عقربههای دیجیتالی اولین بار در خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی ظاهر شدند که البته با وجود تلاش فراوان خودروسازان، همه چیز درباره آنها در دهه ۱۹۹۰ میلادی رفتهرفته به فراموشی سپرده شد. امّا در قرن بیستویکم، به نظر میرسد که عقربههای دیجیتالی در یک بازگشت دوباره، قرار نیست که به این زودیها ما را ترک کنند. در ادامه به ۱۰ نمونه از جالبترین آنها اشاره میکنیم.
مکلارن P1
در یک خودروی مسابقهای، عقربهها میبایست اولویت بیشتری نسبت به فرم طراحی داشته باشند. در مکلارن P1 و P1 GTR نیز همین رویکرد با یک داشبورد ساده افقی، یک نشانگر بزرگ دنده و یک سرعتسنج با ابعاد بزرگ دنبال شده است؛ همه چیز ساده و در عین حال فوقالعاده زیبا.
آئودی R8
شاید بسیاری از خودروسازان تنظیمات سفارشی برای مجموعه نشانگرها داشته باشند، ولی «کابین مجازی» آئودی در نوع خود بهترین است. شما میتوانید یک صفحه مرکزی بزرگ با اطلاعات مهم موردنیاز راننده در وسط در اختیار داشته باشید و یا اینکه تمام این صفحه را به یک نقشه بزرگ تبدیل کنید. استفاده از این سیستم بسیار آسان است و یک نوع حسّ آیندهنگرانه در خود دارد. میتوان انتظار داشت که خودروهای بیشتری در آینده از این رویکرد استفاده کنند.
سوبارو XT توربو
XT یکی از اولین تلاشهای سوبارو برای ساخت یک خودروی «نامتعارف» محسوب میشود. مطابق روش مرسوم در زمان خود، این خودرو از عقربههای دیجیتالی استفاده میکرد، امّا این عقربه به شکل جالبی، از یک افکت سهبعدی بهره میبردند؛ جایی که با افزایش دور موتور، به نظر میرسید که این عقربهها به سمت راننده حرکت میکنند.
وکتور W8
بهراحتی میتوان وکتور W8 را یکی از وحشیترین خودروهای دهه ۱۹۹۰ میلادی دانست. طبیعتاً عقربههای این مدل نیز دارای یک طراحی آیندهنگرانه بودند.
لامبورگینی رِوِنتون
لامبورگینی رِوِنتون که بر اساس مدل «مورسیهلگو» ساخته شده بود، در طراحی خود از جتهای جنگنده سریع نیز الهام گرفته بود. مجموعه عقربههای این مدل یک حالت معمولی و سنتی داشتند، ولی ظاهر منحصر به فرد آنها چیزی است که قبل و بعد از رونتون، هرگز دیده نشده است.
شورولت کوروت C4
نسل چهارم کوروت خودرویی بود که برای بیرون آوردن مدل اسپورت شورولت از یک دوره تاریک و رقمزدن یک آینده روشنتر طراحی شده بود. به همین دلیل، در این مدل از عقربههای دیجیتالی استفاده میشد؛ چیزی که در سال ۱۹۸۴ یک ویژگی بسیار مدرن به شمار میرفت.
هوندا S2000
در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی، در حاشیه قرار گرفته بودند. در همین حال، هوندا هنگامی که مدل S2000 خود را عرضه کرد، برای یادآوری دوران افتخار کمپانی در موتور اسپورت، از یک مجموعه عقربههای طرح F1 کمک گرفت. عقربههای S2000 واقعاً خوانا بودند و انرژی تازهای برای پنل ابزارهای دیجیتالی در دنیای اتومبیل ایجاد کردند.
لکسس LFA
به گفته لکسس، این کمپانی از آن جهت از یک مجموعه نشانگر دیجیتالی در LFA استفاده کرد که سرعت افزایش دور موتور V10 آن نمیتوانست با نمونه آنالوگ هماهنگ شود. البته اینکه این موضوع بیشتر جنبه بازاریابی داشته باشد یا خیر، چندان مشخص نیست، ولی پنل ابزارهای LFA یکی از زیباترین نمونههایی است که در داخل کابین یک خودرو مشاهده شده است. خوشبختانه این نوع طراحی، همچنان در RC F و GS F به زندگی خود ادامه میدهد.
