برخی از مُدها در طراحی خودرو میآیند و میروند درحالیکه برخی دیگر طی نسلها ادامه پیدا میکنند. چراغهای جلوی مخفی شاید بهترین مثال برای دستهٔ دوم باشد زیرا این چراغها برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ در خودروی کورد ۸۱۰ پدیدار شدند و آخرین بار در شورلت کوروت ۲۰۰۵ مورداستفاده قرار گرفتند. این چراغها چه به دلیل آئرودینامیک و چه به خاطر جذابیت طراحی مورداستفاده قرار گرفته باشند، قطعاً به دلایل ایمنی از صنعت خودروسازی کنار رفتند. بهعنوانمثال، اگر موتور یا پمپ وکیوم ایراد پیدا میکرد، چراغ باز نمیشد و مسیر را روشن نمیکرد. یکی دیگر از دلایل کنار رفتن چراغهای مخفی نیز بهبود ایمنی عابر پیاده بود. به چراغهای مخفی چراغهای پاپآپ هم گفته میشود اما در این مطلب خواهید فهمید که همهٔ چراغهای مخفی لزوماً پاپآپ نیستند. پس ادامهٔ این مطلب را مشاهده کنید تا با جذابترین خودروهای چراغ مخفی تاریخ آشنا شوید.
فراری دیتونا سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳
این خودرو با نام رسمی ۳۶۵ GTB/4 اولین یا آخرین فراری با چراغهای مخفی نبود اما یکی از خوشچهرهترین آنها محسوب میشد. این چراغها دماغهای گلولهای شکل را برای دیتونا ایجاد کرده بودند که پشت آن کاپوتی کشیده با یک V12 احساسبرانگیز قرار گرفته بود. البته چراغهای جلوی دیتونا کاملاً پنهان نبودند و حتی هنگام خاموش بودن هم از بین شکاف سپر دیده میشدند. یکی دیگر از ویژگیهای طراحی جالب این فراری هم راهنماهای بزرگی بودند که تا روی گلگیرهای جلو کشیده شدهاند.
فورد تاندربرد سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹
چراغهای مخفی فقط یک ویژگی اسپرت نبودند و در خودروهای لوکس هم استفاده میشدند که یک نمونهٔ آن نسل پنجم فورد تاندربرد بود. دماغهٔ این خودرو مثل یک جلوپنجرهٔ بزرگ به نظر میرسید که ظاهری جنگنده مانند را به آن بخشیده بود. برای نمایان شدن چراغهای جلوی تاندربرد نیز کاور روی آنها به سمت بالا حرکت میکرد. فورد تا اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ هم از چراغهای مخفی در تاندربرد استفاده میکرد اما قطعاً طراحی چراغهای جلوی تاندربرد ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ جذابتر بود.
پورشه ۹۲۸ سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵
پورشه ۹۲۸ یکی از معدود خودروهایی است که چراغهای جلوی پاپآپی دارد که کاملاً مخفی نیستند. هنگام بسته بودن بهراحتی میتوان این چراغها را مشاهده کرد اما وقتی روشن میشوند از جای خود بیرون آمده و بهصورت ایستاده قرار میگیرند تا بتواند مسیر را روشن کنند. در ۹۲۸ همچنین چراغهای جلو هیچ کاور یا پوششی ندارند.
الدزمبیل تورنادو سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷
الدزمبیل تورنادو اولین خودروی آمریکایی دیفرانسیل جلو از زمان کورد ۸۱۰ محسوب میشد و مثل کورد، نسل اول تورنادو هم به چراغهای جلوی مخفی مجهز بود. هرچند این نسل تورنادو تا سال ۱۹۷۰ تولید شد اما مدلهای ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ چراغهای جلوی جذابتری داشتند. در این دو سال، چهار چراغ گرد زیر کاوری در بالای یک جلوپنجرهٔ بسیار باریک قرار گرفته بودند.
تویوتا 2000GT سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰
در بین خودروهای چراغ مخفی، تویوتا 2000GT قطعاً یکی از منحصربهفردترینها است. چراغهای بزرگی که در جلوپنجرهٔ این خودرو قرار گرفتهاند در اصل نوربالا هستند و چراغهای اصلی بهصورت مخفی روی گلگیرها تعبیه شدهاند. هنگامیکه این چراغها باز باشند، 2000GT چهرهای بسیار دوستداشتنی پیدا میکند. این ماشین امروز بسیار کمیاب است زیرا تولید آن بسیار محدود بود و اغلب آنها برای فروش ارائه نمیشوند.
