خب میخواهید یک هاچبک سریع بخرید؟ اگرچه که کارایی احتمالاً بخش اعظمی از تصمیم شما را تشکیل میدهد اما فاکتورهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که باید مدنظر قرار بگیرند. این ۸ نکتهی کلیدی را در هنگام خرید یک هاچبک داغ به یاد بسپارید.
آیا به اندازهی کافی جادار است؟
مشتریان زیادی هاچبک ها را به مدلهای سدان و به خاطر کابین جادار و صندوقعقب منعطف ترجیح میدهند. اما همهی هاچبک ها در این زمینه یکسان و خوب عمل نمیکنند. درحالیکه فولکسواگن گلف GTI فضای کابین زیادی را ارائه میدهد، فیات ۵۰۰ آبارث بهطور قابلتوجهی فضای کمتری دارد. میتوانیم هیوندای ولوستر توربو را نیز ذکر کنیم که از مشکل نبود فضای سر و پای کافی رنج میبرد. اگر میخواهید یک هاچبک بخرید، چرا از بزرگترین مزیتهای این خودروها سود نبرید؟ این تا زمانی است که قلبتان برای یک مدل خاص نتپد و برنامهای برای حمل بارهای زیاد نداشته باشید.
آیا میتوانید پشت را ببینید؟
برای برخی افراد، هاچبک ها زمانی که ظاهر خوبی داشته باشند، داغ به نظر میرسند؛ اما این طراحیهای زیبا که دربردارندهی شیشهی جلو رفته است میتواند دید پشتی و دید از بین ستونهای خودرو را مشکل سازد. اگر طراحی خودرو به گونهای است که دید پشتی کمی دارد، باید پول جداگانهای برای دوربین پشتی و حسگرهای پارک کار بگذارید.
سواری خودرو چگونه است؟
اگر از فولکس گلف عادی قدم به مدل پرفورمنس GTI بگذارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که سواری آن احساسی کمی متفاوت دارد. همین موضوع دربارهی مینی هاردتاپ استاندارد و مدل جان کوپر نیز صادق است. همانطور که میتوانید تصور کنید، برخی هاچبک های داغ سیستم تعلیق سفتتری نسبت به برادران معمولی خود دارند. نوع جادهای را که معمولاً در آن رانندگی میکنید در نظر داشته باشید و تعیین کنید که سواری نرم و یا سفت را ترجیح میدهید. این را هم در نظر بگیرید که در هنگام عبور از پیچها، صندلیها حمایت کافی را به عمل میآورند یا خیر.
بهای خودرو چقدر است؟
خوشبختانه، قیمت در هنگام خرید یک هاچبک داغ مسئلهی حادی نیست. بسیاری از این خودروها قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار دارند که از آنها میتوان به فولکس گلف GTI، فورد فوکوس ST، فیات ۵۰۰ آبارث، فولکس بیتل R-Line 2.0T و هیوندای ولوستر توربو اشاره کرد؛ اما برخی دیگر مثل فورد فوکوس RS 36775 دلاری و گلف R 36470 دلاری قابلابتیاع نیستند. همچنین انتظار نداشته باشید که نسخههای ارتقا یافتهی هاچبک های معمولی، هزینههای مالکیت پایینی همانند نسخههای عادی داشته باشند.
خب، هاچبک ما اسب بخار خوبی دارد، اما گشتاور چه؟
گشتاور میتواند تفاوت زیادی را در احساس یک هاچبک ایجاد کند. فولکس گلف GTI برای نمونه دارای قدرت ۲۱۰ اسب بخاری و گشتاور چشمگیر ۳۵۰ نیوتون متری برای یک هندلینگ عالی است. علاوه بر گشتاور، مطمئن شوید که هاچبک مورد نظر دارای گیربکسی متناسب با خلقیات شما است.
آیا کممصرف است؟
هاچبک ها کوچک هستند بنابراین فکر اینکه مصرف سوخت بالایی دارند در ذهن شما جایی ندارد؛ اما این مورد باعث نمیشود که به مصرف سوخت توجه نکنید و مهم است که بدانید هاچبک های قدرتمندتر میتوانند کمی مصرف بالاتری داشته باشند. فیات ۵۰۰ آبارث ۲۰۱۶ مصرف سوخت شهری/بزرگراهی ۸.۴/۶.۹ لیتری دارد هر حالی که این رقم برای شورلت سونیک RS نیمه داغ برابر است با ۸.۷/۶.۹.
آیا ایمن است؟
ما مسائل ایمنی را برای هاچبک های داغ و کلا هر نوع خودرویی ذکر میکنیم اما به یاد داشته باشید که NHSTA و IIHS عموماً هاچبک های داغ را جدا از گونههای معمولی که بر پایهی آنها بنا شدهاند رتبهبندی نمیکنند. خودروهای زیادی دارای سیستمهای کمکراننده مثل ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط و دیگر تکنولوژیهای ایمنی هستند.
آیا دوستش خواهید داشت؟
پس از در نظر گرفتن همهی موارد ذکر شده در هنگام خرید یک هاچبک سریع، زمان آن فرا رسیده تا با قلب خود تصمیم بگیرید. شکی نیست که خودروی انتخابی چه احساسی را برمیانگیزد. خواه صدای پیشرانه باشد یا نمای ظاهری و یا کابین خودرو، شما خواهید فهمید که در هنگام دیدن خودرو گزینهی صحیح کدام است.
