خودروهای کانسپت (مفهومی) به منظور جلبتوجه و نمایش تواناییهای شرکتهای خودروسازی طراحی میشوند بنابراین جای شگفتی خواهد بود اگر یک خودروی تولیدی مشابهت بسیار زیادی با کانسپت خود داشته باشد.
شرکتها اغلب از خودروهای مفهومی به عنوان آیندهی مدلهای تولیدی خود بهره میبرند البته ساخت خودرویی غیرواقعی که هرگز روی خط تولید را نخواهد دید بسیار هزینهبر است.
با استفاده از این کانسپت ها، خودروسازان توجهات عمومی را به خودرو جلب کرده و با تحلیل واکنشهای آنان محصولات خود را بهبود میبخشند.
هرچند چیزی که غالباً رخ میدهد این است که کمپانیها پس از رونمایی از خودروی مفهومی خود، نسخهی نهایی آمادهی تولید را نشان میدهند که در مجموع بسیار متفاوت از کانسپت مربوطه بوده و این یک ناامیدی بزرگ است.
اما اینجا لیستی از ۱۰ خودروی تولیدی را برای شما تهیه کردهایم که درست همانند نسخههای مفهومی خود هستند. با ما همراه باشید.
- پلیموث Prowler
کانسپت پلیموث Prowler در سال ۱۹۹۳ همه را شگفتزده کرد چرا که خودرویی آیندهنگرانه اما با شاخصههای رترو بود. البته هیچکس انتظار نداشت که کرایسلر ماشه را بکشد و آن را تولید کند! خب این خودروساز آمریکایی این کار را انجام داد و چهار سال بعد این خودرو به همراه دوج وایپر در سال ۱۹۹۷ تولید شد. ظاهر وحشی Prowler توجه افراد را بسیار به خود جلب میکرد و اگرچه تولید آن در سال ۲۰۰۲ خاتمه یافت اما کرایسلر واقعاً به مفهومی خود وفادار ماند و تنها تغییراتی مناسب برای مدل تولیدی در نظر گرفت.
- فورد اطلس کانسپت/ F-150
به عنوان پرفروشترین خودروی آمریکا، فورد با بازطراحی وسیع پیکاپ تراک سری F محبوب خود دست به قماری بزرگ زد. این کمپانی با کانسپت اطلس در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۳ پیشنمایشی از F-150 داشت. این خودرو یک انحراف بزرگ از سنتهای طراحی پیکاپ تراک فورد به شمار میرفت. زمانی که نسخهی تولیدی رونمایی شد دقیقاً شبیه نسخهی مفهومی اطلس بود و البته وزن آن به لطف استفاده از آلومینیوم کاهش یافته است.
- تویوتا C-HR
تویوتا پیشنمایشی از یک کراس اوور وحشی در قالب کانسپت C-HR داشت و اگرچه مدل تولیدی برخی از جنبههای افراطی مدل مفهومی را از دست داده اما فرم کلی و طراحی آن نشان دهندهی همان کانسپت است. در ابتدا قرار بر این بود که این خودرو به عنوان مدلی با نام سایون در آمریکا فروخته شود اما با محو این برند نام تویوتا روی آن نقش خواهد بست.
- هوندا سیویک هاچبک
زمان زیادی منتظر هوندا سیویک هاچبک بودهایم اما این خودرو طرفداران بسیاری داشته و البته آنها از رسیدن این خودرو بسیار هیجانزده هستند. این خودروساز ژاپنی با پیشنمایش مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ نگاهها را به سمت خود جلب کرد و شگفت آنکه هوندا نمای جلوی گیرای این خودرو را در مدل تولیدی حفظ کرده است. هوندا همچنین پیشنمایشی از نسل جدید سیویک تایپ R در پاریس داشته و امیدواریم که نسخهی تولیدی این خودرو نیز به نمونهی کانسپت وفادار بماند.
