اوضاع بدتر از آن چیزی است که فکر میکنید!
تنها مسئلهای که پیش روی خودروسازان چینی برای ورود به بازار آمریکا وجود داشته زمان بوده است. بسیاری از تلاشهای چینیها در سالهای قبل به در بسته خورده اما هماکنون زوتی چین اعلام کرده شاسیبلند خود را از سال ۲۰۲۰ در آمریکا عرضه خواهد کرد. با توجه به این مورد حدس میزنیم الآن زمان برجسته ساختن خودروهای چینیای است که بهصورت بیشرمانهای از محصولات مرسدس بنز، جیپ، بنتلی، فراری و پورشه کپی شدهاند.
اگرچه برخی از خریداران چینی تحت تأثیر این دزدهای آشکار طراحی قرار میگیرند اما غربیها اصلاً از این کار خوششان نمیآید. خب ما سری به آرشیو خودرویی زده و برخی از خودروهای چینی را که کپی واضحی از مدلهای مشهور جهانی داشتهاند را پیدا کردهایم. قوانین شل و یکطرفهی چینیها باعث شده شکایت خودروسازان مطرح جهانی از کپی کاریهای چینیها بیثمر باقی بماند؛ بنابراین انتظار نداریم این همانندسازیها به این زودیها متوقف شود.
- ایگل کیم
این خودروی الکتریکی توسط سوژو ساخته شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیهای دارد.
- BYD S8
برخلاف مرسدس، S8 خودرویی دیفرانسیل جلو بوده و از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۴۰ اسب بخاری استفاده کرده است. سقف خودرو نیز از نوع فلزی تا شونده میباشد. موضوع جالب اینکه BYD در گذشته توافقنامهای فنی با مرسدس امضا کرده بنابراین به جرات میتوان گفت مرسدس چشم خود را روی این کپی کاری بسته است.
- بایک BJ80
BJ80 نیز همانند نسل اول G کلاس در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود اما درست در زمانی که فکر میکردیم بایک دیگر نمیخواهد خودرویی کپی تولید کند شاهد کپی کاری جدید آن بودیم. این خودرو را در ادامه معرفی میکنیم.
- بایک BJ90
استفادهی قانونی از پلتفرم یک خودروساز و کپی غیرقانونی از طراحی یک خودروساز دیگر؟ به چین خوشآمدید! قوای محرکهی BJ90 هم از مرسدس گرفته شده است. دو پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ۳۳۳ اسبی و ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ۴۲۱ اسب بخاری در دسترس خریداران هستند. حتی گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک 4Matic هم از مرسدس گرفته شدهاند. کابین نیز از مرسدس گرفته شده اما لوگوی ستارهی سه پر مرسدس جای خود را به لوگوی بایک روی فرمان داده است.
- هاوتای B35
- جیلی GE
GE ثابت کرد چینیها میتوانند خودروی لوکس بسازند هرچند که طراحی آن کپی باشد. با نگاهی دقیق به GE حتی کپی کردن از مجسمه مشهور رولزرویس را نیز خواهید دید؛ اما GE خیلی ارزانتر بوده و حدود ۴۵ هزار دلار قیمت دارد.
- جینما JMW 2200
این خودرو خیلی تلاش کرده که یک ب ام و i3 باشد. فقط به جلوپنجره کلیوی شکل و پانلهای بدنهی آن نگاه کنید! واقعاً افتضاح است! این خودروی تمام الکتریکی از باتری سرب-اسیدی استفاده کرده و حداکثر سرعت آن تنها ۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. شارژ کامل باتری آن نیز ۷ ساعت طول میکشد. چرا فردی باید این خودرو را بخرد؟ خرید موتورسیکلت یا اسکوتر بهتر است.
- لندویند X7
Car Lover
۱۲ دی ۱۳۹۷اولش همینه
کی با کپی کردن شروع نکرده؟؟؟!!
داریم میبینیم چین به کجا رسیده!
