع، کمی تعجب کرده باشید و تصور کنید که ما قصد شوخی داریم. اما به شما خواهیم گفت که چرا بهجای میتسوبیشی میراژ، تیبا ۲ را پیشنهاد میدهیم. اگر میراژ را از نزدیک دیده باشید، با ما موافق خواهید بود که این خودرو از نظر ظاهری و طراحی هیچگونه جای دفاعی را باقی نگذاشته است. معمولاً سوپرمینی ها خودروهایی هستند که جذاب بودن و هیجان جزو ذات آنهاست، اما میراژ در این زمینه همه را ناامید میکند و باعث میشود که به خود اجازه مقایسه آن با تیبا را بدهیم. از نظر فنی نیز موتور ۳ سیلندر میراژ توانی دقیقاً برابر موتور تیبا تولید میکند.
شاید برند ژاپنی این خودرو برخی را به آن جذب کند، اما با کمال تأسف باید اعلام کنیم که میراژ در تایلند تولید میشود و نه در ژاپن. در مورد این خودرو همین توضیح بس که مجله تاپ گیر بدون رودربایستی آن را “آشغال” خطاب کرده و کانسیومر ریپورتز نیز به آن لقب “تأسف آور” داده است. پس اجازه دهید ما نیز بگوییم که اگر بهجای ۷۱ میلیون تومان مبلغی که باید برای میراژ بدهید، ۲۷ میلیون تومان بابت تیبا ۲ بدهید، بهجز یک گیربکس CVT نه چندان خوب، چیز مهم دیگری را از دست نخواهید داد. اگر نگران اختلاف کیفیت میراژ و تیبا هستید، میتوانید اختلاف قیمت آنها را در بانک گذاشته و سود پول خود را برای تعمیرات تیبا خرج کنید. در نهایت باید اعلام کنیم که هر دوی این خودروها به یک اندازه بد و در برابر مبلغی که برای آنها میپردازید بیارزش هستند.
تویوتا یاریس یک سوپرمینی خوشنام و با کیفیت است که در کشور ما نیز سابقه خوبی داشته است و استقبال نسبتاً مناسبی از آن صورت گرفته است. طراحی خوب و کیفیت بالا برگهای برنده یاریس در بازارهای مختلف بوده است. این کلاس از خودروها در سراسر جهان خودروهایی مخصوص نسل جوان و ماشین اولیها هستند. اما پرداخت ۱۱۴ میلیون تومان برای نسخه هاچبک و ۱۱۸ میلیون تومان برای نسخه صندوقدار آن تنها برای تعداد کمی از جوانان این سرزمین امکانپذیر است. پس راه چاره چیست؟ شاید سوپرمینی جدید سایپا بتواند جوابی برای این سؤال باشد.
برلیانس خودروسازی چینی است که در چین شریک تجاری BMW محسوب میشود. این خودروساز اخیراً به کشور ما آمده و همکاریهایی را با سایپا و زیر مجموعهاش پارسخودرو آغاز کرده است. حاصل این همکاریها، مونتاژ برلیانس H200 توسط سایپا و H300 توسط پارسخودرو بوده است. برلیانس H200 شامل دو مدل هاچبک و صندوقدار میشود که به ترتیب H220 و H230 نام دارند و هر دو دارای تیپهای دندهای و اتومات هستند.
برلیانس H200 از جهات بسیاری مشابه یاریس است. هر دو دارای تیپهای هاچبک و صندوقدار هستند، هر دو دارای موتور ۱۵۰۰ سیسی هستند، هر دو دارای دو ایربگ بوده و هر دو در عقب دارای ترمزهای کاسهای هستند. درنتیجه برلیانس میتواند برای افرادی که توانایی خرید خودرویی مانند تویوتا یاریس را ندارند، جایگزینی با یکسوم قیمت آن باشد.
هیوندای الانترا یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین خودروهای کلاس خود در کشور ماست. این خودرو علاوه بر داشتن ظاهری بهروز، ایمنی بسیار بالایی نیز دارد و از سطح بالایی از امکانات رفاهی بهره میبرد. اما اگر ۱۲۰ میلیون تومان برای خرید یک الانترا ندارید، ما به شما جک جی ۵ را پیشنهاد میدهیم. درست است که جک کیفیت الانترا را نداشته و از نظر امکانات رفاهی نیز از آن یک سر و گردن پایینتر است، اما با توجه به برچسب قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومانی، ظاهر قابل قبول و مدرنی را ارائه میکند و از نظر ایمنی نیز میتواند قابل قبول نام گیرد.