شورلت کامارو سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹
شورلت کامارو در طول نیم قرن عمر خود تنها در سه سال اول تولید از چراغهای مخفی استفاده میکرد که این چراغها در مدل ۱۹۶۹ (نمونهٔ موجود در عکس بالا) بسیار جذابتر شدند. در کامارو ۱۹۶۹ کاور چراغها بجای اینکه مثل جلوپنجره کاملاً مشکی باشد، بهصورت کرکرهای با خطوط همرنگ بدنه بودند. این کاورها هنگام روشن شدن چراغها بهصورت کشویی به پشت جلوپنجره حرکت میکردند.
لامبورگینی کانتاش سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰
لامبورگینی کانتاش احتمالاً یکی از شاخصترین و شناختهشدهترین خودروها با چراغهای جلوی مخفی محسوب میشود. در دماغهٔ تیز و گوهای شکل این خودرو چهار مستطیل وجود داشت که پایینیها راهنما و بالاییها چراغهای اصلی بودند. البته شاید چراغهای جلو میورا منحصربهفردتر باشد ولی چراغهای مخفی کانتاش به تعریف کلی این نوع طراحی چراغ کمک شایانی کرد.
دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ و پلیموث سوپربرد ۱۹۷۰
یکی از شناختهشدهترین خودروهای چراغ مخفی تاریخ، مدلهای مسابقهای دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ و پلیموث سوپربرد ۱۹۷۰ باشند. این خودروها فقط به خاطر آئرودینامیک در جلو به دماغهای تیز با چراغهای مخفی مجهز شده بودند. به خاطر قوانین مسابقات آن زمان، چارجر دیتونا و سوپربرد در تعداد محدودی برای فروش عمومی هم ارائه شدند.
آلفارومئو مونترآل سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷
بله میدانیم که چراغهای جلوی آلفارومئو مونترآل کاملاً مخفی نیستند ولی بااینحال هنوز هم خیلی جذاب به نظر میرسند. با خاموش شدن چراغها، کاورهایی کرکرهای تا حدودی بخش بالایی چراغها را پنهان میکردند و سپس این کاورها هنگام روشن شدن چراغها به سمت پایین حرکت کرده و از جلوی آنها کنار میرفتند.
مزدا MX-5 سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷
آنچه باعث شده چراغهای جلوی نسل اول مزدا MX-5 بسیار خاص باشند اندازهٔ آنها است. به خاطر کوچک بودن خودرو و دماغهٔ شیبدار آن، وقتی این چراغها روشن میشوند میاتا را چشم درشت نشان میدهند. البته این چراغهای مخفی فقط در نسل اول میاتا دوام آوردند و در نسلهای بعدی از چراغهای معمولی استفاده شد ولی نسل اول این رودستر ژاپنی هنوز هم جالب به نظر میرسد.
Sina
۸ آبان ۱۳۹۹عجب ماشینایی.
و عجب مطلب باحالی پدال گذاشت.
همیشه دوست داشتم بدونم چرا دیگه از این سبک طراحی استقبال نشد.شاید بخاطر قدیمی بودن بود و یا دلایل دیگه و ماشین های بی نظیری از این چراغا استفاده کردن
زیزیگولو
۸ آبان ۱۳۹۹همه ی عکسا یه طرف، عکس ماشینای آمریکاییم یه طرف ❤❤❤❤
Hadi
۹ آبان ۱۳۹۹همشون محشر بودن…
از سیستم کامارو خیلی خوشم اومد ?
پس بیوک ریویرا چیشد؟چرا تو لیست نیست؟
دم پدال با این مطالبش گرم ???