به جا اینکه این مقاله هارو بخونیم ببینیم اصن خودمون میتونیم ی ماشین رو کاغذ بکشیم اصن تقلید از دیگران اصن روبه رومون یه ماشین بشه از روش بکشیم مباحث فنی پیشکش
ash
۱۲ دی ۱۳۹۷من واقعا واسم سواله اونی که اینو سوار میشه مثلا فکر میکنه بنز سواره یا بقه ماشینو بنز میبینن؟
محمد
۱۲ دی ۱۳۹۷جالبن که… برای اونایی که پول ندارن خوبه(فرض کن طراحی 911 بخری با قیمت پراید که مثه یه ماشین معمولی کار هم بکنه)
چینی توی نمایشگاه های بزرگ عملا با متر و خط کش ماشین هارو متر میکنن و اطلاعات برمیدارن. اگه فکر میکنین این کپی ها صرفا کپی هستند و بعدا منبع الهام نمیشن یا درنهایت به پیشرفت بیشتر صنعت خودرو سازیشون منجر نمیشه سخت در اشتباهید
charger
۱۲ دی ۱۳۹۷بایک واقعا قیمتاش فضاییه 43000 دلار ؟؟؟؟؟؟؟؟
ایمان
۱۲ دی ۱۳۹۷کارشون درست نیست ولی هیچ ایرادی وارد نیست چون صنعت خودروسازی ایران عرضه همین کار رو هم نداره اگه قرار به شکایت باشه اروپایی ها باید این کار رو بکنن
هر موقع اومدن از روی پراید ، تیبا ، ساینا ، کوئیک و سمند کپی کردن ما هم میتونیم مسخرشون کنیم یا ….
ahmad
۱۲ دی ۱۳۹۷جلو پنجره دنا کپی از روی میتسوبیشی لنسر هستنش دوست عزیز
فرم چراغ عقبش هم از بنز کپی شده
فرم چراغ عقب کوییک هم کپی از سبک چراغ های بی ام و سری ایکس است
PHILIPP
۲۴ فروردین ۱۴۰۰چراغ عقب ساینا هم از روی c کلاس 2015 کپی شده
حسین دهمرد
۱۲ دی ۱۳۹۷بی انصاف مشکل خودروسازی ایران مدیریتیه وگرنه از نظر عرضه مطمئن باش جوون با عرضه زیاده تو مملکت
فرشید
۱۲ دی ۱۳۹۷خیلیم عالی ، دمشونم گرم
N.I.M.A
۱۲ دی ۱۳۹۷به نظر من اصلا شرمآور نیست!
بالاخره از جایی باید شروع کرد و به نظر من این کارها جسورانه هم هست.
با وضعیت خودرویی ایران که مردم ندیده خودروها رو اسم نویسی میکنن و میخرن بازار ایران بهترین بازار برای طراحی و تولید خودرو بود و شاید حتی اگر همون BYD S8 در ایران ساخته میشد به جای 7 عدد 70000عدد فروخته بود. بیایید قبول کنیم که خودروسازان با این بازاری که میتونستن بهترین ایدهها رو بدون دغدغه برای فروش اجرایی کنند، هیچ تلاشی نکردند و به جایی رسیدیم که حاضر به استفاده از پلتفرمهای چینی هستیم.
Omid
۱۲ دی ۱۳۹۷دست بردار برادر من ، من منکر پیشرفت چینی ها نیستم و هستن شرکتایی که نون بازوی خودشونو میخورن ، ولی این وسط حق اون شرکت هایی که میلیون ها دلار صرف تحقیق و توسعه یه خودرو کردن چی میشه ؟!تا یه شرکت با دزدی بیشرمانه بیاد تموم زحمات و دسترنج اونا رو در کمال پررویی به باد بده ؟! دزدی یه اثر به نظر شما جسورانه ست ، پس اخلاق و انسانیت سهمش این وسط چیه؟!من کاری به شرکتای خودروکار وطنی که ایشالا به زمین گرم بخورن ندارم که کپی کاری رو هم بقول دوستان بلد نیستن ، ولی دفاع بی چون و چرای بعضی از دوستان از این عمل زشت و شرم آور واقعا عجیبه!!!اگه دزدی عملی جسورانه ست و جای تقدیر داره ، نمیشه اون رو به انواع دزدیها تعمیم داد؟!