- اینفینیتی Q60
اینفینیتی این اواخر روی غلتک افتاده و کانسپت های جذابی را یکی پس از دیگری معرفی کرده است. این خودروساز لوکس ژاپنی با معرفی کانسپتی برجسته در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۵ پیشنمایشی از Q60 کوپه جدید داشته است. طراحی این خودرو در مدل تولیدی اندکی تعدیل شده اما اکثر بخشها از نسخهی کانسپت به مدل تولیدی انتقال یافته است. برای سالیان طولانی مدلهای G35 و G37 برای خریداران نسخههای لوکس پایه محبوب بودهاند و به نظر میرسد که Q60 نیز این سنت را ادامه خواهد داد.
- ب ام و i8
پیشنمایش اولیهی i8 در واقع کانسپت Vision EfficientDynamics بود که در سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. I8 کنونی تفاوتهای کمی با آن کانسپت دارد؛ اما پیش از آنکه نمونهی تولیدی به نمایندگیهای فروش برسد ب ام و کانسپت i8 را نشان داد. این خودرو که در تکتک جزئیات آیندهنگرانه نشان میدهد با تولید خود تعجب بسیاری از افراد را برانگیخت.
- آئودی Le Mans Quattro/ R8
کانسپت آئودی Le Mans Quattro در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۳ معرفی شد. در زمان معرفی این کانسپت نشریات و طرفداران این برند متحیر شدند و شگفت آنکه این برند آلمانی تغییرات بسیار کمی را در طراحی این مدل انجام داد و آن را با نام R8 روی خط تولید فرستاد. آئودی R8 یک خودروی اسپورت موفق است و نسل جدید آن نیز در همهی جنبهها بهبود یافته است.
- جگوار C-X16 کانسپت/ اف تایپ
این خودرو در اصل به عنوان یک خودروی اسپورت هیبریدی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ معرفی شد و با نام اف تایپ به خط تولید راه یافت. این کوپهی بسیار جذاب همچنین دارای نسخهای کانورتیبل است و مدلهای کاراتری چون SVR با پیشرانهی ۸ سیلندر ۵۷۵ اسب بخاری تولید شدهاند.
- لکسوس LF-LC/ LC500
لکسوس این کانسپت خود را در موتورشو دیترویت ۲۰۱۲ به همگان نشان داد اما افراد با دانستن اینکه این مدل هرگز تولید نخواهد شد ناامید شدند. خب با گذشت زمان لکسوس گفت که این کانسپت پیشنمایشی از فاز سوم لکسوس بوده و این برند لذت و احساس بیشتری به خودروهای خود اضافه خواهد کرد. هدف LF-LC پیشنمایش عناصر طراحی نسخههای مختلف لکسوس بوده است؛ اما این کمپانی بازخورد بسیار خوبی دربارهی طراحی کوپهی خود دریافت نمود و تصمیم گرفت که آن را تولید کند. به عنوان نتیجه، لکسوس LC500 در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶ معرفی شد.
- آکورا NSX
همانند کانسپت لکسوس، آکورا NSX مفهومی در موتورشو دیترویت ۲۰۱۲ معرفی شد. در ادامهی معرفی این خودرو آکورا آنالیزهای بازاریابی خود را شروع کرد و NSX در چندین تبلیغ معروف دیده شد. این خودرو پیش از تولید در گرن توریزمو ۶ نیز ظاهر گردید و در نهایت مدل تولیدی در دیترویت ۲۰۱۵ به همگان معرفی شد. پس از تأخیرهای فراوان بالاخره این خودرو با نمایی درست شبیه نمونهی مفهومی به خیابانها راه یافت.
منبع: autoguide
Nissan...japan
۹ آبان ۱۳۹۵واقعا هم کانسپت این خودروها به قدری عالی ظاهر شده که واقعا دست کاری تو طراحیشون ممکن بود به ضرر کمپانی باشه.
حميد
۹ آبان ۱۳۹۵معمولا کانسپتها زیبا تَر وهیجان انگیز تَر هستند. چیزی که با عث میشه نمونه تولیدی متفاوت بشه هزینه های ساخت و تولید انبوه هست
برادر جان
Nissan...japan
۱۰ آبان ۱۳۹۵ولی میبینیم که وقتی یک کانسپت خیلی پرطرفدار میشه شرکت سعی میکنه محصول نهایی رو با تفاوت کمتری بده بیرون حتی اگه پرهزینه باشه.