کیفیت رانندگی جک چندان بد نیست و موتور ۱۸۰۰ سی سی برخاسته از میتسوبیشی آن، علیرغم تولید توان کمتر نسبت به الانترا، عملکرد نسبتاً مناسبی دارد. شاید بزرگترین مشکل جک را بتوان در جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و نه چندان هوشمند آن جستجو کرد.
شاید با مشاهده عنوان این قسمت با خود فکر کنید که ما دیگر بیش از حد در مورد این جایگزینها زیادهروی کردهایم. هر چه نباشد، تویوتا کرولا پرفروشترین خودروی تاریخ است و در حال حاضر نیز پرفروشترین خودروی جهان در کلاس خود میباشد. اینها نشان میدهد که تویوتا دقیقاً میداند که دارد چه کار میکند. ظاهر منطقی، کیفیت مثالزدنی و دوام فوقالعاده برگهای برنده کرولا در این کلاس هستند. اما خطاب ما به کسانی است که ۱۴۰ میلیون تومان برای خرید یک کرولای فول را ندارند، اما هنوز هم میخواهند که یک خودروی خوب را خریداری کنند.
بسترن B50f بر پایه پلتفرم نسل قبلی مزدا ۶ ساخته شده است و با بهرهگیری از گیربکس طراحی شده توسط AISIN و موتور طراحی شده توسط مزدا، خودرویی قابل تأمل است. حتی میتوان گفت که جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق عقب چند اتصالی بسترن میتوانند بهعنوان دو نقطه قوت در برابر گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق عقب یک تکه کرولا به حساب آیند.
تویوتا کمری را میتوان شاهکار مهندسی ژاپنی نامید. خودرویی که یافتن ایراد در آن تقریباً غیرممکن است و نقاط قوت بیشماری دارد. قطعاً کیفیت و دوام بینظیر کمری آن را در جایگاهی کاملاً متفاوت نسبت به تمامی همکلاسانش قرار دادهاند. تویوتا کمری به اندازهای تأثیر گذار و بدون نقص است که تمامی رقبا محصولاتشان را با کمری مقایسه میکنند و همگی تلاش میکنند تا از کمری عبور کنند. تویوتا واقعاً در ساخت کمری سنگ تمام گذاشته است و تمامی اینها در حالی است که کمری در بازارهای جهانی قیمتی بسیار معقول و مناسب خانوادههای قشر متوسط دارد و این خود نشاندهنده عظمت شاهکار تویوتاست.
اما تویوتا کمری در کشور ما برچسب قیمتی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان را بر خود میبیند و این مبلغی نیست که هر خانوادهای توانایی پرداخت آن را داشته باشد. پس شاید راه دیگری برای سوار شدن به یک خودروی خانوادگی مشابه کمری وجود داشته باشد. بعید است زمانی که مدیران تویوتا متوجه شوند که ما خودروی بینظیر آنها را با لیفان مقایسه میکنیم، خوشحال شوند. اما لیفان ۸۲۰ خودرویی است که بر پایه پلتفرم نسل قبلی تویوتا کمری شکل گرفته است و شباهتهای بسیاری به آن دارد. لیفان ۸۲۰ فاصله محوری دقیقاً برابر با تویوتا کمری دارد و طرح داشبورد و فضای داخلی آن نیز شباهتهای بسیاری به کمری دارد. علاوه بر این، برخلاف آنچه که برخی سایتهای چینی ادعا میکنند، موتور لیفان ۸۲۰ نه از میتسوبیشی، بلکه از موتورهای تویوتاست و خروجیهای توان و گشتاور آن کاملاً مشابه کمریهای XV40 با کد 2AZ-FE میباشد. با مقایسه عکس موتور تویوتا کمری و لیفان ۸۲۰ میتوان به شباهتهای بسیار آنها پی برد.
لیفان ۸۲۰ قرار است بهزودی با قیمت حدوداً ۸۵ میلیون تومان و سطح تجهیزات قابل قبولی وارد بازار گردد و میتواند گزینه قابل تأملی برای خانوادههایی باشد که تمایل دارند با پرداخت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، یک سدان متوسط خانوادگی صفر کیلومتر داشته باشند.