Maskvich
۱۲ دی ۱۳۹۷نمیدونم چرا نمیخوان طراحی های جداگانه داشته باشن! استخدام کردن چندتا طراح واس اینا که اینهمه بودجه دارن کار سختی نیست
نیما
۱۳ دی ۱۳۹۷جا انداختن طراحی ها کار واقعا سختیه
این ماشینایی که الان ما میبینیم شاید حتی نا خودآگاه واقعا ذهنیت خوبی ایجاد میکنه
باید در نظر داشت که البته همه خریدارای ماشین مثل دوستان پی گیر اخبار خودرو نیستن
به نظر من تو فروش میتونه خیلی تاثیر مثبت داشته باشه تا طراحی هایی جدید( نظر شخصیمه)
Dante
۱۲ دی ۱۳۹۷اونایی که از کپی کاری دفاع میکنند توی عمرشون حتی یک ایده به درد بخور نداشتند که دارند از *** این دزدهای ***دفاع میکنند .
از وقتی گوشی تاشو تو بازار بود ، کپی چینی اون گوشی هم بود ، این چرت و ورت ها راجب پیشرفت و اینا مثل مسئولان خودمون بهونه است ، یک شرکت کار درست بنا رو از اول روی درست کار کردن میزاره .
یکم خجالت بکشید و از هر کثافتکاری دفاع نکنید .
سام
۱۲ دی ۱۳۹۷کامنت شما بسیار توهین آمیز آقای محترم!…وقتی آدم می تواند قشنگ صحبت کند چه احتیاجی دارد به فحاشی؟ سئوال من از شمایی که ظاهرا به چینی ها انتقاد دارید این است که امروزه خیلی از لوازم الکتریکی موجود در بازار ایران و حتی جهان از جمله کولر،یخچال،ماشین لباسشویی،لپ تاپ،دوربین های عکاسی،پوشاک،باتری و ….ساخت چین و یا مونتاژ چین است و اکثر ما ایرانی حداقل یک وسیله ساخت و یا مونتاژ چین در خانه های خودمان داریم،پس آیا شما در مورد این وسایل و لوازم همان حساسیتی را دارید که نسبت به خودروهای چینی دارید؟ فقط ماشین های چینی مزاحم کسب و کارتان هستند و ناراحت تان می کنند اما بقیه کالاهای شان نه؟
اردشیر سوم
۱۲ دی ۱۳۹۷البته اگر قدری مطاله کنید می بینید حتی ژاپنی ها هم با کپی کار شروع کردن
سام
۱۲ دی ۱۳۹۷خیلی از خودروهایی که در بالا اسمشان برده شد مال سال ها پیش است.مثل جیلی GE و BYDS8 که در همان زمان هم بارها از آنها مطلب در نشریات خودرویی داخل چاپ شده بود،همچنین، لندویند X7 هم بارها از آن نیز در پدال مطلب چاپ شد.سئوال این است که آیا این خبرنگار تازه از خواب زمستانی بیدار شده و چنین ماشین های را در چین دیده است و یا اصلا این متن زیرخاکی است و امروز بنا به دلائلی بیرون آمده است؟ واژه هایی هم که در ترجمه این متن به کار رفته است بیشتر رنگ و بوی ایرانی می دهد تا غربی.واژه هایی مثل دزدهای آشکار،خجالت و….واژه هایی که گواهی بر غیض و عصبانیت و ناراحتی شدید نویسنده آن است و تا آنجایی که بنده می دانم سایت های خارجی خیلی به ندرت از چنین واژه هایی برای توصیف یک خودرو استفاده می کنند.امیدوارم که ترجمه این متن با مقاله اصلی آن همسان باشد.