بیوک ریتا
بیوک ریتا وقتی اولین به بازار اتومبیل معرفی شد، دارای یک مجموعه عقربههای دیجیتالی ساده و یک نمایشگر دیجیتالی لمسی CRT در کنسول وسط بود. امّا برای مدل سال ۱۹۹۰، بیوک نمایشگر لمسی را کنار گذاشت و به جای این پنل ابزارهای خارقالعاده را به مشتریان عرضه نمود. این یکی از آخرین تجربههای جنرالموتورز در مورد عقربههای دیجیتالی بود که قبل از دوره جدید بازگشت این نوع عقربهها صورت میگرفت.
فراری لافراری
لافراری یک شمارنده دور موتور معمولی در وسط دارد، امّا نمایشگر “Race” از شرایط هیجانانگیزتری برخوردار است. نمایش دور موتور به صورت یک چوب هاکی طراحی شده که دورهای بالاتر را در مکانی با دید بهتر راننده قرار میدهد؛ یک نمایشگر فوقالعاده برای یک خودروی فوقالعاده.
منبع: roadandtrack
new great britain
۳۰ مهر ۱۳۹۵خدا وکیلی کابین پی1 جی تی آر شبیه جت های جنگی فوق پیشرفتس.
از همشون بهتره.
reza
۳۰ مهر ۱۳۹۵فقط رونتون و لافراری
vahid porsche
۳۰ مهر ۱۳۹۵پورشه هم از نشانگر آنالوگ و دیجیتال در کنار هم استفاده میکنه که میتونه همخ سلایق رو راضی کنه
Ferruccio Lamborghini
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
کابین P1 مثل کویر لوت هست.
خشک و بی آب و علف
سرد و بی روح.
نمیگم ماشین عالی نیست
اتفاقا خیلی دوستش دارم
اما برای کاهش وزن خیلی کار ها کردن که کاش نمیکردن.
ٍEhsan
۳۰ مهر ۱۳۹۵اولا این کابین پی 1 نیست و کابین P1 GTR هست دوما خودرویی که فقط برای پیست هست و اجازه ورود به خیابون رو نداره انتظار داشتی بیاد سیستم صوتی و تصویری و فول آپشن بده بیرون؟؟؟همینشم لامبورگینی نمیتونه بسازه
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
آقا احسان.
من توجه نکردم P1 معمولی نیست. حق با شماست.
خوبه که قبول کردی امکاناتی در کابین نیست و نگفتی فلان و فلان.
منم قبول دارم. فکر کردم p1 معمولی هست.
عذرخواهم.
خیلی ممنون.
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
لامبورگینی با سستو المنتو 8 سال قبل همه ی خودروسازان رو متحیر کرد.
همه انگشت بر دهان مونده بودن.
مک لارن پی وان همین الان حریف المنتو نیست.
در مورد المنتو بیشتر مطالعه کن.
فعلا حال و حوصله ی توضیح دادنش نیست.
GOD BLESS AMERICA
۱ آبان ۱۳۹۵شما با مدل سستو المنتو مدل 2010با تیراژ تولید 20 عدد آشنایی داری؟
پی وان جی تی آر داشپورد داره اما سستو المنتو اونم نداره وزنشم خیلی پایین تره.
999 کیلو
X5
۳۰ مهر ۱۳۹۵آقا یه new Great britain خیلی باحالی حتی استدیوها بازی سازم که تو چند خبر قبلی گفته بودی اولیش انگلیسی بود ????
البته در این مورد باهات موافقم واقعا مکلارن قشنگتر از همه بود
uss zumwalt DDG-1000
۱ آبان ۱۳۹۵رونتون و مک لارن و ائودی عالیه
a.s.m
۳۰ مهر ۱۳۹۵واسه آئودی از همه بهتر بود
ELEMENTO
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
زیباترین و آینده نگر ترین نمایشگر متعلق به لامبورگینی رونتون هست.
حس میکنی پشت F/A-22 Raptor قرار گرفتی.
Daniel
۳۰ مهر ۱۳۹۵موافقم
لافراری هم باحال بود.
Ferruccio Lamborghini
۳۰ مهر ۱۳۹۵آره
لافراری هم دل منو برد.
Ferruccio Lamborghini
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
خداییش مک لارن P1 رو نگاه کن.