بدون شک هیوندای توسان یکی از محبوبترین کراس اوورهای بازار ماست. خودرویی که از بدو ورود به بازار به لطف ظاهر جذاب و امکانات بالا توانست جای ویژهای در بازار خودروی ما پیدا کند. این روند با ورود نسل جدید آن شدت یافت و توسان نسل جدید توانست فروش قابل توجهی را تجربه کند. این فروش بالا منحصر به بازار کشور ما نبوده و توسان یکی از مدلهایی است که نقش پررنگی در افزایش فروش و محبوبیت هیوندای در جهان دارد. همین امر نیز چینیها را به فکر کپیبرداری از این خودروی موفق انداخته است.
قبل از اینکه از کپی کاری چینیها انتقاد کنیم، باید در نظر داشته باشیم که کپی کردن خوب نیز کار چندان آسانی نیست و نیاز به توانایی بالایی دارد. جک نیز با بهرهگیری از طراحان بینالمللی موفق شده است که یک کپی خوب از هیوندای توسان بسازد. جک S5 به لطف ظاهر جذاب و البته موتور نسبتاً قدرتمندش توانست خیلی زود در کشور ما فروش مناسبی را تجربه کند و این روزها شاهد افزایش تعداد آن در خیابانهای کشورمان هستیم.
یکی از بزرگترین کمبودهایی که جک S5 تا پیش از این با آن روبرو بود، دنده دستی آن بود که باعث ایجاد تردید در بین خریداران میشد. اما اکنون کرمان موتور نسخه اتوماتیک S5 را با گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه و افزایش آپشن ها و امکانات رفاهی وارد بازار کرده تا موفقیتهای نسخه دندهای را گسترش دهد و بخشی از مشتریان شاسی بلندهای کرهای را به خود جذب کند. به نظر میآید جک S5 اتوماتیک با قیمتی که کمی بیشتر از نصف قیمت هیوندای توسان میباشد، پتانسیل خوبی برای رسیدن به این هدف داشته باشد.
حضور خودروهای های اسپرت در کشور ما چندان چشمگیر نیست و تعداد مدلهای این سگمنت که در بازار ما موجود هستند به بیش از تعداد انگشتان یک دست نمیرسد. در این میان BMW Z4 بهعنوان یکی از بهترین خودروهای این کلاس در جهان توانسته است مجوز واردات به کشور ما را نیز بگیرد و به سوژه سلفی بچه پولدارها تبدیل شود! اما جوانانی که ۳۲۰ میلیون تومان ناقابل برای خرید این کوپه جذاب را ندارند، اما دوست دارند که یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب با ظاهری اسپرت و هندلینگ بالا داشته باشند، چه باید بکنند؟ تویوتا جواب این افراد را داده است: GT86!
تویوتا GT86 محصول مشترک تویوتا و سوبارو است و تحت نام سوبارو BRZ نیز تولید میشود. این خودروی موتور جلو و دیفرانسیل عقب، یکی از سلاطین دریفت است و موفق به کسب جوایز بسیاری نیز شده است. در مقایسه با BMW Z4 20i، تویوتا نه تنها کمبودی از نظر شتاب نخواهد داشت، بلکه میتواند با تکیه بر قیمتی که از نصف قیمت آلمانی جذاب نیز کمتر است، افراد بیشتری را به خود جذب کند.
BMW X3 مجموعهای از تجمل، قدرت، کیفیت و هندلینگ است. چیزهایی که بسیار کم پیش میآید که در یک SUV جمع شوند. بدون شک BMW X3 در بین شاسی بلندهای لوکس جایگاه ویژهای دارد و پتانسیلهای بالای X3، آن را تبدیل به آرزویی برای بسیاری از خودرو دوستان کرده است. اما اگر به قیمت ۳۴۰ میلیون تومانی نسخه ۲.۰ و ۳۹۰ تومانی ۲.۸ نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که داشتن یک شاسیبلند اسپرت با این ویژگیهای حرکتی بالا امری محال برای اکثریت قریب بهاتفاق جامعه است. اما شاید هم اینطور نباشد و راههای دیگری هم وجود داشته باشد!
۹۰ سال طول کشید تا امجی اولین SUV خود را وارد بازار کند، اما وقتی که GS تولید شد، اکثر کارشناسان همعقیده بودند که امجی کار خود را به خوبی انجام داده است. ظاهر اسپرت، موتور قدرتمند، جعبهدنده اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه، هندلینگ بالا و سیستم AWD هوشمند مواردی هستند که GS میتواند به آنها افتخار کند. بدون شک از لیست بالای تجهیزات BMW در امجی خبری نخواهد بود و جنس متریال به کار رفته در کابین امجی هم در برابر BMW حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اما شاید امجی GS تنها خودروی حال حاضر در بازار ما باشد که بتوان با آن لذت رانندگی نزدیک به BMW X3 را تجربه کرد. از نظر شتاب امجی GS نه تنها در برابر BMW X3 2.0 قادر به قدرتنمایی خواهد بود، بلکه در برابر نسخه ۲.۸ نیز چندان دست و پا بسته نخواهد بود و همه اینها در شرایطی است که GS تنها ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که تفاوتی فاحش با قیمت نجومی BMW محسوب میگردد.