Elemento
۹ آبان ۱۳۹۵.
جونم R8❤❤❤❤
Elemento
۹ آبان ۱۳۹۵.
یادش بخیر این آئودی Lemans Quattro در Need For Speed Carbon بود. یکی از زیباترین بازی های نید فور اسپید بود. یا من اون موقع نوجوان بودم و به دلم مینشست و همچنین واقعا بازیش خیلی قشنگ بود.
ماشین شخصیت منفی بازی بود. شکست دادنش با این ماشین کار حضرت فیل بود !!
اسمش Darius بود.
در مسابقه ی آخر که Canyon Duel بود باید توی جاده های کوهستانی که دره داشت ازش سبقت میگرفتی.
لامصب هندلینگ و شتاب و حداکثر سرعتش رد خور نداشت.
فقط با چند ماشین اونم با تیونیگ های خاص با افزایش حداکثری شتاب و هندلینگ میشد شکستش داد.
من فقط با این ماشین ها تونستم. البته تا آخر تیونشون کردم و شتاب ، گشتاور و چسبندگی تایر ها رو به حداکثر میرسوندم.
Lamborghini Murcielago (فول تیون)
Mitsubishi Lancer Evo(فول تیون)
Nissan Skyline GTR(فول تیون)
Porsche Carrera GT(فول تیون)
اگر یک درصد شتاب و هندلینگ رو به حداکثر نمیرسوندی شکست دادنش تقریبا غیر ممکن بود…
یادش بخیر…
فقط آمریکایی
۹ آبان ۱۳۹۵منم با کوروت شکستش دادم
مرصاد
۹ آبان ۱۳۹۵من با ford gt و slr mclaren شکستش دادم
البته با m3 gtr هم میشد ولی اون ماشین تا جایی که یادمه بعد از شکست دادنش بهت داده میشد
یادش بخیر
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۹ آبان ۱۳۹۵اره خوب یادته ها با اینکه اهل بازی کامپیوتری نیستی ………………
ولی منم فقط با Carrera GTتیون میبردمش
بد بختی اون موقع فکر میکردم این ائودی از تمام ماشین های دنیا سریع تره ….
الان دیگه نید فور اسپید گند زده هیچ بازی خوبی ارائه نمیده فقط هات پرسوت یه ذره خوب بود ….
ماشین بازی فقط SHIFT2 تنها نید فور اسپید با رانندگی واقعی
واس الان هم GTA V فقط نسخه کامپیوتر چون مد ماشین واقعی داره
و فورزا 2016 رو پیشنهاد میدم
ساسان.م
۹ آبان ۱۳۹۵داداش نابودم کردی
فلش بک زدیم به دوران جوانی
Elemento
۹ آبان ۱۳۹۵.
آره.
یادش بخیر.
چه دورانی بود.
همه ی زندگی همون ماشین بازی و دلخوشی های ساده و صمیمی.
یادمه NFS Carbon رو تعریفش رو از خیلی از دوستام شنیده بودم.
رفتم با هزار بدبختی پدرم رو با خودم راه انداختم سوار اتوبوس شدیم تا برم به بازار سعدی که معدن بازی کامپیوتری و نرم افزار و سیستم هست ( مشهدی ها میدونن! )
تو راه برگشت مدام فکرم بود که زود برم خونه و نصبش کنم و شروع کنم به بازی…!!
.
ای بابا…
یاد نوجوونی و بچگی بخیر.
یاد دلخوشی های ساده و صمیمی بخیر.
یاد دلهای پاک و بدون گناه بخیر.
یاد وجدان های بیدار و صاف بخیر.
یاد نید فور اسپید کربن بخیر.
.
.
قدر عمرتون رو بدونین.
هم من هم شما.
هم تفریح هم کار پرثمر… هر دوکنار هم.
چیزی که رفت دیگه برنمیگرده. دوره ای از زندگی که تموم شد دیگه تموم شده.
یک زمانی خواهیم گفت یاد پدال و بحث ها و ماشین ها بخیر.
.
.
ممنونم از همه ی دوستان که تا حالا کنار من بودن و کامنت هامو تحمل کردن.
.