زیزیگولو
۹ آبان ۱۳۹۹جای خیلی از ماشینا تو این لیست خالیه
پارسا عشق ماشین 3 ای بابا اکانتم فراموش میشه هی
۸ آبان ۱۳۹۹یه سوال ببخشید چرا دیگه الان از این ماشینا تولید نمی کنن؟
پارسا عشق ماشین 3 ای بابا اکانتم فراموش میشه هی
۸ آبان ۱۳۹۹به نظرم خیلی طرح خوبیه و ایده یبسیار جالبی است
M.A.S
۸ آبان ۱۳۹۹زمانی که چراغا باز باشن ایرودینامیک به شدت کاهش پیدا میکنه
و در ضمن حتی اون زمان هم خیلی گیر میکردن و بعضی اوقات که خراب میشدن بسته نمیشدن
z
۹ آبان ۱۳۹۹چراغ های جلو مخفی هزینه ، وزن و پیچیدگی بیشتر و همچنین نگرانی های مربوط به قابلیت اطمینان با افزایش سن اتومبیل است و طراحی چراغ های جلو پنجره سازگار را دشوارتر و گران تر می کند
Aria
۸ آبان ۱۳۹۹منم نمیدونم چرا استقبال نمیشه
خودم تو جی تی ای سن آندریس سوار شدم ماشین خوبی بود
Reza
۹ آبان ۱۳۹۹لامبورگینی کونتاش وسلام
Reza
۹ آبان ۱۳۹۹البته دیابلو رو یادتون رفته
MaF
۹ آبان ۱۳۹۹اصلا خوشگلترینشون همون کورد810 بمولا
کافر مقدس
۸ آبان ۱۳۹۹تاندر برد تو این لیست از همه زیباتره
چلنجر و کرایسلرهای زیادی هم چراغ مخفی بودن حتی کوروت ها و…
سامان اذری
۹ آبان ۱۳۹۹پس اکورا NSX و مزدا RX7 کووو
SRT
۹ آبان ۱۳۹۹جای خیلیا مث ار ایکس ۷ و اف چهل بزرگ و کرایسلر ایمپریال و بیوک ریورا خالی بود واقعا.ولی همینام عالی بودن?
مازیار
۸ آبان ۱۳۹۹از دیدگاه امروز بجز فراری همشون یجورایی نامتعارف هستن
M.us
۸ آبان ۱۳۹۹واس کروت و کرایسلر ایمپریال و مخصوصا بیوک ریویرا رو نگاه کن عالین
M.A.S
۸ آبان ۱۳۹۹فقط داج دیتونا
رکورد دار سرعت دنیا بود به مدت 20 سال با سرعت 208 مایل بر ساعت و همچنین اولین ماشین پیست دیتونا که سرعتش از 200 مایل بر ساعت رد شد(فک کنم اصلا اولین ماشین دنیا بود که سرعتش از 200 مایل بر ساعت رد شد)
اولین امریکایی که تو تونل باد طراحی شد
یکی تو ایران هم بود نارنجی
خیلی مشتاقم بدونم کجاست و در چه وضعیه
917
۸ آبان ۱۳۹۹تازه اونم تو دنده 4
JDM
۸ آبان ۱۳۹۹اون ایران نبود داداش
تو یکی از کشورا عربی بود
شلبى
۹ آبان ۱۳۹۹تا جایى که پرس و جو کردم اون نارنجیه در حال بازسازیه ولى خیلى کند پیش میره
ممد ژانگولر
۸ آبان ۱۳۹۹لامبورگینی کانتاش تو تمام اینا میدرخشه ?
Ho3in
۸ آبان ۱۳۹۹عجب چیزای بودن تو زمان خودشون شاید روزی بازم مد اینطور چراغ ها بشه
Amin-MC20
۸ آبان ۱۳۹۹الان دیگه همه کمپانی ها فولللل رو پرفورمنس کار میکنن تو همه چی به فکر پرفورمنس هستند برای همینه که پیشرفت وحشتناکی تو دهه اخیر داشتن ، قبلنا بیشتر روی چیز های فرعی تمرکز داشتن الان حتی چراغ هم آیرودینامیک طراحی میکنن
SF90 STRADALE
۸ آبان ۱۳۹۹داغ ترین خبر امروز
جانشین LaFerrari در حال تست مشاهده شد
Amin-MC20
۸ آبان ۱۳۹۹ششتتتتتتتتتتتتتتتت!!!!!!!!!!!!بیخیال چند هفتس خبر های ماشینی دیوونمون کرده انتراکت بدیننننن
JDM
۸ آبان ۱۳۹۹ااااااااااا این شد خبر!
OMID
۸ آبان ۱۳۹۹بیزحمت یه لینک میدی ازش ببینیم؟
SF90 STRADALE
۸ آبان ۱۳۹۹https://www.motorauthority.com/news/1110332_ferrari-special-series-laferrari-successor-test-mule-spy-shots
OMID
۹ آبان ۱۳۹۹مرسی
FXX K
۹ آبان ۱۳۹۹فکر نکنم جانشین لافراری باشه شاید یه نسخه سفارشی از اونه مثل ۸۱۲
Amin-MC20
۹ آبان ۱۳۹۹چه فرقی داره با لافراری این که همونه
SF90 STRADALE
۹ آبان ۱۳۹۹خواهش میکنم آقا امید ??
MASIHA
۸ آبان ۱۳۹۹????????
روزمو ساختی…….
منتظریم…
SF90 STRADALE
۹ آبان ۱۳۹۹جناب مسیحا ، روزمون وقتی ساخته میشه که بدونیم V12 در سینه جانشین LaFerrari داره نفس میکشه
با جدیدترین اخبار فراری همراه من باشید ??