امیر
۱۵ بهمن ۱۳۹۴پدال میدونم شیر مادر نخوردی ولی حداقل بنزین سوپر خوردی!
تو رو به شیرمادرت(ب.س) از این مقایسه ها نکن.
حالمو گرفتی
aston martin
۲۰ بهمن ۱۳۹۴میتسوبیشی در قیاس با تیبا یه مانیتورم داره اینو نگفته بودین
هرچن بازم قیمتشو توجیح نمیکنه
تازه فک کنم عقبشم دیسکیه وو سنسور پارکو تهویه مطبوعم داره
قاعدتا درست نیست که بگیم “چیز زیادی رو از دست نمیدیم” ولی من ب نویسنده حق میدم ک این چنین بی رحمانه نوشته باشه چون با توجه به بازار بی تنوع ایران انتخابای زیادی برای قیاس وجود نداره
Zonda R
۱۵ بهمن ۱۳۹۴@.F
با عرض خدا قوت خدمت علیرضا رحیقی عزیز
اقا واقعا اده ی مقاله بسیار خلاقانه بود
دست مریزاد عالی
سپاسگزارم
علیرضا رحیقی
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ارادتمندم دوست عزیز. خیلی لطف دارین.
Carbonado Aventador
۱۶ بهمن ۱۳۹۴بعد دیدن یک مقاله عالی جاداره از اقا علیرضا رحیقی تشکر کنم…
خیلی عالی بود.حرف نداشت!!!!
علیرضا رحیقی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ارادتمندم دوست عزیز. قابلی نداشت.
علایی
۱۹ بهمن ۱۳۹۴سلام خدمت نویسندگان سایت پدال یه سری از مقاله واقعا جالب بود مثل مقایسه ی تیبا 2 با میتسوبیشی میراژ و حرف درستی هم بودش ولی مقایسه ی النترا با جی 5 واقعا مسخره بازی بودش چون جک مصرف سوختش خیلی زیاده من اینو حضوری دیدم و مدتی هم با جی 5 سفر کردم نمی گم ماشین بدی هستش واقعا هم ماشین خوش سفری نه وسط را ایستاد نه خراب شد و راحت هم بودش صندلیاش واقعا نسبت به النترا بد بودش و لذت رانندگیش نسبت به النترا 10در برابر 0 یا کرولا و بسترن بسترن رو باید با النترا مقایسه می کردید نه با جی 5
man
۱۵ بهمن ۱۳۹۴حالا یکم واقعیت و بخواهیم قبول کنیم ماشین های چینی اصلا تو قواره مقایسه با ژاپنی و کره ای نیست چه برسه به آلمانی
ولی برای ما ایرانی ها این مطلب صدق میکنه که اگر واقعا کیفیت این چینی ها زیاد باشه فقط کیفیت در حد این ژاپنی که نه کره ای هم قبوله ماشین های خوبی هستن البته درسته که هیچ وقت هیچ وقت به *** ژاپنی و آلمانی نمیرسه آمریکایی که نگو
ماشین آمریکایی یه چیزه دیگس
تنها مشکل این چینی ها کیفیت هستش اگر این چینی ها بتونن کیفیت رو بالا ببرن میتونن تو بازار ایران موفق عمل کنند و دل مردم ایران رو شاد کنن
مهران
۱۶ بهمن ۱۳۹۴خیلی طرز بیانشون صحیحه،دوبار هم چاپ میشه،
دوستان عزیزم برای ارتقا سطح این سایت عالی با مقاله های چالش برانگیز و ناب
خواهش مندم ادب والای خودتونو چاشنی نظراتتون کنین
مخلص همگی
احمد
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ممنون از نویسنده
گر چه بازار کاملا بسته است و حقیقتا دست نویسنده هم از لحاظ انتخاب بسته بود
اما ماهیت متن و ماهیت مقایسه ها بسیار غیر واقعی و بسیار بدرو از منطق بود
پدال خودت قبل چاپ مقاله رو خونده بودی ؟
با عرض معذرت اما ضعیف ترین مطلبی بود که در ۸ ماه گذشته توی پدال دیدم
مهرداد
۱۵ بهمن ۱۳۹۴دوست گرامی ،قای رحیقی
یعنی با این مقاله ……. زدی به هرچی ماشین درست و حسابی هست !!