آدم حوصلش سر میره تو ماشین.
سرد و بی روح
هیچ جذابیت و طراوتی نداره.
مثل زمستون.
برای همینه که سبک و کم وزن شده بود.
918 با اینجور ماشینی رقابت میکرد. در حالی که داخلش حس یک ماشین لوکس داشت.
Daniel
۳۰ مهر ۱۳۹۵حرفت کاملا سنده واسه ما آقا مجید.
مکلارن جا فرمون، آتاری گذاشته.
راستی اسم و عکس پروفایلت عالیه… .
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
دانیال جان تا حالا کجا بودی ؟
یک حس سادگی و صمیمت خاصی تو کامنت هات هست که از راه کیبورد هم منتقل میشه.
خیلی ممنونم.
خیلی لطف داری.
کامنت هات دقیقا مثل دوستمون بهنام طیبی هست.
ایشون هم خیلی به ما لطف داشت.
.
.
به نظر من نباید از اظهار نظر بقیه ناراحت شد.
بخصوص از اظهار نظر افرادی که خودمون بهشون میگیم ترول.
Daniel
۳۰ مهر ۱۳۹۵من تو کف معلوماتت هستم.
سوادت تو زمینه ماشین خیلی بالاست.ماشاا.. واسه خودت صاحب نظری.
همیشه گفتم
بازم میگم و خواهم گفت. عزیزی مجید جان
عزیز… .
uss zumwalt DDG-1000
۱ آبان ۱۳۹۵افرین
حميد
۳۰ مهر ۱۳۹۵به نظر من از کروت بیشتر زیبا بود
mojtabaaston
۳۰ مهر ۱۳۹۵رونتون خوبه
اما خیلی شلوغش کرده
یکم ساده تر بود بیشتر به چشم میومد
لکسوس ال اف ای و لا فراری خیلی بهتر هستند
هم ساده
هم شیک
هم یه هیجان عالی
ELEMENTO
۳۰ مهر ۱۳۹۵.
مگه چی داره که شلوغ شده !؟!؟😡😡😡 ( شوخی )
دورشمار موتور، فشار روغن ،حرارت. مقدار بنزین ، درجه آب و کیلومتر شمار.
این اجزا به نحو زیبایی کنار هم اومدن.
.
mojtabaaston
۳۰ مهر ۱۳۹۵من هرچی نگاه میکنم چیزی ازش نمیفهمم
uss zumwalt DDG-1000
۱ آبان ۱۳۹۵خیلی هم خوبه
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۳۰ مهر ۱۳۹۵هوندا بیوک و لافراری خیلی جذاب بودن
احسان(احسان سابق)
۳۰ مهر ۱۳۹۵طولی نمیکشه که نمایشگرهای دیجیتال جای نمایشگرهای آنالوگ رو در خودروها بگیره
GOD BLESS AMERICA
۳۰ مهر ۱۳۹۵از دهه هشتادی و نودی های این لیست بیشتر خوشم اومد .
حس میکنم یه چیز ارزشمند در طراحی آن دوران جا مونده و به هزاره سوم نرسیده.
ونوم
۳۰ مهر ۱۳۹۵نمایشگرای جدید ایودی خیلی قشنگ بود قدیمی ترا هم کوروت و بیوک و وکتور
uss zumwalt DDG-1000
۱ آبان ۱۳۹۵دمت گرم
ونوم
۳۰ مهر ۱۳۹۵پدال عزیز خواهشا درباره ی وکتور یه مطلب کامل کار کن ممنون
PROSTATOR
۳۰ مهر ۱۳۹۵LFA شیک و ساده
تو یه کلیپی دیدم که نمایشگر LFA رو روی LCD بزرگ گذاشته بودن و همه عکس میگرفتن از تلویزیون
احمد باقری
۱ آبان ۱۳۹۵رونتون، لافراری، لکسوس
USA & JAPAN
۱ آبان ۱۳۹۵honda s2000 یکی از برترین ماشین های عمرمه
Roozbeh
۲ آبان ۱۳۹۵فقط آونتادور اینا که باحال نیستن. درضمن تو اون مسابقه که p1 با بوگاتی بود واضحه که بوگاتی دیر حرکت کرد اگه با هم شروع میکردن بوگاتی p1 رو قورت میداد چرا میگین مک لارن سریعه؟