منبع: motortrend
uss zumwalt DDG-1000
۹ مرداد ۱۳۹۵خرید خودرو کاملا سلیقه ای
من شخصا سدان دوس دارم و سوپر لوکس و اسپرت
با هاچ بک زیاد ارتباط خوبی برقرار نمیکنم
حال یکی
۹ مرداد ۱۳۹۵از کی تا حالا ولوستر جزء هاچبکهای داغ محسوب میشه؟
احتمالاً تعریف هاچبک داغ عوض شده
آرین
۹ مرداد ۱۳۹۵ولوستر بعله هاچ بک یخچالم نیست. ولی تو متن تاکید دارن توربو…! اونو میشه بزور جا داد تو لیست.
مسعود
۱۲ مرداد ۱۳۹۵اصلا نمیتونم با این کلمه “داغ” ارتباط برقرار کنم
کاش یه معادل بهتر پیدا میشد
سعید
۹ مرداد ۱۳۹۵خوبی این کلاس اینه که برای سریع و لذتبخش بودن نیازی به موتورهای هیولا و پر مصرف و گرون نداره، میشه با قیمتی در حدود سی هزار دلار از هیجان و هندلینگ معقول لذت برد و کاملا هم مناسب مصرف روزانه هست، البته مقاله بالا بیشتر فک کنم تبلیغ گلف بود!!!
حميد
۹ مرداد ۱۳۹۵خوب حالا من می خوام یکی بخرم انتخابهام شروع میکنم خوب برند هیوندا. و کیا تویوتا تو ایران لوکس حساب میشند پس خط میخورند
تنها انتخاب انواع پراید هاچ بک و پژو دویست و شیش
و یک خورده امروزی تَر برلیانس
قدرت و شتاب و گشتاور معنی نداره
همه با لأی ده ثانیه
اصلا ولش کن منصرف شدم ?
B/M/P/J
۹ مرداد ۱۳۹۵من عاشق نویسنده شدم. آخه آدم راحت میفهمه که Golf GTI فضای بیشتری نسبت به Fiat 500 آبارث داره.
و اگه ماشین باز باشی یا اگه هم نباشی ( فکر کنم ) میفهمی نسخه ی اسپورت تر از هر ماشینی فنربندی سفت تری داره برای عملکرد سریع و دقیق تر و…
و اون مصرف سوخت ها به نظرم اصلا زیاد نیست و خیلی هم خوبه
REVENTоN
۹ مرداد ۱۳۹۵حقمون همون پرایده، وقتی یه وام گذاشتن رو ماشینا همه حمله کردن آون بنجلا رو خریدن. :|
فقط کارمون شدن … ناله های الکی وقتی این ماشینا رو نخری که نمیان بزور بدن بهت،نمیسازن دگه. توقع چی داری؟ تو بخای اونا نسازن وقتی این همه روش سوده، یکم شعورم خوبه والا
خودم با اینکه پول دارم مثه مرد با اتوبوس تاکسی پیاده میرم این ور اونور این ماشبنا رو نمیخرم
با تشکر :|
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ مرداد ۱۳۹۵درود برشما.
مسعود
۱۲ مرداد ۱۳۹۵دقیییییقا
چندین وقته نیاز به ماشین جدید داریم، ولی بخاطر این معضلات نه پول بی زبون و زحمت کشیده مونو هدر میدیم، نه از پیاده روی و اتوبوس و … غافل میشیم
باید از خودمون شروع کنیم
sina
۹ مرداد ۱۳۹۵سلام دوستان
من تو بلژیک دانشجو هستم و میخوام حدود 5000-8000 یورو برای خرید یه خودروی کارکرده که کم اصطلاک و کم مصرف باشه هزینه کنم. ترجیحم یا هاچ بک هستش و یا سدان کامپکت که جمع و جور باشه.
میشه نظر بدید چه ماشینی برام مناسبه؟
سپاس
نوید جهرمی
۹ مرداد ۱۳۹۵گزینه ها زیادن اما ترجیحاً مزدا 3
هوندا فیت یا سیویک
فورد فیستا
———–
شما با پول دانشجویی یه ماشین صفر رو هم به صورت قسطی میتونید بخرید.فقط حساب و کتاب پول بیمه و مالیات ماشین رو فراموش نکنید.
فرامرز
۹ مرداد ۱۳۹۵سلام. احتمالا قیمت های اونجا مشابه آلمان باشه. اگه تونستی یه مزدا 2 نسل جدید کم کارکرد بگیر. هم هندلینگ و لذت رانندگی بالایی داره هم طراحی خوب و امکانات عالی مثل هدآپ دیسپلی. نسخه 90 یا 95 اسب بخارش هم شتاب زیر 10 ثانیه داره. گزینه های خوب دیگه هم پولو و فیستا و سئات ایبیزا هستن. خودروهای فرانسوی برای شما که نمیخوای تا چند سال دیگه سمت تعمیرگاه بری خیلی مناسب نیستن. سعی کن ماشین زیر سه سال و 100 هزار کارکرد بگیری که هم ارزون باشه و هم زود به خرج نیافته
کاوه آهنگر
۹ مرداد ۱۳۹۵از میان هاچ بک ها ، هوندا سیویک تایپ R رو خیلی دوست دارم
nima
۹ مرداد ۱۳۹۵مقاله جالبی بود ولی متاسفانه به درد ما داخل ایران نمیخوره.!ما خیلی بیچاره تر از این حرفها هستیم!!!!
احمد باقری
۹ مرداد ۱۳۹۵من به شخصه علاقه ای به هاچبک ندارم.
سینا
۹ مرداد ۱۳۹۵گلف و بیتل خیلی خوشگلند
Mehdi
۹ مرداد ۱۳۹۵هر چقدر فکر میکنم 111 هیچکدوم از اینارو نداره
محمد
۹ مرداد ۱۳۹۵ففطططط میتسوبیشی میراژ خودم، عاشقشم.