واقعیت این هست که برای اینکه حتی بتوان اسم دوماشین را کنار هم آورد باید در ده ها پارامتر حداقل شباهتی بین آنها وجود داشته باشه نه اینکه چون هر دو انها راه می روند و از نظر ابعادی به هم شبیه هستند یکی را جایگزین دیگری کرد .
مشکل اینجاست که طبقه متوسط در مقیاس جهانی کسی هست که در ماه به تومان بین 12 تا 20 میلیون تومان در آمد داشته باشه . حالا شما بگذار این رو کنار دستمزدها در ایران . بنابراین ما در ایران طبقه متوسط اقتصادی بسیار نازکی داریم ( هرچند طبقه فرهنگی متوسط بسیار قدرتمندی داریم وهمین مایه اختلاف عمیق ایران با سایر کشورهای خاورمیانه است )
جایی که من زندگی می کنم اکثریت مطلق مردم متوسط اقتصادی هستند و با حقوق 4 تا 6 ماه به راحتی انواع اقسام تویوتا ، هوندا و نیسان صفر رو می تونند خریداری کنند . در مدتی که اینجا زندگی می کنم مطلقا ( تاکید می کنم مطلقا ) ماشین چینی در خیابونها ندیدم و به جای آن تا جایی که چشم کار می کنه خودرو ژاپنی و بعد اروپایی و در آخر آمریکایی خصوصا فورد هست . اینکه ما بخاطر شرایط غیر طبیعی بازار ایران بیایم مقایسه غیر طبیعی تر تنجام بدیم فکرنمی کنم درد چندانی از کسی رو دوا کنه و بیشتر مایه تسلی خاطر دارندگان این خودرو ها است . در ضمن محصولات چینی بخاطر بعضی مسائل ( دوستی و برادری !!!! ) با تعرفه کمتر از سایر کشورها وارد می شوند .
سعید
۱۵ بهمن ۱۳۹۴اگه میتسوبیشی میراژ نیو فیس و جدید رو ببینید دیگه هیچوقت اون رو با تیبا مقایسه نخواهید کرد.
ali
۱۶ بهمن ۱۳۹۴مقاله بسیار خوب و خلاقانه و جالبی بود
ممنون
نظرم رو این ماشین ها هست که علاوه بر زیبایی، لذت رانندگی و شتاب و هندلبنگ رو دارند و برازنده نام خودروی خوب هستند
bmw x3 با اصالت و بسیار زیبا و پرشتاب و نرم، با آپشنهای فوق العاده
MG gs با اصالت و بسیار زیبا ، پرشتاب با هندلینگ عالی
MBW Z4 لذت سواری اسپرت، زیبا و پرقدرت و هندلینگ فوق العاده
Toyota GT86&camry دوست داشتنی، شتاب خوب، معیار بهترین مهندسی آسیایی
pouya
۱۶ بهمن ۱۳۹۴واقعلا ماشین ها رو با هم خوب مقایسه کردید لیفان 820 ماشین زیبایی بود طراحی داخلیشم خوب بود امیدوارم کیفیت خوبی هم داشته باشه گزینه بسیار مناسبی هست تو رنج خودش
شهرام
۱۶ بهمن ۱۳۹۴بسیار عالی
Ahk
۱۶ بهمن ۱۳۹۴عجبم ازکار پدال حاضرشد اون همه کامنت رو حذف کنه ولی مطلب رونه
جنابان مطلب مطلب خوبی نبودقبول کنید به قولی حقیقت تلخه… اما احتمال میدم شرکتای مونتاژکننده خودروهای چینی یه حالی بهتون دادن وشایدشیرینم بوده براتون
Ahk
۱۶ بهمن ۱۳۹۴اقایون پدال تصحیح میکنم!! من دقت نکردم به گزینه کامنتهای قدیمی وفک کردم کامنتها حذف شدن جمله اول رو بیخیال ولی به بقیش اعتقاد دارم…
فرشاد
۱۶ بهمن ۱۳۹۴یه چیزی که برام سواله اینه که خودروهای چینی با این موتورها از نظر کشش و شتاب چجوری هستن؟منظورم اون اچ200 و اچ300 هست.کسی تجربه رانندگی باشون رو داره؟
ali
۱۶ بهمن ۱۳۹۴پدال کارت درسته… انتخاب ماشین های جایگزین هم واقعا خوب بود..مثل تیبا هاچبک جای میراژ… (میراژ یه جورایی از ضعیف ترین و بدترین ماشین ژاپنیه… رسانه های خارجی میگن!) . با اینکه بعضی هاشون انتخاب های من نیستن.. ولی نشون میده شما با ماشین ها کاملا اشنایی دارین. از این جور مقاله های کاربردی بیشتر بزارین.. مرسی
علیرضا رحیقی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با تشکر از تمام نظرات موافق و مخالف.