ممنونم از AUDI و کربن که با مدل Lemans یاد و خاطره ی شیرین ترین دوره ی زندگی رو برام زنده کردن.
از همه تشکر میکنم.
heshmat021
۹ آبان ۱۳۹۵من با کوروت اولین بار مرحله اخرو رفتم
رفیقم میگفت با وایبر رفته
حسین
۹ آبان ۱۳۹۵بهترین ماشین هات و گرون ترین ها slr و lambo بود که کم میوردن جلوش. ولی جذاب ترینشون wolf با استون مارتینش بود
Hamed Ferrari
۱۰ آبان ۱۳۹۵یادمه اول دبیرستان بودم بازی میکردم. در نبود فراری عاشق لامبورگینی بودم . همیشه فک میکردم سرعت لامبو بالای 400 بس که امکانات کم بود واسه دونستنه این چیزا ولی الان چقد اطلاعاتمون زیاد شده که به اون موقع ها میخندیم
Elemento
۹ آبان ۱۳۹۵.
چقدر “بود” نوشتم 😂😂😂😂
شرمنده.
تیکه تیکه نوشتم خودم متوجه نشدم.
وقتی هم متوجه شدم دیگه فرصت ویرایش نداشتم.
جواد
۹ آبان ۱۳۹۵من با سیویک هاچبک مشکل دارم چون از نظر من بیشتر شبیه یک خودرو لیفت بک هستش تا هاچبک نظر دوستان چیه مخصوصا با اون کشیدگی صندوق مانند عقب خودرو
(ali (CHEVY NOVA
۹ آبان ۱۳۹۵پیلیموت پراولر یادش بخیر
یه ماشینی بود که از هات رادها الهام گرفته بود ظاهرش
فورد سری F هم که عاشقشم با نمونه اطلس که کانسپتش هست خیلی شبیه
مجید
۹ آبان ۱۳۹۵مقاله جالبی بود ممنون ولی اصلا نمیدونستم پلیموث یه همچین مدلی رو تولید کرده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!کف کردم!!!!!!!!!!!کسی از مشخصاتش میدونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Nima
۱۰ آبان ۱۳۹۵مشخصات فنى:
سال هاى تولید : 1997-2002
موتور: 3.5L EGJ V6
توان: 253 اسب بخار در دور 6400RPM
گشتاور: 346 نیوتون متر
تاپ اسپید: 237
شتاب 0-100: 5.9 ثانیه
محور محرک: عقب
مجموع تولید : 11702
وزن: 1290 کیلوگرم
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک
قیمتش هم 38 تا 44 هزار دلار بوده.
GOD BLESS AMERICA
۹ آبان ۱۳۹۵هنوز هم هیچ کدوم مثل آی 8 نیستند ، لامصب وقتی میبینیش فکر میکنی همون یدونه کانسپت رو به طرف فروختن.
آر 8 هم عالی بود ولی از چهره نسل جدیدش خوشم نمیاد.
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۵هوندا خداییش چه کرده حلالشون باشه هرچی حقوق میگیرن درد و بلاتون بخوره تو سر اونایی که نمیذارن تو این مملکت ماشین خوب طراحی بشه
مهدی
۱۰ آبان ۱۳۹۵با احترام به نظرات همه دوستان من به ترتیب زیر دوست دارم
بی ام و
هندا
اینفینیتی
لکسوس
احمد باقری
۱۰ آبان ۱۳۹۵کانسپت پلیموث ، تویوتا و لکسوس، باحال بودن.
کاوه آهنگر
۱۱ آبان ۱۳۹۵ژاپنی ها در ساخت ماشین های کاملا نزدیک به نمونه ی کانسپت پیشتاز هستند، لیست بالا ثابت کننده ی این موضوع است.
کورش
۱۲ آبان ۱۳۹۵یادتونه موقع معرفی دنا هم همینطوری بود. عکس اولیه با نسخه تولیدی زمین تا آسمان فرق داره. پس این رسمه بین خوروسازان بزرگ!!!!
mojtabaaston
۱۴ آبان ۱۳۹۵لکسوس عالی شده
Alireza.GT86
۱۴ آبان ۱۳۹۵اون i8 و جگوار f_type چقدر زیبان!!!!