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۹ آبان ۱۳۹۹دستت طلا داداش
روزمونو ساختی
no4
۸ آبان ۱۳۹۹به نظرم تو این سبک ماشینا بهترینشون acura nsx 2000
واقعن زیباست !!
https://bringatrailer.com/listing/2000-acura-nsx-6/
مهدی
۸ آبان ۱۳۹۹خیلی باحالن ادم با اینکه میدونه ولی باز هم تعجب می کنه ادم به خنده میندازن
Ferrari Fxx K Evo
۸ آبان ۱۳۹۹پس فراری F40 کجاس ؟
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۸ آبان ۱۳۹۹آره منم تعجب کردم
FXX k 8 ⭕
۹ آبان ۱۳۹۹به نظر تو مقاله نحوه باز شدن چراغا و خاص بودن طراحیشون مد نظر بوده
Amin-MC20
۸ آبان ۱۳۹۹به نظرم ماشین هایی که گراغ پاپ آپ دارن موقع باز شدن اکثرا زشت میشن ولی کانتاش و چارجر بین چراغ عای پاپ آپ از همشون قشنگ ترن(نظر شخصی)
917
۸ آبان ۱۳۹۹جای Opel GT و buick riviera 65,67 توی لیست خاله این سه تا چراغشون شبیه هیچ ماشین دیگه ای نیست
MaF
۸ آبان ۱۳۹۹واقن درست میگی شما
ریویرا 65 یکی از مورد علاقه های خود بنره هم هست
زیزیگولو
۸ آبان ۱۳۹۹دغدغه دید تو شب موقع رانندگی از همون ابتدای اختراع ماشین با موتورای درونسوز وجود داشته و راننده ها از همون اول به دو دلیل به روشنایی احتیاج داشتن یکی واسه دیدن و یکی واسه دیده شدن و این دو دلیل از گذشته تا به الآن واسه استفاده ما از وسایل ایجاد روشنایی تو ماشینا هستش ولی این وسایلو تکنولوژیای مورد استفاده تو طول زمان تغییرای زیادیو به خودشون دیدن
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۸ آبان ۱۳۹۹فقط فورد تاندر برد و الدزمبیل تورنادو
لعنتی جای برند های الدزمبیل و پونتیاک خیلی خالیه
REZA ///AMG
۸ آبان ۱۳۹۹یه لینکلن کانتیننتال (ترجیحا مارک IV) هم اون گوشه میبود جای کسی رو تنگ نمیکرد ?
••AMG.63••
۸ آبان ۱۳۹۹فقط لامبورگینی کانتاش و چارجر دیتونا????
▪︎AMG.63▪︎
۸ آبان ۱۳۹۹فقط لامبورگینی کانتاش و چارجر دیتونا????
mahdi-abdi
۸ آبان ۱۳۹۹بعضیاشون واقعا خنده دارن 0_0
سامورایی
۸ آبان ۱۳۹۹چرا دیگه ماشینی با چراغ مخفی تولید نمیشه ؟
Amin-MC20
۹ آبان ۱۳۹۹چون الان دیگه مسخرس
حسین دهمرد
۸ آبان ۱۳۹۹احتمالا پورشه تو بچگی قورباغه خونگی داشته .خیلی دوسش میداشته. فرار کرده ز دستش
حسین دهمرد
۸ آبان ۱۳۹۹میورا نباید اینجا میبود؟ همچنین فراری ؟
MaF
۸ آبان ۱۳۹۹وای فراری دیتونا یکی از بهتریناس
جالبه بدونید رکورد سرعت هم زده و رکوردش 16 سال شکسته شدنش طول کشیده
MaF
۸ آبان ۱۳۹۹تویوتا 2000GT گرانترین توی این لیست و البته مورد علاقه خود ینده هم هست
جالبه بدونید فقط 351 از این مدل ساخته شده که تبدیل شده به یکی از مهم ترین ماشینای ژاپنی و خود تویوتا !!!
M66
پارسا
۸ آبان ۱۳۹۹پس لینکلن کانتیننتال کو
یوسف
۸ آبان ۱۳۹۹تویوتا GT از همه قشنگ تره
علی
۸ آبان ۱۳۹۹به نظر من کامارو جذاب تره..
احمدرضا
۹ آبان ۱۳۹۹ینی به عشق آلفارومئو مقاله رو باز کردم
میدونستم مونترال اینجا وجود داره چون به نظر من بینهایت زیباست ?
مهدی
۹ آبان ۱۳۹۹قطعا زیباترین چراغ مخفی ریویرا ۱۹۶۵ هست