من فکر می کنم که برخی از دوستان هدف از این نوشته رو به طور کامل متوجه نشدند. هدف این جور نوشته ها اصلا این نیست که دو خودرو رو با هم مقایسه کنیم، یا اینکه اونها رو برابر بدونیم. قطعا یک ماشین با ماشینی که نصف یا یک سوم قیمت اون رو داره، تفاوت های خیلی زیادی دارند و قابل مقایسه نیستند. همونطور که توی بررسی اصلی که توسط سایت AutoGuide دیده می شد، خودروهایی در کنار هم قرار گرفته بودند که به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند، از جمله جنسیس که به جای رولزرویس پیشنهاد شده بود.
هدف از اینگونه مطالب این هست که به مخاطبان بگیم که اگر به دنبال ویژگی های خاصی توی یک خودرو هستند ولی توانایی لازم برای خریدن اون رو ندارند، گزینه هایی هم وجود دارند که علیرغم قیمت پایینتر، می تونن شباهت هایی با خودروی گرون قیمت مورد نظر داشته باشند.اگر چه بدون شک این تفاوت قیمت بی دلیل نیست و علی رغم این شباهت ها، تفاوت های بسیاری هم بین هر کدوم از این دو خودرو وجود داره.
ما به خوبی آگاه هستیم که لیفان با تویوتا، یا جک با هیوندای به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. اما به عنوان مثال اگر کسی توانایی خرید هیوندای IX35 رو نداشته باشه، می تونه به جک اس 5 فکر کنه که قیمت پایینتری داره، اما شباهت هایی هم به اون داره.
علت اینکه اغلب اعضای این لیست چینی ها هستند این بود که (متاسفانه) چینی ها تنها خودروهای نسبتا به روز توی کشور ما هستند که قشر متوسط توانایی خرید اونها رو دارند. در نتیجه به غیر از خودروهای (به اصطلاح) داخلی، هیچ گزینه نه چندان گرون قیمتی برای چنین بررسی هایی باقی نخواهد موند.
مشتاقانه منتظر پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم و قطعا از نظرات ارزشمند شما بزرگواران در نوشته های بعدی استفاده خواهیم کرد.
با تشکر از اینکه مطالب ما رو دنبال می کنید و ما رو از نظرات خودتون بهره مند می کنید.
محمد20
۱۶ بهمن ۱۳۹۴از تلاش شما ممنونم.
جایگزین هایی هم که پیشنهاد شد معقول بود.
منتها بعضی دوستان فکر کردند هدف از این مقاله، مقایسه خودرو ها باهم است.
شاید اگه در متن، مقداری به مزیت های مدل اصلی (ماشین گران) و ضعف های مدل جایگزین (در ازای پرداخت مبلغ کمتر) اشاره میشد، از شدت انتقاد ها کم میکرد.
در کل کار خلاقانه و خوبی بود.
و در آینده هم میتونید واسه طیف وسیع تری از خودرو ها، جایگزین ارایه کنین.
علیرضا رحیقی
۱۷ بهمن ۱۳۹۴با سپاس از شما محمد عزیز.
حتما توصیه های ارزشمند شما را در نوشته های آتی به کار خواهم بست.
YaShar
۱۶ بهمن ۱۳۹۴امان از بیکاری…!
محسن77
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ب شخصه از این مقایسه لذت بردم و در مورد خودمون حداقل مصداق داره.ما مدتی بود ک ماشینی مثل هیوندای توسان میخواستیم بگیریم البته قصد داشتیم دست دوم بگیریم ک مجبور نشیم پول زیادی بدیم تا اینکه جک اس 5 اومد بازار و بی درنگ یکیشو گرفتیمو اتفاقا خیلی هم راضی هستیم.بالاخره تو شرایطی ک هست اکثر مردم مجبورن چنین جایگزینی رو در انتخاب هاشون داشته باشن و الا مطمعنن 99 درصد مردم دوس دارن ماشین با کیفیت اصیل سوار شن.البته خودروسازی چین هم واقعا پیشرفت چشمگیر و فوق العاده ای داشتن و تا چند سال دیگه حرف های بسیاری برای گفتن دارن!!!!