David
۱۲ دی ۱۳۹۷حتی به خودشون زحمت ساختن لوگو رو هم ندادن
net
۱۲ دی ۱۳۹۷واقعا زشته برای امریکا که ابر قدرت دنیا هست و میخواد اجازه واردات خودرو چینی بده
ایلیا
۱۲ دی ۱۳۹۷چندش اور
میتونن ایده بگیرن ولی نه اینکه عین همون ماشین رو بزنن و لگو رو هم تغییر ندن.
خیلی از کشورای دنیا با روش درست پیشرفت کردن و این کثافت کاریا رو هم انجام ندادن، خودرو سازی کدوم کشور با کپی کردن آرم بی ام و و رولزرویز پیشرفت کرد که شما میگید همه جا همینه؟
بهراد
۱۲ دی ۱۳۹۷فقط اون طراحی شخمی جیلی انگار توالت فرنگی گذاشتن پشت ماشین خخخ
وقتی یه وسیله ای کپی میشه یا توسط شخص ثالث مونتاژ میشه دیگر هیچوقت کارایی مدل اصلی رو نداره.مثل شکاری های روس که از آمریکا اسکی میرفتن. این حرفو یه ایرانی آمریکایی که 30 سال دور از وطن بوده میگفت.وقتی اومد ایران یک 206 صفر مشکی خرید فکر میکرد کیفیت پژو فرانسه رو داره ولی وقتی سوارش شد نظرش بکل عوض شد.
بنده خدا الان خبر نداره ماشینیم که 40 تومن خریده بود الان 80 تومنه.
احمدرضا
۱۲ دی ۱۳۹۷یه بار این مقاله رو تحت عنوان “معرفی فاحشترین خودروهای کپی چینی” نوشته بودید
Iman
۱۳ دی ۱۳۹۷ژاپنیها هم اولش کپی میکردن همین الانم کپی میکنن
کپی کاری تو محصولات کره ای الان که خیلی زیاده
چینی ها هم کپی میکنند
کلا به نظرم تگنولوژی خودرو تو المان و انگلیس به خصوص هست و البتقی کپی اینها رو میکنند نه فقط تو طراحی تو همه چیز،
حتی ایتالیا، امریکا هم کپی کاری هرچند کوچک البته
ستار
۱۳ دی ۱۳۹۷وقتی بخای به سرعت از یک صنعت سوداوری کنی
و از صفر شروع میکنی
راهش همینه
تازه اکثر این خودرو ها قدیمیه و از کارخونه های ناشناخته
emad1990
۱۳ دی ۱۳۹۷این چینیا شرم و حیا سرشون نمیشه
GM
۱۸ دی ۱۳۹۷دوستانی که مدام میگید چون تویوتا و فلان کمپانی معروف با کپی شروع کردن؛ اینا دلیل نمیشه که یه کار غلط توجیه بشه!!! کپی کاری فقط یه دلیل داره و اونم سود اقتصادی هست. چون اکثرا افرادی ماشین بی اصالت میخرن که اصطلاحا ماشین باز نیستن و دنبال این هستن که یه چیزی شبیه بهترین ماشینا رو با قیمت کمتر بدست بیارن و پیش امثال خودشون پزشو بدن!! همین و بس. وگرنه کپی کاری کمکی به پیشرفت نمیکنه. شاید مونتاژ کاری کمک کنه. اما کپی هرگز.
محمد.س
۱۸ دی ۱۳۹۷باسلام
واقعیت اینه که ژاپنی ها از روی خودروهای اروپایی و آمریکایی کپی کردن تا به اینجا رسیدن.
کره ای ها از ژاپنی ها و …
حالا چینی ها از کره ای ها و ژاپنی ها و …
ما در اوج پیشرفتمون بتونیم از چینی ها تقلید کنیم ؛ شاخ غول ور شکستیم ، که اون کار روهم نمی تونن بکنن خودروسازهای محترممون.