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۴یباره بگو میخوام اینجا تبلیغات ماشینای چینی کنم وبس..والا
اخه کدوم ادمی میاد ماشینای اروپایی وژاپنیوامریکایی و.. رو باچینی جماعت مقایسه میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
مثل این میمونه به امریکایی واروپایی وژاپنی جماعت بگید بیاید سوارماشین چینی بشید…
این ماشینا اشغال چینی فقط تو این مملکت نابودهست که اینقدرطرفدارداره که اونم ازبس ازهمه طرف جلو ماها رو برا رسیدن به ماشین خوب گرفتن یه الاغ رو رنگ میکنن اسب تحویلمون میدن فکرمیکنیم مرسدس بنزه
علی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴متاسفم برای این مملکت که ماشین ارزون سایر کشورها ماشین گرون و طبقه مرفه ماست
غمگسار
۱۷ بهمن ۱۳۹۴من در این سایت بیشتر با خواندن مقاله ها و همچنین کامنتها حضور ناملموسی دارم و کمتر کامنت میزارم و بیشتر استفاده میکنم.اما با دیدن این مقاله کمی جا خوردم.
جناب نویسنده درسته که قیمت خودروهای به روز در ایران به دلایل آشکار بسیار غیر منطقی است.اما به این نکته توجه کنید که نگارش مقاله فوق حتی به شوخی هم قشنگ نیست.و هرچه قیمتها بالاتر رفته مقایسه ها مضحک تر به نظر میرسه.
سردبیر
۱۷ بهمن ۱۳۹۴دوست گرامی، سلام.
در این مطلب به وضوح اعلام کردیم که در حال مقایسه این خودروها با هم نیستیم. اگر دوستان مطلب را هم دقیق تر مطالعه بفرمایند، ممنون می شویم. ارادتمند
hushiar
۱۷ بهمن ۱۳۹۴با سلام
دوستان من معمولاً مطالب پدال رو دنبال میکنم. این مطلب هم در نوع خودش مطلب جالبی بود از علیرضای عزیز هم ممنونم. فقط خواهشی از دوستا ن دارم اینه که هم جانب ادب رو نگه داریم هم یه کم نظرات پخته بنویسیم. مثلاً تعداد نظرات بنده زیر مطالب سایت خیلی کمه.چون فکر میکنم نظرم این اندازه درست وکامل نیست که وقت شما عزیزان رو بگیره.
با تشکر از همگی، کوچیک همتون هم هستیم.
sunmartin
۱۷ بهمن ۱۳۹۴خودروهای چینی با هیچ مستمسکی قابل قیاس با کره ای ها پرشتاب و با کیفیت نیستند چه برسد به ژاپنی های اسطوره دوام و کارایی البته این جناب alireza_r بخاطر دلبستگی به چبنب ها بیش از حد مته به خشخاش گذاشته است
نادر
۱۷ بهمن ۱۳۹۴آقای نویسنده دست شما درد نکنه. خیلی هم خوب بود. اتفاقا من تعجب کردم .چون قبل از این فکر میکردم شما با سایتتون کلا در یک کشور دیگه یا یک کره دیگه زندگی میکنید.چون خودروهایی که در این سایت بررسی میکنید با در آمد وپس انداز کل یک محله ام نمیشه خرید.
در ضمن نظرات بینندگان هم جالب است. نمیدونم این برادران کسب درآمدشون چگونه است. ولی خیلی ها سوار شدن به همین ماشینای چینی هم براشون آرزوست یا پس انداز چند ین سال یا دهه. به هر حال ممنون.
در ضمن ما میدونیم که ماشینای داخلی – ماشین نیست. ولی لطفا در بررسیهای خود یک چیزی را بررسی کنید(مثل همین مقاله) که ملت بتونن بخرن. نه اینکه تصویرشم تا حالا ندیده باشن.
با تشکر
moein
۱۷ بهمن ۱۳۹۴بعضی از مقایسه هاش قابل تامل بود ولی بعضی هاش اصلا هیچ جوره تو مخ نمیره
بهنام
۱۷ بهمن ۱۳۹۴سلام بر همگی
ضمن تشکر از نویسنده محترم، بخاطر علاقه و پیگیری موضوعات خودرویی. مطلب جالبی بود، چراکه حداقل جای تأمل دارد.
واقعیت امر اینه که چینی ها تصمیم گرفتند در صنعت خودرو قدمای مهم و حتی گاهی نسبتاً بزرگی بردارند. شاید بخاطر همین دیدگاه، مثه سایر چشم بادامی ها (ژاپن و کره جنوبی) از کپی کاری شروع کرده اند، که البته این نوع نگاه، فقط معطوف به اتومبیل نیست، بلکه در سایر صنایع (فلزی، غیر فلزی، سیستم های کنترل و …) نیز محسوس می باشد. تغییر و ارتقاء خط تولید محصولات، سعی در پیروی از استانداردهای مرتبط و … در کنار نیروی کار ارزان و توسعه سیاست های بازاریابی، از جمله مواردی هستند که چینی ها رو راغب به پای گذاشتن در خطوط تولید محصولات صنعتی از جمله اتومبیل کرده است.
ما باید بپذیریم که مشکل چینی ها نیستند، بلکه خود ما دارای مشکلات جانبی زیادی هستیم.
زمانی که ایران، با ایران ناسیونال پیکان را روانه بازار کرد، کره ای ها چی داشتند؟
زمانی که Kia، پراید رو وارد بازار ایران کرد، چقدر توسعه یافته بود؟
اگر از همه این موارد و سایر سئوالات مشابه بگذریم، از این حقیقت نمی توان گذشت که متأسفانه اتومبیل در ایران طی دهه های اخیر، رفته رفته تبدیل به یک وسیله کاملاً سرمایه ای شده است.
تا همین چند سال پیش، حدوداً با 52 تومان امکان خرید سانتافه صفر وجود داشت (بعنوان مثال)، ولی قیمت فعلی آن چنان افزایش یافته که بسیاری از افراد نمی توانند حتی به آن فکر کنند.
لذا، با نیم گاهی به وضعیت اقتصادی فعلی مردم، این نوع مقایسه ها در حد خود می تواند جای تأمل داشته باشد.
موفق باشید.
GT500
۱۷ بهمن ۱۳۹۴“جایگزینهای ارزان برای خودروهای گران قیمت؛ نسخه داخلی”
…………………………
نسخه ی داخلی !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
…………………………
ولی بجز تیبا بقیه خارجی بودند.
…………………………
البته لازم به ذکر است که قطعات اون هم همش از چین وارد میشه.
مهیار
۱۷ بهمن ۱۳۹۴وانت نیسان به جای تویوتا هایلوکس! اگر پول خرید هایلوکس رو ندارین وانت آبی بهترین گزینه هست چون به اندازه ی همون به روز و پرقدرته تازه طراحیش هم از مدل های نهصد سال پیش نیسانه(همینه که هست مجبوری دیگه میفهمی؟مجبوری)
مهدی
۱۷ بهمن ۱۳۹۴هه
به قول قدیمیا یاد مثال( فیل و فنجون ) افتادم
آره اینجوریاس
سپنتا
۲۲ بهمن ۱۳۹۴یکی از بهترین نوشته های پدال بود . یک دنیا سپاس . کامل نشون میدخ که چه فریب و کلتهی سر ما می ذارند . درود بر توپدال
محمد
۲۲ بهمن ۱۳۹۴میراژ برند ژاپنی هست و در تایلند تولید میشه؟ یعنی الان مزدا 3 که در ایران تولید میشه آشغاله؟ کلا همه ژاپنیا ی دیگه تو ژاپن تولید می شه دیگه؟ فقط میراژ بیچاره تایلندیه؟ میراژو شستین سرتا پاشو.
من خیلی بیش تر از شما در مورد میراژ تحقیق کردم و Review هاش رو خوندم. فقط یه جمله می گم و اون هم اینه که میتسوبیشی میراژی که به قول شما در تایلند تولید می شه اولا به روزه و دوما در آمریکا کانادا اروپا و… همین الان داره استفاده میشه.
لطفا کمی بیشتر تحقیق کنید.
محمد
۲۳ بهمن ۱۳۹۴در مورد میراژ خیلی سخت گیرانه حرف زدید.
کیفیت و دوام بالا
مصرف سوخت بسیار پایین
گیرباکس CVT
فرمان الکتریکی
دوربین دید عقب
برند معتبر
۵ سال گارانتی
در حال حاضر در آمریکا اروپا استرالیا کانادا و … جاهای دیگه مردم دارن ازش استفاده می کنن
و…
ضمنا خیلی از ژاپنی ها در تایلند تولید می شن.
علی
۲۴ بهمن ۱۳۹۴واقعا متاسفم واسه این سایت که کامنتی که از این مطلب بد بگه و واقعیت رو میگه نمیذاره